🔹🔹🔹#ابوطالب (ع) و #مبعث🔹🔹🔹
📚📣 فایل صوتی بیانات استاد احمد عابدی مدظله العالی، در حوزه علمیه حضرت ابوالفضل علیه السلام(جانبازان) _جمع اساتید و مدیران حوزه علمیه جانبازان «شخصیت حضرت ابوطالب علیه السلام. #بعثت #رسول_الله صلوات الله علیه به نقل از صحیح بخاری»
📚 به تاریخ چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
✅ در نوشتار و گفتار عربی، چگونه احترام حضرت #ابوطالب علیه السلام را نگه داریم؟
✅ شجاعت حضرت ابوطالب سلام الله علیه
✅ ذڪر یڪ دلیل بر ایمان جناب ابوطالب علیه السلام
✅ حدیث آغاز وحی بر حضرت رسول الله صل الله علیه و آله طبق نقل صحیح بخاری
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
با تشڪر از مدیریت، اساتید و همڪاران اداری حوزه علمیه حضرت ابولفضل علیه السلام(جانبازان)
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🆔 @Ahmad_aabedi2
⬇️👇👇👇👇👇👇⬇️
✅ قرآن (2)
3_ توجه به #ترجمه #قرآن
4_ اهمیت #تفسیر قرآن
✅ توجه به ترجمه:
پس یکی این که زیاد قرآن بخوانیم، دوم روخوانی درستی داشته باشیم و سوم ترجمه قرآن.
💠 اینطور نباشد که مثلاً طلبهای معنای صنوان و غیر صنوان را نداند. ترجمه را بلد باشیم و به ترجمهها رجوع کنیم و بتوانیم بفهمیم کدام ترجمه درست و کدام نادرست است.
💠 معمولاً مترجمین قرآن میگویند که هر سی سال یکبار باید قرآن ترجمه شود. بعضیها میگویند که قرآن قابل ترجمه نیست. لااقل ما که کمی عربی بلدیم، ترجمهها را دقت کنیم و با هم مقایسه کنیم؛ خدا میداند که چقدر ترجمههایی که از قرآن نوشته شده ولی غلط است! من ترجمهای را سراغ دارم که "بسم الله الرحمن الرحیم" را طوری ترجمه کرده که دقیقاً عین عبارت اوستا، کتاب زرتشتیان است!
💠 چقدر جای تأسف است که تورات و انجیل ترجمه رسمی دارد(ترجمه رسمی کتاب مقدس)، ولی قرآن ترجمه رسمی ندارد. اگر کسی به من بگوید که یک ترجمه بیغلط نام ببر، اصلاً سراغ ندارم. کم غلط سراغ دارم.
💠 این کتابهایی که مفاهیم قرآن است، مثل کتاب شیخ عباس قمی که شخصیت ادیبی بوده، کتاب "الدرّ النظیم"، بسیار کتاب خوبی برای لغات قرآن است یا کتب "نثر طوبی" برای آیت الله شعرانی که خیلی کتاب دقیق و ارزشمندی است.
پس این یک نکته که روی ترجمه قرآن وقت بگذاریم.
👈خیلی بد است که طلبه جزء آخر قرآن را بخواند و معنای کلمات و مفاهیم را نفهمد. اگر ما مفسر هم نمیخواهیم بشویم، لااقل باید ترجمه قرآن را بلد باشیم.
✅ اهمیت تفسیر:
💠 نکته بعدی در مورد تفسیر است. حداقل هر کدام از ما باید یک دوره تفسیر خوانده باشیم. کسانی مثل آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی، بیجهت آدمهای بزرگی نشدند. آیت الله حسن زاده میفرمود که مجمع البیان را از باء بسم الله تا تاء تمّت، 10 جلد را، کلمه به کلمه پیش آقای شعرانی خواندم، بعد که 10 جلد تمام شد، آقای شعرانی سؤالی از من پرسید، بعد از جوابی که دادم، آقای شعرانی فرمود یک دور دیگر باید بخوانی. دوباره مجمع را از اول تا اخر درس داد. مجمع البیان کتاب کوچکی نیست!
💠 اولین سالی که المیزان در سال 52- 53 نوشته شد، در حوزه کتاب درسی شد و پیش استاد کلمه به کلمه میخواندند. امام خمینی(ره) تفسیر صافی فیض کاشانی را پیش آیت الله اراکی درس گرفته است. آیت الله خوانساری تا اواخر عمرش هر روز صبح که قرآن میخواند، تفسیر بیضاوی جلویش بوده و قرآن را با تفسیر بیضاوی میخواند.
💠 چقدر علمایی بودند که تفسیر کشاف را کتاب درسی کرده بودند. یک زمانی کتابهایی کتاب درسی حوزه بوده که خیلی از ما اصلاً اسمش را نشنیدهایم؛ مثل تفسیر نیشابوری.
💠 ما الآن سه تفسیر از امام صادق علیهالسلام یا لااقل منسوب به ایشان داریم که چاپ شده و در بازار هم موجود میباشد؛ ولی بسیاری از طلبهها یکیاش را هم نمیدانند که تفسیر امام صادق علیهالسلام است.
💠 مطالعه تفسیر خیلی برای ما لازم است. اینها را برای کسی میگویم که نمیخواهد مفسر باشد! یعنی اگر مثلاً بخواهید مورخ شوید، لااقل باید چند تفسیر را خوب خوانده باشید.
💠 علامه مجلسی در هر بحث بحار که وارد میشود، آیات قرآن را ذیل بحث میآورد؛ به قدری این مرد در تفسیر تسلط داشته که اگر یک آیه طبق یک تفسیر، مربوط به موضوع بشود و طبق یک تفسیر، مرتبط نباشد، متذکر میشود؛ با اینکه علامه مفسر نبوده است.
✅💠پس روخوانی، ترجمه و تفسیر برای ما لازم است. اینها همه میشود یک مرتبه از حفظ ظاهری قرآن. 👈حفظ باطنی هم یعنی عمل به قرآن.💠✅
توجه به #ترجمه_قرآن
اهمیت #تفسیر_قرآن
#حفظ_باطنی_قرآن
#عمل_به_قرآن
........................................................
کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @Ahmad_aabedi
✅ قرآن
1_ زیاد #قرآن بخوانیم
2_ #روخوانی درست قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ سفارش به قرآن خواندن
💠 باید در بین ما طلبهها متعارف باشد که حداقل ماهی یک ختم قرآن داشته باشیم. مطمئن باشید، امتحان کنید؛ یک روز که قرآن کم خواندید، ببینید درسی را که مطالعه میکنید چقدر وقت میگیرد و یک روز که زیاد قرآن میخوانید، همان درس چقدر وقت میگیرد. اگر مسائل معنوی را هم لحاظ نکنید و عادی نگاه کنید، در وقت انسان صرفهجویی میشود.
💠 آنهایی که خیلی قرآن میخواندند، خیلی خدمت کردهاند. حدیثی در امالی سید مرتضی است که خانهای که در آن قرآن خوانده نشود صفر است؛ یعنی چیزی نیست و قابل ذکر نمیباشد.
💠 حدیث دیگری میفرماید: «القرآن مأدبة الله؛ قرآن سفره خداست». هر نعمتی بخواهید در قرآن هست. احتمال هم دارد به معنی ادبستان خدا باشد، چون "مأدبة" به معنای ادب هم میباشد. قرآن ادبستان خداست و خداوند به واسطه قرآن انسان را تربیت میکند.
💠 قرآن کتاب تعالی و انس با خداست. ائمه علیهمالسلام چقدر قرآن میخواندند؟ علما چقدر میخواندند؟ آیت الله حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نکته، یکی از نکتههایش این است؛ اسم چهل نفر از بزرگان را میآورد که زیاد قرآن میخواندند؛ مثلاً در مورد بوعلی سینا گفته که قرآن میخوانده و این کتابها را نوشته است!
💠 شهید مطهری اواخر عمرش فقط قرآن میخواند. آن روزی که شهید شد میگویند یک صفحه مطلب نوشته و الّا همهاش قرآن میخوانده است. خود امام خمینی(ره) روزهای معمولی روزی سه جزء قرآن میخوانده و ماه مبارک رمضان هرچند روز یک ختم داشته است.
💠 خلاصه قرآن زیاد بخوانید و این خیلی زشت است که کسی طلبه باشد و روخوانیاش اشتباه باشد. این عیب را آدم کجا ببرد؟!
✅ روخوانی درست قرآن
💠 خیلی از ما تا به حال یک بار هم پیش استاد روخوانی قرآن نداشته ایم. در قدیم متعارف بود که هر طلبهای روخوانی را پیش استاد قرائت میکرد. بعضی کلمات هست که کتابتش با قرائتش فرق میکند؛ مثل این آیه "لکنّا هو الله ربّی" که "لکنّا" نوشته میشود ولی "لکنّ" خوانده میشود.
💠 در شرح حال بعضی از اصحاب معصومین(ع) هست که با اینکه عرب بودند، حتی تا 10 بار روخوانی را پیش استاد خواندهاند. مثلاً عطیه -همان کسی که اربعین با جابر به کربلا آمد- هشت دوره قرآن را پیش استاد خوانده است و اینگونه بوده که شاگرد برای استاد میخوانده تا استاد تأیید بکند که درست یاد گرفته یا نه. حالا که الآن این کار رسم نیست، حداقل نوار قاریها را گوش دهیم و ببینیم چگونه تلاوت میکنند.
💠 پس روخوانی را باید دقت کرد، نباید از این حیث اشتباه داشته باشیم.
#روخوانی_قرآن
#تلاوت_روزانه_قرآن
........................................................
کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @Ahmad_aabedi
حمله آمریکا انگلیس و فرانسه به سوریه_استاد عابدی 97.01.26.mp3
3.24M
✅ بیانات استاد احمد عابدی درباره حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه؛ بعداز درس خارج فقه در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها:
📜 1397-1-26
💠 محکوم نمودن حمله نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه(جمعه 25 فروردین 1397)
💠نقش حزب الله لبنان و سوریه در مقاومت اسلامی
💠 اولین وصیت شهدا، دفاع از ولایت فقیه است
🆔 @ahmad_aabedi
📢 اطلاعیه: پیامرسان ایرانی #ایتا
🔔 کانال رسمی استاد احمد عابدی را در پیامرسان ایرانی #ایتا دنبال کنید؛
📡کانال در محضر استاد احمد عابدی در پیامرسان ایتا:👇👇
🆔 https://eitaa.com/ahmad_aabedi
🆔 @Ahmad_aabedi
📢 اطلاعیه: پیامرسانهای ایرانی
بسمه تعالی
✅ بدینوسیله به اطلاع تمام سروران گرامی می رساند که کانال رسمی استاد احمد عابدی در پیام رسان های ایرانی راه اندازی شده و فعال می باشد.
