eitaa logo
اخلاق عملی
32.6هزار دنبال‌کننده
576 عکس
176 ویدیو
43 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹زندگینامه و تصویر استاد عزیزم آیت الله ابراهیم امجد قدس سره دیگرانت عشق می‌خوانند و من سلطان عشق ای تو بالاتر ز وهم این و آن بی من مرو
💥موانع تزکیه و خودسازی 📮ریشه: ترس از شروع مراقبه ⚡️راهکار نهایی: شروع نما راهکار نهایی برای شکستن این وسوسه‌های شیطانی _ در کنار استعاذه و ارتباط با خدا_ آن است که به سوی عمل برویم و تلاش کنیم با جدّ و جهد و تلاش کافی در وادی عمل گام برداریم یعنی خود را ملزم کنیم که باید به مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار عالم یعنی تزکیه نفس که پایه حیات نورانی اخروی می‌باشد بها دهم و با توکل به خدا قدم در این راه بگذارم تا این ترس شیطانی در وجودم شکسته شود زیرا راه شکستن ترس نسبت به چیزی ورود به آن کار می‌باشد. از امیرالمومنین علیه‌السلام نقل شده است: إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ، فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه. هنگامى كه از چيزى (زياد) مى ترسى خود را در آن بيفكن، چرا كه سختى پرهيز از آن از آنچه مى ترسى بيشتر است. 🗂حکمت ۱۷۵ 📌در این هنگام متوجه خواهد شد که تمام خیر و سعادت در تزکیه است زیرا با بستن نفس و هواهای آن خیرات و برکات برای مجاهد نفس حاصل می‌گردد و به روشنی می‌بیند خدای متعال او را کمک می‌کند و به وعده‌های خود در قبال او جامه عمل می‌پوشاند. نکته: لازم است آنچه تاکنون در باب راهکارهای از بین بردن ترس از شروع مراقبه بیان شده است را نیز با خود داشته باشد زیرا آن معارف دیدگاه سالک و مجاهد را عوض می‌کند و روح او را آماده عمل می‌کند و این راهکار اسباب حرکت و تزکیه را ایجاد می‌کند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره یکی دیگر از معضلاتی که مانع مراقبه و خودسازی می‌گردد درگیری‌های روزمره و اشتغالات زیاد به زندگی دنیوی می‌باشد که اسباب غفلت و فراموشی خودسازی را ایجاد نموده است. در این مشکل و معضل سالک مبتدی چنان غوطه‌ور در این مشکلات و اشتغالات می‌شود که فراموش می‌کند که باید به تزکیه نفس بپردازد و اگر هم یاد تزکیه بیفتد خیلی زود فراموش می‌کند و دوباره درگیر آن مشکلات می‌گردد. ✨️برای مثال عده‌ای عمر خود را خرج اولاد و آینده آنان می‌کنند که گویا جز رسیدگی به آنان کاری ندارند و تمام همّ و غم خود را در رشد مادی آنان می‌گذارند و اینگونه از خود و تزکیه آن غافل می‌شوند❗️ عده‌ای عمر خود را در کار و جمع کردن مال و امثال آن می‌گذارند و شب و روز در پی جمع کردن آن هستند زیرا در خیال خود آینده را بسیار وخیم تصور می‌کنند و برای آن رفع خیال خود دائم کار و کار و کار می‌کنند تا پول‌های بسیار زیاد کسب نمایند❗️ عده‌ای نیز مشکلات مختلفی زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و با گمان خود چنین می‌گویند ان‌شاءالله مشکلاتم که به پایان رسید خودسازی را شروع می‌کنم و به سوی خداوندمتعال گام بر می‌دارم❗️ 📃و هزاران مشکل که با رنگ‌های مختلف مانند مریضی خود یا فرزندان، بدهکاری، نداشتن منزل و ... در مقابل انسان چشم‌نوازی می‌کنند که با خود می‌گوید ان‌شاءالله این مشکلاتم حل شد خودسازی و تزکیه را شروع می‌نمایم زیرا وقت و قدرت خروج از این مشکلات را ندارم. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 🌺بیانی از آیت الله شجاعی (ره) حضرت آیت الله شجاعی قدس سره: آن دشمن قسم خورده در باطن به ما می‌گوید، تو باید در فکر فلان مسئله باشی و چاره‌ای بیندیشی، فلان مشکل را نادیده نگیر و در فکر آن باش. تو هیچ میدانی که فلان مسئله به کجا خواهد انجامید؟! و با این مصیبت و آن گرفتاری چه باید کرد؟! و بالاخره چه ... و چه ...؟! تو باید در فکر اینها باشی و در رفع و دفع آن‌ها بکوشی، و شاید بتوانی برای آن‌ها چاره‌ای پیدا کنی و از آن‌ها خلاص شوی، 💫و اگر از حالا در فکر آن‌ها نباشی، با هزاران مسئله و مشکل مواجه می‌شوی و رنج‌ها و سختی‌های بی‌شمار در پیش داری، و اگر از این امور فارغ گشتی و مسئله‌ای نداشتی، بعد از آن می‌توانی به خود و به اصلاح خود بپردازی، و راه دین و عبادت در پبش گرفته و به آن سو روی بیاوری. این نداهای باطنی و اشباه اینها به صور گوناگون، همه از شیطان و جنود او، و از جمله از نفس انسان است که می‌خواهد از این طریق به خسران و هلاکت بکشد، و را نجات را به روی انسان ببندد. 🌹آن خیالاتی که در باطن انسان به راه می‌افتد و با اشکال گوناگون فقدان‌ها و کمبودها را به نظر انسان می‌آورد و برای او بزرگ می‌کند و یا تصویر می‌نماید، تا انسان را به حزن و اندوه بکشد و محزون و مغموم بگرداند و مجال فکر دیگر برای او باقی نگذارد، همه از شیطان و جنود اوست. 💌مقالات ج ۲ صص ۲۹۴ _ ۲۹۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 👌یک دل و یک اراده علت آنکه انسان با داشتن چنین معضلات و مشکلاتی نمی‌تواند به خودسازی بپردازد این است که قلب انسان فقط محل یک اراده و یک انتخاب است یعنی یا اراده خدا یا اراده دنیا و هرکس خدا را اراده کرد، دنیا از قلب او خارج می‌شود و هرگاه دنیا را انتخاب کرد، خدا در قلب او وارد نمی‌شود.‌ در سوره مبارکه احزاب آیه سوم آمده است: مَّا جَعَلَ ٱللَّهُ لِرَجُلٖ مِّن قَلبَینِ فِي جَوفِهِ. ‌خدا براى هیچ‌کس دو قلب، در درونش قرار نداده است. علامه طباطبایی رحمه الله علیه در توضیح آن گفته است: اين جمله كنايه است از اينكه ممكن نيست كسى بين دو اعتقاد متنافى و دو رأى متناقض جمع كند. 📚ترجمه المیزان ج ۱۶ ص ۴۱۰ یعنی انسان اگر انسان گرفتار زندگی و مشکلات روزمره گردد چنان در آن ذوب می‌شود که فراموش می‌کند باید برای رشد و کمالات بندگی زحمت بکشد به بیان اخری چنان غوطه‌ور می‌شود که فراموش می‌کند باید اشتغال به خود نیز داشته باشد. به این دلیل گفته شده است مومن نباید در مشکلات چنان غوطه‌ور گردد که علیکم انفسکم نسبت به خود را فراموش نماید و دچار ضلالت گردد زیرا هرکس خود را فراموش کرد از عبودیت خارج می‌گردد. يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ امَنُواْ عَلَيكُم أَنفُسَكُم لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهتَدَيتم. اى اهل ايمان! بر شما باد به خودسازى كه اگر هدايت يافتيد گمراهى ديگران به شما زيانى وارد نمى كند. مشخص است هر کس به خود پرداخت هدایت می‌شود و هرکس از خود غافل گشت از مسیر هدایت خارج می‌شود. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌معنای مشغولیت یکی از آیاتی که فهم آن کمک بسیار زیادی در فهم معنای مشغله می‌نماید آیه ۹ سوره مبارکه منافقون است که خداوندمتعال فرموده است: يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُلۡهِكُم أَموَٰلُكُم وَ لَآأَولَٰدُكُم عَن ذِكرِ ٱللَّهِۚ وَمَن يَفعَل ذَٰلِكَ فَأُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلخَٰسِرُونَ. اى كسانى كه ايمان آورده ايد، مبادا مال ها و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل كنند؛ و هركس چنين كند آنانند كه واقعا زيانكارند. در آیه شریفه کلمه لاتلهکم آمده است که ریشه آن از لهو می‌باشد که معنای آن مشغول شدن به کاری و غلفت از کار دیگر می‌باشد و ذکرالله در مرتبه اول آن ذکر عملی که به معنای خودسازی است می‌باشد. درنتیجه منظور آیه این است که نباید چنان سرگرم رسیدگی به مال و اولاد خود باشید که کار اساسی و مهم خود که تزکیه و خودسازی می‌باشد را فراموش نمایید که مرحوم علامه طباطبایی (ره) در توضیح فرموده است: اشتغال به این زینت [مال و فرزند با استناد به آیه ۴۶ کهف] دل را پر می‌کند و دیگر جایی برای ذکر و یاد او باقی نمی‌ماند. 📚ترجمه المیزان ج ۱۹ ص ۴۹۰ با این توضیحات مشخص است که منظور از مشغولیت به دنیا و امور زندگی به معنای دلبستگی شدید و وابستگی به آن است به نحوی که تا حل نکنم و برطرف نگردد کار دیگری را شروع نکنم یا تمام اراده من در حل و انجام آن معطوف گشته باشد و تا حل نشود دنبال کار دیگری نباشم. نکته مهم: از کلمه لهو و لاتلهکم فهمیده می‌شود که سرگرم شدن و مشغولیت شدید مذموم است ولکن مشغولیت معقول و مورد رضای خدا امری ممدوح می‌باشد که در توضیحات خواهد آمد بعون الله و لطفه. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 📮راهکار اول: تربیت فرزندان گذشت یکی از دلبستگی‌ها و سرگرمی‌های شدید در بین مومنین مشغولیت به فرزندان و اموال می‌باشد که باید آن را تصحیح نماییم. قطعا هر مومنی به فرزندان و اموال خود علاقه دارد و قطعا در تلاش است که اولاد خود و اموالش را رشد دهد لکن دراینجا دچار اشتباهی می‌شود که گمان می‌کند باید جان فدای اولاد و جان فدای اموال گردد و تا می‌تواند به آن دو مشغول گردد و خود را فراموش کند. اما دین مبین به مومنین انذار می‌دهد که نباید چنان شیفته فرزند و مال گردید که با فراموشی خودسازی و تزکیه، به خسران ابد دچار شوید. اما راهی که دین در مورد اولاد نشان می‌دهد تربیت اصولی او بر مبنای اراده خداوندمتعال می‌باشد تربیتی که دو چیز در آن دارد: یک) محبتی که اسباب کمک و رشد و سعادت به فرزند را ایجاد می‌کند؛ دو) انسان را از گرفتار شدن به وابستگی شدید به فررند دور می‌کند. ⭐️به بیان دیگر تربیت از دیدگاه اسلام در قالب انجام می‌گردد یعنی مومن دلسوز خود و دلسوز فرزندان خود است هم حواسش به خود است و هم حواسش به فرزندان است، هم به دنبال بندگی خود است و هم به دنبال بندگی فرزندان است. در سوره مبارکه تحریم آیه ششم آمده است: يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُم وَأَهلِيكُم نَارٗا وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلحِجَارَةُ. اى اهل ايمان! خود و خانوادۀ خويش را از آتش بترسانيد كه انسانها و سنگها هيزم آن هستند. یعنی مومنین حقیقی هم خود و هم فرزندان و خانواده خود را انذار می‌دهند نه آنکه خود را فراموش نمایند.‌ و در آیه ۲۶ سوره طور آمده است: قَالُوٓاْ إِنَّا كُنَّا قَبلُ فِيٓ أَهلِنَا مُشفِقِينَ. اهل بهشت مى‌گويند: ما قبل از اين كه در دنيا بوديم نسبت به خويشاوندان خود خيرخواه بوديم، و از خطر هلاكت زنهارشان مى‌داديم. 📏علامه طباطبایی قدس سره در توضیح آیه فرمودند: ما در دنيا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتيم، هم آنان را دوست مى‌داشتيم و به سعادت و نجاتشان از مهالك و ضلالت ها عنايت داشتيم، و هم از اين كـه مـبـادا گـرفـتـار مهالك شوند مى‌ترسيديم، و به همين منظور به بهترين وجهى با آنان معاشرت مى كرديم، و نصيحت و دعوت به سوى حق را از ايشان دريغ نمى‌داشتيم. 📧ترجمه المیزان ج ۱۹ ص ۲۱ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 📧محبت معتدل منظور از محبت معتدل آن است که انسان عاقل _ در کنار توجه به عبودیت و رشد و کمال نفس خویش_ نسبت به فرزند خود دلسوزی، شفقت، علاقه و مهربانی داشته باشد و بداند که از جانب خداوندمتعال وظیفه دارد به تربیت الهی و اسلامی فرزندش رسیدگی کند و براساس متن دین مبین در تعلیم و تربیت او کوشا باشد و در هر مرتبه‌ای از دوران زندگی فرزند عزیزش آدابی که لازم است بداند را بدون هیچ‌گونه افراط و تفریطی به او آموزش دهد، در دوران خردسالی آداب مخصوص به خود و در دوران کودکی و نوجوانی نیز آداب لازم را به فرزندان خود تعلیم دهد تا در دوران جوانی که اوج استقلال طلبی فرزندان است به فردی مومن و مفید برای دین خدا و انصار ولی عصر عجل الله تبدیل گردد و در دنیا رحمت و عزت را برای پدر و مادر به ارمغان آورد و درنهایت باقیات‌ الصالحاتی نیکو برای آخرت والدین خود گردد. 💯و از طرفی نیز مانند بعضی پدران غافل نباشد که فرزندان خود را رها می‌کنند و با کلمه ان‌شاءالله درست می‌گردند یا هنوز زود است یا خودش درست می‌شود فرزند خود را به سوی تباهی و شرور پیش نبرد زیرا زمانی که تربیت فرزند و محبت به او از دست پدر دلسوز خارج شود لاجرم به دست نفس و شیطان و ایادی او میفتد و ناگهان فرزندی که دارای فطرت توحیدی و پاک می‌باشد به فرزندی شرور و ظلمانی مبدل می‌شود❗️زیرا انسان زمانی که از ولایت خدا و تربیت الهی دور گردد به دام شیطان و ایادی او میفتد و این شروع راه گمراهی می‌باشد. مرحوم ملا احمد نراقی فرموده است: پس بر پدر مهربان لازم است که سعی در تادیب فرزند نماید و بداند که: این امانتی است از خدا در نزد او. و دل او پاک، و جوهر او صاف است. و قابل هر نیک و بدی هست. و به هر چه تعلیم دهد نشو و نما می‌کند. و پدر هم در ثواب و وبال او شریک است، پس او را ضایع و مهمل نگذارد و از او غافل نشود. 💌باب غیرت بر اولاد و تربیت آن 📌پ.ن: لازم است هر پدر دلسوزی برای تربیت فرزند خود کتاب‌های معتبر موجود در این زمینه را مطالعه نماید. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث تربیت الإمام عليّ عليه السلام ـ فى قَولِهِ تَعالى : ـ «قُواْ أَنفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ نَارًا» : عَلِّموا أنفُسَكُم و أهليكُمُ الخَيرَ. امام على عليه السلام: ـ درباره سخن خداوند متعال «خودتان و خانواده تان را از آتش نگه داريد» ـ : به خودتان و خانواده تان ، خير بياموزيد . 📮شعب الایمان ج ۶ ص ۴۱۱ عنه عليه السلام ـ ايضا ـ مَعناهُ : عَلِّموهُم ما يَنجونَ بِهِ مِنَ النّارِ. امام على عليه السلام : ـ در تفسير سخن خداوند متعال «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خود و خانواده تان را از آتش ، نگه داريد» ـ معناى آن، چنين است: به آنان، چيزهايى را بياموزيد كه به وسيله آن از آتش، نجات يابند. 📚منیه المرید ص ۳۸۰ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره ⚡️ معنای سرگرمی به فرزندان اگرچه معنای سرگرم شدن و وابستگی به فرزندان واضح و روشن است اما خوب است از باب تذکر نکاتی را برای اهلش بیان نماییم. معنای سرگرمی به فرزندان این است که گمان نمایم دوست داشتن و محبت به فرزندان به این بیان است که هر کاری دوست دارد انجام دهد؛ هر جمله‌ای دوست دارد بر زبان آورد؛ با هر کسی در هر ساعتی و زمانی دوست داشت بگردد؛ اگر دوست او بد باشد و بدی را به او یاد می‌دهد ولی چون علاقه دارد با او بگردد من هم به عنوان پدر دوست دارم با او باشد؛ اگر احکام الهی را رها کرد و آن‌ها را انجام نداد من هم به عنوان پدر این کار را تایید نمایم❗️ 🔥اگر روزی از پدر خود درخواست کرد که اجازه دهد فلان عمل گناه را انجام دهد مثل آنکه فرزند دختر از او بخواهد که از امروز اجازه دهد با هر ظاهری که دلش می‌خواهد بیرون رود یا حجاب را کنار بگذارد و پدر با کمال میل آن را بپذیرد یا در مراتب بدتر، از پدر بخواهد که دیگر عبادت خدا را انجام ندهد و او نیز به خاطر دوست‌داشتن فرزند خود عبادت را رها کند❗️ زیرا علت همه این راحتی‌های ناصحیح آن است که پدر در خیال خود چنین تصور کرده است که دوست ندارم فرزند عزیزم دچار ناراحتی شود و آنچه دوست دارد را انجام ندهد یا آنچه درخواست کرده است را انجام ندهم❗️ در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: اِنَّهُ نَظَرَ اِلى بَعْضِ الاَطْفالِ فَقالَ: وَیلٌ لاَِولادِ آخِرِ الزَّمانِ من آبائِهِمْ! فَقیلَ یا رَسُولَ اللّهِ مِنْ آبائِهِمُ المُشرکین؟ فَقالَ لا، مِنْ آبائِهمُ المُؤمِنینَ لایُعلّمَوُنَهُم شَیئاً مِن الفرائضِ وَ اِذا تَعَلَّمُوا اَوْلادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضَوُا عَنْهُمْ بِعَرض یَسیر مِنَ الدُّنیا فَاَنَا منْهُمْ بَرىءٌ وَ هُمْ مِنّى بُرَاءُ. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به برخی از کودکان نگاه کردند و فرمودند: وای بر اولاد آخر الزمان از دست پدرانشان! سؤال شد یا رسول الله: آیا از پدران مشرکِ آنان؟ فرمودند:خیر، از دست پدران آنها، چون واجبات دین را به فرزندانشان نمی آموزند و اگر اولاد آنها بخواهند، بیاموزند، آنان را منع می کنند. و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان از مال دنیا چیزی را به دست آورند. من از آنها بیزارم و آنها هم از من بیزارند. 📚جامع‌الاخبار ص ۲۸۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره ⚡️توضیح دلبستگی به مال یکی دیگر از چیزهایی که مانعیت عظیمی در تزکیه انسان می‌گذارد حب به مال و دلبستگی شدید به آن می‌باشد که در آیه نُهُم سوره مبارکه منافقون در کنار اولاد آمده است و شدت این مسئله آنقدر بالا می‌باشد که خداوندمتعال آن را جلوتر از اولاد بیان فرموده است زیرا حب مال شدید کاری می‌کند که انسان حاضر است فرزند خود را نیز فدای مال خود نماید. حب مال و دلبستگی شدید نسبت به مال در انسان حالتی ایجاد می‌کند که فکر، نیت و عمل او صرف جمع کردن مال می‌شود به نحوی که انسان از پرداخت حقوق الهی پرهیز می‌کند و تمام زندگی او پول و ثروت اندوزی می‌شود که در این هنگام مقام پرستش نسبت به پول پیدا می‌کند. قال رَسُولِ اللّه ِصلي الله عليه و آله: إنَّ لِكُلِّ اُمَّةٍ عِجْلٌ، وَعِجْلُ هذِهِ الأُمَّةِ الدّينارُ وَالدِّرْهَمُ. رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هر امّتى گوساله اى دارد (كه او را منحرف مى كند) وگوساله اين امّت (امّت پيامبراكرم) دينار و درهم است. 📚محجه البیضاء ج ۷ ص ۳۲۸ يعنى همانطور كه گوساله بنى اسرائيل پيروان حضرت موسى عليه السلام را گمراه كرد و آنان گوساله پرست شدند، مال و ثروت هم موجب انحراف امّت پيامبر صلي الله عليه و آله مى‌گردد و انسان مال پرست می‌گردد. با این توضیحات معلوم می‌شود که سرگرمی و وابستگی به اموال مانع اعظم در تزکیه نفس می‌گردد زیرا قلب انسان از محبت مال پر شده است قطعا جای محبت به خدا و عبودیت آن باقی نمی‌گذارد. از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: حُبُّ الدُّنيا و حُبُّ اللّه ِ لايَجْتَمِعانِ في قَلبٍ أبدا. دوستى دنيا و دوستى خدا هرگز در يك دل گرد نمى آيند. 💌تنبیه‌الخواطر ج ۲ ص ۱۲۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
Rasooli.Kalemini.mp3
9.46M
⭕️حاج مهدی رسولی حرف رفتن نزن علی می‌میره❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حب مال قال امیرالمومنین علی علیه‌السلام: حُبُّ المالِ یُوهِنُ الدّینَ و یُفسدُالیَقینَ. مال‌دوستی، دینِ و ایمان انسان را سست می‌کند و معتقدات یقینی را تباه و منحرف می‌نماید. كَثَرةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ و تَنشیءُ الذُّنوبَ. مال زیاد، دل‌ها را فاسد می‌كند و بر گناهان انسان می‌افزاید. 📮غررالحکم به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌قناعت و سلوک همانطور که متوجه گشتیم با اشتغال و وابستگی به مال نمی‌توان به سوی تزکیه پیش برویم زیرا انسان را سرمست می‌نماید و نمی‌گذارد فکر و قلب او و نتیجتا عمل او در مسیر رضوان الهی حرکت کند یا بهتر است چنین بگوییم که حب مال سبب غوطه‌وری انسان در هواهای نفسانی می‌شود و حال آنکه تزکیه دورشدن از هواهای نفسانی می‌باشد زیرا صَلَاحُ النَّفْسِ مُجَاهَدَةُ الْهَوَى‏‏.خودسازی در گرو مبارزه با هوای نفس است. 📧از طرفی قناعت و به اندازه نیاز از مال استفاده کردن یکی از مقدمات مهم و اساسی شروع تزکیه و خودسازی می‌باشد زیرا قلبِ قانع، آمادگی پیش رفتن در عبودیت و تزکیه را پیدا می‌نماید زیرا رابطه چنین فردی با هواهای نفسانی به شدت کم می‌شود و همین مقدمه رشد اساسی او می‌گردد. از امیرالمومنین علی علیه‌السلام نقل شده است: أَعْوَنُ شَيْ‏ءٍ عَلَى صَلَاحِ النَّفْسِ الْقَنَاعَة. کمک کننده ترین عامل در راه خودسازی، قناعت است. یا در روایتی دیگر فرمودند: كَيْفَ يَسْتَطِيعُ صَلَاحَ نَفْسِهِ مَنْ لَا يَقْنَعُ بِالْقَلِيل. چگونه می تواند خودسازی کند کسی که به اندک قانع نیست؟ 📚تصنیف غررالحکم صص ۲۳۷ و ۲۳۸ همه این روایات نشاندهنده آن هستند که قلب مشغول و غوطه‌ور در مال دنیا نمی‌تواند به سوی خودسازی و تزکیه پیش برود و به این دلیل است که خداوندمتعال به صراحت در قرآن کریم نسبت به مشغولیت به اموال هشدار داده است و چنین فردی را زیانکار معرفی نموده است. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌معنای دقیق قناعت قبل از آنکه به بیان راهکارها بپردازیم لازم است توضیح دقیقی در باب قناعت دهیم زیرا دیده شده است مومنین معنای قناعت را دقیق نمی‌دانند و گمان می‌کنند قناعت به معنای فقر است و همین مقدمات آسیب را ایجاد می‌نماید. مرحوم ملا احمد نراقی (ره) در تعریف قناعت چنین فرموده است: آن حالتی است از برای نفس، که باعث اکتفا کردن آدمی است به قدر حاجت و ضرورت و زحمت نکشیدن در تحصیل فضول از مال و این از جمله صفات فاضله و اخلاق حسنه است و همه فضائل به آن منوط، بلکه راحت در دنیا و آخرت به آن مربوط است و صفت قناعت، مرکبی است که آدمی را به مقصد می رساند و وسیله ای است که سعادت ابدی را به جانب آدمی می کشاند. 📧معراج‌السعاده فصل ملکه قناعت قید مهمی که در تعریف قناعت وجود دارد قید یا است یعنی قناعت استفاده از دنیا و امکانات آن به اندازه نیاز انسان می‌باشد، یعنی هر انسانی به اندازه نیاز خود از دنیا و مافیهای آن استفاده کند و نه بیشتر از آن، به صفت قناعت مزین شده است. به بیان اخری کلمه و مفهوم نسبی می‌باشد و نسبت به هر کسی فرق می‌کند، برای مثال ممکن است نیاز کسی فقط یک جفت کفش باشد و نیاز دیگری دو جفت کفش باشد، ممکن است کسی دو دست لباس نیاز او باشد و دیگری به سه دست لباس نیاز داشته باشد درنتیجه قناعت به معنای فقر نمی‌باشد بلکه به معنای استفاده از دنیا به اندازه نیاز می‌باشد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌راهکار اول: مال، برای ما نیست اولین راهکار برای کم شدن مشغولیت انسان یا معتدل شدن محبت انسان نسبت به مال این است که بدانیم تمام دنیا و مافیهای آن، خصوصا اموالی که وابسته آن هستیم و محبت آن قلب ما را پر کرده است، برای ما نیست بلکه برای خداوند است و اوست که به انسان میدهد و اوست که از انسان سلب می‌نماید درنتیجه همه انسان‌ها در ظاهر دارای مال و ثروت هستند و درحقیقت همه انسان‌ها فقیر می‌باشند زیرا چیزی از خود ندارند. انتم الفقراء الی الله وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ اِبْنُ آدَمَ مِلْكِي مِلْكِي وَ مَالِي مَالِي يَا مِسْكِينُ أَيْنَ كُنْتَ حَيْثُ كَانَ اَلْمِلْكُ وَ لَمْ تَكُنْ وَ هَلْ لَكَ إِلاَّ مَا أَكَلْتَ فَأَفْنَيْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَيْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَبْقَيْتَ إِمَّا مَرْحُومٌ بِهِ وَ إِمَّا مُعَاقَبٌ عَلَيْهِ. پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود.فرزند مغرور آدم مرتب ميگويد ملك من! ملك من! مال من! مال من اى بيچاره كجا بودى تو؟ آن وقتى كه ملك بود و تو اصلا نبودى؟! و آيا براى تو جز آنچه خورده‌اى كه از بين رفته و يا پوشيده‌اى كه آنهم كهنه و پوسيده شده و يا آنچه صدقه داده‌اى و باقى گذاشته‌اى براى خود؟! آيا غير اينها چيزى براى تو هست‌؟ و آنچه كه بعنوان صدقه داده‌اى معلوم نيست آيا موجب رحمت و مغفرت تو باشد يا موجب عقاب و عذاب تو؟ 💌مصباح الشریعه باب سخاء نکته مهم: اگر مال برای ما بود، هیچ وقت نباید از ما جدا میشد و اینکه مال از ما جدا می‌شود دلالت دارد که مال از ابتدا برای ما نبوده است و ما خیال کرده‌ایم برای ما می‌باشد و این گمان در هنگام جدا شدن از دنیا خود را نشان می‌دهد و خوشا به حال کسی که در حیات دنیوی آن را بیابد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث دلبستگی قال امیرالمومنین علیه‌السلام: إِنَّ اِبْنَ آدَمَ إِذَا كَانَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ اَلْآخِرَةِ مُثِّلَ لَهُ مَالُهُ وَ وَلَدُهُ وَ عَمَلُهُ فَيَلْتَفِتُ إِلَى مَالِهِ فَيَقُولُ وَ اَللَّهِ إِنِّي كُنْتُ عَلَيْكَ لَحَرِيصاً شَحِيحاً فَمَا لِي عِنْدَكَ فَيَقُولُ خُذْ مِنِّي كَفَنَكَ ثُمَّ يَلْتَفِتُ إِلَى وَلَدِهِ فَيَقُولُ وَ اَللَّهِ إِنِّي كُنْتُ لَكُمْ لَمُحِبّاً وَ إِنِّي كُنْتُ عَلَيْكُمْ لَمُحَامِياً فَمَا ذَا لِي عِنْدَكُمْ فَيَقُولُونَ نُؤَدِّيكَ إِلَى حُفْرَتِكَ وَ نُوَارِيكَ فِيهَا ثُمَّ يَلْتَفِتُ إِلَى عَمَلِهِ فَيَقُولُ وَ اَللَّهِ إِنِّي كُنْتُ فِيكَ لَزَاهِداً وَ إِنَّكَ كُنْتَ عَلَيَّ لَثَقِيلاً فَمَا ذَا عِنْدَكَ فَيَقُولُ أَنَا قَرِينُكَ فِي قَبْرِكَ وَ يَوْمِ حَشْرِكَ حَتَّى أُعْرَضَ أَنَا وَ أَنْتَ عَلَى رَبِّكَ ... هنگامی که بنده در روز زندگیش در دنیا و روز از آخرت قرار می‌گیرد مال او و فرزند او و عملش در برابر او ممثّل و مجسّم می‌شود. پس رو به خود کرده می‌گوید: «سوگند به خدا من در طلب تو و آزمند بودم و بر صرف تو بسیار می‌ورزیدم حال تو چه داری که مرا در این سفر به کار آید»؟ مال جواب می‌دهد: «کفنت را از من برگیر». بعد متوجّه می‌شود و می‌گوید: «به خدا قسم من دوستدار شما بودم و من بودم که از شما پشتیبانی می‌کردم اکنون نزد شما چیست که دستگیر من باشد و با من چگونه همراهی می‌کنید»؟ آنان به او پاسخ می‌دهند: «ما فقط می‌توانیم تو را به گورت رسانده و آنجا دفن می‌کنیم ». آنگاه به خویش روی می‌کند و می‌گوید: «به خدا قسم که تو بر من بودی و من به تو بوده و از تو روی می‌گرداندم، اکنون تو چگونه مرا همراهی می‌کنی»؟ و عمل به او پاسخ می‌دهد: «من در گورت و در آن روز که محشور خواهی شد با تو همنشین و همراه خواهم بود تا من و تو بر پروردگارت هر دو عرضه شویم».  📚بحار الأنوار ج ۶، ص ۲۲۴ آیا ما اینگونه فکر می‌کنیم و خود را آماده کرده‌ایم؟! به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌راهکار دوم: نگاه ابزاری به مال دومین راه برای رهایی از دلبستگی به مال این است که به اموالی که در اختیار داریم نگاه ابزاری داشته باشیم، یعنی بدانیم که اموال فقط در جهت پیش رفتن چرخ زندگی دنیوی در اختیار ما قرار گرفته است زیرا حیات مادی نیاز به مادیات دارد و زمانی که از عالم ماده خارج شویم کاربردی ندارد جز آنکه ورثه از آن استفاده می‌نمایند. ✨اما نگاه بالاتر به مسئله اموال این است که بدانیم مال فرصتی برای ایجاد آخرت نورانی می‌باشد؛ به بیان اخری اهل تقوا مال را ابزار رسیدن به رحمت الهی می‌دانند و تلاش می‌کنند از اموال خود به بهترین وجه ممکن که آن انفاق در راه خدا می‌باشد استفاده کنند زیرا می‌دانند انفاق در راه خدا بهترین ذخیره آن‌ها برای یوم فاقه و سختی قیامت و اهوال برزخ می‌باشد. در سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۴ آمده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ. اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، پيش از آنكه آن روز فرا رسد، كه نه در آن خريد و فروشى باشد و نه دوستى و شفاعتى، از آنچه به شما روزى داده‌ايم انفاق كنيد. و كافران خود ستمكارانند. و اهل تقوا به این مسئله چنان پایبند هستند که در اموال خود برای سائل و محروم حقی را معین نموده‌اند: وَ فِيٓ أَموَٰلِهم حَقّٞ لِّلسَّآئِلِ وَٱلمَحرُومِ.  و در ثروتهايشان حقّى براى سائل و محروم بود. 📌پس زمانی که معرفت انسان نسبت به مال درست شود آهسته آهسته گره‌های موجود در دل انسان نسبت به مال باز می‌شود تا جایی که در قلب خود هیچ حبّ مذمومی به مال احساس نخواهند کرد و چنین قلبی محل تابش نور الهی خواهد شد... به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث انفاق امام صادق علیه‌السلام فرمودند: إِذَا بَعَثَ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ مِنْ قَبْرِهِ خَرَجَ مَعَهُ مِثَالٌ یقْدُمُ أَمَامَهُ کلَّمَا رَأَى الْمُؤْمِنُ هَوْلًا مِنْ أَهْوَالِ یوْمِ الْقِیامَةِ قَالَ لَهُ الْمِثَالُ: لَا تَفْزَعْ وَ لَا تَحْزَنْ وَ أَبْشِرْ بِالسُّرُورِ وَ الْکرَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى یقِفَ بَینَ یدَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیحَاسِبُهُ حِسَاباً یسِیراً وَ یأْمُرُ بِهِ إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمِثَالُ أَمَامَهُ فَیقُولُ لَهُ الْمُؤْمِنُ: یرْحَمُک اللَّهُ نِعْمَ الْخَارِجُ خَرَجْتَ مَعِی مِنْ قَبْرِی وَ مَا زِلْتَ تُبَشِّرُنِی بِالسُّرُورِ وَ الْکرَامَةِ مِنَ اللَّهِ حَتَّى رَأَیتُ ذَلِک فَیقُولُ: مَنْ أَنْتَ؟ فَیقُولُ: أَنَا السُّرُورُ الَّذِی کنْتَ أَدْخَلْتَ عَلَى أَخِیک الْمُؤْمِنِ فِی الدُّنْیا خَلَقَنِی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ لِأُبَشِّرَک؛ ✨وقتی خداوند، مؤمن را از قبرش [در روز قیامت] بر می‌انگیزاند، همراه او [شخص] مثالی خارج می‌شود که پیشاپیش وی حرکت می‌کند و هرگاه مؤمن هولی از اهوال قیامت را ببیند. آن مثال به وی می‌گوید: نگران و محزون مباش، تو را از جانب خداوند بشارت باد به کرامت و خوشحالی. تا اینکه در برابر خداوند جلیل ایستاده و حق‌تعالی از او حسابی آسان کشیده و او را به بهشت امر می‌کند؛ در حالی‌که [شخص] مثالی در جلو او [در حال حرکت] است. مؤمن به او می‌گوید: خداوند، تو را رحمت کند. چه خوب با من از قبرم خارج شدی و دائماً مرا به شادی و کرامت از ناحیه خداوند بشارت دادی تا اینکه آن را دیدم. پس مؤمن می‌گوید:‌ تو کیستی؟ آن مثال می‌گوید:‌ من همان شادی و سروری هستم که تو آن را بر قلب برادر مؤمنت در دنیا داخل کردی. خداوند جلیل مرا از آن سرور خلق کرده است تا تو را خوشحال کنم. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 📮مشکلات مختلف زندگی قطعا در طی زندگی هر مومنی مشکلاتی وجود دارد به نحوی که زندگی هیچ مومنی بدون مشکل و بدون معضل نمی‌باشد، گاهی اوقات مریضی‌هایی در زندگی ایجاد می‌شود که اسباب مشغولیت دل و فکر انسان می‌گردند؛ گاهی نیز مشکلات مالی ایجاد می‌شوند و دل انسان را به اضطراب و اضطرار دچار می‌کنند و راه تفکر و تذکر قلبی انسان و نتیجتا راه عبودیت بر روی انسان را می‌بندند؛ گاهی نیز مشکلات روزمره زندگی حادث می‌شوند و نمی‌گذارند درون انسان خالی از دغدغه شود و این مسائل گفته شده و مسائل گفته نشده در این نوشتار، کاری می‌کنند که انسان از خیر حیات اخروی می‌گذرد و با خود می‌گوید آنقدر گرفتار هستم که وقتی برای عبودیت ندارم، یا می‌گوید کسی باید عبودیت کند که قلبا دارای آرامش و آسایش باشد❗️ ⚡️با خود می‌گوید: من که مریضم و نمی‌توانم عبادت‌ها را انجام بدهم یا اینکه بدهی دارم و باید برای پرداخت آن دائم کار کنم، یا آنکه به فکر تهیه فلان وسیله باشم تا بتوانم کار خانه و زندگی را جلو ببرم، امکان تزکیه را ندارم زیرا این‌ها نمی‌گذارند به سوی تزکیه‌ای که مئونه آن آرامش است بروم. درحقیقت شیطان رجیم و نفس خبیث دائم با وسواس دقیق و باهدف، مشکلات را بزرگ و بزرگ می‌نمایند تا جایی که در مقابل انسان مشکلات دنیا را آنقدر عظیم جلوه می‌دهند تا حیات اخروی، ابدی و دائمی انسان را از او بدزدند و او زیانکار و خاسر از دنیا برود. اگرچه این افراد به هنگام مرگ و ورود به برزخ به حسرت و پشیمانی وحشتناک دچار می‌شوند اما همان لحظه نیز می‌یابند که پشیمانی هیچ سودی نخواهد داشت و آن فرصتی که از دست رفته است، دیگر باز نخواهد گشت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌ذات دنیا در بیان امیر بیان 🌹و من خطبة له (عليه السلام) في التَنفير من الدنيا: دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَةٌ؛ لَا تَدُومُ أَحْوَالُهَا وَ لَا يَسْلَمُ نُزَّالُهَا؛ أَحْوَالٌ مُخْتَلِفَةٌ وَ تَارَاتٌ مُتَصَرِّفَةٌ؛ الْعَيْشُ فِيهَا مَذْمُومٌ وَ الْأَمَانُ مِنْهَا مَعْدُومٌ؛ وَ إِنَّمَا أَهْلُهَا فِيهَا أَغْرَاضٌ مُسْتَهْدَفَةٌ، تَرْمِيهِمْ بِسِهَامِهَا وَ تُفْنِيهِمْ بِحِمَامِهَا. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در ساختن از و دنيا ايراد فرموده است. سرايى است كه بلاها از هر سو گردش را گرفته و به غدر و بيوفايى شهرت يافته. نه خود همواره بر يك حال باشد و نه ساكنانش در امان و سلامت به سر برند. حالاتش گونه گون است و هر روز نوبت به يكى دهد. در آنجا شادمانى نكوهيده است و امن و آسودگى نتوان يافت. مردم دنيا در دنيا چون هدفهايى هستند كه تيرها بر آنها مى بارند. دنيا تيرهايش را بر مردمش مى افكند و به مرگى كه بر سرشان مى فرستد، نابودشان مى كند. 📧خطبه ۲۲۶ نهج‌البلاغه به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹احیاء سنت رسول خدا ✍فردا ۶ جمادی‌الثانی ماه قمری و از روزهایی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آن را روزه می‌گرفتند. ✨رسول خدا صلی الله علیه و آله: در هر ماه سه روز را روزه می‌گرفتند؛ پنج‌شنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه و تا این سنت را انجام می‌دادند. 👌عزیزانی که توانایی دارند جا نمونن. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
با سلام خدمت دوستان محترم ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان در پیش است و سالیان قبل بنده با استفاده از بیانات بزرگان معرفت و اخلاق کتابی کاملا و و برای استفاده علاقه‌مندان به این سه ماه نورانی یادداشت کردم که الحمدلله بازدهی بسیار عالی بین مخاطبین داشت. این کتاب به دلیل اینکه به صورت گفت‌‌وگوی یک استاد اخلاق و یک طالب راه (استاد اخلاق و طالب راه فرضی می‌باشند) نوشته شده است به شما در فهم مطالب کمک چشم‌گیری می‌نماید. (بیانات و دستورات مهم بزرگان را به نحو عالی جمع‌بندی و توضیح دادیم ) چاپی این جلد موجود نیست و دوستان علاقه‌مند می‌توانند این جلد را از نرم افزار کتابراه تهیه کنند. 👌ابتدا باید نرم افزار کتابراه نصب شود و سپس کتاب را تهیه نمایید. این کتاب جلد سوم کتاب‌های سلوک آسمانی هست که بدون داشتن دو جلد اول نیز کارایی خودش را در حد عالی حفظ کرده است. این کتاب برای ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان بسیار کاربردی می‌باشد. روی لینک جهت تهیه کتاب بزنید: http://ketabrah.ir/go/b51696
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 📮راهکار اول: دنیا اینگونه است❗️ سوالی که از خودمان باید بپرسیم این است که آیا روزی در دنیا فرا می‌رسد که هیچ مشکلی نداشته باشم تا آن هنگام برای تزکیه و خودسازی قدم بردارم یا خیر؟! 💯در جواب باید بگوییم: ذات دنیا بر تزاحمات و مشکلات و بلا چیده شده است و هیچ انسانی از این قاعده مستثنی نمی‌باشد یعنی من و شما و هر انسانی که می‌بینیم دارای یک سری مشکلات، گرفتاری‌ها و مصایب است درنتیجه دنیا اینگونه چیده شده است و به نظر هیچ‌گاه زمانی فرا نمی‌رسد که من در آسایش کامل باشم و آن موقع به خودسازی بپردازم پس باید به خود بقبولانم که باید در همین بلاها و مصایب و مشکلات موجود به سوی بالندگی حرکت کنم زیرا زمان راحتی هیچ‌گاه ایجاد نمی‌شود. حتی اگر زندگی نامه بزرگان معرفت و اخلاق را مطالعه نمایید به وضوح می‌بینید که آن‌ها نیز با هزاران مشکل اعم از مریضی، گرفتاری مالی، مشکلات معیشتی و امثال آن روبرو بودند لکن به مراتب کمال نیز دست یافتند زیرا دنیا را آنگونه که هست قبول نمودند و تلاش کردند تا از فرصت دنیا برای تزکیه قلب خود استفاده نمایند. 👌اما اکثر ما انتظار داریم دنیا از اصل و ذات خود عدول کند و شود همان دنیایی که ما می‌خواهیم، دنیایی که هیچ مشکلی در آن نداشته باشم و به راحتی و بدون دغدغه به سوی کمال بندگی و عبودیت پیش روم و بنده صالح خدا گردم. پس دنیا را آنگونه که هست باید بپذیریم و زندگی معنوی خود را در آن پیش ببریم. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ⚡️انسان در دنیا[نهایتا] به ده درصد خواسته‌های خود می‌رسد. کمتر کسی پیدا می‌شود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را این‌گونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواری‌ها و بدی‌های همسر و همسایه و… کمتر ناراحت می‌شود؛ زیرا از دنیا، بیش از اینکه خانه بلاست، انتظار نخواهد داشت! 💌در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
آیت الله حائری شیرازی قدس سره: عمر ما می‌گذرد و دیر یا زود به صف گذشتگان می‌پیوندیم و این، زندگی بزرگ ماست. من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم. 🌹امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: 💥وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة. 🌎اكنون در سرايى هستيد كه در آن براى كسب رضاى خداوندى و داريد. نامه ‏ها است و قلمها جارى است و تن‏ها دست و زبانها آزادند. توبه ی توبه كنندگان شنيده می ‏شود و اعمال پرستندگان پذيرفته مى ‏آيد. 📚خطبه ۹۴ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌راهکار دوم: نگاهت را عوض کن زمانی که یافتم ذات دنیا بر سختی، اذیت و امثال آن است به جای آنکه انتظار داشته باشم زمانی فرا رسد که مشکلاتم تمام شود که آن موقع هیچ‌گاه نمی‌آید، لازم است مشکلات را با خود همراه کنم یعنی به مشکلات به عنوان مانع خودسازی نگاه نکنم بلکه بدانم این مشکلات ذاتی زندگی دنیایی است و تمام اولیاء و انسان‌ها با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده و می‌کنند درنتیجه با این نگاه به مشکلات می‌گویم: من می‌خواهم به سوی خدایم پیش بروم و شما نیز باید با من همراه شوید و نمی‌توانید مانع حرکتم شوید‼️ از طرفی نیز باید بداند تمام مشکلات نوعی بلاء هستند و بلاء _ همانگونه که قبلا گفته شد_ برای مومنین شفاء‌دهنده صدور می‌باشند اگرچه ظاهری تلخ دارند. امیرالمومنین علی علیه‌السلام در روایتی فرمودند: ولكِنَّ اللّه َ يَختَبِرُ عِبادَهُ بِأنواعِ الشَّدائدِ و يَتَعَبَّدُهُم بِأنواعِ المَجاهِدِ و يَبتَليهِم بِضُروبِ المَكارِهِ إخراجا لِلتَّكَبُّرِ مِن قُلوبِهِم و إسكانا لِلتَّذَلُّلِ في نُفوسِهِم و لِيَجعَلَ ذلكَ أبوابا فُتُحا إلى فَضلِهِ و أسبابا ذُلُلاً لِعَفوِهِ. ليكن خداوند بندگان خود را به انواع سختيها مى آزمايد و به واسطه كوششهاى گوناگون به بندگيشان مى كشد و به اقسام ناخوشايندها و ناملايمات مبتلايشان مى كند تا بدين وسيله كبر را از دلهايشان بيرون بَرد و فروتنى را در جانهايشان جاى دهد و آن را درهايى گشوده به سوى فضل خود و وسايل آسانى براى بخشش خويش قرار دهد. 📝نهج‌البلاغه خطبه ۱۹۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹اسم اعظم خدا آیت الله ناصری اصفهانی رحمه الله علیه: ✍يكي از دفعاتي كه به ديدار ايشان [آیت الله سید محمد کشمیری] رفته بودم، از ايشان اسم اعظم را خواستم. گفتند: اگر اسم اعظم را مي خواهي به در خانه امام زمان (ع) برو و از اين اسم شريف: «يا صاحب الزمان أغثني يا صاحب الزمان أدركني» نگذر.اين اسم اعظم حق است، به آن توجه داشته باش! 👈و بعد دنبالش اين ماجرا را براي بنده تعريف كردند كه سفري به خراسان رفته بودم. در مسير برگشت از تهران به قم رفتم تا يكي از آشنايان و بستگان را ببينم و بعد به عراق بازگردم. در نيمه شبي كه هوا سرد بود، اتوبوس مرا جلوي صحن حضرت معصومه (س) پياده كرد. من هم پياده شدم. اما من پيرمرد هشتاد و پنج ساله با چمدان و ساك كجا بروم؟ من كه آدرس را بلد نيستم و كسي هم نيست كه از او نشاني را بپرسم. مقداري ايستادم، ديدم خبري نشد. با خود گفتم ما كه صاحب و ملجأ داريم. بهتر است از ايشان استمداد كنم. مي گفت ساك را به يك دست گرفتم و عصا و چمدان را هم به دست ديگر. 🗝چشمانم را بستم و در پياده رو به طور مرتب مي گفتم: «يا صاحب الزمان أغثني يا صاحب الزمان أدركني» مكرر اين اسم را تكرار مي كردم و را ه مي رفتم. يكدفعه سنگين شدم و بعد از آن ديدم بر در يك خانه ام! نگاه كردم! ديدم نام آن فاميل ما بر در نوشته شده است. در زدم، آمد در را باز كرد و متحيرانه از من پرسيد، چطور آمدي؟ گفتم: آمدم ديگر و به داخل خانه رفتم. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711