28.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید 📺برنامه #این_شب_ها با موضوع :
👈 #از_جهالت_تا_هدایت
در گفتگو با استاد #عابدی
پخش شده از شبکه یک سیما
(دوشنبه ۲۱ مهر ماه 99 - ساعت 23:15)
👈قسمت دوم:
🔹 مقابله حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم با جاهلیت
۲_ دوران جاهلیت
🌀 نقش اصلی رسول الله صلی الله علیه و آله در مقابله با جاهلیت
💠 نحوه برخورد پیامبر(ص) با جامعه جاهلی قبل از بعثت
🔹 اقدامات و خدمات اجتماعی و اقتصادی رسول الله(ص)
🆔@ahmad_aabedi
26.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید 📺برنامه #این_شب_ها با موضوع :
👈 #از_جهالت_تا_هدایت
در گفتگو با استاد #عابدی
پخش شده از شبکه یک سیما
(سه شنبه ۲۲ مهر ماه 99 - ساعت 23:15)
👈قسمت سوم(پایانی)
🔹 مقابله حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم با جاهلیت
۳_ جاهلیت مدرن
🌀 نقش اصلی رسول الله صلی الله علیه و آله در مقابله با جاهلیت
🔹 همنشین پیامبر (ص) کیست؟
🔹 پیرامون شیوه تعلیم و تربیت نبی اکرم(ص) و نحوه مقابله با جاهلیت.
💠 جاهلیت مدرن و ویژگی های آن.
🆔 @ahmad_aabedi
#اخلاق_نبوی #سیره_نبوی
#سبک_زندگی
استاد احمد عابدی:
💠 در جلد اول کتاب " تهذيب الکمال" ص 213 بحث مفصلی درباره اخلاق پيامبر اکرم(ص) دارد که چند جمله از آنرا در اينجا می آورم:
🔷 پیامبر اکرم(ص) دائماً مشغول کار بود، کم حرف بوده و سکوتش زیاد بود، هرگز از غذا و نعمتی بدگویی نمی کرد، عصبانی نمی شد
🔷 مکرر می فرمود: کار کسانی که به من دسترسی ندارند را نزد من بیاورید، احوال و سراغ اصحاب خود را می گرفت.
🔷 خوبی را خوب می شمرد و تایید می کرد، زشتی را بد می شمرد و از آن نکوهش می نمود. پیروان خود را از سستی و تنبلی و فراموشی برحذر می داشت.
🔷 هرگز جایی نمی نشست و بر نمی خاست مگر با ذکر و نام و یاد خداوند. در مجلس او هرگز کسی احساس تفاوت نمی کرد که پیامبر دیگری را بر او ترجیح داده باشد.
🔷 پیامبر بشاش، خوش خلق و نرم بود. هرگز عیب کسی را نمی گفت.
#روابط_اجتماعی #آداب اجتماعی
#رسول_الله
🆔 @Ahmad_aabedi
✳️ پیامبر همه جهانیان
استاد احمد عابدی:
💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست.
💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست .
💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست و به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است.
💠 انگلیسیها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمیخواستند ایشان به عنوان پیامبر(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبانها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد.
💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشتهای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا میشناسند
🔷 اما انگلیسیها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است.
#رسول_الله
🆔 @Ahmad_aabedi
OstadAbedi_Aklag_14010720.mp3
2.72M
💠 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره لزوم مطالعه سیره پیامبر اکرم صل الله علیه و آله
🔹 صحبت درباره پیامبر اکرم (ص) برای کمال خودمان است
🔹 تاریخ حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله هم درس اخلاق است و هم درس تربیت و زندگی.
__________________________
(بیانات بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها )
🆔 @ahmad_aabedi
📺 برای دیدن ویدیوی این بیانات، به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇
https://speeches.ahmadabedi.com/?p=1011
OstadAbedi_Aklag_14010804.mp3
2.45M
#اخلاق #درس_اخلاق
#تواضع
💠 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره تواضع حضرت رسول الله _صلی الله علیه و آله_
🔹 احترام پیامبر(ص) به مردم و مقدم داشتن آنها
🔹 تواضع بی بدیل رسول الله صلی الله علیه و آله
🔹 کجا جلوتر از مردم باشیم؟
__________________
بیانات اخلاقی استاد بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
32.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید 📺
برنامه «کرانه نور»
👈ویژه #شهادت #امام_رضا علیه السلام
با حضور استاد عابدی
💠 ویژگی های فرهنگی و اعتقادی عصر امام رضا(ع)
🌀اقدامات عقیدتی فرهنگی و مذهبی امام
و تاثیر آن بر ادیان و مذاهب
💠 مکتب حدیثی سناء و تاثیر آن بر جهان اسلام.
💠 نتیجه و آثار تلاش و حضور امام رضا (ع) در #خراسان
💠 ائمه معصومین و کتاب و کتابت
پخش شده از شبکه اصفهان
(جمعه 25 مهر ماه 99 - ساعت 20:29)
🆔@ahmad_aabedi
TAFSIR_558_Araf-a-29-30_14020629.mp3
18.98M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_اعراف
#مجمع_البیان_جلد۴
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 558
(چهارشنبه 29-06-1402)
✳️ تفسیر سوره اعراف
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 29 و 30 سوره اعراف
قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ﴿۲۹﴾ فَرِيقًا هَدَى وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ﴿۳۰﴾
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=8637
_____________________________
سایت:
🌐https://ahmadabedi.com
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
OstadAbedi_Aklag_14020629.mp3
3.52M
#حکمت #علما #روحانیون
#جهل #غفلت
#نفوذ_دشمن
#کلیله_و_دمنه
بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره
نقش علما و بیانات حکمت آمیزشان
💠 آیت الله سیدمحمدمهدی خرسان
💠 کتاب «موسوعةُ عبداللهِ بنِ عباس، حَبْرُ الاُمّة و تَرجُمانُ القرآن»
💠 کتاب «کلیله و دمنه»
🔹 کلیله و دمنه چگونه وارد ایران شد!
💠 نفوذ دشمن
🔹 جای غفلت ما، بهترین راه نفوذ دشمن
________________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
دستخط و پیام تسلیت استاد عابدی به مناسبت رحلت آیت الله صلواتی تغمده الله برحمته
🆔 @ahmad_aabedi
به مناسبت رحلت حضرت آیتالله غلامرضا صلواتی استاد احمد عابدی پیام تسلیتی صادر نمودند که بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله غلامرضا صلواتی تغمده الله برحمته، فرشتهای بود روی زمین و چون فرشتگان زیست و به مأوای آنان ملحق گردید.
ایشان بدور از خودستائی و غرور علمی، و به حقیقت کلمه عالم عابد و عارف بود. مجلس او نور بود و معنویت، و شخصیت او تجسم همه فضائل اخلاقی و آراسته به همه آداب دینی و اجتماعی، سخنانش حکمت و حرکاتش در مسیر سیر و سلوک الی الله تعالی بود. عمر پربرکتش در جهت خدمت به مردم و معارف اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین و حوزههای علمیه سپری شد.
این حقیر غروب این خورشید حقیقت از آسمان علم و معرفت را به حضرت بقیه الله ارواحنا فداه و حوزههای علمیه و شاگردان و فرزندان ایشان تعزیت و تسلیت گفته و برای روح بلند آن عالم وارسته علو درجات را از خدای بزرگ مسألت دارم.
احمد عابدی
۱۴۰۲/۶/۳۱
🆔 @ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم
🍂 عزم میدان
🔻 اعزام گردان کربلا از روستان خضر آبادان به اروند جهت عملیات والفجر هشت ۱۳۶۴
با حضور سردار شهید حاج اسماعیل فرجوانی و استاد احمد عابدی
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹به مناسبت هفته دفاع مقدس
🆔 @Ahmad_aabedi
TAFSIR_559_Araf-a-31-32_14020701.mp3
22.97M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_اعراف
#مجمع_البیان_جلد۴
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 559
(شنبه 01-07-1402)
✳️ تفسیر سوره اعراف
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 31 و 32 سوره اعراف
یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ﴿۳۱﴾ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ﴿۳۲﴾
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=8644
_____________________________
سایت:
🌐https://ahmadabedi.com
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
استاد احمد عابدی:
به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام 1
#شهادت #امام_حسن_عسکری سلام الله علیه
✅ ائمه ابن الرضا علیهم السلام
استاد احمد عابدی:
💠 به سه امام نهم، دهم و امام يازدهم عليهمالسلام، «ائمه ابنالرضا» گفته می شود، اگر اين امامان را در نظر بگيريد، همانند یک ماه هستند که هر چه به پایان ماه نزدیک می شود کم کم کوچک می شود و به محاق می رود تا جایی که کاملاً غروب می کند و پنهان می گردد.
💠 ائمهی ابنالرضا عليهمالسلام اينطور بودند که خود امام رضا عليهالسلام كاملاً در بين مردم و در جامعه حاضر بود؛ ولی امام جواد علیه السلام كمتر در ميان مردم بود. امام هادی علیه السلام خيلی كمتر در جامعه حضور داشت و امام حسن عسکری عليهالسلام که بسيار بسيار كمتر و در حصر خلیفه قرار گرفت.
💠 یعنی مصلحت و خواست ائمه علیهم السلام این بود که مردم را عادت بدهند به اينكه در زمان غيبت و عدم حضور امام، چطور دين خودشان را بتوانند تكميل بكنند و احكام خدا را به دست بياورند.
✅ دوران مِحنت
💠 زمان امام عسکری علیه السلام را «دوران محنت» می گویند. يعنی دوران «متوكل»، «معتز»، «مستعين» و «مستنصر» که همه از بنی عباس بودند و خود را خلیفه می دانستند و اتفاقاً از القابی استفاده می کردند که همان لقبهای امام زمان عليهالسلام است؛ چون اينها خودشان ادعاي مهدويت داشتند.
