شب سوم محرم ۱۴۰۳.mp3
زمان:
حجم:
30.05M
#سخنرانی
#شب_سوم_محرم_۱۴۰۳
🎙احمد اولیایی
موضوع؛
_تغییر جامعه و جایگاه زنان
_محبت به خانواده
🏴 هیئت آل کساء
⛺️قم_پردیسان
@ahmad_olyaei
شب چهارم.محرم ۱۴۰۳.mp3
زمان:
حجم:
32.59M
#سخنرانی
#شب_چهارم_محرم_۱۴۰۳
🎙احمد اولیایی
موضوع؛
_تنهایی در ازدحام تنها
_خلوت و تفکر
🏴 هیئت آل کساء
⛺️قم_پردیسان
@ahmad_olyaei
شب پنجم محرم ۱۴۰۳.mp3
زمان:
حجم:
26.44M
#سخنرانی
#شب_پنجم_محرم_۱۴۰۳
🎙احمد اولیایی
موضوع؛
_رویکرد دشمن؛ تفرقه
_راهکار؛ همدلی
🏴 هیئت آل کساء
⛺️قم_پردیسان
@ahmad_olyaei
پساانتخابات و کنشگری نخبگانی
🔹عموما زمانی که پدیده های اجتماعی در حال وقوع هستند، افراد زیادی اعم از مردم عادی و نخبگان و کنشگران رسانهای در باب آن پدیده صحبت، گفتگو و اظهار نظر میکنند. معمولا این وضعیت با بروز احساسات و فقدان تأملات عمیق عجین است و این البته طبیعی ست چرا که هواداری، تعصب، علاقه، کمبود وقت، نیاز به موضع گیری سریع و دلایل دیگر، اینگونه میطلبد.
🔸انتخابات ریاست جمهوری اخیر مانند بسیاری از پدیدهها، شاهد فضایی احساسی، هیجانی و پرتنش از گفتگوها بود. همه اذعان دارند مسائل مهمی مانند مشارکت، کیفیت رأی، مقوله هواداری و غیره که در این انتخابات بروز جدی داشت، از مسائل مهمی هستند که اگر بدانها در یک فضای دانشی پرداخته نشود ممکن است به بحران تبدیل شود.
🔹اکنون در دوران پساانتخابات نوبت به حضور جدیتر و دقیقتر نخبگان برای گفتگو پیرامون این مسائل است تا به حل آن ها کمک کنند. در غیر اینصورت، باز هم در دوره بعد همین مسائل عیناً تکرار میشود.
🔸قطعا این گفتگوها و مباحثات میتواند در قالبهای مختلفی مانند تولید محتوا، کتاب، مقاله، نشست و ... باشد. اما پیشنهاد اولیه من هماندیشی های متعدد است که خود میتواند به تولید پرسش و ایده کمک شایانی کند.
🔹از نظر محتوایی نیز موضوعات زیر پیشنهاد میشود؛
«جامعه و مسأله هواداری»
«تحزب و انتخابات؛ پیامدهای اجتماعی»
«مشارکت؛ از اجتماعی تا سیاسی»
«فهم معنای مردم»
«شورای نگهبان و ادراک اجتماعی»
«انسان_رسانهها و کنشگری انتخاباتی»
«جناح گرایی مطلوب و نامطلوب»
«رسانه ملی و انتخابات»
«قومیت و انتخابات»
«تربیت سیاسی؛ از امکان تا ایده»
«مسئولیت اجتماعی رأی»
«بی تفاوتی اجتماعی و مشارکت»
«امر سیاسی در نسل جدید»
«رفتار انتخاباتی در انتخابات گذشته»
«شبکه های اجتماعی و انتخابات»
🔸موضوعات فوق در فضای اجتماعی فرهنگی ست اما قطعا با رویکرد سیاسی، اقتصادی، امنیتی، قضایی و ... نیز میتوان همین مسائل و مسائل دیگر را به بحث گذاشت.
@ahmad_olyaei
شب ششم محرم ۱۴۰۳.mp3
زمان:
حجم:
29.22M
#سخنرانی
#شب_ششم_محرم_۱۴۰۳
🎙احمد اولیایی
موضوع؛
_دوگانه دنیا و آخرت
_معاش مومنانه؛ جمع دنیای آخرت
_تلخی مرگ و شیرینی شهادت
🏴 هیئت آل کساء
⛺️قم_پردیسان
@ahmad_olyaei
1.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ اینجا «تقاطع» است. این نوجوان ها در کدام سمت ایستاده اند؟! اکنون در کجا هستند؟ مسجد یا فضای مجازی؟ ملاک، تن است یا ذهن؟ چه کسی می تواند آنها را از آن مکان به این مکان بکشاند؟ چه کسی میتواند این ها را از فضای مجازی به داخل مسجد بکشاند؟!
@ahmad_olyaei
شب هفتم محرم ۱۴۰۳.mp3
زمان:
حجم:
32.08M
#سخنرانی
#شب_هفتم_محرم_۱۴۰۳
🎙احمد اولیایی
موضوع؛
_فرماندهی تنها و فرماندهی قلبها
🏴 هیئت آل کساء
⛺️قم_پردیسان
@ahmad_olyaei
شب هشتم محرم ۱۴۰۳.mp3
زمان:
حجم:
30.81M
#سخنرانی
#شب_هشتم_محرم_۱۴۰۳
🎙احمد اولیایی
موضوع؛
_تأثیر فرهنگ بر رشد
_خلق، خلق، منطق
🏴 هیئت آل کساء
⛺️قم_پردیسان
@ahmad_olyaei
4.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«لاتبرُد أبداً...»
◾️حرمی که بارها در طول تاریخ برای خاموش کردنش کوشیدند اما اکنون با میلیونها زائرش در اوج ابهت و شکوه، نجوا میکند.
@ahmad_olyaei
شب نهم محرم ۱۴۰۳_1.mp3
زمان:
حجم:
24.69M
#سخنرانی
#شب_نهم_محرم_۱۴۰۳
🎙احمد اولیایی
موضوع؛
_مواسات
_ادب
🏴 هیئت آل کساء
⛺️قم_پردیسان
@ahmad_olyaei
شب عاشورا، محرم ۱۴۰۳.mp3
زمان:
حجم:
37.11M
#سخنرانی
#شب_عاشوراء_محرم_۱۴۰۳
🎙احمد اولیایی
موضوع؛
_ علی الأرواح التی حلت بفنائک
_ شب قدر حسینی
🏴 هیئت آل کساء
⛺️قم_پردیسان
@ahmad_olyaei
ادراک اجتماعی نسبت به مسأله دینداری
🔹ادراک اجتماعی (social perception) دغدغه مهمیست که هنوز هم تقریبا مغفول است. مختصر بخواهم بگویم ادراک اجتماعی یعنی نگرش و تصور مردم. متعلق ادراک میتواند هر چیزی باشد؛ ادراک مردم نسبت به عدالت، نسبت به نظام سیاسی، نسبت به مسئولین و غیره.
🔸اما من میخواهم نگاهی به نتایج آخرین پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان (موج چهارم، آبان ۱۴۰۲) در عرصه دینداری داشته باشم. اساسا پیمایشهای نگرشسنجی نزدیکترین نتایج به ادراک مردم را دارد. این نکته نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد که ادراک یعنی تصور مردم، که ممکن است مطابق با واقعیت باشد و ممکن است نباشد اما بهرحال آن چیزی ست که مردم می اندیشند.
🔹برخی از نتایج مرتبط با مسأله دینداری؛
✅۸۰ درصد گفته اند به خدا توکل دارند.
✅۷۰ درصد گفته اند به آخرت اعتقاد دارند.
✅۸۰ درصد گفته اند به اهل بیت علیهم السلام ارادت و محبت دارند.
✅۶۰ درصد با گزاره «دینداری به قلب پاک است، حتی اگر نماز نخواند» کاملا موافق و خیلی موافقند.
✅۳۱ درصد در پاسخ به سوال «معمولا چقدر نماز میخوانید؟»، گفته اند هیچوقت یا به ندرت. ۴۵ درصد هم گفتهاند همیشه میخوانند.
✅۴۵ درصد گفتهاند هیچوقت نماز جماعت نمی خوانند.
✅۷۵ درصد با گزاره «دین باید از سیاست جدا باشد» موافق و کاملا موافق هستند.
✅۳۸ درصد در مورد بی حجابی خانمها، گفته اند «اشکالی ندارد» و ۴۶ درصد گفته اند «با بی حجابی مخالفند اما کاری نداریم»
✅۴۹ درصد گفته اند برگزاری مهمانی و جشن مختلط اشکال ندارد و ۴۰ درصد گفتهاند مخالفند اما کاری ندارند.
✅۸۵ درصد گفتهاند دینداری مردم نسبت به پنج سال قبل کمتر شده است.
✅۸۱ درصد گفته اند دینداری مردم در نسبت به پنج سال آینده کمتر خواهد شد.
🔹چند نکته؛
نکته اول: مجددا تأکید می کنم که این ها، ادراکات مردم است. یعنی اشاره به تصورات مردم دارد. ممکن است کسی بگوید مردم اشتباه فکر میکنند!
نکته دوم: این نتایج برای کسانی قابل تأمل است که قائل به روایی و پایایی بزرگترین پیمایش ملی و قابلیت تعمیم نتایج آن باشند.
نکته سوم: تحلیل این نتایج خود کار پیچیده ای ست که باید در جای خود انجام شود.
نکته چهارم: این آمار اجمالا نشان می دهد دینداری دچار تغییر جدی شده است، به خصوص وقتی با موج سوم و دوم مقایسه شود.
نکته پنجم: نوعی فردگرایی و عرفیشدن را میتوان از این آمارها نتیجه گرفت.
نکته ششم: تبدیل دینداری از دینداری متشرعانه و مبتنی بر اعمال به دینداری دلی و درونی مشاهده میشود.
نکته هفتم: یک رنگ و بوی جدی از سکولاریسم در پاسخ ها دیده میشود.
🔸در نهایت پیشنهاد میشود اندیشمندان حوزه فرهنگی و اجتماعی اولا ادراک اجتماعی را جدی بگیرند، دوماً پیمایشها را مورد مطالعه قرار دهند. ادراک اجتماعی میتواند فرصتها و تهدیدها را بازنمایی کند.
@ahmad_olyaei