eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
273 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
برای رساله دکتری و ارشد👆👆
یک موضوع کلامی برای رساله ارشد و دکتری: می دانیم که شیخ صدوق، از نظر فکری جزء اخباریان متقدم است. ویژگی این مکتب، تکیه بر اخبار و روایات حتی گاه بدون بررسی سندی و متنی است. در باره آثار ایشان، تاکنون پژوهش های متعددی صورت گرفته، ولی آنچه کمتر مورد توجه است وِجهه کلامی شیخ صدوق می باشد. این محدث بزرگوار شیعی ، حتی در مباحث کلامی هم تکیه بر اخبار و روایات فرموده، و «کلام» ایشان، همان متون احادیث است با تغییرات بسیار کم! در این حوزه چه خوب است که 1-جایگاه قرآن در مباحث کلامی ایشان بررسی شود. 2-مقایسه کتاب «اعتقادات صدوق» با کتاب «تصحیح الاعتقاد» شیخ مفید ضروری است. شیخ مفید در حقیقت این کتابش را در نقد کتاب صدوق نوشته است. 3-مقایسه بحث مهدویت در آثار کلامی صدوق با دیگر عالمان شیعه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.4-مقایسه آثار صدوق با متکلم شیعی دیگر: سید مرتضی (بر اساس کتاب جمل العلم و العمل) نیز توصیه می شود.
برای رساله دکتری و ارشد 👆👆
برای اولین بار، در یک کانال علمی، نکته های پژوهشیِ متعدد برای مقاله، پایان نامه، و رساله دکتری عرضه می‌شود. در کانال دکتر زهره اخوان مقدم، علاوه بر دسترسی به همه آثار ایشان، می‌توانید نکته های پژوهشی را ببینید و ایده بگیرید. این نکات، با یک استیکر خاص، مشخص هستند. https://eitaa.com/akhavanmoghadam
بررسی لوح محفوظ و کیفیت آن.pdf
527.7K
بررسی لوح محفوظ و کیفیت آن از منظر مفسران فریقین نویسندگان: زهره اخوان مقدم، ناهید شاهمیرانی. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
سلام همراهان گرامی. می دانید که معتزله از جهاتی شبیه شیعه هستند در اعتقادات ؛ و از جهاتی هم شبیه اشاعره. در این زمینه سه موضوع مهم پیشنهاد می کنم: یک)شیعه و معتزله مجاز در قرآن را قبول دارند ولی اشاعره منکر وجود مجاز هستند. مثلا اشعریها در آیه «الی ربّها ناظرة» معتقدند که مجاز در کار نیست و در قیامت، خدا قابل دیدن است. نکته مهم اینکه معتزله در استفاده از مجاز، دچار افراط شده و خیلی از آیات را مشمول مجاز می دانند و این خود، موضوع یک پایان نامه بلکه رساله دکتری است که این موارد را احصا کنید و با استفاده از عقل، نقل، و آراء مفسران، نظر معتزله را بررسی و نقد فرمایید. د دو) در همین حوزه معتزله، یک موضوع دیگر هم بسیار جای پژوهش دارد و آن «موارد استفاده آنها از «قرائات شاذ» است که باید مورد تحلیل قرار گیرد. چرا معتزله در مواردی به قرائت شاذ پناه آورده اند؟؟ کدام عقیده‌شان را می خواهند با این قرائت شاذ تقویت کنند؟ در قرائات شاذ بیشتر از کدام منابع بهره می برند؟ سه) هیچکس منکر لزوم بهره برداری از عقل در تفسیر قرآن نیست. هم خود قرآن و هم روایات و هم مفسران، بر این نکته تصریح و تایید دارند. اما نیک می دانیم برخی حوزه ها اساسا حوزه ورود عقل نیست. مثلا خود خدا، یا جزئیات احکام، یا ساعت قیامت، و ...اما معتزله در برخی موارد، افراط در استفاده از عقل می نمایند. این موارد باید استخراج شده و چرائی آن تحلیل شود. مؤید باشید
فرق ناصبی و اهل سنت در آراء عالمان شیعه با تکیه بر نظرات ابن بابویه👆👆