💠 يكی از سختی های خلفای عباسی که در زمان امام یازدهم يعنی از سال تقريباً 235 تا 260 هجری قمری انجام دادند، «دوران محنت» است.
🔹 «محنت» به زبان فارسی امروزی، يعني دوران «تفتيش عقائد» و یا به تعبیر عرفی «زیر پاکشی».
به هر حال در آن زمان دادگاه تفتيش عقائد درست كردند. به همین جهت آن دوران، سختترين زمان برای شيعه بوده است.
حتی زمان امام حسين عليهالسلام نیز شيعه اينقدر در فشار نبود كه زمان امام عسکری (عليهالسلام) در فشار بود.
🔹 ماجرا به این صورت بود که در زمان امام عسکری عليهالسلام افرادي در کوچه و خيابان می چرخیدند، به هر کسی برخورد می کردند، مصاحبه میكردند، سؤالهایی می پرسیدند که به نحوی بازجویی بود. یعنی سؤالها را به گونه ای می پرسیدند تا طرف مقابل حرفی بزند که بر ضد خودش تمام شود. سؤال يك چيز بود، اما هدف چيز ديگری بود. این را زيرپا كشي گویند. ...
به همین گونه هزاران هزار نفر را ... كشتند. اين را ميگويند دوران محنت.
▪️ امام حسن عسکری عليهالسلام در چنین دوره ای بوده است و لذا سخنان آن حضرت را با توجه به این شرايط باید معنا و تفسیر کرد که مراد امام از این فرمایش چیست.
🆔 @Ahmad_aabedi
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
ادامه بیانات استاد عابدی به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
#شهادت #امام_حسن_عسکری سلام الله علیه
✅⬅️ پای درس امام حسن عسکری(ع)
استاد احمد عابدی:
💠 امام عسکری عليهالسلام حدیثی از رسول خدا نقل فرمودند:
👈«مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ فَضَحَهُ فِي جَوْفِ بَيْتِهِ؛
«اگر كسی دنبال عيب مردم باشد، خدا هم دنبال عيب خود اوست. و او را رسوا میكند، حتی در خانه خودش.»
به گونه ای كه چنین کسی در خانه خودش و کنار زن و بچهاش خجالت بكشد و نتواند زندگی كند. خدا در خانه خودش او را رسوا میكند.
🔹 هر كه دنبال اين باشد كه فلانی چه اشتباهی كرده؟ فلانی نمره امتحاناتش چند شد؟ در امتحانات مردود شد يا نشد؟ فلانی به نامحرم نگاه كرد يا نكرد؟ هر كس دنبال اين چيزها باشد، خدا هم دنبال عيب خود او خواهد بود و او را در خانهاش هم که باشد رسوا ميكند.
💠 اين مسائل را امام عسکری عليهالسلام برای اين میفرمود كه بابا! در خيابان كاری به مردم نداشته باشيد! ما وظيفه داريم جلو گناهان علنی را بگيريم. اما از طرفی هم هميشه وظيفه داريم كه كارهای مردم را حمل بر صحت كنيم.
💠 اين از غرر كلمات امام عسکری است که می فرمود: «ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِه»؛ هر كاری از هر كس ديدی آن را بر بهترين وجهش حمل و توجیه کن.
🔹 مثلاً اگر میبينم يك آقايی لبش دارد تكان میخورد، آیا بگويم دارد به من فحش میدهد، يا بگويم دارد صلوات ميفرستد؟ این فرمایش امام می فرماید ببین بهترین کار کدام است؟ بگو او هم همان گونه است.
🔹 حتی اگر كسی را كه يك روز از صبح تا شب هم با او بوديد و نمازش را نخواند، نگوييد فلانی بینماز است بلکه حمل بر احسن بكنيد و بگوييد شايد حواسش نبوده، شايد غفلت و فراموش كرده است.
#عیب_مردم #رسوایی #حمل_بر_صحت
🆔 @Ahmad_aabedi
🕌 امام #حسن_عسکری
#قرآن #کندی #هدایت
💠 هدایت کندی توسط امام حسن عسکری سلام الله علیه
استاد احمد عابدی:
💠 ابن شهر آشوب در "المناقب ج 4 ص 424" نقل کرده است که فیلسوف عرب اسحاق کندی کتابی علیه قرآن نوشت و گمان می کرد با نگارش این کتاب می تواند از ارزش و جایگاه رفیع کتاب آسمانی مسلمانان بکاهد.
💠 او دائماً در منزل خود به گردآوری مطالب بود و تصور می کرد می تواند تهافت یا اختلاف و تناقض در قرآن پیدا کند.
🔹 روزی یکی از شاگردان کندی نزد امام عسکری علیه السلام آمد. امام فرمود: آیا کسی میان شما نیست که پاسخ استاد خود را بدهد و او را از این کار بازدارد؟!
وی پاسخ داد که ما شاگردان او هستیم و چگونه شاگرد می تواند به استاد خود اعتراض کند.
💠 امام علیه السلام به او فرمود: نمی گویم به او اعتراض کنید بلکه می گویم پاسخ او را بدهید یا چند سوال از او بنمایید.
سپس امام فرمود: آیا هر چه بگویم به استاد خودت می رسانی؟ عرض کرد: آری.
💠 امام عسکری علیه السلام فرمود: پیش استادت- اسحاق کندی- رفته و با کمال مهربانی و ملاطفت و نرمی و الفت به او بگو: مساله ای را می خواهم سوال کنم. وقتی او رخصت داد بگو:
آیا معنای این آیات شریفه قرآن همان چیزی است که شما فهمیده ای؟ و آیا احتمال ندارد این آیات معنای دیگری داشته باشد؟
حتماً پاسخ خواهد داد که احتمال دارد معنای دیگری داشته باشد. سپس به او بگو: شاید خدای متعال از این آیات شریفه معنای دیگری غیر از آنچه تو فهمیده ای اراده کرده باشد.
🔹👈آن شخص نزد کندی آمد و دقیقاً آنچه را امام عسکری علیه السلام بیان فرموده بود به استاد خود عرضه نمود.
اسحاق کندی بسیار به فکر فرو رفت و گفت احتمال دارد معنای این آیات قرآن چیزی غیر از آنچه من فهمیده ام باشد. سپس گفت: تو را قسم می دهم بگویی که چه کسی اینها را به تو آموخت؟ می دانم هرگز عقل تو به این چیزها نمی رسد.
وی پاسخ داد: ابومحمد حسن عسکری علیه السلام
🔹 کندی گفت: راست می گویی چنین سخنانی جز از خانه او بیرون نمی آید. سپس 👈کندی آتش آورده و تمام کتابهایی که در این موضوع نوشته بود، آتش زد.
💠👈 این است روش برخورد امام عسکری علیه السلام با کسانی که مبارزه علمی با قرآن می نمودند و امام هم روش علمی و تحقیقی را به کندی آموخت و هم او را موعظه نموده و به راه راست هدایت فرمود.
🆔 @Ahmad_aabedi
به مناسبت هفته دفاع مقدس:
عکس | استاد احمد عابدی و شهید حجت الاسلام سیفی نسب در منطقه عملیاتی جبهه نبرد حق علیه باطل در دفاع مقدس
@ahmad_aabedi
TAFSIR_560_Araf-a-33-37_14020703.mp3
20.58M
#تفسیر #قرآن
#مجمع_البیان #سوره_اعراف
#مجمع_البیان_جلد۴
✅ فایل صوتی درس تفسیر مجمع البیان استاد عابدی
جلسه 560
(دوشنبه 03-07-1402)
✳️ تفسیر سوره اعراف
💠 بررسی لغات، اعراب و معنای آیه شریفه 33 و 34 و 35 و 36 و 37 سوره اعراف
قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ﴿۳۳﴾ وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ﴿۳۴﴾
يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ﴿۳۵﴾ وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ﴿۳۶﴾
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ أُولَئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتَابِ حَتَّى إِذَا جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُوا أَيْنَ مَا كُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالُوا ضَلُّوا عَنَّا وَشَهِدُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ﴿۳۷﴾
🌐https://lessons.ahmadabedi.com/?p=8654
_____________________________
سایت:
🌐https://ahmadabedi.com
کانال عمومی:
🆔 @ahmad_aabedi
کانال درسی:
🆔 @ahmad_abedi2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت هفته دفاع مقدس:
#فیلم | استاد احمد عابدی در منطقه عملیاتی جبهه نبرد حق علیه باطل در دفاع مقدس
@ahmad_aabedi
به مناسبت #هفته_دفاع_مقدّس
#معرفی_کتاب
📙 کوکب هدایت
🌸درنگی در زندگی اخلاقی فرمانده شهید سردار عظیم محمدیزاده
✍🏻تألیف: استاد احمد عابدی
🌹شهید «حاج عظیم» مجسمه اخلاق در جنگ بود. هرکس او را می دید تصور می کرد که انسان آرمانی و متخلّق و وارسته و تربیت شده اخلاق اسلامی بهتر از «حاج عظیم» نیست. او قلّه ارزش ها و فضایل و معنویت بود. اخلاق در جنگ با «حاج عظیم» معنا پیدا می کرد.
✅چاپ انتشارات نیلوفران 1395
☎️02144443162
☎️09125497040
✅ #مؤسسه فرهنگی هنری طلاب سروقامت #تعالی
#افتخارات
🆔 @Ahmad_aabedi
✳️خاطرات زیبا و به یاد ماندنی از استاد احمد عابدی (زید عزه ) مربوط به دفاع مقدس
💠 یکی از سربازان به نام بختیار قبل از شروع عملیات، سرنیزه تفنگم را بر روی فانوسقهام بسته بود.
من وقتی از او خواستم تا طبق معمول همیشه سرنیزه را جلوی فانوسقه ببندد، او مخالفت کرده و با نخ و سوزن، قلاب سرنیزه را روی فانوسقه جای دلخواه خود و نه جای اصلی آن دوخت تا من سرنیزه را به سمت جلو نیاورم.
وقتی عملیات تمام شد هنگام بستری شدن در بیمارستان متوجه شدم که بر اثر اصابت ترکش، سرنیزه و غلافش از وسط نصف شده بود.
یعنی اگر سرنیزه به قسمت جلوی فانوسقه بسته میشد ترکش هر دو پایم را قطع میکرد!
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🆔 @Ahmad_aabedi
💠#مصاحبه با استاد #احمد_عابدی
🇮🇷 به مناسبت #هفته_دفاع_مقدس
(قسمت اول)
🇮🇷 بخش اول مصاحبه ستاد کنگره شهدای روحانی سراسر کشور
با استاد احمد عابدی
👇👇👇👇👇👇
💠 مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی، استاد حوزه و دانشگاه و از فرماندهان دوران دفاع مقدس
💠📌 ـ جهت آشنایی بیشتر با سیره طلبه های شهید با حضرت حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی، از فرماندهان طلبه در طول 8 سال دفاع مقدس مصاحبه می کنیم. @Ahmad_aabedi
✳️ سوال 1: استاد! از خودتان بگویید و اینکه طلبگی را از کدام مدرسه، چگونه و پیش کدام اساتید شروع کرده و ادامه دادید؟
💠 ـ احمد عابدی هستم. سال 1339 در یکی از روستاهای نجف آباد متولد شدم و تا پنجم ابتدایی را در همان جا خواندم. 1351 به حوزه علمیه قم آمدم و درسهای حوزوی ام را تا درس «کفایه» در مدرسه آیت الله گلپایگانی خواندم.
@Ahmad_aabedi
💠 1354 در پاسداشت شهدای 15 خرداد، مراسم سالگردی برگزار کردیم که همان جا، توسط ساواک دستگیر شدم و مدتی را در زندانهای قم و تهران به سر بردم.
💠 قبل از انقلاب بر حوزه های علمیه، محدودیت ها و تضییقات آزار دهنده ای، توسط ساواک، حاکم بود اما من نیز مثل اغلب طلبه ها با تحمل رنج ها و شکنجه ها سعی کردم از تحصیل علوم دینی باز نمانم. یکی از بزرگترین توفیقاتی که در این مسیر شامل حالم شد آشنایی ام با آیت الله شیخ حسن تهرانی (رض) بود.
💠 بسیاری از درسهایم را به صورت خصوصی در خدمت ایشان خواندم. از خصوصیات این استاد بزرگ این بود که هیچ وقت درس را تعطیل نمی کرد حتی وقتی مریض می شد، نظم و سر موقع در کلاس درس حاضر شدن برایش خیلی اهمیت داشت و دیگر این که در ضمن درس به بیان نکات اخلاقی و غیر درسی هم می پرداختند.
@Ahmad_aabedi
💠 بعد از پایان کفایه، درس خارج را شروع کردم و در درس آیت الله وحید خراسانی، آیت الله شیخ جواد تبریزی آیت الله شیخ مرتضی حایری، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله بهجت، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله کوکبی حاضر شدم. فلسفه را هم در خدمت آیت الله تهرانی و نیز آیات عظام؛ انصاری شیرازی علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی به پایان رساندم.
✳️ سوال 2: فضای حوزه های علمیه در دوران مبارزات انقلاب چگونه بود و کدام مقطع برای شما، امروز خاطره است؛ تلخ و یا شیرین؟
@Ahmad_aabedi
💠 ـ حوزه های علمیه قبل از پیروزی انقلاب به شدت زیر ذره بین ساواک بود و آنها تا می توانستند در امور مربوط به حوزه های علمیه دخالت می کردند، شناسایی طلبه های درس خوان و مؤثر در مبارزه علیه رژیم و تعقیب و دستگیری آنان و تفتیش کتابهایی که طلبه ها مطالعه می کردند مشتی از آن خروار دخالت ها است. طوری که در سال 1354 در مراسم سالگرد شهدای 15 خرداد ساواکی ها از پشت بام های حرم مطهر حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ از داخل مدرسه فیضیه عکس می گرفتند و به شناسایی طلبه های مبارز می پرداختند.
💠 بعد از مراسم که با شعار علیه نظام منحوس پهلوی همراه بود ساواک همه ما را که در فیضیه بودیم دستگیر کرد و در مدرسه را بست بعدها در زندان مطلع شدیم که فردای آن روز، دوباره در مدرسه فیضیه را باز کرده و بعد از چند روز، محاصره کرده و حدود 270 نفر از طلبه ها را دستگیر می کند که همه آنها را به زندانی که ما بودیم آورده و دوباره همه ما را به زندان اوین منتقل کردند.
یادم می آید در مدتی که در زندان اوین بودیم. شب یکی از طلبه ها، در عالم خواب، شعار می داد و درود بر خمینی و مرگ بر شاه می گفت.
@Ahmad_aabedi
💠 دعاهای سمات، توسل، نماز جماعت ها و سخنرانی هایی که در زندان برگزار کردیم، از لحظاتی است که همچنان آنها را خاطره وار مرور می کنم و لذت می برم.
💠 بعد از این وقایع، ساواک سایه به سایه طلاب فعال در عرصه انقلاب بود. بنده، خودم در تابستان همان سال به یکی از مدارس علمیه اصفهان رفته و حجره ای گرفتم. بعد از اینکه اثاثیه ام را داخل حجره جا دادم برای صرف غذا بیرون رفتم. موقع برگشتن دیدم اثاثیه ام را بیرون گذاشته اند وقتی علت را پرسیدم، جواب شنیدم که ساواک گفته که فلانی حق ندارد اینجا حجره بگیرد.
@Ahmad_aabedi
💠 شب عید نوروز سال 1355، قم خیلی شلوغ بود ما چند طلبه بودیم که سر کوچه ارک جمع شدیم و شروع کردیم به شعار دادن: «ما مردم آزادیم / از پهلوی بیزاریم».
🔹 بعد از اینکه سر و کله ساواک پیدا شد چند از نفر از ما از داخل کوچه ارک و من و چند نفر دیگر به طرف چهار راه شهدا فرار کردیم همین که متوجه شدیم ساواکی ها از روبرو نیز می آیند، دویدیم داخل کتابخانه آیت الله مرعشی و از در پشتیاش خودمان را نجات دادیم.
ادامه دارد
...................................................................
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @Ahmad_aabedi
💠#مصاحبه با استاد #احمد_عابدی
🇮🇷 به مناسبت #هفته_دفاع_مقدس
(قسمت دوم)
🇮🇷 ادامه مصاحبه ستاد کنگره شهدای روحانی سراسر کشور
با استاد احمد عابدی
👇👇👇👇👇👇
✳️ سوال 3: چگونه از خبر جنگ تحمیلی مطلع شدید؟
💠 ـ طبق معمول روزها برای درس به خانه آیت الله تهرانی می رفتم سر چهارراه بازار که رسیدم، یک ساعت به غروب از رادیوی تاکسی اعلام شد که ارتش بعث به ایران حمله کرده و فرودگاه تهران را مورد هدف قرار داده است.
💠 در آن ایام من با یک طلبه ای به نام محمد تقی آقاجانی که بعدها فامیلش را به «محمدی» تغییر داد، نهج البلاغه بحث می کردیم، چند روز بعد از شروع جنگ، صبح جمعه ای بود که برای بحث نهج البلاغه به مدرسه آیت الله مرعشی رفتم دیدم ایشان جلو در مدرسه ایستاده است گفتم چرا بیرون ایستاده ای مگر بحث نداریم. در جوابم گفت: الان کشور ما در حال جنگ است ایستاده ام تا بگویم بحث، تعطیل و من می خواهم به جبهه بروم.
💠 ایشان همان صبح جمعه اعزام شد و بعد از بیست روزی که به مرخصی برگشت من نیز به همراه او جبهه حاضر شدم.
✳️ سوال 4: اولین منطقه ای که جنگیدید؟
💠 منطقه ای بنام شیخ شجاع که بعدها عملیات والفجر مقدماتی در آنجا انجام گرفت.
✳️ سوال 5: در جبهه، لباس نظامی می پوشیدید؟
💠 در مواقع عملیات و تمرینات نظامی و رزمی، کاملا نظامی می پوشیدم اما در روزهای عادی لباس طلبگی تنم بود؛ عبا، قبا و عمامه.
✳️ سوال 6: از طلبه های شهید بگویید و اگر امکان داشته باشد به اسم و نشان.
💠 اینجا دوباره از هم مباحثه ام، شهید محمد تقی محمدی (آقاجانی) یاد می کنم ایشان در بهمن ماه 1360 به شهادت رسید یادم هست قبل از آخرین اعزام، دو تایی به عکاسی رفتیم و ایشان با عبا و قبا و عمامة من یک عکس انداخت و هرگز این عکس را ندید و این تنها عکس معمم از این طلبه شهید است.
💠 طلبه دیگر، شهید «علی قلم بُر» که طلبة بسیار باهوش و درس خوانی بود من کم طلبه ای به آن خوش استعدادی سراغ دارم. دفعه آخری که ایشان آمد جبهه، بهش گفتم اگر دیده بانی توپخانه بایستی بعد از عملیات نیز باید آنجا باشی اما اگر به گردان بیایی فقط چند شب عملیات، کار داری بعد می توانی به درسهایت برسی. ایشان هم به گردان بلال آمدو آنجا هم شهید شد.
✳️ سوال 7: پس در جبهه ها نیز درس و بحث های طلبگی ادامه داشت؟
💠 ـ بله. من خودم برای طلبه هایی که در جبهه ها حضور داشتند مواقعی که عملیات نبود درس می دادم. گاهاً چند ماه قبل از عملیات باید در منطقه حضور پیدا می کردیم در این مدت در کنار کارها و تمرینات رزمی، درس هایی نیز با طلبه ها شروع می کردیم از شرح لمعه، شرایع و ...
ادامه دارد
...................................................................
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @Ahmad_aabedi
💠#مصاحبه با استاد #احمد_عابدی
🇮🇷 به مناسبت #هفته_دفاع_مقدس
(قسمت سوم)
🇮🇷 ادامه مصاحبه ستاد کنگره شهدای روحانی سراسر کشور
با استاد احمد عابدی
👇👇👇👇👇👇
✳️ سوال 8: نقش ویژه طلبه ها و روحانی ها در جبهه ها چه بود؟ به تعبیر دیگر حضور طلبه و روحانی چه خلأ ای را در جبهه ها پر می کرد؟
💠 ـ برای هر ارتش و نیروی جنگی، روحیه در درجه اول اهمیت قرار دارد. نیرویی که در جنگ، انگیزه نداشته باشد در برابر دشمن زود تسلیم می شود و در صورت اسارت، اطلاعات را فاش می کند.
💠 دادن روحیه، بالا بردن انگیزه و تبیین هدف ارزشی جنگ از نقش های ویژه طلبه ها بود. و دیگر این که در جنگ قرار نبود به هر نحو که شده مبارزه کنیم. ما برخاسته از مکتب والای اسلام هستیم و می باید طبق موازین شرع و دین می جنگیدیم.
💠 قرآن کریم هم وقتی می خواهد به مقوله جنگ بپردازد می فرماید: یک نفر در برابر ده نفر می تواند پیروز شود به خاطر این که طرف مقابل، فقیه نیستند. و این یعنی کسی که عقیده اش محکم باشد مقاومت و نبردش بهتر خواهد بود.@Ahmad_aabedi
✳️ سوال 9: از اولین تجربه های نظامی تان بگویید.
💠سال 1360 یک عملیاتی را نیروهای سپاه و ارتش و بسیجی بصورت تلفیقی می خواستند انجام دهند برای این منظور ما باید مقدار زیادی از مسافت، پشت نیروهای دشمن می رفتیم. در آنجا، بنده مسئولیت هدایت نیروها را بر عهده گرفتم و چون این اقدام ما مقدمه ای برای عملیات فتح المبین بود به نیروها گفتم که در این عملیات، اسارت نداریم یا عملیات را با موفقیت تمام می کنیم و یا کشته و شهید می شویم. که هر دو پیروزی است.@Ahmad_aabedi
💠 یادش بخیر، شهید محمدی در همان جا، یک کالیبر پنجاه خورد به پایش و افتاد آمدیم کمکش کنیم گفت بروید به خاطر من از عملیات عقب نمانید. یادم هست شب قبل از اعزام، من و آقای محمدی خدمت آیت الله بهجت رسیدیم و به ایشان عرض کردیم عملیاتی در پیش است و ما می خواهیم در جبهه حاضر شویم آن ایام، عملیاتها را به مراجع عظام خبر می دادند و ایشان هم دعا می کردند. مثلاً آیت الله گلپایگانی بعد از یکی از این خبرها فرمودند: می روم جمکران و دعا می کنم.
بعد از عملیات در مراجعه به قم وقتی خدمت آیت الله بهجت رسیدم فرمود: خداوند آقای محمدی را رحمت کند.
✳️ سوال 10: شما یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه هستید و بالطبع طلبه های امروز دوست دارند طلبه های شهید را با روایت شما بشناسند. دوباره از طلبه های شهید بگویید؟@Ahmad_aabedi
💠 دو نفر طلبه داشتیم بنام های "محمد تقی قویدل" و دیگری، "شیر دل" که هر دو شهید شدند بعد ها هر طلبه ای که در جبهه حاضر می شد بهش می گفتیم باید یا قویدل باشی و یا شیر دل.
💠 در عملیات والفجر مقدماتی، طلبه بی سیمچی، در کانالی بین ما و دشمن افتاده بود و نمی توانست از کانال بیرون بیاید. این طلبه جوان، بی سیم هم دستش بود دو روز با بی سیم حرف می زد. روز سوم، هوا هم به شدت داغ بود. از این طرف هم ما با بیسیم صحبت می کردیم و روحیه می دادیم در لحظات آخر فقط می توانست شاسی بیسیم را یک ذره فشار دهد و اندکی خشی می آمد که آن هم قطع شد. [گمانم اسمش آقای معلم بود]
ادامه دارد
...................................................................
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @Ahmad_aabedi
💠#مصاحبه با استاد #احمد_عابدی
🇮🇷 به مناسبت #هفته_دفاع_مقدس
قسمت چهار(آخر)
🇮🇷 ادامه مصاحبه ستاد کنگره شهدای روحانی سراسر کشور
با استاد احمد عابدی
👇👇👇👇👇👇
✳️ سوال 11: حاج آقا به نظر شما بهترین رویکردی که طلبه های نسل سوم می توانند به سیره طلاّب شهید داشته باشند کدام است؟
💠 یک چیز طبیعی این است که وقتی انسان، خون شهید و یا بدن متلاشی شده شهیدی را از نزدیک می بیند یک اثر عمیقی در او پیدا می شود که هیچ کتاب و درس اخلاقی نمی تواند جایگزین آن شود.@Ahmad_aabedi
💠 درست است که امروز، اوضاع چنان نیست اما مطالعه آثار و وصیت نامه های شهدا، مرور خاطرات آنها و دیدار از مناطقی که روزگاری شهدای عزیزمان در آنجا زندگی کرده و رزمیدند تا حدودی می تواند دیگر باره زمینه های آنچنانی را بیافریند و ساختگی روح و تهذیبی را که شهدا داشتند در ما نیز ایجاد کند.
✳️ سوال 12: بعد از جنگ، کارهای مختلفی در عرصه های گوناگون در رابطه با حفظ آثار دفاع مقدس و بیان خاطرات و تبلیغ سیره آنها صورت گرفته است به نظر شما آیا کافی بوده است؟
💠 ـ باید خاطر نشان کنم که ما در مورد فرهنگ جبهه خیلی کم کار می کنیم. بالاخره یک افتخار بسیار بزرگی در این مملکت ورق خورد بنام دفاع مقدس. اما متأسفانه آن طور که شاید و باید، کار نشده و نمی شود. و هنوز هم نشان داده نشده است که بچه های انقلاب و جبهه چه کار خطیری انجام دادند پیروزی جنگ مدیون دلاوری ها، رشادت ها و رنج های فراوان فرماندهان و نیروهای رزمنده و بسیجی بود؛ چه بی خوابی ها کشیده شد، چه رنج ها برده شد، نفس نداشتند از بس که می رزمیدند، از بس کار می کردند اگر یک لحظه می نشستند خوابشان می برد...@Ahmad_aabedi
💠 نکته ای که باید در تبلیغ فرهنگ شهید مد نظر داشته باشیم این که افراط نکنیم و چیزهایی از خودمان برای شهدا اضافه نکنیم و سعی کنیم یک شهید را در همان حدی که بوده معرفی کنیم منتهی در زیباترین شکل و قالب.
💠 همه شهدا چشم برزخی نداشتند و همه هم با ملائکه در ارتباط نبودند. مسلم این است که همه شهدا انسان های دیندار، ولایت مدار، عامل و مخلص بودند که هم با دشمن اکبر، هوی و هوس و هم با دشمن اصغر می جنگیدند.
💠 متأسفانه این شهدا آنطور که در شأنشان هست معرفی نشده اند اگر هر کدام از این شهدای عزیز در کشور های دیگر بودند صدها کتاب، فیلم و برنامه درباره شان می نوشتند، می ساختند و اجرا می کردند.
✳️ سوال 13: بهترین کتابی که درباره شهدا معرفی می کنید؟@Ahmad_aabedi
💠 بهترین چیزی که می توان اخلاق و رفتار شهدا را با آن تجسم کرد و یافت، وصیت نامه های آنهاست.
همان موردی که حضرت امام (ره) در رهنمودهایش دارد که: وصیت نامه های شهدا را بخوانید.
✳️ سوال 14: وقتی دلتان برای دوستان شهیدتان تنگ می شود؟
💠 همیشه در چنین مواردی در ذهنم مرور می کنم که خداوند آنها را که دوست داشته برده است و این چیزی است که در عمق جانم به آن معتقدم: آنهایی که شهید شدند امتیازات خاصی داشتند.
@Ahmad_aabedi
✳️ سوال 15: سر مزار کدام یک بیشتر حاضر می شوید؟
💠 ـ سر مزار هم مباحثه ام، شهید محمد تقی محمدی که روزگاری با هم نهج البلاغه می خواندیم.
و هر وقت دزفول می روم، در مزارگاه شهدا حاضر می شوم.
✳️ سوال 16: به نظر شما، واژه شهادت، مفهومی جهانی است؟
💠 ـ اگر منظور این است که همه مردم جهان به این مفهوم متخلق باشند، خیر اما اگر مراد این است که این واژه، همیشه کارآیی خود را دارد، قطعا چنین است. شهادت، کهنه نمی شود و از ارزش آن کم نمی گردد.
✳️ سوال 17: میان این همه رنگ و زنگ که جهان امروز دچار است بخواهیم طلبه شهید را تعریف کنیم باید بگوییم ....؟
💠 ـ باید بگوییم، بهترین معلم اخلاق، بهترین معلم تهذیب نفس، بهترین شمع معنویت.
چرا که در این عصر ارتباطات و رسانه و دنیای مدرنیته و تکنولوژی گمشده اصلی انسان ها معنویت است و بهترین معلم، شهدا بالاخص شهدای روحانی اند.@Ahmad_aabedi
✳️ سوال 18: حرف آخر
💠 ـ طلاب نسل حاضر! ضرورت اولِ امروز، درس خواندن و خوب خواندن است. طلبه درس خوان و با سواد در همه عرصه ها مفید است در جنگ و بعد از جنگ
با تشکر
...................................................................
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🔹ارسال به دوستان فراموش نشود.
🆔 @Ahmad_aabedi