ویژگیهای جامعه مهدیپسند:
یک. قلع و قمع ریشههای ظلم و طغیان، اعم از ظلم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی؛
دو. رشد و تعالی معرفت علمی و دینی آحاد مردمان؛
سه. فعالسازی همه ظرفیتها و نیروهای موجود در انسان و طبیعت.
منتظران راستین مهدی موعود کسانیاند که در این حوزهها مشغول جهادند.
#امام_زمان
#مهدویت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸پیش شرط ظهور: تلاش در جهت اهداف ظهور یا سکوت دربرابر فساد و فحشا؟!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹در طول سالیان متمادی در میان جامعه مهدویباوران کسانی بوده و هنوز هم، در گوشه و کنار، هستند که، «جاهلانه» و یا «سودجویانه»، با استناد به یک روایت مجعول و مخدوش و غلط مدعی بودند پیششرط ظهور مهدی موعود، پر شدن جامعه بشری از ظلم و فساد و فحشا است! بر همین اساس، عدهای هرگونه اقدام اصلاحی پیش از ظهور را نه تنها کاری ضد مهدویت میپنداشتند! بلکه آن را محکوم به شکست میدانستند! به همین دلیل، نه تنها خود هیچ اقدامی در جهت اصلاح اجتماعی انجام نمیدادند؛ بلکه در کار مصلحان نیز اختلال ایجاد میکردند. روایتی که اینان به آن استناد میکردند این بود که «أَنَّهُ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»!
♦️در حالی که
اولاً، تعبیر «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً» در هیچ یک از منابع نخستین و معتبر نیست؛ بلکه متن صحیح روایت عبارت است از «كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؛ به تعبیر دیگر، روایت نمیفرماید که پیش شرط ظهور مهدی، فراگیری جهانی ظلم و ستم است؛ بنابراین روایت مزبور هرگز ظرفیت چنان کجفهمیای را برای کژاندیشان ندارد! بلکه روایت میفرماید همانطور که در طول تاریخ بارها و بارها شاهد فراگیری ظلم و ستم و یکهتازی فرعونها و امپراتورها و سلاطین جور بودهاید، روزی هم خواهد رسید که مهدی فاطمه، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و شاهد فراگیری عدل و داد خواهید بود.
ثانیاً، حتی اگر چنان روایتی هم داشته باشیم و برفرض محال، حتی اگر صحیحالسند هم باشد، مگر میتواند با صدها آیه و روایتی که نص در وظیفه واجب و قطعی همه مؤمنان در مبارزه با ظلم و جلوگیری از فساد و فحشا و لزوم جهاد مستمر در اقامه دین و امثال آن هستند، رقابت کند؟!
ثالثاً، مگر میشود منتظران مصلح، خود اهل صلاح نباشند؟! مگر میشود کسانی که در آرزوی تحقق جامعه ایدهآل مهدویاند، برای تحقق آن هیچ تلاشی نکنند و بلکه راضی به رواج و فراگیری فعالیتهای ضد آن باشند؟!
🔸به همین دلیل معتقدم و به صراحت میگویم که جریانهایی مثل انجمن حجیته هیچ (یعنی هیچ) تناسبی با فکر و فرهنگ و باور شیعی نداشته و ندارند؛ بلکه سرچشمه شکلگیری، رواج و تداوم چنین جریانهایی را باید در فعالیتهای ساواک و صهیونیستها و بهائیان و در دوران بعد از انقلاب در سیا و موساد و اینتلیجنس سرویس و امثال آنها جستجو کرد.
#مهدویت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸معنای انتظار فرج بر اساس فقرات دعای ندبه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتظار فرج یعنی هیچ بنبستی در زندگی فردی و اجتماعی مهدیباوران وجود ندارد؛
انتظار فرج یعنی هر قفلی که شیاطین انسی و جنی بر زندگی مهدیباوران میزنند، گشودنی و شکستی است؛
انتظار فرج یعنی همه دشمنان مهدیباوران، نابودشدنیاند؛
انتظار فرج یعنی باطل گذرا و فانی است و حق ماندگار و باقی است؛
انتظار فرج یعنی درس امید و امیدواری و امیدافزایی؛
انتظار فرج یعنی نشاط و سرزندگی و انگیزهمندی مهدیباوران در همه عرصههای زیست فردی و اجتماعی؛
انتظار فرج یعنی تلاش و جهاد در جهت زمینهسازی و آمادهسازی شرایط سختافزاری و نرمافزاری سیاسی و اجتماعی برای عدالت جهانی؛
انتظار فرج یعنی قانع نشدن به وضع موجود و تلاش در جهت دستیابی به وضع مطلوب؛
انتظار فرج یعنی تلاش مجاهدانه در جهت ترویج و نهادینهسازی ارزشهای الهی در زیست اجتماعی؛
انتظار فرج یعنی حرکت در مسیر تحقق آرزوهای همه پیامبران و پاکان عالم؛
انتظار فرج یعنی داشتن شاخص برای یافتن مسیر درست در گردبادهای فتنه و فساد؛
انتظار فرج یعنی ظلمستیزی و تلاش در جهت نابودی ظالمان: أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِالظَّلَمَةِ،
انتظار فرج یعنی تلاش در جهت رفع نقایص و کژیهای فکری، رفتاری و گفتاری: أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَج؛
انتظار فرج یعنی زمینهسازی برای برچیدن ستم و دشمنی؛ أَيْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ،
انتظار فرج یعنی تلاش دائمی در جهت عمل به فرایض الهی و احیای سنتهای دینی و خدایی: أَيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِيدِ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَنِ؛
انتظار فرج یعنی تلاش در جهت بازگرداندن دین و ارزشها و احکام دینی در زندگی فردی و اجتماعی: أَيْنَ الْمُتَخَيَّرُ لِإِعَادَةِ الْمِلَّةِ وَ الشَّرِيعَةِ؛
انتظار فرج یعنی کار و تلاش برای احیای قرآن و چهارچوبهای قرآنی در زندگی؛ أَيْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْيَاءِ الْكِتَابِ وَ حُدُودِهِ؛
انتظار فرج یعنی تلاش در جهت احیای نشانههای دین و دینداری و برجستهسازی دینداران: أَيْنَ مُحْيِي مَعَالِمِ الدِّينِ وَ أَهْلِهِ؛
انتظار فرج یعنی مبارزه با متجاوزان و درهمشکستن شوکت پوشالی زورگویان: أَيْنَ قَاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ؛
انتظار فرج یعنی اقدام در جهت از میان برداشتن پایههای فکری شرک و تخریب پایههای عملی نفاق: أَيْنَ هَادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاقِ؛
انتظار فرج یعنی تلاش در جهت خشکاندن ریشههای فسق و نافرمانی: أَيْنَ مُبِيدُ أَهْلِ الْفِسْقِ وَ الْعِصْيَانِ؛
انتظار فرج یعنی جهاد در جهت زدودن نشانههای گمراهی و خاموش کردن آثار هواهای نفسانی؛ أَيْنَ طَامِسُ آثَارِ الزَّيْغِ وَ الْأَهْوَاءِ؛
انتظار فرج یعنی اقدام در جهت قطع ریشههای دروغ و افتراء و تهمت: أَيْنَ قَاطِعُ حَبَائِلِ الْكِذْبِ وَ الاِفْتِرَاءِ؛
انتظار فرج یعنی حرکت در جهت مبارزه با خودبزرگبینی و تکبر و سرکشی: و أَيْنَ مُبِيدُ الْعُتَاةِ وَ الْمَرَدَةِ؛
انتظار یعنی مبارزه دائمی و بیوفقه با گمراهی و گمراهکنندگان و تلاش در جهت زدودن الحاد و ملحدان: أَيْنَ مُسْتَأْصِلُ أَهْلِ الْعِنَادِ وَ التَّضْلِيلِ وَ الْإِلْحَادِ؛
انتظار فرج یعنی عزیز داشتن اولیای خدا و ذلیل شمردن دشمنان خدا: أَيْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِيَاءِ وَ مُذِلُّ الْأَعْدَاءِ؛
انتظار فرج یعنی معیار و محور وفاق و همدلی و همراهی اجتماعی باید تقوا باشد و بس: أَيْنَ جَامِعُ الْكَلِمَةِ (الْكَلِمِ) عَلَى التَّقْوَى؛
انتظار فرج یعنی گشودن درهای هدایت الهی و تلاش در جهت آشناسازی مردمان با زیباییها و لذتهای معنوی و نمایاندن راههای تعالی به بشریت: أَيْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتَى؛ أَيْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِيَاءُ؛ أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ؛
انتظار فرج یعنی برافراشتن پرچم هدایت برای جهانیان؛ أَيْنَ صَاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَ نَاشِرُ رَايَةِ الْهُدَى
انتظار فرج یعنی تلاش در جهت اصلاح پریشانیهای آدمیان و خشنودسازی مردمان: أَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاَحِ وَ الرِّضَا؛
انتظار فرج یعنی حرکت در مسیر تحقق خواستههای پیامبران و پیروان پیامبران: أَيْنَ الطَّالِبُ بِذُحُولِ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَبْنَاءِ الْأَنْبِيَاءِ؛
انتظار فرج یعنی حسینشناسی و حسینی عمل کردن: أَيْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاَءَ.
♦️شاید به این دلیل باشد که انتظار فرج «برترین اعمال»، «محبوبترین اعمال» و «بهترین جهاد» در نزد خدای متعال است.
#مهدویت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️دشواری علتکاوی در پدیدهها و کنشهای انسانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کشف مکانيسم علّي در کنشهاي انساني (حتي کنشهاي يک فرد يا جامعة خاص) کاري بس دشوار است. زيرا به طور قطع، پديدههاي انساني را نميتوان تک عاملي و تک علتي ديد. علل و عوامل مختلفي دست به دست هم ميدهند تا يک کنش اختياري و آگاهانه از انسان سر ميزند. نقش علل و عواملي همچون هنجارها و ارزشهاي فردي و اجتماعي، ساختارهاي اجتماعي، عوامل تربيتي و وراثتي و محيطي در شکلدهي به کنشهاي انساني را هرگز نميتوان و نميبايد ناديده گرفت. در کنار همة اين عوامل بايد نقش اراده و اختيار کنشگر را نيز افزود که جزء اخير علت تامة صدور افعال انساني است. اساساً در شکلگيري کنشهاي انساني حتي نبايد تأثير علتهاي نامرئي و غير اختياري را نيز ناديده گرفت. اينکه در روايات آمده است:
كَانَ فِيمَا أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ مَنْ زَنَى زُنِيَ بِهِ وَ لَوْ فِي الْعَقِبِ مِنْ بَعْدِهِ يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عِفَّ تَعِفَّ أَهْلُكَ يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يَكْثُرَ خَيْرُ أَهْلِ بَيْتِكَ فَإِيَّاكَ وَ الزِّنَا؛
از جملة مسائلي که خداوند به موسيبنعمران وحي کرد اين بود که اي موسيبنعمران کسي که با ديگران زنا کند، با او زنا خواهد شد حتي اگر در نسلهاي بعدي او باشد. اي موسيبنعمران پاکدامن باش تا منسوبان تو پاکدامني کنند؛ اي موسيبنعمران اگر ميخواهي که خير خانوادة خود را زياد کني، پس از زنا بپرهيز.
این نشان ميدهد که در تبيين يک کنش خاص، نبايد از کنشهاي کنشگران ديگر نيز غافل بود. اينکه فسقجويي يک مرد به منزلة قوّادي او براي همسرش دانسته ميشود، نشان از تأثير علتهاي پنهان و غيراختياري در شکلدهي به يک پديدة اختياري است. جلالالدين مولوي نيز اين حقيقت را به زبان شعر، چنين بيان کرده است:
قصد جفت دیگران کردم ز جاه
بر من آمد آن و افتادم به چاه
من در خانهی کسی دیگر زدم
او در خانهی مرا زد لاجرم
هر که با اهل کسان شد فسق جو
اهل خود را دان که قواد است او
زان که مثل آن جزای آن شود
چون جزای سیئه مثلش بود
غرض آنکه، فهم چنين روابطي و به دست دادن ميزان تأثير هر کدام از آنها در شکلگيري کنشهاي انساني، کاري است به غايت دشوار و سختياب.
(بخشی از کتاب روششناسی علوم انسانی اسلامی، احمدحسین شریفی)
#علوم_انسانی
#روش
#مولوی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️علوم انسانی و راز تلقیهای متنوع
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از دلایل تلقیها و توقعات مختلف و متنوع و بعضاً متضاد از علوم انسانی را باید در نوع نگاه و طرز تلقی صاحبنظران به تعریف «علم» (به عنوان مقسم علوم انسانی) و «علوم انسانی» جستجو کرد.
به عنوان مثال، اگر «روش» را جزء یا رکن «علم» بدانیم یا ندانیم، تعریف ما و بالتبع توقع ما از علوم انسانی متفاوت خواهد بود.
حتی کسانی که روش را جزء تعريف ميآورند لزوماً يک تعريف واحد ارائه نميدهند. ممکن است يک نفر «روش تجربهی آزمايشگاهی» را جزء تعريف علوم انسانی بداند (آنگونه که در نیمه اول قرن بیستم پزیتیویستهای غربی میگفتند و معالاسف بسیاری از روشنفکران ایرانی هنوز هم در همان فضا هستند) و شخصی ديگر «روش تجربهی تفهمی» را و نفر سومی روشهای ديگری را؛
همچنين ممکن است کسی روش را جزء تعريف علم در «مقام گردآوری» تلقی کند و ديگری روش را مؤلفة تعريف علم در «مقام داوری» بداند.
همين اختلاف در مسألة غايت و هدف نيز مطرح است. به اين صورت که اگر غايت را جزء هويت علم و رکنی از ارکان آن بدانيم يا ندانيم، تعاريف متفاوتی خواهيم داشت. حتی کسانی که غايت را رکن علم به شمار میآورند، خود ممکن است به دستههای مختلفی تقسيم شوند. زيرا غايات بر اساس جهانبينیها مشخص میشوند و جهانبينیها هم متفاوتاند.
#علوم_انسانی
#روش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«ملاحظهکاری»، «همرنگی» و «طمعورزی» سه مانعِ «جامعهپردازی دینی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فلسفه اصلی #بعثت پیامبران و به تبع آن فلسفه وجودی حکومت اسلامی «اقامه دین» بوده است: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ» (شوری، ۱۳) در این آیه خدای متعال نام پیامبران اولی العزم را ذکر میکند و میفرماید علت تشریع احکامی که توسط این پنج پیامبر بزرگ الهی ابلاغ شده است: «اقامه»، «تحقق» و «نهادینهسازی» دین بوده است.
اقامه دین و نهادینهسازی آن طبیعتاً کاری بسیار پیچیده و پرزحمت است و نیازمند انواعی از مجاهدتهای خالصانه و طولانیمدت هم هست. مهمترین شرط لازم برای این کار آن است که حاکمان و خواص جامعه و متصدیان امور جامعه اسلامی افرادی باشند که توانایی چنین کاری را داشته باشند. جامعه صالح نیازمند انسان صالح است.
#امیرمؤمنان علیه السلام در جملهای حکیمانه، با استفاده از ادات حصر «انّما» سه شرط لازم برای اقامهکنندگان دین را بیان میکند:
انَّما يُقيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحانَهُ مَنْ لا يُصانِعُ وَ لا يُضارِعُ وَ لا يَتَّبِعُ الْمَطامِعَ.
در این جمله تأکید شده است که تنها و تنها کسانی میتوانند دین الهی و فرمان خدای سبجان را اقامه کنند و برپا دارند و در نهادینهسازی آن موفق باشند که سه ویژگی را نداشته باشند:
یک. «اهل مصانعه نباشد»: شاید نتوان معادلی دقیق برای این واژه در زبان فارسی پیدا کرد؛ در مجموع میتوان گفت منظور از مصانعه یعنی ملاحظهکاری؛ سازشکاری؛ رودربایستی داشتن؛ اهل بده بستان بودن؛ رفیقبازی؛ مصلحتاندیشیهای سودجویانه؛ مداهنه؛ شیرهمالی کردن؛ ماستمالی کردن؛ و به صورتسازی قناعت کردن.
دو. «اهل مضارعه نباشد»: مضارعه یعنی مشابهت، تقلید و همرنگی با جماعت؛ یعنی اقامهکنندگان دین خدا، همرنگ جماعت نیستند؛ همچون عامه مردمانی که اهتمام چندانی به امر الهی ندارند، رفتار نمیکنند. طبیعتاً کسی میتواند در نهادینهسازی دین در جامعه موفق باشد که نه تنها ضعفها و کمبودها را بشناسد؛ بلکه خودش از آن نقصها و ضعفها مبرّا باشد. کسی میتواند جامعه را «اصلاح» کند، که خودش «صالح» باشد. فردسازی مقدم بر جامعهپردازی است.
سه. «دنبال مطامع نباشد»: کسی که دنبال مطامع نفسانی و خواستههای دل خود باشد، هرگز نمیتواند دنبال اقامه امر خدا باشد؛ انسان طمعکار، یک برده ابدی است: «الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ؛ طمع بردگى جاويد است.» و کسی که خود در غل و زنجیری جاودانه به بند کشیده شده است، هرگز نمیتواند غل و زنجیر از پای دیگران برکند. کسی که خود گرفتار هواهای حیوانی نفس خویش است، هرگز نمیتواند هوای امر خدا را داشته باشد!
#فرهنگ
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️خطر «مقدسمآبان عارفنما» برای اسلام و انقلاب؛ از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[یک] امام خمینی در نامهای خطاب به روحانیان و علمای سراسر کشور که با عنوان «منشور روحانیت» منتشر شد، ضمن تمجید فراوان از پیشتازی روحانیت در مبارزه با ظلم و استبداد و استکبار و سرمایهداران زالوصفت در طول تاریخ اسلام و ضمن تمجید از فداکاریهای علمی آنان علیرغم همه محدودیتها و محرومیتها و ضمن آنکه روحانیت را عامل بقای اسلام و معارف اسلام ناب محمدی میداند، تأکید میکند که تمجید از روحانیت به معنای نادیده گرفتن خباثتها و خیانتهای برخی از روحانینمایان و مقدسنمایان و تحجرگراهایی که در حوزههای علمیه جا خوش کرده و در لباس روحانیت درآمدهاند، نیست.
جمله مهم و کلیدی #امام_خمینی(ره) این است که:
«در حوزههای علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند.»
و سپس مسأله #نفوذ را متذکر میشود و میفرماید، استکبار، تمام تلاش خود را در جهت تقویت راههای نفوذ در حوزههای علمیه و روحانیت به کار گرفته است: «وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راههای نفوذ تقویت گردید. ... یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشتهاند. ... ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست.»
[دو] طلاب عزیز و مردم مؤمنان و انقلابی باید بدانند که این سخنان حکیمانه امام خمینی(ره) کهنهشدنی نیستند؛ گویا برای همین امروز حوزههای علمیه بیان شدهاند. چند روز قبل دیدم که یکی از مدعیان عرفان و معنویت، که البته چند سال قبل، به دلیل طرح ادعاهای واهی و مردمفریبانه، مطرود #علامه_حسنزاده آملی، اسطوره زهد و تقوا و معنویت و عرفان در دوران معاصر، هم واقع شده بود، گفته است: شیعیان، تا پیش از ظهور، نباید در مقابل حکومتهای طاغوت اقدامی انجام دهند! زیرا شیعه اساساً تا قبل از ظهور بلد نیست عدالت برپا کند! و برای رسیدن به نتیجه به زحمت میافتد! و چون عصمت ندارد، خطاهایی از او رخ میدهد؛ بنابراین شیعیان تا پیش از ظهور، نه تنها نباید اقدامی جهت اقامه دین انجام دهند بلکه باید با حکومتهای طاغوت هم کنار بیایند و در برابر هر نوع ظلم و ستمی که میبینند سکوت کنند و هیچ اقدامی انجام ندهند!
[سه] و امام خمینی چقدر زیبا این قماش عمامهبه سرهای متحجر و مقدسمآب و معنویتفروش را شناخته بود که میفرمود کسانی در حوزههای علمیه هستند که گویی هیچ وظیفهای جز مبارزه با اسلام و انقلاب ندارند! به تعبیر امام:
«امروز عدهای با ژست تقدسمآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام میزنند که گویی وظیفهای غیر از این ندارند.»
امام به همه طلاب و روحانیان تذکر میدهد که خطر مقدسنمایان را دستکم نگیرند؛ و لحظهای از نقشههای آنان غفلت نکنند:
«خطر تحجرگرایان و مقدسنمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکاییاند و دشمن رسولالله.»
#عرفان
#سیاست
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️اختلال در دستگاه محاسباتی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مهمترین و اساسیترین کارهای نفوذیها، ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی تصمیمگیران و مسؤولان کشور است. آنان تلاش میکنند، با هنرمندی، حقایق را برای مسؤولان و حتی عامه مردمان، وارونه نشان دهند.
هدف اصلی نفوذی آن است که مدیریت «ذهن» و «ضمیر» و حتی «زبان» تصمیمگیران و مدیران و بلکه آحاد مردمان را به صورت غیرمستقیم در دست دشمنان قرار دهند و در نتیجه در همان مسیری حرکت کنند که دشمنان طراحی کردهاند. همان تصمیمی را بگیرند که دشمن میخواهند و همان سمت و سویی را نگاه کنند که دشمن طراحی کرده است.
#نفوذ
#دشمنشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️نتیجه دستکاری افکار عمومی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل نقش ویژه خواص در جهتدهی به افکار عمومی، دشمنان تلاش کرده و میکنند تا از راه نفوذ و از راه آلوده کردن ذهن و ضمیر «خواص»، افکار عمومی را «دستکاری» کنند.
«خواص جلّال» و «حرامخوار» آرام آرام حساسیتهای خود را نسبت به اصول اسلامی و اصالتهای انقلابی از دست داده، ناخودآگاه، دچار نوعی «دیاثت سیاسی» و «بیغیرتی فرهنگی» و «قانونگریزی مصلحتاندیشانه» میشوند.
عامه مردم نیز با مشاهده بیعملی و بهانهجویی و ملاحظهکاری و مصلحتسنجی و دنیاطلبی خواص، نسبت به درستی ارزشهای جامعه دچار تردید میشوند. نتیجه تردید، فروپاشیِ ابهت و اقتدار نظام اسلامی و اصالتهای انقلابی در ذهن و ضمیر عامه مردم است!
و نتیجه تردید و دودلی آن است که آرام آرام زمینههای اقدامات سخت دشمن هم فراهم میشود.
تجربه سوریه پیش چشم ماست. همگان دیدم که دولت سوریه علیرغم داشتن ارتشی ۵۰۰ هزار نفره و هزاران موشک بالستیک و صدها هواپیمای جنگی و هزاران تانک رزمی و ... نتوانست به مدت دو هفته دربرابر یک نیروی شورشی ۲۰ هزار نفره دوام بیاورد! زیرا، دشمن بیش از یک دهه مشغول دستکاری افکار عمومی بود و توانسته بود ذهنیت بخش وسیعی از جامعه را نسبت به دولت بشار اسد تغییر دهد. بعد از موفقیت در جنگ نرم بود که با یک جنگ سخت چند روزه، توانست دولت بشار اسد را سرنگون کند. این است نقش «دستکاری افکار عمومی» در جنگ نرم!
و حضرت ولایت چه اخطار مهم و تکاندهندهای دادند:
«اگر در دفاع نرمافزاری مشکل داشته باشیم، مشکل را ابزارهای سختافزاری برطرف نمیکنند.»
#جنگ_نرم
#نفوذ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
یکی از کارهای خوب در ماه معنوی شعبان، انس روزانه با مناجات شعبانیه است. مناجاتی که از بزرگترین افتخارات معنوی و معرفتی شیعیان است. علاقه بسیاری از اهل دل به ماه شعبان به دلیل این مناجات بینظیر است. دریایی از معارف در آن نهفته است. بسیاری از اهل معرفت فقرات این مناجات را در طول سال در قنوت نمازهای خود میخوانند. آنگونه که در نقلها آمده است از معدود دعاهایی است که همه ائمه اطهار علیهم السلام آن را میخواندهاند.
یکی از کتابهای خوشخوان و روان و کمحجمی که در شرح این مناجات نوشته شده است کتاب «شکوه نجوا» از #علامه_مصباح یزدی است. برای فهم عمیقتر این مناجات مطالعه آن را از دست ندهید.
#مناجات_شعبانیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️به این خبر توجه کنید:
«وضعیت درس ریاضی۲ در ترم پاییز ۱۴۰۳ دانشگاه صنعتی شریف: درس ریاضی۲ در ترم پاییز ۱۴۰۳ به عنوان درس فرعی برای دانشجویان دوره کارشناسی (ورودی ۱۴۰۲ و قبل از آن) ارائه شد و ۷۴۰ دانشجو در این دوره ثبتنام کردند. در روزهای پایانی ترم، ۹۰ نفر از این جمع درس را حذف کردند (حذف اضطراری، W) و درنهایت ۶۵۰ نفر در آزمون پایان ترم حاضر شدند. با تصحیح برگهها، میانگین نمرات ۵٫۲۳ از ۲۰ به دست آمد که رکوردی تاریخی برای این درس محسوب میشود!»
🔸تحلیل چرایی این وضعیت نیازمند اطلاعات و دادههای فراوانی است که در اختیار نداریم. اما وقتی در معتبرترین دانشگاه کشور که علیالقاعده باید مستعدترین دانشجویان را نیز جذب کند، این وضعیت را مشاهده میکنیم، حتماً باید نگران وضعیت آینده علم کشور باشیم. حتماً باید در روشهای آموزشی و تعلیمی خود با توجه به اقتضائات دوران جدید تغییراتی ایجاد کنیم. حتماً باید نگران روش تعیین رتبههای برتر دانشگاهی و مسأله کنکور باشیم. و نگرانیهای دیگری که به نظر میرسد توجه به آنها و تلاش در جهت برطرف کردن آنها از مهمترین وظایف مدیریت کلان آموزش عالی کشور (اعم از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) است.
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊 احمدحسین شریفی
🔻 لطفاً به این آمار توجه کنید:
از مجموع 521420 داوطلب شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳، که فردا (۲ اسفند ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد، تعداد 275026 (۵۳ درصد داوطلبان) زن و تعداد 246394 (۴۷ درصد) مرد هستند.
🔹این آمار حتی به همین صورت کلی و خام، حاوی مطالب بسیار مهمی است:
اولاً، نشان از توجه ویژه جمهوری اسلامی به زنان و دختران دارد؛ زیرا چنان زیرساختها و زمینههایی برای تحصیلات دختران و بانوان فراهم کرده است که به چنین رشدی رسیدهاند؛
ثانیاً، نشان از امید و اهتمام بیش از پیش زنان و دختران برای ارتقاء جایگاه علمی خود دارد؛
ثالثاً، ....
♦️اما و هزار اما، مسؤولان و مدیران مسائل کلان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور، باید به مخاطرات و پیامدهای این وضعیت در آیندهای نه چندان دور هم بیاندیشند. کمترین پیامدهای چنین وضعیتی، تأخیر در ازدواج و تشکیل خانواده، بیرغبتی به فرزندآوری، افزایش جمعیت تجرد قطعی، زیرا بسیاری از این دختران هماکنون مجردند و غالباً هم در دوران تحصیل ازدواج نمیکنند و بعد از فارغ التحصیلی نیز غالباً همسری که در رتبه و جایگاه علمی بالاتر یا همسطح آنان باشد پیدا نمیکنند و در نتیجه با کثرت جمعیت تجرد قطعی مواجه میشویم.
🔸به نظر میرسد تدبیر عاجل و نسبتاً کمهزینه آن است که نهادهای فرهنگی با کمک دانشگاهها باید اقداماتی عاجل و شایسته برای ازدواج دانشجویی انجام دهند یا مشوقهای قابل توجه و تسهیلات ویژهای در اختیار متأهلین قرار دهند.
#دانشگاه
#ازدواج
@Ahmadhoseinsharifi
🌹