eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
274 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کتابشناسی روش تحقیق نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ سیدمجید نبوی انتشارات: کلک مشاطه سال نشر: 1399 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌺🌿🌺🌿🌺
دیدگاه آیت الله جعفری.pdf
1.03M
تبیین دیدگاه آیت الله جعفری در مورد چرائی غیبت امام عصر و لزوم آن نویسنده: زهره اخوان مقدم https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
مقایسه دیدگاه سید مرتضی با زمخشری در معنای «... امرنا مترفیها ففسقوا...» آیه 16 سوره اسراء.pdf
7.15M
مقایسه دیدگاه سیدمرتضی با زمخشری در معنای «...امرنا مترفیها ففسقوا...» آیه 16 سوره إسراء نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ سیده راضیه پورمحمدی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
🖊به گزارش ایکنا؛ چهارمین همایش علمی بین‌المللی «اربعین» با رویکرد همگرایی و صلح، پنجشنبه، ۱۷ مهرماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه متن صحبت‌های زهره اخوان‌مقدم، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی تهران را می‌خوانید؛ ✅حیات ما در ظاهر یک حیات حیوانی است که با نباتات، گیاهان و حیوانات اشتراکاتی وجود دارد و حیات ظاهری، حیاتی است که همراه با همین افعال ارادی است. اما در ادبیات قرآن، حیات یک معنای دیگری دارد؛ یعنی وقتی یک انسان قلبش می‌تپد و یا غذا می‌خورد، الزاماً به معنای زنده بودنش نیست. بلکه از منظر قرآن این شخص حیات ظاهری دارد. مثلاً در آیات ۶۹ و ۷۰ سوره یاسین فرمود: «وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنْبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ». این آیات می‌خواهند بگویند که پیامبر(ص) با این کتاب، زندگان را انذار می‌دهد. ✅پیامبر(ص) که به مردگان تبلیغ نمی‌کرد، بلکه منظور این است که افرادی که حیات واقعی دارند از قرآن پند می‌گیرند، نه هرکسی که غذا می‌خورد و قلبش می‌تپد. برعکس این قضیه نیز وجود دارد، یعنی افرادی که قلبشان نمی‌تپد، اما اینها زنده هستند که قرآن فرمود: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ». این آیات نشان می‌دهد که خدا یک حیات و مردن دیگری مد نظرش است. 17 مهر 1399 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
✅حیات حقیقی از دید قرآن چگونه حیاتی است؟ همچنین خداوند در آیه دیگری از سوه نحل فرمود: «أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْيَاء». اینجا در مورد زندگان حرف می‌زند اما می‌گوید اینها امواتی هستند که زندگی حقیقی ندارند. ویژگی‌های عملی، مایه حیات واقعی از دیدگاه قرآن است. خداوند فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»، خطاب آیه به مومنان و زندگان است که می‌گوید خدا و رسولش را زمانی که شما را می‌خوانند اجابت کنید، تا شما را زنده کنند. اینها که زنده بودند، اما مراد این است که حیات واقعی نداشتند و نکته مهم اینکه، چیزی که خدا از اینها می‌خواهد بعد از مرتبه ایمان است. یعنی حال که ایمان آوردید، اجابت کنید. 🔹شهید مطهری می‌گوید این آیه مردم را به زنده و مرده تقسیم می‌کند. می‌گوید شما مرده‌اید و خودتان نمی‌دانید، مگر اینکه تسلیم خدا و رسول شوید. خدا می‌خواهد ما به حیات دنیوی قانع نباشیم، چون این حیات، یک نقطه پایین از حیات است و این را نمی‌پسندد. برای فهم ارتباط ایمان و عمل صالح، آیات فراوانی وجود دارد و در بیش از هشتاد مورد، این دو کنار هم هستند. برای نمونه در آیه ۹۷ نحل فرمود: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ». یعنی عمل صالح بعد از ایمان لازم است و فرمود تفاوت جنسیتی نیز برقرار نیست. در ادامه آیه هم فرمود ما به این افراد حیات طیبه می‌دهیم. حیات طیبه، یعنی حیات زیبا، دلپذیر و گوارا. اما این حیات که خدا وعده‌اش را داده، در دنیا است یا آخرت؟ قطعاً در دنیا است، چون در ادامه فرمود «وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ». ✅پیاده‌روی اربعین مصداق بارز حیات طیبه است از اینجا به اربعین وصل می‌شوم و می‌خواهم ببینم آیا این حیات طیبه که خدا وعده داده، در دنیا برایش مصداقی داریم یا خیر؟ کارهای خیر در ماه رمضان و انفاق‌ها و ... ، جلوه‌هایی از این حیات است، اما جلوه ویژه‌اش در اربعین ظاهر می‌شود که از نظر مادی و حیات حیوانی، سفر پرزحمتی است، اما چه می‌شود که مردم آرزومند هستند؟ چون آنجا حیاتِ خوشگوار وجود دارد. سال اول که رفتم، دانشجویان می‌گفتند آنجا را توصیف کنید، می‌گفتم آنجا بهشت بود و تنها تعریفم همین بود. یکی از دوستان می‌گفت در یکی از موکب‌ها چهارصدنفر خوابیده بودند و گفتند شما باید روی این کفش‌ها بخوابید. می‌گفت من روی چند جفت کفش خوابیدم، اما بهترین خواب و شب زندگی‌ام بود. چون اگر خدا بخواهد این حیات، گوارا می‌شود. 🔹این رضای خدا و این نیکویی را در رفتارهای میزبانان و میهمانان می‌بینیم. میزبان یک سال تمام تلاش می‌کنند و به قدری از خودشان می‌زنند که در اربعین از میهمانان امام حسین(ع) پذیرایی کنند و باید یک همایشی باشد و همه، خاطرات اربعینی را بفرستند که مشخص این عراقی‌ها چطور به زائران التماس می‌کنند و فقط می‌خواهند از این زوار پذیرایی کنند. این همه میوه، غذا و خدمات وجود دارد و فقط به دلیل حب امام حسین(ع) و رضای الهی است. میهمانان نیز بهترین خانه‌ها را رها می‌کنند و در یک سال تدارک می‌بینند که به آنجا بروند، اما چون حیات طیبه است، مردم عاشق رفتن هستند. 🔹کسانی که برای راهپیمایی می‌روند، برای رضای خدا است و چون خدا و رسول(ص) را اجابت می‌کنند، خدا به آنها حیات طیبه می‌دهد و انگیزه‌ای ندارند، جز اینکه حب امام حسین(ع) مشوق اینها بوده است و شنیدم که گفتند هشتگ اربعین و حب‌الحسین یجمعنا نیز بیشترین هشتگ شده است و امیدواریم تنها سال دوری ما امسال باشد و اگر قدرنشناسی نیز بین ما بوده است، توبه کنیم و قدر این زیارت را بدانیم و دعا کنیم که قسمت دیگران هم بشود و آن بهشت را ببینند. 17 مهر 1399 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
مولفه های شناختی خودکنترلی در روایات امام رضا (علیه السلام) با روش تحلیل محتوا.pdf
664.9K
مولفه های شناختی خودکنترلی در روایات امام رضا با روش تحلیل محتوا نویسندگان: زهره اخوان مقدم، فاطمه ملک؛ ثریا قطبی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
#'گزارش 🖋به گزارش ایکنا، زهره اخوان‌ مقدم، دانشیار دانشگاه علوم قرآنی تهران، در بخش هشتم مجموعه آموزشی مهندسی زندگی اولین نشانه حسد را ناراحتی در دل بیان کرد و گفت: عیب‌جویی و غیبت، کارشکنی و قطع رابطه نشانه‌های عملی حسد است. ♦️وی در بخش نهم مجموعه‌ دو دقیقه‌ای مهندسی زندگی در خصوص حسد به عنوان یک بیماری دامن‌گیر و آزار دهنده صحبت کرد و گفت: روانشناسان می‌گویند حسد هم بر جسم و هم بر روح انسان تأثیر سوء می‌گذارد. ♦️بر جسم اثر سوء می‌گذارد برای اینکه فرد حسود دائم خودخوری می‌کند و افسرده می‌‌شود. حسد بر قلب فرد نیز اثر می‌گذارد و قلب را ضعیف می‌کند. ♦️حسد بر روح نیز اثر می‌گذارد. در روایات آمده است که حسد مانند آتش ایمان را از بین می‌برد. یعنی همانطور که آتش چوب را می‌خورد و می‌بلعد، حسد نیز ایمان را از بین می‌برد و به روح ضربه می‌زند. ♦️در قرآن هفت بار در مورد حسد صحبت شده است که آخرین آن مطلبی عام است. در آیه پنجم سوره فلق می‌خوانیم: «وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ؛ و از شر [هر] حسود آنگاه كه حسد ورزد». خدایا پناه می‌برم به تو از شر حسودان چون حسود می‌خواهد دشمنی کند و نعمت را از ما بگیرد. ♦️در روایات نکات تند و تکان دهنده‌ای برای حسد بیان شده و اگر انسان این آفات را ببیند، قطعاً تصمیم می‌گیرد که اگر این خصلت در او هست آن را از بین ببرد. مثلاً گفته شده است که ریشه همه رذایل حسد است؛ یا می‌فرمایند که آفت دین حسد است؛ ریشه کفر حسد است، بدترین بیماری حسد است. ♦️اما چرا گفته شده ریشه کفر حسد است؟ برای اینکه کسی که حسودی می‌کند یعنی به دهندگی خدا اعتقاد ندارد. خداوند خواسته به یک بنده نعمت دهد، اما فرد حسود ناراحت است که چرا به آن بنده نعمت داده شده؛ یعنی فرد حسود خدایی خدا را با حسادتش زیر سؤال می‌برد. 9 آبان 1399 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