عزیزان می توانند برای دسترسی و نیز عضویت، از طریق لینک های زیر اقدام نمایند:
🇮🇷💠👈 1_ پیام رسان ملی «سروش»:
در محضر استاد احمد عابدی:
sapp.ir/ahmad_aabedi
دروس تخصصی استاد عابدی:
sapp.ir/ahmad_abedi2
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🇮🇷💠👈 2_پیام رسان ملی «آی گپ»:
در محضر استاد احمد عابدی:
🇮🇷 iGap.net/ahmad_aabedi
دروس تخصصی استاد عابدی:
🇮🇷 iGap.net/ahmad_abedi2
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🇮🇷💠👈 3_ پیام رسان ایرانی «ایتا»:
در محضر استاد احمد عابدی:
🆔 https://eitaa.com/ahmad_aabedi
دروس تخصصی استاد عابدی:
🆔 https://eitaa.com/ahmad_abedi2
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠👈 فقط کافی است روی لینک ها کلیک نمایید، سپس در صفحه باز شده روی عبارت «مشاهده کانال» یا «عضویت» کلیک نمایید و سپس عبارت «دنبال کردن»( یا «عضویت» ) را لمس نمایید.:
همچنین میتوانید آیدی
@Ahmad_aabedi
یا
@ahmad_abedi2
👈 را در پیام رسان های مذکور برای یکی از مخاطبین خود ارسال و سپس روی آن کلیک نموده و روی عبارت «دنبال کردن»( یا «عضویت» ) کلیک نمایید.
🔹 لطفا رسانه باشید و این پیام را با دوستان تان به اشتراڪ بگذارید.
—------------------------------------------------
🔹 لازم به ذکر است که آیدی کانال های استاد عابدی در هرسه پیام رسان ایتا، سروش و آی گپ ثابت می باشد:
🆔 @Ahmad_aabedi
🆔 @Ahmad_abedi2
شعبان المعظم_دکتر عابدی 97.01.29.mp3
5.72M
✅ بیانات استاد احمد عابدی درباره شعبان المعظم ومناجات شعبانیه:
📜 1397-1-26
#شعبان المعظم
#مناجات_شعبانیه
🆔 @ahmad_aabedi
🔷اتحاد ذکر، ذاکر و مذکور در فقرات مناجات شعبانیه
✅به گزارش ایڪنا؛
✳️ حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه، روز چهارشنبه(29 فروردین 1397) در پایان درس خارج فقه خود به ایراد سخن پیرامون ماه مبارڪ شعبانالمعظم و مناجات شعبانیه پرداخت.
💠 وی بیان کرد: این نڪته را قبلا هم عرض ڪرده بودم ڪه بنا بر این باشد ڪه روز اول ماه جزء اول قرآن و روز آخر جزء آخر را بخوانیم و ماهی یڪ ختم قرآن را داشته باشیم، امام علی (ع) به فرزندش فرمود: «ان درجات الجنة بعدد آی القرآن»، درجات هر ڪس در بهشت به تعداد آیاتی است ڪه در این دنیا خوانده است.
💠 حدیثی هم با این مضمون وارد شده است ڪه اگر ڪسی انسان خوبی باشد، اما قرآن ڪم خوانده باشد، در قبر او را نگه میدارند و میگویند بدون قرآن خواندن نمیتوانید به بهشت بروید و باید قرآن بخوانید تا بعد بتوانید به بهشت بروید.
👈 غیر از قرآن این مناجات شعبانیه ڪه بسیار مناجات جالبی است و خیلی مضامین بلندی دارد را باید مورد توجه قرار داد، مطالب عرفانی در این مناجات بسیار است.
💠 معمولا مناجات این است ڪه عبد با خدا نجوا میڪند، اما در مناجات شعبانیه میفرماید «فَناجَیْتَهُ سِرّاً ...»، یعنی خدا با او نجوا میڪند؛ این ڪه انسان با خدا نجوا ڪند یا بر عڪس آن باشد، تفاوت بسیاری دارد؛ در این دعا نجوای خدا با انسان را بیان میڪند، یڪی از جملات این مناجات این است ڪه غفلت از خداوند و اینڪه انسان به یاد خدا نباشد را یڪ نوع مستی و غرور دنیا میداند.
💠 آدمی ڪه مست است، عقل و درڪ و شعور ندارد و ڪسی هم ڪه در دنیا میچرخد و مدام دنیا را میبیند، این هم یڪ نوع مستی است. یا در جمله دیگری میفرماید: «وَ أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَڪْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْڪَ» خدایا جوانیام را در این صرف ڪردم ڪه مستی و دوری از تو بود، یعنی همه دنیا را دیدم و از خدا غافل شدم.
💠 همچنین در بخش دیگری میفرماید: «الهِی انْ أَنامَتْنِی الْغَفْلَةُ عَنِ الاسْتِعْدادِ لِلِقائِڪَ، فَقَدْ نَبَّهَتْنِی الْمَعْرِفَةُ بِڪَرَمِ آلائِڪ». در این مناجات از این فرازها بسیار زیاد است ڪه نفس توجه به دنیا را مستی و غفلت از خدا میگویند؛ در دعای سیدالشهداء(ع) هم وجود دارد ڪه «إلهى تردّدی فی الاثار یوجب بُعد المزار»، خدایا همین ڪه در خیابان راه میروم، همین رفت و آمد دارد من را از تو دور میڪند.
💠 برخیها معتقدند، گناهی ڪه آدم و حوا در بهشت انجام دادند و از آن درخت خوردند و خدا هم بیرونشان ڪرد، آن درخت ڪه از آن خوردند را یهودیها میگویند علم بود ڪه صحیح نیست؛ برخی میگویند درخت گندم بود ڪه اصلا گندم مگر درخت دارد؟ و قرآن هم اشاره به درخت ڪرده است، اما معمولا این طور است ڪه میگویند گندم به عنوان سنبل غذای دنیا است؛ یعنی معروفترین و بیشترین غذای دنیا گندم است، وقتی میگوییم ڪسی گندم خورد، یعنی توجه به دنیا ڪرد و این گناه آدم است، یعنی توجه به دنیا و گناه بودن، معنایش این است.
