eitaa logo
˼ عاڪِ¹⁷¹‍ــف ⸀
617 دنبال‌کننده
744 عکس
309 ویدیو
2 فایل
•﷽• عاڪِـف؛ ‹ عبادت کننده ، مُعْتَکِف گوشه نشین. ڪسے ڪہ از دنیا قطع علاقہ میڪند ۅ فقط بہ خدا مۍپردازد. › #یهوۍشکرت‌خدا(: -بہ‌زمین‌آمده‌ام‌تا' #خادم‌الزهرآ 'باشم. ‌-طلبہ مفرد مذکر غایب. < بازید از متحواۍ ڪانال در اوقات‌ شرعۍ نمآز مۅرد #رضایت نمۍ باشد >
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 📻| 🔎 تصویب لایحه تاسیس راه آهن سراسری ؛ ـ 1305/12/4 در روز ۴ اسفند ۱۳۰۵ هجری شمسی لایحه تاسیس راه آهن سراسری ایران تصویب شد. این لایحه که در روز اول اسفند ماه از سوی مهدی قلی هدایت، وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارایه شده بود با موافقت نمایندگان به تصویب رسید. لایحه تاسیس راه آهن سراسری یکی از مهم ترین لایحه هایی بود که در سال ۱۳۰۵ به مجلس ارایه شد، که بحث های فراوانی در پی داشت. این طرح مخالفین و موافقین فراوانی داشت. مصدق یکی از اعتراض کنندگان به لایحه تاسیس راه آهن بود. مهدی قلی هدایت (مخبرالسلطنه) در کتاب «خاطرات و مخاطرات» خود درباره طرح احداث خط آهن محمره (خرمشهر) به جز (بندر گز) و مخالفت دکتر مصدق می نویسد: «اول اسفند ١٣٠۵ من پیشنهاد راه آهن را به مجلس بردم. من الغرائب، مصدق السلطنه مخالف شد که در عوض قندسازی باید دایر کرد. راه آهن منافع مادی مستقیم ندارد. گفتم از راه آهن منافع مادی مستقیم منظور نیست. منافع غیرمستقیم راه آهن بسیار است. نظمیه یا نظام هم منافع مادی ندارد، ضروری مصالح مملکت اند. قند هم به جای خود تدارک خواهد شد و اثبات شیء نفی ما عـدا نمی کند.» مخالفت مصدق با کشیدن راه آهن شمال به جنوب لایحه احداث خط آهن بندر محمره (خرمشهر) به بندر جز (گز) برای اولین بار توسط دکتر مصدق در ٢٠ بهمن ١٣٠۴ و درست دو روز پیش از پایان پنجمین دوره مجلس شورای ملی مورد مخالفت قرار گرفت و سپس در دوره ششم در اسفند ١٣٠۵ طی سلسله بحث های تند و داغی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. در این باره نظرات متناقضی مطرح بود. کسانی مانند دکتر مصدق اعتقاد داشتند که هزینه و زمان اجرای چنین طرحی در شرایطی که کشور ایران باید برای تهیه قند ملت ارز به خارج بفرستد توجیه اقتصادی و فنی ندارد. در مقابل کسانی مانند مهدی قلی هدایت اجرای این طرح را یک اقدام اساسی در جهت احداث صنایع زیربنایی و سرمایه گذاری ملی می دانستند. به هر حال این لایحه در مجلس شورای ملی به تصویب رسید و خرمشهر به عنوان یکی از مبادی خط آهن سراسری انتخاب شد. تا سال ها راه آهن سراسری ایران همچنان که دکتر محمد مصدق پیش بینی کرده بود تنها به عنوان یک خط حمل و نقل داخلی برجای ماند و به علت محدودیت روابط ایران و اتحاد شوروی هرگز به طور عمده و مقرون به صرفه از این خط استفاده نشد. دولت بریتانیا از همان ابتدا اعتقاد داشت که این خط آهن از شمال به جنوب کشیده شود، تا بتواند جهت حمله احتمالی به روسیه و سپس شوروی پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ استفاده شود. احمدشاه نیز در پاسخ به پیشنهاد انگلیسی ها برای مفتوح ساختن باب مذاکره در مورد کشیدن راه آهن گفت: «راه آهنی که به صلاح و صرفه ایران است، راه آهنی است که از دزداب (زاهدان فعلی) شروع می شود و مسیر آن به اصفهان و تهران باشد و از آنجا به اراک و کرمانشاه متصل شود، یعنی از شرق به غرب ایران، چنانکه از زمان داریوش هم راه تجارت هندوستان در آسیا و سواحل مدیترانه همین راه بوده است و این راه برای ملت ایران نهایت صرفه را از لحاظ تجارت خواهد داشت، ولی راه آهن عراق به منجر خزر فقط جنبه نظامی و سوق الجیشی دارد و من نمی توانم پول ملت را گرفته یا از کشورهای خارج وام گرفته و صرف راه آهنی که فقط جنبه نظامی دارد نمایم.» غربی- شرقی یا شمالی- جنوبی؟ در سال ۱۹۱۲ برابر با ۱۲۹۱ شمسی که در مجلس عوام انگلستان گفت وگو بر سر مساله راه آهن سراسری ایران به میان آمد، لرد کتر زین، نایب السلطنه هندوستان که بعد ها به عنوان وزیر خارجه منصوب شد، گفت: «در مدت ۲۰ سال تأیید کردند که هندوستان باید محاط باشد، در یک حلقه کوه ها و صحرا ها که بدون تلفات زیاد و پول، غیرقابل عبور باشد. این سیاست، هندوستان را از هر حمله ای حراست کرده و هیچ ملتی حق عبور از این منطقه حمایت شده را نداشت؛ اما اگر این راه آهن، راه آهن غربی- شرقی ایران ساخته می شد، آن وقت تمام آن سیاست به خطا بوده و به ما می گویند، این اصول را نپذیرید که سیاست حقیقی هند عبارت است از باز کردن سرحدات آن به طرف مغرب.» با اینکه همگان به سودمندی راه آهن شرق و غرب چه از لحاظ تجاری و چه از لحاظ نظامی، آگاه بوده و اعتقاد داشتند که این مسیر کاربردهای فراوانی دارد، ولی رضاشاه آن را نپذیرفت. می توان تصور کرد که این موضع رضاشاه در درجه اول مربوط به نفوذ انگلیس بر ارکان دولتش بوده و او آن قدر ها حکومت خود را مستحکم نمی دید که بتواند در مقابل انگلیس ها به صورت قاطع ایستادگی کند و منافع آن را نادیده گیرد. از سوی دیگر رضاشاه همیشه نسبت به روسیه نظر نامساعدی داشت و در آن هنگام مخالفت با شوروی را ارجح می دانست. دنیس رایت در کتاب خود می نویسد: «در اینکه تا پایان دوره قاجار هیچ خط آهن طویل المسافتی در ایران کشیده نشده بود، در نتیجه هیچ گونه قصوری که از جانب بریتانیا باشد، نبود. جولیوس دو رویتر از میان جنبه های متعدد امتیاز وسیع
و همه جانبه ای که در سال ۱۸۷۲ از شاه کسب کرده بود، در وهله نخست به راه آهنی دل بسته بود که امید داشت بین دریای خزر و خلیج فارس بکشد. دولت بریتانیا از خطری که روسیه را متوجه ایران ساخته بود، بیش از پیش نگران شده بود. سخت عقیده داشت که چنانچه راه آهنی بین خلیج فارس و درون ایران موجود نباشد، کمک نظامی بریتانیا به ایران در صورت حمله روسیه از شمال غیرممکن خواهد بود.» اولین کلنگ ساختمان راه آهن روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ بر حسب دعوتی که از طرف وزارت فواید عامه به عمل آمده بود، در بیرون دروازه گمرک با حضور وزراء، رجال، نمایندگان مجلس، سفرا و امرای ارتش، مدیران جراید و طبقات دیگر در محوطه حسین آباد در ساعت ۸ صبح پس از آنکه رضاخان بیاناتی ایراد کرد، نخست وزیر هم در پاسخ مطالبی بیان داشت و کلنگ نقره ای به دست رضاخان داد و او هم بر زمین زد که طبق نقشه محل ایستگاه راه مرکزی راه آهن شروع به ساختمان گردد. زیر ساخت های شبکه راه آهن از ۲۳ مهر آغاز شد و تکمیل آن ۱۱ سال به طول انجامید. هزینه آن عمدتا از محل مالیات ویژه ای که بر چای و قند و شکر، دو قلم حیاتی در غذای روزانه (نان و پنیر و چای) مردم بسته شد و کسری آن نیز از طریق وام های بانکی و اعتبارات دولتی تأمین می شد. مسیر جنوبی راه آهن از تهران به خلیج فارس، می بایستی با در نظر گرفتن مسائل نظامی داخلی تعیین شده باشد، زیرا دستیابی به مناطق سکنی اقوام و عشایر ناآرام را بسیار آسان تر می ساخت. در حقیقت احتمال دارد که رضاشاه هنگامی که برای سرکوب شیخ خزعل به خوزستان لشگرکشی می کرد، به این فکر افتاده باشد. افسوس رضاشاه از نابود نکردن راه آهن ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‹♡|@EBTELA ‌📦🧸-
‌ 📻| 🔎 انتخاب شهید بهشتی به ریاست دیوان عالی کشور ؛ ـ 1358/12/4 در چنین روزی با حکم امام‌خمینی آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی به ریاست دیوان عالی کشور منصوب شد. ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‹♡|@EBTELA ‌📦🧸-
‌ 📻| 🔎 تولد خواجه عبدالله انصارى ؛ 2 شعبان در این روز، سنه 2 ه، و بقولى روز آخر این ماه ، فرض روزه ماه رمضان شد و آیه مبارکه (یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام )"1" نازل گردید. دراین روز، سنه 202، فضل بن سهل در حمام سرخس غیلة مقتول شد، هنگامیکه با مامون و حضرت امام رضا(ع) به جانب عراق سفر میکردند و او را (ذوالریاستین) میگفتند به جهت آنکه وزیر و مشیر مامون بود و هم ریاست جند و لشکربا او بوده ."2" در این روز سنه 255، معتز بالله بن متوکل خلیفه 13 عباسى مقتول شد و سببش آن بوده که طایفه اتراک از لشکر او با اویاغى شدند و به سر کردگى صالح بن وصیف در روز مبعث براو شوردیدند و در حجره او ریختند و پاى او را گرفتند و بیرون کشیدند و او را در آفتاب گرم بپاى داشتند و از حرارت زمین ، گاهى معتز تکیه بر یکپا میکرد و چون گرم میشد، آن پا را بر میداشت و پاى دیگر را میگذاشت و پیوسته ایشان بر او لطمه میزدند و میگفتند خود را از خلافت خلع کن واو، ابا میکرد و دست خود را سپر صورت کرده بود تا آنکه بیچاره شد و خود را خلع کرد، پس سه روز صالح او را از طعام و شراب منع کرد پس او را رد سردابى نمود و در آن را مسدود کرد تا رد آنجا هلاک شد و بقولى او را با آب جوش حقنه کرد تا بمرد و به نحو دیگر وفات او را نقل کرده اند و معتز ملعون ، قاتل حضرت هادى علیه السلام است . و نیز در این روز، سنه 396، خواجه عبدالله انصارى متولد شده و او از احفاد ابو ایوب انصارى و صاحب مناجات فارسیه و کلمات حکیمه است وفاتش در حدود سنه 481، بوده و در بقعه کاذر گاه هراب به خاک رفته و قبرى که در صحن حضرت سلمان در مدائن است و منسوب به عبدالله انصارى است معلوم نیست که از کیست ، زیرا که معروف به این نام ، دو نفرند یکى این مرد و دیگرى عبدالله بن حزام انصارى پدر جناب جابر و او از شهداء احد و با شهدا در احد مدفون است و او همان است که با عمروبن الجموح شوهر خواهر در یک مقبره دفن شده اند. نقل شده که قبر ایشان در معبر سیل بود وقتى سیلاب آمد و قبرایشان راآب ببرد، عبدالله را نگریستند که دستش بر روى جراحت خود بود، چون دست او را بازداشتند، خون از جراحت او آمد لاجرم دستش را بجاى خود گذاشتند. و هم نقل است که در زمانى که معاویه خواست در احد چشمه جارى کند، چشمه بر قبر عمرو و عبدالله میگذشت ، ایشان را از قبر در آوردند و چون دراین کار، کسى معاویه را انکار نکرد ابوسیعد خدرى گفت : بعد از این ، هیچ منکر را کس انکار نخواهد کرد. "1-بقره/183. 2-عیون اخبار الرضا(ع)،ج2،ص166 با اندکی تفاوت" ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‹♡|@EBTELA ‌📦🧸-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 🌷 : 🌿 سرمایه ، گذشتن از همه چیزاست. برای گذشتن ازهمه چیز، بایدشبانه روز، وجودمان با خدا باشد، آنقدر باشیم که خدا از ما راضی شود. ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‹♡|@EBTELA ‌📦🧸-
‌ 🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه: ✍🏼 بکاء بر مصائب اهل البیت (علیهم السلام) و به خصوص سیدالشهداء (علیهم السلام) شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که مستحبی افضل از آن نیست! 🌺 بکاء من خشیة الله: از ترس خداوند، آن هم همین جور است، شاید افضل از آن نباشد! 👤| ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‹♡|@EBTELA ‌📦🧸-
‌ 💠 🔹 امام حسین علیه السلام: کسی که برای جلب و خوشنودی مردم، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را به مردم وا می گذارد. ✨ مَن طَلَبَ رِضا اللّه ِ بِسَخَطِ الناسِ كَفاهُ اللّه ُ اُمُورَ الناسِ ، و مَن طَلَبَ رِضا الناسِ بِسَخَطِ اللّه ِ ، وَكَلَهُ اللّه ُ إلى النّاسِ 📚 بحارالانوار/ج78/ص126 ✍🏼 انسان در همه حال باید خدا را در نظر داشته باشد و بداند که امور و کارها بر عهده اوست. 👈🏼بنابراین برای خوشایند خلق، خدا را نخرد که معامله ای است سراسر ضرر. 📌| ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‹♡|@EBTELA ‌📦🧸-
‌ 💠 آداب 🔸 امام علی(علیه السلام): ادرار کردن در حمام، موجب فقر و پریشانى است. 📚 حلیه المتقین/باب پریشانی و فقر ✍🏼 برخی اعمال انسان غیر از آثار دنیوی آثار روانی و آخروی هم دارد. ادرار در حمام ضمن غیر بهداشتی بودن این کار آثار دیگری چون غم و اندوه و فقر را دارد. ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‹♡|@EBTELA ‌📦🧸-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در ماه تولدش هیچ شهادتی و در ماه شهادتش هیچ ولادتی نیست، گویا حسین ملاک شادی و غم است. ‌ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ‹♡|@EBTELA ‌📦🧸-
ممنون از اینکه آمدی آقای ما شدی♥️