هدایت شده از ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی
📖 #حدیث_روز | ناراحت نشو!
🔻الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
🔹لا يَسُوءَنَّكَ ما يَقولُ الناسُ فيكَ؛ فإنّهُ إن كانَ كما يَقولونَ كانَ ذَنبا عُجِّلَت عُقوبَتُهُ، و إنْ كانَ على خِلافِ ما قالوا كانَت حَسَنةً لم تَعمَلْها.
🔸از آنچه مردم درباره تو مى گويند ناراحت نشو؛ زيرا اگر چنان باشد كه آنها مى گويند در كيفر گناه تو تعجيل شده است، و اگر چنان نباشد كه آنها گفته اند [غيبت آنها] حسنه اى باشد كه تو انجامش نداده اى [بلكه آنها براى تو فراهم كرده اند].
📗غرر الحكم: 10378.
📲lib.eshia.ir/27307/8/582/يَسُوءَنَّكَ
🆔 @wikifeqh
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 اربعین کلیمی
🔹 حضرت کلیم الهی موسی (سلام الله علیه) که از اول ذی القعده #مهمان_الهی در طور شد و بعد دَه شب هم اضافه شد چهل شب شد، آنها که اهل سیر و سلوک و اربعین گیری هستند از همین #اربعین_کلیمی خیلی استفاده می کنند.
🔹 گرچه اربعین برای همه مدت سال است؛ اما از اول ذی قعده تا پایان دهه ذی حجّه این چهل شبانه روز فرصت مناسبی است که «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً»، «مَن أَصبَحَ للهِ أَربَعِینَ صباحاً»، آن وقت «فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه».
بسیاری از علما شاگرد همین اربعین بودند!
🔹همه درس ها که در کتاب ها نبود، اگر همه درس ها در کتاب ها بود باید محدود می شد؛ اینکه این همه علمای بزرگ مطالب تازه و جدید آوردند، چه در اصول دین چه در فروع دین، چه در اخلاقیات چه در حقوق، بخش وسیعی از اینها شاگرد همین اربعین بودند که از اول ذی قعده شروع می شد تا پایان ذی قعده می شود یکماه، آن دهه ذی حجّه که ضمیمه آن می شد، می شد چهل روز که ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾.
🔹 مستحضرید که خدای سبحان آن جایزه خاص را فقط به مردان الهی می دهد. #مردان_الهی کسانی اند که محبوبی و مطلوبی غیر از خدا ندارند.
نگاه کنید این حدیث شریف درباره «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً» تا کجا #اخلاص را بُرد.
🔹یک وقت است که کسی آدم خوبی است می خواهد به علوم برسد به معارف برسد، قرآن را بفهمد ولایت را بفهمد این مخلِص نیست برای اینکه او به دنبال عالِم شدن است. اگر غرض کسی این باشد که ولایت را بفهمد، نبوت را بفهمد، قرآن را بفهمد، چهل شبانه روز هم با اخلاص باشد گفتند به او چیزی نمی دهند، برای اینکه به دنبال عالِم شدن خودش است!
کسی چهل شبانه روز هیچ نخواهد الا #لقاء_الله، وگرنه او به دنبال قصد این است که عالِم بشود! این اخلاص نشد.
ـ این قدر کار دقیق است!
ـ این قدر #صراط باریک است!
این صراط که باریک است #رقیق است #دقیق است که به هیچ وجه قابل حساب نیست.
🔹 خیلی از ما خیال می کنیم برای اینکه به بهشت برویم می توانیم اربعین داشته باشیم از جهنم نجات پیدا کنیم، نه!
«مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً» هیچ چیزی نمی خواهد جز #لقای_الهی.
ـ من از خدا جز خدا چیزی نخواهم!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#اربعین_کلیمی
#کلیپ
📚 سوره فجر جلسه 1 (مطالعه کامل)
تاریخ: 1398/11/23
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
#کنفرانس_بینالمللی_وحدت_اسلامی_عراق
حمله ایران به اسرائیل، ضربه همه اسلام به همه کفر بود
🔹شیخ خالد ملا، رئیس انجمن علمای عراق: من عملیات وعده صادق را حمله ایران به اسرائیل نمیدانم بلکه از نظر من این عملیات ضربه همه اسلام به همه کفر بود. من از همه سران و کشورهایمان میخواهم که یک بار این نمایش را اجرا کنند که رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد و آنها در بیش از هفتاد و پنج سال چنین شبی را ندیده بودند.
https://taghribnews.com/vdceoe8p7jh8xni.b9bj.html
@taqrib_fa
هدایت شده از کانال میز معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شهید چمران؛ ما نسبت به تمام این ملتها مسئولیت تام داریم!
🔹این روز ها که دانشجویان آمریکایی همراه دیگر کشورها علیه سیاست های اسرائیل و آمریکا قیام کرده اند، بیش از پیش سخنان شهید چمران در ۴۵ سال قبل پیرامون مسئولیت مهم ما نسبت به مردم جهان قابل تأمل است!
🔹انگار این صحبت ها امروز گفته شده نه ۴۵ سال پیش!
▫️باشگاه استادان معارف اسلامی
:: میزمعارف ااا @mizemaaref
هدایت شده از اخبار ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸 زبان فارسی صدای حامیان فلسطین در غرب
♦️از شعارهای فارسی تا نامگذاری مکانها به زبان فارسی؛ وقتی زبان فارسی ابزار انتقال پیام حامیان فلسطین در غرب میشود.
به #ویژه_ترین کانال خبری در ایتا بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/4073259207Cd03d9c79f6
هدایت شده از روزنامه جوان
#بینالملل
🌐 گسترش اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاهیان از قلب اروپا تا امریکای لاتین
🔺اعتراضات ضد اسرائیلی که هفده، هجده روز قبل در دانشگاه کلمبیا در امریکا کلید خورد، به نقاط مختلف دنیا کشیده شده است. در فرانسه، پلیس ضدشورش با استفاده از گاز اشکآور و توسل به زور به سمت دانشجویان حامی فلسطین در مقابل دانشگاه معتبر «سوربن» پاریس یورش برد.
👈🏻 متن کامل در لینک زیر:
🔗 Javann.ir/1228190
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🌏 @NewsJavan
✍️ #یادداشت | گفتم، گفت (۱) / انتخاب رشته
🔻استاد جواد محدثی
از میان این همه رشتههای علمی و موضوعات، همچون: ادبیات، فقه و اصول، کلام و فلسفه، اخلاق و تربیت، تفسیر و علوم قرآن، حدیث، تاریخ و سیره، تبلیغ و منبر، مانده بودم که کدام را برای کار جدی و تخصّصی انتخاب کنم. همه هم لازم و مفید بود. از استاد پرسیدم.
استاد گفت: از علمها نافعترین، از رشتهها و موضوعات هم، مفیدترین آنها را باید انتخاب کرد.
گفتم: به همه علاقه دارم و همه را هم لازم میبینم.
استاد گفت: بهفرموده امیرالمؤمنین(ع) چون ذهن و فکر تو گنجایش هر چیز را ندارد، آن را برای آنچه مهم است، فارغ و آماده کن؛ این، یعنی گزینش مهمتر، انتخاب اصلح، اولوّیتبندی در کارها.
گفتم: مشکل من همین جاست. مهمتر کدام است؟
استاد گفت: آنچه در دنیای طلبگی و کار تبلیغ دین بیشتر به کار میآید، آن لازمتر است. قبول دارم که همه اینها خوب است؛ ولی باید دید، کدام یک لازمتر، مفیدتر و به کار اصلی و هدف اصلی تو در طلبگی نزدیکتر است.
گفتم: دوست دارم در همه اینها صاحبنظر و کارشناس شوم.
استاد گفت: در قدیم ممکن بود، کسی علامه ذوالفنون شود. علمها و رشتهها محدود بود. دامنه علوم به گسترگی حالا نبود. الآن باید تخصّصی کار کرد. اینطوری ثمرش بیشتر و کارآمدتر است. هر علم را حساب کنی، الآن رشتهرشته است. چه علوم پزشکی، چه مهندسی، چه اقتصاد، چه تعلیم تربیت، «علم دین» هم همینطور است.
گفتم: چه کتابهایی مطالعه کنم؟
استاد گفت: این موضوع، دامنهدار است. در فرصتی دیگر بهتفصیل با هم صحبت میکنیم.
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
✍️ #یادداشت | گفتم، گفت(2) / انتخاب رشته
🔻استاد جواد محدثی
با استادم درباره «راه و رسم علمآموزی» صحبت میکردم. سخن به «انتخاب استاد» کشیده شد.
استاد گفت: طلبه یا هر علمآموز، از استادش تنها «علم» یاد نمیگیرد. خصلتها، خلق و خوی، اعتقادات و رفتار هم میآموزد.
گفتم: من چه کار به اخلاق و خصلتهای او دارم؟ من میخواهم از علم استاد بیاموزم؛ خودش هر شخصیّتی که می خواهد داشته باشد.
استاد گفت: این فکر غلط است. افکار استاد هم، به شاگرد انتقال پیدا میکند. اخلاق او هم، بر شاگر اثر میگذارد. خواه ناخواه شاگر تحت تأثیر روحیات و شخصیّت استاد قرار میگیرد. استاد انقلابی، شاگرد انقلابی هم تربیت میکند.
گفتم: اگر چنین استاد وارسته و مهذّب پیدا نکردم، چه؟
استاد گفت: جوینده یابنده است. شاگر نباید مغز و فکر و دل خود را همینطور در اختیار کسی بگذارد که یا او را نمیشناسد، یا شایستگی لازم را ندارد. قلب و ذهن تو «امانت» است و باید آن را در اختیار «امین» قرار دهی.
گفتم: از این و آن که میپرسم، میگویند: فلان استاد خوب است و بیانش خوب و تدریس او عالی است.
استاد گفت: بههمین اکتفا نکن. بعضیها که حوزه درسی تشکیل میدهند، برای مرید جمع کردن و جذب مشتری است. باید در کوچه پس کوچههای طلب و اشتیاق، آنقدر بگردی تا گوهرهای ناب پیدا کنی و وقتی هم یافتی، بهراحتی از دست ندهی.
گفتم: استادی داشتم که خوب درس میگفت؛ ولی گاهی در لابهلای بحث، حرفهای دوپهلو و کنایهدار میگفت و چیزهایی را به شاگردان القاء میکرد که آنان را مسألهدار میکرد.
استاد گفت: خود این روشنترین دلیل بر ضرورت دقت در انتخاب استاد است. بعضیها سر سفره «ولایت» نشستهاند؛ ولی «ولیّ» را انکار میکنند. این، نمکنشناسی است. در انتخاب استاد هم، باید «تقوا» داشت و تقوای اینجا خاصّ خودش است.
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
✍️ #یادداشت | گفتم، گفت(3) / انتخاب کتاب
🔻استاد جواد محدثی
در هر موضوعی آنقدر کتاب هست که انسان گیج میشود. حتی کتابهای قدیمی در موضوعات مختلف، از استاد در این زمینه رهنمود خواستم.
استاد گفت: پیش از هر چیز باید «سیر مطالعاتی» داشته باشی و کتاب خواندنهایت بر اساس هدف باشد؛ نه هر کتابی که به دستت آمد.
گفتم: مثلاً در چه موضوعاتی؟ و از کجا شروع کنم؟
استاد گفت: قبلاً درباره انتخاب موضوع و رشته صحبت کردیم که باید «اولویت»ها را بشناسی و آنچه که مهمتر و لازمتر است؛ البته استعدادشناسی و علاقه و زمینه هم در اشخاص فرق میکند. باید ببینی در چه رشتهای آمادگی و علاقه بیشتری دارد.
گفتم: مثلاً در زمینه تاریخ یا تفسیر از کجا و چه کتابی شروع کنم؟
استاد گفت: در هر رشتهای یک سلسله از کتابها «منبع» و «اصلی» هستند که مادرِ کتابهای دیگرند. باید کتابهای مادر را بشناسی. اگر «بهگزینی» و انتخاب شایسته نکنی، عمرت هدر میرود. یک وقت میبینی، انبوهی از کتابهای دست دوم، سطحی و غیر اصل را خواندهای؛ ولی به کتابهای مادر اصلاً مراجعه نکردهای و این یک خسارت است.
گفتم: از کجا آن کتابها را بشناسم؟ من که احاطه ندارم.
استاد گفت: احسنت، کلید کار همینجاست. قرآن هم میفرماید: «فاسئلوا اهل الذکر...». در هر موضوعی از اهلش و از کارشناس و خبیر آن رشته بپرس. کسی که عمری در تفسیر یا تاریخ سپری کرده یا متخصّص در حدیث و عقاید است. او بهتر میتواند، راهنمایی کند که کتابهای عمده و مرجع و اصلی در هریک از این رشتهها کدام است.
گفتم: من برای روضه و مرثیه در آخر منبر، از فلان کتاب استفاده میکردم، کسی به من گفت: آن متصّل اصلاً معتبر نیست.
استاد گفت: دقیقاً همینطور است. اگر از اهلش نپرسی، چهبسا مدتی بیراهه بروی و از منابع عمده بیخبر بمانی. چه خوب گفت آن شاعر که:
برداشتهایم آنچه بگذاشتنی است بگذاشتهایم آنچه برداشتنی است
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
هدایت شده از فارس پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 زن زندگی آزادی
۴نفر به یه دختر حمله میکنن!
حرفش چیه؟ اینکه نسل کشی نکنید
قصد براندازی هم نداره
هیچی هم دستش نیست
@Fars_plus