⛅️#انسان_شناسی_در_حجاب
انسان شناسی امروزه در حجاب است. دانش های که به این نام مشهور هستند، خیلی با شناخت حقیقی و بنیادین از انسان فاصله دارند. برای اهمیت این بحث به نقل قولی از یکی از دانشمندان غربی می پردازیم:
🔰"هیچ وقت در عرصه تاریخ آن چنانکه ما می شناسیم، انسان این قدر برای خود مسأله نبوده ، که امروزه هست. امروزه انسان شناسی علمی، فلسفی و انسان شناسی متکی به الهیات، نسبت به یکدیگر و متقابلأ یک سره بی اعتنا هستند. با این وصف، تصور و تلقی واحدی از انسان نداریم، علاوه بر این علوم تخصصی که پیوسته تعداد آنها رو به افزایش است و با مسائل انسان سر و کار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان، در پرده حجابند تا روشنگر آن" (کاسیرر، رساله ای در باب انسان، ص 47-46).
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰قدر و اندازه ی من
📐 آدمى به سادگى احساس مى كند كه لبخند، محبت، بدگويى و دشمنى و چيزها و كسانى در او اثر مى گذارند، او را خوشحال و يا رنجور مى سازند و انسان اين مؤثرها و اين تأثير را بلاواسطه در وضعيت ذهنى خود منعكس مى بيند.
📐 حالا نوبت تفكر و محاكمه همين تأثيرهاى طبيعى و همين جريانهاى مشهود است. چرا اينها در من اثر گذاشتهاند؟
📐 هر چه در من اثر بگذارد، نشان مى دهد كه من همان قدر هستم.
📐 خودشناسى يعنى همين جمع بندى و محاسبه! هنگامى كه كفش پاره من و يا ماشين سوخته من، مرا به گريه، به رنج مى اندازد، اين نشان مى دهد كه من در سطح كفش و ماشينم، من خودم را همين قدر مى دانم.
📐 آنچه ديروز مرا مىرنجاند امروز كه خودم را بالاتر مىدانم و مهم تر مى شناسم، برايم رنج آور نيست.
📐 پس رنج هاى من شاهدان اندازه وجود من هستند و گواهان صادقى هستند كه مرا به خودم نشان مى دهند.
📐 و اگر من خودم را در مقايسه با اينها جلوتر و بيشتر مى دانم، اين رنج هاى طبيعى، ديگر توجيهى برنمى دارند و به تدريج كنار مى روند.
📐 گفتم به تدريج، چون آنچه ريشه دار است، به تدريج كنترل مى شود و در عمل محدود مى گردد. آنچه راحت فهم مى شود، به همان راحتى عمل نخواهد شد.
❛❛ عینصاد
📚 انسان در دو فصل | ص۷۰
#انسان_شناسی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰انسان همیشه ناتمام است.
🎙دکتر دینانی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی «آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟» در تاریخ شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد. ارائهدهندگان این کرسی دکتر احسان کردی اردکانی (استادیار دانشگاه اردکان) و دکتر احمد شهگلی (استادیار فلسفه مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) بوده و همچنین ناقد کرسی دکتر محمدجواد فلاح (دانشیار دانشگاه معارف اسلامی) و مدیر کرسی دکتر روحالله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی) بودند.
📌گزارش متن نشست علمی👇
https://b2n.ir/s04299
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰گزارش کرسی اثبات خدا از دیدگاه قرآن
🔹دکتر کردی: مسئله وجود خدا یکی از مسائل بنیادین فلسفی کلامی است که از دوران کهن تا کنون کانون توجه بوده است. برخی وجود خدا را نیازمند اثبات دانسته و برخی دیگر آن را بدیهی و بینیاز از اثبات میدانند. یکی از پرسشهای مهم آن است که خود خداوند در قرآن کریم، چه رویکردی را برگزیده است. علامه طباطبایی بر آن است که وجود خدا در قرآن اثبات نشده، بلکه بدیهی قلمداد شده است. به باور ایشان فطرت انسان با پذیرش خداوند، عجین شده است و ازاینرو قرآن نیازی به اثبات آن نمیبیند. آنچه در آیات الهی دیده میشود سراسر بحث از صفات الهی و پاسخ به برخی شبهات در این باره است. اما اصل وجود خدا فطری و بینیاز از اثبات، گرفته شده است. این دیدگاه مخالفانی دارد که نقل و نقد دیدگاه ایشان به پرورش و تکامل دیدگاه علامه کمک میکند. همچنین برای امتداد و پرورش بهتر این دیدگاه لازم است دلالتها و پیامدهای آن نیز بررسی شود.
ازاینرو دکتر اردکانی و دکتر شهگلی در ادامه سخنان خود بر این دو ستون مهم توجه نمودند. البته فطری بودن وجود خدا، تنها بینیازی از اثبات را روشن میکند اما دلیل بر اثباتناپذیری آن نیست. بنابراین برهانهای فلسفی اثبات خدا، که خود علامه طباطبایی نیز در کتابهای فلسفی برپا نمودهاند، از اعتبار نمیافتد. این برهانها میتوانند فطرتهای غبار گرفته از شبهات را غبارروبی کنند و آنها را به دارایی درونی خویش توجه دهند. ازاینرو آندست از بیانهای قرآنی که بهعنوان برهان اثبات خدا، قلمداد شدهاند، درواقع وصفی از اوصاف الهی را به اثبات میرسانند، نه اصل ذات را.
🔹 در ادامه دکتر شهگلی دلیل نپرداختن قرآن به اثبات خدا را توضیح داده و دو وجه برای آن ذکر کردند: ۱. بداهت عقلی مسئله در سطح عالی آن ۲. فطری بودن مسئله در سطح عالی آن. بر اساس آموزههای دینی انسان برای فهم و پذیرش حقایق و از جمله حقیقت رسالت انبیا باید جان خود را از یکسری عیوب مثل تقلید، تکبر و لجاجت پاک کند. در غیر این صورت مخالف حق عمل میکند. همانگونه که برای دیدن باید چشم سالم باشد فرد نابینا حقایق را نمی تواند ببیند. برای پذیرش حق نیز سلامت نفس از عیبی نظیر تکبر و عناد لازم است. بر اساس آموزه های دینی گناه و عصیان یکی از عوامل انکار وجود خدا، توحید و رسالت است. با مراجعه به تاریخ ملحدان میتوان نتیجه گرفت انکار آنها عمدتاَ از بحرانهای زندگی و روحیات اخلاقی آنها ناشی شده است، نه آنکه دچار شبهه علمی در این موضوع شده باشند. کسانی چون سارتر تصریح دارند که من مسئله را در دوازده سالگی برای خود حل کردم. بعدها استدلالهای الحادی را مطالعه کردم.
📌متن نشست👇
https://b2n.ir/s04299
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰#چگونه_انسان_مصائب_را_زیبایی_می_بیند؟
🔹شرح "ما رایت الا جمیلا"
🌷 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها)
رک:👇👇
http://mehrnews.com/xxm2H
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
💢 موضوع:
✅«مناسبات #فلسفه و #روانشناسی (1) (مطالعه موردی بخش علمالنفس)»
👤سخنران:
دکتر احمد شهگلی
(عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران )
📆سهشنبه 15 آذرماه ۱۴۰۱
⏰ساعت 15 الی 16
🔹حضوری و مجازی
آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71)
📌 لینک مجازی
https://www.skyroom.online/ch/irip/mt
🔴ضعف مطالعات تجربی در «علمالنفس فلسفی»
🖊احمدحسین شریفی
(عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از نقدها و نقصهای مهم میراث علمالنفسی فیلسوفان مسلمان را میتواند ناظر به بخشهای تجربی این دانش دانست. مع الاسف باید گفت که #علم_النفس فلسفي، در بخشهاي زیادی از مباحث خود، در سطح و دایره معلومات تجربی يونان باستان متوقف شده است!
مثلاً در بحث قواي نفس و تعداد آنها و کارکردهاي آنها هنوز هم همان تحقیقات تجربی یونانیان که در سخنان ارسطو منعکس شده است محور مباحث قرار میگیرد. مع الاسف هیچ کدام از متخصصان علمالنفس فلسفي در دوران معاصر تلاش قابل ذکري براي تکميل دانش تجربي يونانيان يا حداکثر دانش تجربي ابنسينا، در اين باره، نکردهاند! به تعبیر دیگر هنوز هم متأثر از طبيعيات قديم، به تحليل قواي نفس انساني ميپردازند در حالي که در اين زمينه در روانشناسي تجربي و علوم شناختي پيشرفتهاي فراواني صورت گرفته است که توجه به آنها ميتواند مباحث علم النفس فلسفي را بالکل متحول کند.
#انسانشناسی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
📌معرفی کتاب
📚«انسان از منظر قرآن»
انسانشناسی شهید آیتالله دکتر بهشتی
🔰دفتر نشر معارف
💢موضوعات کتاب:
🔹انسان عصر ما
🔹فصل اول: آفرینش انسان (نظریه تکامل، آفرینش انسان از دیدگاه اسلام، خلقت حوا، عالم ذر)
🔹فصل دوم: هویت انسان ( انسان در مکاتب معاصر، انسان در قرآن، انسان موجودی دو ساحتی)
🔹فصل سوم: فطرت (چیستی فطرت، فطرت؛ عنصر مشترک همه انسانها، فطرت و اراده آزاد انسانی، خداشناسی فطری)
🔹فصل چهارم: ویژگیهای انسان (عقل نظری، عقل عملی و عشق، اختیار و انتخاب، مسئولیت، ابتکار و خلاقیت)
🔹فصل پنجم: فرد و جامعه (اصالت فرد و جامعه، انسان از دیدگاه ماتریالیسم دیالکتیک، نظام اجتماعی، انتخابگری انسان و صلاح جامعه)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان.
🔰وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمیبینید؟!
✅ در یک فعل ساده ای مانند غذا خوردن هزار فعالیت در بدن اتفاق می افتد، تا این کار در بدن انجام می شود.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان(2)
🔰وفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمیبینید؟!
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نسبت حقیقت انسان با مذکر و مونث
🎙آیت الله جوادی آملی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
#کارگاه_آموزشی
✅کارگاه روش مطالعه و پژوهش در فلسفه اسلامی
🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی با همکاری موسسه حکمت و فلسفه ایران
✔️با حضور: دکتر احمد شه گلی
📅زمان: ۲۶ آذر تا ۴ دی ماه (چهار جلسه) ساعت ۱۵:۳۰
📌با اعطای #گواهی به شرکت کنندگان
👈سامانه ثبت نام (ابتدا در سایت ثبت نام کرده سپس کارگاه موردنظر را انتخاب کنید): https://evnd.co/W13GS
📞راهنما: شماره 09124512156
انسانی موجودی خودساز.mp3
541.3K
✅خودسازی انسان
🔹علامه حسنزاده آملی:
ما دائما در حال ساختن خود هستیم.
انسان مهمان سفره خودش است.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅گزارشی از نشست «مناسبات فلسفه و روانشناسی (۱) (مطالعه موردی بخش علمالنفس)»
📌احمد شهگلی: انسانشناسی یکی از محوریترین مباحث فلسفی بوده و نقطه اتصال فلسفه و روانشناسی است.
🔰برای دیدن متن گزارش 👇👇
🆔https://b2n.ir/u77046
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅سقوط انسانيت در دنیای مدرن
🔰گفتار #مهم استاد مطهری درباره موقعیت انسان در جهان مدرن:
🔹سقوط انسانيت غير از شكل فلسفى و شكل بيولوژى و نژادى او، شكلهاى ديگر هم پيدا كرد از نظر توجيه غرايز و محركات وجودىاش. علاوه بر اينكه سابقهاش و مقامش در جهان و تخمه و نژادش تنزل كرد، پروندهاش هم خراب شد، تاريخش هم لكه دار شد و از درخشندگى افتاد. بشر بسيار دم زده بود از نيكى، خدمت، دانش دوستى، عشق به خدا . فلسفه ها و فرضيه ها پيدا شد كه مدعى شد انسان پا از دايره محركات شكم و پايينتر از شكم بيرون نمیگذارد. بشريت به شكل ديگرى سقوط كرد. ماترياليسم و ادعاى ماشينى بودن انسان و اينكه تار و پود انسان را تنها تركيبات فيزيكى و شيميايى تشكيل میدهد و انسان جز ماشينى پيوسته و بهم بسته از قطعات ماده نيست، اين نيز به نحوى ديگر و آخرين ضربه را به مقام نيمه خدايى انسان وارد كرد و او را تا سرحد يك جماد پايين آورد. پس تغيير فرضيه بطلميوسى بشر را از مقام مركزيت جهان خارج كرد، نظريه بيولوژى تبدل انواع شرافت نژادى و فرشته نژادى او را محو كرد، ماترياليسم تاريخى و فرويديسم پرده از روى پرونده خراب و عمليات درخشان و قدس مآب او برداشت و او را تا سرحد حيوان تنزل داد، بالاخره ماترياليسم فلسفى او را با يك جماد از نظر ارزش ذاتى و معنوى برابر كرد.(مطهری، يادداشتها، ج1، صص398- 397 )
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰علم النفس و معرفت النفس
🔹علامه طباطبایی(ره):
🔹«معمولًا علم نفس به فنى گفته مىشود كه از نفس و مسائل مربوط به آن و خواص آن بحث می كند و معرفةالنفس به شناسايى واقعيت نفس از راه مشاهده و عيان گفته میشود. شناسايى نفس از راه علم نفس، «شناسايى فكرى» است و از راه معرفةالنفس «شناسايى شهودى»
(طباطبایی، بررسیهای اسلامي، ج2، ص 207).
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰موقعیت های انسان
🔸 آزادى از اسارت ها با شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت هستى و شناخت هاى ديگر بدست مى آيد. من كه تا ديروز اسير توپ ها و عروسك هايم بودم امروز از آنها بيزارم؛ چون به وسعتى رسيده ام و چون عظمت خودم را يافته ام و بزرگى خودم را شناخته ام.
🔸 براى ميزان و سنجش، نيروى عقل هست؛ و براى اطمينان بيشتر مى توان با ميزان هاى ديگر مشاوره كرد و از فكر و عقل، از ارزيابى و سنجش آنها بهره مند شد.
🔸 در هنگام مشورت نبايد اسير برداشت ها و حرف ها بود، بايد ملاك ها را بدست آورد و بايد از اطلاعات و آگاهى هاى ديگران بهره مند شد و آنها را سنجيد و سپس انتخاب كرد.
🔸 مشورت، چشم خود را كور كردن نيست، بلكه از چراغ هاى ديگر بهره گرفتن است.
اين اشتباه است كه با امر و نهى ديگران حركت كنيم. چه بسا آنچه كه ملاك نهى است باعث حركت من و تشويق من باشد؛ چون شرايط و موقعيت ها و محيط ها يكسان نيست.
❛❛ عینصاد
📚 #مسئولیت_سازندگی | ص ۳۱
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مبارزه با نفس
🎙سردار سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
📜مراتب طولی و عرضی روح
🏴(به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله مصباح یزدی ره)
📌 برای شادی روح ایشان صلوات عنایت بفرمائید.
"روح دارای مراتب طولی و شؤون عرضی است. یعنی نفس با این که موجود واحد بسیطی است ولی وجود ذومراتبی است. مراتبی که معمولاً فیلسوفان برای آن ذکر میکنند حسی، خیالی، و عقلی است. ولی ما روی تعدادش تکیه نمیکنیم. اجمالاً نفس دارای مراتبی است و دست کم در بعضی از مراتب، شؤون مختلفی دارد. شاید هم در همه مراتب مثلاً در مرتبۀ حس شأن نفس تنها مربوط به مبصرات نیست، مسموعات هم هست. مشمومات هم هست و سایر چیزهایی که حواس مختلف به آن تعلق میگیرد. روح در مرتبۀ حس فقط یک شأن ندارد. پس کثرتی در مراتب روح وجود دارد از نظر شدت و ضعف مرتبۀ وجودی و کثرتی در شؤون هر مرتبهای که این شؤون در عرض هم هست و بین آنها شدت و ضعف نیست. مبصرات با مسموعات مثلاً رابطۀ طولی و علی و معلولی ندارند؛ بلکه در عرض هم هستند. لذایذی که برای روح در هر مرتبهای حاصل میشود خیلی زیاد و متنوع است. کمالاتی هم که برایش حاصل میشود آنها هم متنوع هستند به تنوع متعلقاتشان."
استاد مصباح یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ص ۳۳۴
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰#فراز_و_فرود_انسان
🏴(به مناسبت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام #سردار_سلیمانی)
💠در طول تاریخ دو جبهه حق و باطل به صورت ها و در قالب افراد مختلف مبارزات و جنگ هایی علیه یکدیگر داشته اند. این جنگ ها گاه به اوج خود می رسید و صحنه های تاریخ سازی شکل می گرفت. از یک طرف آزاد مردان و انسان هایی الهی قرار داشتند که با رسالت های تاریخی خود زیباترین صحنه های انسانی را ترسیم می کردند و از طرف دیگر دنیاپرستان و مستکبران قرار داشتند که علیه جبهه حق انواع خونریزی ها و رذالت ها را بکار می گرفتند.
🔹 از ماجرای هابیل و قابیل، موسی و فرعون، امام علی(ع) و خوارج، امام حسین (ع) و یزید تا جریان داعش و سردار نمونه هایی از این فراز ها و فرودهای تاریخی جبهه حق و باطل هستند.
💢 به همان اندازه که یک طرف در اوج است به همان اندازه طرف مقابل در حضیض ذلت است. شهادت انسان های بزرگ دو جنبه از یک واقعیت است در یک طرف وجود شهید و در طرف دیگر خونخواران و ددمنشانی هستند که انسان های الهی را مانع استثمار خود می بینند.
🌀قتل انسان های الهی کار هر کسی نیست، انسان باید خیلی پست شده باشد تا بتواند انسانی که تمام عمر خود را در راه حق و حقیقت فعالیت کرده را به شهادت برساند. همان گونه که محبت اولیا الهی مرتبه ای از کمال است که انسان ها بهره های مختلفی دارند، قتل اولیا الهی نیز مرتبه ای از شقاوت است که انسان باید خیلی تنزل پیدا کرده تا بتواند چنین کاری کند. در نازل ترین درجه قاتلین حجت الهی قرار دارند که بر اساس روایات متعددی مسیر تولد قاتلان انبیا و حجج الهی (علیهم السلام) از مجرای حلال صورت نگرفته است.
♻️#سردار_سلیمانی نمونه والایی انسانیت در این قرن است و مقابل او قاتل آن قرار دارد که در صورت شبیه خوک و در سیرت بدتر از آن است. البته قاتل او فرد نبود بلکه جریان و سیستم فکری آمریکایی-اسرائیلی بود.
✅#سردار_سلیمانی یکی از محبوب ترین شخصیت بین المللی است. از محبوبیتش جهانی وی تا تقید و دینداری ایشان تا طرح ها و برنامه های شگفت آور و اعتراف دشمنان به مجد و بزرگی ایشان، از او شخصیتی استثنایی ساخته بود. ایشان نمونه والایی انسانی در قرن حاضر است که می تواند در ابعاد جهانی الگو قرار گیرد.
🔶(وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.)
🔹 بخت بازآید از آن در که یکی چون تو درآید
روی میمون تو دیدن در دولت بگشاید
🔹صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
🔹این لطافت که تو داری همه دلها بفریبد
وین بشاشت که تو داری همه غمها بزداید
✍️یادداشت#احمد_شه_گلی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ظهور باطن انسان🔸 آنها که در درونشان یک #بیماری هست خیال می کنند همیشه می توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی کنیم؟! نه، ما اظهار می کنیم... . 🎙آیت الله جوادی آملی #انسان_شناسی 🌐#کانال_انسان_شناسی 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا می کند دنیا برایش تنگ می شود.
🔹 آب تا وقتى كه آب است، به ته ليوان قانع است، جا برايش گشاد است، خيلى هم اضافى دارد. ولى وقتى كه حركتى در آن ايجاد مىشود؛ مولكولها و اتمهايش از هم باز مىشوند، ديگر در آن قرار نمىگيرد، تبخير شده است؛ يعنى در جشن تبخيرش اگر سرپوشى نباشد يك آن قرار نمىگيرد، بيرون مىرود.
🔹 آدمى به اندازهاى كه توسعه پيدا مىكند دنيا برايش تنگ مىشود، سجنش مىشود. «الدنيا سجن المؤمن»، به خاطر عنصر ايمانى است كه در او شكل گرفته؛ يعنى بزرگتر از دنيا شده، دنيا برايش تنگ است. «و جنة الكافر»؛ دنيا براى كافر گشاد است. او چيزى نمىخواهد. آنچه را هم كه مىخواهد، حىّ و حاضر دارد.تازه برايش زياد هم هست!
❛❛ عینصاد
📚 #تو_می_آیی | ص ۶۲
#⃣ #بریده_کتاب #امامت
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅ماهیت #انسان از دیدگاه مولوی
پس به صورت آدمی فرع جهان
وز صفت اصل جهان این را بدان
ظاهرش را پشهای آرد به چرخ
باطنش باشد محیط هفت چرخ
🔹🔹🔹
پس به صورت عالم اصغر توی
پس به معنی عالم اکبر توی
ظاهر آن شاخ اصل میوه است
باطنا بهر ثمر شد شاخ هست
توضیح بیت آخر: در ظاهر میوه از درخت است اما در حقیقت درخت از میوه است؛ زیرا هدف اصلی میوه است و درخت برای آن به وجود آمده است. انسان نیز این گونه است اصل باطن خدایی اوست که میوه است و جسم چون درخت می باشد.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
⭕️درجات وجودی انسان
🔘انسان خودش اسیر خودش میشود، خودش برده و بنده خودش میشود.
انسان دو مقام یا دو درجه دارد: درجه دانی،⬅️درجه حیوانی؛ و درجه عالی،⬅️درجه انسانی.
💢پیغمبران آمدهاند که آزادی معنوی بشر را حفظ کنند، یعنی نگذارند شرافت انسان، انسانیت انسان، عقل و وجدان انسان 👈اسیر شهوت یا خشم یا منفعتطلبی انسان بشود. این معنی آزادی معنوی است.
✅هر وقت شما دیدید بر خشم خودتان مسلط هستید نه خشم شما بر شما مسلط است، شما آزادید. هر وقت دیدید شما بر شهوت خودتان مسلط هستید نه شهوت شما بر شما، هر وقت شما دیدید یک درآمد غیرمشروع در مقابل شما قرار گرفت و این نفس شما اشتیاق دارد میگوید این درآمد را بگیر، اما ایمان و وجدان و عقل شما حکم میکند که این نامشروع است، نگیر و بر این میل نفسانی خودتان غالب شدید، بدانید شما از نظر معنوی واقعاً انسان آزادی هستید.
❌اما اگر دیدید تا چشم یک چیزی را میخواهد میدوید دنبالش، گوش یک چیزی را میخواهد میدوید دنبالش، شکم یک چیزی را میخواهد میدوید دنبالش، شما اسیرید، برده و بنده هستید.
⚠️نمیتوانی پولپرست باشی و روحت آزاد باشد و درواقع نمیتوانی شهوتپرست باشی، خشمپرست باشی.[ و روحت آزاد باشد ]
پس اگر میخواهی واقعاً آزاد باشی، روحت را باید آزاد کنی.
🔹چقدر در همین زمینه ما بیانات عجیبی داریم! حدیثی دیدم در شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید که روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به میان اصحاب صفّه رفتند. یکی از آنها گفت: یا رسول الله! من در نَفْس خودم این حالت را احساس میکنم که اصلًا تمام دنیا و مافیها درنظر من بیقیمت است. الآن در نظر من طلا و سنگ یکی است، یعنی هیچ کدام از اینها نمیتواند مرا به سوی خودش بکشد. نمیخواهد بگوید که استفاده من از طلا و از سنگ یک جور است؛ بلکه قدرت طلا و قدرت سنگ در اینکه من را به سوی خودش بکشاند یکی است. رسول اکرم نگاهی به او کرد و فرمود: «اذاً انْتَ صِرْتَ حُرّاً حالا من میتوانم به تو بگویم که مرد آزادی هستی.»
📚 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص ۳۲
@zendegi_filsofaneh
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli