eitaa logo
احمد اولیایی
582 دنبال‌کننده
230 عکس
61 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ شبکه خانگی کدام «خیر فرهنگی» را «توزیع» می کند؟! ✍️احمد اولیایی شبکه خانگی دیگر نامی آشنا در میان همه خانواده ها است و با توسعه تکنولوژی های ارتباطی و گوشی های تلفن هوشمند و اینترنت همراه، دیگر کمتر کسی است که به فیلم ها و سریال های شبکه خانگی دسترسی نداشته باشد. «دسترسی»، کلمه ای که اگر معادل عدالت گذاشته شود، می تواند لذت بسط عدالت فرهنگی را در توسعه شبکه خانگی برای ما به همراه آورد اما آیا عدالت، فقط «دسترسی» است؟!!! آیا همین دسترسی ما را با مسئولیت های دیگر مواجه نمی کند؟!!! شبکه خانگی از ابتدا با این توجیه که بینندگان اندک و عمدتا از طبقات اجتماعی-اقتصادی خاص دارد، مرز های سانسور و آزادی رسانه ای را کمی بازتر گرفته بود. شاید این توجیه در ابتدا قابل پذیرش بود اما اکنون، با پرداخت مبلغ نسبتا ارزان و یا تماشای این سریال ها در وب سایت های رایگان و حتی دیدن عمده آن ها در اینستاگرام، دیگر نمی توان گفت که عموم مردم این سریال ها را نمی بینند. «گیسو»، «دراکولا»، «سیاوش»، «زخم کاری»، «ملکه گدایان»، «مردم معمولی»، «می خواهم زنده بمانم» سریال های این روزهای دو شبکه خانگی اصلی کشور هستند. سریال هایی که بسیاری از خانواده ها (به معنای واقعی خانواده) نمی توانند در کنار یکدیگر این سریال ها را ببینند. عشق های مثلثی، روابط آزاد، شوخی های جنسی، کلمات رکیک، قتل، خونریزی، ترس و ... در اکثر این سریال ها دیده می شود. پیشتر در مورد آسیب شناسی این دست سریال ها و شبکه خانگی حرف های زیادی زده شده است اما اکنون هدف، بررسی این وضعیت از پنجره عدالت فرهنگی است. عدالت فرهنگی به دنبال بسط عدالت در عرصه فرهنگ است و پرسش اصلی آن بررسی ماهیت خیرات و مواهب فرهنگی است که قرار است در جامعه توزیع شود. بخش عمده ای از این توزیع در اختیار رسانه هاست. از رسانه ملی گرفته تا VOD هایی که از آن ها صحبت شد. دامن زدن به دعواهای مربوط به سانسور و اختلافات میان وزارت ارشاد و ساترا و اینکه آیا باید در یک سریال مشروبات را نشان دهند یا خیر، از مصادیق بارز تقلیل موضوع است. پیش از همه این سوال ها و دعواها، باید تکلیف این مسأله روشن شود که ساختار رسانه ای ما در تمام ابعادش و ذیل همه ابزارها اساسا به دنبال توزیع چیست؟ اگر در عدالت اقتصادی صحبت از توزیع ثروت و در عدالت اقتصادی صحبت از توزیع قدرت می شود، در عدالت فرهنگی که رسانه بار بزرگی از آن را بر دوش دارد، صحبت از توزیع چه «خیر»ی است؟!!! فرهنگ عرصه تبلور ایده ها، خلاقیت ها، طرز تفکر ها، و در نهایت کنش های فرهنگی است. هرچند بخشی از این مقوله های فرهنگی از مسیر محیط و وراثت ساخته می شود اما قسمت عمده ای از آن ها توسط رسانه ها نهادینه خواهد شد. ساختار رسانه ای جامعه و در ذیل آن ها شبکه خانگی اساسا به دنبال ساختن چه نوع و چه کیفیتی از این مقوله هاست؟ این پرسش اصلی، دقیقا می تواند راهبرد اصلی رسانه ای ما ذیل عدالت رسانه ای و عدالت فرهنگی را روشن کند. یکی از بهترین راه های نادیده انگاشتن این پرسش اصلی، تقلیل موضوع و تنزل مشکلات محتوای رسانه ای به سطح سانسور و .... است. این دست نگرانی ها البته لازم و به عنوان راهکارهای موضعی و موقت قابل تأمل است اما مادامی که از «خیر فرهنگی» که نهاد رسانه به دنبال «توزیع» آن است، صحبت نشود آش همان آش است و کاسه همان کاسه...! 1400/5/10 @Ahmad_olyaei
✔️ راز درخشش محمدحسین هو الباقی هرچند ماه ها بود او را ندیده بودم اما خبر ناگوار رفتنش عید قربان را برایم به نوعی عزا کرد. حس و حال هیچ کاری نبود جز پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی و دیدن اخبار و اظهار نظر ها و پیام های مرتبط با خبر فوت محمد حسین. در این بین چیزی که بیش از همه فکرم را به خود مشغول کرد این سوال بود که "چه شد که فوت محمد حسین اینقدر بازتاب داشت؟!" علمایی مانند آیت الله اعرافی و آیت الله علیدوست و اساتیدی مانند استاد واعظی و استاد خسروپناه و دیگر بزرگان برایش پیام تسلیت فرستادند. در گفتگوها واضح بود که قلب بسیاری از دوستداران و شاگردانش عمیقا متأثر است. خبرگزاری ها خبر را پوشش دادند، دوستانش برایش پادکست تولید کردند و افراد بسیاری در مدح و ستایشش یادداشت نوشتند... این‌ها تعجّب من را بیشتر بر می انگیخت زمانی که هر چه فکر می کردم می دیدم او یک طلبه دانشگاه رفته ی معمولی اما قطعاً فاضل و پرتلاش و خوش فکر بود که مانند این افراد در جامعه و جبهه انقلاب ما بسیارند اما چه می‌شود که این مقدار بازتاب و دیده شدن پس از فوت مرحوم فرج نژاد ایجاد می‌شود؟! در این یکی دو روز که از فوت آن مرحوم می‌گذرد دائماً به سوال فوق فکر می‌کردم. مجاورت و معاصرت ما با آن مرحوم باعث شده بود که همیشه او را به مانند خودم یک فرد عادی در نظر بگیرم و وقتی این عکس العمل ها پس از فوت او را می‌دیدم این تناقض را نمی توانستم حل کنم. نهایتاً پاسخ را در یک کلمه یافتم: "اخلاص" او طلبه فاضلی بود، مدرک دکتری داشت، تخصص رسانه داشت، اخلاق خوب داشت، کتاب نوشته بود، در چند نهاد انقلابی خدمت کرده بود، تدریس داشت، فعالیت‌های جهادی انجام داده بود اما هیچ کدام پاسخ سوال من نبودند. آن چیزی که به تمام اینها روح می‌داد چیزی نبود جز اخلاص. توجه دیگران به خبر فوت او و تشییع جنازه‌اش و نمازش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مرا به یاد تشییع جنازه شهید حججی انداخت. در آن زمان هم این سوال برایم ایجاد شده بود که چه چیزی از جوانی گمنام، حججی مشهور و ماندگار را ساخت. آنجا هم به چیزی جز اخلاص نرسیدم. حضور و همدردی جامعه برای محمد حسین در برابر آنچه خدا برای اخلاص وعده داده، قطره ای بیش نیست همانطورکه امام حسن عسكری علیه السلام فرمودند:"لو جُعلَتِ الدُّنیا كُلُّها لُقمَةً واحدةً وَ لَقّمتُها مَن یعبُدُ اللهَ خالصاً لَرأَیتُ أَنّی مٌقَصِّرٌ فی حَقِّهِ; اگر تمام دنیا (برایم) یک لقمه شود و آن را به خوردِ کسی بدهم که خدا را با اخلاص عبادت می‌کند باز در نظرم در حق او کوتاهی‌ کرده‌ام! (بحار، ج ٧٠، ص ٢٤٥)" بنظرم اخلاص عنصر گمشده بسیاری از فعالان عرصه علم و دانش و مبارزه و پاشنه آشیل مبارزان جبهه انقلاب است. اگر آن را تقویت کنیم اثر و ماندگاری تلاش ها صدچندان می شود. تلاش های روزانه، تدریس، تألیف، خدمت در نهادهای انقلابی و ... همه کنش هایی مکانیکی هستند که بدون اخلاص فاقد روح و تقدس و در نتیجه اثر معتنابه خواهند بود. ✍️ احمد اولیایی 1400/5/1 @Ahmad_olyaei
به بهانه علی لندی.... ✍️ احمد اولیایی در اوج گسترش سبک زندگی مدرن و تحیر دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها از گستره وسیع انتخاب ها، ناگهان علی لندی چُرت هزاران نوجوان هم نسل خودش را پاره می کند، و قلم تحلیلگران فرهنگی را متوقف می سازد. نوجوانانی که این روزها مسیر کلاس های فوق برنامه تا گیم نت ها و فاصله کافی شاپ ها تا گعده های شبانه را طی می کنند و میان انتخاب والدین یا سلبریتی ها به عنوان مرجع فکری مردّدند. و تحلیلگران فرهنگی اجتماعی که فرهنگ را در فضای ناامیدی تحلیل می کنند، و نوجوانان این جامعه را غرق شده در هجمه های فرهنگی مدرن و پست مدرن می دانند. هر دو گروه در مانند پدیده های «علی» غافلگیر شده اند و البته بیدار. چه می شود که علی لندی نه در یک فرایند فکری بلکه در لحظه، کاری را انجام می دهد بنظر ما خارق العاده می آید. حضور قهرمانانه، کنش معقولانه، شجاعت و ایثار، تفکر اجتماعی و خانواده محوری بجای فرد گرایی و مسئولیت پذیری غیر قابل وصف تعابیری ست که می توان به این کنش او منتسب کرد. این کنش نه یک فعل جوارحیِ صرف بلکه حاصل فرایند فرهنگی است. فرایندی که نه لزوما عیان اما زنده در درون او و جامعه همیشه در حرکت بوده است. این فرایند با خلقت آغاز شده و مبتنی بر بخش ذاتی فرهنگ استوار است. مادامی که قائل به بخش ذاتی فرهنگ باشیم باید عنصر «امید» را به تحلیل پدیده های فرهنگی بیافزاییم. علی لندی نماینده نسل نوجوانان امروز است که امیدان آینده جامعه اند و در بزنگاه های اجتماعی فرهنگی آن کار که قرار ست را، انجام خواهند داد.
⬅️ دوره کوتاه‌مدت آموزشی تمدن اسلامی و فرهنگ معاصر، توسط گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی) به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. ⏰زمان برگزاری: ۹، ۱۰ و ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ مهلت ثبت نام: ۲۲ تا ۲۸ آبانماه ۱۴۰۰ هزینه ثبت نام و صدور گواهی ۵۰,۰۰۰ تومان شماره کارت جهت واریز هزینه: ۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۱۹۳۶ به نام صندوق رفاه دانشگاه باقرالعلوم(ع) جهت ارسال تصویر فیش واریزی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید https://b2n.ir/q27957 ⬅️لینک ثبت نام: http://b2n.ir/u20157
📢 دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌کند: 📶 👨🏻‍💻 وبینار تخصصی اسلام‌شناسی به زبان انگلیسی با موضوع: عدالت فرهنگی؛ مؤلفه‌ای در تمدن اسلامی Cultural Justice; Component of New Islamic Civilization 🔰 با ارائه حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🔰 دبیر علمی: دکتر سید هادی ساجدی استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) 📆 سه‌شنبه ٢۵ آبان ١۴٠٠ 🕰 ساعت ١٠:٣٠ تا ١٢ 📎 https://join.skype.com/b4uaRHikBXbY ✅ شرکت برای عموم اساتید و دانشجویان علاقه‌مند آزاد است. 🌏 اداره بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) @Ahmad_olyaei
🔸برنامه مدار اعتراض خروجی رسانه ای یک نشست است که این شبها از شبکه قرآن پخش می شود. قسمت دوم این برنامه با موضوع ادراک عدالت توسط دکتر اولیایی عضو هیات علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی ارائه شد. لینک برنامه در تلویبیون؛ https://telewebion.com/episode/0x29cc144 این برنامه هر شب حوالی ساعت ۲۲:۳۰ تا روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه از شبکه قرآن با ارایه دیگر اساتید در موضوع اعتراض پخش می شود. @Ahmad_olyaei
سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( صد و شصتمین نشست) عنوان: حکمرانی عادلانه در فرهنگ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی لینک صوت جلسه؛ http://radio.isca.ac.ir/music/%d8%ad%da%a9%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-160/ @Ahmad_olyaei
☑️درباره گزاره «حوزه برای اغتشاشات کاری نکرده است» 🔻اختصاصی | احمد اولیایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: 🔸حدود چهل و چند روزی است جامعه ایران درگیر حوادث و اغتشاشات است. تمام کسانی که قدر این نظام و انقلاب را می‌دانند و کاری از دستشان بر می‌آید در این روزها ولو به اندازه بازنشر یک تحلیل تبیینی در فضای مجازی کاری کرده‌اند. اما بعضا این گزاره را می شنویم که «حوزه در این روزها کاری نکرده است». 🔸من میخواهم اینجا این گزاره را رد کنم اما نه با ارائه آمار از کنش های حوزه در این ایام بلکه با توضیح مقوله «هویت حوزه»؛ وقتی ما در گزاره‌های مختلف از واژه «حوزه» در مقام فاعل یا مبتدا استفاده می‌کنیم و می‌گوییم «حوزه فلان کرد» یا «حوزه باید چنین کند» یا «حوزه نباید ...» و مانند اینها، دقیقا مقصود ما از حوزه چیست یا کیست‌؟! 🔸هویت حوزه یک هویت متکثر و لایه‌مند است. ولی فقیه، مراجع معظم، شورای عالی، جامعه مدرسین، مرکز مدیریت، اساتید، انجمن‌های علمی حوزه، نهادهای حوزوی، موسسات حوزوی، دانشگاه‌های حوزوی و نهایتا تک‌تک طلاب همه و همه حوزه‌اند، که اتفاقا این تکثر هویتی لزوما بد نیست بلکه پویایی حوزه را به همراه دارد. 🔸با این توضیح به طور کل استفاده از کلمه «حوزه» برای یک حکم کلی خوب یا بد صحیح نیست. بلکه در ارزیابی و نقد حوزه باید به لایه مورد نظر اشاره کرد تا بتوان آن گزاره را تصدیق یا رد نمود. 🔸از طرف دیگر تمام مسائل جامعه، طیفی و دارای طبقه‌بندی ست. بدین معنا که حل یک مسأله کلان به راهبری کلان نیاز دارد، به موضع‌گیری نیاز دارد، پاسخ تحلیلی نظری هم نیاز دارد، کنش رسانه‌ای هم نیاز داشته و حضور در کف جامعه را هم نیاز دارد. 🔸حال در باب گزاره اصلی یادداشت که «حوزه کاری نکرده است»؛ اتفاقا حوزه در عمده لایه هایش کارهای زیادی کرده است. از نقش تبیینی و هدایت ولایی ولی فقیه تا موضع‌گیری مراجع و اساتید. از کنش علمی اساتید حوزه و دانشگاه های حوزوی در قالب نشست و مصاحبه تا تهیه فهرست پیشنهاد‌های تقنینی و سیاستگذارانه برای مقامات از طرف نهادهای حوزوی. از تولید رسانه‌ای بخش‌های رسانه‌ای حوزوی تا طلاب رسانه‌ای و از حضور در راهپیمایی‌ها تا مبارزه میدانی که حتی شهادت را برای طلاب به همراه داشته است. اگر همتی باشد برای تهیه کامل اقدامات فوق با عنایت به لایه‌های هویتی حوزه، علاوه بر ابطال آن گزاره اتفاقا شاهد حوزه‌ای فعال خواهیم بود. 🔸اما علاوه بر عدم توجه به مقوله هویت حوزه، بنظر می‌رسد کندی در کنش یکی دیگر از دلایل پررنگ شدن آن گزاره است. مسایل جامعه در شرایط دنیای امروز بشدت سریع و متغیر هستند لذا باید با سرعت و هماهنگ عمل کرد. پیشنهاد من تشکیل «کمیته واکنش سریع» در ساختار مدیریت حوزه است. این کمیته در بزنگاه مسأله دقیقا همان زمان که از حالت پنهان به بحرانی تبدیل می‌شود تشکیل و برای لایه‌های مختلف هویتی حوزه وظایفی را پیشنهاد و هماهنگی را ایجاد می‌کند. اگر تمایلی بود می‌توان بعداً در مورد طرح مفصل این کمیته گفتگو‌ کرد. @Ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اعتراضات، بدن، شکاف نسلی 1⃣ تحلیل دکتر آرش حیدری از اعتراضات 2⃣ پاسخی اجمالی به صحبتهای وی توسط حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57 @Ahmad_olyaei
🔰 کتاب «درباره عدالت فرهنگی» روانه بازار نشر شد 🔹این کتاب به قلم احمد اولیایی در ۳۷۵ صفحه به همت انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چاپ رسید. 🔸 کتاب حاضر در صدد است مبانی عدالت فرهنگی را واکاوی کند، لذا پس از عبور از پنج پرسش مهم در عدالت و فرهنگ، به تصویر عدالت توزیعی، فرایندی و ترمیمی در فرهنگ می پردازد. 🔹تأملات معرفت شناختی عدالت فرهنگی بخش بعدی و مهم کتاب است که خواننده را آماده خواندن معیارهای عدالت فرهنگی می کند. در پایان کتاب نیز ورود اجمالی به عدالت فرهنگی از منظر اسلام از نظر خواننده می گذرد. 👈 علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) مراجعه و یا از طریق تلفنی با شماره ۰۲۵۳۲۱۳۶۶۲۱ تماس حاصل کنند؛ همچنین نسخه الکترونیک این کتاب در کتابخوان همراه پژوهان به آدرس http://dte.bz/8jBR8 قابل دریافت است. @Ahmad_olyaei
"چالش‌های عدالت جنسیتی را باید از مسیر فرهنگ حل کنیم" 🎤مصاحبه شونده: احمد اولیایی 📠خبرگزاری مهر لینک مصاحبه: https://mehrnews.com/xYjD8 @Ahmad_olyaei
عنوان: تأملاتی معرفت شناختی در باب عدالت فرهنگی نویسندگان: احمد اولیایی-احمد واعظی نشریه اسلام و مطالعات اجتماعی سال هشتم زمستان 1399 شماره 3 (پیاپی 31) لینک دانلود: https://b2n.ir/e04007 @Ahmad_olyaei
صوت ارایه احمد اولیایی در دوره عدالت اجتماعی؛ https://b2n.ir/a12329 @Ahmad_olyaei
🔻تعمیم، تقلیل و تعجیل؛ مثلث خطای تحلیلی در وقایع اخیر ▫️کشور اخیرا روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است و فارغ از وقایع و حوادث و اصل ماجرا، شاهد تحلیل های مختلف از کنشگران رسانه ای و تحلیلگران سیاسی-اجتماعی بوده ایم. بنظر می رسد در بعضی از تحلیل ها حداقل یکی از سه اشتباه «تعمیم»، «تقلیل» و یا «تعجیل» رخ داده است. 1⃣ تعمیم (overgeneralization)؛ خطای شناختیِ تعمیمِ افراطی یکی از خطاهای ادراکی است که در هنگام استدلال می تواند فرایند استدلال و نتیجه گیری را مختل کند. این خطا باعث شده بود برخی از گزاره های تعمیمی مانند «همه ناراضی هستند» یا مانند «کل دهه هشتادی ها از دست رفته اند» و شبیه این ها در میان تحلیل ها دیده شود و حال آنکه اساسا استفاده از کلمه همه یا هر کلمه ای که تعمیم بدون دلیل بدهد در تحلیل غلط است. رهبر معظم ضمن بیانات خود با مجلس خبرگان در شهریور 97 این خطا را اینگونه تبیین می کنند: "امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنونده‌ی انتقاد به تعبیر رایج، بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، این‌جوری نباید انتقاد بکنیم". 2⃣ تقلیل(reducing)؛ این که همه ی علل حوادث این روزهای گذشته و را به عمومی و عملکرد نظام دهیم یک خطای ادراکی دیگر است. هیچ کس نمی تواند منکر بعضی ضعف ها در اداره کشور شود اما مهم ترین بخش ماجرا و علت اصلی وقایع اخیر را باید در این عبارت جستجو کرد: «بنده بصراحت میگویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند»(بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح،11/7/1401) 3⃣ تعجیل (acceleration): این خطا نیز یک است بدین معنا که فرد برای تسریع در رسانه ای یا اجتماعی به طور طبیعی همه اطراف قضیه را نمی بیند. مقام معظم رهبری به این خطا هم اشاره کردند: «... ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد...» ✍ حجت الاسلام احمد اولیایی ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 @Ahmad_olyaei
نشست علمی شبکه های اجتماعی و پیامدهای تمدنی «فرصت‌ شبکه‌های اجتماعی را نادیده نگیریم/ پیدایش ملت مجازی در آینده» https://iqna.ir/00GsJb 🌐@ahmad_olyaei
این روزها مطالعات پیرامون دهه هشتادی ها رونق گرفته است. این نشست توسط سازمان تبلیغات اسلامی و برای مدیران سازمان برگزار می شود. 🌐 @ahmad_olyaei
«خودنمایی هویت های دیجیتالی» 📡 خبرگزاری ایکنا ⏳۲۱ آبان ۱۴۰۱ مشروح؛ 🌐 https://b2n.ir/y62487 @ahmad_olyaei
احمد اولیایی
سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( صد و شصتمین نشست) عنوان: حکمرانی عادلانه در فرهنگ ارائه دهند
بخشی از خبر و محتوای نشست حکرانی در قرآن👇 اما در عدالت اقتصادی، دو تفاوت وجود دارد؛ اول اینکه جنس مواهب و خیرات اجتماعی، جنس مادی است و خصوصیت دیگر این است که محدودیت‌پذیر است تا قبل از پایان یافتن توزیع شود اما در عرصه فرهنگ، منابع ما از این جنس نیست. در فرهنگ به دنبال توزیع کدام خیر و موهبت اجتماعی هستیم؟ در اینجا ایده، خلاقیت، هنر، تفکر، تاملات، تولیدات ذهنی و امثالهم، محل توزیع هستند و در این زمینه محدودیت هم وجود ندارد و از جمله به تعداد آحاد ملت می‌توانیم تولید فرهنگی داشته باشیم. تفاوت دیگر این است که در عدالت اقتصادی، منابع و خیرات، در اختیار حاکمیت‌ها است و از جمله یارانه، انرژی، برق، گاز و .. دست حاکمیت است لذا مردم منتظر هستند تا توزیع اتفاق بیفتد اما در فرهنگ، منابع، لزوماً‌ در اختیار حاکمیت‌ها نیست چراکه مردم تولید‌کننده فرهنگ هستند. مشروح: https://b2n.ir/n59457 @Ahmad_olyaei
سلام به دوستان جدید الورود می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل حضور شما علاوه بر اینکه دلگرمی حقیر است می تواند مرا در آموختن یاری رساند... اگر مایل بودید دیگران را برای تشویق به حضور در این کانال تشویق کنید https://eitaa.com/joinchat/2007760980Cc2ad62de27 @Ahmad_olyaei
نشست تخصصی《چیستی و نحوه وجود فرهنگ: نگرش نوین به فلسفهٔ فرهنگ》به همت پژوهشکده فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و مرکز همکاریهای علمی و بین‌الملل) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) (گروه فرهنگی تمدنی) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود: ◀️سخنرانان: حجج اسلام استاد سیدیدالله یزدان‌پناه، استاد علی اکبر رشاد، استاد حمید پارسانیا. ◀️دبیر نشست: حجت الاسلام دکتر مسعود اسماعیلی ☑️روز: پنج‌شنبه 🗓تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ 🕧ساعت: ۱۵ الی ۱۷:۲۰ 🏢پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات امام حسین علیه السلام 🌐 لینک حضور در جلسه dte.bz/scscenter @Habibollah_Babai @ahmad_olyaei
در موضوع عدالت جنسیتی «...یک زن اگر نگاهش به زنانگی از جنس نگاه فعال باشد، خودش را عامل بسط عدالت جنسیتی می‌داند. ولی اگر نگاهش منفعل باشد، دائماً به ادراک زنانگی شکل گرفته در جامعه‌ی خودش کمک می‌کند و عامل بسط عدالت جنسیتی را افراد دیگری می‌داند...» مشروح در لینک؛ 🌐 https://b2n.ir/q60979 @ahmad_olyaei
✅"جلسه ای صرفا برای شنیدن" موضوع دهه هشتادی ها یا نسل z یا زومرها اکنون موضوع محافل علمی و سیاستگذاری ست. ما هم به نوبه خودمان جلسه ای صمیمی برگزار کردیم با هشت دهه هشتادی ... جلسه ای صرفا و صرفا برای شنیدن. در پارک و به صرف شام... گفتیم در کنار تصمیمات انتزاعی و برگزاری نشست های علمی و ... اساسا برویم و ببینیم این نسل چه می گویند؟!!! ◀️انعکاس تمام گفتگوها در یک پست مقدور نیست اما به طور خلاصه آورده هایی از این گفتگوی صمیمی عرض می کنم؛ 1- اصل برگزاری و دعوت از این دوستان بسیار برایشان لذت بخش بود گویی به ایشان اهمیت داده شده. 2- پدران این دوستان بعضا زنگ زدند و تشکر کردند. 