📣پاسخ به شبهات حضور روحانیون در آموزش و پرورش (بخش سوم)
◀️بیش از چهل سال است که آموزش و پرورش در انحصار معلمین است و اجازه ورود متخصصین عرصه تربیت را به این مجموعه نداده اند
◀️از آنجایی که فرزندان ما در طی ۱۲سال ۱۹۸۰۰ ساعت از بهترین بخش عمر خود را در مدرسه میگذراند و از طرفی سن نوجوانی و جوانی مهمترین زمان برای شکل گیری شخصیت تربیتی او است ، ایجاب میکند که مدرسه برای امر تربیت دینی دانش آموزان بیشترین دغدغه را داشته باشد
📎از نظر سرفصلها و مواد آموزشی
📎معلمان توانمند و آگاه
📎مربیان متخصص و متخلق
🚫اما آنچه در این چهل سال شاهد آن بودیم ، عدم توجه به امر مهم تربیت در مدارس است
❌اهمیت دادن بیش از حد به دروس علمی (ریاضی، علوم ، زبان و...) باعث شده که معلمین این دروس از احترام و جایگاه ویژه تری نسبت به دروس معارفی برخوردار باشند و همین مساله باعث شده که نخبه ترها به سمت تدریس این دروس بروند ، البته حق الزحمه تدریسهای خصوصی این دروس هم بسیار بالاتر از دروس معارفی است که بی تاثیر در سوق دادن معلمان به این دروس نبوده .
⛔️در هر صورت جایگاه معلمان تربیتی و معارفی در مدارس تنزل کرده
⛔️از طرفی دانشگاه فرهنگیان چون در طی سالیان متمادی نتوانسته نیاز آ.پ را با معلمان متخصص تربیتی و حتی پاسخگوی سوالات اعتقادی دانش آموزان تامین کند مجبور به جذب از مجاری دیگر شده که آنها تخصص و دغدغه تربیت دینی و پاسخ به شبهات دانش آموزان را ندارند
⁉️حال چه باید کرد ؟
⬅️ناچار باید نیروی تازه نفس ، دغدغه مند، متخصص که قادر به پاسخ به شبهات دانش آموزانی که غرق در فضای مجازی شده اند، وارد میدان شوند
⁉️از کجا ؟
⬅️تنها مجموعه ای که این نیرو را در اختیار دارد ، حوزه علمیه است
✅جوانانی دغدغه مند که در این دوران با انتخاب حوزه ، جهاد میکنند
📎هشت سال با کلاسهای اخلاق و دیدن اساتید ، شخصیت اخلاقی خود را شکل میدهند
📎با گذراندن بیش از ۴۰۰ واحد تخصصی در زمینه ادبیات ، منطق ،فلسفه، تفسیر، عقاید ،و دروس مهارتی لازم از تبلیغ، سخنوری، ارتباط موثر ، پاسخ به شبهات، کلاس داری و... موثر ترین نیروهای موجود هستند که میتوانند این شرایط را تغییر دهند
⚔همیشه عده ای با این سوال، مجموعه های فرهنگی و بالاخص حوزه علمیه و روحانیت را به باد انتقاد گرفته اند که :
⁉️چرا جوانهای ما نسبت به آموزه های اعتقادی، اخلاق، فقهی دین کم توجه شده اند ؟
⬅️پاسخ این سوال را باید در همین قالب موجود تربیت دینی فرزندانمان بیابیم
✅فرزند ما تا ۷ سالگی در اختیار خانواده است و به مدت ۱۲ سال در اختیار مدرسه. حدود ۲۰۰۰۰ ساعت
⛔️در خوشبینانه ترین حالت یک نوجوان در هر سال ۷۰ ساعت و در ۱۲سال ۸۴۰ ساعت در اختیار یک روحانی قرار میگیرد
دهه محرم ، ماه رمضان، ۳۰ مناسبت مهم مذهبی از ولادت و اعیاد و وفیات
یعنی آ.پ ۲۸۰٪ بیشتر فرصت ارتباط با دانش آموز را دارد
⛔️و در بد بینانه ترین حالت یک دانش آموز در طی ۱۲سال حدود ۱۲۰ ساعت در اختیار روحانی است
شب عاشورا و تاسوعا، شبهای قدر و...
با این حساب آ.پ ۱۶۰۰٪ فرصت بیشتری نسبت به روحانیت دارد
⬅️با این تفاوت که دانش آموزان در مدرسه اجباراً حضور دارند و کاملا در اختیار معلم است ولی در مجالس دینی اختیارا حضور دارد و روحانی محترم هیچ تسلطی بر او ندارد
⁉️ممکن است سوال بشود که اگه روحانیت جذابیت داشته باشد باید جوانان را به سمت مسجد بکشاند
◀️اولا همانگونه که فرهنگیان عزیز با مشکل بودجه مواجه هستند ، طلاب هم برای فعالیت در مساجد مشکل بودجه دارند (حتی حق القدم یک امام جماعت برای روزی ۴ساعت فعالیت در مسجد ماهانه به یک میلیون تومان نمیرسد )
◀️ثانیا رقابت با فضای مجازی و رسانه در جذب جوان کار راحتی نیست همانطور که اگر در مدارس استفاده از موبایل آزاد میبود و کلاسها اجباری نمیبود مشخص میشد که چند درصد از جوانان با عشق و شوق در کلاس شرکت میکنند
◀️ثالثا اینهمه هیئات مذهبی ، گروههای جهادی ، اعتکافها، کانونهای فرهنگی ، حلقه های صالحین و...که اکثرا نوجوانان هستند به برکت جذب همین طلاب و روحانیون است که یک نوجوان بدون اجبار ، بدون ممنوعیت استفاده از موبایل ، با عشق و علاقه شرکت میکند
👌یقینا آموزش و پرورش هم با موانع و محدودیتهایی مواجه هست که باید همه کمک کنند تا موانع برطرف شود و اتفاقا طرح تزریق طلاب به آموزش و پرورش یکی از همان طرحهایی است که کمک میکند آموزش و پرورش در رسالت خود که تربیت اسلامی دانش آموزان است موفق شود
✅حوزویان میتوانند به معلمان کمک کنند تا نسلی متخصص و متعهد تربیت شوند
احترام به مقام معلم که این روزها خیلی تنزل پیدا کرده در گرو دیندار شدن دانش آموزان است
✅و احترام به روحانیون نیز در گرو شناخت و ارتباط دانش آموزان با آنهاست که از مزایای این طرح است
⬅️ادامه دارد ...
https://eitaa.com/joinchat/623968257C458e20d062
✨ پویش ملی «هدیه ماندگار به مادران آسمانی و فرشتگان زمینی» به مناسبت «روز زن» و گرامیداشت مقام مادر✨
🔺گامی ماندگار برای تربیت و تعالی جامعه مهدوی؛ با «وقف برای تربیت» به نیابت از مادر و همسر
📜 به همراه ارسال سند رسمی وقف، کارت تبریک و هدیه ویژه؛
برای تقدیم یه هدیه خاص و موندگار در روز ولادت حضرت زهرا(س) به همسر و مادرتون، چه سایهشون بالای سرتون باشه چه آسمونی شده باشند.
🛒 روشهای مشارکت در پویش و دریافت هدایای ویژه 👇
📲ارسال عدد (
14) به شماره
۱۰۰۰۰۰۲۴☎️تلفنهای راهنما:
۰۹۰۴۵۴۷۳۸۴۸و
۰۹۱۵۰۵۲۹۰۱۰🌐 کلیک کنید: سایت و شبکههای مجازی جهت شرکت در پویش ملی «هدیه ماندگار»: vaghfetarbiat.ir 🔗 کلیک کنید: معرفی مجتمع 🔺کانال #وقف_تربیت را به دوستان و عزیزان خود معرفی کنید و در ثواب این امر خیر شریک شوید. 🆔 @vaghfetarbiat
نقدی بر مستند عمامه صورتی آخرین ساخته حسین شمقدری
⁉️انگیزه ساخت مستندهای جنجالی توسط شمقدری چیه ؟
⁉️در مستند اخیر دنبال اثبات یا حل چه مسأله ای است ؟
⁉️تفاوت مستند شمقدری با فعالیت ضد انقلاب چیست؟
⁉️مستندهای خوب و سوژه های بد یا سوژه های خوب و مستندهای بد ؟
⁉️شمقدری دلبسته به خارجی هاست یا وابسته به داخلیها؟
در کانال به سوی ملکوت ببینید 👇
https://eitaa.com/joinchat/623968257C458e20d062
عموما مستندها مسأله محور است و مستند ساز اجتماعی سعی میکند به یک مسأله پرداخته یا عوامل آن را کالبد شکافی کند یا برای حل آن راهکارهایی را پیشنهاد دهد
❌مستند عمامه صورتی زباله دان اینترنشنال ، منوتو و همه شبکه های ضد انقلاب است
📣این مستند سعی کرده با همان ادبیات اینترنشنال ، یک سری شبهات ، معضلات و اهانتها رو کنار هم قرار داده تا در نهایت بتواند دیده شود .
⚔شمقدری در مستند سازی وپرداختن به سوژه ها روز به روز بیشتر به قهقرا میرود
از میراث آلبرتا که یک مسأله را واکاوی کرده و توانست منشأ اثر در جامعه باشد رسید به عمامه صورتی ...
⛔️طرح شبهاتی که بارها و بارها پاسخ داده شده
⛔️طرح تهمتهایی که بارها و بارها تکذیب شده
⛔️طرح اهانتهایی که بارها و بارها محکوم شده
نه تنها به مخاطب کمکی نمیکند بلکه او را در برزخ بلاتکلیفی رها میکند
📣مخاطبی که با هجمه های رسانه ای دشمن نسبت به مقولاتی چون حجاب ، حکومت اسلامی ،افرادی مانند آیت الله علم الهدی و... تشکیک کرده است با دیدن این مستند شکش به یقین مبدل میشود چرا که از دهان یک به اصطلاح «بچه مثبت» «متدین» « انقلابی» بیرون آمده نه جیره خوارانی مانند سیما ثابت و مسیح علینژاد ...
🚫شمقدری شکارچی خوبی نیست بلکه شکارهای ساده لوحی دارد
جناب صفری (روحانی حاضر در مستند)
⛔️بدون هیچگونه تجربه ای از مواجهه با مکشفه ها
⛔️بدون هیچگونه مهارتی در مدیریت فضاهای آسیب خورده
⛔️ بدون فهم اقتضائات تربیتی مواجهه با منتقدین اسلام، نظام و روحانیت
📎خودش را آلت دست شمقدری کرده و انصافا شمقدری هم تا توانسته از او سواری گرفته
✅شمقدری اگر دنبال حل مسأله میبود باید سراغ روحانیونی که تجربه های فراوان در مواجهه با جوانان مکشفه و مخالف با اسلام و انقلاب میرفت و زحمات آنها را به تصویر میکشید تا همه بدانند که چگونه میشود با مهارتهای تربیتی و رفتارهای هوشمندانه سختترین و معترضترین مخاطب را علاقه مند به دین و روحانیت و نظام کرد
✅حقیقتا در این مستند ما با عمامه صورتی مواجه نبودیم بلکه با تفکر صورتی مواجه بودیم که میخواهد با چسبیدن به عمامه ، دیده شود
⬅️امروز صورتی بازی ، فحاشی به آقای علم الهدی ، بد و بیراه گفتن به نظام ، منفور نشان دادن روحانیت تبدیل به کاسبی شده و هر فردی که نتوانسته با هنر و دانش خود دیده شود سعی کرده متوسل به اینگونه مقوله ها شود
❌یکی میشود مسیح علینژاد
❌یکی میشود حسین شمقدری
⬅️از این منطق عملی ، بعید نیست فردا با مستندی از برهنه شدن خود و نزدیکانش و... در فضای مجازی به گدایی نگاه مخاطب بپردازد .
🔹در کانال به سوی ملکوت میزبان شما هستیم 👇
https://eitaa.com/joinchat/623968257C458e20d062
✅خاطره ای از یکی از مبلغین دانش آموزی
توی ایام زن زندگی آزادی یه مدرسه تیز هوشان دبیرستانی رفتم که مدیرش قبلش گفت حاج آقا هر توهینی کردن پیشاپیش عذرخوام
اینجا مدرسه خصوصی هست و والدین این بچه ها زیاد هزینه کردن و ما نمیتونیم بهشون چیزی بگیم
گفتم مشکلی نیست و رفتم سر کلاس
دیدم ردیف عقب بچه ها کشف حجاب کردن و روی میز نشستن (قسمتی که کتابهاشون رو میذارن)و پاچه هاشون رو هم بالا داده بودن و من که وارد کلاس شدم یه شعری با هم خوندن و بعدش زدن زیر خنده
دقیقاً همون لحظه توسل کردم و در حالی که سرم پایین بود بحث رو شروع کردم...
الحمدلله به لطف اهل بیت بحث خیلی خوب جلو رفت و کار به جایی رسید که کم کم روسری سرشون کردن و پایین می نشستن و آخرای کلاس اگر هر کدومشون میخواست سر و صدا کنه بقیه نمیذاشتن و ساکتش میکردن
جلسه بعدی که اون مدرسه رفتم میخواستم یه کلاس دیگه برم که بچه های کلاس قبلی ، وقتی من رو توی سالن دیدن پایین عبای منو گرفته بودن و جلوی معلم خودشون که از رفتارش مشخص بود به مذهب اعتقادی نداره میگفتن بیا تو کلاس ما😂
مدیر هم از این رفتار بسیار متعجب بود و میگفت تا به حال چنین صحنه ای ندیده
و چیزی که برای خود منم عجیب بود اینکه دخترها اذعان میکردن تا حالا با هیچ طلبه ای رو در رو و مستقیم حرف نزدن و ته ته حرفشون این بوده که اگر یه آخوند از کنارشون رد میشده متلک مینداختن
#خاطره
#مدرسه
#اموزش_پرورش
✅کانال شیخ محمد ایزدی 👇
https://eitaa.com/ezadi110/765
خاطرات تبلیغ دانش آموزی خودتون رو برای کانال به سوی ملکوت بفرستید 👇
https://eitaa.com/joinchat/623968257C458e20d062
اعلام برنامه جلسات ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، شهادت حاج قاسم و هفته بصیرت
✅یک شنبه بعد از نماز مغرب قاسم آباد مسجد جامع باقرالعلوم
✅دو شنبه شهر نیشابور
◀️صبح ساعت۷ کمیته امداد فیروزه
◀️ساعت۹ صبح مدرسه دخترانه شهید صادقی
◀️ساعت ۱۰ و ربع زندان نیشابور
◀️ساعت۱۲ مجتمع فولاد خراسان
◀️ساعت ۱۵جلسه با خواهران فعال حجاب و عفاف
◀️ساعت ۱۸ مسجد امیرالمومنین به مناسبت نه دی،سالگرد حاج قاسم و هفتم شهید رضی
◀️ساعت ۲۰ جلسه خصوصی با اعضای موثر جمعیت جوانان انقلابی
✅سه شنبه
ساعت ۷ حوزه علمیه ولی عصر
◀️ساعت ۱۷ بلوار طبرسی مسجد حضرت ابالفضل
◀️ساعت ۱۸ بلوار چمن مسجد چهارده معصوم
◀️ساعت ۱۹ کوی عمار مسجد جواد الائمه
✅چهار شنبه
◀️ساعت ۷ صبح قطار شهری
◀️ساعت ۱۳ ایران خودرو
◀️ساعت ۱۸ کوی طلاب مسجد هدایت
◀️ساعت ۲۱ فدائیان اسلام هیئت سقای آل علی
✅پنج شنبه
◀️ساعت ۲۰:۳۰صیاد شیرازی هیئت
📣لیست برنامه درحال تکمیل است ...
🔹در کانال به سوی ملکوت میزبان شما هستیم 👇
https://eitaa.com/joinchat/623968257C458e20d062
#روایت_اقتدار
هشت راهبرد برای فعالیت رسانه ای شهادت دلبستگان به قهرمان مقاومت
✅راهبرد اول : فرصت شهادت
در طی تاریخ اسلام و بالاخص مکتب اهل بیت شهادت یک نعمت و فوز عظیم تلقی شده و چه زیبا فرمود امام سجاد علیه السلام در پاسخ به یزیدی که سرمست از حادثه کربلا و به خاک و خون کشیدن امام حسین علیه السلام بود :
اَلْقَتْلُ لَنا عادَةٌ وَ كَرامَتُنَا الشَّهادَةُ.
✅راهبرد دوم : ضعف دشمن
ترور حاکی از ضعف دشمن است و قدرت ما ، اگر دشمن جرات داشت در میادین نظامی و در مقابل سلحشوران آموزش دیده با ما روبه رو میشد نه در خیابان ،در مقابل مردم عادی
✅راهبرد سوم : مرقد مقدس
نقطه های هدف ترور ،حاکی از اهمیت استراتژیک آن اهداف است پس باید قدر این ظرفیتها را بدانیم
◀️تجمع اربعین
◀️تجمع عزاداران اهل بیت
◀️تجمع راهپیماییهای سیاسی
◀️تجمع اماکن متبرکه
✅راهبرد چهارم: امنیت حداکثری
اگر در کشوری با وسعت بیش از ۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر در یک نقطه امنیت به خطر می افتاد معنای دیگرش این است که در بقیه این وسعت گسترده با زحماتی که کشیده میشود امنیت بر قرار است و دشمن ، ناکام
◀️کشور ما سرشار از تجمعهای مختلف چندین هزار نفری در سطح کشور است در طی سال بیش از صدها هزار تجمع در سطح کشور با امنیت کامل برگزار میکنند نباید این نقطه قوت با یک انفجار تبدیل به نقطه ضعف شود .
✅راهبرد پنجم : دشمنی با ملت
اگر مردم بی گناه مورد هجوم و ترور قرار میگیرند ، یعنی اینکه دشمنی صرفا با نظام نیست ، بلکه دشمنی با مردم و ملت است و ادعای دلسوزی برای مردم ایران با شعارهای زیبا در رسانه های دشمن مشتی دروغ محض است
⛔️زن، زندگی، آزادی
⛔️رفاه مردم ایران
⛔️ملیت بدون مذهب
⛔️ایران بدون روحانیت و...
بهانه ای است برای به بردگی گرفتن ملت .
✅راهبرد ششم: اعتراف به شکست
اگر دشمن میتوانست در میدانهای دیگر دستاوردی داشته باشد هرگز به ترور که برای اعتبار و حیثیت او بسیار پر هزینه است روی نمی آورد ، توسل به ترور مردم بیگناه یعنی :
در همه عرصه ها شکست خوردیم
✅راهبرد هفتم : شهادت رزق مجاهدین
شهادت رزق هر مسلمان ومومنی نیست بلکه رزق کسی است که در میدان جهاد قدم گذاشته باشد ،معلوم شد که تعظیم و تکریم فرهنگ شهادت و بزرگداشت شهیدی چون حاج قاسم ،یک میدان جهاد است
دشمن تلاش میکند تا باورهای دینی ، ارزشی مردم را تضعیف کند و این مراسم باشکوه ،یک سال تلاش رسانه ای دشمن را خنثی میکند طبیعی است با مجاهدان در این میدان جز خشونت و حذف چاره ای پیدا نمیکند .
✅راهبرد هشتم: جبران ناکامیها
این اقدامات ، برای جبران ناکامیهای دشمنان ما در سایر تقابلها است
میخواستند با هزینه کردن ۷/۰۰۰/۰۰۰۰/۰۰۰۰/۰۰۰۰ ( هفت هزار میلیارد دلار)
خاور میانه جدید را بسازند ، جبهه مقاومت و خصوصا حاج قاسم آنها را ناکام گذاشت
میخواستند سگ پاسبان آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل را تقویت کنند، طوفان الاقصی آنها را ناکام گذاشت
میخواستند ایران را به تصرف داعش در آورند ، مدافعین حرم و حریم آنها را ناکام گذاشتند
حال در برابر همه این ناکامیها وحشیانه به جان مردم افتاده است .
🌹غبطه میخوریم به شهدای عزیز حادثه
🙏دعا میکنیم برای شفای مجروحین حادثه
🙏آرزوی صبر میکنیم برای وابستگان حادثه
⏰منتظر انتقام میمانیم از طرف مسئولان
⬅️احمد صابری تولایی
🙏لطفا زنجیره انتشار را متوقف نکنید در گروههای همکاران ، اقوام ، دوستان و... پخش کنید
🔹در کانال به سوی ملکوت میزبان شما هستیم 👇
https://eitaa.com/joinchat/623968257C458e20d062
⛔️قابل توجه لیست بندهای بی تقوا
⛔️قابل توجه پدرخوانده های سیاسی
⛔️قابل توجه کسانی که به آیت الله علم الهدی تهمت مهندسی انتخابات میزنند
⛔️قابل توجه افرادی که برای رای آوردن امیدی به شورای ائتلاف دارند
🔹در کانال به سوی ملکوت میزبان شما هستیم👇
https://eitaa.com/joinchat/623968257C458e20d062
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در سالگرد قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم:
📽 همه باید برای حضور مردم در صحنه تلاش کنند / هر کسی زبان گویا و مخاطبی دارد باید در این زمینه کار کند!
✅خادمین به انقلاب:
هر کسی به هر شکلی با هر روشی در هر کجایی برای هر مخاطبی امید ایجاد کند و مردم را به صحنه انتخابات و نقش آفرینی دعوت کند
❌خائنین به انقلاب:
هر کس به هر شکلی با هر ابزاری به هر میزانی هر مخاطبی را نا امید کرده و از حضور در عرصه ها باز دارد
با این شاخص به فعالیتهای خودمون نگاه کنیم که خادمیم یا خائن ؟!
🔹در کانال به سوی ملکوت میزبان شما هستیم 👇
https://eitaa.com/joinchat/623968257C458e20d062
😡بغضهای تناقض آفرین
✅امام حسین فرمود : لم تستحلون دمی؟
چرا ریختن خون مرا حلال میدانید؟
❌یزیدیان گفتند: بغضا منا لابیک
چون از پدرت متنفر هستیم
◀️گاهی مخالفتها ریشه در منطق و عقلانیت ندارد بلکه ریشه روانی دارد
لجبازی ، تنفر، انتقام ، کینه، حسادت و...
⛔️در طی تاریخ بیش از آنکه شبهات مردم را از دین خارج کرده باشد ، احساسات آنها را به ورطه مخالفت با دین کشانده است
🚫شبکه امام حسین متعلق به سید صادق شیرازی منتظر است تا در جمهوری اسلامی اتفاقی بیفتد ،بلافاصله علیه او برنامه تولید کند
⛔️سبک کاری خودش را از شبکه هایی چون «منوتو» «ایران اینترنشنال» و... کپی برداری کرده است
⛔️هم در انگیزه تولید برنامه ، هم در فرم و شکل تولید ، هم در ادبیات هجوم علیه جمهوری اسلامی و...
⛔️آنچه این شبکه در پازل سیاستهای انگلیس عهده دار آن است و همین وجه تفاوت آن با بقیه رسانه های معاند است ، رویکرد مذهبی برای مخاطب مذهبی است
⛔️در این برنامه تلاش میکند تا با محکوم کردن اجرای حدود به بهانه ایجاد تنفر از اسلام و البته خلاف قوانین بین الملل بودن حدود اسلامی ، نظام را مورد هجوم قرار دهد
❌در حالی که همین تفکر از فحاشی به مقدسات بقیه مذاهب و ادیان ، قمه زنی ، تبرک به مدفوع و ادرار اسب تعزیه و... حمایت جدی کرده و تبلیغ میکند
❌اینکه اجرای حدود باعث تنفر از اسلام میشود ولی قمه زنی باعث جذب مردم دنیا به اسلام جزو عجایبی است که فقط یک شیعه انگلیسی میتواند از آن دفاع کند
#شیعه_انگلیسی
#مرجع_انگلیسی
🔹در کانال به سوی ملکوت میزبان شما هستیم 👇
https://eitaa.com/joinchat/623968257C458e20d062
✅6تفاوت ما و رهبری در حوادث اخیر
❇️مخاطب این متن دلسوزان ایران انقلابی هستند؛ کسانی که از منظر آرمانهای انقلاب، جمهوری اسلامی را نقد میکنند و البته چه نیتی از این بهتر و مهمتر، اما این همه ماجرا نیست. در مواردی اشکالات محاسباتی در تحلیل وقایع و فاصله گرفتن از محکمات معرفتی، باعث خطای تشخیص و در نهایت قضاوت نادرست میشود. برخی خودتحقیریهای اخیر در دل جبهه انقلاب از همین منظر است.
حوادث اخیر فرصت است؛ سبک تحلیل این جریان را با رهبری انقلاب تطبیق دهیم.
1⃣خطای اول؛ روزهای اول بعد از طوفانالاقصی را خاطرتان هست؟ در فضای مجازی یک شور و شعف وصفناپذیر راه افتاده بود، اما لابهلای این شور و شعف یک خط انحرافی بود و آن اینکه چه نشستهاید که ایران، اسرائیل را موشکباران کرد.
همان زمان رهبری انقلاب در نخستین سخنرانی تصریح کردند که این عملیات با تدبیر و شجاعت حماس صورت گرفته است.
🔻این اشتباه را ساده نگیرید.
این خطای راهبردی ناشی از این است که توان ایران در ساخت جبهه مقاومت را نمیبینیم و تصور میکنیم قدرت ایران در ورود مستقیم یا فروش اسلحه یا حتی مشاوره نظامی است.
2⃣خطای دوم؛ چند روز از طوفانالاقصی گذشته بود. همه رسانهها ازجمله صداوسیما پرشده بود از اخبار کشتار مردم مظلوم غزه. طبیعی است. باید ددمنشی رژیم کودککش نشان داده میشد، اما این صحنه همه واقعیت جنگ بود؟ خیلیها بعد از دیدن این تصاویر دچار تردید شدند که اساسا چرا حماس باید حمله میکرد؟
سخنرانی دوم رهبری انقلاب این بود که این همه واقعیت نیست. تعبیرشان این بود که اگر ناقص روایت کنیم به مردم غزه ظلم کردهایم. تصاویر خبری ما قدرت سختونرم حماس را بهدرستی روایت نمیکرد. شکست ترمیمناپذیر را رهبر انقلاب در این نقطه مطرح کردند.
🔻این اشتباه را هم ساده نگیرید.
این خطای برداشت یعنی متوقف شدن در ندیدن سطوح مختلف قدرت حماس؛ هم سطح نظامی و هم سطح قدرت نرم.
3⃣خطای سوم؛ کسانی که در ابتدا، ماجرای طوفانالاقصی را دست برون آمده ایران از آستین حماس میدانستند بعد از مدتی گفتند پس ایران کجاست؟ چرا ورود نمیکند؟
رهبر انقلاب در دیدار با خانواده شهید سلیمانی فرمودند: حاج قاسم محور مقاومت را احیا کرد. این حرف یعنی چه؟ این حرف یعنی انقلاب اسلامی بستری را برای تربیت، بیداری و متشکلسازی در منطقه فراهم کرده است که ثمرهاش حضور جوانانی در محور مقاومت است که خودشان با شجاعت و قدرت تدبیر میکنند؛ البته هرجا مبارزه با ظلم است ایران نیز دست مجاهدین را پرمیکند.
🔻این اشتباه را هم ساده نگیرید.
وقتی نقش فعال ایران را درست نبینیم یا نقش نیروهای مقاومت را کتمان میکنیم یا بهخودتحقیری میرسیم.
4⃣خطای چهارم؛ پیروز میدان در طوفانالاقصی کیست؟ بهخودمان رجوع کنیم و ببینیم صحنه را چطور ارزیابی میکنیم. آیا حماس را پیروز میدان میبینیم؟
رهبری انقلاب فرمودند به 3دلیل روشن اسرائیل شکست خورده است؛ اول اینکه خواستند حماس را نابود کنند که نتوانستند، خواستند مردم را از غزه بیرون کنند که موفق نشدند و خواستند مقاومت را در منطقه شکست دهند که خود زمینگیر شدند.
🔻این اشتباه را هم ساده نگیرید.
اگر نتوانیم جمعبندی دقیقی از رویارویی قوای حق و باطل در میدان داشته باشیم، بیشک دچار خودزنی پیاپی میشویم. ندیدن پیروزی حماس ناشی از نقص چشمهاست و تنها در غزه نیز متوقف نمیشود. این جریان، عملیات تروریستی کرمان و ترور سیدرضی در سوریه را هم نتوانستند از واکنش منفعلانه دشمن به بیآبرویی و بیحیثیتیاش از نقش جمهوری اسلامی در منطقه ببینند.
5⃣خطای پنجم؛ بعد از شهادت شهیدموسوی، مطالبه غالب چه بود؟ بعد از ماجرای کرمان چه؟ هردو انتقام. حق هم همین بود. رهبرانقلاب هم فرمودند: انتقام؛ اما آیا ایندو مطالبه یکی بود؟
رهبر انقلاب هم درباره انتقام گفتند انتقام صریح و بهنگام، اما چند تفاوت کلیدی داشت. عینالاسد را خاطرتان هست؟ همان که خیلیها اقتدار را ندیدند و رهبری آن را به جهت شکست هیمنه دشمن یومالله نامیدند؟
رهبری انتقام را چند لایهای دیدند و گفتند: عاملین را باید سریعا شناسایی و با آنان برخورد کرد. از سوی دیگر باید ابهت دشمن نیز بشکند. فرمودند: سیلی سختتر در شکست نرمافزاری دشمن است. از سویی واکنش و اقدام مسئولان را تأیید کردند.
🔻این اشتباه را هم نباید دستکم گرفت.
برخی با مطالبه نادرست انتقام، ناخواسته همان کردند که دشمن از ترورها هدف گرفته بود؛ یعنی تحقیر ملی.
6⃣خطای ششم؛ کمکم دچار بیحسی میشویم؟ اخبار مظلومیت مردم غزه را میبینیم و رد میشویم؟ اما رهبرانقلاب در هر سخنرانی مسئله حماس و اسرائیل را پیش میکشند و تحلیل میکنند.
🔻و اما این اشتباه را هم ساده نگیریم.
احساسات را باید عقلانیت مدیریت کند تا نه خطای تشخیصی بسازد و نه با تکرار دچار سردی، خاموشی و بیحسی شود.
«همشهری»
#خطای_شناختی
#جنگ_روایتها