عطاء الله اسدزاده
✏️#شرح_واژگان | معنای حمد و مدح و شکر ▪️در #فراز_اول از #خطبه_اول #نهج_البلاغه میخوانیم: "الْحَمْدُ
✏️#شرح_واژگان | معنای (هِمَم) و (غَوص) و (فِطَن) و (نَعت) و (أجَل)
▪️در بخشی از #خطبه_اول #نهج_البلاغه میخوانیم: الَّذِي لاَ يُدْرِكُهُ بُعْدُ اَلْهِمَمِ وَ لاَ يَنَالُهُ غَوْصُ اَلْفِطَنِ اَلَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لاَ نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لاَ وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لاَ أَجَلٌ مَمْدُودٌ...
🔸«هِمَم»: جمع «همّت» در اصل به معناى ذوب شدن و جريان يافتن و حركت كردن است و اندوه را از اين جهت «هَمّ» مى گويند كه سبب ذوب شدن جسم و جان انسان است. سپس به هر امرى كه داراى اهميّت است يا فكر و هوش انسان را به خود مشغول مى سازد و مايۀ حركت مى باشد، همّ و همّت اطلاق شده است
🔹«غَوص»: در اصل به معناى فرو رفتن در آب است، سپس به ورود در هر كار مهمّى نيز اطلاق شده است.
🔸«فِطَن»: جمع «فطنة» (بر وزن فتنه) به معناى فهم و هوش و ذكاوت است.
🔹«نَعت»: به معناى توصيف چيزى با صفات نيك است؛ بنا بر اين با وصف كه در خوب و بد مى آيد تفاوت دارد
🔸«أجَل»: به معناى سرآمد و سررسيد هر چيزى است، خواه در مورد عمر انسان باشد يا اشياى ديگر، يا سررسيد قراردادها و بدهى ها.
📚پیام امام؛ ص76-77
📲 @NahjAmouz | نهج آموز
عطاء الله اسدزاده
✏️#شرح_واژگان | معنای (هِمَم) و (غَوص) و (فِطَن) و (نَعت) و (أجَل) ▪️در بخشی از #خطبه_اول #نهج_البل
✏️ #شرح_مکتوب| بخشی از #خطبه_اول #نهج_البلاغه
🔺... اَلَّذِي لاَ يُدْرِكُهُ بُعْدُ اَلْهِمَمِ وَ لاَ يَنَالُهُ غَوْصُ اَلْفِطَنِ اَلَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لاَ نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لاَ وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لاَ أَجَلٌ مَمْدُودٌ...
▪️خدايى كه انديشه هاى بلند او را درك ننمايند و هوش هاى ژرف به حقيقتش دست نيابند؛ خدايى كه اوصافش در چهار چوب حدود نگنجد و به ظرف وصف در نيايد و در مدار وقت معدود و مدّت محدود قرار نگيرد.
🔻امیرمومنان علیه السلام در این بخش از خطبه بر عجز انسان در توصیف خداوند متعال اشاره و دلایل آن را بیان می کند:
🔸آری! هر چه همت ها عالی، تلاشها گسترده و ذهن ها تیز و دقیق هم باشند، باز نمی توانند به وجود خداوند معرفت کامل پیدا کنند؛ زیرا:
🔺 برای وصف او حدودی تعیین نشده است؛ چرا که اوصاف نامحدود دارد؛ همه اتفاقات و پدیده ها به او منتهی می شوند و از هر یک از آنها وصفی برای خدا شناخته می شود؛ اما نه پدیده های عالم قابل شمارش هستند و نه اوصاف او؛
🔺برای وصف او تعریف کاملی ارائه نشده و هر چه گفته شده، به میزان فهم محدود انسان است؛ چرا که درک مخلوقِ ضعیف و محدود، از خالق پرقدرت و نامحدود، فقط در حدّ شناختی محدود خواهد بود؛
🔺برای وصف او نمی توان از زمان استفاده کرد؛ اگر چه بسیاری از توصیفات ما از اشیاء و اشخاصِ پیرامون ما با زمان صورت می گیرد، اما خدا را نمی توانیم با زمان توصیف کنیم؛ چرا که زمان مخلوق خودِ او است و برای اوصاف خدا نه زمانی مشخص است و نه پایانی می توان تصور کرد.
📲 @NahjAmouz | نهج آموز
🔺 همراهان گرامي! براي مرور مطالب مربوط به خطبه اول #نهج_البلاغه روي هشتگ زير، ضربه بزنيد
#️⃣ #خطبه_اول
📣 کانال نهج آموز را به دوستان خود معرفی کنید
📲کانال استاد اسدزاده
🔻آخرین مطالب در زمینه آموزش ترجمه و مفاهیم #نهج_البلاغه👇
🎚صوت جلسات آموزش ترجمه و مفاهیم #حکمتهای_نهج_البلاغه
https://eitaa.com/nahjamouz/1412
🎚صوت جلسات مباحث معرفتی #خطبه_متقین و #خطبه_منافقین
https://eitaa.com/nahjamouz/1094
🎚صوت جلسات جلد اول #درسنامه آموزش ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه
https://eitaa.com/nahjamouz/1091
📝محتوای متنی و رسانه ای آموزش موضوعی #حکمت_های نهج البلاغه
https://eitaa.com/nahjamouz/901
📲 @NahjAmouz | نهج آموز
عطاء الله اسدزاده
💿فایل صوتی MP3 9️⃣شرح حکمت نهم نهج البلاغه 🎙عطاءالله اسدزاده ✅دوره آموزش ترجمه و مفاهیم حکمتهای ن
Asadzadeh-H10-L.mp3
9.79M
💿فایل صوتی MP3
🔟شرح حکمت دهم نهج البلاغه
✅موضوع: اصول روابط اجتماعی (2)
🎙عطاءالله اسدزاده
✅دوره آموزش ترجمه و مفاهیم حکمتهای نهج البلاغه
▪️صوت جلسه ششم ساعت اول
📆 27 مهر 1400
🔻لینک صوت آموزش حکمت اول تا نهم
https://eitaa.com/nahjamouz/1142
#نهج_البلاغه | #حکمتهای_نهج_البلاغه
#شرح_حکمت_دهم | #شرح_حکمت10 | #حکمت10
#اصول_روابط_اجتماعی | #معاشرت_برتر
📲 @NahjAmouz | نهج آموز
عطاء الله اسدزاده
💠 نماز #توبه یکشنبه ماه ذیالقعده 🔺رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در یکشنبۀ ماه ذیقعده از منزل بیرو
#يادآوري |👆نماز توبه در پنجمين (آخرين) يكشنبه ماه #ذيقعده فراموش نشه!!
🔺ان شاء الله با توبه و استغفار براي ورود به ماه با عظمت ذيحجه آماده بشيم
📲 @NahjAmouz | نهج آموز
May 11
🖼 #تابلو| روح الرضا (ع)
🏴 سی ام ذیقعده سالروز شهادت ابن الرضا حضرت امام محمد تقی جواد الائمه علیهم السلام تسلیت باد
کاش مي شد تا جواد، ابن الرضا تاب آورد
بهرِ درمانش کسي داروي ناياب آورد
تشنگي دردي ست درماني ندارد غير از اين
مادرش از حوض کوثر جرعه اي آب آورد
🔺تابلوی «روح الرضا» وداع امام رضا (علیه السلام) با فرزند عزیزشان جواد الائمه (علیه السلام)؛ اثر حسن روحالامین
📲 @NahjAmouz | نهج آموز
عطاء الله اسدزاده
🖼 #تابلو| روح الرضا (ع) 🏴 سی ام ذیقعده سالروز شهادت ابن الرضا حضرت امام محمد تقی جواد الائمه علیهم
🖼 #تابلو| جوادالشهید (ع)
🏴 سی ام ذیقعده سالروز شهادت ابن الرضا حضرت امام محمد تقی جواد الائمه علیهم السلام تسلیت باد
زهر جفا اگرچه تو را کرد پرپرت
آتش گرفته بود تمامی پیکرت
گیرم تنت سه شب به روی بام مانده بود
پامال نعل اسب، نشد جسم اطهرت
🔺تابلوی «جوادالشهید (ع)»؛ اثر حسن روحالامین
🌹 کوزه آبی که شکستند و کبوترانی که بر پیکر جوانترین امام روی بام سایه می اندازند
📲 @NahjAmouz | نهج آموز
✅ #حديث| ضرورت پرهيز از تحسين كار زشت
🔺قالَ الامام الجواد سلام الله عليه:
مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً كانَ شَریكاً فیهِ
امام جواد عليه السلام ميفرمايد:
هر كس كار زشتی را تحسین و تأیید كند، در آن کار شریک می باشد
📲 @NahjAmouz | نهج آموز
👈 #پيشنهاد | قرائت زيارت #امين_الله در روز شهادت حضرت جوادالائمه سلام الله عليهم
📲 @NahjAmouz | نهج آموز