💠 مثال خیلی خوبی نیست، اما برای تقریب به ذهن خوب است، فرض ڪنید شما در حضور آدم بزرگی نشستهاید و در حضور او بنا ڪنید به عڪس او در موبایلتان نگاه ڪنید؛ او این ڪار را توهین میداند و از نظر معرفتی هم اشتباه است، عڪس برای این است ڪه وقتی صاحب عڪس نیست به آن نگاه ڪنند، وگرنه اگر خود شخص حضور داشته باشد ڪه نگاه به عڪس معنا ندارد، ڪسی ڪه در بهشت است در محضر خدا است و در محضر خدا بخواهد توجه ڪند به اسم خدا و یا توجه ڪند به آثار خدا، این است ڪه میگویند گناه است، این گناه آدم است و نه گناه حضرت آدم(ع).
💠 گناه آدم این است، ببینید امروز ڪه از صبح بلند شدهایم ما چقدر این گناه را انجام دادهایم؟ از زمانی ڪه از خواب بلند شدهایم فقط خدا را دیدهایم یا در محضر خدا فعل خدا یا اسم خدا را دیدهایم؟ عالم محضر خدا است و در محضر خدا این قالی را دیدم، این قالی فعل خدا است و این آدمها افعال و اسماء خدا هستند و در محضر خدای متعال توجه ڪردهایم به فعل خدا، دقیقا مثل این است ڪه بروید پیش یڪ مرجع تقلید و در محضر آن آقا، عڪس ایشان را در موبایلتان نگاه ڪنید، عڪس را وقتی نگاه میڪنند ڪه آن فرد نباشد، در غیر اینصورت توهین است به او، گناه آدم اینطور گناهی است.
💠 امام خمینی(ره) در ڪتاب سرالصلاة میگوید، آدم در نماز توجه میڪند ڪه من در برابر خدا ایستادهام و این حرفها را به خدا میگویم، امام خمینی(ره) میفرماید: شرڪ یعنی همین ڪه آدم قائل به دو چیز باشد، این ڪه من هستم و دارم با خدای متعال حرف میزنم؛ یعنی دو چیز را قبول دارم، یڪی من متڪلم و یڪی هم خدای متعال و شرڪ هم یعنی همین.
#توحید #مناجات_شعبانیه #شعبان المعظم
🆔 @Ahmad_aabedi
🆔 https://eitaa.com/ahmad_aabedi
ادامه در متن زیر 👇👇👇👇
✅ توحید این است ڪه ڪسی اینطور نماز بخواند ڪه خدای متعال دارد از این زبان من، با خودش حرف میزند ڪه توحید میشود.
💠 مثلا درخت در کوه طور، در واقع خدا از زبان درخت گفت که «إِنِّی أَنَا اللَّهُ»، امیرالمومنین(ع) گفت که «أنا عین اللّه الناظرة ...»، امام علی(ع)، زبان خدا و چشم خدا است؛ یعنی ایشان وقتی حرف میزند خدا دارد خودش از زبان امام علی(ع) با خودش حرف میزند، اتفاقا در دعاهای ماه شعبان و در دعای شب شانزدهم شعبان نیز مطرح است، میرداماد یک کتابی دارد در مورد دعاهای شب شانزدهم(نه شب پانزدهم که در حکم شب قدر است)، ایشان رسالهای مخصوص این شب دارد.
💠 آنجا آن دعای میرداماد در این شب را نگاه کنید، بحثش همین است که خدای متعال خودش با خودش حرف میزند. یعنی خدا ذکر میگوید؛ گوینده خدا است، چه میگوید؟ خدا، مخاطب کیست؟ خدا، متکلم و مخاطب و ذکر خدا است؛ یعنی اتحاد ذکر و ذاکر و مذکور، اتحاد علم و عالم و معلوم، اتحاد عقل و عاقل و معقول و خلاصه اینطور معارف در این مناجات شعبانیه بسیار زیاد است.
http://iqna.ir/00FYMG
#توحید #مناجات_شعبانیه #شعبان المعظم
🆔 @Ahmad_aabedi
🆔 https://eitaa.com/ahmad_aabedi
هدایت شده از درسهای استاد احمد عابدی
آخرین جلسه درس حدیث خوانی استاد عابدی امروز شنبه در مصلی قدس یک ساعت به نماز مغرب تشکیل خواهد شد
#امام_سجاد سلام الله علیه
#صحیفه_سجادیه
استاد احمد عابدی:
✳️ اطلاع ما در مورد ملايكه الهی بسيار اندك است، با آنكه فرشتگان بيشترين مخلوقات خداوند هستند و خداوند هيچ موجوداتی را بيشتر از ملايكه نيافريده است. اما نحوه وجود اينان، چگونگی كثرت فرشتگان، كار آنان، مقامات و درجات ملايكه، تفاوت فرشتگان ارضی و عالين و... از مطالبی است كه كمتر در كتاب های ديگر يافت می شود.
✳️ از دعای امام سجاد عليه السلام در مورد صلوات و درود بر حاملان عرش الهی استفاده می شود كه:
🔷 اولابرخی فرشتگان صمد هستند. البته خدای متعال صمد بالذات است و ملايكه صمد بالغيرند.
🔷 ثانيا مجردات را، چون هميشه به صورت سلبی معنا می كنند، شناخت آنان برای ما دشوار می نمايد و تنها بايد آنها را با شهود و معرفت قلبی به دست آورد.
🔷 ثالثا آيا فرشتگان مجرد از ماده هستند يا اينكه آنها اجسام لطيف هستند، چيزی كه مورد اختلاف بين محدثين و فلاسفه است يا آنكه بگوييم فرشتگان ارضی و فرشتگان عالم مثال مادی بوده يا احكام مادی دارند ولی فرشتگان عالم جبروت و ساكنان عالم بالامجرد هستند.
💢 اينها و صدها بحث جالب و دقيق فلسفی و عرفانی محورهای عمده دعاهای امام سجاد عليه السلام در صحيفه سجاديه است
........................................................
استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک بلا مانع است
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی (زید عزّه)
🆔 @Ahmad_aabedi
#امام_سجاد سلام الله علیه
#صحیفه_سجادیه
استاد احمد عابدی:
✳️ امام سجاد(ع) در جهت زنده نگه داشتن قيام عظيم عاشورا، بارگاه پيامبر(ص) را يك قرارگاه دايمي قرار داد و بعد از ايشان نيز امام باقر(ع) و امام جعفرصادق(ع) و ديگر امامان در عرفات به عزاداری سالار شهيدان و اهل بيت(ع) مي پرداختند. امروزه نيز اين مكان مقدس، بهترين جايگاه برای صدور آموزه های قيام عاشورابه تمام جهانيان است.
✳️ امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س) در ابتدای خطبه های شان، ضمن ذكر مصايب كربلاو عاشورا براي اهالی مدينه، هيچگاه از حمد و ستايش خداوند غافل نمي شوند. بهترين نمونه و عالی ترين پيام امام سجاد را در كتاب صحيفه سجاديه بايد ديد.
💢 صحيفه سجاديه كه به «اُخت القرآن» معروف شده، مجموعه ای از دعاهای امام سجاد(ع) است. اين كتاب از جهت سند و اعتبار دارای چنان جايگاهی است كه شايد هيچ كتابی پس از قرآن كريم از نظر صحت سند به آن نمی رسد.
💢 در ميان شيعه بدون ترديد، اعتبار صحيفه سجاديه حتی از كتب اربعه(كافی- من لايحضره الفقيه- تهذيب- استبصار) و نيز از نهج البلاغه بيشتر است. به طوری كه علامه مجلسی در بحارالانوار ابتدا تصميم داشته كه كتب اربعه و نهج البلاغه و صحيفه سجاديه را نقل نكند ولی بعدا نظر ايشان عوض شده و فراوان از كتب اربعه و نهج البلاغه در كتب بحارالانوار حديث نقل كرده است.
اما اعتبار و اشتهار كتاب صحيفه برای ايشان به قدري زياد بوده است كه ضرورتی به نقل از آن احساس نمی كرده و علامه مجلسی مطمئن بوده است اشتهار اين كتاب به قدری است كه در طول زمان دستخوش حوادث نمی شود و سالم خواهد ماند.
✳️ فقهای بزرگ نيز در مباحث فقهی خود به جملات كتاب صحيفه سجاديه استناد مي كنند، مثلامرحوم شيخ انصاری در كتاب مكاسب در بحث خيارات وقتی مي خواهد كلمه «شرط» را توضيح دهد به عبارت های صحيفه سجاديه و دعاي توبه آن اشاره مي كند.
در بحث فقهی از احكام غيبت به دعای مكارم الاخلاق صحيفه تمسك مي شود و... اينها نشان دهنده اهتمام فوق العاده فقها به كتاب صحيفه است.
✳️ اما در مباحث عرفانی و معرفتی و بحث خداشناسی و معنويت كه ضرورت اول امروز جامعه و بلكه همه مردم دنيا است. صحيفه سجاديه ميدان دار بی رقيب است.
آن معارف توحيدی كه در اين كتاب يافت می شود بدون تردید در هيچ كتاب ديگری نمی توان يافت و هيچ كس را يارای مقابله و برابری با آن نخواهد بود. بلكه نكات و مطالبي در صحيفه سجاديه در مباحث توحيدی يافت می شود نه در نهج البلاغه وجود دارد و نه در اصول كافی و نه در هيچ اثر ديگری.
💢 «لك يا الهي وحدانيه العدد» كه در صحيفه سجاديه آمده است حتي برای كسانی كه سال ها در فلسفه و عرفان كاركرده باشند نيز قابل فهم نيست. مگر آنانكه عرفان را در مقام «جمع الجمعی» يا «فتح الفتوح» و «مقام بقاء بعد الفنا» يافته و شهود كرده باشند، پرتويی از معنای اين جمله را خواهند يافت.
........................................................
استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک بلا مانع است
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی (زید عزّه)
🆔 @Ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
کانال عمومی استاد احمد عابدی
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسهای استاد احمد عابدی
🆔 @ahmad_abedi2
لطفا رسانه باشید و برای دوستان تان به اشتراک بگذارید.
✅ پاسخ استاد احمد عابدی به نامه یکی از طرفداران احمدالحسن
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹... سلام علیکم، با تحیت و احترام و تشکر از وقتی که گذاشته اید و نامه ای مفصل مرقوم فرمودید.
🔹شما خوب می دانید که 15 صفحه نامه ـ که همه مطالب آن قابل بحث و مناظره است ـ پاسخی بسیار طولانی و فرصتی مدید می طلبد، و لذا بهتر است که حضوری بحث شود. اما برای نمونه چند نکته از نامه شما را مورد اشاره قرار می دهم:
💠 1_ حضرتعالی فرموده اید: «ای کاش درخواست حقیر را در خصوص استناد به ثقلین اجابت می فرمودید تا سریعتر به نتیجه می رسیدیم».
📌 ظاهرا حضرتعالی فراموش کرده اید که در نامه اول خود چه چیزی نوشته بودید و سئوالات شما چه چیزی بوده است. و اگر توجه می کردید هرگز چنین درخواستی شما نداشتید. ثانیا حضرتعالی تصور کرده اید با مراجعه به قرآن یا عترت زود به نتیجه می توان رسید.
📌 آیا می دانید که هم قدریه به قرآن مراجعه می کنند و هم مفوضه، هم شیعه و هم اهل سنت و هم خوارج. هم شیعه به عترت و سنت مراجعه می کنند و هم اهل سنت و هم زیدیه و هم اسماعیلیه و قرامطه. مگر فطحیه و واقفیه و خطابیه به قرآن و عترت مراجعه نمی کردند و آیا اختلافات آنان حل شد. مگر اخباریین و اصولیین هردو به ثقلین مراجعه نمی کنند؟ معنای حدیث ثقلین اینها نیست که حضرتعالی تصور کرده اید.
💠 2_ حضرتعالی در مسأله شناخت پیامبر صلی الله علیه و آله و در مقام اعتراض به کلام بنده فرموده اید: «طبق چه سند روائی یا آیه قرآنی راه شناخت حجت خدا را علم غیب می دانید» و سپس مغالطاتی از مسأله جن و جفر و صوفیه را ردیف کرده اید. آیا حضرتعالی نمی دانید شناخت پیامبر بوسیله قرآن یا روایت دور صریح است و بطلان آن از بدیهیات عقلی؟!.
💠 3_ فرموده اید: «بزرگترین دلیل یمانی ها وصیت رسول الله(ص) است».
📌 وصیت رسول الله درست، اما چه ربطی به شما دارد. اگر مقصود شما این است که رسول خدا(ص) وصیت به 12 امام علیهم السلام کرده است این صحیح است اما چه ربطی به "یمانی" دارد. و اگر مقصود شما این است که رسول خدا وصیت به 12 امام(ع) کرده و ائمه علیهم السلام وصیت به یمانی کرده اند، این کذب محض است و نوعی سوء استفاده و عوام فریبی و تحریف دین. به عنوان مثال عرض می کنم اگر کسی بگوید رسول خدا(ص) وصیت کرده به علی بن ابی طالب علیه السلام مراجعه کنید و نام من علی بن ابی طالب است بنابراین رسول خدا وصیت کرده که به من مراجعه کنید و من وصی رسول خدا هستم، آیا شما اینها را می پذیرید؟
📌 بر فرض که در چند روایت کلمه "یمانی" آمده است و امروز یک فرد مجهول الهویه ادعا می کند من یمانی هستم، شما چگونه می پذیرید که مراد از کلمه یمانی در روایت این شخص است ممکن است در طول تاریخ هزاران انسان پیدا شوند که نام آنها احمدالحسن یا محمدبن الحسن باشد آیا آنها نیز می توانند ادعا کنند که ما یمانی هستیم؟!!.
📌فرض کنید روایات کلمه یمانی را گفته باشد اما به چه دلیل می گویید این شخص همان یمانی است؟. آیا با چند خوابی که بیشتر به اضغاث احلام شبیه هستند می توان دین و اعتقادات را اثبات کرد؟
🔹 ثانیا چرا اینقدر مغالطه می کنید، من در نامه نوشتم: چه دلیلی داریم و کدام روایت می گوید یمانی وکیل امام زمان(ع) است. حضرتعالی در پاسخ نوشته اید: «در روایت امام باقر(ع) داریم که می فرماید:"یدعو الی صاحبکم" بسوی صاحبتان دعوت می کند». خواهش می کنم یکبار این متن خودتان را بخوانید . آیا شما با این اوهام و خیالات می خواهید برای خودتان دین درست کنید؟!. کجای کلمه یدعو به معنای نیابت و وکالت است؟! مگر هرکس که دعوت به چیزی م یکند نایب یا وکیل اوست. وقتی شما دوست خود را دعوت می کنید که بروید استخر آیا شما وکیل یا نایب استخر هستید؟! چرا اینگونه روایات را تحریف می کنید و با دین خود بازی می کنید و مردم را فریب می دهید.
ادامه نامه در زیر 👇👇👇
................................................................
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi
................................................................
ادامه ⬇️👇👇👇👇👇⬇️
⬇️👇 ادامه پاسخ استاد احمد عابدی به نامه یکی از طرفداران احمدالحسن
🔹 ثالثا شما دین و اعتقاد خود را بر اساس و پایه روایتی قرار می دهید که ضعیف است و هیچ اعتباری ندارد. بنده عرض کردم این روایت ضعف سندی دارد. و شما در جواب فرموده اید: «اصلا علم رجال پایه اش بر اساس ظنّ و گمان است و یمانیون اصلا علم رجال را قبول ندارند». بنده وقتی این نوشته شما را خواندم به یاد گفته "سیدعلی محمد باب" افتادم که وقتی به او می گفتند سخنان و نوشته های شما از نظر ادبی اشکال دارد، او می گفت من صرف و نحو و ادبیات را قبول ندارم.
💠 وقتی به یمانیون گفته می شود این مستندات شما ضعیف است، می فرمایید ما علم رجال را قبول نداریم. امروز شما می بینید تنها مدرک شما چند روایتی است که از نظر سندی نادرست و از نظر دلالت هم ربطی به مدعای شما ندارد، فوری مثل سید باب می گویید ما علم رجال را قبول نداریم. و اگر کسی بگوید آنچه را شما از این روایات استفاده می کنید خلاف لغت و ادبیات است می فرمایید ما لغت و ادبیات را قبول نداریم و شاید اگر کسی بگوید این حرفهای شما خلاف عقل است احتمالا می گویید ما عقل را قبول نداریم.
شما فرموده اید: اساس علم رجال بر ظن و گمان است. اولا بهتر است حضرتعالی مقداری درس بخوانید و تفاوت علم و علمی را فرابگیرید و اینقدر خلط مبحث نکنید. ثانیا چرا در مذهب یمانیون اینگونه دروغ و تهمت زدن جایز و عادی است؟.
💠 شما نوشته اید: «خود شما هم قبول دارید که پایه علم رجال بر اساس ظن و گمان است». در حالیکه بنده هرگز چنین چیزی را قبول ندارم و این تهمت است و مطالبی که در مورد حدیث «من ادعی المشاهده...» فرموده اید نیز از این قبیل است.
📌 ... بنده نمی خواستم جواب این مغالطات را بنویسم اما به جهت فرمایش و احترام ... این چند جمله را نوشتم. و خدمت شما عرض می کنم اگر واقعا بدنبال حق و حقیقت هستید تشریف بیاورید بحث کنیم. و این بی ادبی ها را هم کنار بگذارید که نوشته اید «درخواست مناظره را بصورت مکتوب و با درج مدارک و سوابق علمی خود ارسال کنید». لااقل به احمدالحسن بگویید مقداری ادب به پیروان خود بیاموزد و ثانیا اینگونه تمام علمای شیعه را متهم به نفهمی نکند و یک مقدار شما تاریخ فتنه باب و بهاء را مطالعه کنید، تاریخ عبرت خوبی است ـ البته به شرط آنکه نگویید یمانیون تاریخ را قبول ندارند ـ چند صباح دیگر و با وفات احمدالحسن کذب این ادعاها روشن می شود آنوقت کسانی که با دین خدا بازی کرده و عده ای را منحرف کرده اند خود را در محضر عدل الهی و در برابر تاریخ و وجدان خود شرمنده خواهند یافت.
📌 گرچه حضرتعالی در هیچکدام از نامه ها نه نام خود را می نویسید و نه امضاء می کنید و این حکایت از ... دارد اما بدانید در محضر خداوند نیازی به امضاء نیست.
احمد عابدی .7/ 5 / 1396
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi
📢📢📢
پنجمین نشست کنگره بین المللی محققان آرانی در مشهد مقدس برگزار می شود
دبیر علمی کنگره بین المللی محققان آرانی گفت: پنجمین نشست علمی تخصصی این کنگره روز پنج شنبه، ششم اردیبهشت، در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در مشهد مقدس برگزار می شود.
آیت الله احمد عابدی افزود: در این نشست، آیین ارج داشت جانباز سرافراز و استاد نسخه شناس، دکتر حبیب الله عظیمی آرانی برگزار می شود.
وی اضافه کرد: رونمایی از کتاب ارج نامه این نسخه پژوه و محقق آرانی با عنوان "از سینه خاکریز تا بلندای تحقیق" تالیف دکتر علی صادق زاده از جمله برنامه های این نشست علمی خواهد بود.
در این نشست جمعی از نسخه پژوهان و استادان دانشگاه به بیان ابعاد شخصیتی دکتر عظیمی آرانی خواهند پرداخت.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: چهارده کتاب از این جانباز ۷۰ درصدِ دفاع مقدس در زمینه های فقهی و نسخه پژوهی تالیف شده است.
گفتنی است پیش از این، چهار نشست با رویکرد بازشناسی احوال، آثار و آرای محققان آرانی از جمله ملاعلی آرانی در دانشگاه پیام نور گلپایگان، ملاغلامرضا آرانی در دانشگاه کوفه، ملامحمدعلی عاملی آرانی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم و همچنین آیین بزرگداشت عالمان دینی حوزه درسی کاشان در قرن ۱۳ هجری در دانشگاه کاشان، برگزار شد.
@Ahmad_aabedi
استاد احمد عابدی:
#اخلاق #ادب
#درس_اخلاق
#در_محضر_قرآن
ادب قرآن 1
🔵 این حدیث را ذکر کرده بودیم که قرآن ادبستان خداست؛ "القرآن مأدُبَةُ الله".
💠 یکی از بحثهای اخلاقی قرآن، ادب قرآن است.
یک وقت میگوییم آداب تلاوت، آداب نگارش؛ این یک بحث است، یک وقت میگوییم ادب قرآن. ادب قرآن در محاوره و گفتوگو با مردم چگونه است؟ قرآن با مخالفین خودش چگونه حرف میزند؟ ادب را یاد بگیریم.
💠 قرآن میفرماید: «انّا او ایّاکم لعلی هدیً او فی ضلالٍ مبین» یا ما، یا شما، یا بر هدایت، یا بر ضلالت.
👈 خوب! چرا اینگونه میفرماید؟ قرآن حتی وقتی با مشرکین هم مواجه میشود، ادبش اینگونه است. همین طوری صریحاً نمیگوید آن شخص در ضلالت است، آن شخص در کفر به سر میبرد. ادب قرآن این است که "انّا او ایّاکم... ." قرآن خیلی ادب را رعایت میکند.
💠 اینکه قرآن میفرماید: «ولا تسبّوا الذین یدعون من دون الله فیسبوّا الله عدواً بغیر علم؛ به خدای مشرکین هم اهانت نکنید، آنها هم برمی گردند به خدای شما اهانت میکنند.» این ادب قرآن است.
#ادب_قرآن #روابط_اجتماعی
#سبک_زندگی
🆔 @Ahmad_aabedi
استاد احمد عابدی:
#اخلاق #ادب
#درس_اخلاق
#در_محضر_قرآن
✅ ادب قرآن 2
بینید علمای خودمان، ادبشان ادب قرآنی بوده است.
ما طلبهها هم باید اینگونه باشیم.
💠 فکر نمیکنم احدی به اندازه امام(ره) با شاه مخالف بود،با شاه دشمن بود، به حق هم بود، دشمنی شخصی نبود، واقعاً درد دین داشت.
👈 امام از همه ما بهتر شاه و خانوادهاش را میشناخت. یک بار در عمرش دیدید، یک کلمه درباره فساد خانوادگی شاه حرف بزند؟
🔹 این ادب قرآن است. امام هم میدانست، ولی این زشت است که آدم بیاید درباره خانواده کسی حرف بزند، درباره زن و بچه کسی حرف بزند؛ هر چند که آدم خرابی باشد.
🔹 امام هر وقت به شاه چیزی میگفت، میگفت ظالم و ستمگر است، شاه جنایت میکند، کشور را به آمریکا فروخته؛ اما میگفت فساد اخلاقی هم دارد؟
🔹 گاهی تلویزیون تصویری از امام را نشان میدهد که روی تخت بیمارستان کتاب میخواند؛ این کتاب، کتابی است که فساد اخلاقی شاه در آن است، آیا یک بار شد امام از این حرفها بزند؟
💠 متأسفانه ما اخلاق قرآنی را رعایت نمیکنیم؛ هر وقت با کسی دعوا داریم، اول میرویم سراغ ناموس طرف یا سراغ لغزشهای اخلاقیاش.
🔹 قرآن کتاب ادب است. چقدر ما در تاریخ خواندیم که هند جگرخوار، همسر ابوسفیان، مادر معاویه چه کاره بوده است. این همه آیات در قرآن، درباره ابوسفیان نازل شده، شاید 100 آیه درباره ابوسفیان است؛ ولی یکبار خدا درباره زن ابوسفیان چیزی گفته؟ چه کاره بود و …؟ ولی ادب قرآن این است که به این چیزها نپردازد، زشت است.
🔹 اگر یکجا درباره زن ابولهب مطلبی میفرماید، سراغ مسایل جنسی و اخلاقی نمیرود؛ میفرماید: «و امْرَاَتُه حمّالة الحطب؛ هیزم برای آتش میآورد».
💠 بنابراین یک نکته اخلاق قرآن این است که به مسائل جنسی و فحشاء مردم کار نداشته باشیم؛ حتی اگر از کثیفترین مردم باشد؛ خیلی مواقع این مسائل قبح گناه را میریزند؛ خیلی مواقع اشاعه فحشا است و خیلی موارد باعث ترویج گناهان در بین جوانان میشود. در گفتارمان به قرآن اقتدا کنیم.
🔹 شخصی سی شب منبر رفت و موضوع بحثش مسایل اخلاقی فلان شخص بود. خوب، اینها خودش اشاعه فحشاست و خلاف قرآن میباشد. نسنجیده و بدون آگاهی نباید سخن گفت.
#ادب_قرآن #روابط_اجتماعی
#سبک_زندگی
🆔 @Ahmad_aabedi
استاد احمد عابدی:
#اخلاق #ادب
#درس_اخلاق
#در_محضر_قرآن
#ادب_قرآنی
✅ ادب قرآن 3
🔵قطعی سخن گفتن نشانه #جهل است
💠 یکی از آداب قرآن این است که آدم چیزی را که یقین ندارد، نگوید. کلمات ِشاید، احتمال دارد، فکر میکنم و به نظر میرسد را زیاد به کار ببریم.
👈 نشانه آدم جاهل این است که قطعی حرف میزند. آدم عالم هم همهاش میگوید شاید.
🔹 امام خمینی در تلویزیون تفسیر قرآن میفرمود. نوارش را یکبار گوش بدهید، یک ساعت که تفسیر میگفت یک آیه را ترجمه نمیکرد، چه برسد به تفسیر. میگفت یحتمل که معنی این باشد، شاید که معنی این باشد. این طور آدمی عالم است.
🔹 کسی هم که به ضرس قاطع میگوید معنی این است، نشانه آدم جاهل میباشد. قطعی حرف زدن نشانه جهل و خلاف ادب قرآن است. ادب قرآن این است که جزم گرا نباشیم.
💠 ادب قرآن این است که بدانیم کسی که قطعی حرف میزند، خدا و چهارده معصوم علیهمالسلام هستند. ما هر چه میگوییم شاید، شاید... .
🔹 این را من مکرر گفتم، شاید 12- 10 سال داشتم که خدمت علامه طباطبایی بودم؛ یک آقایی آمد یک مسئله شرعی از علامه پرسید که من با آن سن، جواب مسئله را بلد بودم. علامه وقتی جواب داد، سه بار فرمود این مسئله را حتماً از کس دیگری بپرسید. این عالم است، قطعی حرف نمیزند و در فهم خودش تردید میکند.
🔹 نشانه جاهل بودن من هم این است که وقتی استاد مطلبی را میگوید، نمیگویم آقا سؤال دارم، فوری میگویم آقا مطلبتان اشکال دارد. خوب این نشانه جهل من است؛ لااقل بگو سؤال دارم یا این به ذهن من میرسد، از کجا میگویی که این اشکال دارد و غلط است؛ یعنی شما بهتر از آن آقا فهمیدید؟!
💠 ادب قرآن این است که این چیزها را رعایت کنیم، حرف کسی را راحت نگوییم اشتباه است، شاید من اشتباه میکنم.
👈 در درسهای خودمان در حوزه، چند درصد میشود که استاد به طلبه بگوید که حق با شما بود؟ آیا همیشه طلبهها اشتباه میگویند و استاد همیشه درست میگوید؟
#ادب_قرآن #روابط_اجتماعی
#سبک_زندگی
🆔 @Ahmad_aabedi