AUD-20200501-WA0001.mp3
20.5M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #سوم : عوامل سبک ساز(۱)
⭕فایل کامل صوتی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
AUD-20200501-WA0004.mp3
39.28M
🎤فایل صوتی
🌷به مناسبت روز بزرگداشت شهید مطهری
🔷چیستی انسان از نگاه شهید مطهری
🔴سخنراني در جمع اعضاي هيأت علمي گروه کلام و فلسفه دين مجمع عالي حکمت اسلامي؛ در اسفند سال 1397
⭕فایل کامل صوتی
#شهید_مطهری
#انسانشناسی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴عدم بازگشايي مراکز مذهبي: تدبير يا توطئه؟
🖊احمدحسين شريفي
🔸اگر آمارهايي که از تعداد مبتلايان به ويروس کرونا به صورت روزانه توسط وزارت بهداشت اعلام ميشود، درست باشد (که عليالقاعده چنين است)؛ بايد پذيرفت که اين بيماري کاملاً تحت کنترل درآمده و نگرانيهاي اوليه بابت فراگيري و شيوع افسارگسيخته آن برطرف شده است.
🔸بازگشايي مراکز مختلف، از مراکز تجاري و پارکها و تفرجگاهها و استخرها و بازارها و امثال آن به دستور وزارت بهداشت، نشان ميدهد که مسؤولان وزارت بهداشت به آمار اعلامي خود اطمينان دارند و به اين باور رسيدهاند که خطري از اين بابت، جان مردم را تهديد نميکند؛ و الا کدام عاقل است که پارکگردي و استخر و بازارگردي را بر سلامت و جان مردم ترجيح دهد؟
🔸متخصصان وزارت بهداشت در حضور رئيس جمهور و در جمع اعضاي ستاد مبارزه با کرونا براساس تحقيقات علمي نشان دادند که سهم مراکز عبادي و زيارتگاهها و مساجد در انتشار اين ويروس سهمي بسيار ناچيز و بسيار کمتر از نيمدرصد بوده و هست. اين در حالي است که سهم مراکز عمده خريد و همچنين سهم وسايل حمل و نقل عمومي و ادارات دولتي و امثال آنها بعضاً نزديک به پنجاه درصد است.
🔸بر اساس اين دادههاي علمي و تحقيقي اساساً از ابتدا بستن مراکز عبادي و مساجد و زيارتگاه به نحو مطلق، کاري اشتباه و غير علمي بوده است. اما اصرار وزارت بهداشت بر تداوم اين کار، و سکوت مطلق در مقابل درخواست کارشناسان و عامه مردم براي ارائة منطق تداوم اين انسداد،
✅اولاً، ميتواند قرينهاي بر نفوذ نگاهي خاص در بدنة مديريتي وزارت بهداشت باشد: همان نگاهي که هيئات مذهبي و اماکن زيارتي را مرکز اشاعة افسردگي در کشور ميدانست (سخنان وزير بهداشت جناب دکتر نمکي)؛ همان نگاهي که به دروغ شهر مقدس قم را به عنوان مرکز شيوع اين ويروس در کشور معرفي ميکرد و نقشة سرطاني شيوع کرونا در کشور را با محوريت قم به نمايش ميگذاشت. (سخنگوي وزارت بهداشت جناب دکتر جهانپور).
✅ثانياً، به نظر ميرسد مسؤولان وزارت بهداشت، با تداوم سکوت و عدم پاسخ به انبوه بيشمار سؤالاتي که درباره عملکردشان وجود دارد، تلاش ميکنند مؤمنان و هيئات مذهبي و مسجديان را به آستانة عصبانيت و عصيان اجتماعي بکشانند و از اين طريق حاشيهاي جديد براي کشور و جامعة مذهبي و هيأت حسيني درست کنند؛ به احتمال زياد، همان جريان نفوذي، دنبال تهية خوراک تبليغاتي جديدي براي رسانههاي معاند عليه دين و مذهب و مسجد و اماکن مقدس و ايجاد دوگانة دروغين دين و سلامتي باشند.
🔸اما مسوؤلان محترم وزارت بهداشت بهتر از هر کسي ميدانند که اگر نبود همراهي عالمان دين و هيئات مذهبي و مسجديان، اين دولت که ناکارآمدي خود را در صحنههاي مختلف در طول ساليان گذشته نشان داده بود، و حتي از توانايي مديريت قيمتگذاري بنزين نيز عاجز بود، هرگز نميتوانست بر اين بحران عظيم فايق آيد.
🔸به هر حال، پيشنهاد ميدهم، مسؤولان بالادستي هر چه سريعتر ضمن شناسايي نفوذيهاي احتمالی وزارت بهداشت و کساني که انسدادها و بازگشاييهاي کرونايي را مديريت ميکنند، پاسخي روشن و قانعکننده براي افکار عمومي در مورد اين نوع مديريت خود داشته باشند و پرسشهاي بيشماري که در اين زمينه هست را پاسخ دهند.
✍️احمدحسين شريفي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴خديجة کبري: الگوي زندگي تعاليجويانه
🖊احمدحسين شريفي
🔸حقيقتطلبي، تکليفمحوري، ولايتمحوري، بردباري، پايداري و دوري از تجملات از جملة مهمترين ابعاد وجودي حضرت خديجه است که او را به عنوان اسوه و الگويي جاودانه براي زنان و خانوادهها قرار داده است.
🔸از جملة مهمترين ويژگيهاي سبک زندگي تعالي جويانة خديجه کبري ميتوان به موارد زير اشاره کرد:
1️⃣سلامت اقتصادي: از نظر اقتصادي جزء متمولين مکه به شمار ميرفت. مال التجارة فراواني داشت. اما هرگز از راه حرام اموال خود را کسب نميکرد. عليرغم آنکه ربا گرفتن، در آن زمان امر فراگير و طبيعي بود، اما خديجه(س)، متأثر از آموزههاي دين حنيف و جد اعلي خود، حضرت ابراهيم، هرگز ربا نميگرفت.
2️⃣فضيلت اخلاقي: از نظر اخلاقي، حتي در آن محيط جاهلي همگان او را به عنوان زني عفيف و پاکدامن ميشناختند: به همين دليل يکي از القاب آن حضرت، «طاهره» بود. به تعبير برخي از مورخان: «وَ كانَتْ تُدْعى فِى الْجاهِليّة بِالطّاهِرَةِ لِشِدَةِ عِفافِها... .»
3️⃣شوهرداري و خانهداري: يکي از فضيلتهاي گم شده يا کمرنگ شده در جامعة ما همين است. اين باور که «جهاد زن، شوهرداري خوب است» در جاهايي کمرنگ شده است. خديجه کبري(س) در اين زمينه يک الگوي تمام عيار است: اولين خانوادة اسلامي، خانوادة خديجه است. اين بانوي مکرم تلاش فراواني داشت تا در ساية تعاليم پيامبر(ص)، يک الگوي تمام عيار براي خانوادة اسلامي ارائه دهد: (1) درگير تجملات دنياي مادي نشدن؛ زندگي را بر محور ماديات تشکيل ندادن، بلکه ماديات را فداي زندگي کردن. در همان مراسم عقد و بعد از اجراي خطبة عقد وقتي پيامبر اکرم به سمت خانة ابوطالب ميرفت، وي خطاب به پيامبر گفت: «إلی بیتک. فبیتی بیتک و أنا جاریتک؛ به خانه خودتان وارد شوید، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم»؛ هرگز برتري مالي و مادي خود را به رخ همسرش نکشيد. (2) بيتوقعي: در طول زندگي مشترک 24 سالة خود با پيامبر اکرم، خدمات بينظيري را به آن حضرت داشت؛ آسيبهاي فراواني را متحمل شده بود؛ رنجهاي طاقتفرسايي را کشيده بود؛ بنابراين طرح برخي از انتظارات و توقعات امري طبيعي بود. اما آن حضرت هیچگاه خواستههاى شخصى خود را مستقیم بیان نمىكرد. حتي به هنگام وصيت، خطاب به پيامبر گفت: «یا رسول الله! مىخواهم خواستهاى را توسط دخترم فاطمه به شما برسانم و شرم دارم آن را مستقیم بازگو نمایم.» پیامبر قدري دور شد، آنگاه خدیجه دخترش فاطمه را صدا كرد و به او گفت: «عزیزم! به پدر بزرگوار خود بگو كه مادرم مىگوید: من از قبر هراسناكم، دوست دارم مرا در لباسى كه هنگام نزول وحى به تن داشتى كفن كرده و در قبر بگذارى.»؛
4️⃣تربيت فرزندي همچون فاطمه: نقش مادر در تربيت فرزند، از نقش پدر به مراتب بيشتر است. خديجه توانست دختري همچون فاطمه را تربيت کرده و تقديم بشريت کند.
5️⃣ولايتمحوري: در برابر تصميمات رسول الله خاضع و خاشع بود. آنچه براي او مهم بود، تبعيت از ولي بود. اينکه بهرهمندي اقتصادي داشته باشد يا سه سال زندگي در شعب ابيطالب را تجربه کند، براي او تفاوتي نميکرد. رضايت ولي مهم بود.
6️⃣منزلت معنوي: در ساية تصميمات درست و انتخابهاي صحيح و به برکت وجود مقدس پيامبر اسلام اين بانوي بزرگوار از نظر کرامت و منزلت انساني به جايي ميرسد که در شب معراج به هنگام بازگشت پيامبر اکرم، جبرئيل به او عرض ميکند که سلام خداوند را به خديجه ابلاغ کن! فَقالَ إقْرَءْ خَديجَةَ مِنْ رَبِّها السَّلامَ فَقالَ رَسولُ الله (صلي الله عليه و آله): يا خَديجَةُ هذا جَبْرَئيلُ يُقْرِئُكَ مِنْ رَبِّكِ السلامَ، قالَتْ خَديجَةُ: اللهُ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَ عَلي جَبْرئيلَ السَّلامُ؛ پيامبر در وصف او فرمود: «خدا از ميان زنان، چهار زن را برگزيد: مريم، آسيه، خديجه و فاطمه را.» باز فرمود: «يا خديجه! اَنْتِ خَيْرُ أُمَّهاتِ الْمُؤْمِنينَ وَ اَفْضَلُها وَ سَيِّدةُ نِساءِ الْعالَمِينَ»
✍️احمدحسين شريفي
#خدیجه_کبری
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
قسمت 4..(۱).mp3
23.5M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #چهارم : عوامل سبک ساز(۲)
⭕فایل کامل صوتی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
May 11
🔴برجستهسازي خوبيها
🖊احمدحسين شريفي
🔸متأسفانه جامعه ما، در سطوح عمومي، نخبگاني، سياسي، مديريتي و رسانهاي، تمايل شديدي به برجستهسازي بديها و ناهنجاريهاي اجتماعي و سياسي و مديريتي پيدا کرده است.
🔸بسياري از رسانههاي (صوتي، تصويري و نوشتاري) کشور ما تمايل به ذکر نابسامانيها دارند، به برجستهسازي فرصتطلبيهاي عدهاي معدود ميپردازند.
🔸به عنوان مثال، زيرميزي گرفتن تعدادي معدود از پزشکان را (هر چند کاري بسيار شنيع است) در سطحي وسيع اطلاعرساني ميکنند، اما هجرتهاي جهادي بعضاً چند ماهة صدها و بلکه هزاران پزشک را مورد توجه قرار نميدهند. يا خطاي يک معلم در برخورد با دانشآموزي را در سطحي گسترده منعکس ميکنند، اما فداکاريها و ايثارهاي هزاران نفر از معلمان، جايگاه مناسبي در رسانهها پيدا نميکند!
🔸اين در حالي است که
🔹اولاً، يکي از مهمترين راههاي مبارزه با بديها، «برجستهسازي خوبي»ها و انعکاس فداکاريها، انصافها و امانتداريهاست.
🔹و ثانياً، خوبيها و فضيلتها در لايههاي مختلف اجتماعي و مديريتي کشور ما، برخلاف بسياري از کشورهاي به ظاهر متمدن، به مراتب بيشتر از بديها و زشتيهاست.
✍️احمدحسين شريفي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
نقد سخنان مهندس عبدالعلی بازرگان قسمت اول حقیقت و گستره امر به معروف از نگاه قرآن.mp3
44.34M
🎤فایل صوتی
🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی #بازرگان
🔴جلسه اول: حقیقت وگستره معروف در قرآن
⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکههاي تلويزيوني ماهوارهاي نکاتي را دربارة معنا و گسترة معروف و منکر از نگاه قرآن بيان ميکند و به نقد برداشتهاي رايج در اين باره پرداختهاند.
استاد شريفي در اين سخنراني به نقد سخنان ايشان پرداخته و نکاتي را درباره حقيقت امر به معروف از نگاه قرآن بيان کردهاند
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
سخنرانی حسینیه الغدیر ج۴.mp3
43.14M
🎤فایل صوتی
🔷 موضوع: اسلام،هنر و #موسیقی
🔴 جلسه دوم و پایانی
⭕️فایل کامل صوتی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 5.mp3
22.93M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #پنجم : اهمیت و جایگاه مطالعات وتحلیل سبک زندگی(۱)
⭕فایل کامل صوتی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴روانشناسي فرومايگان در کلام اميرمؤمنان
🖊احمدحسين شريفي
🔹فرومايگي و پستي يکي از رذايل اخلاقي است که در برخي از انسانها وجود دارد. اين رذيله ممکن است ريشههاي تربيتي و ژنتيکي هم داشته باشد، اما بيشتر محصول رفتارهاي اختياري خود فرد است.
🔹اين صفت حتي ممکن است در ميان افرادي که به دليل ثروت، قدرت، شهرت يا علم، از موقعيتهاي بالاي اجتماعي هم برخوردارند، نمود داشته باشد.
🔹جا دارد که اين صفت از ابعاد مختلف مورد تحليل روانشناسان و عالمان اخلاق قرار گيرد.
🔹در متون ديني ما، دهها روايت دربارة شاخصههاي فرومايگي و خصلتهاي فرومايگان وارد شده است.
🔹از مهمترين شاخصههاي فرومايگي و خصلتهاي فرومايگان ميتوان به موارد زير، که همگي در سخنان اميرمؤمنان وارد شده است، اشاره کرد:
1.فريبکاري و مکاري (در عالم سياست، اقتصاد، اجتماع يا روابط فردي)؛ (فَإِنَّهَا (=الْخَدِيعَةَ) مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم)؛
2.توجه بيشتر مردم به او موجب قساوت بيشترش ميشود؛ (اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ)
3.افتخار او به ملک و موقعيتهاي مادياش است؛ (اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ)
4.اهل جوانمردي نيست؛ (اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ)
5.روحيه طلبکارانه از ديگران دارد؛ (اللَّئِيمُ يَرَى سَوَالِفَ إِحْسَانِهِ دَيْناً لَهُ يَقْتَضِيهِ)
6.بر ديگران منت ميگذارد (اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ)
7.حيا و عفت ندارد؛ (اللَّئِيمُ لَا يَسْتَحْيِي)
8.بدزبان است و بيوفا (اللَّئِيمُ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ)
9.خدمتهاي ديگران به خود را انکار ميکند (اللَّئِيمُ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ)
10.به جايگاه بالاتري که ميرسد، حالاتش دگرگون ميشود (اللَّئِيمُ إِذَا بَلَغَ فَوْقَ مِقْدَارِهِ تَنَكَّرَتْ أَحْوَالُهُ)
11.اميد خير از او نميرود و از شرش درامان نيستند (اللَّئِيمُ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ وَ لَا يُسْلَمُ مِنْ شَرِّهِ)
12.با آزادگان دشمني ميورزد (اللَّئِيمُ يُعَادِي الْأَحْرَارَ)
13.آبروي خود را فداي موقعيتهاي مادي و دنيوياش ميکند (اللَّئِيمُ مَنْ صَانَ مَالَهُ بِعِرْضِهِ)
14.قابل اعتماد نيست؛ (إِيَّاكَ أَنْ تَعْتَمِدَ عَلَى اللَّئِيمِ فَإِنَّهُ يَخْذُلُ مَنِ اعْتَمَدَ عَلَيْهِ)
15.به هنگام قدرت، معايب او نمايان ميشود (دَوْلَةُ اللَّئِيمِ تُظْهِرُ مَعَايِبَهُ)
16.به ميزاني که جايگاه او بالاتر ميرود، مردم را کوچک ميبيند (كُلَّمَا ارْتَفَعَتْ رُتْبَةُ اللَّئِيمِ نَقَصَ النَّاسُ عِنْدَهُ)؛
17.وعدههاي او امروز و فردا کردن و بهانهجويي است (وَعْدُ اللَّئِيمِ تَسْوِيفٌ وَ تَعْطِيلٌ)؛
18.بدرفتار، بداخلاق و بخيل است (يُسْتَدَلُّ عَلَى اللَّئِيمِ بِسُوءِ الْفِعْلِ وَ قُبْحِ الْخُلُقِ وَ ذَمِيمِ الْبُخْلِ)
19.پيروزي او، موجب سربزرگي و طغيان ميشود (ظَفَرُ اللِّئَامِ تَجَبُّرٌ وَ طُغْيَانٌ)؛
20.سنگدل و بيرحم است (مِنَ اللِّئَامِ تَكُونُ الْقَسْوَةُ)
✍️احمدحسين شريفي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
WhatsApp Audio 2020-05-06 at 17.21.55.mp3
15.69M
🎤فایل صوتی
🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی #بازرگان
🔴جلسه دوم: امام حسین علیه السلام وامر به معروف
⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکههاي تلويزيوني ماهوارهاي نکاتي را دربارة گستره امر به معروف از نگاه امام حسین بيان ميکند.
استاد شريفي در اين سخنراني به نقد سخنان ايشان پرداخته است
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat