eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸درس بيستم: پرهيز از خودنمايي 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از بارزترين سجاياي اخلاقي آيت‌الله مصباح که با معاشرتي اندک و کوتاه به چشم مي‌آمد، اين بود که ايشان مطلقا اهل خودنمايي نبودند. به تعبير مرحوم سيدهادي خسروشاهي در مقدمه کتاب انتقام، «ايشان در هيچ زمينه‌اي (زمينه‌هاي علمي، فلسفي، سياسي و ...) مايل نبود «خودي» نشان بدهد.» مهمترين استراتژي رفتاري ايشان «کار براي خدا» و «در راه خدا» و «براساس تکاليف الهي»‌ بود. بنده به خاطر ندارم علامه مصباح در مباحث علمي يا مديريتي و يا فرهنگي و اجتماعي تعبير «من» را به کار گرفته باشد. يعني مثلاً بگويد «نظر من اين است» يا «من اين کار را کردم» يا «من کسي‌ام که در مقابل انحرافات ايستادم» يا «من کسي‌ام که در راه انقلاب هر تهمت و افترايي را تحمل کردم» ... او حقيقتاً اهل خودنمايي نبود. و اين تواضع و فروتني را هرگز تصنعي به کار نمي‌گرفت؛ باور قلبي او بود. او روحي بزرگ داشت. 🔸در جلسات عمومي و مهم که خبرنگاران و ارباب جرايد حضور داشتند، وقتي به هر دليلي مجبور مي‌شد در جايگاهي بنشيند که در معرض دوربين‌ها و در لنز عکاسان است، سعي مي‌کرد جوري بنشيند که بوي خودنمايي نداشته باشد. 🔸ديدارشان با را تا قبل از رحلتشان اجازه پخش ندادند. برخوردي که ايشان با شهيد سليماني و متقابلاً شهيد سليماني با ايشان داشت (بوسيدن پيشاني يکديگر) کم‌نظير بود؛ اما آيت‌الله مصباح هرگز نخواست از شهرت و نام آن مرد بزرگ، و از محبوبيت آن سردار رشيد اسلام، براي خودش قبايي بدوزد. تا پيش از رحلت ايشان، حتي برخي از صميمي‌ترين شاگردان علامه نمي‌دانستند که ايشان ارتباطات صميمانه و تنگاتنگي با شهيد سليماني و نيروي قدس داشته‌اند. نردبان خلق اين ما و مني است عاقبت زين نردبان افتادني است هر که بالاتر رود ابله‌تر است کاستخوان او بتر خواهد شکست اين فروعست و اصولش آن بود کاين ترفع شرکت يزدان بود @Ahmadhoseinsharifi 🌹
علامه 4 (Trimmed).mp3
41.69M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴جلسه چهارم: بیان دیدگاه مورد قبول؛ چیستی شناسی علوم انسانی 🔸تاريخ 16 آذر 1399 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸درس بيست‌ و يکم: صفا و محبت 🖊احمدحسين شريفي 🔸رهبر معظم انقلاب در توصيفي از آيت‌الله مصباح فرمودند: «سه جهت در ایشان جمع است: هم «علم»، هم «بصیرت» به معنای حقیقی کلمه، هم «صفا». این سه تا با هم در وجود ایشان خیلی ارزشمند است.» (رهبر انقلاب در دیدار آیت‌الله مصباح و خانواده‌شان در منزل ایشان، 20 بهمن، 1389) 🔸يکي از ويژگي‌هاي سلوک عملي آيت‌الله مصباح اين بود که محضر او مجلس صفا و صداقت و پاکي بود. براي نشستن در محضرش، لازم نبود دغدغه آداب و ترتيب خاصي داشته باشي. او چنان با گشودگي چهره با مراجعه‌کنندگان برخورد مي‌کرد که هر کسي او را بهترين و صميمي‌ترين دوست و همراز خود به شمار مي‌آورد. 🔸هرگز کسي را براي لغزش در سخن سرزنش نمي‌کرد؛ هرگز در غياب کسي، دربارة او سخن نمي‌گفت يا اجازة بدگويي از کسي را نمي‌داد؛ از کوچک‌ترين کاري که براي او صورت گرفته بود، بيشترين سپاسگزاري‌ها را مي‌کرد؛ او يکي از جلوه‌هاي اسم «شکور» خداوند بود. 🔸 او حتي براي هدايت و عاقبت‌ به خيري ناسزاگويان به خود نيز دعا مي‌کرد. هيچ آثاري از خشم و نفرت و کينه نسبت به آنها در وجود اين مرد نبود. بلکه حتي الامکان رفتار آنها را حمل بر صحت مي‌کرد. 🔸در سال 84 که موج سوم حملات بسيار سهمگين تروریستهای فکر و فرهنگ عليه ايشان شروع شده بود، در ايامي که آيت‌الله مصباح حدود ده روز ايران نبود، بعد از بازگشت، در جلسه‌اي شاهد بودم که وقتي يک از دوستان، گزارشي از تهمت‌هاي بسيار ناروايي که توسط برخي از به اصطلاح مدعيان پيروي از خط امام(!) عليه ايشان زده شده بود، بيان کرد، ايشان البته از اينکه آن دوستِ ما، نام افراد را در جمع ذکر کرد، ناراحت شد و فرمودند من کراراً گفته‌ام که با افراد و اشخاص کاري نداشته باشيد؛ نام آنها را ذکر نکنيد! و سپس خيلي آرام و با طمأنينه‌اي مثال‌زدني فرمودند: «من شکي در اخلاص و نيت خوب اين آقايان ندارم، آنها گمان مي‌کنند من براي انقلاب و اسلام ضرر دارم و خود را موظف به مقابله با من مي‌دانند؛ مهم اين است که ما تلاش کنيم وظيفة ديني و اسلامي و انقلابي خود را بفهميم و در عمل به آن از هيچ کوششي کوتاهي نکنيم. و اهميتي به چنين سخناني ندهيد.» نيم ذره تيرگي و خشم نه غير مهر و رحم و آبِ چشم نه 🔸هرگز اجازه نداد حقايق و واقعيت‌ها دربارة پاره‌اي از شاگردان قديمي او که بعد از جداشدن از موسسه نادرست‌ترين و ناجوانمردانه‌ترين تهمت‌ها و دروغ‌ها را به ايشان و موسسه امام خميني زدند، بيان شود. هيچگاه هيچ سخن بدي دربارة آنها يا حتي گلايه‌اي کوچک از آنها هم بيان نکرد. حتي از شنيدن پاره‌اي از مشکلات خانوادگي و بيماري‌هايي که براي آنها و بستگانشان پيش آمده بود، به شدت غمگين مي‌شد و براي سلامتي آنها دعا مي‌کرد. او حقيقتاً روحي بزرگ داشت. درود و سلام پاکان الهي بر روح پاک و مطهرش باد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دیدگاه فرانسیس فوکویاما، نظریه پرداز "پایان تاریخ"! درباره سرنوشت "لیبرال دموکراسی" و "مدل زیست آمریکائی" @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🌺 رضوان الهی بر باد که درباره هدف اصلی انقلاب اسلامی میفرمود: "گفته ها و عملکردهای امام خمینی در تمام دوران مبارزه با رژیم پهلوی ـ و نیز پس از آن ـ به روشنی گواهی می دهد که "احیای دین و مبارزه با دین ستیزان" بزرگترین هدف او از تشکیل و ادامه نهضت 15 خرداد 42 بوده است. سخنرانیها،‌ بیانیه ها،‌ اعلامیه ها، و نیز وصیتنامه تاریخی ایشان شاهدان صدق این مدعایند." (کتاب "عبرت های خرداد" ص 110) @Ahmadhoseinsharifi 🌹🌹🌹
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸درس بيست و دوم: صمت و سکوت 🖊احمدحسين شريفي 🔸اولياء الله گفته‌اند از جملة مهم‌ترين امور در تحصيل معارف الهي و درک و فهم حقايق رباني، «ترک سخن مالايعني و طلب خاموشي» است: صبر و خاموشي جذوب رحمت است وين نشان جستن نشان حکمت است 🔸آيت‌الله مصباح هر چند بسيار خوش‌مشرب و اهل صفا و صميمت بود؛ اما اين بدان معنا نبود که حتي در مجلس شاگردان خود نيز، به اصطلاح، نبض جلسه را به دست بگيرد و فراوان سخن بگويد. او بسيار کم‌سخن بود. او در دوستانه‌ترين و صميمانه‌ترين جلسات نيز جز به ضرورت سخن نمي‌گفت، او حقيقتاً اهل صمت و سکوت بود. 🔸زماني مي‌فرمود يکي از ويژگي‌هاي مهم امام خميني، سکوت‌هاي طولاني‌مدت و کم‌گويي و البته گزيده‌گويي ايشان بود. او شيفتة اين ويژگي امام بود؛ و البته خود نيز حقيقتاً اهل اين ويژگي بود؛ او اين ويژگي‌ بزرگ را از استاداني چون امام خميني، علامه طباطبائي و آيت‌الله بهجت به ارث برده بود؛ او اهل سکوت‌هاي طولاني‌مدت بود. جز به ضرورت سخن نمي‌گفت و جز سخنان ضروري هم نمي‌گفت. 🔸وقتي سخن مي‌گفت، حقيقتاً لجام زبان را کاملاً در اختيار عقل و وحي قرار مي‌داد. سخني که خلاف اين دو باشد، بر زبان جاري نمي‌کرد. هرگز سخن لغو نمي‌گفت؛ هرگز سخني از سر بدخواهي و کينه‌ورزي نگفت؛ هرگز از روي شهوت و حرص و طمع سخني بر زبان جاري نکرد؛ بلکه هرگز سخني که براي گفتنش حجتي نداشت، بر زبان جاري نمي‌کرد. سخندان پرورده پير کهن بينديشد آنگه بگويد سخن مزن بي‌تأمل به گفتار دم نکو گوي اگر دير گويي چه غم بينديش و آنگه برآور نفس وزان پيش بس کن که گويند بس به نطق، آدمي بهتر است از دواب دواب از تو به گر نگويي صواب 🔸خود آن عزيز سفرکردة ما، دربارة آثار سکوت مي‌گفت: 🌺«از آثار سکوت آن است که انرژي ذهني انسان براي کارهاي مثبت و ثمربخش ذخيره مي‌گردد. کساني که زياد حرف مي‌زنند، فعاليت‌هاي ذهني‌شان پراکنده مي‌گردد و از قدرت تفکر و تمرکزشان کاسته مي‌شود. وقتي انسان سعي کند کم حرف بزند و از حرف‌هاي بي‌فايده اجتناب کند، انرژيي که صرف حرف زدن مي‌گشت، صرف فکر کردن و دستيابي به آگاهي بيشتر مي‌گردد. ... کسي از علامه طباطبائي پرسيد: چه کنم تا در نماز حضور قلب داشته باشم؟ ايشان فرمودند: .. کم حرف بزن. توضيح روان‌شناختي اين مطلب اين است که وقتي انسان زياد حرف مي‌زند ذهنش به امور گوناگون مشغول مي‌گردد و در نتيجه‌ي پراکنده‌نگري، قدرت تمرکز از او گرفته مي‌شود، لذا در نماز نيز نمي‌تواند حواسش را جمع کند و فکرش پراکنده مي‌گردد. اما وقتي عادت کرد جلوي زبانش را بگيرد و هر حرفي را نزند، قدرت بر تمرکز پيدا مي‌کند.»(راهيان کوي دوست، ص199-200.) دم مزن تا بشنوي از دم‌زنان آنچ نامد در زبان و در بيان دم مزن تا بشنوي زان آفتاب آنچ نامد در کتاب و در خطاب دم مزن تا دم زند بهر تو روح آشنا بگذار در کشتي نوح 🔸او در عين علامه بودن و حکمت‌هاي بي‌نظيري که از دل او بر زبانش جاري مي‌شد، نه تنها اصراري بر سخن گفتن نداشت که اگر ضرورتي بر سخن گفتن نمي‌ديد، سخن نمي‌گفت: بر لبش قفل است و در دل رازها لب خموش و دل پر از آوازها عارفان که جام حق نوشيده‌اند رازها دانسته و پوشيده‌اند @Ahmadhoseinsharifi 🌹
Ayatollah Mesbah Yazdi .mp3
1.78M
🔴نقش کنشهای انحرافی در تغییر بینشهای اسلامی از نگاه علامه مصباح 🔶رفتار زشت، عقاید انسان را هم ضعیف می کند؛ از جمله مهمترین دلایل گرایش به باورها و ارزشهای غیراسلامی، رفتارهای ناصوابی بوده است که آرام آرام به تضعیف باورها و ارزشهای دینی منجر شده است. 🔶از جمله واجبترین و مؤکدترین واجبات برای عالمان دینی تشریح علمی مباحث اخلاقی اسلام و همچنین اقدام عملی در جهت نهادینه سازی اخلاق در افراد و جامعه است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
پرسشهاي علامه 4 (Trimmed).mp3
38.24M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴جلسه چهارم: 🔸پرسش‌ها و پاسخ‌هاي جلسه چهارم 🔸تاريخ 16 آذر 1399 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴درسهایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و سوم: قانون‌گرايي 🖊احمدحسین شریفی 🔷رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای، در پیام تسلیت خود به مناسب درگذشت علامه مصباح یزدی در توصیف ایشان فرمودند: «ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند» تلاش میکنم به اندازه تجربه و فهم ناقص خود و به اقتضای فضای مجازی، چند درس از سبک و روش مدیریتی ایشان را بیان کنم: 🔶سبک مديريتي علامه مصباح، سبکي قانون‌ محورانه بود. ايشان در اجراي قانون بسيار جدي بودند و در برابر کوچکترين تخلفات قانوني نيز سخت‌گيرانه و با صلابت برخورد مي‌کردند. در اين جهت حقيقتاً کم‌نظير بود. 🔶من کراراً گفته‌ام که کار اجرايي با آيت‌الله مصباح هم بسيار راحت و هم براي پاره‌اي از افراد بسيار سخت و دشوار بود؛ براي کساني که مي‌خواستند بر اساس قانون عمل کنند، بسيار راحت بود؛ ايشان هيچ مطالبه‌اي جز اجراي قانون نداشتند. اما براي کساني که احياناً توقعات فراقانوني داشتند و يا مي‌خواستند در مسائل اجرایی و اداری موسسه براساس سلايق و علايق شخصي عمل کنند، بسيار دشوار بود؛ چرا که ايشان هيچ مطالبه‌اي را جز مطالبات قانوني نمي‌پذيرفتند. 🔶به خاطر دارم زماني را که يکي از دوستان مخلصي که سالياني به خواسته و سفارش خود حضرت استاد و البته با رضايت آن دوست عزيز، مشغول کارهاي اجرايي شده بود، و بعدها در دوره دکترا شرکت کرده و همه مراحل را با موفقيت پشت سر گذاشته بود اما به دليل مشغله‌هاي کاري نتوانسته بود در موعد مقرر و قانوني از رساله دکتري خود دفاع کند و طبيعتاً انتظار داشت که ارفاقي خاص براي ايشان در نظر گرفته شود، و مسؤولان آموزش هم در هيئت رئيسه موسسه درخواست ارفاق براي ايشان کردند؛ اما حضرت استاد به هيچ وجه نپذيرفتند و بلکه قاطعانه چنین درخواستی را رد کردند؛ و در ميان تعجب همه دوستان، ايشان فرمودند، ما هرگز نمي‌توانيم خلاف قانون عمل کنيم؛ اگر قانون چنين اجازه‌اي مي‌دهد فبها و الا هرگز. آنچه که مسلم بود اينکه ايشان هيچ استثنايي در اجراي قانون نمي‌پذيرفت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴درس‌هایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و چهارم: تفکر تشکیلاتی و گروهی 🖊احمدحسین شریفی 🔶از جمله ویژگی‌های مهم مدیریتی آيت‌الله مصباح این بود که تلاش می‌کرد کارها را به صورت گروهی و جمعی اداره کند. يکي از مسائلي که ایشان همواره بابت آن تأسف شديد مي‌خورد، اين بود که در مراکز علمي کشور ما، اعم از حوزه و دانشگاه، کارها و پژوهش‌هاي گروهي اهميت خود را نيافته‌اند و فردگرايي و گريز از فعاليت‌هاي تشکيلاتي و گروهي و سازماني اصالت یافته است. اما خود ايشان در اغلب قریب به اتفاق فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي و مديريتي تلاش می‌کرد کارها را به صورت گروهی جلو ببرد. از تک‌روی و تک‌اندیشی پرهیز می‌داد و می‌فرمود تک‌روی نهایتا به خودمحوری منجر می‌شود. افزون بر آن، تک‌روی در کارهای پژوهشی موجب افزایش اختلاف‌ها و فاصله گرفتن پژوهشگران از همدیگر می‌شود. وی به جد بر این باور بود که هر چند «اين خردها چون مصابيح انور است» اما «بيست مصباح از يکي روشن‌تر است». 🔶به همين دليل حتي از دوران جواني خود دائماً در انديشه کارها و فعاليت‌هاي گروهی و تشکيلاتي بود و از تک‌روی و خودمحوری به شدت گریزان. در سن 29 سالگي پيشنهاد شکل‌گيري اولين تشکل رسمي حوزوي مشهور به «تشکل يازده‌ نفري» را به منظور جلوگيري از پراکنده‌کاري و فعاليت‌هاي سليقه‌اي و پيشبرد بهتر و دقيق‌تر اهداف نهضت امام خميني ارائه مي‌دهد. و اساسنامه آن نيز با خط و قلم خود ايشان تنظيم مي‌شود. اين تشکل بذر اولية شکل‌گيري جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود. 🔶البته همواره توصیه می‌کرد که شرط کار جمعی، انعطاف و تفاهم و آمادگی پذیرش سخن و ایده دیگران و گذشت و ایثار است؛ و خود همین یکی از اولویت‌های کار جمعی است؛ زیرا کار جمعی و تشکیلاتی موجب می‌شود انسان اخلاقی‌تر شود و بکوشد فضایل اخلاقی را در خود تقویت کند. 🔶افزون بر این، در جایی می‌فرمود از مصادیق این سخن ارزشمند امام صادق علیه السلام که به یاران و شاگردان خود می‌فرمود: «اتَّقُوا اللَّهَ، وَ كُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً مُتَحَابِّينَ فِي اللَّهِ، مُتَوَاصِلِينَ مُتَرَاحِمِينَ، تَزَاوَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَذَاكَرُوا وَ أَحْيُوا أَمْرَنَا.» همین کار جمعی و گروهی و تشکیلاتی و پرهیز از تک‌روی و تک‌اندیشی در مسائل اجتماعی و فرهنگی و علمی و پژوهشی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ای حضرت مادر، قدمت گلباران بانوی مطهّر، قدمت گلباران از عرش صدای هلهله می آید ای جان پیمبر، قدمت گلباران ✍️محمّد شریفی 🌹🌹
