فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴ رابطه اختلاسها با اسلام چیه؟؟
جواب دکتر غلامی استاد دانشگاه امام صادق(ع)
#ثامن
@ahlolbasar
✅آثار و عوامل سیاسی عاشورا✅
پاسخ به دعوت؛ قیام حجت به وجود ناصر:
همان گونه که حضور مردم برای پذیرش حکومت، حجت را بر امام علی علیه السلام تمام کرد دعوت مردم کوفه تا حد زیادی حجت را بر امام تمام کرد. البته بعد از شنیدن خبر شهادت مسلم و اطمینان امام بر صادقانه نبودن این دعوت ابعاد دیگری از قیام و هدف حضرت را نشان میدهد اما به هر روی امام دوازده هزار نامه از مردم کوفه دریافت داشتند حضرت با ژرف اندیشی و دورنگری پاسخی به این نامهها ندادند. پس از آن امام نماینده خود مسلم را برای شناسایی موقعیت به کوفه فرستاد زمانی که مسلم به کوفه رسید از امام (ع) خواست تا با شتاب به سوی کوفه حرکت کند. در این مقطع فرماندار کوفه نعمان بن رشید که فرد ملایمی بود. اعلام داشت تا کسی با من نجنگند من با کسی نمیجنگم. از سوی دیگر چند تن از خواص طرفدار یزید مانند عبدا... بن مسلم برای یزید نامه نوشته و با اعلام اینکه مسلم از مردم کوفه برای امام بیعت گرفته است گفتند اگر میخواهی کوفه تحت فرمانروایی تو باشد باید مردی قدرتمند برای اداره حکومت کوفه برگزینی، یزید با مشورت اطرافیان عبیدا... بن زیاد را علاوه بر فرمانروایی بصره به فرمانروایی کوفه نیز منصوب نمود و وی در اسرع وقت با پانصد سوار به کوفه حرکت کرد.
مروری بر رویدادها و جنبش های الهام گرفته یا درس گرفته از قیام سالار شهیدان نشان می دهد که امام تا حد زیادی در بیدار کردن مردم موفق بودند هر چند خسارت حمایت نکردنِ به هنگام مردم از امام در زمان قیام حضرت، به آسانی جبران شدنی نبود.
مرحوم آیت ا... معرفت درباره اهمیت قیام سالار شهیدان می گوید:
اسلام، بقا، تداوم، گسترش و شمولش بر تمام ابعاد زندگی انسان - سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی - را مدیون حادثه کربلا و نهضت عاشوراست و همه حرکتهای اسلامی اعم از سیاسی، نظامی، فرهنگی و حتی علمی و فقهی، رهین منت حرکت سیدالشهدا هستند. بنی امیه از زمان عثمان برای محو اسلام زمینه سازی می کردند. ابوسفیان در مجلس عثمان گفت: «تلقّفوها تلقّف الکرة فوالذی یحلف به ابوسفیان لا جنة و لا نار» و معاویه در پاسخ مغیرة بن شعبه که تقاضای کمک به بنی هاشم را کرده بود، گفت: «ویحک! تو کجا هستی؟! تو اصلاً نمی دانی، مسئله تنها خلافت نیست، ...... هنوز نام پیغمبر هر روز پنج بار بر منابر، برده می شود، «لا والله الّا دفناً دفناً» یعنی از پای نمی نشینم تا وقتی که این صدا را دفن کنم. امام حسین (ع) متوجه این هدف بود و با قیام خود مانع از تحقق آن شد و حرکتی را که بنی امیه به منظور منزوی کردن و از میان بردن اسلام آغاز کرده بودند، خنثی نمود.
ناکام ماندن بنی امیه در خاموش کردن نام و یاد اهل بیت و دین رسول ا... که البته با امامت ائمه از نسل سالار شهیدان تداوم یافت ناکامی بنی امیه و بنی مروان را از کشتار عاشورا نشان می دهد.
#ثامن
#شعور_حسینی
#پنجم_محرم
@ahlolbasar
نشریه اخبار و تحلیل ها سهشنبه 4 شهریور.pdf
145.4K
اخبار روزانه4شهریور99سه شنبه
@ahlolbasar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا ملت خدانشناس و ملحد گاهی به اهداف خود میرسد ولی ملت خداشناس نه؟⁉️
@ahlolbasar
#ثامن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ما کجا و امام حسین(ع) کجا؟ تعارفی محترمانه و اشتباه!!
👈 دکتر غلامی کارشناس برنامه #تکیه از یک اشتباه محترمانه میگوید، اینکه برخی به جای اینکه از ائمه اطهار(ع) الگو بگیرند میگویند ما کجا و آن بزرگواران کجا
⏰ برنامه تکیه به مدت ۱۰ شب ساعت ۲۴:۰۰ از شبکه افق
@ahlolbasar
🎥 فیلم کامل آخرین و دوازدهمین قسمت از فصل دوم برنامه #رو_در_رو در گفتگو با روحالله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی:
♦️ امام خمینی (ره) از ابتدا بر رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی تاکید داشت اما منتظری مانع این کار می شد.
♦️یکبار موسوی خوینیها به من گفت منتظری میگوید مهدی هاشمی را صبح احضار و شب آزادش کنید تا به منزلش برود! یعنی تحت فشارش نگذارید.
♦️منتظری میگفت حالا مهدی هاشمی یک نفر را هم کشته که کشته! مگر کسی که کشته انقلابی بوده!؟ ایشان روی جنایتهای مهدی هاشمی حساسیت نداشت.
♦️قبل اینکه آقای منتظری قائم مقام رهبری شود، در جلسات خصوصی حرفهایی از ایشان شنیده بودم که شخصیت وی برایم کوچک شده بود و تعجب میکردم چگونه قرار است وی در آینده رهبری جامعه را بر عهده بگیرد؟
♦️اطرافیان منتظری مرا تهدید به مرگ می کردند که چرا در دعاهایت اسمی از ایشان نمیبری؟
♦️برخی از منافقینی که میگفتند ما توبه کردهایم، بعد آزادی از زندان دوباره اسلحه به دست گرفته و مردم و مسئولان را ترور کردند.
♦️رییسی کسی است که در دهه ۶۰ با برخورد با منافقین امنیت کشور را تامین کرد، به جای اینکه از ایشان تقدیر شود برخی در انتخابات آن حرفها را علیه ایشان مطرح کردند.
♦️روحانی برای تخریب رقیب، از همین حربه استفاده کرد و به جای تقدیر از رییسی به خاطر برخورد با منافقین آن تهمتها را علیه ایشان زد.
♦️انسان دلش نمی آید ۱۷ هزار گوسفند را بکشد اما منافقین ۱۷ هزار ایرانی را که بخشی از آنها زن و بچه بودند را در کوچه و خیابان کشتند، آن وقت روحانی میگفت چرا رییسی با اینها برخورد کرده!
♦️دشمن میخواهد ما از سوابق خود اظهار پشیمانی کنیم ولی ما به این سوابق افتخار میکنیم و اگر نیاز باشد در برابر دشمن قاطعتر از قبل عمل میکنیم.
♦️کسانی که امروز از برخورد با داعش دفاع میکنند با کدام منطق مخالف برخورد با منافقین هستند؟ مگر منافقین چه کاری کردند که داعش انجام نداده؟
♦️امام خمینی (ره) در جمع آقایان هاشمی رفسنجانی، خامنهای و مشکینی بعد از عزل آقای منتظری میگوید: «منتظری هم خودش فاسد است و هم شاگردی که تربیت میکند فاسد تربیت میکند»
♦️جنس امثال موسوی خوئینیها را با امثال بهزاد نبوی متفاوت می دانم، امثال خوئینیها اصالت چپ بودنشان را حفظ کردهاند و مصاحبه اخیرش علیه هاشمی نیز این را نشان داد.
♦️یکبار به کروبی گفتم میدانی مشارکتیها میگویند آخوندها چیزی نمیفهمند و امثال تو را نردبان قدرت خودشان کرده اند؟ کروبی حرفم را تایید کرد و گفت یکبار جلوی خودم هم گفتند و من هم عمامهام را زمین زدم و گفتم حالا من هم مثل شما مکلا شدم، بیایید بحث کنیم ببینیم کدام مان بیشتر میفهمیم؟
♦️بسیاری از طلاب مدرسه حقانی بعدا در دستگاه های امنیتی و قضایی مشغغول به کار شدند چون با همت شهید بهشتی، در این مدرسه طلاب دروسی فراتر از دروس حوزه را یاد می گرفتند.
🔹 فیلم کامل:
https://www.aparat.com/v/jnLs9
@ahlolbasar
✅آثار و عوامل سیاسی عاشورا✅
آثار کوتاه مدت قیام امام حسین از منظر تاریخی:
پس از شهادت امام حسین علیه السلام قیامهای مختلفی در حجاز و عراق اتفاق افتاد. از قیام های بعد از شهادت امام حسین دریافته میشود که نبود بصیرت و یا اینکه نداشتن شجاعت و جرئت برای عمل بر اساس بصیرت این فاجعه را رقم زد و حتی تلفات بعدی و نبردهایی هم که با عنوان خون خواهی امام صورت گرفت تاثیر حمایت به موقع از امام حسین را نداشت.
