eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
170 عکس
136 ویدیو
29 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💌 رابطه بدن و باور ✍حجت الاسلام پناهیان 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅علَيكُم بالفِكرِ ؛ فإنّهُ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ و مَفاتيحُ أبوابِ الحِكمَةِ . 🔰امام حسن عليه السلام : بر شما باد انديشيدن، كه آن ، زنده كننده دل انسان بصير است و كليدهاى درهاى حكمت.
نحوه مواجهه با طبیعت.pdf
247.3K
✅ساختار نفس و بدن به مثابه الگویی برای تصرف در طبیعت. ✍️نویسنده: احمد شه گلی 📚مجله پژوهش های بنیادین 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🌍 🔹انسان دارای تعریف های مختلفی است که (رحمه الله) این تعاریف را چنین بیان می کنند: 🔴حيوان ناطق، خودآگاه ، جهان آگاه، مطلق طلب، لايتناهى، سيرى ناپذير، غيرمعين، پيشرونده، آزاده، عصيانگر، خواستار نظم، غريب (تنها)، مضطرب، ماوراء جو، عقيده پرست، ايده آل خواه، آينده گراى، متعصب، ابزارساز ( بنيامين فرانكلين)، داراى شناخت، حيوان اجتماعى، حيوان آزاد، حيوان مسؤول، حيوان دوچهره، تخيّل آفرين، عاشق، معنوى، دروازه معنويت، آرزودار، حيوان مكلف (كانت)، حيوان جاندار به معنى واقعى(دكارت)، حيوان ماوراء الطبيعى، حيوان عالم و مؤمن، حيوانى مانند حيوانات ديگر بدون تفاوت(هابز)، حيوان نوع پرست، حيوان باوجدان، عالم صغير، حيوان ليبدو (نظريه فرويد)، انسان صاحب ضمير ناخودآگاه (ايضاً فرويد)، حيوان خلّاق و آفريننده، حيوان فيلسوف، حيوان پارسا، حيوان عدالتجو، حيوان حكيم يا فيلسوف، حيوان حقيقت جو، حيوان زيبايى طلب، حيوان آزاد از جبر محيط، حيوان مخلص‏(مطهری، يادداشت‏ها ، ج‏1، ص410). با اندکی تصرف. ✅استاد مطهری پس از اشاره به تعریف های مختلف انسان می گوید: 🔰بديهى است كه هريك از اين امتيازات به جاى خود صحيح است، اما شايد اگر بخواهيم تعبيرى بياوريم كه جامع تفاوتهاى اساسى باشد، همان به كه از علم و ايمان ياد كنيم و بگوييم انسان حيوانى است كه با دو امتياز «علم و ايمان» از ديگر جانداران امتياز يافته است(مطهری، مجموعه‏ آثار، ج‏23، ص674). 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
انسان شناسی_۴۵.mp3
11.79M
🔰ظهور باطن انسان ها 💥گاهی آدمیزاد در لباس ایمان، کفری در اعماق وجودش دارد، که تا زمانش نرسید، آنرا ظاهر نمی‌سازد! یک اتفاق لازم است که ؛ این کفر را از اعماق وجود کسی، حرکت داده، و به سطح ظهور برساند! ✖️ ریشه‌ی این کفرها، که در هرکدام از ما ممکن است وجود داشته باشد، کدام است؟ ✖️اتفاقی که سبب بروز آنها می‌شود، کدام است؟ @Ostad_Shojae 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
sh.mp3
26.08M
🔰گنج های نهفته در درون . 🔹 استاد فاطمی نیا(رحمت الله علیه) 📌برای شادی روح این عالم ربانی فاتحه مع صلوات قرائت بفرمائید. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔹️مراد از خود فراموشی چیست؟ ⚪وَ لا تَکونُوا کالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ( حشر/۱۹) مباشید از کسانی که خدا را فراموش کردند پس خدا هم آنها را دچار خود فراموشی کرد ✍قرآن می‌فرماید نسیان خدا سبب نسیان خود می‌شود؛ غفلت از خدا سبب غفلت از خود می‌شود و طبعاً جهل به خدا و معرفت نداشتن به خدا مستلزم معرفت نداشتن به خود می‌شود. ✔مقصود چیست؟ یعنی چه اگر انسان خدا را فراموش کند خودش را فراموش کرده؟ مگر «خودفراموشی» ممکن است؟ مگر می‌شود کسی خودش را فراموش کند؟ ✳انسان به هر اندازه که محو اشیاء دیگر بشود خودش را فراموش کرده و قهراً سعادت واقعی خودش را هم فراموش می‌کند و از سعادت واقعی خودش غافل می‌ماند که ملازم با غفلت از خدا هم هست. ✅ به هر اندازه که انسان به خدا که مُبدع و خالق اوست توجه کند و ذاکر خداوند باشد به خود واقعی‌اش بیشتر توجه داشته و در مسیر سعادت واقعی خودش قدم برمی‌دارد. تنها، کسانی که خداشناس و خداپرست و همیشه خدا را متذکر هستند، واقعا برای سعادت واقعی خودشان گام برمی‌دارند. 🔘همین قدر که انسان از خدا غافل شد، بدون اینکه خودش توجه داشته باشد، برده ی اشیاء دیگر می‌شود و خودش را فدای آنها می‌کند و وجود خودش را هدر می‌دهد و این است معنی «خسران نفس». لازمه ی نسیان نفس، خسران نفس است یعنی هدر دادن خود و خود را از دست دادن. 🔶️این که چنین تعبیری در قرآن هست نشان می‌دهد که انسان دارای دو نوع خود است: 1️⃣ خود مجازی و اشتباهی، خود محو شده در اشیاء دیگر، 2️⃣ خود واقعی که همان واقعیت نفس انسان و حقیقت نفس اوست. ⏪ آن خودی که ما باید با آن مبارزه کنیم، خود واقعی ما نیست، خود مجازی ماست. 📚 استاد مطهری، انسان شناسی قرآن، ص۱۶۰،۱۵۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔹تغییر سرشت اولیه انسان 📚امام صادق (علیه السلام) إِزَالَةُ اَلْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ. برکندن كوه ها آسانتر از تكان دادن قلب از جايگاهش است.(سختی دل کندن و تغییر عادت) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📜اگر خداوند اراده خیری درباره نفس ناطقه انسانی داشته باشد، نطق تمام اجزای بدنش را همراه با تسبیح و ثنای بر خداوند تعالی برایش آشکار می کند و در آنها سستی و غفلتی نمی بیند. 📘فتوحات مکیه،باب:سیصد و چهلم،دفتر بیست و دوم از فتح مکی https://t.me/JAMEOLASRAR110 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
نوزدهمین کرسی ترویجی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، چهار‌شنبه 18 خرداد ماه 1401 از ساعت 11 صبح در دفتر قم مجمع برگزار خواهد شد. 🔰ارائه دهنده: 🔹 دکتر ( استادیار گروه فلسفه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ناقدان: 🔹حجت‌الاسلام دکتر محمد سربخشی ( استادیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ) 🔹 حجت‌الاسلام دکتر مهدی عبداللهی (استادیار گروه فلسفه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) زمان: | چهار‌شنبه 18 خرداد ماه 1401 | ساعت 11 | 📌لینک http://b2n.ir/korsi19 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
🔰کرسی ترویجی ✅ تفاوت نفس و روح در متون دینی و تبیین دیدگاه برگزیده 👤 ارائه دهنده: 🔹 دکتر ( عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ناقدان: 🔹 حجت‌الاسلام دکتر محسن قمرزاده( مدیر گروه فقه قرآن مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🔹 حجت‌الاسلام دکتر حسن پناهی آزاد(هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی) زمان: | چهار‌شنبه25 خرداد ماه 1401 | ساعت 17 | 📌لینک 👇👇 🆔https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
✅ در صفحات مجازی با ما همراه باشید. ✔️سایت (درگاه فعالیت های علمی) ✔️ایتا (انسان شناسی) ✔️تلگرام (انسان شناسی)
خدای سقیفه و خدای غدیر.docx
28K
یادداشت: احمد شه گلی ⛔️من خدای سقیفه را نمی خواهم، خدای سقیفه، خدای بی حکمت است. او کشتی بشریت را در میان امواج سهمگین اقیانوس، بی ناخدا رها کرده است. ✅ من خدای غدیر را می خواهم که حکیم است و برای کشتی بشریت ناخدا تعیین کرده و در مصاف با ظلم و ظالمان، بشر را بی رهبر رها نکرده است. ✅با مقایسه خدای سقیفه و خدای غدیر متوجه می شویم که ولایت ریشه در توحید دارد اگر توحید را درست درک کنیم باطن آن قبول ولایت اولیا الهی است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔷 «اشارات و تنبیهات انسان‌شناختی در مکتب عاشورا» 🎤 سخنران:احمد شه گلی 📆 زمان: جمعه، 14 مرداد، ساعت 12 📱مکان: به صورت مجازی 👈 لینک ورود: https://www.irip.ac.ir/u/136
🔷 «اشارات و تنبیهات انسان‌شناختی در مکتب عاشورا» 🎤 سخنران:احمد شه گلی 📺لینک در آپارات👇 https://www.aparat.com/v/zecy3 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 انسان در کربلا و مقایسه با مکاتب روان شناسی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢احمد شه گلی: قاتلانِ امام حسین (ع) به ‌قدری دچار شقاوت شدند که اوجِ زیبایی را زشت می‌دیدند 🔷احمد شه گلی، در این نشست، با اشاره به اینکه در کنار نگاه­‌ها و رویکردهای دینی، کلامی، عرفانی، و تاریخی به واقعۀ عاشورا، نگاه حکمی، فلسفی، و عقلانی نیز از اهمّیتِ بسزایی برخوردار است، عنوان این جلسه و نگاهی انسان­‌شناختی به حادثۀ کربلا را نیز در همین زمینه ارزیابی نمودند. به اعتقاد ایشان، در آدمی حالتی در نفس وجود دارد که به­ واسطۀ آن، انسان کار زشت را خوب می‌بینید که می­ توان آن را خوب‌پنداری زشتی‌ها نام نهاد. در قرآن کریم، از این حالت به «تزیین نفس» یاد شده و در آیات متعدّدی به آن اشاره رفته است. وی افزود، در واقع، در اینجا یک واقعیت وجود دارد که دو جنبه دارد؛ یک جنبه اینکه انسان کار زشت را خوب می‌بیند و جنبه دوم اینکه کار خوب را بد می‌بیند. در این وضعیّت انسان وارونه می‌شود. نکتۀ مهم آنکه این حالت نه­ تنها در یک فرد، بلکه می‌تواند در یک امّت و در یک مقطع تاریخی نیز ظهور پیدا کند. ادامه خبر : https://www.irip.ac.ir/fa/news/376/ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📜قدرت نفس: نفس چون اندکی قوی شود می تواند در خیال و وهم دیگران نیز اموری را ایجاد کند.؛نظیر نفس ساحران و شعبده بازان که در مسیر ناصواب، و یا برخی اولیای الهی که در مسیر صواب در نفوس دیگران اثر ادراکی می نهند. 📘رحیق مختوم،ج۴،ص۲۵ https://t.me/ASRAOLHEKAM 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔷خلافت انسان بر بدن خویش 📜کمترین خلافت برای تو، خلافت تو بر ذاتت است، پس تو خلیفه اویی در زمینِ بَدنت، و رعیّت تو جوارح و اعضا و قوای ظاهری و باطنیت می باشند. 📘فتوحات مکیه،باب۵۶۰:وصایای حِکمی،وصیت۵، دفتر سی و ششم از فتح مکی https://t.me/ASRAOLHEKAM 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🌍 🏴 به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ▪️بر اساس دیدگاه حکما هر یک از موجودات عالم مادی، که عبارتند از جمادات، نباتات، حیوانات و انسان ها، دارای مزاج خاصی هستند. ▪️در بین انواع گوناگون مزاج ها، به ترتیب مزاج نباتات از جمادات، و مزاج حیوانات از نباتات و مزاج انسان ها از حیوانات شریف تر و لطیف تر است. ▪️مزاج نوع انسانی اشرف و اعدل امزجه در بین موجودات است. ▪️هر چه مزاج شریف تر و معتدل تر باشد روح افاضه شده نیز به همان اندازه شریف تر خواهد بود. شریف ترین روح در شریف ترین مزاج قرار می گیرد و شریف ترین مزاج قابلِ شریف ترین روح است. مطابق این بیان نفس انسانی زمانی بر بدن افاضه می شود که بدن به بالاترین و لطیف ترین مرتبه از اعتدال مزاج برسد(ملاصدرا، مفاتیح الغیب, ۵۱۳ ) ▪️ عرفا در یک سطح بالاتری معتقدند اعتدال مزاج جسمانی پرتوی از اعتدال مزاج روحانی است. (قیصری، شرح تائیه ابن فارض/137) چون مزاج روحانی شخصی معتدل است مزاج جسمانی او نیز معتدل می باشد. بنابراین امر از بالا تعیین می شود. (بر خلاف رویکرد فلسفی که معتقد است چون مزاج جسمانی معتدل است روح معتدل نیز افاضه می شود) ▪️انسان ها به حسب اعتدال مزاج، مراتب و درجات متفاوتی دارند. در بین افراد بشر، مزاج انسان كامل كه مصداق تام آن حقیقت «محمدیه» است، اشرف و اعدل امزجه است. 🔰علامه حسن‌زاده آملی در این باره می‌فرمایند: «هر کس مزاج درونی و جسمانی‌اش معتدل‌تر باشد، در تمثلات خود و گرفتن حقایق علوم و معارف موفق‌تر است؛ لذا چون مزاج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای معتدل‌ترین مزاج بود، به کامل‌ترین وجه توانست تمام حقایق عالم را به انزال دفعی بگیرد.»(معرفت نفس، 87) ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🌐 🆔@ahmad_Shahgoli