اظهار نظر و پیشنهاد یکی از اساتید آموزش جامع قرآن 👇
عرض سلام و خداقوت دارم خدمت همه دست اندرکاران طرح جامع آموزش قرآن: پیشنهاد دهنده های این طرح، تولید کنندگان محتوا و مجریان طرح. ان شاء الله که مشمول شفاعت قرآن واقع شوید. طرح تجوید که حرف ندارد، این که طلبه طی چند ترم (به جای یک ترم) تحت آموزش تجوید و روان خوانی قرار بگیرد، چیزی بود که بنده خودم از سالی که وارد حوزه شدم آرزوی آن را داشتم؛ چرا که همیشه ناراحت می شدم و تاسف می خوردم که طلبه سال آخر را می گذراند ولی هنوز در تجوید و در مواردی روان خوانی دچار مشکل است. این که طلبه بدون هیچ شتابی قواعد تجوید را آن هم به شکل ساده یاد بگیرد و در طول ترم آن چه را آموخته مرور کند، چیزی بود که اثر آن را بنده در همان ترم اول تدریس در بین طلبه ها مشاهده کردم و صد حیف که به خاطر کرونا آموزش و تدریس ما کمی دچار اختلال شده است. که امیدوارم با پشتکار اساتید و همت طلبه ها اثر این اختلال کم بشود.
اما در مورد قسمت تفسیر طرح آموزش جامع باید عرض کنم که به طور کلی طرح خوبی است که طلبه طی چند ترم با مباحث تفسیری و گاها علوم قرآنی به طور جامع و مختصر آشنا می شود. اما با اجازه شما دو پیشنهاد دارم:
۱. از ترجمه ی روان تر و ساده تری برای آیات استفاده شود. ترجمه آیات به خصوص برای طلبه های پایه اول و دوم کمی پیچیده و سنگین می باشد. بنده بعضی مواقع مجبور می شوم در مورد ترجمه ها توضیح بدهم.
دوم این که واژه ایی که در پاورقی است در متن اصلی بیاید تا طلبه بداند که چرا این ترجمه برای این واژه صورت گرفته است.
با تشکر فراوان و صمیمانه از شما
#آموزشـجامعـازـنگاهـاساتید
#جذابیت_آموزش_جامع
#پیشنهادـروشی
آموزش جامع قرآن
اظهار نظر و پیشنهاد یکی از اساتید آموزش جامع قرآن 👇 عرض سلام و خداقوت دارم خدمت همه دست اندرکاران ط
ضمن تشکر از اظهار لطف حضرتعالی
در مورد پیشنهاد شما دو نکته را متذکر میشوم
۱. در وبینار استاد معرفت در مورد انتخاب ترجمه توضیحاتی دادند
اما به هر حال اگر ترجمه دیگری را بهتر میدانید بعد از تطبیق مکرر بر آیات مختلف و اطمینان از دقت و روانی آن
حتما پیشنهاد دهید تا مورد بررسی قرار گیرد
۲. نقش استاد در تدریس همین است دیگر، برای توضیح نقش ریشه و صیغه واژه در معنا با کمک اطلاعات پاورقی و البته تجربه و تخصص خودتان
زحمتش را بکشید
قطعا کتاب درسی با کتاب خود خوان تفاوت دارد
التماس دعا
هدایت شده از محمد صافی
com.quran.labs.androidquran-3.apk
5.8M
برنامه قرآن اندروید با قابلیتهای ویژه:
1. صفحات عثمان طه 15 خطی
2. قرائت تحقیق و ترتیل از قاریان متعدد
3. قابلیت تکرار هر آیه تا بی نهایت جهت آموزش بهتر و حتی حفظ
#برنامه_کاربردی
#قرائتـترتیلـتحقیق
#کمکـآموزشی
برای استفاده از این برنامه
پس از نصب، باید با اتصال به اینترنت برای یک بار
عکس صفحات را دانلود کنید
این کار با باز کردن برنامه به طور خودکار انجام خواهد شد
سپس
برای دانلود صوت مورد نظر
در پایین صفحه روی علامت پلی زده و لیست قاریان به نمایش در خواهد آمد
با انتخاب قاری
شروع به دانلود صوت خواهد کرد و برای همیشه این صوت در گوشی شما باقی خواهد ماند
برای ترتیل عبارت (بی وقفه)
و برای تحقیق عبارت (مجود) را بیابید:
منشاوی (بی وقفه) = ترتیل
منشاوی (مجود) = تحقیق
ضمنا
با مراجعه به تنظیمات برنامه
میزان دانلود فایل صوتی را تعیین کنید
مثلا
یک صفحه
یا
یک سوره
یا
یک جزء دانلود شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت حفظ از دیدگاه یکی از بزرگترین اساتید صوت و لحن ایران (استاد شاه میوه)
#اهمیتـحفظـقرآن
#حفظـقرآن
#نگاهـاساتید
با سلام و احترام خدمت اساتید محترم
سوالی از جانب یکی از اساتید مطرح شده که نیاز بود به صورت عمومی مطرح و پاسخ داده شود:👇👇👇👇👇
با عرض سلام و ادب و تشکر خدمت اساتید معزز .
به جهت شائبه ای که در ذهن برخی از اساتید محترم به وجود آمده است سوالی از محضرتان داشتم .
آیا به کار گیری این طرح(محوریت قرائت الگو) به منزله عدم ارتقا و مهارت افزایی اساتید است؟چرا که بعد از جلساتی که برای اساتید برگزار شد این شائبه برای برخی به وجود آمد که نیازی به سخت گیری در قرائت طلاب نیست و همچنین اگر اساتید در حد معمول اطلاعات داشته باشند کفایت میکند و حتی برخی اساتید به مدارس اعلام کرده اند لازم نیست از اساتید خیلی با تجربه استفاده کنید !!!!
عرض بنده در مورد اساتیدی است که به دلیل داشتن مدرک مورد قبول؛ از آزمون شفاهی معاف شده و در طرح ارتقا مهارت افزایی شرکت نکرده اند.
متشکرم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
ضمن تشکر از این استاد محترم، مستدعی است نکات زیر مورد توجه قرار بگیرد:
1. محوریت قرائت الگو به جد مورد تأکید است و یکی از مهم ترین کارکردهای آن، پوشش ضعف احتمالی استاد در قرائت خویش است. امابه معنی عدم اهتمام به ارتقاء سطح قرائت استاد نیست چه رسد به طلاب. قطعا استاد باید در قرائت به سطح بالای مهارت رسیده باشد و یا اگر احیانا نرسیده به سرعت این ضعف جبران شود. زیرا هم به عنوان الگوی طلاب و هم در موقع اشکال گیری و تصحیح نیاز به ابراز مهارت و استفاده از تجربه خود در تحصیل این مهارت دارد.
2. قطعا در انتخاب استاد، هر چه سطح مهارت او بالاتر باشد، خروجی کلاس هم بهتر و بالاتر خواهد بود. این امری واضح است که قطعا هیچ کدام از مؤلفین محترم با آن مخالفتی نداشته و بر آن تأکید دارند.
3. آن چه بیان شد و شاید باعث سوء برداشت برخی شده، این است که یکی از فوائد قرائت الگو این است که احیانا اگر استاد در سطح مهارت مناسب یافت نشد و یا در مناطق محروم که دسترسی به اساتید زبده بسیار مشکل است، این فایل صوتی می تواند این ضعف را پوشش دهد.
4. واضح است که استاد قرائت باید یک حداقل را در مباحث تئوری و هم مباحث عملی داشته باشد. اما با محور قرار دادن قرائت الگو، میتوان امیدوار بود که کیفیت آموزش در شهرها و مدارس مختلف، تا حد زیادی به هم نزدیک شده و تفاوت معنی داری بین مناطق برخوردار و مناطق محروم نخواهد بود
5. بحث عدم تأکید بر مهارت بالای قرائت طلاب را دیگر انصافا نمی دانم از کجای مباحث برداشت کردید. هر چه فکر می کنم چیزی به خاطرم نمیاد. اتفاقا بحث این است که با محوریت استماع قرائت و تاکید بر تکرار آن، مهارت طلاب بسیار بالاتر از کلاسهای قبلی حوزه خواهد بود و ان شاء الله خروجی این کلاسها مورد رضایت بیشتر شما اساتید دغدغه مند خواهد شد.
#آموزشـجامعـازـنگاهـاساتید
#پاسخـسوالاتـاساتید
#پیشنهادـروشی
با سلام و احترام خدمت اساتید محترم
سوالی از جانب یکی از اساتید مطرح شده که نیاز بود به صورت عمومی مطرح و پاسخ داده شود:👇👇👇👇👇
سلام ببخشید با توجه به توضیح کتاب آموزش جامع قرآن، تفاوت تلفظ ض و ظ چیه؟
چون این طرز تلفظ با آنچه قبلا در کتب تجویدی خونده بودیم فرق داره.
و اینکه چرا ض را با د مقایسه کرده؟
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
سلام بر شما
ببینید در پاورقی کتاب توضیح مختصری آمده است که لطفا با دقت به آن نگاه کنید
کتاب در عین اختصار بسیار دقیق نوشته شده مخصوصا قسمت قرائت که هر درس بیش از دو سه ساعت وقت از اساتید گرفته برای نوشتن آن
خلاصه این که
ض عربی بر دو نوع است
1. ض قدیمی یا حجازی (یعنی ضادی که حجاز قدیم تلفظ می کرد نه حجاز جدید ) یا عراقی (چون عراقی ها امروزه به همین صورت تلفظ می کنند)
این ض همان ضادی است که در کتب تجویدی بیان شده و دارای رخوت است
2. ض جدید یا مصری که البته امروزه در بیشتر کشورهای عربی حتی عربستان همین ض را تلفظ می کنند
تفاوت این ض با ض قدیمی این است که رخوت تبدیل به شدت شده. یعنی در همان مخرج خودش با شدت ادا می شود. و چون این شدت صدای خروجی را شبیه د درشت دندانی می کند برای آموزش از دال کمک گرفته شده است
به مخاطب می گوییم که با دندانهای خود دال بگویید (دال دندانی) البته به شرط درشت کردن و مفخم کردن
نکته:
برخی اساتید مثل استاد حبیبی و استاد علامی رحمه الله علیه اصرار داشتند که ض حجازی یا قدیمی گفته شود
اما با توجه به تلفظ بسیار بیشتر آن در زمان فعلی و همچنین رواج آن در قرائت قرآن و امکان استماع و تقلید از آن بنظر رسید آموزش این ض ساده تر از ض قدیمی است
چون روش ما بر اقراء است و ما در میان قرائت قاریان نمونه ای نداریم برای استماع
و از طرف دیگر
فتوای فقها و عمل ایشان (نماز مراجعی مثل امام خامنه ای، مکارم و ...) نیز همین ض جدید را معتبر دانسته و برای نماز هم مشکلی ندارند
پس رفتن به سمت ض جدید برای تدریس بسیار راحت تر است
#پاسخـسوالاتـاساتید
#پیشنهادـروشی
#تلفظـحروف
#تلفظـضاد
#ضادـجدید
#ضـقدیم
با سلام و احترام خدمت اساتید محترم
سوالی از جانب یکی از اساتید مطرح شده که شاید برای دیگر اساتید نیز مفید باشد. از این رو به صورت عمومی مطرح و پاسخ داده میشود:👇👇👇👇👇
سلام و عرض ادب
در درس انعام 4 جلد 3 عبارت زیر آمده لطفا مفهوم عبارت را توضیح میفرمایید؟
« کلمه یعنی داوری خداوند در باره ی انگیزه ی فریبکارانه ی مشرکان است »
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
سلام بر شما
ببینید
کلمات الله در بسیاری از آیات قرآن آمده است که مفسران نظرات مختلفی ارائه می کنند
در این آیه با توجه به نظر تفسیر همگام با وحی که از سیاق و ارتباط آیه با آیات دیگر سوره و غرض آن این برداشت شده که منظور از کلمه بیان خدا و داوری خدا در این مورد خاص است.
چون در قسمت دوم سوره به اردوگاه شرک حمله کرده و انگیزه ها و رفتارهای جاهلانه مشرکان را نقد می کند
در آیه قبل ببینید که فرمود غیر از خدا حکمی را انتخاب نمی کنم
پس بحث بحث حکمیت و داوری است
و یکی از اختلافات پیامبر با مشرکان هم نظر خدا در مورد ایشان است که در اینجا تصریح شده که نظر خدا و داوری خدا تثبیت شده و تمام شده است
برای مطالعه بیشتر به تفسیر همگام با وحی جلد ششم مراجعه کنید
اگر احساس می کنید نیاز است، در بازبینی این درسها این نکته را بیشتر توضیح دهیم.
#پاسخـسوالاتـاساتید
#پیشنهادـروشی
#درسیـازـسوره
#سورهـانعام
#مرادـازـکلمهـخدا
صلواتها.rar
36.39M
مجموعه ای از صلوات های قرآنی برای ایجاد تنوع در کلاس های قرآن
#صلوات
#صلواتـقرآنی
محمد صافی:
با سلام و تحیت و خسته نباشید خدمت اساتید محترم
بارم بندی نمرات درس آموزش جامع قرآن (فقط سه جلد دوم) طبق آیین نامه مرکز به این شرح است:
3 نمره میان ترم که شامل: 1/5نمره آموزه های زندگی- 1/5نمره کتبی از مباحث تفسیری است.
آزمون نهایی:17 نمره است که شامل 5نمره امتحان کتبی پایانی از مباحث تفسیری و 2نمره از مباحث قرائت
و 10 نمره مهارتی و عملکردی است
این 10 نمره هم به این شرح تقسیم می شود: حداقل 3آزمون 1,نمره ای در طول ترم از قرائت و آزمون پایانی از قرائت 3نمره و ارائه تفسیر به صورت کنفرانس سر کلاس در طول ترم 4 نمره
در حقیقت
امتحان قرائت هم سه نمره اش میان ترم است اما چون شما یکبار نمره می دهید به عنوان نمره نهایی لحاظ می شود
اما نکته مهم این که سه آزمونی که در میان ترم می گیرید می شود در قالب همان سوالات روزانه باشد چون فرصت ندارید که هر جلسه از همه بپرسید. بلکه هر روز از چند نفر سوال کنید
و
همچنین از ابتدا اعلام کنید که این سوالات روزانه معدلش در نمره پایانی موثر است تا ایشان هر روز خود را آماده سازند
به هر حال
منظور این است که تمام نمره به آخر ترم موکول نشود و از طرفی فرصت برای جبران هم باشد
نکته اضافه ای که در این سه ترم است ارایهی کنفرانس از مطالب مفاهیم و تفسیر است که در طول ترم باید انجام شود
#بارمـامتحان
هدایت شده از موسسه جهانی حافظان قرآن کریم
#جایگاه_حفظ__قرآن
آیتالله العظمی بهجت:
خدا میداند «حفظ قرآن»
چقدر در استفاده از این معدن و منبع رحمت الهی مدخلیت دارد...
ما آن گونه که باید و شاید از قرآن استفاده نمی کنیم.
@moassesehafezan
هدایت شده از موسسه جهانی حافظان قرآن کریم
#جایگاه_حفظ_قرآن
🔰 فرزندم!
برای تعظیم و تجلیل از مقام وحی و همچنین احیای شعائر اسلامی، تمام قرآن را حفظ کن.