با شهادت حسین بن علی (ع) در کربلا، صحنه سیاسی اجتماعی جامعه به نحو مشخصی دستخوش تغییر و تحول گشت. تغییر و تحولاتی که زمینه های بسیار مساعدی را برای جنبش های انقلابی هاشمی و کل هاشمیان فراهم ساخت و اقبال عمومی را متوجه آنان می کرد و همین اقبال و فضای مساعد عمومی است که عاشورا را نهضت پیروزی میداند که هدفش تغییر مناسبات اجتماعی و سیاسی جامعه در وهله اول بوده است. همه این گرایش ها بر رژیم و علیه آن مبارزه می کنند و همه آنها کما بیش روش انقلابی دارند. زیدیه کمتر زیرزمینی بوده است . در زیر چند قیام بعد از عاشورا معرفی می شود:
1- قیام توابین: این انقلاب در کوفه بر پا گردید و واکنش مستقیم قتل امام بود، و انگیزه آن، احساس گناه به علت یارى نکردن امام پس از آنکه کتباً از او دعوت کردند به کوفه آید بود. لذا کوفیان خواستند ننگى را که مرتکب شده بودند با انتقام از قاتلان آن حضرت بشویند و دست به قیام زدند. این واقعه در سال 65 هجرى روى داد.
2- قیام مدینه: هدف این انقلاب خونخواهى نبود بلکه انقلابى بود علیه حکومت ستمکار بنى امیه. شرکت کنندگان در این قیام یک هزار تن بودند که به دست سپاهیان شام و با نهایت وحشیگرى سرکوب گردید.
3- قیام مختار ثقفى: این قیام در سال 66 هجرى در عراق به انگیزه خونخواهى امام حسین (ع) و انتقام از قاتلان او صورت گرفت. این انقلاب به رهبرى مختار توانست در یک روز دویست و هشتاد تن از قاتلان امام حسین (ع) را به قتل رساند.
4- قیام مطرف بن مغیره: وى در سال 77 هجرى بر علیه حجاج بن یوسف شورید و عبدالملک بن مروان را از خلافت خلع کرد.
5- قیام ابن اشعث: او نیز بر علیه حجاج در سال 81 هجرى شورید و عبدالملک مروان را از خلافت خلع کرد. این شورش تا سال 83 به طول انجامید . در آغاز، پیروزیهاى نظامى به دست آورد اما بعدها شکست خورد.
6- قیام زید بن على: وى که از فرزندان امام زینالعابدین (ع) بود در سال 122 هجرى در کوفه قیام کرد، اما بیدرنگ به وسیله سپاهیان شام که در آن هنگام در عراق بودند سرکوب گردید.
7- قیام حسین بن على، شهید فخ : «فخ» نام وادى و محلى است در قسمت غربى و یک فرسخى شهر مکه، و آن جایى است که حسین بن على (صاحب فخ) بر علیه حکومت عباسى در سال 169 هجرى قیام کرد و با یاران خویش به شهادت رسید. وى یکى از سادات و علماى اسلام بود که براى عظمت تشیع با خون خویش پس از حدود یک قرن از ماجراى کربلا اثرى عمیق در عالم تشیع برجاى گذاشت.
به جز قیام های بعد از شهادت امام حسین (ع) در طول تاریخ نهضت عاشورا الهام بخش شیعیان و حتی غیر مسلمانان برای آزادی خواهی دارد.
اقبال لاهوری، استقلال و نجات پاکستان را مرهون قیام عاشورا دانسته است. این شاعر مسلمان و انقلابی در این باره چنین میسراید: رمز قرآن از حسین آموختیم/ ز آتش او شعلهها افروختیم/ تا قیامت قطع استبداد کرد/ موج خون او چمن ایجاد کرد/ خون او تفسیر این اسرار کرد/ ملت خوابیده را بیدار کرد.
گاندی رهبر استقلال هند نیز، نهضت عاشورا را الهامبخش خود در رهایی هندوستان میداند. او درباره عاشورا میگوید: من زندگی امام حسین علیهالسلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندهام و توجه کافی به صفحات کربلا نمودهام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین پیروی کند.
ما در روایات داریم که قیام قائم آل محمد هم با معرفی امام عصر (عج) به عنوان فرزند امام حسین شروع میشود اینکه امام زمان منتقم خون امام حسین و بقیه ا... خوانده میشوند از این منظر حایز اهمیت که ابعاد قیام سالار شهیدان را تا پایان تاریخ جهان امتداد میدهد.
#ثامن
#شعور_حسینی
#ششم_محرم
@ahlolbasar