3- عدم درک شدن، عدم شنیده شدن، عدم دیده شدن، نداشتن آینده، نداشتن امید و ... تقریبا در بسیاری از آن ها ادعای مشترک بود. 4- فهم ما این بود که؛ _هویت مستقری ندارند یا ضعیف است. _آزادی عمل بسیار می خواهند. _سهمی از حضور در تصمیم گیری های کلان می خواهند. _عدم نظارت را بیشتر می پسندند. ⬅️اما نسلی پر تحرک، پر ایده، فهیم، دارای انرژی، دارای مهارت (آی تی- زبان- هنر و ...) هستند که اگر سهیم شوند می توانند مشارکت فعالی داشته باشند. پ.ن: در این جلسه من در کنار دکتر حبیب الله بابایی، دکتر سید محمدکاظمی و دکتر رسول نوروزی شنونده بودیم. گاهی ورود هایی با سوال یا نکته داشتیم تا فضا گرم شود. https://eitaa.com/ahmad_olyaei
✍️ احمد اولیایی 🔸کتاب از دریچه عدالت فرهنگی ◀️به مناسبت 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی «ایرانی ها کتاب نمی خوانند»... این، گزاره ای ست که دائما می‌شنویم. اما به دلایل و عوامل آن خیلی توجه نمی شود. شاید بهترین عینک برای کشف واقعیت دنیای کتاب در ایران امروز عینک عدالت فرهنگی باشد. عدالت فرهنگی در مورد توزیع خیرات و مواهب فرهنگی صحبت می کند. 🔹کتاب به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی برآمده از کنش فرهنگی نویسنده (ایده، هنر، تفکر، اندیشه) پیامی را برای خواننده تولید می کند و خواننده که در ظاهر مصرف کننده این کالای فرهنگی ست در واقع با دریافت پیام آن کتاب، پیام را در قالب رفتار، تجدید فکر، احیای اندیشه و ... بازتولید می کند. این چرخه آنقدر مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت. حال، آیا در مقوله کتاب، عدالت فرهنگی برقرار است؟ 🔶عامل (agent) بسط عدالت هم حاکمیت است و هم مردم. سهم حاکمیت عمدتا در فقره کتاب، ساختاری ست. ایجاد فرایند عادلانه تولید، افزایش تولید (طبق معیار اتحادیه بين المللي انجمن‌هاي کتابداري بايد به ازاي هر باسواد حداقل يک و نيم جلد کتاب در کتابخانه‌هاي عمومي وجود داشته باشد)، ممیزی عادلانه، توزیع عادلانه کاغذ، پایین آوردن قیمت تولید کتاب، افزایش کتابخانه های عمومی کشور(مطابق سند چشم‌انداز اعضاي کتاب‌خانه‌هاي عمومي ايران بايد تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ ميليون نفر برسد. برای رسیدن به چنین موقعیتی لازم است استفاده کنندگان از کتابخانه‌هاي عمومي تقريبا ۲۰ برابر شوند) و ... از جمله اقدامات ساختاری لازم است. اما نکته ای در عدالت پژوهی وجود دارد که اینجا نیز باید بدان توجه کرد و آن معیار عدالت است. 🔹کتاب بر اساس چه معیاری توزیع شود؟ آیا تمام کتاب هایی که در کتابخانه های تهران ارایه می شود باید در کتابخانه های یکی از شهرستان های جنوب کشور هم ارایه شود؟ نیاز، حق، برابری، ایجاد فرصت های برابر همه از معیار های عدالت هستند. شاید اگر ما بر اساس نیاز های مردم یک منطقه، کتاب های مرتبط برای رفع آن نیاز را عرضه کنیم بنابر معیار نیاز به عدالت فرهنگی نزدیک تر شده باشیم. این یک بحث مختصر است برای نشان دادن این نکته که برابری عینی لزوما به معنای عدالت نیست. 🔸آنچه که مهم است کتاب فقط محتوای آن نیست که بگوییم با ebook یا مطالعه در فضای مجازی به اهداف کتابخوانی رسیده ایم. بلکه کتاب یک فرهنگ است. از دست گرفتن کتاب تا ورق زدن آن، از هدیه دادن کتاب تا مطالعه آن، همه یک فرهنگ است همانگونه که فست فود فقط یک غذا نیست بلکه یک فرهنگ است. @ahmad_olyaei