اثبات عدم «تواطئ=توطئه» و عدم تواتر در احادیث عامه با تکیه بر منابع اهل سنت👆👆👆
یک عنوان برای مقاله: ندامت، بر فراز قدرت؛ واکاوی اعتراف «اَقیلونی...» در منابع فریقین و الزامات آن - می دانیم که سخنی از ابوبکر مشهور است که گفته: مرا معاف کنید یا مرا رها کنید، زیرا من بهترین شما نیستم. (استقاله: استعفا) . در برخی نقل ها ادامه سخن فوق چنین است: مرا رها کنید، من بهترین شما نیستم در حالیکه علی (ع) بین شماست (=وعلیّ فیکم) . بزرگان شیعه از این سخن، عدم استحقاق وی بر خلافت را به اعتراف خود وی برداشت کرده اند. آیا اهل سنت در این باب، چه توضیح و پاسخی دارند؟ پی جویی این سخن در منابع اهل سنت، و واکاوی شرح ها و ملزومات آن برای پایان نامه و حتی رساله دکتری مطلوب است. مقاله برگرفته از این پژوهش هم می تواند برای مجلات رتبهدار در حوزه امامت پژوهی و شیعه پژوهی قابل قبول باشد. مؤید باشید
آقای «راشد الغنوشی» اهل تونس، کتابی دارد با عنوان: «المرئه بین القرآن و واقع المسلمین» کتابی قابل توجه و قابل نقد و بررسی عالمانه برای پایان نامه و رساله دکتری. نیز مطالب کتاب می تواند با آراء مفسران فریقین، خصوصا معاصران، مقایسه شود.
یک موضوع برای مقاله که می تواند برای مجلات کلامی بسیار مورد توجه قرار گیرد. «ونسینگ» در مورد خاستگاه علم کلام سخنی گفته که قابل نقد و بررسی است . عنوان مقاله: «نقد نظریه ونسینگ در خاستگاه علم کلام».
مطالعه تطبیقی اقوال شیعه امامیه و معتزله بصره در «وجوب قبول توبه» بر خداوند.pdf
988.2K
#معرفیمقاله
مطالعه تطبیقی اقوال شیعه امامیه و معتزله بصره در «وجوب قبول توبه» بر خداوند
نویسندگان: زهره اخوان مقدم
#کلامشیعه #معتزله #توبه #واجب #وعدهالهی #خلوددرخلوت
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
موضوع رساله می تواند چنین باشد: عوامل و آثار «اضلال کیفری» در قرآن کریم با تکیه بر سیاق آیات
موضوع برای پایان نامه و مقاله: همراهان گرامی حتما مطلع هستید که هدایت دو نوع است: ارشادی و ایصالی. استخراج آیات و تفکیک آنها بر اساس این دو نوع، و نیز واکاوی روایات در این زمینه بسیار جالب است. مثلا در حدیث: مَن اعتصم بالله هُدِیَ» آیا می تواند مراد از هدایت، ارشادی باشد؟ قطعا چنین نیست؛ چون کسی که اعتصام به «الله» دارد، هدایت ارشادی را دارا است، و خداوند هدایت ایصالی را نصیب او می گرداند. یا روایت «مَن استنصح الله حازَ التوفیق» از عوامل ایجاد هدایت ایصالی است.
موضوع رساله: می دانیم که روایات تفسیری، البته روایات صحیح تفسیری، چندین کارکرد دارند. یکی از کارکردهای مهم آنها «نقد تفسیرهای نادرست» است. مثلا تفسیرهایی که بر علیه عصمت انبیا شده، یا تفسیرهایی که بوی غلوّ می دهند، یا تفسیرهایی که ناظر بر اباحیگری و باطن گراییِ افراطی هستند، یا تفسیرهایی که تلاش میکنند محتوای آیه را محدود به شخص خاص یا زمان خاص کنند. کار مشکل ولی پرفایدهای است اگر یک دانشجو روایات تفسیری را کاملا استقراء نموده و موارد نقد معصومان بر تفاسیر رائج را جمعآوری کند و با تکیه بر دلائل و قرائن، علت نادرستیِ تفاسیر را برملا ساخته، و نیز با دیدگاه مفسران متقدم و متاخر مقایسه نماید. البته جامعه آماری را مشخص کنید. کتب روائی متقدم شیعه در یک تحقیق، و کتب روائی متاخر شیعه در تحقیقی دیگر بررسی شوند.