✔️ راز درخشش محمدحسین
هو الباقی
هرچند ماه ها بود او را ندیده بودم اما خبر ناگوار رفتنش عید قربان را برایم به نوعی عزا کرد. حس و حال هیچ کاری نبود جز پرسه زدن در شبکههای اجتماعی و دیدن اخبار و اظهار نظر ها و پیام های مرتبط با خبر فوت محمد حسین.
در این بین چیزی که بیش از همه فکرم را به خود مشغول کرد این سوال بود که "چه شد که فوت محمد حسین اینقدر بازتاب داشت؟!"
علمایی مانند آیت الله اعرافی و آیت الله علیدوست و اساتیدی مانند استاد واعظی و استاد خسروپناه و دیگر بزرگان برایش پیام تسلیت فرستادند.
در گفتگوها واضح بود که قلب بسیاری از دوستداران و شاگردانش عمیقا متأثر است.
خبرگزاری ها خبر را پوشش دادند، دوستانش برایش پادکست تولید کردند و افراد بسیاری در مدح و ستایشش یادداشت نوشتند...
اینها تعجّب من را بیشتر بر می انگیخت زمانی که هر چه فکر می کردم می دیدم او یک طلبه دانشگاه رفته ی معمولی اما قطعاً فاضل و پرتلاش و خوش فکر بود که مانند این افراد در جامعه و جبهه انقلاب ما بسیارند اما چه میشود که این مقدار بازتاب و دیده شدن پس از فوت مرحوم فرج نژاد ایجاد میشود؟!
در این یکی دو روز که از فوت آن مرحوم میگذرد دائماً به سوال فوق فکر میکردم. مجاورت و معاصرت ما با آن مرحوم باعث شده بود که همیشه او را به مانند خودم یک فرد عادی در نظر بگیرم و وقتی این عکس العمل ها پس از فوت او را میدیدم این تناقض را نمی توانستم حل کنم.
نهایتاً پاسخ را در یک کلمه یافتم: "اخلاص"
او طلبه فاضلی بود، مدرک دکتری داشت، تخصص رسانه داشت، اخلاق خوب داشت، کتاب نوشته بود، در چند نهاد انقلابی خدمت کرده بود، تدریس داشت، فعالیتهای جهادی انجام داده بود اما هیچ کدام پاسخ سوال من نبودند.
آن چیزی که به تمام اینها روح میداد چیزی نبود جز اخلاص.
توجه دیگران به خبر فوت او و تشییع جنازهاش و نمازش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مرا به یاد تشییع جنازه شهید حججی انداخت. در آن زمان هم این سوال برایم ایجاد شده بود که چه چیزی از جوانی گمنام، حججی مشهور و ماندگار را ساخت. آنجا هم به چیزی جز اخلاص نرسیدم.
حضور و همدردی جامعه برای محمد حسین در برابر آنچه خدا برای اخلاص وعده داده، قطره ای بیش نیست همانطورکه امام حسن عسكری علیه السلام فرمودند:"لو جُعلَتِ الدُّنیا كُلُّها لُقمَةً واحدةً وَ لَقّمتُها مَن یعبُدُ اللهَ خالصاً لَرأَیتُ أَنّی مٌقَصِّرٌ فی حَقِّهِ; اگر تمام دنیا (برایم) یک لقمه شود و آن را به خوردِ کسی بدهم که خدا را با اخلاص عبادت میکند باز در نظرم در حق او کوتاهی کردهام! (بحار، ج ٧٠، ص ٢٤٥)"
بنظرم اخلاص عنصر گمشده بسیاری از فعالان عرصه علم و دانش و مبارزه و پاشنه آشیل مبارزان جبهه انقلاب است. اگر آن را تقویت کنیم اثر و ماندگاری تلاش ها صدچندان می شود. تلاش های روزانه، تدریس، تألیف، خدمت در نهادهای انقلابی و ... همه کنش هایی مکانیکی هستند که بدون اخلاص فاقد روح و تقدس و در نتیجه اثر معتنابه خواهند بود.
✍️ احمد اولیایی
#محمد_حسین_فرج_نژاد
1400/5/1
@Ahmad_olyaei
به بهانه علی لندی....
✍️ احمد اولیایی
در اوج گسترش سبک زندگی مدرن و تحیر دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها از گستره وسیع انتخاب ها، ناگهان علی لندی چُرت هزاران نوجوان هم نسل خودش را پاره می کند، و قلم تحلیلگران فرهنگی را متوقف می سازد. نوجوانانی که این روزها مسیر کلاس های فوق برنامه تا گیم نت ها و فاصله کافی شاپ ها تا گعده های شبانه را طی می کنند و میان انتخاب والدین یا سلبریتی ها به عنوان مرجع فکری مردّدند. و تحلیلگران فرهنگی اجتماعی که فرهنگ را در فضای ناامیدی تحلیل می کنند، و نوجوانان این جامعه را غرق شده در هجمه های فرهنگی مدرن و پست مدرن می دانند. هر دو گروه در مانند پدیده های «علی» غافلگیر شده اند و البته بیدار.
چه می شود که علی لندی نه در یک فرایند فکری بلکه در لحظه، کاری را انجام می دهد بنظر ما خارق العاده می آید. حضور قهرمانانه، کنش معقولانه، شجاعت و ایثار، تفکر اجتماعی و خانواده محوری بجای فرد گرایی و مسئولیت پذیری غیر قابل وصف تعابیری ست که می توان به این کنش او منتسب کرد. این کنش نه یک فعل جوارحیِ صرف بلکه حاصل فرایند فرهنگی است. فرایندی که نه لزوما عیان اما زنده در درون او و جامعه همیشه در حرکت بوده است. این فرایند با خلقت آغاز شده و مبتنی بر بخش ذاتی فرهنگ استوار است. مادامی که قائل به بخش ذاتی فرهنگ باشیم باید عنصر «امید» را به تحلیل پدیده های فرهنگی بیافزاییم. علی لندی نماینده نسل نوجوانان امروز است که امیدان آینده جامعه اند و در بزنگاه های اجتماعی فرهنگی آن کار که قرار ست را، انجام خواهند داد.
⬅️ دوره کوتاهمدت آموزشی تمدن اسلامی و فرهنگ معاصر، توسط گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی) بهصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
⏰زمان برگزاری: ۹، ۱۰ و ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰
مهلت ثبت نام: ۲۲ تا ۲۸ آبانماه ۱۴۰۰
هزینه ثبت نام و صدور گواهی ۵۰,۰۰۰ تومان
شماره کارت جهت واریز هزینه: ۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۱۹۳۶ به نام صندوق رفاه دانشگاه باقرالعلوم(ع)
جهت ارسال تصویر فیش واریزی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید
https://b2n.ir/q27957
⬅️لینک ثبت نام:
http://b2n.ir/u20157
📢 دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار میکند:
📶 👨🏻💻 وبینار تخصصی اسلامشناسی به زبان انگلیسی با موضوع:
عدالت فرهنگی؛ مؤلفهای در تمدن اسلامی
Cultural Justice; Component of New Islamic Civilization
🔰 با ارائه حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🔰 دبیر علمی: دکتر سید هادی ساجدی
استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع)
📆 سهشنبه ٢۵ آبان ١۴٠٠
🕰 ساعت ١٠:٣٠ تا ١٢
📎 https://join.skype.com/b4uaRHikBXbY
✅ شرکت برای عموم اساتید و دانشجویان علاقهمند آزاد است.
🌏 اداره بینالملل دانشگاه باقرالعلوم (ع)
@Ahmad_olyaei
🔸برنامه مدار اعتراض خروجی رسانه ای یک نشست است که این شبها از شبکه قرآن پخش می شود.
قسمت دوم این برنامه با موضوع ادراک عدالت توسط دکتر اولیایی عضو هیات علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی ارائه شد.
لینک برنامه در تلویبیون؛
https://telewebion.com/episode/0x29cc144
این برنامه هر شب حوالی ساعت ۲۲:۳۰ تا روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه از شبکه قرآن با ارایه دیگر اساتید در موضوع اعتراض پخش می شود.
@Ahmad_olyaei
سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن ( صد و شصتمین نشست)
عنوان: حکمرانی عادلانه در فرهنگ
ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
لینک صوت جلسه؛
http://radio.isca.ac.ir/music/%d8%ad%da%a9%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-160/
@Ahmad_olyaei
☑️درباره گزاره «حوزه برای اغتشاشات کاری نکرده است»
🔻اختصاصی | احمد اولیایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
🔸حدود چهل و چند روزی است جامعه ایران درگیر حوادث و اغتشاشات است. تمام کسانی که قدر این نظام و انقلاب را میدانند و کاری از دستشان بر میآید در این روزها ولو به اندازه بازنشر یک تحلیل تبیینی در فضای مجازی کاری کردهاند. اما بعضا این گزاره را می شنویم که «حوزه در این روزها کاری نکرده است».
🔸من میخواهم اینجا این گزاره را رد کنم اما نه با ارائه آمار از کنش های حوزه در این ایام بلکه با توضیح مقوله «هویت حوزه»؛ وقتی ما در گزارههای مختلف از واژه «حوزه» در مقام فاعل یا مبتدا استفاده میکنیم و میگوییم «حوزه فلان کرد» یا «حوزه باید چنین کند» یا «حوزه نباید ...» و مانند اینها، دقیقا مقصود ما از حوزه چیست یا کیست؟!
🔸هویت حوزه یک هویت متکثر و لایهمند است. ولی فقیه، مراجع معظم، شورای عالی، جامعه مدرسین، مرکز مدیریت، اساتید، انجمنهای علمی حوزه، نهادهای حوزوی، موسسات حوزوی، دانشگاههای حوزوی و نهایتا تکتک طلاب همه و همه حوزهاند، که اتفاقا این تکثر هویتی لزوما بد نیست بلکه پویایی حوزه را به همراه دارد.
🔸با این توضیح به طور کل استفاده از کلمه «حوزه» برای یک حکم کلی خوب یا بد صحیح نیست. بلکه در ارزیابی و نقد حوزه باید به لایه مورد نظر اشاره کرد تا بتوان آن گزاره را تصدیق یا رد نمود.
🔸از طرف دیگر تمام مسائل جامعه، طیفی و دارای طبقهبندی ست. بدین معنا که حل یک مسأله کلان به راهبری کلان نیاز دارد، به موضعگیری نیاز دارد، پاسخ تحلیلی نظری هم نیاز دارد، کنش رسانهای هم نیاز داشته و حضور در کف جامعه را هم نیاز دارد.
🔸حال در باب گزاره اصلی یادداشت که «حوزه کاری نکرده است»؛ اتفاقا حوزه در عمده لایه هایش کارهای زیادی کرده است. از نقش تبیینی و هدایت ولایی ولی فقیه تا موضعگیری مراجع و اساتید. از کنش علمی اساتید حوزه و دانشگاه های حوزوی در قالب نشست و مصاحبه تا تهیه فهرست پیشنهادهای تقنینی و سیاستگذارانه برای مقامات از طرف نهادهای حوزوی. از تولید رسانهای بخشهای رسانهای حوزوی تا طلاب رسانهای و از حضور در راهپیماییها تا مبارزه میدانی که حتی شهادت را برای طلاب به همراه داشته است. اگر همتی باشد برای تهیه کامل اقدامات فوق با عنایت به لایههای هویتی حوزه، علاوه بر ابطال آن گزاره اتفاقا شاهد حوزهای فعال خواهیم بود.
🔸اما علاوه بر عدم توجه به مقوله هویت حوزه، بنظر میرسد کندی در کنش یکی دیگر از دلایل پررنگ شدن آن گزاره است. مسایل جامعه در شرایط دنیای امروز بشدت سریع و متغیر هستند لذا باید با سرعت و هماهنگ عمل کرد. پیشنهاد من تشکیل «کمیته واکنش سریع» در ساختار مدیریت حوزه است. این کمیته در بزنگاه مسأله دقیقا همان زمان که از حالت پنهان به بحرانی تبدیل میشود تشکیل و برای لایههای مختلف هویتی حوزه وظایفی را پیشنهاد و هماهنگی را ایجاد میکند. اگر تمایلی بود میتوان بعداً در مورد طرح مفصل این کمیته گفتگو کرد.
@Ahmad_olyaei
🔻اعتراضات، بدن، شکاف نسلی
1⃣ تحلیل دکتر آرش حیدری از اعتراضات
2⃣ پاسخی اجمالی به صحبتهای وی توسط حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی #صدای_حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه
🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
@Ahmad_olyaei
🔰 کتاب «درباره عدالت فرهنگی» روانه بازار نشر شد
🔹این کتاب به قلم احمد اولیایی در ۳۷۵ صفحه به همت انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چاپ رسید.
🔸 کتاب حاضر در صدد است مبانی عدالت فرهنگی را واکاوی کند، لذا پس از عبور از پنج پرسش مهم در عدالت و فرهنگ، به تصویر عدالت توزیعی، فرایندی و ترمیمی در فرهنگ می پردازد.
🔹تأملات معرفت شناختی عدالت فرهنگی بخش بعدی و مهم کتاب است که خواننده را آماده خواندن معیارهای عدالت فرهنگی می کند. در پایان کتاب نیز ورود اجمالی به عدالت فرهنگی از منظر اسلام از نظر خواننده می گذرد.
👈 علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) مراجعه و یا از طریق تلفنی با شماره ۰۲۵۳۲۱۳۶۶۲۱ تماس حاصل کنند؛ همچنین نسخه الکترونیک این کتاب در کتابخوان همراه پژوهان به آدرس http://dte.bz/8jBR8 قابل دریافت است.
@Ahmad_olyaei
#مصاحبه
"چالشهای عدالت جنسیتی را باید از مسیر فرهنگ حل کنیم"
🎤مصاحبه شونده: احمد اولیایی
📠خبرگزاری مهر
لینک مصاحبه: https://mehrnews.com/xYjD8
@Ahmad_olyaei
#معرفی_مقاله
عنوان:
تأملاتی معرفت شناختی در باب عدالت فرهنگی
نویسندگان:
احمد اولیایی-احمد واعظی
نشریه اسلام و مطالعات اجتماعی سال هشتم زمستان 1399 شماره 3 (پیاپی 31)
لینک دانلود: https://b2n.ir/e04007
@Ahmad_olyaei