🔴درس هایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و پنجم: تصميم‌گيري‌هاي کارشناسانه 🖊احمدحسین شریفی 🔶از دیگر ويژگي‌هاي مديريتي آيت‌الله مصباح اين بود که پيش از شروع هر کاري (اعم از فعاليت‌هاي آموزشي، پژوهشي يا اجرايي و مديريتي)، ابتدا يک مطالعه ميداني دقيقي صورت مي‌دادند تا تصوير و تصور شفافي از وضعيت موجود به دست آيد. و بدين وسيله هم از انجام کارهاي تکراري پرهيز مي‌شد، هم از انجام کارهايي که متصديان توانمند و فعالي دارد، خودداري مي‌شد و هم کمبودها و ضعف‌ها و خلأها به درستي شناسايي مي‌شد. به عنوان نمونه: 1️⃣پيش از شروع برنامه‌هاي آموزشي موسسه در راه حق (در سال 1354) براي آشنايي با فعالیت‌های ساير مراکز علمي جهان اسلام در مواجهه با افکار التقاطي و مارکسيستي و استفاده از تجارب آنها و اطلاع از برنامه‌هاي آموزشي آنها، به همراه دکتر احمد احمدي(ره) به سه کشور مصر، سوريه و لبنان سفر کردند و بازديدهايي از مراکز علمي آنها داشتند؛ 2️⃣پيش از شروع «دائرة المعارف علوم عقلی»، از سال 1375 ابتدا دستور دادند کارگروهی از متخصصان و محققان تشکيل شود تا با مطالعه‌ای دقیق معلوم کنند که آيا دانشنامه يا دانشنامه‌هايي وجود دارند که بتوان آنها را به عنوان يک مرجع معتبر و جامع در زمينه علوم عقلي اسلامي به شمار آورد يا خير. پس از تحقيق و بررسي، گروه به اين نتيجه رسيد که چنين دانشنامه‌هايي نه در بازار وجود دارد و نه در دستور کار مراکز يا موسسات شناخته‌شده قرار دارد؛ البته برخي از مباحث مربوط به معارف عقلي در ضمن دائرة المعارف‌هاي عمومي بيان شده‌اند و دائرة المعارف‌هاي تخصصي‌ای نیز در حال نگارش بودند اما ويژگي‌هايي که منظور بود، در آنها نيست. و بدین ترتیب کلان پروژه بی‌نظیر دائره المعارف علوم عقلی آغاز به کار کرد؛ 3️⃣به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان از کلان پروژه مکتب اخلاقی اسلام نام آورد که ابتدا کارگروهي را مشخص کردند که مطالعة دقيقي در اين زمينه داشته باشند و حتي منابع غربي و مراکز تربيتي مسيحيان و ساير مکاتب اخلاقي و معنوي را رصد کنند، و سپس طرحي جامع در موضوع مکتب اخلاقي اسلام تدوين کنند؛ اين کارگروه نزديک به چهار سال مطالعه و مباحثه کردند و در اين مدت هم جلسات متعدد با خود ايشان داشتند و نهايتاً به يک طرح جامع رسيدند و پس از تأیید ایشان، کار تدوين مکتب اخلاقي اسلام شروع شد. @Ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در برابر ظلم و ظالم، نه تنها باید مقاومت کرد بلکه باید امان و آرامش را از او گرفت و او را تحقیر کرد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ابعاد علمی علامه مصباح.mp3
15.83M
🎤احمدحسين شريفي 🔴تبيين ابعاد علمي علامه مصباح يزدي 🔸در مراسم نکوداشت مقام علمي و اخلاقي آيت‌الله مصباح يزدي 🔸برگزار کننده: دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان سمنان 🔸تاريخ برگزاری : 1/ بهمن/ 1399 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴درس هایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و ششم: پرهیز از استبداد در تصمیم گیری 🖊احمدحسین شریفی 🔶آیت الله مصباح به شدت از استبداد در رأي و تصميم‌گيرهاي متکی بر ذوق و سلیقه شخصی پرهیز می‌داد و اجتناب می‌کرد. علیرغم علم و تجربه فراوانی که داشتند اما به جد معتقد بودند که «مشورت ادراک و هشیاری دهد» و می گفتند حتی اگر کسی معتقد باشد که همه تصمیمات و کارهای خود را فقط و فقط بر پایه معیار عقلانیت اتخاذ میکند باز هم از مشورت ضرر نمی کند چرا که «عقل ها مر عقل را یاری دهد». 🔶به همین دلیل روش مدیریتی ایشان به این صورت بود که اغلب قريب به اتفاق تصميمات آموزشي و پژوهشي و فرهنگي مؤسسه در چند شوراي مترتب بر هم به بحث و بررسي گذاشته مي‌شد و جمع‌بندي مطالب ابتدا در شورای معاونین و سپس در هيئت رئيسه مطرح مي‌شد و در جلسات هیئت رئیسه باز هم ابتدا نظر همه اعضاي حاضر در جلسه را جویا مي‌شدند و حتی به تناسب موضوعات از متخصصان مربوطه نیز دعوت می‌کردند که در جلسه هیئت رئیسه حضور داشته باشند و سپس تصميم نهايي اتخاذ مي‌شد. 🔶از همه اعضاي هيأت علمي مؤسسه در کارهاي اداري و اجرايي و آموزشي و پژوهشي موسسه نظر مي‌خواست؛ اصرار ايشان بر اين مسأله موجب شد اعضاي هيئت علمي موسسه برای نقش آفرینی در تصمیمات آموزشی و پژوهشی و فرهنگی موسسه، انجمنی را با عنوان «انجمن اساتید موسسه» تأسیس کنند و در یک جلسه عمومی از ميان خود عده‌اي را انتخاب کنند که با عنوان «شوراي انجمن اساتيد موسسه» نامگذاري شد. این شورا حلقة رابطی میان مدیریت و تک تک اعضای هیئت علمی موسسه بود. و تلاش می‌کرد نکته‌ نظرات و نقدها و پیشنهادهاي همه اعضاي هيئت علمي را در موضوعات مختلف، جمع‌آوري و جمع‌بندي کرده و در اختيار ايشان و همچنين معاونت‌هاي مختلف موسسه قرار دهند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸عقبه استراتژیک 🌹🌹گرامیداشت دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسط جوانان و نوجوانان پاکستان @Ahmadhoseinsharifi 🌺
تحول در علوم انسانی ج ۵ بخش اول (Trimmed).mp3
27.59M
🎤احمدحسين شريفي 🔴سلسله‌ نشست‌هاي علمي «تحول در علوم انساني» در جمع تعدادي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبائي 🔴جلسه پنجم: چیستی شناسی علوم انسانی 🔷بخش اول 🔸تاريخ 30 آذر 1399 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴درس‌هایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و هفتم: اهتمام به حفظ بيت‌المال 🖊احمدحسین شریفی 🔷از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریتی آیت‌الله مصباح اهتمام فوق‌العاده ایشان به حفظ بیت‌المال بود. تحت هيچ شرايطي نسبت به کوچک‌ترين مسائل مالي بي‌مبالاتی یا بی‌توجهی را مجاز نمی‌شمردند این اهتمام تا جایی بود که حتی سوزن و سنجاقی که برای وصل برگه‌های نامه‌هایی که مثلا از سوی موسسه به منزل ایشان ارسال می‌شد، مجددا به موسسه باز می‌گرداندند! 🔷به همین دلیل، انضباط مالی در مديريت مؤسسه همواره در بالاترین سطح خود مراعات می‌شده است. تراز مالي مؤسسه، عليرغم بازرسي‌هاي بسيار دقيق مسؤولان مربوطه، در تمام سالياني که از تأسيس آن مي‌گذرد بسیار بسیار به ندرت با مشکلی که ناشی از بی‌توجهی و بی‌مبالاتی و امثال آن باشد، مواجهه شده است. 🔷جناب دکتر زارعان نقل می‌کردند زمانی که در بخش اداری بنیاد باقر العلوم مسؤولیتی داشتم اشتباهی در محاسبات مالی صورت گرفته بود و حدود 10 هزار تومان اختلاف حساب به وجود آمد؛ علیرغم اینکه مجددا به دستور آیت‌الله مصباح محاسبات را ملاحظه کردیم تا منشأ اشتباه صورت گرفته را به دست آوریم، موفق نشدیم. نهایتاً «یک شب به منزل ایشان رفتم و عرض کردم نتوانستیم به نتیجه‌ای برسیم و ما الان این مبلغ 10 هزار تومان را کسر آورده‌ایم.» ایشان هم خیلی راحت و بدون هیچ ملاحظه‌ای فرمودند: «خوب مشکلی نیست نیست. خودتان این مبلغ را پرداخت کنید تا حساب صفر شود. لحن ایشان به قدری جدی بود که من در آن وقت شاید ناراحت هم شدم. اما ایشان در مسأله بیت‌المال حساسیت کامل داشتند و به ما فهماندند حالا که بیت‌المال در دست شماست، نباید بی‌دقتی می‌کردید و حالا باید جبران کنید.» 🔷در مراکز مختلف مرسوم است که به هنگام پیشنهاد بودجه سالیانه، تلاش می‌شود بیش از حد نیاز درخواست بودجه کنند تا در حذف و اضافات مسؤولان بالادستی در نهایت مقدار مصوّب و یا مقداری که تخصیص داده می‌شود به اندازة نیاز اصلی و واقعی اداره یا مرکز مربوطه باشد؛ اما آیت‌الله مصباح با این رویه مخالف بودند و همواره تأکید می‌کردند شما باید صداقت در اعلام نیاز را رعایت کنید و برای مسؤولان بالادستی (مسؤولان مالی دفتر مقام معظم رهبری) و کسانی که بودجه مؤسسه را تعیین می‌کنند و اختصاص می‌دهند، حقیقت را تشریح کنید. روحش شاد و راهش پر رهرو باد @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴درس‌هایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و هشتم: استفاده حداکثری از امکانات 🖊احمدحسین شریفی 🔷يكي دیگر از ویژگی‌های مدیریتی آیت‌الله مصباح تأکيد فراوان بر استفاده حداکثري از امکانات و نیروهای موجود بود. تأکید می‌کردند که هم از امکانات سخت‌افزاری موجود استفاده بهینه صورت گیرد و هم از ظرفیت‌های نرم‌افزاری و نیروی انسانی. 🔷در سایه این تأکید، در دو ساختمان اداری که موسسه امام خمینی در اختیار دارد، وضعیت به گونه‌ای است که فی‌المثل، حتي اگر امکان بهره‌برداري از فضاي زير راه‌پله‌های طبقات موسسه، براي کارهاي اداري يا خدماتي و امثال آن وجود داشته باشد، حتماً مورد استفاده قرار گرفته است؛ تا جایی که می‌توان گفت هیچ فضای قابل استفاده‌ای نیست مگر آنکه مورد استفاده قرار گرفته است. 🔷در استفاده از امکانات نرم‌افزاری و نیروی انسانی نیز به شرح ایضا؛ فی‌المثل، مجموعه نشریات تخصصی معاونت پژوهش مؤسسه امام خمینی (۱۵ نشریه تخصصی؛ اعم از علمی پژوهشی و علمی ترویجی) با ۷ نیروی اجرای تمام وقت و ۲ نیروی ساعتی اداره می‌شوند! این در حالی که برخی از مراکز، به ازای هر نشریه ۳ نیروی اجرایی را به کار می‌گیرند! 🔷یا اداره همایش‌ها و نشست‌های علمی موسسه امام خمینی که بعضاً در طول یک سال قریب به ۷۰ همایش و نشست علمی و کرسی نظریه‌پردازی و امثال آن را اداره می‌کنند، با ۳ نیرو اداره می‌شود. کاری که در هیچ مرکز دیگری قابل تصور نیست! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ضبط صوت خبرنگاری_203 (Trimmed).mp3
24.95M
🔶نشست علمي جايگاه و دستاوردهای علامه مصباح در دانش کلام و فلسفه معاصر 🔶با شركت حجت الاسلام و المسلمين مقيمي معاون پژوهش حوزه علمیه؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی و آقای احمدحسین شریفی 🔶برگزار کننده: انجمنهای علمی حوزه با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷سخنرانی استاد محمدتقی سبحانی درباره: نقش علامه مصباح یزدی در دانش کلام 🔶تاریخ: 18 بهمن 1399 ساعت 19 الی 21 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ضبط صوت خبرنگاری_204 (Trimmed).mp3
14.74M
🔶نشست علمي جايگاه و دستاوردهای علامه مصباح در دانش کلام و فلسفه معاصر 🔶با شركت حجت الاسلام و المسلمين مقيمي معاون پژوهش حوزه علمیه؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی و آقای احمدحسین شریفی 🔶برگزار کننده: انجمنهای علمی حوزه با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷موضوع سخنرانی: نقش علامه مصباح در آموزش و ترویج و امتداد فلسفه اسلامی 🔶تاریخ: 18 بهمن 1399 ساعت 19 الی 21 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ضبط صوت خبرنگاری_202 (Trimmed).mp3
11.26M
