eitaa logo
احمد اولیایی
582 دنبال‌کننده
230 عکس
61 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
پساانتخابات و کنشگری نخبگانی 🔹عموما زمانی که پدیده های اجتماعی در حال وقوع هستند، افراد زیادی اعم از مردم عادی و نخبگان و کنشگران رسانه‌ای در باب آن پدیده صحبت، گفتگو و اظهار نظر می‌کنند‌. معمولا این وضعیت با بروز احساسات و فقدان تأملات عمیق عجین است و این البته طبیعی ست چرا که هواداری، تعصب، علاقه، کمبود وقت، نیاز به موضع گیری سریع و دلایل دیگر، اینگونه می‌طلبد. 🔸انتخابات ریاست جمهوری اخیر مانند بسیاری از پدیده‌ها، شاهد فضایی احساسی، هیجانی و پرتنش از گفتگوها بود. همه اذعان دارند مسائل مهمی مانند مشارکت، کیفیت رأی، مقوله هواداری و غیره که در این انتخابات بروز جدی داشت، از مسائل مهمی هستند که اگر بدان‌ها در یک فضای دانشی پرداخته نشود ممکن است به بحران تبدیل شود. 🔹اکنون در دوران پساانتخابات نوبت به حضور جدی‌تر و دقیق‌تر نخبگان برای گفتگو پیرامون این مسائل است تا به حل آن ها کمک کنند. در غیر اینصورت، باز هم در دوره بعد همین مسائل عیناً تکرار می‌شود. 🔸قطعا این گفتگوها و مباحثات میتواند در قالب‌های مختلفی مانند تولید محتوا، کتاب، مقاله، نشست و ... باشد. اما پیشنهاد اولیه من هم‌اندیشی های متعدد است که خود می‌تواند به تولید پرسش و ایده کمک شایانی کند. 🔹از نظر محتوایی نیز موضوعات زیر پیشنهاد می‌شود؛ «جامعه و مسأله هواداری» «تحزب و انتخابات؛ پیامدهای اجتماعی» «مشارکت؛ از اجتماعی تا سیاسی» «فهم معنای مردم» «شورای نگهبان و ادراک اجتماعی» «انسان_رسانه‌ها و کنشگری انتخاباتی» «جناح گرایی مطلوب و نامطلوب» «رسانه ملی و انتخابات» «قومیت و انتخابات» «تربیت سیاسی؛ از امکان تا ایده» «مسئولیت اجتماعی رأی» «بی تفاوتی اجتماعی و مشارکت» «امر سیاسی در نسل جدید» «رفتار انتخاباتی در انتخابات گذشته» «شبکه های اجتماعی و انتخابات» 🔸موضوعات فوق در فضای اجتماعی فرهنگی ست اما قطعا با رویکرد سیاسی، اقتصادی، امنیتی، قضایی و ... نیز می‌توان همین مسائل و مسائل دیگر را به بحث گذاشت. @ahmad_olyaei
شب ششم محرم ۱۴۰۳.mp3
29.22M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _دوگانه دنیا و آخرت _معاش مومنانه؛ جمع دنیای آخرت _تلخی مرگ و شیرینی شهادت 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ اینجا «تقاطع» است. این نوجوان ها در کدام سمت ایستاده اند؟! اکنون در کجا هستند؟ مسجد یا فضای مجازی؟ ملاک، تن است یا ذهن؟ چه کسی می تواند آن‌ها را از آن مکان به این مکان بکشاند؟ چه کسی می‌تواند این ها را از فضای مجازی به داخل مسجد بکشاند؟! @ahmad_olyaei
شب هفتم محرم ۱۴۰۳.mp3
32.08M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _فرماندهی تن‌ها و فرماندهی قلب‌ها 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
شب هشتم محرم ۱۴۰۳.mp3
30.81M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _تأثیر فرهنگ بر رشد _خلق، خلق، منطق 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«لاتبرُد أبداً...» ◾️حرمی که بارها در طول تاریخ برای خاموش کردنش کوشیدند اما اکنون با میلیون‌ها زائرش در اوج ابهت و شکوه، نجوا می‌کند. @ahmad_olyaei
شب نهم محرم ۱۴۰۳_1.mp3
24.69M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _مواسات _ادب 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
شب عاشورا، محرم ۱۴۰۳.mp3
37.11M
🎙احمد اولیایی موضوع؛ _ علی الأرواح التی حلت بفنائک _ شب قدر حسینی 🏴 هیئت آل کساء ⛺️قم_پردیسان @ahmad_olyaei
ادراک اجتماعی نسبت به مسأله دینداری 🔹ادراک اجتماعی (social perception) دغدغه مهمی‌ست که هنوز هم تقریبا مغفول است. مختصر بخواهم بگویم ادراک اجتماعی یعنی نگرش و تصور مردم. متعلق ادراک می‌تواند هر چیزی باشد؛ ادراک مردم نسبت به عدالت، نسبت به نظام سیاسی، نسبت به مسئولین و غیره. 🔸اما من می‌خواهم نگاهی به نتایج آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج چهارم، آبان ۱۴۰۲) در عرصه دینداری داشته باشم. اساسا پیمایش‌های نگرش‌سنجی نزدیک‌ترین نتایج به ادراک مردم را دارد. این نکته نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد که ادراک یعنی تصور مردم، که ممکن است مطابق با واقعیت باشد و ممکن است نباشد اما بهرحال آن چیزی ست که مردم می اندیشند. 🔹برخی از نتایج مرتبط با مسأله دینداری؛ ✅۸۰ درصد گفته اند به خدا توکل دارند. ✅۷۰ درصد گفته اند به آخرت اعتقاد دارند. ✅۸۰ درصد گفته اند به اهل بیت علیهم السلام ارادت و محبت دارند. ✅۶۰ درصد با گزاره «دینداری به قلب پاک است، حتی اگر نماز نخواند» کاملا موافق و خیلی موافقند. ✅۳۱ درصد در پاسخ به سوال «معمولا چقدر نماز می‌خوانید؟»، گفته اند هیچ‌وقت یا به ندرت. ۴۵ درصد هم گفته‌اند همیشه میخوانند. ✅۴۵ درصد گفته‌اند هیچوقت نماز جماعت نمی خوانند. ✅۷۵ درصد با گزاره «دین باید از سیاست جدا باشد» موافق و کاملا موافق هستند. ✅۳۸ درصد در مورد بی حجابی خانم‌ها، گفته اند «اشکالی ندارد» و ۴۶ درصد گفته اند «با بی حجابی مخالفند اما کاری نداریم» ✅۴۹ درصد گفته اند برگزاری مهمانی و جشن مختلط اشکال ندارد و ۴۰ درصد گفته‌اند مخالفند اما کاری ندارند. ✅۸۵ درصد گفته‌اند دینداری مردم نسبت به پنج سال قبل کمتر شده است. ✅۸۱ درصد گفته اند دینداری مردم در نسبت به پنج سال آینده کمتر خواهد شد. 🔹چند نکته؛ نکته اول: مجددا تأکید می کنم که این ها، ادراکات مردم است. یعنی اشاره به تصورات مردم دارد. ممکن است کسی بگوید مردم اشتباه فکر می‌کنند! نکته دوم: این نتایج برای کسانی قابل تأمل است که قائل به روایی و پایایی بزرگ‌ترین پیمایش ملی و قابلیت تعمیم نتایج آن باشند. نکته سوم: تحلیل این نتایج خود کار پیچیده ای ست که باید در جای خود انجام شود. نکته چهارم: این آمار اجمالا نشان می دهد دینداری دچار تغییر جدی شده است، به خصوص وقتی با موج سوم و دوم مقایسه شود. نکته پنجم: نوعی فردگرایی و عرفی‌شدن را می‌توان از این آمارها نتیجه گرفت. نکته ششم: تبدیل دینداری از دینداری متشرعانه و مبتنی بر اعمال به دینداری دلی و درونی مشاهده می‌شود. نکته هفتم: یک رنگ و بوی جدی از سکولاریسم در پاسخ ها دیده می‌شود. 