🔴همایش بینالمللی طبیعیگرایی فلسفی و چالشهای آن
📣 به گزارش دبیرخانه همایش بینالمللی «طبیعیگرایی فلسفی و چالشهای آن»، برنامه زمانبندی و دفترچه چکیده مقالات همایش که در روزهای شنبه تا چهارشنبه 14 الی 18 اسفندماه 1400 در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد، اعلام گردید.
🔹برای دریافت برنامه کامل این همایش اینجا https://irip.ac.ir/Content/media/image/2022/02/1135_orig.pdf
را کلیک کنید.
🔻علاقهمندان به حضور در این همایش میتوانند در ساعات تعیینشده از طریق این لینک اختصاصی زیر در همایش شرکت کنند:
https://www.irip.ac.ir/u/133
🎤سخنرانی استاد شریفی با عنوان «چالشهای معرفتی و روششناختی طبیعتگرایی» ساعت ۹ الی ۱۰ روز شنبه ۱۴اسفند خواهد بود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شعبان؛ ماه استغفار و کمک به مستمندان
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حلول ماه #شعبان، ماه استغفار و آمادهسازی جان برای حضور در ضیافت الهی و ماه توجه ویژه به مستمندان را تبریک میگویم.
از مهمترین اعمالی که در این ماه به آنها سفارش شده است:
1️⃣تقویت بینش و گرایش توحیدی. از ما خواستهاند که در طول این ماه هزار نوبت این ذکر را به خود تلقین کنیم: «لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِیاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ یعنی به طور میانگین روزانه ۳۳ نوبت.
2️⃣طلب مغفرت به درگاه الهی به صورت مستمر: ائمه اطهار علیهم السلام سفارش کردهاند که روزانه هفتاد مرتبه ذکر شریف «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» و همچنین هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیهِ» را با حضور قلب و تمرکز، بر ذهن و ضمیر و زبانمان جاری کنیم.
3️⃣کمک به مستمندان و صدقه دادن، هر چند بسیار اندک اما به صورت روزانه و مستمر، در این ماه بسیار تأکید شده است.
4️⃣روزه گرفتن در این ماه به مقدار توان از دیگر سفارشهای اکید معصومان علیهم السلام است.
امیدوارم که خدای متعال به همه ما توفیق دهد از فیوضات این ماه پر برکت بهرهمند شویم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دشواری خردورزی و تفکر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علیرغم آنکه اغلب فیلسوفان بر ویژگی «عقلانیت» و «تفکر» به عنوان «فصل ممیز انسان» از سایر حیوانات تأکید کردهاند، اما حقیقت آن است که بسیاری از آدمیان هیچ بهرهای از عقلانیت و تفکر ندارند. آنان زندگی خود را بیشتر بر پایه «غرایز» و «امیال» و «احساسات» و «عواطف» سامان میدهند تا «عقل و فکر».
خردورزی و #تفکر از دشوارترین کارهاست. تصمیمگیری بر پایه تفکر، از یک سو وابسته به قدرت «مهار و کنترل غرایز» و از سوی دیگر نیازمند «آگاهی دقیق از جوانب کار» و از دیگر سو، نیازمند «مهارت به کارگیری» عقل و فکر در مسیر درست است. برخورداری از این «تواناییها» و «داناییها» و «مهارتها» نیازمند مجاهدتهای طولانیمدت است.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴خامس آلعبا
🖊احمدحسین شریفی
🔶در عرف عامه، وصف «خامس آلعبا» فقط برای #امام_حسین (ع) به کار برده میشود. در حالی که هر کدام از اصحاب کساء، به صورت مستقل و جداگانه، خامس اصحاب کسایند. به همین دلیل هم امام علی علیه السلام این وصف را برای خود به کار برده است. هم برای امام حسن به کار رفته است و هم برای امام حسین.
1️⃣امام علی(ع) در ضمن خطبه «البیان» که در بصره ایراد کرد، خود را به عنوان خامس الکساء معرفی کرد: «أنا خامس الكساء». در یکی از زیارتنامههاای که برای امام علی(ع) هم نقل شده است چنین میخوانیم: «السَّلَامُ عَلَى صَاحِبِ الْحَوْضِ وَ حَامِلِ اللِّوَاءِ السَّلَامُ عَلَى خَامِسِ أَهْلِ الْعَبَاء» سیدابن طاوس نیز در یکی از زیارتنامههایی که برای امام علی(ع) نقل میکند چنین آورده است: «السَّلامُ عَلَيْكَ يا خَيْرَ الشُّهَداءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا آيَةَ اللَّهِ الْعُظْمى، السَّلامُ عَلَيْكَ يا خامِسَ اهْلِ الْعَباءِ، ...»
2️⃣ابن قولویه در کامل الزیارات میگوید محمدبن علی بن حنفیه وقتی به زیارت قبر امام حسن علیه السلام میرفت چنین میگفت: « السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ [يَا بَقِيَّةَ الْمُؤْمِنِينَ] وَ ابْنَ أَوَّلِ الْمُسْلِمِينَ وَ كَيْفَ لَا تَكُونُ كَذَلِكَ وَ أَنْتَ سَلِيلُ الْهُدَى وَ حَلِيفُ التَّقْوَى وَ خَامِسُ أَهْلِ الْكِسَاءِ ...»
3️⃣در زیارت نامه امام حسین در روز عرفه که در المزار شهید اول نقل شده است، خطاب به امام حسین چنین میخوانیم: «أَنْتَ بَابُ الْهُدَى وَ إِمَامُ التُّقَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ خَامِسُ أَهْلِ الْكِسَاء...» در ضمن زیارتنامه دیگری که برای امام حسین نقل شده است، چنین میخوانیم: «السَّلَامُ عَلَى خَامِسِ أَهْلِ الْكِسَاءِ السَّلَامُ عَلَى غَرِيبِ الْغُرَبَاء»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ملاهادی سبزواری و عمل سیاسی.mp3
14M
🎤احمدحسین شریفی
🔴نشست علمی بررسی شخصیت علمی و سیاسی حاج ملاهادی سبزواری
⭕️موضوع: ملاهادی سبزواری و عمل سیاسی
🔲مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
✔️زمان: ۸/ ۱۲/ ۱۴۰۰
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نپذیرفتن اشتباه!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبید زاکانی میگوید:
قزوینی پای راست بر رکاب نهاد و سوار شد. رویش از کَفَل اسب بود.
گفتند: «واژگونه بر اسب نشستهای!»
گفت: «من باژگونه ننشستهام، اسب چپ بوده است.»
#عبید_زاکانی
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴حکمت جرئت(۲)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ترس بیجا از مهمترین موانع پیشرفت و تعالی مادی و معنوی است.
امیر مؤمنان در نهج البلاغه میفرماید:
إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْه؛
هر گاه از کاری ترسیدی خود را در آن افکن؛ زیرا سختی ترسیدن و اقدام نکردن بزرگتر است از آنچه از آن میترسی.
البته روشن است که اين سخن بدان معنا نيست كه انسان، بیمطالعه خود را به خطر بيفكند، بلكه به مواردى مربوط است كه انسان از چیزی ترس بيجا دارد و همين مانع پيشرفت برنامههاى او مىشود. در اين گونه موارد بايد با مطالعه و مشورت وارد عمل شد تا ترس فرو ريزد و شجاعت اقدام به عمل حاصل شود.
سعدى در باب اول گلستان (در سیرت پادشاهان) داستانی زیبا نقل میکند که مصداقی برای این حکمت علوی است:
«پادشاهى با غلامى عجمى در كشتى نشست غلام ديگر باره دريا نديده بود و محنت كشتى نيازموده. گريه و زارى در نهاد و لرزه در اندامش افتاد. چندانكه ملاطفت كردند، آرام نميگرفت. مَلِك را عيش از او منغص شد و چاره ندانستند.
حكيمى در آن كشتى بود، ملك را گفت:
«اگر فرمان دهى من او را بطريقى خاموش گردانم.»
ملك گفت:
«غايت لطف و كرم باشد.»
بفرمود تا غلام را به دريا انداختند. بارى چند غوطه بخورد. پس مويش بگرفتند و سوى كشتى آوردند. به دو دست در سكان كشتى آويخت، چون برآمد به گوشهاى بنشست و قرار يافت.
ملك را عجب آمد و پرسيد كه «در اين چه حكمت بود؟»
گفت: «از اول، محنت غرق شدن نچشيده بود و قدر سلامت كشتى نميدانست. همچنين، قدر عافيت كسى داند كه به مصيبتى گرفتار آيد.»
چو ترسى ز امرى بينداز خويش
در آن و بپيراى تشويش خويش
دو دل بودن و خود نگه داشتن
بسى سختتر مىكند قلب، ريش
یک شعر عربی:
لَعَمْرُكَ مَا الْمَكْرُوهُ إلاَّ ارْتِقابُهُ
وَأعْظَمُ مِمّا حَلَّ ما يَتَوَقَعُ!
به جانت سوگند كه ناراحتى در زمانى است كه انسان انتظار امر ناراحت كنندهاى را مىكشد و چه بسا اين ناراحتى از آنچه در انتظار اوست بيشتر است.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عبدالله یافعی و مهماننوازی قمیها
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبدالله یافعی(۶۹۸-۷۶۸ق) از فقیهان و صوفیان و زاهدان مشهور قرن هشتم هجری که بیشتر در مکه و مدینه سکنی داشت، به اطراف و اکناف ممالک اسلامی هم مسافرت میکرد. ظاهراً سفری نیز به شهر #قم داشته است و داستان جالبی درباره مهماننوازی و علمدوستی قمیها بیان میکند:
همین که کاروان ما به چهار فرسنگی قم رسید، صدها نفر از مردان مجلل با اسب و قاطر و گاری به استقبال ما آمدند و برای پذیرایی از ما به رقابتی جدی با هم پرداختند و هر کسی سعی میکرد رضایت ما را جلب کند تا به منزل او برویم. در نهایت ما همراه مردی شدیم که بیش از دیگران سر و جان نثار ما میکرد و معلوم بود که قدر اهل علم را بیش از دیگران میداند. در مدت یک شبانه روز که در منزل او مهمان بودیم از هیچ مهربانی و لطفی در حق ما کوتاهی نکرد. من به همراهان خود گفتم «بنگرید این مردم چگونه اهل فضل و کمال را حرمت مینهند؛ این است مفهوم حقیقی مسلمانی و مردمی.»
چون میخواستیم از قم روانه شویم «میزبان را طلبیده شکرها گفتم و تأکید نمودم هرگاه گذرش به خطه حجاز و شهر مدینه افتاد خانه امام محمد یافعی را بپرسد و مرا سرافراز کند. میزبان صورتی از مخارج در جواب من عرضه داشت که عقیده ما را در این باره به کلی تغییر داد.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان مهم و ارزشمند استاد سیدجلالالدین کزازی، چهره ماندگار فرهنگ و ادبیات، درباره علوم انسانی و جایگاه دانشگاه و وظایف استاد و دانشجو.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فرافکنی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرافکنی از نشانههای مسؤولیتگریزی و ناتوانی است. انسانهاي ناموفق، انسانهايي فرافکن هستند؛ بدون آنکه هیچ نقشی برای خود و تصمیمات شخصی و انتخابهای ارادی خودشان قائل باشند، همواره ديگران را مقصر ناکارآمدیها و ناکامیهایشان ميدانند.
اما باید دانست که شرط موفقيت، مسؤولیتپذیری و پرهیز از فرافکني است. هيچگاه کمکاريها و مسؤوليتهاي خود را بر دوش ديگران نيندازيد.
اسدی توسی(م۴۶۵ق) سراینده گرشاسبنامه و کتاب بسیار ارزشمند «لغت فرس»، در شعری زیبا و پرمغز میگوید:
گناه ار چه بر چرخ گردون نهی
چو از تو بُوَد کژّی و بیرهی
#اخلاق
#فرافکنی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سري سقطي و استغفار از حمد!
🖊احمدحسین شریفی
🔶از سرّي سقطي، يکي از عارفان و زاهدان بزرگ سدههای اولیه اسلام، نقل شده است که گفت: سي سال است که از جملة «الحمد لله» که بر زبانم جاري شد استغفار ميکنم. گفتند: چگونه؟ گفت: شبي حريقي در بازار رخ داد، بيرون آمدم ببينم که به دکان من رسيده يا نه؟ به من گفته شد به دکان تو نرسيده است. گفتم: الحمد لله. يک مرتبه متنبه شدم که گيرم دکان من آسيبي نديده باشد، آيا نميبايست من در انديشة مسلمين باشم؟!
🔶#سعدي به همين داستان (با اندک تفاوت) اشاره ميکند آنجا که ميگويد:
شبي دود خلق آتشي برفروخت
شنيدم که بغداد نيمي بسوخت
يکي شکر گفت اندر آن خاک و دود
که دکان ما را گزندي نبود
جهان ديدهاي گفتش اي بوالهوس
تو را خود غم خويشتن بود و بس!
پسندي که شهري بسوزد به نار
اگر خود سَرايت بود بر کنار!
#اخلاق
#خیرخواهی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️این چهرههای نورانی و آسمانی تعدادی از ۸۱ جوان و نوجوانی بودند که اغلب آنان از شیعیان منطقه القطیف بودند و همگی آنان روز گذشته (۲۱/ ۱۲/ ۱۴۰۰) در عربستان سعودی گردن زده شدند!
◾️رسانههای غربی و حقوق بشر آمریکایی هم فعلاً متوجه این خبر نشدهاند!
◾️ای کاش میتوانستیم به دلدادگان داخلی غرب بفهمانیم که دل در گرو چه حیواناتی بستهاند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴گل، قبرستان و ....
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راستی چرا در شهرهای مدرن اغلبِ گلفروشیها در جوار قبرستانها هستند؟ چرا به هنگام مرگ و میر عزیزان و آشنایان گلها و دستهگلهای بیشتری خریده میشود؟ چرا مردهها بیشتر از زندهها گل دریافت می کنند؟
یکی از نویسندگان میگوید، دلیل چنین رفتاری این است که نیروی «افسوس» در درون آدمی قویتر از نیروی «قدرشناسی» است.
شاید بتوان گفت، بیتوجهی و بلکه «غفلت از مرگ» در این رفتارها بیتأثیر نیست. یاد مرگ دلها را رقیق میکند؛ محبتها را بیشتر میکند؛ و در نتیجه ارتباطات اجتماعی را قویتر و مستحکمتر میکند.
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
⬛️انا لله و انا الیه راجعون
⚫️روح بلند و ملکوتی حضرت آیتالله سید محمدعلی علوی گرگانی به ملکوت اعلی پیوست.
🔹از بارزترین ویژگیهای علمی و اخلاقی آن بزرگوار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1⃣بهرهگیری از محضر علمی بسیاری از استوانههای فقه و اصول (آیتالله بروجردی، امام خمینی، آیتالله اراکی، آیتالله گلپایگانی، آیتالله محقق داماد، آیتالله مرتضی حائری، و ...)
2⃣حضور فعال در درسهای اساتید، با نوشتن تقریرهای درسهای امام خمینی و....
3⃣تدریس طولانی مدت همه دروس متداول حوزوی.
4⃣زهد و سادهزیستی مثال زدنی
5⃣حضور فعال و به موقع در عرصههای سیاسی و حمایت از ولایت
6⃣مردمی بودن و مردمی زیستن تا واپسین روزهای زندگی.
7⃣سخنرانی و تبلیغ مستمر معارف اهل بیت (ع) برای عموم مردم
@Ahmadhoseisharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مسلمان شدن یا بازگشت به اسلام
🔻 سخنان جالب دختر تازه مسلمان نیوزلندی درباره نگاه زیبای اسلام به انسان و ارزش حجاب و عفاف
🔹با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روحالله موسوی بابت ترجمه و تهیه این کلیپ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سروده حکیمانه افشین علا، شاعر معاصر، در «سوگ شیعیان حجاز» و تقبیح «سکوت غیر انسانی غربیان» در برابر این جنایت هولناک:
شیعیان را دیو گردن زد، چرا لال است غرب؟
در شگفتم زان که خود، استاد جنجال است غرب
حاکمی هشتاد تن را ناگهان اعدام کرد
از چه در سنگینی این غم، سبکبال است غرب؟
پس چرا در خاک ایران قاتلی گر شد قصاص
اشک می ریزد؟ ندانم بر چه منوال است غرب؟
نزد او خروارها زشتی نمی آید به چشم
گاه با عینک ولی دنبال مثقال است غرب
چاک سازد جامه اش را وقت اشغال کی یف
در فلسطین گرچه پرچمدار اشغال است غرب
در هجوم روس گردد موش، اما در یمن
در مصاف کودک و زن رستم زال است غرب
شیخ وهابی که باشد؟ شاه ایران از فرنگ
نیش کاری خورد، ماری خوش خط و خال است غرب
یوسفا خو کن به چاه، از ریسمان بالا مرو
سوی مغرب رو مکن زیرا سیه چال است غرب
گرچه پیش از انقلاب این خطه را تاراج کرد
باز در اندیشه ی تحریم اموال است غرب
دل مباز ای شرق بر افسون این سمسار پیر
عرضه کم کن گوهر خود را که دلال است غرب
هر کجا از کرده ات شد خشمگین، خوشحال باش
هم بترس آن دم که دیدی از تو خوشحال است غرب
در تو سرسختی چو بیند نرم می گردد ولی
نرم اگر باشی سراپا مشت و چنگال است غرب
خام منقارش نگردد هر که باشد پخته تر
چون کلاغان در کمین میوه ی کال است غرب
بر کراواتش میاویزید سست است این طناب
جامه ی خود را بپوش، از جنس پوشال است غرب
گرچه دارد عشوه های عقل کش چون حوریان
در خفا عفریته ای زشت و کهنسال است غرب
پیشگویی های او یک یک غلط شد، تکیه کن
بعد از این بر وعده ی قرآن، که رمال است غرب
مژده ای یاران که پایان ستم نزدیک شد
می رسد منجی ز مشرق زان که دجال است غرب.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دو تصویر فوق پیامهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی فراوانی دارند.
جالب است که هر دو رئيس جمهور هم روحانیاند. اما یکی سادهزیست و انقلابی و مردمی و باورمند به قدرت انقلاب و مردم ؛ و دیگری ... دلبسته لبخند کدخدا و ...؛
ضمناً این تصویر به خوبی نشان میدهد که مردم ما نباید روحانیت را از روی لباسشان قضاوت کنند. برخی، لباس روحانیت را برای تمایز از مردم و سودجویی و بهرهبرداری سیاسی و اقتصادی و ... میخواهند و برخی آن را لباس خدمت به دین خدا و مردم میدانند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
نحوه حضور رئیسجمهور سابق در «مپنا»، و رئیسجمهور فعلی در «کارخانه فولاد»!
میزان باورمندی متقابل مردم و رییسجمهور به همدیگر را در این دو تصویر به خوبی میتوان مشاهده کرد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«بهار طبیعت»، «بهار ایمان» و «بهار جان»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از جمله اوصاف و اسمای الهی که قرآن کریم و همچنین ادعیه و مناجاتهای مأثوره از معصومین علیهم السلام اصرار فراوانی بر تکرار آنها دارند «محیی و ممیت» است. قرآن کریم سنت زندگی بخشیدن و میراندن را از آیات بزرگ الهی برای شناخت خداوند و قدرت و عظمت او معرفی میکند.
إِنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ الْفُلْكِ الَّتي تَجْري فِي الْبَحْرِ بِما يَنْفَعُ النَّاسَ وَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَّ فيها مِنْ كُلِّ دابَّةٍ وَ تَصْريفِ الرِّياحِ وَ السَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ (بقره: 164)
در برخی دیگر از آیات سنت زنده کردن و میراندن را به عنوان نمونه و الگویی کوچک از رستاخیر بزرگ معرفی میکند و میفرماید:
اللَّهُ الَّذي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُور (فاطر، ۹)
قرآن کریم فراوان از پدیدههای طبیعی یاد میکند به ویژه از تجدید حیات زمین (حدود ۱۵ نوبت) یاد میکند و از مؤمنان میخواهد که در اطراف این تغییر و تبدیلها بیاندیشند و از آنها درس خداشناسی بگیرند. همانطور که موجودات طبیعی از فصل بهار بهره میگیرند و سرسبز میشوند و رشد میکنند بهره انسان هم باید سرسبزی ایمانی و رشد معنوی و اخلاقی باشد و بهره او از تغییر و تحویل فصول سال نباید همچون بهره گل و گیاه و گاو و الاغ باشد. روح انسان نیز زمستان و بهار و کهنگی و نوشوندگی دارد. اسلام برای نوسازی معنویت و زنده کردن قلب و روح، اوقات و ایام خاصی را معرفی میکند: مثل شب و روز جمعه، ماه رمضان و تلاوت قرآن و ...:
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ؛ قرآن را بیاموزید چرا که بهترین سخن است و در آن نیک بیندیشید چرا که بهار دلهاست.
امام باقر(ع): لِكُلِّ شَيْءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ؛ هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن، ماه رمضان است.
#عید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَال
فرارسیدن بهار طبیعت و سال نو را تبریک میگویم. قرآن کریم «تحولات طبیعت» را نشانهای از «قدرت و عظمت و حقانیت خداوند» دانسته و از انسانها میخواهد که در اطراف حکمتهای این تحولات و تغییرات تعقل کنند. همچنین «سرسبزی زمین» بعد از «خواب زمستانی» را نشانهای کوچک از «رستاخیر بزرگ» معرفی میکند و از ما میخواهد همسو با تغییرات طبیعت، درون خود را نیز با نور ایمان و قرآن، بهاری و سرسبز کنیم.
از خداوند میخواهم به همه ما «وجودی سازگار و سامانمند» عطا کند و همانگونه که فیالواقع «طبیعت» و «فطرت» و «شریعت» همسو و سازگارند، ما نیز این سازگاری را درک کنیم و با عمل به تکتک دستورات الهی همراه با همه کائنات، به تسبیح و تقدیس عملی پروردگار مشغول شویم. از «تدبیرگر کائنات» و «تحویلکننده ساعات» میخواهم «قلبی روشنبین»، «دیدهای حقبین» و «حالی خدابین» به همه ما عطا کند و سال جدید را برای همه «دوستان» و «برادران و خواهران ایمانی» و «همنوعانم» مبارک گرداند.
✍️احمدحسین شریفی
#عید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
حق ذات پاک الله الصمد
که بود به مار بد از یار بد
مار بد جانی ستاند از سلیم
یار بد آرد سوی نار مقیم
از قرین، بیقول و گفت و گوی او
خو بدزدد دل نهان از خوی او
چونک او افکند بر تو سایه را
دزدد آن بیمایه از تو مایه را
#اخلاق
#اخلاق_معاشرت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا اسلام و مسلمین را از دست «احمقان مدعی علم» نجات بده
#عید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهالت و نادانی، شیعه و سنی ندارد. نگاه سطحی به دین چنین پدیدههایی را تحویل جامعه میدهد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عبودیت؛ سازگاری با جریان کلی آفرینش
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در منطق قرآن کریم «عبودیت» خدای متعال و «تسلیم» اوامر او شدن و تنظیم رفتارهای خود بر اساس آموزههای اسلام،
اولاً، حرکت در مسیر جریان نظم و انضباط آفرینش است. زیرا بر اساس جهانبینی قرآنی همه هستی، تسلیم امر الهی و در حال عبودیت و پرستش خدای متعالاند: أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ (آلعمران، ۸۲)
و ثانیاً، پاسخی درست به پیام فطرت و نیازهای وجودی آدمی است: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها؛
#اخلاق
#عبادت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