eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
170 عکس
136 ویدیو
29 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 🎙انسان باید دوباره خود را خلق کند. 🔴دکتر غلامحسین دینانی 🆔@ahmad_shahgoli
🌍 📚 ملاصدرا، حکیم بزرگ جهان اسلام: 👁‍🗨 آنچه انسان در هستی مشاهده می کند، در ذات و عالم خودش وجود دارد. (مجموعه رسائل، ص 308) 🆔@ahmad_shahgoli
🌎 🔰به مناسبت روز بزرگداشت مولوی 🔹صد هزاران فضل داند از علوم جان خود را می نداند آن ظلوم 🔹داند او خاصیت هر جوهری در بیان جوهر خود چون خری 🔹که همی دانم یجوز و لایجوز خود ندانی تو یجوزی یا عجوز 🔹این روا و آن ناروا دانی ولیک تو روا یا ناروایی بین تو نیک 🔹قیمت هر کاله میدانی که چیست قیمت خود را ندانی احمقیست 🔹سعدها و نحسها دانسته ای ننگری سعدی تو یا ناشسته ای 🔹جان جمله علمها اینست این که بدانی من کیم در یوم دین 🆔@ahmad_shahgoli
وحدت انگاری و دوگانه انگاری.pdf
237.1K
📚 🔹ما انسان ها دارای نفس و بدن هستیم. بدن ما امری شهود همگان است و نفس امری خارج از دید انسان ها است. از قدیم الایام سوالات بسیاری درباره رابطه بدن مادی با نفس مجرد مطرح شده است. 🔹یکی از مهم ترین این پرسش ها، بحث از نحوه ترکیب این دو است. آیا نفس و بدن با یکدیگر متحد هستند؟ آیا نفس و بدن عینیت با یکدیگر دارند؟ آیا نفس و بدن دو بخش مستقل از وجود انسان هستند یا اینکه انسان یک حقیقت دارای مراتب مادی و مجرد است؟ ☑️در این مقاله به بررسی تخصصی این موضوع از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا می پردازیم. ✅عنوان مقاله: مسئله وحدت انگاری و دوگانه انگاری نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا. ✍نگارنده:احمد شه گلی 🆔@ahmad_shahgoli
4_811623023646867506.pdf
905.6K
🔥به مناسبت اربعین حسینی 🔰علامه بحر العلوم درباره عدد چهل و کمال انسان می نویسد: ✅ زمان مسافرت عالم دنيا و ظهور استعداد، و نهايت تكميل در اين عالم در چهل سال است. عقل انسان در چهل سالگي به قدر استعداد هر كسي كمال مي‌پذيرد. و از بدو ورود انسان در اين عالم در نموّ است تا سي سالگي، و ده سال بدن او در اين عالم واقف است؛ و چون چهل سال تمام شد سفر عالم طبيعت تمام است و ابتداي مسافرت به عالم آخرت است. بعد از آن قوّت انسان سال به سال در كاهيدن است و نور سمع و بصر و قواي مادّي او در نقصان و زوال می شود. رساله سير و سلوك منسوب به بحرالعلوم ص 30 - 36 ☀️انسان در چهل سالگی در صفات اعم از خوب یا بد به بلوغ می رسد و پس از آن تغییر دشوار است. 🔺مطابق روایت اگر کسی تا چهل سالگی شر او بر خیر غلبه داشته باشد، روی سعادت نمی بیند. 🔸پیامبر اکرم (ص)و برخی از پیامبران(ع)در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند. ◾️میقات حضرت موسی (ع) چهل روز طول کشید. 🔹عمل خالص در چهل روز سبب جاری شدن حکمت از قلب به زبان می شود. ☀️مطابق روایت گل آدم را در چهل روز سرشته شد. ▫️در بسیاری از دستورات خواندن چهل بار دعا و ....توصیه شده است. 🔶چله گیری برای سیر و سلوک یکی از آداب عرفا بوده است. 🔅پیامبر(ص) چهل روز اعتکاف کرد تا غذای آسمانی نازل شد و مقدمه تولد حضرت زهرا(ع) فراهم شد. 🔹امام حسین (ع) تنها امامی است که در بین ائمه اطهار(علیهم السلام) اربعین دارد. 🆔@ahmad_shahgoli
انسان شناسی حافظ.pdf
313.3K
📘 ☀️به مناسبت بزرگداشت حافظ ✍محمد رضا مددی 🆔@ahmad_shahgoli
🌍 🏴 به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ▪️بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند. ▪️در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است. ▪️مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است. ▪️هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ ) ▪️ عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. (بر خلاف رویکرد فلسفی که معتقد است چون مزاج جسمانی معتدل است روح معتدل نیز افاضه می شود) ▪️انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است. 🔰علامه حسن‌زاده آملی در این باره می‌فرمایند: «هر کس مزاج درونی و جسمانی‌اش معتدل‌تر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفق‌تر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدل‌ترین مزاج بود، به کامل‌ترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87) ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_Shahgoli
☀️ 🔰حدیث از امام رضا (علیه السلام) 🏴به مناسبت شهادت امام رضا(علیه السلام) ✍️خط تحریری: احمد شه گلی.سال ۹۳ 🆔@ahmad_shahgoli
🔴! 🌍هر انسانی نسخه منحصر به فرد در هستی است.جایگاه او در هستی مانند اعداد است. هر عددی خاصیت و جایگاهی دارد که سایر اعداد ندارند. هیچ عددی جایگاه عدد پنج را پر نمی کند و عدد پنج نیز جایگاهی هیچ عددی را نمی گیرد. همان گونه که اعداد، جهت اشتراک آنها در عدد بودن است و هر عددی، خصوصیت خاصی دارد که از دیگر اعداد متمایز می شود، همه انسان ها در عین وجود اصول و خصوصیات مشترک، هر یک امتیاز و تعین خاصی دارند که از دیگران جدا می شوند. بنابراین هر انسانی در هستی یکتا است. یکتایی خود را در یابیم! 💥پیام ها و دلالت ها 1⃣شناخت خصوصیت خاص من که من را از دیگران متمایز کرده است. 2⃣خودم را با دیگران و دیگران را با خودم مقایسه نکنم. 3⃣خود آگاهی به اینکه من من هستم و دیگری دیگری هست. 4⃣در زندگی خودم باشم. ✍🏻یادداشت 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📚کتاب تفسیر انسان به انسان. ✍️مولف : آیت الله جوادی آملی 📑انتشارات: اسراء. 🔶این کتاب یکی از دقیق ترین مباحث در زمینه انسان شناسی و نظریه ابتکاری در مورد انسان و فهم محکمات و متشابهات انسانی دارد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🌍(۱) 🔹انسان دارای تعریف های مختلفی است که استاد مطهری این تعاریف را چنین بیان می کنند: 🔴حيوان ناطق، خودآگاه ، جهان آگاه، مطلق طلب، لايتناهى، سيرى ناپذير، غيرمعين، پيشرونده، آزاده، عصيانگر، خواستار نظم، غريب (تنها)، مضطرب، ماوراء جو، عقيده پرست، ايده آل خواه، آينده گراى، متعصب، ابزارساز ( بنيامين فرانكلين)، داراى شناخت، حيوان اجتماعى، حيوان آزاد، حيوان مسؤول، حيوان دوچهره، تخيّل آفرين، عاشق، معنوى، دروازه معنويت، آرزودار، حيوان مكلف (كانت)، حيوان جاندار به معنى واقعى(دكارت)، حيوان ماوراء الطبيعى، حيوان عالم و مؤمن، حيوانى مانند حيوانات ديگر بدون تفاوت(هابز)، حيوان نوع پرست، حيوان باوجدان، عالم صغير، حيوان ليبدو (نظريه فرويد)، انسان صاحب ضمير ناخودآگاه (ايضاً فرويد)، حيوان خلّاق و آفريننده، حيوان فيلسوف، حيوان پارسا، حيوان عدالتجو، حيوان حكيم يا فيلسوف، حيوان حقيقت جو، حيوان زيبايى طلب، حيوان آزاد از جبر محيط، حيوان مخلص‏(مطهری، يادداشت‏ها ، ج‏1، ص410). با اندکی تصرف. ✅استاد مطهری پس از اشاره به تعریف های مختلف انسان می گوید: 🔰بديهى است كه هريك از اين امتيازات به جاى خود صحيح است، اما شايد اگر بخواهيم تعبيرى بياوريم كه جامع تفاوتهاى اساسى باشد، همان به كه از علم و ايمان ياد كنيم و بگوييم انسان حيوانى است كه با دو امتياز «علم و ايمان» از ديگر جانداران امتياز يافته است(مطهری، مجموعه‏ آثار، ج‏23، ص674). 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
انسان شناسی و خود شناسی.pdf
709.6K
📚 انسان شناسی و خود شناسی ✍️ نصر اله جاوید 📗این کتاب از منظر روان شناسی در مورد نیازهای انسان، مثبت اندیش، اختلالات روانی انسان و... بحث می کند. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📗 🔰مجله انسان پژوهی دینی ✅این مجله به صورت تخصصی در مورد انسان با رویکرد دینی و حکمی مقاله منتشر می کند. 🔷مقالات مجله نیز عمدتا مفید و کاربردی است. لینک مجله 👇👇 http://raj.smc.ac.ir/ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
شر اکثری. شه گلی.pdf
253.6K
⭕️ 📚مقاله: ارزیابی دیدگاه فقدان شر اکثری در انسان ✍نویسنده: احمد شه گلی ⁉️آیا در عالم انسانی خیر اکثری و شر اقلی است؟ ✅ برخی از فلاسفه اسلامی مانند ابن سینا و ملاصدرا معتقدند علاوه غلبه خیرات بر شرور در عالم مادی در عالم انسانی، نیز خیرات اکثری و شرور اقلی هستند. 🔴 در این پژوهش این ادعا مورد مناقشه قرار گرفته است. مطابق دیدگاه برگزیده، در عالم انسانی بر خلاف موجودات عالم طبیعت، تحقق شر اکثری ممکن است (امكان عام). 🔵مسئله ضرورت وجود خير اكثری و شر اقلی مربوط به عالم طبیعت و نیز ساختار خلقت انسان است ولی در عالم انسانی به جهت اختیار و اراده انسان، اكثری بودن خیر و اقلی بودن شر، ضرورت ندارد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔎 🔰این واژه در دوره های مختلف غرب، کاربردهای متفاوتی داشته است. در اینجا قصد ورود تخصصی به این موضوع نداریم. امروزه انسان شناسی (anthropology) یک رشته علمی در بین رشته های علوم انسانی است که گرایش های مختلفی پیدا کرده است. این کاریرد از انسان شناسی به معنای شناخت مناسک انسانی،فرهنگ ها، نژادهای انسانی، توزیع جمعیت، رده بندی انسان ها و فرهنگ انسانی است‌. ⭕️این کاربرد از انسان شناسی با کاربرد آن در مباحث فلسفی و دینی کاملا متفاوت است. 📌انسان شناسی به معنای عام آن به معنای هر نوع شناخت و معرفت درباره انسان است. 🔵مراد از انسان شناسی در این کانال هر نوع معرفت بنیادین و نافع درباره انسان با رویکرد دینی، فلسفی و روان شناسی است. ✅بنابراین مباحث انسان شناسی در این کانال سه خصوصیت دارند: 1⃣بنیادی بودن بحث 2⃣نافع و مفید بودن مطلب 3⃣رویکرد فلسفی و دینی و روانشناسی به انسان یادداشت:احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 1️⃣انسان شناسی تجربی 2️⃣انسان شناسی فلسفی 3️⃣انسان شناسی عرفانی 4️⃣انسان شناسی دینی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📌 💠به نظر شما کدامیک از اقسام انسان شناسی ما را در شناخت حقیقت انسان بیشتر کمک می کند؟ چرا؟ 💠به نظر شما کدامیک کدام روش و کدام مباحث در مورد انسان دورترین راه و کم فایده ترین بحث برای شناخت انسان است؟ چرا؟ ♻️این سوال دومی سوال عجیبی است ولی سوال های عجیب پاسخ های عجیبی هم دارند!! ☀️اگر نزدیک ترین راه برای شناخت انسان وجود دارد، دورترین آن نیز وجود دارد! ♨️ بالاخره گاهی وقت ها انسان بازار می رود لازم است برای شناخت جنس خوب، جنس بد را هم بشناسد. در منطق می گویند: «تعرف الاشیا باضدادها » یعنی اشیا به ضد آنها شناخته می شوند. شب نباشد روز شناخته نمی شود و مثال آن در موضوع انسان شناسی هم اگر آدم های بد نبینیم آدم های خوب را نمی شناسیم. در پست بعدی عبارتی از یکی از دانشمندان غربی نقل می شود شاید ما را را به سوال دوم نزدیکتر کند اما پاسخ به سوال اول را به خود خواننده محترم واگذار می کنیم تا شاید در این موضوع تاملی شود. یادداشت: 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
⛅️ انسان شناسی امروزه در حجاب است. دانش های که به این نام مشهور هستند، خیلی با شناخت حقیقی و بنیادین از انسان فاصله دارند. برای اهمیت این بحث به نقل قولی از یکی از دانشمندان غربی می پردازیم: 🔰"هیچ وقت در عرصه تاریخ آن چنانکه ما می شناسیم، انسان این قدر برای خود مسأله نبوده ، که امروزه هست. امروزه انسان شناسی علمی، فلسفی و انسان شناسی متکی به الهیات، نسبت به یکدیگر و متقابلأ یک سره بی اعتنا هستند. با این وصف، تصور و تلقی واحدی از انسان نداریم، علاوه بر این علوم تخصصی که پیوسته تعداد آنها رو به افزایش است و با مسائل انسان سر و کار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان، در پرده حجابند تا روشنگر آن" (کاسیرر، رساله ای در باب انسان، ص 47-46). 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 🔥(به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی) 🔰علامه طباطبایی(ره) یکی از بزرگترین فیلسوفان انسان شناس است. مطالبی که این حکیم بزرگ در مورد انسان مطرح کرده به درستی از بنیادین ترین مباحث و واقع گرایانه ترین شناخت درباره انسان است. 📚برخی از خصوصیات مباحث انسان شناسی ایشان چنین است: 🔹انکشاف و گشایش افق های نوین از اوصاف و احوال انسان. 🔹اشراف ایشان به مبانی فلسفی، عرفانی و دینی انسان شناسی. 🔹نگرش کل نگرایانه و جامع علامه طباطبایی به ابعاد و ساحات مختلف انسان. 🔹استفاده تلفیقی از رویکرد و روش عقلی، عرفانی، تجربی و دینی در شناخت انسان. 🔹 عرضه و کاربست مباحث انسان شناسی فلسفی و عرفانی به دین. 🔹همراهی انسان شناسی با انسان سازی. 🔹همراهی علم النفس با معرفت النفس. 🔹گذار از مباحث نظری انسان شناسی به مباحث عملی. 🔹امتداد دادن به مباحث انسان شناسی در حوزه تربیت و اخلاق. 🔹گذار از مباحث انتزاعی به مباحث انضمامی انسان شناسی. 🔹اهمیت و تاکید خاص علامه به مباحث دینی و قرآنی انسان شناسی. 🔴و در یک جمله انسان شناسی علامه، انسان شناسی بنیادی،کارآمد، مفید و جامع است. ✍یادداشت: 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 🔥(به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli