✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉
فرخنده بادمیلادباسعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام.
🌹🌹امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
به درستى كه خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسيله طاعتش به رضاى او سبقت گيرند.
«تحف العقول ؛ ص 239»
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#فوت_صاحب_مال
سوال❓
💵 اگر در گذشته پولی را از کسی برداشته باشیم و اکنون از دنیا رفته است چگونه آن را جبران کنیم ؟
✔️پاسخ :
آیات عظام امام ،بهجت، صافی و نوری :
اگر وارثان او را میشناسید باید به هر طریق ممکن به آنها برسانید و اگر از پیدا کردن آنان مأیوسید باید آن را با اجازه مجتهد از طرف آنها به فقیر صدقه دهید .
آیات عظام تبریزی، خامنه ای ،سیستانی، فاضل ،مکارم و وحید:
اگر وارثان او را میشناسید باید به هر طریق ممکن به آنها برسانید و اگر از پیدا کردن آنان مأیوسید باید آن را از طرف آنها به فقیر صدقه دهید و احتیاط واجب آن است که با اجازه مجتهد باشد .
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#مال_پیدا_شده
سوال ❓
حکم مالی که پیدا می شود و ارزش آن بسیار کم است چیست ؟
✔️پاسخ:
همه مراجع به (جز تبریزی و سیستانی):
اگر ارزش آن کمتر از یک درهم باشد و نشانه ای ندارد که به واسطه آن صاحبش معلوم شود می تواند برای خودش بردارد.
آیات عظام تبریزی و سیستانی :اگر نشانه ای ندارد که به واسطه آن صاحبش معلوم شود می تواند برای خودش بردارد خواه قیمت آن کمتر از یک درهم باشد یا نباشد .
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#رضایت_پرداخت_سود
سوال❓
کسی که قرض می گیرد چنان چه سود آن را با رضایت کامل بدهد آیا باز حرام است ؟
✔️پاسخ .
همه مراجع :
اگر در آن شرط سود شده باشد حرام است و رضایت دو طرف آن را حلال نمیکند اما اگر بدون شرط خود قرض گیرنده مقداری زیادتر پس بدهد اشکال ندارد بلکه مستحب است .
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#عید_فطر
#روُیت_هلال
🔰 آیا درباره روز عید فطر مردم باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟
🎙 گفتگو با حجتالاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب
در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. اینطور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده میشود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمیدانند و آقا نیز در یکی از خطبههای عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند. نظر مراجع نیز در این موضوع مانند آقا است.
از فتوا که بگذریم، به «موضوع» میرسیم، اینکه آیا هلال ماه با چشم غیرمسلح رؤیت میشود یا خیر، وظیفهی مکلف است که آن را پیگیری کند. برای مثال دربارهی اینکه این لکهی قرمز روی لباس، خون است یا آب آلبالو، فقیه تنها میگوید «حکم» را بیان میکند که اگر خون حیوان جهنده یا انسان باشد، نجس است. اما نمیآید موضوع را مشخص کند که آن لکه چیست. این وظیفهی مکلف است که تشخیص دهد. مراجع نیز پذیرفتهاند که این مسئله (رؤیت هلال ماه) از جمله امور موضوعی است که مکلف باید پیگیر باشد.
یعنی مکلف باید خودش استهلال را انجام دهد؟ در این حالت اگر فرد در منطقهای باشد که رؤیت، سخت باشد و به اسناد مرجع خود نیز دسترسی نداشته باشد، تکلیف چیست؟
ممکن است بر فتوای مرجع خود اطمینان کند و این کافی است. اما اگر اطمینان حاصل نشد و فرد متخصص است و یا اینکه گزارشهای موثقی به او رسیده است که ماه رؤیت شده است، اما مرجع تقلید وی اول ماه را اعلام نکرده باشد، در اینجا فرد، فتوا را از مرجع خود میگیرد و در مورد موضوع خودش به نتیجه میرسد و بر اساس همان عمل میکند. البته برای بسیاری این امکان وجود ندارد و بر اساس نظر مرجع خود عمل میکنند. مهم فتواست که از مرجع میگیرد (که رؤیت باید با چشم غیرمسلح باشد یا لازم نیست در محل زندگی او یا مکانهای نزدیک او دیده شده باشد) و حال اینکه در موضوع به نتیجهی متفاوتی رسیده است که اشکالی ندارد. از این جهت ظاهرا مراجع این موضوع را که تشخیص اول ماه اجتماعی است، قبول ندارند و آن را یک امر فردی میدانند.
منتها آنچه در فرمایشهای مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته و آن را حکومتی میدانند، بحث اقامهی نماز عید سعید فطر است. ایشان میفرمایند که اگر بهطور رسمی (مثلا از طریق صداوسیما) روزی بهعنوان عید اعلام شد اما مرجع بزرگوار دیگری، روز دیگری را بهعنوان عید قبول دارند، نماز عید بهصورت جماعت، تنها در روزی که رسما اعلام شده اقامه گردد. علت آن هم از این قرار است که این موضوع (اقامهی نماز عید در روزهای متفاوت) موجب بروز درگیری در برخی مناطق شده است. برای نمونه یک عالمی که نماز را اقامه کرد، برخی مردم گفتند که قصد دهنکجی به نظام را دارد یا اینکه ضد ولایت فقیه است. عدهای نیز که هیچکدام (نه آن مرجع تقلید و نه نظام را) قبول ندارند، بهدنبال سوءاستفاده و بهراهانداختن دعوا هستند. بر همین اساس رهبری فرمودند که اقامهی نماز عید فطر بهصورت جماعت یک مسئلهی حکومتی است.
🔗 مطالعه متن کامل گفتگو:
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=30318
💻 @khamenei_maaref
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#ادکلن_زنان
سوال:❓
آیا برای زن جایز است که عطر بزند و از منزل بیرون رود؟
✔️ پاسخ :
همه مراجع: خیر جایز نیست.
🌹* تبصره حکم فوق بر این اساس است که بیرون رفتن زن از منزل با حالت معطر باعث تحریک و جلب توجه مرد نامحرم میشود و اگر در جایی باعث این مفسد نشود بیرون رفتن او با آن حالت اشکال ندارد .
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#نجس شدن اعضا و طهارت آن حین وضو
سوال❓
اگر هنگام وضو موقع شستن صورت دست چپ نجس شود آیا زمانی که می خواهیم برای دست راست آب برداریم میتوان دست چپ را آب بکشید یا باید از اول وضو گرفت؟
✔️پاسخ
همه مراجع :
میتوان همان وقت هم آب کشید و لازم نیست از اول شست و وضو گرفت.
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#خمس_هدیه
سوال❓
اگر چیزی به انسان هدیه یاجایزه بدهند آیا باید خمس آن را پرداخت ؟
✔️پاسخ
آیات عظام :امام ،خامنه ای و نوری: هدیه خمس ندارد.
آیات عظام :بهجت، فاضل و مکارم: چنانچه تا سر سال خمسی زیاد بیاید بنا بر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد .
آیات عظام تبریزی و وحید :چنانچه مقدار آن زیاد و قابل توجه باشد و از مخارج سال زیاد بیاید باید خمس آنرا بدهد.
آیات عظام سیستانی و صافی :چنانچه تا سر سال خمسی زیاد بیاید خمس دارد .
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#خمس_سهام
📚مطابق با نظر مقام معظم رهبری
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#اعمال_دحو_الارض
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
فرارسیدن سالگرد شهادت جانگدازنهمین اختر امامت وولایت امام جوادعلیه السلام روتسلیت عرض مینماییم.
قال امام الجواد علیه السلام .
ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّة : الاِنْصافُ فِي الْمُعاشَرَةِ
والمواساة فی الشدة
والْرُّجوعُ ِالي قَلْبِ سَلیم.
»کشف الغمه،ج2ص349
امام جواد علیه السلام فرمودند:
سه خصلت جلب محبت می کند :
1_انصاف در معاشرت با مردم
2_همدردی در مشکلات آنها
3_همراه و همدم شدن با معنویات .
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام
#موسیقی_درمانی
.امروزه موسیقی برای معالجه ی بعضی ازبیماران روانی (مانندافسردگی،مشکلات جنسی،وسرمزاجی زنان) به کارمیرودحکم آن چیست؟
همۀ مراجع:
اگرنظرپزشک متخصص وامین براین است که تنها راه معالجه ودرمان استفاده ازموسیقی است گوش دادن به آن به مقدارضرورت اشکال ندارد.
*تبصره:
این فرض بسیارنادراست وخداوندمتعال درکارهای حرام ازجمله موسیقی ممنوع شفاقرارنداده وپاسخ یادشده تنها درهنگام ضرورت وبه مقدار حداقل به کارمی آید.
📎 @Akhlaghvaahkam
📝 دفتر پاسخگویی به سوُالات دینی حوزه علمیه امیرالموُمنین علیه السلام