eitaa logo
احمد اولیایی
584 دنبال‌کننده
227 عکس
61 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ فیلمی کوتاه اما بسیار جالب از صد سال پیش شهر قم ✍ هنوز رضاخان به قدرت نرسیده و احمدشاه قاجار آخرین سال های حکومتش را طی می کند. از آنجهت که ظاهراً تصاویر برای سال ۱۳۰۰ است، هنوز حوزه علمیه قم توسط حاج عبدالکریم حائری یزدی تأسیس نشده است. ✅پوشش زنان بسیار قابل تأمل است و نشان از قدمت حجاب در قم و احتمالا ایران دارد. @ahmad_olyaei
باز نشر به مناسبت این یادداشت 5 صفحه ای (از صفحه 389-393) در کتاب عقل سرخ (یادنامه علوم اجتماعی ایران برای حاج قاسم سلیمانی و جهان پس از شهادتش) که توسط انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام در سال 1399 به چاپ رسید، منتشر شده است. در این یادداشت، به مسأله فرهنگ و قدرت سردار سلیمانی و مانند آن در بازگشت فرهنگی مردم اشاره کرده ام. @ahmad_olyaei
✍️دومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نقد نظریه قاعده عدالت در فقه 🎙ارائه دهنده:حجة الاسلام والمسلمین سیف الله صرامی 📒شورای داوران : ◾️آیت الله محمد محمدی قائینی 🔹حجة الاسلام والمسلمین دکتر کاظم قاضی زاده ◾️حجة الاسلام والمسلمین دکتر سیدرضا مؤدب 📒دبیر علمی : حجة الاسلام والمسلمین محمد علی خادمی کوشا ✍️ناظر جلسه: جناب آقای دکتر محسن موسی وند 📅زمان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ⏰ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🗒مکان: قم پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه؛ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی طبقه سوم، تالار کوثر ▶️مجری:پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل @ahmad_olyaei
9304766093.pdf
8.27M
✍وصیت نامه شهید سلیمانی منشور مقاومت است. وصیت نامه ای که برای همه حرف دارد. زمانی که ممکن است انگیزه ها کم شده باشد، این وصیت نامه می تواند راهگشا باشد. این وصیت نامه عصاره یک عمر مقاومت در تمام جبهه های فکری، سیاسی و نظامی حق علیه باطل است. با خواندن خاطرات شهید سلیمانی شاید با وی آشنا شویم اما با خواندن وصیت نامه اش خواهیم فهمید که او چرا یک مکتب است. @ahmad_olyaei
عدالت فرهنگی و مسئله موسیقی (عدالت فرهنگی در فرآیند سیاستگذاری موسیقی چگونه تصویر می شود؟) 👤ارائه دهنده: احمد اولیایی 📒دبیر علمی:دکترحسین پرکان هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📅زمان:اسفند ماه 1400 لینک صوت: https://b2n.ir/y51930 @ahmad_olyaei
وفات حضرت ام البنین.هیات علی اکبر.mp3
26.89M
البنین (سلام الله علیها) سخنران: احمد اولیایی موضوع: ادب شام وفات، ۱۴۰۱ هیئت حضرت علی اکبر علیه السلام، قم. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بایدن؛ «من به بیش از ۱۴۰ کشور دنیا سفر کردم؛ خیلی راحت بگویم: تمام دنیا لکّه‌ روی شلوار جین ما هم نیستند.» ✍ این ادبیات ناشی از نگاه «استثناگرایی آمریکایی، American Exceptionalism»است. این واژه اولین بار توسط یکی از اندیشمندان فرانسوی به نام آلکسی دوتوکویل در سال ۱۸۳۱ مطرح شد؛ یعنی آمریکا ماهیتا استثنا، منحصر بفرد و بهترین است. 🔹واضح است که این خودبرتربینی و نژادپرستی اساسا امکان گفتگو با آمریکا را از بین می برد. 🔸در عدالت سیاسی که قرار است توزیع عادلانه قدرت صورت گیرد باید نگاه اولیه ای در برابری طرفین وجود داشته باشد تا گفتگو‌ آغاز گردد. 🔹همین توهم استثناگرایی ست که آمریکا را به مقصر تام وضع موجود جهان تبدیل می کند. @ahmad_olyaei
«واکنش های اعتراضی حوزه به ...؛ از احمد رشیدی مطلق در 18 دی 56 تا شارلی ابدو در 18دی 1401» ⬅️ این روزها توهین نشریه شارلی به مقدسات و به ویژه مقام معظم رهبری دل دوستداران انقلاب و ولایت فقیه را به درد آورده است. این «درد» نه فقط یک احساس فردی بلکه ناشی از اعتقاد و بر مبنای عقلانیت انقلابی است. قطعا چنین درد هایی اگر به صورت جمعی اتفاق بیفتد بی اثر نخواهد بود چراکه عالم تکوین بر اساس عدالت است و عدالت قطعا اجرا خواهد شود. ◀️ این قبیل توهین ها و جسارت ها چیز جدیدی نیست. امروز 18 دیماه، سال روز واکنش حوزه به نشر مقاله توهین آمیز «ایران و استعمار سرخ و سیاه» نوشته احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات 1356 است. در این مقاله توهین های بی ادبادنه ای به حضرت امام رحمه الله علیه شد که همین امر واکنش حوزه و مردم را به همراه داشت. حوزه های علمیه تعطیل شد که برخی معتقدند همین توهین و واکنش حوزه مسیر انقلاب اسلامی 57 را به مثابه یک شتابدهنده تسریع کرد. ◀️تعطیلی حوزه های علمیه در زمان انقلاب و پیش از آن در مواجهه با یک اقدام، توهین و یا قانون ظالمانه معنای بسیار مهمی داشت و در نگاه مردم و بازار به عنوان یک کنش موثر تلقی می شد تا جاییکه مردم و بازار نیز این تعطیلی اعتراضی را تبعیت و یا حمایت می کردند. به طور کل، حوزه ها مرجع فکری آحاد بودند و چگونگی حرکت موثر و انقلابی را حوزه ها تعریف می کردند. ◀️در کنار ده ها علت دیگر، یکی از علل این جایگاه حوزه، وحدت مکانی و حسی ظلم بود. با این توضیح که قانون ظالمانه یا توهینی که توسط نظام طاغوت در کشور تدوین یا انجام می گرفت در یک اجتماع واحد بود که حس مشترک برای همه ایجاد می کرد. این حس مشترک موجب انتظار مردم برای دیدن و تبعیت از کنشگری حوزه ها می شد. اما اکنون با یک جامعه روبرو هستیم به جای اجتماع. این تفاوت را فردیناند تونیس جامعه‌شناس آلمانی با تمایزدهی دو مفهوم گمین شافت Gemeeinschaft (اجتماع) و گزل شافت Gesellschaft (جامعه) به خوبی تبیین می کند. اجتماع دارای ارتباطات کمتر میان مردمان اما بسیار عمیق است در حالیکه در جامعه وسعت و تکثر ارتباطات، بسیار اما عمق آن ها اندک است. جامعه جایی ست که بر مبنای عقلانیت ابزاری هر فرد به دنبال منافع و معیشت و علایق خود است و حال آنکه مردمان اجتماع دارای عاطفه و احساس و منافع مشترک بیشتری هستند. ◀️ در پاسخ به کسانی که بیانیه ها و تعطیلی های حوزه ها در مواجهه با این جسارت ها و ... را بی ثمر می دانند می توان علت این حس را همین تفاوت جامعه امروز با اجتماع دیروز بیان کرد. اگر بتوانیم ارتباطات میان مردم و ارتباطات مردم با حوزه را ذیل رویکرد آیینی (Ritual approach) که به جای انتقال صرف پیام در ارتباطات انتقالی (Transmission approach) به دنبال تولید معنای مشترک است باز تعریف کنیم و «نظام حوزه» را به «نهضت حوزه» نزدیک کنیم آن اتفاق میمون خواهد افتاد. ⬅️ البته لازم به ذکر است این به معنای افول جایگاه حوزه و روحانیت نیست بلکه دارد ما را نسبت به تغییرات اجتماعی دنیای مدرن و مبتنی بر فردگرایی هوشیار می کند. هنوز هم بیانیه ها و تعطیلی های حوزه ذیل واکنش های اعتراضی هم در داخل و هم در خارج بازتاب لازم را دارد و قطعا مفید فایده خواهد بود. @ahmad_olyaei
نکاتی چند در خصوص مسابقه شار.pdf
1.31M
چند سطر در باب مسابقهٔ شارلی ابدو نوشته خانم دکتر شادمهری رایزن فرهنگی ایران در فرانسه به نقل از کانال حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی @Habibollah_Babai @ahmad_olyaei
هدایت شده از احمد اولیایی
در گفتگوی صدای حوزه با مدیر گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح شد؛ 🔺کارنامه دفتر تبلیغات در مسأله عدالت اجتماعی 🔺اهدای جایزه ویژه عدالت در جشنواره فیلم حوزه (اشراق) مطالعه متن کامل مصاحبه؛ 🌐https://v-o-h.ir/?p=43785 🆔 @sedayehowzeh @ahmad_olyaei
ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها.هیات.mp3
31.52M
(سلام الله علیها) سخنران: احمد اولیایی موضوع: فرهنگ کوثری و فرهنگ تکاثری شب ولادت، ۱۴۰۱ هیئت حضرت علی اکبر علیه السلام، قم. @ahmad_olyaei
🔺پایان نامه دوره کارشناسی ارشدم با عنوان «تبلیغ بین الملل اسلام در بستر ارتباطات بین الملل» در سال ۹۴ منجر به تولد کتاب فوق شد. 🔹کتاب با تلاش مجدد و مجدانه دکتر کمال اکبری و افزودن مطالب ارزنده تکمیل شد و به چاپ رسید. 🔻این کتاب به دنبال استفاده از مباحث نظری ارتباطات در تبلیغ در فضای بین الملل است. 🔸شاید برای مبلغان بین الملل و کسانی که به علوم ارتباطات بین الملل علاقه دارند، مفید باشد. مرجع تخصصی محتواهای @allah4all @ahmad_olyaei
«ما و اقامه عدالت» به بهانه مسأله گاز در کشور 🔻زمانی که مواهب و خیرات اجتماعی (social goods) به ویژه در اقتصاد مانند انرژی با محدودیت روبرو می شوند طبیعتاً تنازعات اتفاق می افتد. این هنگام، آغاز ورود عدالت اجتماعی به میدان برای حل تنازعات و توزیع عادلانه است. 🔺عدالت اجتماعی از مفهوم گرفته تا چگونگی بسط آن در جامعه، از پیچیده ترین و غامض ترین فضائل اجتماعی است. اینکه این خیرات اجتماعی بر اساس نیاز توزیع شود یا حق؟ بر اساس شایستگی عرضه شود یا کار متقابل؟ اینکه حق نسل بعد رعایت شود یا اساسا عدالت بین نسلی یک اولویت نیست؟ اینکه توزیع کننده منابع چه کسی ست؟ و ده ها سوال دیگر که حتی تبیین سوال ها نیز در این مقال نمی گنجد چه رسد به آنکه بخواهیم در باب جوابش بحث کنیم. 🔹این یک سر ماجراست که به حاکمیت بر می گردد چرا که منابع را در اختیار دارد. مردم انتظار می کشند تا انرژی با معیارهای عادلانه توزیع شود. 🔶اما بخش دیگر ماجرا مقوله «عدالت در مصرف» است؛ جایی که حاکمیت تلاش خود را انجام داده است و این لحظه، آغاز ورود مردم به مقوله رفتار عادلانه است. آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» شاید همینجاست که به عاملیت و نقش مردم در بسط عدالت اشاره می کند. پیامبران مبعوث شده اند تا مردم عدالت را برپا دارند. عدالت در مصرف یک‌وجه از وجوه این آیه است. 🔹با وجود دسترسی حدود ۹۰ درصد از مردم ایران به گاز در این دوران که تلاش ستودنی جمهوری اسلامی ست، اکنون زمان تلاش مردم در بحث «عدالت در مصرف» است. این کنش عادلانه در مصرف شاید با کم کردن یک درجه پکیج ها و بخاری ها و پوشیدن فقط یک لباس گرم در منزل رخ دهد. اینجاست که ما هم می توانیم عامل بسط و اقامه عدالت ذیل آن آیه ۲۵ سوره حدید مذکور باشیم. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغ اتحادیه اروپا برای کاهش مصرف انرژی ✍ عدالت اجتماعی در سه مرحله تولید، توزیع و مصرف خود را نشان می دهد. 🔹در بحران ها که قطعا ذوابعاد است و می تواند معلول علل فراوان از جمله تولید ضعیف و توزیع نابرابر باشد این، مصرف صحیح است که موقتا فرایند بسط عدالت را اصلاح می کند. 🔹اکنون در بحران موقت گاز، انرژی را عادلانه مصرف کنیم. تسلط بر منابع گاز که در درجه بخاری، دستگیره گاز یا درجه پکیج معنا پیدا کرده اکنون در تسلط ماست. در بحران انرژی، عامل (agent) بسط عدالت آحادند. 🔸پس از بحران مجددا باید عدالت در تولید و توزیع را پی گرفت. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ درنگ، گفتگویی از جنس اندیشه 💠 بررسی مسئله اعتراض و نخبگان 🔸کاری از مجله تصویری فکرت ⏰ انتشار: دوشنبه، ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ @Fekrat_Net @cafe_fekr @ahmad_olyaei
34.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تماشای کامل درنگ: کاری از مجله تصویری فکرت ✅ بررسی مسئله اعتراض و نخبگان با حضور؛ احمد اولیایی سید یاسر تقوی دانیال بصیر رسول لطفی لینک ویدیو در یوتیوب فکرت؛ https://youtu.be/uhYqQrJLrR8 لینک ویدیو در تلگرام فکرت؛ https://t.me/fekrat_net/5135 لینک ویدیو در آپارات فکرت؛ https://www.aparat.com/v/bDiMW @Ahmad_olyaei
ارائه در جلسه نقد و نظر سند تحول دولت.mp3
13.87M
⬅️ جلسه نقد و بررسی سند تحول دولت با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم رابط محترم حوزه و دولت 🗓 دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ 🎤 ارائه دهنده: احمد اولیایی 🔸سند تحول دولت مردمی توسط دولت آقای رییسی و دوستانشان نگاشته شد. مقرر شد این سند از زوایای مختلف توسط حوزویان به مباحثه و نقد و بررسی گذاشته شود. این کار توسط تیم های مختلف با تخصص های متعدد ذیل مدیریت موسسه معنا انجام شد. این جلسه به نوعی جلسه ارائه دبیر هر تیم به رابط محترم دولت و حوزه بود که ما نیز از دریچه عدالت اجتماعی مطالبی را عرض کردیم. لازم به ذکر است مطالب ارائه شده توسط حقیر که صوت آن را می شنوید ماحصل گفتگوی برخی اعضای شورای علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی؛ آقایان دکتر شجریان، دکتر فیروزی و دکتر کریمی در طول یه نشست دو ساعته و بررسی های قبلی آن بوده است. @edalateejtemaei @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ عرض ارادت حسین الاکرف مداح بحرینی به ✍«مجاورت» یکی از موانع درک نعمت است. ما چون در کنار و مجاورت پدر و مادرمان هستیم، قدر آن ها را نمی دانیم. و تقریبا عمده نعم الهی اینگونه اند. همین مانع باعث شده است قدر ولایت فقیه و رهبری را آنطور که باید ندانیم. عطش این نعمت را می توان در چشم ها و کلام ملت های دیگر کاملا دید... @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ مقایسه روند رشد جمعیتی ایران، چین، رژیم صهیونیستی آمریکا و روسیه از ۱۳۴۰ تا کنون 🔸 هرچند همه این روند را میدانیم اما باز هم نگران کننده است. فارغ ازین که این روند یک پروژه نفوذ بوده یا یک پروسه ی حاصل از سیاستگذاری های غلط، باید نسبت به آن جدی بیاندیشیم. 🔹دو هفته پیش کارگاهی داشتم در یکی از استان ها در باب پیامدهای اجتماعی و فرهنگی با حضور مبلغان خواهر و مربیان تربیتی؛ کسانی که در زمینه تبلیغ رشد جمعیت و فعال بودند. آنچه بیش از همه نگران کننده بود، ناامیدی آنان از ساختار و فقدان اراده جدی درین امر بود. 🔸 باز هم باید از دولت مدرن گفت. رشد فرزندآوری فقط حاصل توکل به خدا و سیاست های رسانه ای نیست. سبک زندگی مدرن ذیل ساختارهای مدرن مانند مال، پاساژ، گیم نت، فضای سایبر، بانکداری و نگاه های مدرن مانند حضور غیرضروری اجتماعی بانوان، تبدیل زن حمایت پذیر به زن حمایت کننده، فردگرایی و ده ها مصداق دیگر، نقش بسزایی در کاهش فرزندآوری دارد. @ahmad_olyaei
وبینار بین‌المللی مطالعات اسلامی «اسلام و سیاست معاصر» لینک ورود: https://vc.mfa.ir/rlg2023 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا