eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
1.1هزار دنبال‌کننده
666 عکس
69 ویدیو
58 فایل
🔹 فصلنامه دیده‌بان اندیشه در عصر پساحقیقت . 🔹پژوهشی رصدی-تحلیلی در حوزه اندیشه، فرهنگ، سیاست و جامعه . 📩 ارتباط با تحریریه و ارسال دیدگاه‌ها: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 حجت‌الاسلام احمد اولیائی 🔸آقای افروغ می‌گوید من نگران فقر نیستم؛ فقر ممکن است در هر جامعه‌ای به هزاران دلیل وجود داشته باشد؛ اما آن چیزی که از زاویه عدالت من را نگران می‌کند، تمرکز فقر است؛ یعنی فضای اجتماعی طوری باشد که فقرا در یک گوشه شهر باشند. 🔹آقای افروغ مفهوم طبقات بالاشهر و پائین شهر را یک مفهوم اجتماعی می‌داند و می‌گوید شما با این کار فقرا را متمرکز در یک جا می‌کنید و وقتی فقر متمرکز شد، دیگر نمی‌توان اقدام به تولید برابری کرد؛ چرا که فقیر از فقیر یاد می‌گیرد، فقیر از فقیر بزرگ نمی‌شود، فقیر از فقیر جلو نمی‌زند؛ آنها در خودشان مجبورند در فقر به صورت نسل به نسل زیست کنند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه؛ شماره 50 📎مشروح مطلب: https://eitaa.com/didebane_andisheh/1201 🆔 @didebane_andisheh
🔴سخن سردبیر 🔸تمدن‌گرایان که قسمت عظیمی از جریان حوزوی را به خود اختصاص می‌دهند، درست در نقطه تعیین توقعات از علم فقه با گروه سنت‌گرایان زاویه پیدا می‌کنند. از نظر اینان، فقه علیرغم کارآمدی فعلی، ظرفیت‌های خُفته بسیاری دارد که می‌توان با ظاهرکردن آنها، بر کارآمدی‌اش افزوده و با تولید نسخه‌های بومی سبک زندگی، جهان بشری را بیش از پیش از دریاچه معارف الهی، سیراب ساخت. 🔹تمدن‌گرایان اگرچه در مورد وظیفه فقه برای ساخت تمدن عظیم انسانی اشتراک نظر دارند، اما در باب علت شکوفا نشدن ظرفیت‌های فقه و همچنین ابزار این شکوفایی، در یک سیر تشکیکی، تفاوت‌هایی با هم دارند که با جعل اصطلاحاتی می‌توان این تفاوت‌ها را نشان داد. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه شماره 51 🆔 @didebane_andisheh
🔴 سید مجید امامی 🔸برآیند ارزش‌ها و نگرش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مردم ایران بر روی انتخابات تاثیر می‌گذارد؛ یعنی انتخابات در ایران یک ماراتن فرهنگی است که نشان می‌دهد حال جامعه چطور است. 🔹مطالعات انتخابات به ما می‌گوید که رفتار انتخاباتی مردم ایران چه نسبتی با فرهنگ عمومی دارد و چرا امر تقنین و نهاد تقنین در کشور ما اینقدر ضعیف شده و انتظارات را برآورده نمی‌کند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه - شماره 53 🆔 @didebane_andisheh
🔴 احمد نادری 🔸 آن پیاده‌روی [اربعین] آرام و صلح‌آمیزی که بدون هیچ خطری کار را دنبال می‌کند و یک چهره خوب به‌جا می‌گذارد و یک نوعی از همبستگی را نشان می‌دهد و یک پیامی را در دل خودش دارد و طبق تعریف من، سمبل عقلانیت عاطفه‌محور است، منعکس نمی‌شود. 🔹لذا اساساً دنیای غرب در دستور کار خودش دارد که این نوع از ظهور و بروز اسلام را نادیده بگیرد؛ چون این‌ها در بعد کلان و در صورت تکرار می‌تواند الگو قرار بگیرد؛ این الگو خطری است برای تمدن غرب که در افکار هانتینگتون وجود دارد. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره 42 🆔 @didebane_andisheh
🔴 محمدتقی سبحانی 🔸نظر من در این‌که توصیه به پیاده‌رفتن برای زیارت شده است، یک رمز نهفته است و آن این‌که همه‌چیز را کنار بگذارید. به‌عبارت‌دیگر، این‌که زیارت اربعین با پای برهنه ثواب بیشتری دارد، به این معناست که تعلق را کنار بگذارید؛ زیرا اینجا فقط عاشورایی هستید. 🔹 این نگاه است که اربعین را به جریان تبدیل می‌کند؛ یعنی آن انسان عاشورایی که گوشه خانه‌اش گریه کرده است، الآن باید با دیگران هم‌آوا شود. این هم‌آوایی را نباید از اربعین گرفت. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره 42 🆔 @didebane_andisheh
🔴 مهراب صادق نیا اربعین، زمان و مکانی برای تمام گروه های دینی آزادی خواه! 🔸اربعین به همان اندازه که می‌تواند به انسجام درونی شیعیان کمک کند، می‌تواند زمینه را برای تمایزات مذهبی میان شیعیان و دیگر گروه‌های اسلامی فراهم کند. برخی با بی‌توجهی با مقایسه تجمع شیعیان در کربلا با تجمع مسلمانان در حج، زمینه را برای این تصور نادرست فراهم می‌کنند که حج برای مسلمانان و اربعین برای شیعیان است. آنان با نوعی به‌رخ‌کشیدن، با پررنگ‌کردن شکوه تجمع اربعین آن را در مقابل حج قرار می‌دهند. این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. 🔹 هم حج و هم اربعین موقعیت‌های فرهنگی مسلمانان هستند و نمایشگر توانمندی همه مسلمانان و جهان اسلام. کسی نباید اربعین را اسبابی برای تحقیر و تفرقه سازد. اربعین میدانی است برای حضور همه اقوام و گروه‌های دینی آزادی‌خواه. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۴۲ 🆔 @didebane_andisheh
🔴 سخن سردبیر 🔸اولین اثری که اربعین در یک امّت می‌گذارد، یکپارچگی و ایجاد هم‌سویی بین مردم است. 🔹مردمی که هرکدام در ملیت‌های مختلف از راه‌های دور و نزدیک به یک‌سو به حرکت در می‌آیند و حول یک محور جمع می‌شوند؛ همه آنها با یک هدف در این راه قدم می‌گذارند و این وحدت هدف آنها را در مسیر رسیدن به سعادت یاری خواهد کرد. 🔸بنابراین برای یاری امام و لبّیک به او باید نخست مردم به اتحاد برسند و یکپارچه به سوی امام حرکت کنند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه - شماره ۴۲ 🆔 @didebane_andisheh
دانش فقه، دانش تمدن‌ساز 🔸 یکی از رسالت‌های علم فقه از منظر اندیشمندان، تمدن‌سازیست. 🔹از نظر افرادی همچون آقای رضا غلامی فقه متکفل شکل‌دهی نظم مدنی بسیار پیشرفته و کارآمدی مبتنی بر تعالیم اسلامی و عقل است که با دو هدف سامان‌دهی و ارتقاء حیات دنیوی مردم و ایجاد فضا و شرایط مساعد برای رشد و تعالی روحی و معنوی آنها ابداع شده است. 🔸 از این رو علم فقه دانشی است که حق و تکلیف انسان مسلمان را چه در مسائل ثابت و چه در مسائل نوظهور به صورت مبتکرانه نه منفعلانه و به دو صورت ایجابی و سلبی در قبال اوج حیات مدنی که از آن می‌توان به تمدن تعبیر کرد، مشخص می‌کند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۱ 🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ جدیدترین ویژه‌نامه نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع «سرمایه اجتماعی» 💠 بررسی وضعیت و عوامل تاثیرگذار بر کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعی ✔️یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با مشخصات نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق پایه پرداختی وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
عدم ترجیح کوروش بر دیگر پادشاهان👑! 🔸«ما با چه مجوزی کوروش را بر دیگر پادشاهان برای یادکرد ترجیح می‌دهیم و بر اساس کدام منابع او را می‌ستاییم؟ 🔹 ایران تاریخی دارد به درازای هزاران سال و به قول برخی هشت هزار سال! در این مدت پادشاهانی آمده‌اند با خصال خوب و بد که مدتی خویش را بر مردمان این دیار تحمیل کرده‌اند و رفته‌اند. 🔸 تمام سخن اینجاست که زمانه و کارنامه آنان را باید در روایتی ایرانی جست و نه بیگانه نگاشته. 🔹 از میانه این عده از حکمرانان خوب یا بد، از دویست سال پیش، نام «کوروش هخامنشی » بسا برجسته گشته است. 🔸 درباره او جز چند سنگ نوشته و نیز تاریخ‌نگاری‌های یونانی و ایضاً پروپاگاندای یهودی، چیزی در دست نیست. اساساً بر اساس کدامین نقل و روایت ایرانی، باید او را بر دیگران ترجیح داد؟ 🔹 وانگهی گزارش صحیح و موثق درباره او و همگنانش در کجا آمده که بتواند راه را برای مقایسه و ترجیح ما باز کند؟ 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۴۴ 🆔 @didebane_andisheh
بازنگری در ماهیت انتخابات ✍ یحیی عبداللهی 🔸باید بپذیریم که پدیده انتخابات یک ساخت و سازه بشری است که ریشه در مبانی، اندیشه‌ها و ارزش‌های غربی دارد و ما آن‌را از دنیای غرب به عاریت گرفته‌ایم. 🔹 معتقدم این ساختار برون‌افتاده از ساحت غربی، نمی‌تواند مشارکت دینی مومنان در عرصه سیاسی اجتماعی را تأمین و پشتیبانی کند. 🔸 نمی‌تواند به مومنین، هویتی برخاسته از حضوری فعال در عرصه نظام اسلامی دهد، چنانچه مومنین در مرحله انقلاب اسلامی، مشارکتی فعال داشتند و ثمره آن‌را به عینه مشاهده کردند. 🔹 انتخابات، الگویی معنادار است که ظرفیت رقم‌زدن مشارکت جامعه مومنین را ندارد. 🔸 البته برای دوران گذار، می‌بایست همین مسیر فعلی را پیش برویم تا الگوی جایگزین پیدا شود، اما خوب است عده‌ای هم روی الگوی جایگزین فکر کنند. 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۳ 🆔 @didebane_andisheh
گفتگو و تعامل با مردم 🔸«حاکمیت و نهادهای حاکمیتی، سیاست‌گذار و مجری باید اصل تغییر و تحول در جامعه را بفهمند، همچنین آن را به رسمیت بشناسند؛ یعنی متوجه باشند که یک طرف معترض و منتقدی وجود دارد. در آخر هم بر اساس نوع اعتراض و با به‌رسمیت‌شناختن اعتراض و انتقاد، برای گفت‌و‌گو اقدام کنند. 🔹 گفت‌و‌گو در واقع خلق معنای مشترک با یکدیگر است. گفت‌و‌گو توافق با امری که یکی از طرفین آن را قبول ندارد، نیست. اینکه یک مسئول یا دستگاه اجرائی عده‌ای منتقد را دعوت کند، آنها نظرشان را بدهند و بعد ادعا کنند ما نظر مخالفان را شنیدیم که گفت‌و‌گو نیست. 🔸 در واقع حرف‌هایی شنیده شده، ولی هیچ تغییری در ذهنیت ایجاد نکرده‌ است. گفت‌وگو به معنای حرف‌های زیبا و حتی اخلاقی نیست، بلکه گفت‌وگو به این معناست که درست مسئله‌‌ای را بفهمیم و برای آن راه‌حل پیدا کنیم؛ راه‌حل‌های جهانی یا ملی که دور از خشونت و فرسایش منابع طبیعی باشد.» 🗒 نشریه دیده‌بان اندیشه – شماره ۵۳ 🆔 @didebane_andisheh