🔶بررسی «موانع تحقق علوم انسانی اسلامی» در جلسه هم اندیشی با اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔰چند لحظه خنده
این متن را یکی از دوستان برایم ارسال کرد:
⭕️در یک گروهی اضافه شده بودم پیامها اینطور بود:
«ربی قدوس سبوح» وارد شد
«یا هادی المضلین» از گروه رفت
«یا ریحانه النبی» توسط «امی خدیجه الکبری» به گروه دعوت شد
«هل الیک یا ابن احمد سبیل فتلقی» با لینک دعوت وارد گروه شد
«و حمل الزاد اقبح کل شی اذا کان الوفود علی الکریم» فلان مطلب را سنجاق کرد
💠تازه گاهی «یا ذالجلال و الاکرام» از تو سوال میکرد «و حسبی ربی جَلَّ الله» و «اِنَّ الناقدَ بصیر» و «یا قاسم بن الحسن» و «ای لشکر صاحب زمان» ... سوالش رو تایید میکردند.
▫️آدم کاملا حس میکرد با اسماء و صفات الهی و فقرات جوشن کبیر و دعای ندبه و کمیل و مناجات خمسه عشر معاشرت میکنه!
تقریبا تمامی اسامی رو واقعی گفتم.
◻️ اونجا فقط یه بزرگواری بود که برام جالب بود اسمش «نفسم پیشی بابا» بود و مدام با 👌 بقیه رو تایید میکرد!
▪️ یه بزرگواری بود اسمش «ذرنی و من خلقته وحیدا» بود.
وقتی is typing یا در حال نوشتن بود حس میکردی خود خداوند میاد بزنه تو دهنت ساکت بشی!😂
▫️بزرگوار اسمش رو نمیگفت ولی مصمم بود یک روز در میان از مضرات شیمی درمانی و جراحی تومور یه مطلبی برای بنده ارسال کنه و از تجربیات موفق طب سنتی در درمان انواع تودههای بدخیم بگه! بنده هم همیشه تشکر میکردم.
▫️چند روز بعد از عمل دیدم یک نفر خصوصی پیام توبیخآمیزی طولانی فرستاده چرا عمل کردین! من حجت رو بر شما تمام کردم!
اسمش «انما علینا البلاغ المبین» بود! جواب دادم ما کی با هم صحبت کردیم. تصویر گفتگوهای قبلی رو فرستاد دیدم همان «ذرنی و من خلقته وحیدا» است.
▪️ به تناسب حال روحی نام کاربریشون تغییر کرده بود! از نام کاربری به عنوان بیانیه تغییر ایدئولوژی استفاده میکردند!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴پاسخ به یک سوال:
علوم انسانی اسلامی و تعصب و تقدس نظریهها
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخي از مخالفان ایده علوم انسانی اسلامی گمان ميکنند که نظرية علم ديني موجب تعصب و تقدس نظريه علمي ميشود و کسي جرئت مخالفت با آن را ندارد و مخالفت با آن مساوي مخالفت به دين مي شود!
«اگر کسي ادعا کند که آموزههاي ديني ميتوانند در شکل دادن به محتواي نظريههاي علمي تأثير بگذارند، در آن صورت بايد در نظر داشته باشد که با ابطال نظرية علمي چه بر سر باورهايي خواهد آمد که ادعا ميشد مددکار نظريههاي علمي بوده است. ضربهاي که کليساي کاتوليک از آزمايش ابطالکنندة نيوتن خورد، ضربهاي کمرشکن بود. اما اين سرنوشتي است که در انتظار هر باور ديني خواهد بود که ادعاي کليساي کاتوليک يا مشابه آن را تکرار کند.»
در پاسخ به این سخن میگوییم:
اولاً، نظريههاي علمي قداستي ندارند؛ قداست مربوط به دين و منابع ديني است و نه معرفتهاي بشري از دين.
ثانياً، اسلامي دانستن يک علم هرگز ملازم با انسداد باب علم نيست؛ فقه و اصول و تفسير قطعا علومي اسلامياند، در عين حال، مملو از ديدگاههاي متفاوت و حتي متعارضاند.
ثالثاً، ضابطهمند بودن استفاده از منابع ديني و روشمند بودن استناد به مباني فکر اسلامي مهم است.
رابعاً، مقايسة اسلام با مسيحيت و کليسا با حوزههاي علميه، قياسي معالفارق و نشانة ناآشنايي با حقيقت اسلام و مسيحيت و کليسا و حوزههاي علميه است. حوزههاي علميه، همانطور که از نامشان پيدا است، قلمرو علم و دانش و انديشه و تفکر و نقد و نظريهپردازي و نوآوري بوده و هستند.
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نیکی و پاداش
Do good for others. it will come back in unexpected ways
به دیگران خوبی کن. از راههایی که انتظارش را نداری بهت برخواهد گشت»
و #سعدی علیه الرحمه چه خداشناسانه و ادبیتر این حقیقت را گفته است:
تو نیکویی کن و در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
9.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻زوار و عاشقان پاکستانی حاج قاسم سلیمانی که مورد ضرب و جرح و جسارت عدهای از مردم و رانندگان نادان یکی از شهرهای جنوبی قرار گرفتند!
🔻اینگونه رفتارهای غیر اخلاقی که هر از گاهی از سوی عدهای مشاهده میکنیم نشان میدهد، پیشنیاز و پیششرط توسعه «اقتصاد گردشگری»، و «توسعه ارتباط با همسایگان»، بالا بردن «شعور اخلاقی و اجتماعی» مردم و «آموزش اخلاق مهمانداری و میزبانی» آنان است و الا آثار نامطلوب فرهنگی و اجتماعی فراوانی خواهد داشت.
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴برکات غیرت
🔻ماجرای توهین به تیم نوپای هوافضای ایران در روسیه؛ وقتی که شهید کاظمی اراده کرد و توانست...
🔻سردار احمد کاظمی:
برای مذاکره موشکی با حسن تهرانی مقدم به روسیه رفته بودیم؛ بعد از توهینهای مکرر مقامات روسی، بدون مذاکره برگشتیم و من به حسن گفتم این را خودمان بدون کمک اینها باید بسازیم.
🔹درود بر شرافت مردان غیرت و شهادت.
🔻ای کاش میشد چنین غیرتی را به همگان تزریق کرد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
11.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻رفتارهای طبیعی و ناطبیعی «سگها» و «سگدارها»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رفتاری که از سگها در این کلیپ میبینیم، کاملاً طبیعی است. آنان بر اساس طبیعت خود عمل میکنند. اما آیا «سگدارها» و «سگدوستها» نیز که با هزینههای هنگفت این سگها را در خانه نگه میدارند، بر اساس فطرت انسانی خود چنین میکنند؟! چرا آنان حاضر نیستند یک صدم هزینهای را که برای تیمار و نگهداری سگهایشان انجام میدهند را صرف نگهداری اطفال بیسرپرست کنند؟!
🔻معاشرت با سگان افزون بر آنکه پیامدهای روحی و اجتماعی بسیار ناخوشایندی بر جای میگذارد، از نظر معنوی نیز مورد نهی اولیای دین بوده است. #پیامبر_اکرم(ص) میفرماید:
فرشتگان الهی به خانهای که سگ در آن باشد وارد نمیشوند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔻عالمان و دانشمندان جهنمی در کلام امام صادق(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در حدیثی که #شیخ_صدوق در کتاب خصال (ج۲، ص۳۵۲-۳۵۳) از #امام_صادق علیه السلام نقل کرده است هفت دسته و گروه از عالمان و دانشمندان جهنمی معرفی میشوند:
یک. عالمانی که علاقمند به گردآوری دانشاند اما علاقهای به یاددهی دانش به دیگران ندارند. امام صادق میفرماید جایگاه اینان نخستین طبقه جهنم است.
دو. عالمانی که خود از موعظه میگریزند و نسبت به پندهای دیگران بیاعتنایند اما وقتی در جایگاه موعظه و پند دیگران مینشینند از حد تجاوز میکنند. اينان در دومين طبقه آتشاند.
سه. کسانی که علم و دانش خود را در اختيار اشراف و ثروتمندان قرار میدهند و در ميان بينوايان و مستضعفان جايى براى علم نمىبينند؛ سومین طبقه جهنم جایگاه اینان است.
چهار. دانشمندانی که روش گردنكشان و پادشاهان را در پيش میگیرند. به این صورت که اگر نظر آنان رد شود و یا در خدمت به آنان قصور و تقصيرى روى دهد، خشمگين مىگردند، اين دسته در طبقه چهارم دوزخاند.
پنج. عالمانی که به دنبال گفتار يهود و نصارى مىروند تا علم و حديث خود را با آن انبوه سازند؛ اينان در طبقه پنجم جهنماند.
شش. دانشمندانی كه به مسند فتوى تكيه مىزنند و مىگويند: (هر چه مىخواهيد) از من بپرسيد. و چه بسا كلمهاى هم نمىفهمند- و خدا كسانى را كه ناشايسته امرى را به خود ببندد دوست ندارد- و اين گروه در طبقه ششم آتش جاى دارند.
هفت. کسانی که علم را وسيله نخوت و فضلفروشى قرار مىدهند، جاى اينان در طبقه هفتم دوزخ است.»
#اخلاق
#اخلاق_علم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند مرحوم استاد مهدوی دامغانی را با امام رضا (ع) محشور کند.
او هر چند جسمش از ایران دور بود اما عشق به اهل بیت و عشق به امام رضا و عشق به مردم ایران همواره در قلبش فروزان بود.
🔻آرزوی او این بود که جنازهاش در مشهد دفن شود. امید است آرزوی او محقق شود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘دالان مهلک حرص
کارگردان فیلم کوتاه Black Hole «سیاهچاله» چه زیبا نتیجه زیاده خواهی و حرص و آز انسان را به تصویر کشیده است.
و امیر حکمت و بیان چه زیبا فرمودند:
«رُبَّ حَرِيصٍ قَتَلَهُ حِرْصُهُ»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸 سخنان دو سال پیش مرحوم استاد احمد مهدوی دامغانی:
🔹من در ۹۴ سال عمر خود هر برکت و هر موفقیتی که داشتم و هر عنایتی که به من شده است و هر توجه و هر خلاصی از بلایی که داشتم به برکت قرآن و سیدالشهدا و ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بوده است و همیشه آنها دستگیر من هستند. من جز از خدا و ائمه (ع) دستم به سوی هیچ کسی دراز نشده است.
🔸خداوند به من این توفیق را داده است که با زیارت عاشورای اباعبدالله مانوسم، ادعیه صحیفه سجادیه و ادعیه خاص مکارم الاخلاق را میخوانم، و این توفیق را دارم که هفتهای یک بار ختم قرآن میکنم.
🔹به همه توصیه میکنم که زیارت عاشورا را ترک نکنند. من حداقل ۸۰ سال است که صبحها زیارت عاشورا را تلاوت میکنم.
🔸زیارت جامعه را در روزهای جمعه ترک نمیکنم.
🔹من از ۱۰ ـ ۱۱ سالگی زیارت جامعه را به برکت شنیدن از پدرم حفظ کردم.
🔸به جوانها توصیه میکنم که تمسک به قرآن کنند و تا آنجایی که میتوانند و میفهمند قرآن بخوانند. توسل به حضرت سیدالشهدا و حضرت ولیعصر (عج) داشته باشند و همیشه از آنها مدد بخواهند، نه از دیگری.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
فردا صبح آغاز به کار خواهد کرد:
همایش ملی فساد اقتصادی و اداری، از پیشگیری تا مقابله
تهران، بزرگراه شهيد حقانی، کتابخانه ملی ایران، سالن همایش ها
لوکیشن دقیق محل برگزاری:
https://goo.gl/maps/h1JLDAcNZsrXAcsZ7
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch