eitaa logo
برداشت های نادرست اخلاقی
1.7هزار دنبال‌کننده
448 عکس
71 ویدیو
0 فایل
مبارزه با برداشت های نادرست اخلاقی بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┄┅═✾🍃🌸🍃✾═┅┄┈ 💭 شیخ رجبعلی خیاط ره : قاشق براي غذا خوردن است و فنجان براي چاي نوشيدن ... انسان هم تنها براي خوب است. ┈┄┅═✾🍃🌸🍃✾═┅┄┈ @akhlaghz
گرچه بعضى از مردم به خاطر تقوا و ديندارى گناه نمى‌كنند، ولى بسيارى از آنان به خاطر حياى اجتماعى خود را حفظ‍‌ مى‌كنند و اگر سدّ حيا شكسته شود، آن چنان سيل ويرانگر فساد همه چيز را ويران مى‌كند كه ديگر سنگ روى سنگ بند نمى‌شود. لذا هيچ كس حقّ‌ ندارد گناه خود را به ديگرى بگويد و هيچ كس حقّ‌ ندارد گناه كسى را براى ديگرى نقل كند. 🎥 عكس‌بردارى و فيلم بردارى از صحنه‌هاى گناه ممنوع است؛ زيرا بازگو كردن گناه يا نشان دادن فيلم و عكس از صحنه‌هاى گناه، زشتى آن را در جامعه كم‌رنگ و پرده حيا را پاره و زمينه فساد را فراهم مى‌كند. ⚠️ اشاعۀ فساد و فحشاء به قدرى خطرناك است كه حتى علاقه به آن، گناه كبيره شمرده شده است. 💠قرآن در آيه ١٩ سوره نور مى‌فرمايد: «إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ يُحِبُّونَ‌ أَنْ‌ تَشِيعَ‌ الْفاحِشَةُ‌ فِي الَّذِينَ‌ آمَنُوا لَهُمْ‌ عَذابٌ‌ أَلِيمٌ‌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ‌» قطعاً براى كسانى كه دوست دارند زشتى‌هاى مؤمنين منتشر شود، در دنيا و آخرت عذاب دردناكى است. علاقه به نشر فساد، گاهى با زبان، گاهى با قلم، گاهى با ايجاد مراكز فحشاء، گاهى با تشويق ديگران به گناه و گاهى با قرار دادن امكانات و حتى گاهى با اشاره است. 🔹 امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: اگر كسى زشتى‌هايى را كه از يك مؤمن مى‌بيند يا مى‌شنود براى ديگران بازگو كند، جزو مصاديق اين آيه است. 🖇در حديث ديگرى مى‌خوانيم: كسى كه كار زشت ديگران را افشا كند، مانند كسى است كه آن را مرتكب شده است.۱ ۱. تفسیر کنزالدقائق 📚تفسير سوره عنکبوت (قرائتی ) @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
...! يكى از عرفا بيمار شده بود. امير شهر به اين عارف، علاقه بسيار داشت ؛ چون انسان خوب و مفيدى بود. اتفاقا بهترين پزشك شهر هم بود. امير شهر براى اين پزشك پيام فرستاد و گفت: زود بيا كه يك انسان مايه دار و زيبا در شهر ما هست كه بيمار شده است. او را معالجه كن، هر مقدار هم پول بخواهى، من مى دهم. طبيب آمد و يك علامتى هم به گردنش بود كه علامت گبرى بودن او بود، به نام . بالاى سر اين آقا كه نشست. - گفت: به قيمت جانم هم كه شده باشد، تو را درمان مى كنم. - عارف گفت: با قيمت ارزان ترى مى توانى مرا درمان كنى، لازم نيست از جانت مايه بگذار. - گفت: به چه قيمت مى توانم تو را علاج كنم. - عارف گفت: اگر اين بند رقيت تحميلى شيطانى را از گردنت باز كنى، آزاد شوى و به او كه تو را ساخته است، بپيوندى، من خوب مى شوم. - گفت: من نامردم اگر اين كار را نكنم ؛ چون وقتى آمدم و قيافه تو را در رختخواب ديدم، چنان قيافه تو مرا گرفت كه به تو قول دادم كه اگر به قيمت جانم هم شده است، تو را درمان مى كنم. ⛓ زنجير را پاره كرد و بيمار هم از رختخواب برخاست و نشست. گويى حالش بهبود يافت. - گفت: پس را به من عرضه كن تا من هم مسلمان شوم. پزشك را مسلمان كرد و او رفت. - امير شهر گفت: بيمار را درمان كردى؟ - گفت: بله - گفت: چقدر پول به تو بدهم؟ - گفت: من چيزى نمى خواهم ؛ چون من رفتم بالاى سر او و مسلمان شدم. - اميرگفت: من گمان كردم كه پزشك فرستاده‌ام تا بيمار را درمان كند، نمى دانستم كه بيمار فرستاده‌ام نزد طبيب كه معالجه شود. ‼️ ✅ ... تو خود را نگه دار و با هر كس هم كه روبه رو شدى درمانش كن يا اگر بيمار هستى دست كم كسى را بيمار نكن.❗️ اگر حسود هستى خودت باش، اگر بخيل هستى خودت باش، اگر مغرورى، خودت باش، عاشق جهنم رفتن هستى خودت باش، ديگر زن و بچه و رفقا را به آن سو نكش و ديگران را بيمار نكن. 📚 خودشناسی جلسه۴ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع ظلم در منطق دين تنها ستم قدرتمندي بر ضعيفي نمي باشد، بلكه به بيان قرآن «شرك خود ظلم بزرگي است» بنابراين ظلم مفهوم دارد و هر و را شامل مي‌شود. و آدمي در گذراي عمر سرانجام دچار فاجعه ي ستم خواهد شد، مگر آنها كه در نهايت تقواي خدا را پاس مي‌دارند. و همواره خويش را در محضر خداي عليم و بصير مشاهده مي‌كنند و به حرمت حضور در برابر حق تعالي از ارتكاب به ستم دست بازمي دارند. 🔹 امیرالمؤمنین علی علیه السلام : «آگاه باشيد كه ظلم بر سه نوع است: ظلمي كه آمرزيده نمي شود و ظلمي كه بازخواست مي‌شود و ظلمي كه آمرزيده شده و بازخواست ندارد. و اما ظلمي كه آمرزيده نمي شود، شرك به پروردگار است. چنانكه حق تعالي مي‌فرمايد: «همانا خداي كسي را كه به او شرك ورزد، نمي آمرزد». و اما ظلمي كه آمرزيده مي‌شود، ظلم بنده است نسبت به خويشتن، به هنگام انجام گناهان صغيره. و نيز ظلمي كه بازخواست مي‌شود، ظلم بنده اي نسبت به بنده ي ديگر است. قصاص و تلافي- چنين ظلمي- در آخرت سخت و دشوار مي‌باشد و قصاص اخروي به وسيله زخم كاردها و ضربت تازيانه‌ها نيست. قصاص در آخرت چنانست كه زخم و تازيانه در برابر آن بسي كوچك شمرده مي‌شود».۱ ۱.در افتاب نهج البلاغه - شرح و تفسیر خطبه 175- ص۱۴۳[بااندکی تصرف] @akhlaghz
┈┄┅═✾💐🌺💐✾═┅┄┈ 🖊 ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺑﻦ ﺳﻬﻞ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻮﺍﺩ علیه السلام ﻧﻮﺷﺘﻢ: ﺑﻪ ﻣﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯ ﻛﻪ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﻢ.!! ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎ ﺧﻂ ﺷﺮﻳﻒ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺷﻨﺎﺧﺘﻢ ﻧﻮﺷﺘﻨﺪ: ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭﻛﻪ «ﺍﻧﺎ ﺍﻧﺰﻟﻨﺎﻩ» ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﻦ ﻭ ﺩﻭ ﻟﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﻦ «ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ» ﺗﺮ ﻛﻦ (ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺨﺶ). (ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﻧﻔﺲ، ﺡ 786) -بانک احادیث اهل بیت علیهم السلام @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
... 💠 نیکوکاران به نیکی محتاج ترند..❕ بعضی بخاطر این باورِ غلط که « فرد نیازمند محتاج به نیکی آنهاست»، با منت گذاری ، توقع تشکر و... باعث آزار وی می شوند ؛ حال آنکه در حقیقت خود آنها به نیکی محتاج ترند ...‼️ ✅ امام جواد عليه السلام :  نيكوكاران به نيكى كردن نيازمندترند تا كسانى كه به آن نيازمندند؛ زيرا پاداش و افتخار و نيكناميش از آنِ آنهاست. بنابراين، آدمى هر خوبى كه كند، نخست به خود كرده است. پس، نبايد به خاطر خوبي اى كه به خود كرده از ديگران سپاسگزارى بخواهد. میزان الحکمه http://eitaa.com/joinchat/2698182658C64254aab05
برخی از افراد، بسیاری از سنت‌های صحیح و منطقی خود را تحقیر می‌کنند و بسیاری از آداب و رسوم بی منطق دیگران را دربست می‌پذیرند. این عده، وقتی چهار کلمه انگلیسی یاد می‌گیرند، مرتب از آن استفاده می‌کنند یا اینکه خیال می‌کنند جنسِ تولید خارج حتماً از تولیدات داخلی بهتر است. این نشان دهنده است. 💠 روزی مأمون برای صید بیرون رفت. در میان راه به جمع کودکانی برخورد که مشغول بازی بودند و در میان آنها امام جواد علیه السلام - که حدود یازده سال داشت - نیز ایستاده بود. کودکان چون مأمون را دیدند، همگی فرار کردند؛ اما امام از جای خود تکان نخورد. مأمون از او پرسید:«تو چرا فرار نکردی؟ » حضرت جواب داد: «راه تنگ نبود تا برایت راه بگشایم و گناهی نکرده بودم تا از جریمه اش بترسم و گمانم به تو نیک بود که بی گناهان را ضرر نمی رسانی. » مأمون از این جواب نغز تعجب کرد و اسم و نسب حضرت را پرسید و او را شناخت.۱ ۱. کشف الغمة، ج ۲، ص ۳۴۳ 📚مهارت معلمی ص۴۳ @akhlaghz
...!! 💠 قرآن می‌فرماید: «عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی أن تحبّوا شیئاً و هو شرّ لکم» ۱ چه بسیار چیزهایی که شما دوست ندارید، ولی در حقیقت به نفع شماست و چه بسیار چیزهایی که دوست دارید، ولی به ضرر شماست. ☘اگر بدانیم؛ دیگران مشکلات بیشتری دارند. ☘اگر بدانیم؛ مشکلات، توجّه ما را به خداوند بیشتر می‌کند. ☘اگر بدانیم؛ مشکلات، غرور ما را می‌شکند و سنگدلی ما را برطرف می‌کند. ☘اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به یاد دردمندان می‌اندازد. ☘اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به فکر دفاع و ابتکار می‌اندازد. ☘اگر بدانیم؛ مشکلات، ارزش نعمت‌های گذشته را به ما یادآوری می‌کند. ☘اگر بدانیم؛ مشکلات، کفّاره ی گناهان است. ☘اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب دریافت پاداش اُخروی است. ☘اگر بدانیم؛ مشکلات، هشدار و زنگ بیدارباش قیامت است. ☘اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب شناخت صبر و یا شناخت دوستان واقعی است. ☘و اگر بدانیم؛ ممکن بود مشکلات بیشتر یا سخت تری برای ما پیش آید، خواهیم دانست که تلخی‌های ظاهری نیز در جای خود شیرین است. 👌 آری، برای کودک، خرما شیرین و پیاز و فلفل تند و ناخوشایند، امّا برای والدین که رشد و بینش بیشتری دارند، ترش و شیرین هردو خوشایند است. ۱. بقره، ۲۱۶ 📚دقایقی باقرآن ص۱۶۰ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا