فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورانی بسر می بریم که اتحاد جبهه مقاومت به اوج خود رسیده است. این، دقیقا آنچیزی ست که همیشه حضرت امام و مقام معظم رهبری تحت عنوان وحدت پیگیر بوده اند و شهید سلیمانی سال ها بدنبالش بود.
#غزه
#یمن
#مقاومت
#انتقام_سخت
#انتقام_استمراری
@ahmad_olyaei
«ساخت افکار عمومی را به صورت قسطی به ما بسپارید»!
🔸این روزها احتمالا تبلیغاتی مانند «عینک قسطی»، «ماست و لبنیات قسطی»، «لوازم خانگی قسطی» و ... را در تلویزیون و بالای پل های عابر پیاده دیده اید.
🔹این ها بیش از آنکه جبران کننده و تسهیل کننده خدمات به مردم باشد، افکار عمومی را دچار یأس می کند. برخی با دیدن مکرر تبلیغات خرید قسطی به ویژه در محصولاتی مانند عینک اینگونه می پندارند که آیا کار بجایی رسیده که عینک را باید قسطی بخریم؟!
🔸سیاست چهارم از سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: «تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و ...جامعه شود». ضابطه شماره هشت از همین قانون نیز می گوید «تبلیغات نباید باعث آشفتگی ذهنی و روانی گردد».
🔹هرچند ممکن است این، تشویش افکار عمومی «عامدانه» نباشد و مشمول ماده ۶۹۸ و ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی مربوط به تشویش افکار عمومی نشود اما قطعا موجب تشویش ادراک اجتماعی از جمله ناامیدی در بخشی از مردم می شود.
🔸پیشنهاد این است که اولا نظارت، دقیق تر شود به ویژه در این ایام نزدیک به انتخابات، دوما عبارت های جایگزین در این تبلیغات استفاده شود مانند «خرید آسان» یا «خرید متناسب با شغل شما» و سوما تشویش اذهان عمومی غیرعامدانه نیز جرم انگاری شود.
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍برنامه «حسینیه معلی» بزودی در ماه شعبان روی آنتن می رود.
🔸در یکی از قسمت ها قرار است مراسم عمامه گذاری را نشان دهند. با بنده مشورت کردند، گفتم مخالفم نه بخاطر این ایده، بلکه بخاطر اینکه این، حرکت در لبه خطرناکی ست؛ با این توضیح که؛
🔹لحظه پخش بسیار مهم است که در آن لحظه، مخاطب چه ادراکی از روحانیت دارد. و ما حین ساخت، آن لحظه را نمیدانیم.
🔹از طرف دیگر قبل از گسترش رسانه ها، روحانیت قشری رازآلود بود و این رازآلودگی به تقدس کمک می کرد. این رازآلودگی لزوما بد نیست، بلکه کمک میکند خطاها و چالش های شخصی و انسانی یک طلبه و روحانی به تقدس قشری که او به آن متعلق است، لطمه نزند. اما با ورود رسانه به تجربه زیسته طلبگی و بازنمایی موضوعاتی مانند عمامه گذاری، حجره، شهرک مهدیه، شهریه و ...، یک «بازنمایی غیرضروری» اتفاق می افتد که عموم مردم چون تجربه زیسته با آن ندارند، با آن ارتباط نمی گیرند. نه اینکه تقدس را حتما از بین ببرد بلکه امور جزئی صنفی در اتمسفر زیست صنف معنای کامل پیدا می کند نه در فضای ادراکی_لحظه ای مخاطب آن لحظه برنامه.
🔸با این حال، جسارت معلی ستودنی ست. اکنون وقت آرزوی موفقیت برای برنامه به ویژه آن قسمت خاص است. خداوند قطعا با سازندگان معلی که دغدغه دینی دارند، یار خواهد بود و به مطلوبیت نتیجه کمک خواهد کرد.
@ahmad_olyaei
#هم_اندیشی
✍ امیر المومنین علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه فرمودند؛ «وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ»
🔹 در هم اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» قرارست نکات و ایده ها و تحلیل هایی در باب «مردم» بیان شود؛ حرف هایی که دغدغه مردم را دارد، مردمی که عمدتا نخبگانی رفتار کرده اند اما «پوپولیسم» آن ها را «عوام» خوانده است.
🗓سهشنبه، ۱۰ بهمن ماه
🕙ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰
🌐لینک حضور
http://dte.bz/scscenter
@ahmad_olyaei
«خانهای به وسعت جهان»؛ به بهانه ۱۲ بهمن
🔹توفیق شد این بار در سفر عتبات عالیات، دو روز پیش به دیدن خانه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در نجف اشرف بروم. خانه ای نه فقط از آجر و خشت و گل، بلکه از صفا، صمیمیت و ساده زیستی.
🔸خانه ای که ۱۳ سال میزبان بزرگ مردی بود که جهان را تغییر داد و معادلات آن را جابجا کرد.
🔹راهنمایی که خانه را معرفی می کرد می گفت: «سال هاست اینجا هستم و میزبان عاشقان امام. بیش از هشتاد درصد مردمی که از اینجا بازدید می کنند، درب و دیوار این خانه را می بوسند». این بوسه نه بر آجر و درب خانه بلکه بر روح حاکم برین خانه است. خانه ای که سال ها محل عبادت و خدمت امام راحل بوده است. این روح امام است که از شدت تعالی چنین بر ساختمان هم اثر گذاشته که هنوز آن را می توان حس کرد.
🔸اوست که در چنین روزی در سال ۵۷ وارد ایران شد و نتیجه سال ها تلاش خود و مردم را به ثمر نشاند....و سال هاست جهان متحیر انقلاب امام است.
@ahmad_olyaei
#انعکاس
#هم_اندیشی_مردم_علیه_پوپولیسم
«انعکاس ارائه در خبرگزاری تسنیم»
🔹پیروزی انقلاب اسلامی حاصل تبلور کنشی نخبگانی مردم بود🔹
🌐https://tn.ai/3032665
@ahmad_olyaei
#روایت
جالب در مورد #امام_موسی_بن_جعفر_علیه_السلام
🔹موسى(علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي»؛
🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود:
به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ كردم.
مرحوم مجلسی در شرح روایت می نویسد؛
«اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود.
1⃣: بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد.
امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد
2⃣: بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص در اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد»
📚منابع:
1):الکافی ج 1، ص 260
2)مرآة العقول ج3ص 126
✍ این نکته یک نکته جدی ست که «ولیِ» جامعه بواسطه عمل اعضای جامعه، در معرض بلا قرار می گیرد... بالخصوص اگر آن اعضا از خواص جامعه باشند.
@ahmad_olyaei
«یک عکس و سه حرف»
۱_ در زمانی که انقلاب از کانال شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر منتشر نمیشد و حتی تلویزیون و رادیو را نیز در اختیار نداشت این، نوار کاست بود که انقلاب را به جهان معرفی کرد، تا جائیکه حامد الگار در وصف اهمیت این رسانه، آن را سمبل تکنولوژیک انقلاب ایران معرفی میکند. رسانه های کوچک هم میتوانند موفق شوند.
۲_ پیام والا مانند هوا در همه جا منتشر می شود. پیام اگر پیام باشد بالاخره شنیده می شود و حتی با کوچکترین رسانه ها هم می توان آن را منتشر کرد. انقلاب اسلامی و مبانی آن، پیامی ست که راه خود را باز می کند چه رسانه کوچک داشته باشد چه بزرگ.
۳_ اساسا رویکرد مطالعاتی پدیده انقلاب اسلامی از حیث ارتباطات و رسانه، باید آیینی باشد نه انتقالی. در رویکرد آیینی فقط فرستنده و گیرنده پیام نداریم بلکه بجای انتقال صرف پیام، همه در کنار هم به تولید پیام به مثابه آیین مشغولند و این مدل رسانه ای_ارتباطی ست که کاسِت و اعلامیه را تبدیل به بزرگترین رسانه می کند.
@ahmad_olyaei
#معرفی_کتاب
✍کتاب «نخستین دموکراسی» را چند روز پیش خریدم. این کتاب را پال وودراف (Paul Woodruff) استاد دانشگاه پرینستون و آستین آمریکا نوشته است. البته او در سال ۲۰۰۶ استعفا داد و شهریور (سپتامبر۲۰۲۳) همین امسال از دنیا رفت.
کتاب First Democracy; The Challenge of an Ancient Idea Oxford University Press را بهزاد قادری و سمانه فرهادی ترجمه و نشر بیدگل آن را منتشر کرده است.
🔹این کتاب تطور تاریخی دموکراسی به ویژه در یونان باستان را تبیین میکند اما در تاریخ نمی ماند بلکه در مقایسه وضعیت دموکراسی نخستین یونانی با دموکراسی امروز آمریکا، بخوبی شعاربودگی و واقعیت توخالی دموکراسی در آمریکای امروز را توضیح می دهد.
کتاب در صفحاتی ذیل موضوعات دیگر مانند برابری و عدالت نیز حرف های خوبی دارد.
پ.ن؛ دو عکس فوق، دو پاراگراف از کتاب هستند که نشان دهندهی هدف اولیه نویسنده یعنی نقد دموکراسی آمریکا از مسیر مطالعه تاریخ است.
@ahmad_olyaei