🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا
🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است:
🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمتها عطا فرمايد.
🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد.
💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾ 💫
منبع: مفاتیحالجنان
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی
✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید
☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آوردهاند.
▫️سيّد ابن طاووس فرموده:
☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن.
⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ .....
🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه
#مراقبات_روز_جمعه
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٥٩٨ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: هنگامى كه بندگان در پيشگاه خدا مىايستند، آو
💠#حديث ۳٥٩٩
بنا به نقل، امام حسين عليهالسّلام فرمودند: بخشندهترین مردم کسی است که به فردی که از او امیدی نمیبرد میبخشد.
🔅 إِنَّ أَجْوَدَ النَّاسِ مَنْ أَعْطَی مَنْ لَایرْجُوه.
بحارالانوار، ج ٧١، ص ٤٠٠
@ahlevela_channel
۞ عرفات در حجّ شیعه، معرفت امام حسین علیه السّلام است و حج بدون درک و وقوف عرفات درست نیست.
۞ سالی یک بار عاشورا شیعیان را میمیراند و زنده میکند و مُوتُوا قَبلَ اَن تَمُوتُوا را عملی میکند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📗 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
ashoora-aknoon-va-karbala-injast-881103(1).mp3
5.15M
🚩 عاشورا اکنون و کربلا اینجاست
▪️رمز حسینی شدن در کربلای زمین و عاشورای زمان خویش
▪️جلوههای دنیوی؛ مظهر و ظهور سپاه عمر سعد..
▪️بودن در کنار حق؛ مظهر سپاه امام حسین علیهالسّلام...
@ahlevela_channel
💠 مصباحالهدی و سفینَةُالنَّجاه - بخش هشتم
▪️نهضت اباعبدالله عليهالسّلام يک قالب يا پيكر و بدن دارد، و يك روح و جان. پيكرۀ نهضت اباعبدالله عليهالسّلام امر به معروف و نهی از منكر است؛ آن هم دربرابر حكومت؛ نه امر به معروف و نهی از منكر شخصی و فردی كه مثلاً آقا دكمۀ لباست را محكمتر ببند؛ خانم روسريت را محكمتر ببند؛ چادرت را درست سر كن؛ اينها نبود؛ امر به معروف و نهی از منكر در برابر حكومت اسلامی!
▪️امام حسين عليهالسّلام عليه يهود و نصارا و مشركان قيام نكرد؛ جنگ امام حسين عليهالسّلام با كشورهای كافر نبود؛ با حكومت اسلامی بود؛ با حكومتی كه حاكمش اميرالمؤمنين يزيد بن معاويه! است. اين پيكره و قالب نهضت اباعبدالله عليهالسّلام است.
▪️اما روح اين نهضت، آن عرفان زلال و لطيف متعالی است كه در واقعۀ عاشورا موج میزند. عرفان، روح نهضت اباعبدالله عليهالسّلام است. آن عشق به خدا، عشق به زيبايیهای اسماء و صفات الهی، روح نهضت اباعبدالله عليهالسّلام است.
▪️آن روح در اين پيكر دميده است و پيكر بدون روح يعنی جنازۀ مرده؛ هيچ هنری از او بر نمیآيد. اگر ما فقط به بُعدِ حماسی و انقلابی يا سياسی و اصلاح طلبی عاشورا بپردازيم، بدون آن لطافتهای زيبای عرفانی، يك جنازۀ مرده است؛ هيچ كاری از او بر نمیآید. اما همانطوركه پيكر بدون روح نمیتواند كاری كند، روح هم اگر بخواهد كاری انجام دهد به بدن نياز دارد.
▪️در همۀ عوالم، روح بدن دارد؛ البته در هر عالمی از سنخ خودش. لذا آن روح عارفانۀ اباعبدالله عليهالسّلام و نهضت حسينی به يك پيكر نياز دارد كه همين پيكر حماسی و انقلابی است.
▪️مكتب عاشورا آمده است تا چنين انسانی تربيت كند؛ ولی متأسفانه كسانی كه سمت عاشورا میآيند، معمولاً يا به پيكر بسنده میكنند و از روح غافلند، يا در تجرّد روحانی میمانند و از پيكر محرومند؛ لذا اغلب منشأ اثری هم نيستند؛ يا محفلهای خيلی لطيف عاشقانۀ عرفانی است و گريه و آه و اشک و ماتم و سوگواری كه در آن از بيداری و غيرت و حماسه و شجاعت و صبر و پايداری در سختیهای مبارزه خبری نيست، یا انقلاب است و حماسه و مبارزه، اما از زيبايیهای عرفانی تهی است. متأسّفانه اغلب مجالس ما اينگونه است.
▪️اميدواريم خدای متعال توفيق دهد تا بتوانيم به هر دو بُعدِ عاشورا توجّه كنيم. نكند عاشورای ما منحصر به گريه و اشک و آه شود. اشک و آه بسيار بزرگ و گرانبهاست؛ امّا گریۀ تنها راه به جايی نمیبرد؛ عبادت تنها، عرفان تنها، راه به جايی نمیبرد.
ادامه دارد....
«استاد مهدی طیّب»
#مصباحالهدی_و_سفینهالنجاه
@ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٥٩٩ بنا به نقل، امام حسين عليهالسّلام فرمودند: بخشندهترین مردم کسی است که به فردی که از او
💠#حديث ۳٦٠٠
بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: خدايا! مرا عقلى كامل، تصميمى نافذ، خردى برتر، دلى پاك، دانشى فراوان و ادبى والا روزى كن و تمام اينها را به سود من قرار ده نه به زيانم، اى مهربانترين مهربانان.
🔅 اَللّهُمَّ ارْزُقنى عَقْلاً كامِلاً وَ عَزْما ثاقِبا وَ لُبّا راجِحا وَ قَلْبا زَكيّا وَ عِلْما كَثيرا وَ اَدَبا بارِعا وَ اجْعَلْ ذلِكَ كُلَّهُ لى و َلا تَجْعَلْهُ عَلَىَّ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
بحارالانوار، ج ٨٤، ص ٣٢٦
@ahlevela_channel
۞ سیّد بن طاووس که شخصیت بسیار بزرگی است و در اوایل دورهی غیبت کبری زندگی میکرده است، کتابی در مقتل امام حسین علیه السّلام دارد به نام لهوف. در مقدّمهی کتابش مینویسد اگر آداب و رسوم خلق نبود که وقتی عزیزی از دستشان میرود عزاداری میکنند، به خاطر موفّقیتی که امام حسین علیه السّلام در قربانی کردن همه چیزش در راه خدا به دست آورد، من خلق را تحریض به عیش و شادمانی میکردم، ولی چون عادت خلق این است، من هم مقتل نوشتم.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
📗 مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب
@ahlevela_channel
💠 اتّحاد و الحاق با حقیقت حسینی علیهالسّلام؛ رمز زیارت و اقامۀ عزای عاشورا
روزهای دهۀ سوّم ماه محرمالحرام را طی میکنیم، ایامی که قافلۀ اسرا فاصلۀ بین کوفه و شام را در سفری عجیب، سرشار از درد، رنج، اندوه، دشواریها و سختیها طی میکند.
درسهایی که اهلبیت علیهمالسّلام به دوستداران و شیعیان خود آموختند، همه در یک کلاس و به یک شکل نبوده است. برخی در مجلس بحث و درس، برخی بر فراز منبر و برخی در صحنۀ جهاد و شهادت و سفر طولانی و پر رنج اسارت.
حقیقت امام، حقیقت راستین همۀ انسانهاست. امام، جانِ جانِ همۀ انسانها و حقیقتِ انسانیّت انسان و همان منِ برتر ماست که از آن دور افتادهایم.
تکرار بسیار آموزنده و اثرگذار است. رمز تکرار در اذکار الهی این است که آن حقیقت و آموزهای که اندیشۀ انسان او را شناخته و پذیرفته، در لایههای عمیقتر وجود انسان نفوذ کند و از ذهن و فکر به قلب و دل راه پیدا کند و همۀ وجود انسان را دربرگیرد.
هدف از تکرارِ بزرگداشت حادثۀ عاشورا و مجالس اقامۀ عزای امام حسین علیهالسّلام، واصل کردن انسان به حقیقتِ امام، ارتباط پیدا کردن و برگشتن به اصل، اتّحاد با حقیقت ولایت، اتّحاد و الحاق به امام، رسیدن به مقام مَعیَّت و نیل به مقام شفاعت و مقام محمود است.
عاشورا و کربلا یک مصداق تاریخی دارد که در سال شصت و یک هجری در ماه محرمالحرام واقع شد. اما یک مصداق مستمر تاریخی دارد، در بیرون. و یک مصداق فراگیر باطنی دارد، در درون.
در بیرون، کُلُّ یَومِِ عاشورا و کُلُّ اَرضِِ کربلا، همۀ روزها عاشورا و همۀ سرزمینها کربلاست... یعنی روح نهضت اباعبدالله علیهالسّلام و حقیقت عاشورا که رویاروییِ دو جبهۀ حقّ و باطل است، بر همۀ تاریخ بشر حاکم است.
در جنبۀ باطنی هم حقیقت عاشورا همۀ مراتب وجود انسان را در برمیگیرد. چه در مرتبۀ فعل و عمل که انسان باید حسینی رفتار کند، چه در مرتبۀ خُلق و صفت، که باید خلق و خوی حسینی داشته باشد و چه در مرتبۀ ذات که باید با حقیقت حسینی پیوند پیدا کند. با عمل میتوان به صفات راه یافت و با صفات میتوان به ذات راه پیدا کرد.
لذا با اقتدا به اباعبدالله علیهالسّلام در عرصۀ عمل و رفتار و با تکرار رفتارهای حسینی، به تدریج خُلق و خوی حسینی در وجود انسان حاکم میشود.
اقتدا میوهاش تخلّق است و تخلّق به اخلاق حسینی، استمرارش منتهی به معیَّت و اتحاد با اباعبدالله علیهالسّلام میشود. یعنی یار حقیقی امام علیهالسّلام در باطن به حقیقت حسینی راه پیدا میکند.
در زیارت عاشورا باید صد بار لعن و صد بار سلام را تکرار کرد. این تکرارها بهخاطر این است که باید آن حقیقت لعن وارد همۀ لایههای وجودی ما بشود، تا آنچه که ضد اباعبدالله و اهلبیت علیهمالسّلام و ضد خدای متعال است را بیرون براند.
خواجه عبدالله انصاری کتابی دارد به نام صد میدان، راه سالک را تا رسیدن به مقصد اعلی و اَقصای سلوک الی الله به صد مرحله و صد میدان تقسیم کرده است. آیا این صد بار لعن و صد بار سلام همان صد میدان نیست که سالک طی میکند؟
درواقع هر بار که ذاکر ذکری را میگوید، آن ذکر معنای جدیدتری پیدا میکند. در تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسّلام، الله اکبرِ اوّل، غیر الله اکبر دوّم است، دوّمی، غیر سوّم... الحمدللهها همینطور. سبحان اللهها نیز همینطور.
به یک معنا ذاکر به افقهای بلندتری راه پیدا میکند و حقیقت آن ذکر را به لایههای عمیقتر وجود خود حاکم میبیند.
لذا اگر لعن و سلام در زیارت عاشورا تکرار میشود، بهخاطر این است که همۀ مراتب وجود ما باید حقیقت لعن را دریابند تا هرچه ضد خدایی است در آن مرتبه وجود انسان بیرون ریخته شود.
یعنی مرحلۀ تخلیهای که در سلوک داریم با لعن محقّق میشود.
و مرحلۀ سلام در واقع مرحلۀ تحلیّه است یعنی آن حقایق خدایی را در هر مرتبۀ وجودمان وارد میکند، هرمرتبۀ وجودمان را حسینی میکند، با هر بار گفتن اَلسّلامُ عَلیکَ یا اَباعَبدالله...
در واقع هر مرتبه از وجود انسان در هر یک از این صد سلام، با آن مرتبۀ حقیقت حسینی ملاقات میکند و واصل میشود. لذا سلام معنا دارد. سلام یعنی راه یافتن، تشرّف، دیدار، لقاء و وصال.
معرفت اباعبدالله علیهالسّلام و یارانش محبّت به ایشان را در پی دارد و ایندو لعن و تبرّی را نسبت به جرثومههای پلیدی که با اباعبدالله و حقیقت حسینی علیهالسّلام در تمام تاریخ مقابله میکنند، به دنبال دارد.
لعن و تبرّی از یک سو و سلام و تولّی از سوی دیگر مکمّل یکدیگر برای رسیدن به مقام قرب الهی هستند.
این سلوک و طیّ مسیر نیازمند دو عنصر مهم است: صدق و ثبات قدم... ثَبِّت لِی قَدَمَ صِِدقِِ...
در سجدۀ آخر زیارت عاشورا، انسان سر بر سجده میگذارد و خدا را شکر میکند، برای اینکه به حقیقت حسینی ملحق شده است...
🎤 استاد مهدی طیّب
۱۳۹۱/۰۹/۱۶
🔊 شرح کامل در فایل صوتی به مدّت ۳۵ دقیقه: ⬇️
@ahlevela_channel
ettehad-va-elhagh ba haghighate hoseini (a) ramz ziyarat va eghameye azaye ashoora-910916.mp3
14.6M
💠 اتّحاد و الحاق با حقیقت حسینی علیهالسّلام؛ رمز زیارت و اقامۀ عزای عاشورا
- حقیقت امام علیهالسّلام
- رمز تکرار در اذکار الهی
- هدف از تکرار بزرگداشت حادثۀ عاشورا و مجالس اقامۀ عزای حسینی علیهالسّلام
- مصادیق عاشورا و کربلا در بیرون و درون
- تکرار لعن و سلام در زیارت عاشورا
- صدق و ثبات قدم در سلوک
- ملحق شدن به حقیقت حسینی علیهالسّلام...
🎤 استاد مهدی طیّب
۱۳۹۱/۰۹/۱۶
@ahlevela_channel