🔴«عرفان» و «رهایی از تنهایی»
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از بدترین وضعیتهای روحی برای بسیاری از انسانها «تنهایی» است. روانشناسان و درمانگران راههای مختلفی برای رهایی از این درد کشنده پیش پای چنین افرادی نهاده و مینهند. حتی بعضاً داروهای شیمیایی و گیاهی خاصی هم برای رهایی از این بیماری تولید کردهاند! اما حقیقت این است که انسان هرگز تنها نیست؛ آنچه که عدهای از افراد دچار آن میشوند «احساس تنهایی» است.
بهترین نسخه درمانی برای رهایی از این احساس، تقویت باورهای دینی و نگاه عرفانی و معنوی به هستی است. هیچ عارف مسلمانی را نمییابید و نخواهید یافت که در لحظهای از لحظات عمرش احساس تنهایی کرده باشد. احساس تنهایی برای آنان احساسی بیمعناست. آنان نه تنها خود، بلکه همه عالم را محضر خدا میبینند و بلکه غیر از خدا و جلوهها و مظاهر او چیزی را نمیبینند. عرفان عین احساس حضور است. حضور در محضر هستی مطلق؛ عرفان عین حضور در محضر حقیقت هستی و هستی حقیقی است:
به صحرا بنگرم صحرا ته وینم
به دریا بنگرم دریا ته وینم
بهر جا بنگرم کوه و در و دشت
نشان روی زیبای ته وینم
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴همرنگی با جماعت؟
🖊احمدحسین شریفی
🔷همرنگی با جماعت را نه میتوان به طور مطلق بد دانست و نه به طور مطلق خوب. بستگی به متعلق و هدف همرنگی دارد. همرنگی با دیگران در ناهنجاریها و رذیلتها نادرست است" اما همرنگی در کارهای خوب و خیر و هنجارها خوب است.
🔷در عین حال، درست نیست که انسان در کارهایش، همواره خود را یکی همچون دیگران قلمداد کند و به دنبال پیشگامی و خطشکنی در انجام کارهای خیر نباشد. در حدیثی میخوانیم که ائمه اطهار(ع) به شاگردان خود توصیه کردهاند که «اِمَّعَه» نباشید. یعنی چنین نباشید که دائماً بگویید «انا معه» یعنی خود را مقلد و همراه و پیرو دیگران ندانید. چنین نباشد که بگویید من با مردم هستم و من هم مثل یکی از آنان هستم.
🔶امام صادق علیه السلام به یکی از یاران خود فرمود:
لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ تَقُولُ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ؛ هرگز همرنگ جماعت نباش و نگو من تابع مردم هستم و من هم مثل بقیه مردم هستم.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نگرشهای پیشبرنده
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از شرایط ذهنی و انگیزشی موفقیت این است که هر کاری را بر عهده میگیریم، حتی اگر کاری موقتی باشد، تمام تلاش خود را به کار گیریم که نه تنها بهترین عملکرد را داشته باشیم؛ بلکه بخواهیم که به بالاترین درجه در آن کار برسیم.
فیالمثل اگر به سربازی میرویم، نوع رفتار ما باید به گونهای باشد که میخواهیم به بالاترین درجه نظامی برسیم.
اگر نقاشی میکشیم انگیزه ما این باشد که به توانمندترین نقاش تبدیل شویم.
اگر نماز میخوانیم تمام تلاشمان این باشد که بهترین نمازی را که ممکن است یک انسان به جای آورد را بخوانیم.
با چنین انگیزه و نیتی است که میتوان به پیشرفت در همه کارهای فردی و اجتماعی خود اطمینان داشته باشیم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴در رثای «غربت روح»
🖊احمدحسین شریفی
🔶مونتنی فیلسوف فرانسوی عصر رنسانس میگفت «روح ما زودتر از جسم ما چروک بر میدارد». این یک حقیقت است؛ اما چون چروکهای روح معمولاً از دیدگان پنهان است و توجه دیگران را جلب نمیکند، خود انسان هم که شهوداً و حضوراً آنها را مییابد، از آنها غفلت میکند.
ای کاش آدمیان یک صدم وقتی را که برای «آرایش ظاهر»شان صرف میکنند، صرف «آراستگی باطن» خود میکردند!
ای کاش آدمیان یک صدم هزینههایی را که صرف «مدیریت بدن»شان میکنند، صرف «مدیریت جان» خود میکردند!
ای کاش آدمیان بخش اندکی از زمانی را که صرف زیباسازی و جوانسازی «صورت» خود میکنند، صرف زیباسازی و پاکسازی «سیرت» خود میکردند.
ای کاش همانگونه که دغدغه «تغذیه جسم» خود را داریم، دغدغه «تغذیه روح» خود را هم میداشتیم.
ای کاش همانطور که متوجه «تشنگی جسم» میشویم، «عطش روح» را هم درک میکردیم!
ای کاش همانطور که «تربیت بدنی» را جدی میگیریم؛ به «تربیت روحی» هم اهتمام میورزیدیم!
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ریشه شرافت و دنائت
🖊احمدحسین شریفی
🔶«شرافت» نوعی احساس بزرگی است که بعضی افراد در روح و ضمیر خود دارند. از نگاه اسلامی در جایی که این «احساس بزرگی» مربوط به جهات ایمان و تقوا و عقل و دانش و حیا و صفات پسندیده اخلاقی باشد، حقیقتاً «شرافت» است. اما اگر مربوط به جهات نژادی و قومی و قبیلگی و حسبی و نسبی باشد، نه تنها شرافت نیست که نشانه «دنائت» هم هست.
🔶اگر در جایی انسانهای بزرگ هم به حَسَب و نسب خود افتخار کردهاند، صرفا به دلیل بُعد نژادی و قبیلهای نبوده است؛ بلکه بدان دلیل بوده که اصالت ایمانی و تقوایی خود را گوشزد کنند. کسی خطاب به #امام_رضا(ع) عرض کرد: «در روی زمین کسی یافت نمیشود که پدرانش از پدران تو شریفتر و بالاتر باشند. امام فرمودند: «شرافت آنها به تقوا بوده و همّت آنها طاعت خداوند».
🔶امام باقر(ع) میفرماید: روزی #سلمان با تعدادی از قریشیان در مسجد نشسته بود که هر کسی اصل و نسب خود را بیان میکرد. نوبت به سلمان که رسید او گفت: «من سلمان پسر بندهی خدايم كه گمراه بودم، و خداى عزّ و جلّ مرا به وسيله محمد(ص) هدايت فرمود. بىچيز و تنگدست بودم، پس خدا به وسيله محمد(ص) مرا بىنياز و غنى فرمود؛ برده بودم و خداوند به وسيله محمد(ص) آزادم گردانيد؛ اين است حسب و نسب من.»
#اخلاق
#شرافت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حکایتی از سعدی در باب رياکاری و زهدفروشی
🔶#سعدي درباب دوم گلستان (در اخلاق درويشان) چنین حکایت میکند که «زاهدى مهمان پادشاهى بود. چون به طعام بنشستند كمتر از آن خورد كه ارادت او بود و چون به نماز برخاستند، بيشتر از آن كرد كه عادت او، تا ظن صلاحيت در حق او زيادت كنند. چون به مُقام [خانه] خويش آمد، سفره خواست تا تناولى كند. پسرى صاحب فراست داشت. گفت: «اى پدر، بارى به مجلس سلطان در، طعام نخوردى؟»
گفت:
«در نظر ايشان چيزى نخوردم كه به كار آيد.»
گفت:
«نماز را هم قضا كن كه چيزى نكردى كه به كار آيد.»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✔️اصول و قواعد شکلی و محتوایی تدوین مقالات علمی پژوهشی
✔️لینک شرکت مجازی
vc.miu.ac.ir/almahdi
✔️زمان: چهارشنبه،۲۴ آذر ۱۴۰۰
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ساختار مقاله علمي پژوهشي.pptx
حجم:
1.03M
🔴پاورپوینت نشست اصول مقاله نویسی
🔶لازم به ذکر است که فرصت طرح همه بخشهای این پاورپوینت در جلسه مذکور فراهم نبود؛ ان شاء الله بعد از برگزاری نشست دوم، که احتمالاً در بهمنماه باشد، صوت کامل نشست را هم در کانال بارگذاری خواهیم کرد.
#پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴کار مدام
🖊احمدحسین شریفی
غالباً گفته میشود «تنهایی»، «بدترین درد» است. اما به اعتقاد من «بیکاری» کشندهتر از «تنهایی» است. بلکه تنهایی فقط یکی از پیامدهای بیکاری است.
خداوند آدمی را به گونهای آفریده است که برای تکامل و ترقی خود باید مدام مشغول کار باشد. خود او هم دستور میدهد که «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب» یعنی همینکه از کاری فارغ شدی، بیدرنگ مشغول کاری دیگر شو. حتی یک لحظه هم خود را فارغ از کار نکن.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⚫️کار و تلاش در سبک زندگی فاطمی
🖊احمدحسین شریفی
برخی از مقدسمآبان گمان میکنند اولیای الهی از جمله حضرت زهرا(س) شبانهروز به عبادتهاي معمولي مشغول بودهاند و فعالیت اجتماعی و کار و تلاش برای امرار معاش و گذران زندگی را دون شأن عبادی خود میدانستهاند! در حالی که در فرهنگ فاطمی، «کار» از بزرگترین عبادتهاست. از بهترین ابزارها و وسایل «قرب الهی» است.
در حدیثی چنین نقل شده است که:
رَأَى النَّبِيُّ ص فَاطِمَةَ وَ عَلَيْهَا كِسَاءٌ مِنْ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ وَ هِيَ تَطْحَنُ بِيَدَيْهَا وَ تُرْضِعَ وَلَدَهَا فَدَمَعَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِي مَرَارَةَ الدُّنْيَا بِحَلَاوَةِ الْآخِرَةِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى نَعْمَائِهِ وَ الشُّكْرُ لِلَّهِ عَلَى آلَائِهِ؛ (مکارم الاخلاق، ص۱۱۷)
رسول خدا(ص) #فاطمه را در حالى ديد كه جامهاى بافته از پشم شتر، بر تن دارد و مشغول دستاس كردن و شير دادن كودك خويش است. با ديدن او در اين وضع، اشك از ديدگان پيامبر خدا(ص) جارى شد و فرمود:
«دختر عزيزم! با تحمّل تلخى دنيا، به سوى شيرينى آخرت بشتاب»
فاطمه گفت:
«اى پيامبر خدا! خداوند را بر نعمتهايش مىستايم و او را بر دادههايش سپاس مىگويم»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴برنامه افتتاحیه «ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی»
🔶افتتاحیه: یکشنبه، 28 آذر/ 1400؛ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲
🔶مکان: تهران، مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما
🔶همراه با اعطای پنجمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و قدردانی از خدمات کمنظیر علامه مصباح یزدی(ره) به علوم انسانی اسلامی
🔶اختتامیه: ۸/ دی/ ۱۴۰۰
🔶برگزاری کمیسیونهای شانزدهگانه از تاریخ ۳۰ آذر تا ۸ دی.
🔶برای آگاهی از برنامههای تفصیلی کمیسیونها به سایت کنگره مراجعه کنید👇👇
www.icih.ir
🌹🌹🌹