🔸در نهایت پیشنهاد می‌شود اندیشمندان حوزه فرهنگی و اجتماعی اولا ادراک اجتماعی را جدی بگیرند، دوماً پیمایش‌ها را مورد مطالعه قرار دهند. ادراک اجتماعی می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدها را بازنمایی کند. @ahmad_olyaei
اما و اگر‌های «تبعیض مثبت» 🔹محمدجواد ظریف گفت: «تبعیض مثبت به دلیل جبران بی توجهی به سه قشر زنان، جوانان و اقلیت ها است. زنان، جوانان و اقلیت ها به دلیل اینکه امکان حضور در عرصه های بالای مدیریتی نداشتند با ۱۰ امتیاز مثبت مواجه هستند». 🔸بنظر می‌رسد یک تقلیل‌گرایی نسبت به مفهوم «تبعیض مثبت»(positive Discrimination), (positive Action), (affirmative action) در مبنای آقای ظریف رخ داده است. 🔹تبعیض مثبت اشاره به فعالیت ها و اقداماتی دارد که یک گروه را از موقعیت نامطلوبی که پیشتر داشته، خارج کرده و با اعطای امکانات یا موقعیت ها، به بازگشت آن گروه به جایگاه برابر با دیگران شتاب می‌دهد. 🔸در اینجا اولین سوال شکل می‌گیرد که ادله آقای ظریف برای اثبات اینکه زنان، جوانان و اقلیت های مذهبی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، چیست که بدنبال تبعیض مثبت هستند؟ 🔹نکته مهم دیگری وجود دارد و آن، این است که تبعیض مثبت در جایی ست که عضویت و تعلق فرد به آن گروه، موجب محرومیت وی از حقوق و امکانات و جایگاه‌ها شده باشد. لذا پرسش دوم این است که چه ادله ای وجود دارد مبنی بر اینکه وزیرنشدن یک خانم یا مدیرکل نشدن یک برادر اهل سنت فقط بخاطر عضویت وی در گروه زنان و اقلیت مذهبی بوده است؟! 🔸نکته دیگر؛ تبعیض مثبت، یک راهبرد برای برابری کوتاه مدت نیست. لذا اگر واقعا برای ارتقای دائمی جایگاه یک گروه اجتماعی باشد، باید به صورت مبنایی و در همه ابعاد صورت گیرد نه اینکه فقط برای چهار سال، آن هم فقط با اعطای یک پست دولتی این عملیات تبعیض مثبت اتفاق بیفتد. این، نه تنها به ارتقای گروه محروم کمک‌ نمی کند بلکه آن را در معرض پاسخگویی های مهم و احیانا آماج نقدها و حملات قرار خواهد داد. این مدل اعطای حقوق، بیشتر شبیه کار تبلیغاتی می باشد. 🔹نکته مهم بعدی: اساسا نگاه هایی که زنان و اقلیت های مذهبی را «ابژه» می‌کند بیش از آنکه به نفع این گروه‌ها باشد و به ارتقای جایگاه آنان کمک کند، یک فضای «دیگری‌سازی» از آن ها را در جامعه تولید می‌کند. طبق قانون اساسی و رویه جمهوری اسلامی، زنان و اقلیت ها هیچگاه دیگری (other) نبوده‌اند. 🔸پیشنهاد اصلی به آقای پزشکیان و آقای ظریف، توجه دقیق تر به معنای تبعیض مثبت است. بدین صورت که تلاش کنند طبق قانون اساسی، حقوق زنان و اقلیت ها اعطا شود، نه با قول یک پست دولتی، هم مفهوم تبعیض مثبت را تقلیل دهند و هم آنان را ابژه کنند. @ahmad_olyaei
✍ خود را جای اسرائیل بگذارید... واقعا این عکس ترسناک است و لرزه بر اندام اسرائیل می‌اندازد. «بزرگان جبهه مقاومت در قلب تهران، در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید...» 🔸این برای اسرائیل یعنی، یعنی اولا خیلی چیزها در تهران رقم می‌خورد، دوماً ایران همیشه با جبهه مقاومت است حتی اگر دولت هایش عوض شود. 🔹این آدمها وقتی به تهران می آیند، فقط دو ساعت در مراسم تحلیف‌اند اما ساعت‌ها در کنار یکدیگر و ایران، گفتگوها دارند. گفتگوهایی که اسرائیل را می‌هراساند. 🔸خود را جای اسرائیل بگذارید، به حق ترسیده، هرچند به ناحق، غلط زیادی کرده... . او با خریت های پی‌در‌پی پازل نابودی‌اش را تکمیل خواهد کرد؛ إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلآئِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرَّعْبَ فَاضْرِبُواْ فَوْقَ الأَعْنَاقِ وَاضْرِبُواْ مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ @ahmad_olyaei
«تا کی می‌خواهید در نجف بمانید؟» ✍ نظر شهید صدر در مورد لزوم تبلیغ و خروج از محل تحصیل، قابل تأمل است. 🔹تبلیغ مؤثر با زیست مشترک عجین و در گرو «استقرار» مبلغ است و استقرار در گرو «خروج از محل تحصیل» و «بازگشت» است. شاید بتوان «إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» در آیه نفر (۱۲۲ توبه) را لزوم بازگشت مبلغ معنا کرد. 🔸این یادداشت حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی هم در باب تبلیغ و خطر جداسازی زیست مشترک طلاب با مردم خواندنی ست؛ https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2795 @ahmad_olyaei
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
🔴 حجت‌الاسلام احمد اولیائی 🔸آقای افروغ می‌گوید من نگران فقر نیستم؛ فقر ممکن است در هر جامعه‌ای به هزاران دلیل وجود داشته باشد؛ اما آن چیزی که از زاویه عدالت من را نگران می‌کند، تمرکز فقر است؛ یعنی فضای اجتماعی طوری باشد که فقرا در یک گوشه شهر باشند. 🔹آقای افروغ مفهوم طبقات بالاشهر و پائین شهر را یک مفهوم اجتماعی می‌داند و می‌گوید شما با این کار فقرا را متمرکز در یک جا می‌کنید و وقتی فقر متمرکز شد، دیگر نمی‌توان اقدام به تولید برابری کرد؛ چرا که فقیر از فقیر یاد می‌گیرد، فقیر از فقیر بزرگ نمی‌شود، فقیر از فقیر جلو نمی‌زند؛ آنها در خودشان مجبورند در فقر به صورت نسل به نسل زیست کنند. 🗒 برگرفته از محتوای نشریه دیده‌بان اندیشه؛ شماره 50 📎مشروح مطلب: https://eitaa.com/didebane_andisheh/1201 🆔 @didebane_andisheh
✍ قرار بود امسال نظارت باشه بر قیمت پروازهای اربعین اما بلیط ها ۱۴ میلیون. حالا همزمان بلیط استانبول ۶ و ۷ میلیون! https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1723405490108138330 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«برای نسل امروز...» 🔹اینترنت همگانی تقریبا سال ۱۳۷۲ در ایران آغاز شد؛ لذا شاید بتوان گفت دهه شصتی‌ها که اکنون حدود چهل سال دارند و ما قبل آن، تقریبا آخرین نسلی هستند که جامعه و زندگی بدون اینترنت را تجربه کرده‌اند. یعنی کسانی که از دهه هفتاد به بعد در ایران متولد شده‌اند هیچگاه دنیای بدون اینترنت را تجربه نمی‌کنند. 🔸بیشتر، منظورم «حس» زندگیِ بدون اینترنت است که به طور مثال جنس ارتباطات اجتماعیِ متفاوت‌تر، گرم‌تر و عمیق‌تری را به ما می‌چشاند. این حس در حافظه جمعی (Collective memory) این نسل که می توان آن را حافظه تاریخی (Historical Memory) نیز نامید، ثبت است. یک تجلی مشترک که آن‌ها را بهم پیوند می زند و حتی با یک کلیپ چند ثانیه ای مانند کلیپ فوق، زنده و تداعی می شود. 🔹نکته اصلی اینجاست که این حافظه تاریخی و جمعی باید به آگاهی جمعی تبدیل شود تا نسل اینترنت هم بتوانند حداقل از مسیر تاریخ شفاهی، آن دوران را فهم کنند، و شاید بتوانند آن زیست را تا حدی برای خود بازسازی کنند. آگاهی جمعی (Collective Consciousness) همان فهم مشترک و بین الاذهانی مردمان آن نسل است که ارزش ها و هنجارها را در بر می گیرد. @ahmad_olyaei
🔹چه رابطه‌ای میان مناسک و رشد فضیلت‌های اخلاقی ست؟ 🔸چرا برخی، پژوهش های رشد مناسک و پژوهش‌های کاهش تقید به اعمال دینی را به یکدیگر ربط می‌دهند؟! 🔹چرا اثرسنجی مناسک دشوار است؟ 🌐 لینک مطالعه مصاحبه در روزنامه وطن امروز؛ https://vatanemrooz.ir/?nid=4111&pid=5&type=0 🌐 لینک دانلود پی دی اف مصاحبه؛ https://vatanemrooz.ir/newspaper/PagePDF/55380 @ahmad_olyaei
🔹فیلم The Blind Side که به «نقطه کور» ترجمه شده است، فیلم جدیدی نیست اما احتمال می‌دهم خیلی‌ها ندیده‌اند. فیلم تولید ۲۰۰۹ آمریکا و الهام‌گرفته از داستان واقعی ست. 🔸مایکل در این فیلم، پسر درشت‌هیکل آسیب دیده ای ست که خانواده ای به محوریت مادر خانواده، او را به سرپرستی می آورند و تنها استعداد او را کشف کرده و زمینه ورود او به دانشگاه و بهترین تیم فوتبال آمریکایی را فراهم می کنند. 🔹چرا این فیلم ارزش تماشا دارد؟! فیلم مفاهیم متعالی اخلاقی_اجتماعی بسیاری دارد؛ عدالت اجتماعی و فاصله طبقاتی و آثار آن را به خوبی نشان می دهد. نگاه انتقادی خوبی به تبعیض نژادی دارد. کمک به ایتام، هم‌نوع دوستی، مهربانی، اعتماد، خداپرستی، و ده ها فضیلت اخلاقی و دینی را پررنگ می کند. 🔸اما نکته‌ای که این فیلم را برای یک مادر شایسته تماشا می کند، بازنمایی مادری قوی و نمونه است که به زیبایی، درون خانواده را، ارتباط با همسر و فرزندان را و فضای صمیمی خانه را مدیریت می کند و با استعداد‌یابی و اعتماد به‌موقع، موجب شکوفایی مایکل و دیگران می شود. این فیلم نکات آموزنده ای برای مادران دارد. اختلاف فرهنگی آمریکا و ایران نیز اینجا مانع نیست. فیلم به شدت با فرهنگ ما همخوانی دارد. 🔸آورده دیگر فیلم، امید برای نوجوانان ماست به خصوص نوجوانانی که موفق نیستند، ناامیدند، در شرایط اقتصادی و اجتماعی خوبی متولد نشده و رشد نکرده اند. این فیلم به آن ها می آموزد که حتما استعدادی دارند که باید کشف شود. 🔹فیلم را با خیال راحت می توان خانوادگی تماشا کرد؛ فیلم برای تک تک اعضای خانواده آورده دارد. @ahmad_olyaei
«امید»؛ حقله مفقوده 🔹در شرایطی که کشور با عنایت خداوند و درایت رهبری پس از شهادت رئیس جمهور فقید، به خوبی، طبق قانون، با مشارکت نسبتا قابل‌قبول در دور دوم، تنفیذ رهبری و تحلیف مجلس صاحب دولت شد و در یک همگرایی میان قوا، همه وزرا رأی اعتماد گرفتند ما با چنین جملاتی مواجهیم؛ فلانی لابی کرده، فلانی خلاف کرده، فلانی دروغ گفته، مجلس به وظیفه خود عمل نکرد، مجلس، دیگر انقلابی نیست، کشور به دست نااهلان افتاد، دیگر چهار سال بدبختیم، و... و... و... 🔸جملاتی که اگر مخاطبان عادی و حتی انقلابی ببینند، نهادهای بی خاصیت، تأیید های غیر منطقی، لابی های غیر مشروع و کشوری در مسیر سقوط تنها پیامی ست که برایشان تداعی می شود. 🔹«امید» همیشه کلیدواژه رهبری و اساس انقلابی‌گری در ادبیات امام و آقاست. طبیعتا از دوستان جبهه انقلاب هم همین انتظار می‌رود اما آنچه این روزها مشاهده می‌کنیم اندکی متفاوت است. 🔸قطعا وزرا همه ایده آل نیستند، قطعا لابی به معنای «گفتگو برای اقناع» در مجلس وجود دارد، قطعا برخی وزرا سابقه انقلابی درخشانی ندارند، قطعا جبهه انقلاب باید نقد سازنده کند، قطعا و قطعا و قطعا های دیگر، اما در گفتگوها، کنشگری های رسانه ای و مجازی و قلم‌زدن ها حواسمان به تزریق ناامیدی باشد که امری بس خطرناک‌‌تر است. پ.ن: این نوشته، سیاسی نیست. در باب روش‌شناسی تحلیل آن‌هم با چاشنی امید که یک امر اجتماعی ست، سروکار دارد. @ahmad_olyaei
«مشاور دولت در امور روحانیت» 🔹در دولت قبل، مرکز ارتباطات دولت و روحانیت در نهاد ریاست جمهوری راه‌اندازی شد. فارغ ازین که دولت جدید، این مرکز را حفظ کند یا به نام دیگری تغییر دهد، بهرحال دولت باید یک نفر را به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت تعیین نماید. 🔸حجج اسلام حاج ابوالقاسم، نمازی، سقای بی ریا، مصلحی، منتجب نیا و درایتی از دولت اصلاحات تا پایان ناگهانی دولت شهید رئیسی عهده دار این سمت بوده اند. 🔹در دولت سابق با تأسیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت و برخی فعالیت های آقای ابوالقاسم، اتفاقات نسبتا خوبی در حال شکل گیری بود که دولت به صورت ناگهانی به اتمام رسید. حال، باید دید آقای پزشکیان چه کسی را به عنوان مشاور در امور روحانیت انتخاب می کند. 🔸این پست می‌تواند بسیار مهم باشد چرا که می تواند ذهنیت هیأت دولت را نسبت به روحانیت بسازد. تصویری که از نهاد روحانیت در دولت شکل می گیرد در تعاملات این دو مجموعه بسیار موثر است. از طرف دیگر می تواند تصویر دولت در حوزه و میان روحانیت را مطابق واقع کند تا هم فعالیت های دولت به صورت منصفانه به حوزه منعکس شود و هم طلاب و روحانیت بعضا یک تصویر سیاه یا سفید مطلق از دولت نداشته باشند. اما مهم ترین نکته، تبیین و معرفی ظرفیت های حوزه و روحانیون برای دولت است. 🔹همین جاست که یکی از مهم ترین ویژگی های نامزد مطلوب این پست شکل می گیرد؛ آشنا به ظرفیت های شکل گرفته دو حوزه در مسأله حکمرانی و آنچه دولت نیاز دارد. _ یعنی باید بداند مثلا چه کسانی و در کجای حوزه در مسأله سیاست گذاری فرهنگی کار کرده اند. _ کدام نهاد حوزوی در بحث حکمرانی اسلامی محصولاتی دارد. _ کدام طلاب به عنوان مثال در بحث فقه ورزش می توانند به وزارت جوانان کمک کنند. _ یا حوزویانی که می توانند در مسائل مختلفه مربوط به پیاده سازی دین در جامعه لوایحی تنظیم کنند کدامند. _ جریانات علمی درون حوزه (نه علوم اصلی مانند فلسفه و کلام و تفسیر و ...، بلکه علوم مورد نیاز دولت که سریعا دولت را به لایحه و ایده و کار هدایت کند) را بشناسد. 🔸بهرحال فرصت خوبی ست تا با یک انتخاب درست، حداقل سه اتفاق بیفتد؛ ✔️دولت از ظرفیت های حوزه بهره مند شود. ✔️تصویر حوزه و کارآمدی آن برای دولت‌ها اصلاح شود. ✔️تصویری واقعی از دولت برای حوزویان شکل گیرد. @ahmad_olyaei
پیوست عدالت؛ سهل و ممتنع 🔹پیوست عدالت دغدغه مهمی‌ست که رهبری معظم، هم از دولت سیزدهم و هم‌ از دولت فعلی خواستند که به آن جامه عمل بپوشانند. 🔸گاهی یک مواجهه‌ سریع و در نتیجه سطحی با فرمایشات و مطالبات رهبری صورت می‌گیرد که ممکن است منجر به نتیجه ناقص و حتی عدم نتیجه شود. به ویژه وقتی موضوع، خودش دارای پیچیدگی ها و نقاط غامض باشد؛ پیوست عدالت ازین سنخ است. خود رهبری به این نکته اشاره کردند و فرمودند:« ... پیوست عدالت یعنی این، نه اینکه ما یک کاغذی پیوست کنیم به قانونمان که یک شرایطی بگذاریم؛ نه، در خود قانون [باشد]؛ این کار آسانی نیست، یک کار سختی است، کار مشکلی است» (۱۴۰۳/۶/۶). 🔹اخیرا وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت جدید فراخوانی منتشر کرد مبنی بر دریافت ایده‌های پیوست عدالت تا پایان شهریورماه که این مهلت، خود نشان از عدم شناخت نسبت به اصل مسأله و پیچیدگی پیوست عدالت است و بنظر یک کار فرمالیته می آید. 🔸در دولت سیزدهم هم در شهریور ۱۴۰۰ قرار شد به پیشنهاد وزارت بهداشت!، چارچوب و الزامات پیوست عدالت مصوبات، لوایح و تصمیمات دولت ظرف یک ماه تصویب شود که ظاهرا اتفاقی نیفتاد. 🔹تمام این وضعیت حکایت از یک سهل‌اندیشی در مورد پیوست عدالت در بدنه اجرایی کشور دارد، البته در میان پژوهشگران، وضع بهتر است. برخی دوستان در مرکز پژوهش‌های مجلس و دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با دقت بیشتری کارهای مطالعاتی خوبی از همان چندسال پیش آغاز کردند که باز هم مراحل ابتدایی کار است. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورهمی مسأله محور و طلبگی صدای حوزه با محوریت "اولویت تبلیغ در حوزه های علمیه" مطرح شد؛ 📽 لزوم توسعه در مصادیق مفهوم تبلیغ! حجت الاسلام احمد اولیایی: 🟢 ما نظام تبلیغی داریم نه نهضت تبلیغی؛ اداره تبلیغ بدون ساختار نمی شود اما مثل اعطای یارانه ها هم نیست که هیچ جوشش مردمی همراهش نیست... 🔺هر کنشی که یک خلل از دینداری مردم را رفع کند تبلیغ دین است، با چنین دیدگاهی نگارش کتابی مثل اصول فلسفه و روش رئالیسم هم اقدامی تبلیغی خواهد بود. حجت الاسلام حبیب عباسی: 🔹به بهانه پشتیبانی از وجوه پژوهشی امر تبلیغ نباید از اصل کار یعنی خود تبلیغ غافل شویم؛ همه نباید در پشت جبهه مشغول پشتیبانی از میدان خالی از رزمنده باشند! 📽 چرا تبلیغ، اولویت اول ساختارهای حوزوی نیست؟! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در دورهمی مسأله محور و طلبگی صدای حوزه با محوریت "اولویت تبلیغ در حوزه های علمیه" مطرح شد؛ 📽 تأملی دراستراتژی تبلیغی مناسب برای سازماندهی هویت های متکثر و پرقدرت مبلغین حجت الاسلام احمد اولیایی: 🟢 به طلبه مانند یک نظامی نگاه نکنید؛ او سلسله مراتبی عمل نمی کند. 🔺در حوزه با یک هویت متکثر مواجهیم؛ این هم تهدید است هم فرصت! 🔹سازمان های تبلیغی به هیچ وجه نمی توانند ادعا کنند این طلبه های مبلغ، نیروی من هستند؛ بسیاری از مبلغین، جزوه ها و مجلات تبلیغی سازمان ها را قبول ندارند و می گویند بیایید من به شما بگویم چه چیزی چاپ کنید! 📽 لزوم توسعه در مصادیق مفهوم تبلیغ! 📽 چرا تبلیغ، اولویت اول ساختارهای حوزوی نیست؟! ✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه 🌐 Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
🔹عنوان: «عوامل معرفتی مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی» 📖فصلنامه علمی_پژوهشی مطالعات فرهنگی اجتماعی 🌐لینک دانلود مقاله: https://gnoe.bou.ac.ir/article_75848_dbb6b80c0b0b027aed681530bc7ea115.pdf @ahmad_olyaei
38.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«ایموجی ها و نظریه صنعت فرهنگ آدورنو» ✍این روزها فرهنگ وضعیت خاصی دارد. مطالعه دیدگاه‌های مختلف نسبت به فرهنگ می‌تواند تحلیل‌گر فرهنگی را به سمت تحلیل بهتر سوق دهد. 🔹تئودور آدورنو جامعه شناس آلمانی و از بزرگان مکتب فرانکفورت از جمله نظریه‌پردازان بحث صنعت فرهنگ است. 🔹اجمالا صنعت فرهنگ از نابودی فرهنگ در چرخش سرمایه‌ها صحبت می کند؛ جایی که تولیدات و کالاهای فرهنگی، انبوه است اما خبر چندانی از ارتقای فرهنگی نیست. «فیلم ایموجی ها» مصداق وضعیت صنعت فرهنگ است و در این کلیپ با نظریه آدورنو تطبیق داده شده است. 🔹با تماشای این کلیپ، شما می توانید به طور خلاصه بحث صنعت فرهنگ آدورنو را با نگاهی به فیلم ایموجی ها دریافت کنید. باحتمال زیاد برای فهم فرهنگ در جامعه خودمان نیز بسیار مفید است. @ahmad_olyaei
📻 درباره‌ی عدالت فرهنگی(بخش اول) 🎙 گوینده:حامد‌فعال 🔹 برگرفته از کتاب درباره‌ی عدالت‌فرهنگی اثر احمد‌اولیایی 🖋برگردان متن :رضا وحید 🌐لینک پادکست در سایت شنوتو؛ https://B2n.ir/d78968 🔹تهیه شده در نشر صوتی اندیشگی (وابسته به دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام) https://eitaa.com/RadioAndishegi/8 @ahmad_olyaei