🔶نشست علمي جايگاه و دستاوردهای علامه مصباح در دانش کلام و فلسفه معاصر 🔶با شركت حجت الاسلام و المسلمين مقيمي معاون پژوهش حوزه علمیه؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی و آقای احمدحسین شریفی 🔶برگزار کننده: انجمنهای علمی حوزه با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷سخنرانی معاون پژوهش حوزه های علمیه (حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی) با موضوع: جامعیت علمی علامه مصباح یزدی 🔶تاریخ: 18 بهمن 1399 ساعت 19 الی 21 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴درس‌هایی که باید از علامه مصباح آموخت 🔶درس بیست و نهم: زمان‌شناسی 🖊احمدحسین شریفی 🔷یکی دیگر از درس‌های آموختنی از آيت‌الله مصباح، زمان‌شناسی و آگاهی به مسائل زمان است. مقام معظم رهبری در توصیف ایشان می‌فرماید: «آیت الله مصباح یک فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و زمان‌شناس بصیر است.» او حقیقتاً عارف به نیازهای معرفتی زمانه بود. مهم‌ترين و زيربنايي‌ترين مسائل و نيازمندي‌هاي معرفتی و فرهنگي و اجتماعی زمانه را می‌شناخت. 🔷اگر آثار علمی و پژوهشی علامه مصباح را در شصت سال اخیر به ترتیب زمانی رصد کنیم و یک نمودار برای آنها ترسیم کنیم؛ و از آن طرف مسائل اصلی و بنیادین جامعه ایران را هم در همین پروسه زمانی فهرست کرده و در نموداری ترسیم کنیم، خواهیم دید که همه فعالیت‌های ایشان در هر برهه‌ای از تاریخ ایران و انقلاب اسلامی ناظر به مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل فکری و فرهنگی جامعه بوده است. ایشان یک اندیشمند در میدان بود؛ نه یک اندیشمند در گوشه حجره یا محصور در شهر قم. او جهانی بنشسته در گوشه‌ای نبود؛ بلکه جهانی جاری از علم و معرفت و حکمت بود. 🔷او حقیقتا مدافع سنگرهای ایدئولوژیک و بنیان‌های فکر اسلامی بود. نه مدافعی منفعل؛ بلکه مدافعی فعال. تلاشی مجاهدانه در امتدادبخشی به بنیان‌های فکر اسلامی در عرصه‌های مختلف زیست فردی و اجتماعی داشت. او بزرگترین فیلسوف کاربردی سده‌های اخیر فکر فلسفی در جهان اسلام بود. 🔷او با تکیه بر مبانی معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی و انسان‌شناختی اسلامی، نه تنها به تولید فلسفه‌های مضافی چون فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه سیاست و فلسفه تعلیم و تربیت پرداخت بلکه علم اخلاق و علم حقوق و مسأله حقوق بشر و حقوق زن و حقوق اقلیت‌ها و همچنین دانش سیاست و مدیریت و تعلیم و تربیت را نیز با تکیه بر همان بنیان‌های فکری سامان داد و مهم‌ترین مسائل روز جامعه ایرانی و اسلامی را با امتدادبخشی به همان بنیان‌های نظری پاسخ داد. او حقی عظیم و بی‌بدیل بر دانش‌های اسلامی در عصر جدید دارد. 🔷از برکات زمان‌شناسی او این بود که 1️⃣اولاً، هرگز در مسائل معرفتی و علمی غافل‌گیر نشد؛ بلکه همواره جلوتر از زمانه زیرساخت‌های معرفتی حل مسائل را فراهم می‌کرد. امام علی علیه السلام می‌فرماید: «مَنْ عَرَفَ الْأَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الِاسْتِعْدَاد؛ کسي که نسب به زمانه آگاه باشد از آمادگي غافل نمي‌گردد.» 2️⃣و ثانیاً، امور بر او مشتبه نمی‌شد؛ در جریان‌شناسی اندیشه‌ها و حتی عملکردها، منحصر به فرد بود: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛ کسي که به زمان خويش آگاه باشد، امور مشتبه بر او هجوم نمي‌آورند.» ریشه‌های جریان‌های فکری را به خوبی می‌دانست و در مواجهه با آنها نیز برخوردی ریشه‌ای داشت. و این هم یکی دیگر از رازهای هجمه‌های سنگین دگراندیشان و منحرفان فکری و علمی علیه ایشان بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سخنان بسیار قابل توجه ابوالحسن بنی صدر درباره جایگاه و منزلت در دنیای غرب. @Ahmadhoseinsharifi 🌹