حدیث خوانی14 _3_25-9-96.MP3
13.73M
☀️ #حدیث_شناسی #حدیث☀️
💥 #حدیث_خوانی استاد #احمد_عابدی
📜 25-9-96 _ جلسه 14
💠 معنی صحیح حدیث
💠 برکات عِلم
💠 چه کسانی عالِم نمی شوند؟
🆔 @ahmad_abedi2
حدیث خوانی15 _4_2-10-96.MP3
14.33M
☀️ #حدیث_شناسی #حدیث☀️
💥 #حدیث_خوانی استاد #احمد_عابدی
#شرح_حدیث
📜 2-10-96 _ جلسه 15
💠شرح های نهج البلاغه
💠 مقایسه علم و مال
💠 چه کسانی عالِم نمی شوند؟
🆔 @ahmad_abedi2
حدیث خوانی16 _5_9-10-96.MP3
14.48M
☀️ #حدیث_شناسی #حدیث
💥 #حدیث_خوانی استاد #احمد_عابدی
#شرح_حدیث
📜 9-10-96 _ جلسه 16
💠 پذیرش و عدم پذیرش حجت خدا به تقوا و گناه ربط دارد!
💠 چه کسانی عالم می شوند؟
🆔 @ahmad_abedi2
حدیث خوانی17 23_9-10-96.MP3
9.79M
☀️ #حدیث_شناسی #حدیث
💥 #حدیث_خوانی استاد #احمد_عابدی
#شرح_حدیث
📜 23-10-96 _ جلسه 17
💠 نکته ادبی عبارت «اللهم بلی...»
💠 اشکال ابن قیِّم جوزی بر آخر حدیث و پاسخ استاد عابدی
🆔 @ahmad_abedi
حدیث خوانی18 07 - 11 - 1396.MP3
10.24M
☀️ #حدیث_شناسی #حدیث
💥 #حدیث_خوانی استاد #احمد_عابدی
#شرح_حدیث
📜 07-11-96 _ جلسه 18
💠 معنی غریب الحدیث و احادیث نوادر
💠 بررسی احادیث مشابه فرازهای حدیث کمیل
🆔 @ahmad_abedi2
حدیث خوانی19 14 - 11- 1396.MP3
11.2M
☀️ #حدیث_شناسی #حدیث
💥 #حدیث_خوانی استاد عابدی #احمد_عابدی
#شرح_حدیث
📜 96-11-14 _ جلسه 19
💠 کتابشناسی و رعایت ترتیب، لازمه مطالعه حدیث
💠 روایاتی با مضامین روایت کمیل
🆔 @ahmad_abedi2
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
کانال عمومی استاد احمد عابدی
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسهای استاد احمد عابدی
🆔 @ahmad_abedi2
لطفا رسانه باشید و برای دوستان تان به اشتراک بگذارید.
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
Ramadan_Tatilat_27-2-96.mp3
8.45M
☀️ #رمضان #تعطیلات☀️
بیانات استاد احمد عابدی 27-2-96
✅ رمضان المبارک و فرصت معنوی
✅ تلاوت قرآن
✅ بهره مندی از ایام تعطیلات و مطالعه
🆔 @Ahmad_aabedi
🔘پای درس استاد عابدی؛
🔸سؤالات قیامت چیست | منبری ها مسئول هستند
اگر طلبهای کاری کرد که مردم به روحانیت بدبین شدند، از حضرت آدم تا خاتم مسئول کار این آقا هستند و همه را حساب میکنند.
به گزارش فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا: یکی از مسائلی که انسان بعد از مرگ با آن رو به رو خواهد شد، سوال و جواب در شب اول قبر است. از طرفی سؤال و جوابی هم در قیامت مطرح است که انسان در قیامت با آن رو به رو میشود و باید پاسخگوی اعمالش باشد.
حال سؤال اینجاست که این دو چه تفاوتی با هم دارند. سؤال شب اول قبر چیست و سؤال در قیامت چه ویژگی دارد.
در مسلم بودن و حقانیت سؤال در قبر همین بس که امام صادق علیهالسلام در این باره فرمود:«هر کس سه چیز را انکار کند از شیعیان ما نیست: معراج، سؤال قبر و شفاعت.» (امالی صدوق/ص294) در این روایت شریف یکی از شاخصههای شیعه بودن، اعتقاد به سؤال در قبر ذکر شده است.
در برخی روایات که در کتاب شریف کافی آمده است، کسانی سؤال قبر دارند که یا کافر محض هستند و یا مؤمن محض و بقیه رها میشوند. حالا اینکه مصداق مؤمن محض و کافر محض دقیقا چه کسانی را شامل میشود، شاید نتوان با قاطعیت در مورد آن اظهار نظر کرد؛ هر چند که یک قدر متیقنی را میشود تصور کرد؛ مثلا کفاری که از روی عناد و لجبازی و با علم به حقانیت اسلام به آن کفر میورزند از مصادیق کافر محض هستند.
مصادیق آن عدهای هم که رها میشوند و مورد سؤال واقع نمیشوند نیز دقیقا معلوم نیست؛ ولی طبیعتا یکی از گروههایی که میتوان در این زمره قرار داد مستضعفین عقیدتی هستند که حجت شرعی بر آنها تمام نشده است.
ولی به هر حال آنچه که اجمالا به عنوان یک اصل حتمی در بحث سؤال از انسان مطرح است سؤال در قبر و به خصوص شب اول قبر و دیگری سؤال در قیامت است.
حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی که از صاحبنظران علوم دینی و استادان برجسته حوزه و دانشگاه است در بیاناتی در یکی از درسهای خارج، فرق بین سؤال در قبر و سؤال در قیامت را تبیین کرده است که تقدیم خوانندگان محترم میشود.
🔸فرق سؤال د ر شب اول قبر و روز قیامت
در شب اول قبر سوال کلی است؛ مثل اینکه میگویند فلان شخص در امتحان قبول شد یا نه؟ این سؤال شب اول قبر است. شخص مسلمان بود یا نه؟ سعید است یا شقی؟ نماز خوانده یا نخوانده؟ ولی در روز قیامت از علل و اسباب و مسبات کار سوال میکنند؛ مثلا این نمازی که خواندید یا نخواندید علتش چه بود و علت آن علتش چه بود و علت آن علت چه بود و همینطور تا حضرت آدم... . نمازی که خواندید چه اثری داشت و اثرش چه اثری داشت و اثرِ اثرش چه اثری داشت تا روز قیامت... .
فرض کنید در خیابان دو ماشین تصادف میکنند؛ پلیس میگوید حق با چه کسی است، اما دیگر کاری ندارد که چند ماشین ایستادند و معطل شدند و وقتشان تلف شد. مقصر همین آقایی است که تصادف کرده ولی پلیس به این کاری ندارد، ولی روز قیامت به این مسئله کار دارند.
اگر یکی از کسانی که در این تصادف معطل شد، پزشکی بود و به خاطر معطلی در راه بندان به مریض نرسید و مریض هم مُرد؛ روز قیامت میگویند مقصر کسی است که تصادف کرده است.
مریضی که مُرده است و زن و بچهاش بیسرپرست شدند و نانآورشان را از دست دادند، هر وقت گرسنه میمانند، مقصر این کسی است که تصادف کرده است. بچههای آن که در اثر گرسنگی عقدهای میشوند و یک جا دعوا درست میکنند، باز مقصر همان کسی است که تصادف کرده، تا روز قیامت ادامه دارد و همه هم گردن این کسی است که تصادف کرده است.
خود این شخص که تصادف کرده، مثلا چرا بیاحتیاطی کرده است؛ شاید لقمه حلالی نخورده و پدرش او را بد تربیت کرده؛ پس پدرش هم گیر است. چرا پدرش درست تربیت نکرده، چون پدربزرگش درست تربیت نکرده؛ پس او هم گیر است و همین طور تا حضرت آدم.
اینکه قرآن می فرماید «ذلک یومٌ مجموعٌ له النّاس» تمام آدمها به خاطر یک کاری که کردید جمع میشوند. اگر مثلا طلبهای کاری کرد که مردم به روحانیت بدبین شدند، از حضرت آدم تا خاتم مسئول کار این آقا هستند و همه را حساب میکنند. یا آیه قرآن که میفرماید «نکتُبُ ما قدّموا و آثارَهم» یعنی آثار اعمال را در قیامت کار دارند. شب اول قبر کار ندارند.
مثلا منبری که میروید؛ از این مستمعی که پای منبر هست تا روز قیامت، اثر خوب یا بد داشته باشد، شما مسئول هستید. آدمهای قبلی هم دخالت دارند؛ پدر، استاد، همسایه، اقوام و اجداد در منبری که شما رفتید دخالت دارند.
یعنی روز قیامت تمامی آثار و تبعات اعمال را حساب میکنند؛ در حالی که شب اول قبر کلی است و این مطلب از خیلی آیات قرآن استفاده میشود. به طور کلی حساب سختی در پیش داریم و انسان باید به فکر حساب آخرت باشد./999/پ۲۰۰/س
🎧با دوستانتان به اشتراک بگذارید
🆔 @Ahmad_aabedi
دانلود فایل صوتی همین بحث
👇👇👇👇👇👇👇👇
12_Ahmad Abedi_ShabeAvvaleQabr_96-10-13.mp3
2.72M
☀️ #درس_اخلاق #اخلاق☀️
💥 #معاد #قیامت #شب_اول_قبر
✅ استاد احمد عابدی:
💠 تفاوت شب اول قبر و قیامت در نحوه سوال
💠 نحوه حسابرسی و سوال در روز قیامت
لطفا رسانه باشید و برای دوستان تان به اشتراک بگذارید.
🆔 @Ahmad_aabedi
بسم الله الرحمن الرحیم
☀️ #روزه #رمضان☀️
💥 #روزه_باطنی
✳️ استاد احمد عابدی:
🔵 استاد احمد عابدی، درگفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در پاسخ به این سؤال که آیا در متون عرفانی از روزه باطنی سخن به میان آمده است و این که این روزه و تفاوت آن با روزه رمضان در چیست، پاسخ داد: اگر کسی گوش خود را از چیزی باز بدارد، یعنی گناه، تهمت و غیبت را نشنود و دروغ نگوید، 👈این روزه باطنی نامیده می شود، چون گوش دهانِ روح انسان است و انسان اگر بخواهد دهان روح را ببندد باید گوش را از سخنان غیر خدا امساک کند و دور نگهدارد.
وی اضافه کرد:
💠 مرتبه بالاتر این روزه باطنی این است که انسان افکار، خاطرات و ذهنیت های خود را کنترل کند و هر فکری به ذهن او سرایت نکند همانند فکرهای ناروا، شیطانی و وسوسه ها؛ این ها اگر کنترل شود روزه، روزه باطنی نامیده می شود که مرتبه بالایی از روزه ماه رمضان است.
✅ ایشان در خصوص تبیین ارتباط تزکیه نفس و تهذیب دل از پاکیها در عرفان اسلامی با روزه باطنی گفت:
💠 ارتباط تزکیه نفس و تهذیب دل از پاکیها در عرفان و روزه باطنی ارتباط بین علت و معلول و یا سبب و مسببی است، یعنی تزکیه نفس یک مسبب و یک معلول است که سبب و علتش چیزهای مختلفی است که یکی از آنها روزه است.
🔷 وی ابراز داشت: به بیان سادهتر میتوان گفت که روزه، نماز، ذکر خدا، دعا و قرآن می تواند سببی برای تهذیب نفس باشد، به عبارتی عبادتها می توانند هر کدام سببی برای رسیدن به تزکیه نفس باشند.
✅ حجت الاسلام و المسلمین عابدی در پاسخ به این سؤال که در مکاتب عرفانی غیر از اسلام، روزه چه جایگاهی دارد، عنوان داشت:
💠 در عرفانهای دیگر معمولا روزه در همه آنها وجود دارد، اما حتما لازم نیست امساک از این چیزهایی که اسلام می گوید باشد، به عنوان مثال برخی از افراد روزه دارند و روزه آنها به صورت نگفتن و حرفنزدن است و نیز بعضیها روزه دارند که از لباس و هر چیزی که مربوط به دنیا است خود را دور کنند و همچنین برخی روزهشان این است که اصلا گوشت موجود زنده نخورند و فقط سبزی، علف و یا گیاه را بخورند؛ به هر حال روزه بدین معنا که انسان آن چیزی را که دوست دارد انجام ندهد و پرهیز کند و این در همه ادیان وجود دارد؛ اما ممکن است دینی بگوید نخوردن و نیاشامیدن و دین های دیگر ممکن است چیزهای دیگر را بگویند.
💠 وی در ادامه خاطرنشان کرد: وجه برتری عرفان اسلامی نسبت به این عرفانها در معارفی است که در اسلام وجود دارد، مثلا بحث انسان کامل، بحث ولایت، مظهر اسماء و صفات خدا به بنده، اسم اعظم، و مقام فنا، وجه برتری و امتیاز عرفان اسلامی با سایر عرفان های دیگر است.
✅ ایشان در پایان برای بهره مندی بیشتر روزه داران از ماه رمضان توصیه کرد:
💠 برای ماه مبارک در ابتدا به سیره علما و بزرگان توجه داشته باشند که در ماه رمضان قرائت قرآن زیاد داشته باشند، مثلا بعضی از علما همانند مرحوم سبزواری هشت ختم قرآن در ماه رمضان داشته است، هرچند بدون توجه به معنا و فهم قرآن فقط بر زبان جاری شود؛ گرچه اگر با توجه به معنا باشد بهتر است.
💠 در آخر المیزان نوشته شده است، که این تفسیر در شب 23 ماه رمضان تمام شد و نیز در آخر شرح منظومه نوشته شده است که این کتاب در شب 23 ماه رمضان تمام شده است و همچنین در آخر کتاب جواهر نوشته شده است این کتاب در شب 23 ماه رمضان به پایان رسیده است؛
این نشان می دهد که علما و بزرگان حتی شب قدر مشغول به مطالعه و تحقیق هستند، و نیز بیانگر این است که بهترین کار در ماه مبارک رمضان یادگرفتن معارف دین است؛ اگر کسی باورهای اصلی دین را در ماه رمضان تقویت کند بهترین عبادت ماه مبارک را انجام داده است.
#سیر_و_سلوک
#تزکیه
#23_رمضان
#عرفان
http://ahmad-abedi.ir/fa/Content/313130
—------------------------------
🔄🌀 با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
🆔 @Ahmad_aabedi
1-abedi-shahre-baran1-ramazan1396.mp3
16.09M
دانلود 📲 فایل صوت🔊 قسمت اول برنامه "شهر باران" پخش شده از: شبکه یک سیما
(اول رمضان 1438 قمری)
💠 بیانات استاد احمد عابدی درباره خلقت، امر، تولد و مرگ
(MP3 فرمت)
🔄🌀 با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
🆔 @Ahmad_aabedi
2-abedi-shahre-baran2-ramazan1396.mp3
14.99M
دانلود 🔊 فایل صوتی قسمت دوم برنامه زنده "شهر باران"؛ پخش شده از: شبکه یک سیما
(یکشنبه دوم رمضان 1438 قمری)
💠 بیانات استاد احمد عابدی درباره خلقت و رابطه انسان با خدا
(MP3 فرمت)
🔄🌀 با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
🆔 @Ahmad_aabedi
https://eitaa.com/ahmad_aabedi
بسم الله الرحمن الرحیم
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📩 سوال:
روزه در مناطق بالای مدار ۴۳ درجه
اجتهاد در مبانی و اصول تمام ابواب فقهی اعم از عبادات و معاملات را دربرمیگیرد و اختصاصی به معاملات ندارد.
احکام عبادات نیز همانند معاملات مقید به شرائط زمان و مکان نزول است و هرگونه تعمیم حکم به دیگر ازمنه و امکنه نیازمند دلیل است. اوقات نماز و روزه در کتاب و سنت مطابق شرائط اقلیمی مناطق استوایی و مشابه آن (زیر مدار ۴۳ درجه) است و قابل تعمیم به حدود ۳۰٪ مناطق مسکونی کره ی زمین نیست، والا به «حرَج و مشقت نوعی» روزه داران میانجامد. در مناطقی از نیمکرهی شمالی «بین مدار ۴۳ تا ۶۶ درجه» که طول روز در اردیبهشت تا مرداد ماه «هجده ساعت یا بیشتر» است یعنی تمام کشورهای اروپایی (به استثنای اسپانیا، پرتقال، یونان و جنوب ایتالیا)، کانادا، شمال آمریکا، روسیه، مغولستان، قزاقستان، شمال ازبکستان و شمال چین، روزه داران در ماه رمضان به میزان ساعات روز مکه (یا هر شهر دیگری در مناطق معتدل) امساک کرده و سپس افطار مینمایند، ولو به افق محلی شروع یا پایان روزه یا هر دو منطبق بر طلوع فجر و غروب آفتاب نباشد. در مناطق فوق در ایام یادشده زمان شروع یا پایان روزه در طول روز به شرط رعایت طول آن و ممتد بودنش تخییری است.
✍ پاسخ استاد عابدی:
🔹 اولا مدار 43 درجه هیچ خصوصیتی ندارد، چرا مدار 42 درجه یا 44 درجه را ایشان نفرموده است. بله اگر مدار 67 درجه را بگوید خصوصیتی دارد که در کتابهای علم هیأت ذکر شده است
🔹 ثانیا دلیلی ندارد که بگوییم آنان که روز آنها طولانی است به میزان ساعات روزهای مکه عمل کنند. چرا ایشان ساعات روزهای مدینه را نمی گوید و چرا ساعات روزهای مناطق خط استواء را نمی گوید.
🔹 ثالثا در مناطقی که روز، گاهی 24 ساعت و بیشتر است ملاکهائی برای انتخاب صبح و ظهر و مغرب وجود دارد که در کتب هیأت آمده.
کانال رسمی استاد احمد عابدی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 @Ahmad_aabedi
🔄🌀 با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
https://eitaa.com/ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
کانال عمومی استاد احمد عابدی
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسهای استاد احمد عابدی
🆔 @ahmad_abedi2
لطفا رسانه باشید و برای دوستان تان به اشتراک بگذارید.
3-abedi-shahre-baran3-ramazan1396.mp3
9.35M
دانلود 🔊 صوت قسمت سوم برنامه 🖥 "شهر باران" پخش شده از: شبکه یک سیما
(دوشنبه سوم رمضان)
💠 بیانات استاد احمد عابدی درباره تقدیر و سرنوشت انسان
(MP3 فرمت)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 @Ahmad_aabedi
🔄🌀 با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
https://eitaa.com/ahmad_aabedi
abedi-shahre-baran4-ramazan1396.mp3
8.16M
دانلود 🔊 صوت قسمت چهارم برنامه 🖥 "شهر باران" پخش شده از: شبکه یک سیما
(سه شنبه چهارم رمضان)
💠 بیانات استاد احمد عابدی درباره هدف از خلقت انسان
(MP3 فرمت)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 @Ahmad_aabedi
🔄🌀 با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
https://eitaa.com/ahmad_aabedi
5-abedi-shahre-baran5-ramazan1396.mp3
9.24M
دانلود 🔊 صوت قسمت 5برنامه 🖥 "شهر باران" پخش شده از: شبکه یک سیما
(چهارشنبه پنجم رمضان)
💠 بیانات استاد احمد عابدی درباره "ابتلاء و امتحان انسان"
(MP3 فرمت)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔 @Ahmad_aabedi
🔄🌀 با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
https://eitaa.com/ahmad_aabedi
@Ahmad_aabedi
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
📩 سوال:
استاد گرانقدر حضرت آقای عابدی سلام علیکم و رحمت الله. ممنون از حوصله ای که برای ارتقای علم و بصیرت حوزه انقلابی به خرج میدهید. غرض از مزاحمت، شبهه ای در فضای دانشگاهی مطرح بود تحت این عنوان آیا دین اسلام امروزی ساخته مراجع است یا پیامبر (ص)؟ اگر ساخته پیامبر و خدای پیامبر است پس چرا وحدت در حکم و سیره علما نمیبینیم؟ مثلا در عبادات مراجع و بزرگان با هم متفاوت عمل میکنند. ۱. در نماز مرجعی نماز واجب یومیه مثلا ظهر را ۵ دقیقه میخواند دیگری حدود ۲۰ دقیقه. ۲. مثلا وضوی یکی یک دقیقه است با یکبار آب ریختن مختصر ساییدن دست ها و دیگری چندین بار آب ریختن بیش از ۵دقیقه طول دادن. ۳. در روزه ماه رمضان کسی عید اعلام میکند دیگری فردایش اعلام میکند و...
آیا اگر دین از خود خدا به شخص پیامبر نازل شده و یکی میباشد چرا در همه اعمال و ارکان و اجزاء و کل و جزء یکی نیست مثلا خود رسول الله نماز یومیه اش آیا در ظهر پنج دقیقه طول میکشیده یا پنجاه دقیقه کلا در ساعات کاری روز از ۵صبح تا ۲۲شب نه نیمه های شب بلکه فقط در روز چند ساعت را رسول الله و امامان به نماز مشغول بودند؟ آیا واقعا طبق روایتی که روز را سه یا چهار قسمت کنید قسمت به کار قسمتی به عبادت و... روزانه معصومین (س) بین ۶تا ۸ ساعت نماز و.... داشته اند؟
پاسخ✍ :
سلام علیکم با تحیت و احترام و تشکر
💠 دین همان دین خدا و پیامبر است ولی در همان زمان صدر اسلام و در زمان حضور پیامبر(ص) برخی افراد نماز خود را طول می دادند و برخی مختصر می خواندند.
💠 در مثل روزه: حکم خدا این است که باید یک ماه روزه گرفت اما یک نفر می گوید این ماه رمضان 29 روز است و دیگری می گوید 30 روز است. حکم خدا این است که یک ماه روزه بگیرید نه 29 روز و نه 30 روز بلکه یک ماه قمری. و اختلاف فقها در حکم خدا نیست بلکه در این است که یک ماه قمری 29 روز است یا 30 روز.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi