eitaa logo
انسان شناسی
3.3هزار دنبال‌کننده
170 عکس
136 ویدیو
29 فایل
📚این کانال تاملاتی است درباره: 🔷 انسان؛ اوصاف و احوال آن. ✍️احمد شه گلی:(دکتری فلسفه-عضو هیئت علمی) 🆔 @a_shahgoli آدرس سایت https://ahmadshahgoli.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⛅️ انسان شناسی امروزه در حجاب است. دانش های که به این نام مشهور هستند، خیلی با شناخت حقیقی و بنیادین از انسان فاصله دارند. برای اهمیت این بحث به نقل قولی از یکی از دانشمندان غربی می پردازیم: 🔰"هیچ وقت در عرصه تاریخ آن چنانکه ما می شناسیم، انسان این قدر برای خود مسأله نبوده ، که امروزه هست. امروزه انسان شناسی علمی، فلسفی و انسان شناسی متکی به الهیات، نسبت به یکدیگر و متقابلأ یک سره بی اعتنا هستند. با این وصف، تصور و تلقی واحدی از انسان نداریم، علاوه بر این علوم تخصصی که پیوسته تعداد آنها رو به افزایش است و با مسائل انسان سر و کار دارند، بیشتر پنهان گر ذات انسان، در پرده حجابند تا روشنگر آن" (کاسیرر، رساله ای در باب انسان، ص 47-46). 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰قدر و اندازه ی من 📐 آدمى به سادگى احساس مى‏ كند كه لبخند، محبت، بدگويى و دشمنى و چيزها و كسانى در او اثر مى‏ گذارند، او را خوشحال و يا رنجور مى‏ سازند و انسان اين مؤثرها و اين تأثير را بلاواسطه در وضعيت ذهنى خود منعكس مى‏ بيند. 📐 حالا نوبت تفكر و محاكمه همين تأثيرهاى طبيعى و همين جريان‏هاى مشهود است. چرا اينها در من اثر گذاشته‏اند؟ 📐 هر چه در من اثر بگذارد، نشان مى‏ دهد كه من همان قدر هستم. 📐 خودشناسى يعنى همين جمع بندى و محاسبه! هنگامى كه كفش پاره من و يا ماشين سوخته من، مرا به گريه، به رنج مى‏ اندازد، اين نشان مى‏ دهد كه من در سطح كفش و ماشينم، من خودم را همين قدر مى‏ دانم. 📐 آنچه ديروز مرا مى‏رنجاند امروز كه خودم را بالاتر مى‏دانم و مهم‏ تر مى‏ شناسم، برايم رنج‏ آور نيست. 📐 پس رنج‏ هاى من شاهدان اندازه وجود من هستند و گواهان صادقى هستند كه مرا به خودم نشان مى‏ دهند. 📐 و اگر من خودم را در مقايسه با اينها جلوتر و بيشتر مى‏ دانم، اين رنج‏ هاى طبيعى، ديگر توجيهى برنمى‏ دارند و به تدريج كنار مى‏ روند. 📐 گفتم به تدريج، چون‏ آنچه ريشه‏ دار است، به تدريج كنترل مى‏ شود و در عمل محدود مى‏ گردد. آنچه راحت فهم مى‏ شود، به همان راحتى عمل نخواهد شد. ❛❛ عین‌صاد 📚 انسان در دو فصل | ص۷۰ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌­الملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی «آیا وجود خدا در قرآن اثبات شده است؟» در تاریخ شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد. ارائه­‌دهندگان این کرسی دکتر احسان کردی اردکانی (استادیار دانشگاه اردکان) و دکتر احمد شه­‌گلی (استادیار فلسفه مؤسسه حکمت و فلسفه ایران) بوده و هم­چنین ناقد کرسی دکتر محمدجواد فلاح (دانشیار دانشگاه معارف اسلامی) و مدیر کرسی دکتر روح‌­الله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی) بودند. 📌گزارش متن نشست علمی👇 https://b2n.ir/s04299 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰گزارش کرسی اثبات خدا از دیدگاه قرآن 🔹دکتر کردی: مسئله وجود خدا یکی از مسائل بنیادین فلسفی کلامی است که از دوران کهن تا کنون کانون توجه بوده است. برخی وجود خدا را نیازمند اثبات دانسته و برخی دیگر آن را بدیهی و بی‌­نیاز از اثبات می‌­دانند. یکی از پرسش­‌های مهم آن است که خود خداوند در قرآن کریم، چه روی­کردی را برگزیده است. علامه طباطبایی بر آن است که وجود خدا در قرآن اثبات نشده، بل­که بدیهی قلم­داد شده است. به­ باور ایشان فطرت انسان با پذیرش خداوند، عجین شده است و ازاین­‌رو قرآن نیازی به اثبات آن نمی­‌بیند. آن­چه در آیات الهی دیده می­‌شود سراسر بحث از صفات الهی و پاسخ به برخی شبهات در این­ باره است. اما اصل وجود خدا فطری و بی­‌نیاز از اثبات، گرفته شده است. این دیدگاه مخالفانی دارد که نقل و نقد دیدگاه ایشان به پرورش و تکامل دیدگاه علامه کمک می­‌کند. هم­چنین برای امتداد و پرورش بهتر این دیدگاه لازم است دلالت­‌ها و پیامدهای آن نیز بررسی شود. ازاین­‌رو دکتر اردکانی و دکتر شه­‌گلی در ادامه سخنان خود بر این دو ستون مهم توجه نمودند. البته فطری بودن وجود خدا، تنها بی­‌نیازی از اثبات را روشن می­‌کند اما دلیل بر اثبات­‌ناپذیری آن نیست. بنابراین برهان­‌های فلسفی اثبات خدا، که خود علامه طباطبایی نیز در کتاب­‌های فلسفی برپا نموده­‌اند، از اعتبار نمی‌­افتد. این برهان­‌ها می‌توانند فطرت­‌های غبار گرفته از شبهات را غبارروبی کنند و آنها را به دارایی درونی خویش توجه دهند. ازاین­‌رو آن­‌دست از بیان­‌های قرآنی که به­‌عنوان برهان اثبات خدا، قلم­داد شده‌­اند، درواقع وصفی از اوصاف الهی را به اثبات می‌­رسانند، نه اصل ذات را. 🔹 در ادامه دکتر شه­‌گلی دلیل نپرداختن قرآن به اثبات خدا را توضیح داده و دو وجه برای آن ذکر کردند: ۱. بداهت عقلی مسئله در سطح عالی آن ۲. فطری بودن مسئله در سطح عالی آن. بر اساس آموزه‌های دینی انسان برای فهم و پذیرش حقایق و از جمله حقیقت رسالت انبیا باید جان خود را از یکسری عیوب مثل تقلید، تکبر و لجاجت پاک کند. در غیر این صورت مخالف حق عمل می‌کند. همان‌گونه که برای دیدن باید چشم سالم باشد فرد نابینا حقایق را نمی تواند ببیند. برای پذیرش حق نیز سلامت نفس از عیبی نظیر تکبر و عناد لازم است. بر اساس آموزه های دینی گناه و عصیان یکی از عوامل انکار وجود خدا، توحید و رسالت است. با مراجعه به تاریخ ملحدان می­‌توان نتیجه گرفت انکار آنها عمدتاَ از بحران­‌های زندگی و روحیات اخلاقی آنها ناشی شده است، نه آنکه دچار شبهه علمی در این موضوع شده باشند. کسانی چون سارتر تصریح دارند که من مسئله را در دوازده سالگی برای خود حل کردم. بعدها استدلال‌های الحادی را مطالعه کردم. 📌متن نشست👇 https://b2n.ir/s04299 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰؟ 🔹شرح "ما رایت الا جمیلا" 🌷 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) رک:👇👇 http://mehrnews.com/xxm2H 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
💢 موضوع: ✅«مناسبات و (1) (مطالعه موردی بخش علم‌النفس)» 👤سخنران: دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ) 📆سه‌شنبه 15 آذرماه ۱۴۰۱ ⏰ساعت 15 الی 16 🔹حضوری و مجازی آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71) 📌 لینک مجازی https://www.skyroom.online/ch/irip/mt
🔴ضعف مطالعات تجربی در «علم‌النفس فلسفی» 🖊احمدحسین شریفی (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نقدها و نقص‌های مهم میراث علم‌النفسی فیلسوفان مسلمان را می‌تواند ناظر به بخش‌‌های تجربی این دانش دانست. مع الاسف باید گفت که فلسفي، در بخش‌هاي زیادی از مباحث خود، در سطح و دایره معلومات تجربی يونان باستان متوقف شده است! مثلاً در بحث قواي نفس و تعداد آنها و کارکردهاي آنها هنوز هم همان تحقیقات تجربی یونانیان که در سخنان ارسطو منعکس شده است محور مباحث قرار می‌گیرد. مع الاسف هیچ کدام از متخصصان علم‌النفس فلسفي در دوران معاصر تلاش قابل ذکري براي تکميل دانش تجربي يونانيان يا حداکثر دانش تجربي ابن‌سينا، در اين باره، نکرده‌اند! به تعبیر دیگر هنوز هم متأثر از طبيعيات قديم، به تحليل قواي نفس انساني مي‌پردازند در حالي که در اين زمينه در روان‌شناسي تجربي و علوم شناختي پيشرفت‌هاي فراواني صورت گرفته است که توجه به آنها مي‌تواند مباحث علم النفس فلسفي را بالکل متحول کند. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📌معرفی کتاب 📚«انسان از منظر قرآن» انسان‌شناسی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی 🔰دفتر نشر معارف 💢موضوعات کتاب: 🔹انسان عصر ما 🔹فصل اول: آفرینش انسان (نظریه تکامل، آفرینش انسان از دیدگاه اسلام، خلقت حوا، عالم ذر) 🔹فصل دوم: هویت انسان ( انسان در مکاتب معاصر، انسان در قرآن، انسان موجودی دو ساحتی) 🔹فصل سوم: فطرت (چیستی فطرت، فطرت؛ عنصر مشترک همه انسان‌ها، فطرت و اراده آزاد انسانی، خداشناسی فطری) 🔹فصل چهارم: ویژگی‌های انسان (عقل نظری، عقل عملی و عشق، اختیار و انتخاب، مسئولیت، ابتکار و خلاقیت) 🔹فصل پنجم: فرد و جامعه (اصالت فرد و جامعه، انسان از دیدگاه ماتریالیسم دیالکتیک، نظام اجتماعی، انتخاب‌گری انسان و صلاح جامعه) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان. 🔰وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمی‌بینید؟! ✅ در یک فعل ساده ای مانند غذا خوردن هزار فعالیت در بدن اتفاق می افتد، تا این کار در بدن انجام می شود. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان(2) 🔰وفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمی‌بینید؟! 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نسبت حقیقت انسان با مذکر و مونث 🎙آیت الله جوادی آملی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
کارگاه روش مطالعه و پژوهش در فلسفه اسلامی 🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی با همکاری موسسه حکمت و فلسفه ایران ✔️با حضور: دکتر احمد شه گلی 📅زمان: ۲۶ آذر تا ۴ دی ماه (چهار جلسه) ساعت ۱۵:۳۰ 📌با اعطای به شرکت کنندگان 👈سامانه ثبت نام (ابتدا در سایت ثبت نام کرده سپس کارگاه موردنظر را انتخاب کنید): https://evnd.co/W13GS 📞راهنما: شماره 09124512156
انسانی موجودی خودساز.mp3
541.3K
✅خودسازی انسان 🔹علامه حسن‌زاده آملی: ما دائما در حال ساختن خود هستیم. انسان مهمان سفره خودش است. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅گزارشی از نشست «مناسبات فلسفه و روان‌شناسی (۱) (مطالعه موردی بخش علم‌النفس)» 📌احمد شه‌گلی: انسان‌شناسی یکی از محوری‌ترین مباحث فلسفی بوده و نقطه اتصال فلسفه و روان‌شناسی است. 🔰برای دیدن متن گزارش 👇👇 🆔https://b2n.ir/u77046 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅سقوط انسانيت در دنیای مدرن 🔰گفتار استاد مطهری درباره موقعیت انسان در جهان مدرن: 🔹سقوط انسانيت غير از شكل فلسفى و شكل بيولوژى و نژادى او، شكلهاى ديگر هم پيدا كرد از نظر توجيه غرايز و محركات وجودى‏اش. علاوه بر اينكه سابقه‏اش و مقامش در جهان و تخمه و نژادش تنزل كرد، پرونده‏اش هم خراب شد، تاريخش هم لكه‏ دار شد و از درخشندگى افتاد. بشر بسيار دم زده بود از نيكى، خدمت، دانش دوستى، عشق به خدا . فلسفه‏ ها و فرضيه‏ ها پيدا شد كه مدعى شد انسان پا از دايره محركات شكم و پايين‏تر از شكم بيرون نمیگذارد. بشريت به شكل ديگرى سقوط كرد. ماترياليسم و ادعاى ماشينى بودن انسان و اينكه تار و پود انسان را تنها تركيبات فيزيكى و شيميايى تشكيل میدهد و انسان جز ماشينى پيوسته و بهم بسته از قطعات ماده نيست، اين نيز به نحوى ديگر و آخرين ضربه را به مقام نيمه خدايى انسان وارد كرد و او را تا سرحد يك جماد پايين آورد. پس تغيير فرضيه بطلميوسى بشر را از مقام مركزيت جهان خارج كرد، نظريه بيولوژى تبدل انواع شرافت نژادى و فرشته نژادى او را محو كرد، ماترياليسم تاريخى و فرويديسم پرده از روى پرونده خراب و عمليات درخشان و قدس مآب او برداشت و او را تا سرحد حيوان تنزل داد، بالاخره ماترياليسم فلسفى او را با يك جماد از نظر ارزش ذاتى و معنوى برابر كرد.(مطهری، يادداشت‏ها، ج‏1، صص398- 397 ) 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰علم النفس و معرفت النفس 🔹علامه طباطبایی(ره): 🔹«معمولًا علم نفس به فنى گفته مى‏شود كه از نفس و مسائل مربوط به آن و خواص آن بحث می كند و معرفةالنفس به شناسايى واقعيت نفس از راه مشاهده و عيان گفته میشود. شناسايى نفس از راه علم نفس، «شناسايى فكرى» است و از راه معرفةالنفس «شناسايى شهودى» (طباطبایی، بررسی‌های اسلامي، ج‏2، ص 207). 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰موقعیت های انسان 🔸 آزادى از اسارت ‏ها با شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت هستى و شناخت ‏هاى ديگر بدست مى‏ آيد. من كه تا ديروز اسير توپ‏ ها و عروسك ‏هايم بودم امروز از آن‏ها بيزارم؛ چون به وسعتى رسيده ‏ام و چون عظمت خودم را يافته ‏ام و بزرگى خودم را شناخته ‏ام. 🔸 براى ميزان و سنجش، نيروى عقل هست؛ و براى اطمينان بيشتر مى‏ توان با ميزان ‏هاى ديگر مشاوره كرد و از فكر و عقل، از ارزيابى و سنجش آن‏ها بهره ‏مند شد. 🔸 در هنگام مشورت نبايد اسير برداشت ‏ها و حرف ‏ها بود، بايد ملاك ‏ها را بدست آورد و بايد از اطلاعات و آگاهى‏ هاى ديگران بهره‏ مند شد و آن‏ها را سنجيد و سپس انتخاب كرد. 🔸 مشورت، چشم خود را كور كردن نيست، بلكه از چراغ ‏هاى ديگر بهره گرفتن است. اين اشتباه است كه با امر و نهى ديگران حركت كنيم. چه بسا آنچه كه ملاك نهى است باعث حركت من و تشويق من باشد؛ چون شرايط و موقعيت ‏ها و محيط ها يكسان نيست. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۳۱ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
📜مراتب طولی و عرضی روح 🏴(به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله مصباح یزدی ره) 📌 برای شادی روح ایشان صلوات عنایت بفرمائید. "روح دارای مراتب طولی و شؤون عرضی است. یعنی نفس با این که موجود واحد بسیطی است ولی وجود ذومراتبی است. مراتبی که معمولاً فیلسوفان برای آن ذکر می‌کنند حسی، خیالی، و عقلی است. ولی ما روی تعدادش تکیه نمی‌کنیم. اجمالاً نفس دارای مراتبی است و دست کم در بعضی از مراتب، شؤون مختلفی دارد. شاید هم در همه مراتب مثلاً در مرتبۀ‌ حس شأن نفس تنها مربوط به مبصرات نیست، مسموعات هم هست. مشمومات هم هست و سایر چیزهایی که حواس مختلف به آن تعلق می‌گیرد. روح در مرتبۀ‌ حس فقط یک شأن ندارد. پس کثرتی در مراتب روح وجود دارد از نظر شدت و ضعف مرتبۀ وجودی و کثرتی در شؤون هر مرتبه‌ای که این شؤون در عرض هم هست و بین آنها شدت و ضعف نیست. مبصرات با مسموعات مثلاً رابطۀ‌ طولی و علی و معلولی ندارند؛ بلکه در عرض هم هستند. لذایذی که برای روح در هر مرتبه‌ای حاصل می‌شود خیلی زیاد و متنوع است. کمالاتی هم که برایش حاصل می‌شود آنها هم متنوع هستند به تنوع متعلقاتشان." استاد مصباح یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ص ۳۳۴ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 🏴(به مناسبت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام ) 💠در طول تاریخ دو جبهه حق و باطل به صورت ها و در قالب افراد مختلف مبارزات و جنگ هایی علیه یکدیگر داشته اند. این جنگ ها گاه به اوج خود می رسید و صحنه های تاریخ سازی شکل می گرفت. از یک طرف آزاد مردان و انسان هایی الهی قرار داشتند که با رسالت های تاریخی خود زیباترین صحنه های انسانی را ترسیم می کردند و از طرف دیگر دنیاپرستان و مستکبران قرار داشتند که علیه جبهه حق انواع خونریزی ها و رذالت ها را بکار می گرفتند. 🔹 از ماجرای هابیل و قابیل، موسی و فرعون، امام علی(ع) و خوارج، امام حسین (ع) و یزید تا جریان داعش و سردار نمونه هایی از این فراز ها و فرودهای تاریخی جبهه حق و باطل هستند. 💢 به همان اندازه که یک طرف در اوج است به همان اندازه طرف مقابل در حضیض ذلت است. شهادت انسان های بزرگ دو جنبه از یک واقعیت است در یک طرف وجود شهید و در طرف دیگر خونخواران و ددمنشانی هستند که انسان های الهی را مانع استثمار خود می بینند. 🌀قتل انسان های الهی کار هر کسی نیست، انسان باید خیلی پست شده باشد تا بتواند انسانی که تمام عمر خود را در راه حق و حقیقت فعالیت کرده را به شهادت برساند. همان گونه که محبت اولیا الهی مرتبه ای از کمال است که انسان ها بهره های مختلفی دارند، قتل اولیا الهی نیز مرتبه ای از شقاوت است که انسان باید خیلی تنزل پیدا کرده تا بتواند چنین کاری کند. در نازل ترین درجه قاتلین حجت الهی قرار دارند که بر اساس روایات متعددی مسیر تولد قاتلان انبیا و حجج الهی (علیهم السلام) از مجرای حلال صورت نگرفته است. ♻️ نمونه والایی انسانیت در این قرن است و مقابل او قاتل آن قرار دارد که در صورت شبیه خوک و در سیرت بدتر از آن است. البته قاتل او فرد نبود بلکه جریان و سیستم فکری آمریکایی-اسرائیلی بود. ✅ یکی از محبوب ترین شخصیت بین المللی است. از محبوبیتش جهانی وی تا تقید و دینداری ایشان تا طرح ها و برنامه های شگفت آور و اعتراف دشمنان به مجد و بزرگی ایشان، از او شخصیتی استثنایی ساخته بود. ایشان نمونه والایی انسانی در قرن حاضر است که می تواند در ابعاد جهانی الگو قرار گیرد. 🔶(وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.) 🔹 بخت بازآید از آن در که یکی چون تو درآید روی میمون تو دیدن در دولت بگشاید 🔹صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید 🔹این لطافت که تو داری همه دل‌ها بفریبد وین بشاشت که تو داری همه غم‌ها بزداید ✍️یادداشت 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ظهور باطن انسان

🔸 آنها که در درونشان یک هست خیال می ‌کنند همیشه می ‌توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی ‌کنیم؟! نه، ما اظهار می ‌کنیم... . 🎙آیت الله جوادی آملی 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
🔰 آدمی به اندازه ای که توسعه پیدا می کند دنیا برایش تنگ می شود. 🔹 آب تا وقتى كه آب است، به ته ليوان قانع است، جا برايش گشاد است، خيلى هم اضافى دارد. ولى وقتى كه حركتى در آن ايجاد مى‏شود؛ مولكول‏ها و اتم‏هايش از هم باز مى‏شوند، ديگر در آن قرار نمى‏گيرد، تبخير شده است؛ يعنى در جشن تبخيرش اگر سرپوشى نباشد يك آن قرار نمى‏گيرد، بيرون مى‏رود. 🔹 آدمى به اندازه‏اى كه توسعه پيدا مى‏كند دنيا برايش تنگ مى‏شود، سجنش مى‏شود. «الدنيا سجن المؤمن»، به خاطر عنصر ايمانى است كه در او شكل گرفته؛ يعنى بزرگتر از دنيا شده، دنيا برايش تنگ است. «و جنة الكافر»؛ دنيا براى كافر گشاد است. او چيزى نمى‏خواهد. آنچه را هم كه مى‏خواهد، حىّ و حاضر دارد.تازه برايش زياد هم هست! ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۶۲ #⃣ 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
✅ماهیت از دیدگاه مولوی پس به صورت آدمی فرع جهان وز صفت اصل جهان این را بدان ظاهرش را پشه‌ای آرد به چرخ باطنش باشد محیط هفت چرخ 🔹🔹🔹 پس به صورت عالم اصغر توی پس به معنی عالم اکبر توی ظاهر آن شاخ اصل میوه است باطنا بهر ثمر شد شاخ هست توضیح بیت آخر: در ظاهر میوه از درخت است اما در حقیقت درخت از میوه است؛ زیرا هدف اصلی میوه است و درخت برای آن به وجود آمده است. انسان نیز این گونه است اصل باطن خدایی اوست که میوه است و جسم چون درخت می باشد. 🌐 🆔@ahmad_shahgoli
⭕️درجات وجودی انسان 🔘انسان خودش اسیر خودش می‌شود، خودش برده و بنده خودش می‌شود. انسان دو مقام یا دو درجه دارد: درجه دانی،⬅️درجه حیوانی؛ و درجه عالی،⬅️درجه انسانی. 💢پیغمبران آمده‌اند که آزادی معنوی بشر را حفظ کنند، یعنی نگذارند شرافت انسان، انسانیت انسان، عقل و وجدان انسان 👈اسیر شهوت یا خشم یا منفعت‌طلبی انسان بشود. این معنی آزادی معنوی است. ✅هر وقت شما دیدید بر خشم خودتان مسلط هستید نه خشم شما بر شما مسلط است، شما آزادید. هر وقت دیدید شما بر شهوت خودتان مسلط هستید نه شهوت شما بر شما، هر وقت شما دیدید یک درآمد غیرمشروع در مقابل شما قرار گرفت و این نفس شما اشتیاق دارد می‌گوید این درآمد را بگیر، اما ایمان و وجدان و عقل شما حکم می‌کند که این نامشروع است، نگیر و بر این میل نفسانی خودتان غالب شدید، بدانید شما از نظر معنوی واقعاً انسان آزادی هستید. ❌اما اگر دیدید تا چشم یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، گوش یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، شکم یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، شما اسیرید، برده و بنده هستید. ⚠️نمی‌توانی پول‌پرست باشی و روحت آزاد باشد و درواقع نمی‌توانی شهوت‌پرست باشی، خشم‌پرست باشی.[ و روحت آزاد باشد ] پس اگر می‌خواهی واقعاً آزاد باشی، روحت را باید آزاد کنی. 🔹چقدر در همین زمینه ما بیانات عجیبی داریم! حدیثی دیدم در شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید که روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به میان اصحاب صفّه‏ رفتند. یکی از آنها گفت: یا رسول الله! من در نَفْس خودم این حالت را احساس می‌کنم که اصلًا تمام دنیا و مافیها درنظر من بی‌قیمت است. الآن در نظر من طلا و سنگ یکی است، یعنی هیچ کدام از اینها نمی‌تواند مرا به سوی خودش بکشد. نمی‌خواهد بگوید که استفاده من از طلا و از سنگ یک جور است؛ بلکه قدرت طلا و قدرت سنگ در اینکه من را به سوی خودش بکشاند یکی است. رسول اکرم نگاهی به او کرد و فرمود: «اذاً انْتَ صِرْتَ حُرّاً حالا من می‌توانم به تو بگویم که مرد آزادی هستی.» 📚 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص ۳۲ @zendegi_filsofaneh 🌐 🆔@ahmad_shahgoli