#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب
#کظم_غیض
#تحلم #حلم
#کنترل_خشم
متن📜بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم و غضب
#جلسه_پنجم
🔰بسم الله الرحمن الرحیم
💠 در میان اشعار عربی، در شعری آمده است:
مردی را سگ گاز گرفته پایش را زخمی کرد طوری که در خانه بستری شد و پایش خیلی درد می کرد.
🔸 دخترش پرسید: «بابا آخه یک سگ تو رو گاز گرفت و تو هیچ کاری نکردی؟»
🔹 مرد به دخترش گفت: یعنی من هم با دندان هایم سگ را گاز می گرفتم؟! ... هم دهان خودم را نجس کرده هم پای سگ را در دهان خود می کردم؟!... سگ عصبانی شده و با خشم مرا گاز گرفت، شأن من بالاتر از آن است که بخواهم سگ را گاز بگیرم.
🔹 کسی که عصبانی می شود، به یکی توهین می کند در مقابل اگر فردی که به او توهین شده، او هم برگرد توهین کند یا ناسزا بگوید مثل این است که سگ کسی را گاز گرفته او هم برگردد سگ را گاز بگیرد.
و هیچ آدم عاقلی این کار را نمی کند.
انسان باید خود را بالاتر از آن بداند که وقتی کسی عصبانی شده به او توهین کرد او هم برگردد توهین کند.
💠 بدترین گناهان، در حالت غضب اتفاق می افتد
🔹 می گویند اگر یک آدمی بداند که خودش در حالت عصبانیت چکار می کند، هیچوقت عصبانی نمی شود.
هیچ گناهی بدتر از آدم کشتن نیست. قذف، نسبت ناروا، نسبت حرامزادگی و اینگونه چیزها را به کسی نسبت دادن از بدترین گناهان است، کفر گفتن از بدترین گناهان است. و همه این گناهان، مال حالت غضب است.
🔸 کی انسان آدم بی گناهی را میکشد وقتی غضب کرده، کی فحش های رکیک می دهد موقع عصبانیت، کی مثلا فرض کنید که به خدا کفر میگوید یا به دین توهین می کند ؟ در حالت عصبانیت.
💠 در روایات غضب را با شراب خواری کنار هم ذکر کرده، برخی فرموده که شراب خواری بدترین گناهان است و بزرگ ترین گناهان در حالت شراب خواری است و بعضی از روایات فرموده بدترین گناهان در حال غضب است. 👈 مشترک بین شراب خواری و غضب این است که در هر دو صورت عقل شخص سرجایش نیست و عقلش بر او کنترل ندارد.
آدمی که شراب خورده عقل او سرجایش نیست هر جنایتی انجام می دهد و کسی هم که غضب می کند همینطور.
💠 ذکر یک حادثه واقعی
🔹در همین شهر قم، چند سال پیش دو نفر دم در یک مغازه خیاطی دعوایشان شد. این خیاط صاحب مغازه کسی بود که هر وقت امام جماعت مسجد نمی آمد او امام جماعت می شد و مردم نمازشان را به او اقتدا می کردند.
🔸 این آقا که امام جماعت می شد، وقتی دید دم مغازه اش دو نفر دعوا می کنند در حالیکه قیچی خیاطی دستش بود آمد بیرون که آنها را جدا کند، خودش هم درگیر شد. وسط دعوا، شخصی فحشی به خیاط داد یا هولش داد، او هم قیچی که دستش بود را گذاشت گردن آن شخص و رگش را برید و آن فرد کشته شد.
سه روز بعد، خیاط را که امام جماعت می شد دم همین مغازه به دار آویختند بخاطر چی؟ بخاطر اینکه لحظه ای عصبانی شد و کاری انجام داد که نباید. انسان در حالت غضب کنترل برخودش ندارد و از اینگونه گناهان انجام می دهد.
💠 راهکار عصبانی نشدن
🔹برای اینکه انسان غضب نکند دو راهکار وجود دارد اولی راه حلم است و راه دوم کظم غیظ.
🔸حلم یعنی اینکه کاری بکنیم عصبانی نشویم
🔹کظم غیظ یعنی اینکه اگر عصبانی شدیم عصبانیت خود را فرو بنشانیم
🔸فرق بین حلم با کظم غیظ در این است که حلم دفع غضب است و کظم غیظ، رفع غضب است.
🔹به عبارت دیگر مثلا یک وقت می گوییم شخصی عادل است یک وقت می گوییم فلانی تائب است توبه کرده است
🔸عادل یعنی اینکه یک حالتی دارد که اصلا گناه نمی کند به این خاطر عادل است. یه وقت می گوییم یک آدمی تائب است یعنی اینکه گناه کرده اما توبه می کند پاکش می کند از بین میبرد
🔹توبه رفع گناه است ولی عدالت دفع گناه است و مسلم حلم از کظم غیظ بالاتر است
💠 معنای حلم این است که آدم اصلا غضب نکند، خشم نداشته باشد وحلم راه هایی دارد.
🔹یکی از راه هایش این است که کتاب مطالعه کند درباره ی زندگی علمایی که عصبانی نمی شدند
🔸کتاب هم هست درباره علمایی که عصبانی می شدند، در کتاب است که مثلا فلان آقا وقتی یک نفر اشکال می کرد به قدری عصبانی می شد که از منبر می آمد پایین با عصا دو تا میزد به این آقا که اشکال کرده دوباره می رفت بالا.
🔹این آدم اگر لحظه ای کار خودش را ببینید به خودش می خندد و می گوید چه کار زشتی است .
🔸 کتاب هایی است درباره اشخاص دارای کظم غیظ که وقتی که عصبانی می شوند چه کار می کنند، آدم هایی که حلم دارند چطوری اند.
💠 در روایات هست که اگر حلم ندارید تحلم داشته باشید
تحلم در واقع همان کظم غیظ است. کظم غیظ معنی اش این است که اگر انسان عصبانی شد بتواند خود را کنترل کند
عالمی بود که می گفت که هیچ کس نمی تواند مرا عصبانی کند این جور آدم ها چقدر آدم های خوب بودند
@ahmad_aabedi
⬇️ ادامه متن در پست زیر 👇👇⬇️
ادامه پست قبلی
(ادامه متن جلسه پنجم غضب)
💠 ... مکرر عرض کردم خدمتتان پیغمبرخدا صلی الله علیه و آله نه همسر داشت، یک زن شهری و یک زن روستایی است. یکی از همسرانش باسواد و دیگری بی سواد است. یکی پولدار و آن دیگری بی پول است. یکیشان شوهر قبلی داشته و دیگری نداشت. یکی زن بچه داشت و دیگری بچه نداشت.
👈 شخصی که نه زن اینطوری دارد، آیا این خانمها در خانه دعوا نمی کنند؟
یکی از همسران پیامبر به ایشان گفت: (نعوذبالله نعوذبالله) اتزعم انک رسول الله: تو خیال می کنی که پیغمبرهستی؟
یعنی حتی پیغمبری پیامبر را هم زیر سوال می برد. ولی یک بار نشد که پیامبر عصبانی شود
گاهی مثلا چیزی به پیغمبر می گفتندکه چهره مبارک ایشان سرخ می شد اما نه بخاطر خودش.
هروقت پیغمبر صل الله علیه و آله می خواست از خانه بیرون برود یک تعریفی از حضرت خدیجه(سلام الله علیها) می کرد یکی از همسران پیغمبر هم جوش می کرد و توهین و فحش می داد. چهره حضرت پیامبر سرخ می شد.
چهره مبارک ایشان سرخ میشد به این خاطر که می گفت چرا به کس دیگر توهین کردی؟
موقعی که همین زن به پیامبر توهین نموده و میگفت تو پیغمبر نیستی و ... چهره پیامبر سرخ نمی شد اما وقتی که همین زن به یک بانوی دیگر توهین می کرد پیغمبر سرخ میشد.
🔸 یعنی خشم رسول الله صلی الله علیه و آله بخاطر مردم بود نه بخاطر خودش وهمین درست است
🔹👈 درست آن است که اگر کسی به ما توهین کرد، اگر شخصی حرف زشتی زد، کسی نسبت ناروا داد، کسی حق ما را ضایع کرد، عصبانیت ندارد اما اگر کسی به شخص دیگر متعرض می شود این جا باید از مظلوم دفاع بکنیم.
_وصل الله علیمحمد و آله الطاهرین.
(۳۰ آذر ۱۴۰۱)
🆔 @ahmad_aabedi
استاد احمد عابدیTAFSIR_551_Araf-a-6-11_14020528.mp3
زمان:
حجم:
21.58M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_اعراف
#مجمع_البیان_جلد۴
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 551
(شنبه 28-05-1402)
✳️ تفسیر سوره اعراف
💠 ادامه بررسی آیه شریفه 6 و 7 و 8 و 9 سوره اعراف
فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ﴿۶﴾ فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَائِبِينَ﴿۷﴾ وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴿۸﴾ وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَظْلِمُونَ﴿۹﴾
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 10 و 11 سوره اعراف
وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ﴿۱۰﴾ وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ﴿۱۱﴾
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=8554
_____________________________
سایت:
🌐https://ahmadabedi.com
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
👈 📣 #اطلاعیه جلسات تفسیر
💠 به اطلاع سروران گرامی می رساند:
باسلام و عرض ادب
🔸 جلسه تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
💠 فردا یکشنبه، ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲
⭕️ تعطیل است
با تشکر
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🆔 @ahmad_aabedi
استاد احمد عابدیTAFSIR_552_Araf-a-10-13_14020530.mp3
زمان:
حجم:
26.7M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_اعراف
#مجمع_البیان_جلد۴
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 552
(دوشنبه 30-05-1402)
✳️ تفسیر سوره اعراف
💠 ادامه بررسی آیه شریفه 10 و 11 سوره اعراف
وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ﴿۱۰﴾ وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ﴿۱۱﴾
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 12 و 13 سوره اعراف
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ﴿۱۲﴾ قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ﴿۱۳﴾
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=8565
_____________________________
سایت:
🌐https://ahmadabedi.com
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
استاد احمد عابدیTAFSIR_553_Araf-a-14-17_14020531.mp3
زمان:
حجم:
22.35M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_اعراف
#مجمع_البیان_جلد۴
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 553
(سه شنبه 31-05-1402)
✳️ تفسیر سوره اعراف
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 14 و 15 و 16 و 17 سوره اعراف
قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ﴿۱۴﴾ قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ﴿۱۵﴾ قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ﴿۱۶﴾ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ﴿۱۷﴾
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=8580
_____________________________
سایت:
🌐https://ahmadabedi.com
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
استاد احمد عابدیOstadAbedi_Aklag_14011014.mp3
زمان:
حجم:
3.33M
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب #پرخاش
#لا_اکراه_فی_الدین
#مدارا #مدارا_انگاری
فایل صوتی بیانات بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه ششم
💠 خشم و غضب ۶
✳️ مدارا و مدارا انگاری
🔹 معنای آیه «لا اکراه فی الدین»
🔹 نسبت آیات ارشاد و نهی از منکر با آیه
«لا اکراه فی الدین»
🔹 فرق حقیقت و واقعیت.
🔹 چه کسانی پرخاش میکنند!
🔹 مدارا و مدارا انگاری
____________________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱۴ دیماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب
#مدارا #مدارا_انگاری
#پرخاش #لا_اکراه_فی_الدین
#جادلهم-بالتی_هی_احسن
متن📜بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم و غضب
#جلسه_ششم
🔰بسم الله الرحمن الرحیم
💠 بحث درباره این بود که یکی از رذائل اخلاقی غضب و پرخاشگری است، کسانی که نمی توانند دیگران را تحمل کنند لذا جوش می کنند و عصبانی می شوند، یک حرفی می زنند یا کاری می کنند که نباید انجام می دادند.
🔹این آیه شریفه قرآن در آیه الکرسی که می فرماید«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»(بقره، ی 256) را معمولا معنا می کنند به اینکه اکراه یا اجباری در اصول دین نیست، یعنی کسی را به اجبار نمی شود مسلمان کرد.
ولی احتمال این دارد که این آیه شریفه که فرموده «دین»، فقط اصول دین که دین نیست، فروعِ دین هم دین است، مسائل اخلاقی هم دین هستند.
🔹این آیه که نمی فرماید لا اکراه در اصول دین، بلکه لااکراه در مطلق دین، اگر مطلق باشد در فروع دین هم لا اکراه فی الدین است.
اگر کسی مسلمان است اما نماز نمی خواند، آیا اینجا میشود اکراه کنیم به اینکه نماز بخواند؟ آیا اینجا درست است بگوییم لا اکراه فی الدین یعنی اجبار بر فروع دین هم نداریم؟
🔹به عبارت دیگر روشن است که در دین دو چیز مسلم و واجب است: یکی نهی از منکر، یکی هم ارشاد جاهل واجب است.
یعنی مسأله گفتن واجب است، مردم بایداحکام خدای متعال را یاد بگیرند ولی اگر کسی حالا نهی از منکر و ارشاد را انجام داد ولی در عین حال طرف مقابل منکر را انجام می دهد یا کسی واجب خودش را ترک می کند.
این همین چیزی که در «تحریر الوسیله» هم هست می فرماید که نهی ازمنکر شرایط و مراتبی دارد. : اول انکار قلبی، دوم انکار با زبان، ولی سوم و چهارم که انکار ِ با «یَد» باشد(با دست بخواهیم جلوی کسی را بگیریم یا بزنیم یا بکشیم) این ها همه حکم حاکم می خواهد، 👈 بدون حکم حاکم که نمی شود کسی را کشت بگوییم داشت منکر انجام می داد.
🔹یعنی آن هایی که منع است و باید جلوی یک گناه را گرفت آن ها حکم حاکم می خواهد، قاضی باید حکم دهد قضاوت کند اما آن مقداری که وظیفه من و شماست: ارشاد جاهل واجب است و نهی از منکر هم نهی زبانی واجب است بیشتر از این نه.
💠 بیشتر از این ما باید اینطور بگوییم: یک چیزی حقیقت است و یک چیزی واقعیت است.
🔹حقیقت این است که حق اینست که باید خدا را پرستید، حق این است که باید نماز خواند باید باحجاب بود باید گناه نکرد، این حق است.
🔸اما واقعیت چیست؟ واقعیت اینست که بعضی مردم این کارها را انجام نمی دهند بعضی از مردم مقیّد به این واجبات یا ترک محرمات نیستند. آنچه که وظیفه داریم این است که باید مدارا کنیم با مردم به این معنا که خودمان را حق بدانیم «وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ»(یونس، ی 53) : بگو به خدا قسم همین حق است، اینکه باید حرف خدا را گوش کرد، دستورات خدا واجبات و محرمات، والله اینها درست است 👈 قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ.
🔸پس اگر بحث بر سر اینست که چه کسی برحق است و کی باطل؟ آنچه که خدای متعال و پیغمبر اکرم فرمودند این ها درست است و برحق است واقعیت است. اما اینکه حالا مردم چقدر به اینها عمل می کنند؟ واقعیت اینست که خیلی ها به این ها عمل نمی کنند. اگر بحث سرِ حق است، این ها حق است و غیر از این ها هم باطل است. اما اگر بحث سر اینست که حالا آنکه این ها را عمل نمی کند و حق هم نیست، آیا آن ها باید از حقوقشان هم محروم شوند. یعنی حقوق اجتماعی آن ها باید سلب شود؟ نه اینطوری نیست،
🔹 اینکه مثلا قرآن می فرماید: «جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ»(نحل، ی 125) جادلهم یعنی چی؟ یعنی اینکه با نرمی با لطافت با یک حرفی که آن ها بپذیرند با آنها حرف بزنیم، اینها همه معنی اش اینست که یعنی جوش نکنید یعنی عصبانی نشوید یعنی پرخاشگر نکنید. اگر شخصی گناهی می کند باید به او تذکر داد، انجام داد داد، نداد هم نداد دیگر ما که مسئول مردم نیستیم. وقتی می گوییم که لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ، یعنی لا اکراه در مطلق دین.
@ahmad_aabedi
ادامه متن در پست زیر 👇👇👇
ادامه متن بالا (جلسه ششم در مورد پرخاش و غضب)👇
💠 نکته ی بعدی این است اگر ما کلمه «مدارا» و «مدارا انگاری» را در زندگی خودمان پیاده کنیم(و همه این هایی که توضیح دادم مبانی مدارا بود)، اگر که مدارا داشته باشیم آن وقت دیگر عصبانی نخواهیم شد آنوقت دیگر غضب نمی کنیم.
🔸قبلا هم در بحث جهاد این را عرض کرده بودم آن آیات شریفه ی قرآن که می فرماید: «...وَاغلُظ عَلَيهِم ۚ ...»(توبه، ی 73) این واغلظ علیهم به معنی خشونت نیست، 👈این واغلظ علیهم، قبلا شواهدش را هم گفته بودم: معنی آیه شریفه اینست که شما در دینتان سفت و محکم باشید، دیگران شما را متزلزل نکنند اما نه اینکه شما پرخاش کنید و خشونت داشته باشید.
🔹مثلا قرآن یک جا می فرماید: «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ»(قلم، ی 9) و اغلظ علیهم یعنی این. آنها دوست دارند شما مثل روغن شل شوید، آن ها خودشان هم شل هستند اما شما شل نشوید، محکم باشید. این شل نشدن، سفت بودن، اعتقاد داشتن به حرف خدا را می گوییم واغلظ علیهم. 👈 هم علامه طباطبایی در المیزان این آیه را اینگونه معنا کرده است هم درمجمع البیان.
💠 بنابراین کسی پرخاش می کند که اهل مدارا نیست. پیغمبر صلی الله علیه و آله، همه زندگیش مدارا بود اهل بیت علیهم السلام همه زندگیشان بر مدارا است.
🔸خلفای بنی امیه و بنی عباس این ها اهل مدارا نبودند تاریخ هم فراوان نشان می دهد که چقدر اینها جنایت کردند اما پیغمبر صلی الله علیه و آله اهل مدارا بود و مدارا دین را پیش برد.
شاید در آینده مواردی را هم از مدارا بگویم، خواستم امروز چند نمونه هم از مدارا در زندگی شهید سلیمانی عرض کنم (که سالگرد ایشان هم نزدیک است) اما به همین کفایت می کنم.
_وصل الله علی محمد وآله الطاهرین.
(14 دی ۱۴۰۱)
🆔 @ahmad_aabedi
استاد احمد عابدیTAFSIR_554_Araf-a-18-21_14020601.mp3
زمان:
حجم:
22.93M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_اعراف
#مجمع_البیان_جلد۴
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 554
(چهارشنبه 01-06-1402)
✳️ تفسیر سوره اعراف
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 18 و 19 و 20 و 21 سوره اعراف
قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَدْحُورًا لَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکُمْ أَجْمَعِینَ﴿۱۸﴾ وَیَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَکُلَا مِنْ حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ﴿۱۹﴾ فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ﴿۲۰﴾ وَقَاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَاصِحِینَ﴿۲۱﴾
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=8584
_____________________________
سایت:
🌐https://ahmadabedi.com
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
استاد احمد عابدیTAFSIR_555_Araf-a-18-25_14020604.mp3
زمان:
حجم:
22.31M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_اعراف
#مجمع_البیان_جلد۴
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 555
(شنبه 04-06-1402)
✳️ تفسیر سوره اعراف
💠 ادامه بررسی آیه شریفه 18 و 19 و 20 و 21 سوره اعراف
قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَدْحُورًا لَمَنْ تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْکُمْ أَجْمَعِینَ﴿۱۸﴾ وَیَا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ فَکُلَا مِنْ حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ﴿۱۹﴾ فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ لِیُبْدِیَ لَهُمَا مَا وُورِیَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ ...﴿۲۱﴾
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 22 و 23 و 24 و 25 سوره اعراف
فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُلْ لَكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُبِينٌ﴿۲۲﴾ قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ﴿۲۳﴾ قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ﴿۲۴﴾ قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ﴿۲۵﴾
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=8586
_____________________________
سایت:
🌐https://ahmadabedi.com
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
استاد احمد عابدیTAFSIR_556_Araf-a-25-26_14020605.mp3
زمان:
حجم:
23.2M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_اعراف
#مجمع_البیان_جلد۴
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 556
(یکشنبه 05-06-1402)
✳️ تفسیر سوره اعراف
◽️ آیا حضرت آدم مرتکب گناه شد؟
💠 ادامه بررسی آیه شریفه 22 و 23 و 24 و 25 سوره اعراف
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 26 و 27 و 28 سوره اعراف
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ﴿۲۶﴾ يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ﴿۲۷﴾ وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ﴿۲۸﴾
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=8587
_________________________
سایت:
🌐https://ahmadabedi.com
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2