eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
273 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋به گزارش ایکنا، زهره اخوان‌‌مقدم، دانشیار دانشگاه علوم قرآنی تهران، در بخش دهم از مجموعه آموزشی مهندسی زندگی با اشاره به مضرات جسمی و روحی حسد، تصریح کرد: براساس روایات دینی، مؤمن حسد نمی‌ورزد، بلکه غبطه می‌خورد. 🔹وی در بخش یازدهم دو دقیقه‌های مهندسی زندگی گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی امروز ما نصیحت‌پذیر نبودن است. وقتی شروع به صحبت با یک نوجوان یا جوان می‌کنیم، می‌گوید که «باز هم شروع کردی!» یا «دوباره می‌خواهی نصیحت کنی؟» یعنی گمان می‌کند که نصیحت حد و اندازه دارد و خیال می‌کند که باید از نصیحت کردن خسته شویم. 🔹البته مقصر این مسئله خودمان هستیم. چون در تربیت‌هایمان این را به کودکان آموزش نداده‌ایم. امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: «زنده کن قلبت را با پند و نصیحت.» چون ایشان می‌دانستند که وقتی نصیحت را گوش دهیم، بالاخره در نفسانیات ما تأثیر دارد. 🔹ممکن است من عمل خلافی انجام دهم یا به فکر انجام کار اشتباهی باشم، اما وقتی یک نفر مرا نصیحت می‌کند، فوراً به عواقب آن کار واقف و از انجام آن منصرف می‌شوم. در تاریخ موارد بسیاری داریم که افراد نزد ائمه(ع) می‌آمدند و درخواست می‌کردند که ائمه(ع) آنها را موعظه کنند. یعنی تا این حد موعظه بین مردم اهمیت داشته و گفته شده است که در زمان رسول الله(ص) ایشان به جبرئیل فرمودند که مرا موعظه کن. 🔹باید با قصه‌، داستان‌، نمایش و بازی نصیحت‌پذیری را به کودکان آموزش و بدین ترتیب فرهنگ نصیحت‌پذیری را از کودکی به بچه‌ها انتقال دهیم. 19 آبان 1399 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
17.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرهنگ نصیحت‌پذیری را از کودکی به افراد انتقال دهیم
واکاوی عوامل ایمان ناپذیری اقوام از دیدگاه قرآن کریم با روش «تحلیل محتوای مضمونی».pdf
568.2K
واکاوی عوامل ایمان ناپذیری اقوام از دیدگاه قرآن کریم با روش «تحلیل محتوای مضمونی» نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ رامین طیاری‌نژاد؛ زهرا منصوری https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
🖋به گزارش ایکنا، زهره اخوان‌‌مقدم، دانشیار دانشگاه علوم قرآنی تهران، در بخش دوازدهم مجموعه آموزشی مهندسی زندگی که طی دو دقیقه یک مطلب مهم دینی مرتبط با سبک زندگی اسلامی مطرح و نکات مهم آن مبحث ارائه می‌شود، نصیحت‌پذیر نبودن را یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه کنونی برشمرد و اظهار کرد: نصیحت‌پذیری را باید به کمک داستان و نمایش به کودکان بیاموزیم. 🔷وی در بخش دوازدهم این مجموعه آموزشی گفت: در زمان حضرت یحیی(ع)، قرار بود مجرمی اعدام شود؛ زمانی که وقت اعدام این مجرم فرا رسید، حضرت یحیی(ع) جلو رفت و به او گفت مرا پند بده؛ یعنی پیامبر خدا نزد یک مجرم رفت و از او خواست که وی را پند دهد. از حضرت یحیی(ع) پرسیدند که چرا نزد یک مجرم رفتی و از او خواستی که تو را پند دهد؟ ایشان فرمود: برای اینکه او در این موقعیت بهترین نکته را به من آموزش می‌دهد. 🔷چرا ما از آموزش و پند گرفتن گریزان هستیم؟ امیرمؤمنان علی(ع) می‌‌فرمایند: نصیحت را گوش بده از کسی که به تو نصیحت را هدیه می‌کند و آن نصیحت را در جانت نگه دار و به آن عمل کن. یعنی باید به نصیحت به چشم هدیه نگاه کنیم نه دخالت کردن در مسائل شخصی. 🔷در جای دیگری حضرت علی(ع) می‌فرمایند: بهترین دوست تو باید کسی باشد که تو را نصیحت می‌کند. اما ما بین دوستانمان کسی که ما را نصیحت می‌کند را کنار می‌گذاریم، در حالی که او بهترین دوست ماست. فرهنگ نصیحت‌پذیری بسیار زیباست و باید سعی کنیم آن را بین خودمان گسترش دهیم. مثلاً مادر در مقابل فرزندان به پدر بگوید مرا نصیحت کن. باید سعی کنیم این فرهنگ را در سبک زندگی خانوادگی خود گسترش دهیم. 23 آبان 1399 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
اعتبارسنجی آراء مفسران در «افعل تفضیلی» یا «افعل تعیینی» بودن واژه «خیر» در قرآن با تکیه بر دیدگاه علامه جوادی آملی.pdf
405.7K
اعتبارسنجی آراء مفسران در افعل تفضیلی یا افعل تعیینی بودن واژه خیر در قرآن با تکیه بر دیدگاه آیت الله جوادی آملی نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ ربابه عزیزی تعیینی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
☘️سه تقریر از وحدت حوزه و دانشگاه/ تحول در آموزش و متون درسی؛ لازمه تحقق وحدت☘️ 🖋به گزارش ایکنا، پنل تخصصی «الگوی حکمرانی متعالی در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه» از سلسله پنل‌های دومین همایش ملی حکمرانی اسلامی، امروز، ۲۱ آبان‌ماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت وبیناری برگزار شد. در ادامه متن صحبت‌های زهره اخوان‌مقدم، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم و معارف قرآن، را می‌خوانید؛ ♦️وقتی از حکمرانی متعالی سخن به میان می‌آوریم، یعنی وصفی به آن می‌دهیم که در مقابلش، تدانی است؛ یعنی می‌توانیم حکمرانی داشته باشیم که در نهایت علو یا دنو و یا بین اینها باشد، اما حکمرانی به معنای سیاست‌گذاری برای آینده و چشم‌انداز داشتن است و این روند تبدیل به حکومتی می‌شود که متعالی است و جالب اینکه، اگر نگوییم که حکمرانی صد درصد بالاتر از بقیه فن‌هاست، حداقل مانند دیگر فنون نیازمند تخصص است و باید در حد عالی این تخصص در حکمرانان وجود داشته باشد. رویکرد ما در بحث نیز انتقادی و اصلاحی است و از این‌رو می‌خواهم بگویم که وحدت حوزه و دانشگاه در چیست؟ آیا در اهداف و موضوعات؟ مشکل اینجا است که ما نمی‌دانیم وحدت این دو به چه معناست و وقتی چنین است، قرار است که سیاست‌گذرای را در کجا قرار دهیم؟ ☘️بازخوانی وظایف در حوزه و دانشگاه☘️ ♦️در حال حاضر، حوزه و دانشگاه راه خود را می‌روند و با کمال تأسف، غالباً نیز اشتباه می‌روند و بین دو اشتباه هیچ وجه اشتراکی به وجود نمی‌آید. تعداد حوزه‌ها و دانشگاه‌ها زیاد شده است و همه نیز روی تعداد مقاله و دانشجو مانور می‌دهند، اما این روند اشتباه است. طراح بحث وحدت حوزه و دانشگاه امام خمینی(ره) بودند که گفتند بنیان‌گذاری دانشگاه‌ها بر پایه‌های غیردینی بوده و می‌خواست نسل بی‌اعتقاد پرورش دهد. پس باید کاری کنیم که دانشگاهی هم بااعتقاد باشند. ایشان فرمود که وظایف حوزه کسب علوم مربوط به فهم دین و تبلیغ دین و رساندن آن به اقشار جامعه و نشان دادن نمونه انسان دینی به مردم و دانشگاهیان است. ♦️یعنی حوزه باید این وضعیت را داشته باشد که به مردم انسان کامل را نشان دهد و البته که اشکال، بیشتر بر حوزه وارد است. چه زمانی حوزه به ما انسان‌های دینی کامل نشان داده است؟ این طراحی بحث در حوزه وحدت، چنین چیزی بوده است. وحدت را باید پیوند تلقی کنیم و اگر فکر کنیم انسان با یک مغز پیشرفت خوبی می‌کند، اما باید بدانیم که طبیعتاً با داشتن دو مغز بیشتر پیشرفت می‌کند. بنابراین در اجتماع خود، دو نهاد علمی داریم که باید برایند اینها بیشتر می‌شد و از همه کشورهایی که اینها را ندارند، به موفقیت بیشتری می‌رسیم، اما این طور نشده است. کارکردها و اهداف این دو نهاد باید یکسان باشد. ☘️سه دیدگاه در باب وحدت حوزه و دانشگاه☘️ ♦️صاحب‌نظران در این موضوع سه دسته هستند؛ برخی می‌گویند که این پیوند حاصل شده و روند رو به رشدی دارد که یک مقدار نگرش خوش‌بینانه و غیرقابل قبولی است. گروه دوم می‌گویند که اصل این وحدت را قبول داریم، اما در تحقق آن اشکال جدی وجود دارد؛ یعنی اگر چند واحد معارف اسلامی در دانشگاه وارد کنیم، به معنای اسلامی شدن دانشگاه نیست و گروه سوم نیز می‌گویند که این دو نهاد مانند دو خط موازی هستند و هیچ نقطه مشترکی ندارند؛ یعنی حوزویان، مسائل را از دید اعتقادی می‌بینند، اما علم همه چیز را از دید نظریه می‌داند. ♦️رهبری فرمودند که مقصود این نیست که حوزه و دانشگاه یکی شوند بلکه منظور ترکیب این دو نهادی است که اگر این ترکیب محقق شود، برای کشور و آینده خوب است. تعبیر نادرست را رد کردند و گفتند منظور این است که با تبادل روش‌ها، یکدیگر را کامل کنند. اما آیا این کار صورت گرفته است؟ رهبری فرمودند برای تحقق این وحدت به دو امر ایجابی و دو امر سلبی نیاز داریم؛ امور ایجابی عبارت از اینها هستند؛ لزوم تحول در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و لزوم تحول در متون درسی حوزه، اما آیا این تحولات رخ داده است؟ امور سلبی نیز عبارت از این موارد هستند؛ آفت مدرک‌گرایی و آفت کاهش سطح علمی باید از بین برود. ۱۵♦️ سال قبل به دانشجویان می‌گفتیم که اگر می‌خواهید چیزی یاد بگیرید، به حوزه بروید، چون یک کتاب را کامل می‌خوانند و بعد به سراغ دیگر کتاب‌ها می‌روند، اما امروزه این وضعیت برعکس شده است و حوزویان خود را پایین آورده‌اند. رهبری فرمودند که مدیریت کارآمد برای تحول لازم است. لذا الآن که تحول را نمی‌بینیم، یعنی مدیریت کارآمد وجود نداشته است. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
♦️همچنین ایشان فرمودند مهم‌ترین کار حوزه، سیاست‌گذاری است که چشم‌انداز آینده حوزه‌های علمیه را با توجه به شتاب تحولات دنیا و پیشرفت‌های علمی جهان تدوین کند. اما پرسش بنده این است که کدام‌یک در حوزه تدوین شده است؟ چه زمانی به شتاب تحولات دنیا توجه داشته‌ایم؟ فقط روی فقه و اصول تمرکز کرده‌اند اما مگر در یک کشور چقدر متخصص فقه می‌خواهیم؟ در علوم دینی نیز نقص داریم. در دانشگاه الازهر، اگر کسی بخواهد رئیس شود، باید تفسیر قرآن نوشته باشد، اما در کدام‌یک از جوامع علمی ما این روند حاکم است؟ هیچ شرطی ندارد و همه تمرکزها نیز روی فقه و اصول است. البته که اینها علوم کمی نیستند اما توجه زیاد باعث شده که اعتراض‌های زیادی در جامعه ببینیم. ☘️کم‌کاری‌ها در گسترش اسلام☘️ ♦️این سؤال مهم وجود دارد که جایگاه ما در تألیفات، تولید فیلم‌ها و برنامه‌های دنیا چقدر است؟ چقدر ترتیب اثر داشته‌ایم؟ به‌قدری کم‌کار بوده‌ایم که مستشرق مسیحی به نام ادوارد سعید می‌گوید این کم‌کاری، اثر خواست غرب است و بدون اینکه بخواهند به آن خواست عمل می‌کنند. می‌گوید نشانه سلطه غرب بر شرق این است که در آمریکا، سازمان‌ها و تشکیلات متعددی در زمینه مطالعات اسلامی وجود دارد، اما در سراسر شرق، یک مؤسسه آمریکاشناسی وجود ندارد. یک مستشرق آلمانی می‌گوید که به محققان شرقی پیشنهاد می‌کنم یک نهضت غرب‌شناسی ایجاد کنند و با متدهای علمی به بررسی تمدن غرب بپردازند. ♦️در سال ۱۹۷۹ دانشمندان اسلامی مصر، کنفرانس سه روزه‌ای با عنوان «هجمه فرهنگی استشراق» برگزار کردند که مسئولیت طرح‌ها به عهده محمد حمدی بود. وی کتاب نوشت و گفت که در این کنفرانس قرار بود موسوعه رد مستشرقان نوشته شود، پس کجا است؟ هنوز هم این را نداریم. در هند نیز تحت اشراف علامه ابوالحسن ندوی چنین کنفرانسی برگزار شد که ۳۵ مقاله به آن ارائه شد و ندوی می‌گوید از ایران حتی یک نفر هم حاضر نشد و از بین شیعه نیز یک نفر هم نیامد. ☘️نبود ریل‌گذاری صحیح در راستای وحدت☘️ ♦️پرسش این است که حوزه‌های ما کجا هستند؟ همچنین دانشگاه‌ها کجا هستند؟ برخی می‌گویند باید وزرا زیاد شوند و ما نیازمند وزارتخانه‌هایی در این زمینه‌ها هستیم، اما مشکل ما، وزیر و وزارتخانه نیست، مشکل عدم ریل‌گذاری است. آیا درست است اولین معجم قرآنی ما را یک آلمانی بنویسد؟ اولین معجم تفسیری ما را گلذیهر نوشته است. اولین معجم موضوعی آیات را یک فرانسوی نوشته است و اولین دایره‌المعارف قرآنی ما نیز در هلند نوشته شده است. همچنین ترجمه‌های قرآن توسط تمام مستشرقان نوشته شده است و خود ما ترجمه نکرده‌ایم، بلکه ما فقط داریم مدرک ارائه می‌کنیم. 21 آبان 1399 https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹🌹🌹
بررسی تطبیقی اقسام توحید و مسئله رویت خدا ازمنظر علامه طباطبایی و شنقیطی.pdf
368.5K
بررسی تطبیقی اقسام توحید و مساله رویت خدا از منظر علامه طباطبائی و شنقیطی نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ مجید نبوی؛ راضیه‌السادات سعادتی https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