انواع ظلم
در منطق دين #ظلم تنها ستم قدرتمندي بر ضعيفي نمي باشد، بلكه به بيان قرآن «شرك خود ظلم بزرگي است» بنابراين ظلم مفهوم #عامي دارد و هر#عقيده_باطل و #كار_زشتي را شامل ميشود. و آدمي در گذراي عمر سرانجام دچار فاجعه ي ستم خواهد شد، مگر آنها كه در نهايت #دقت_ومراقبت تقواي خدا را پاس ميدارند. و همواره خويش را در محضر خداي عليم و بصير مشاهده ميكنند و به حرمت حضور در برابر حق تعالي از ارتكاب به ستم دست بازمي دارند.
🔹 امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
«آگاه باشيد كه ظلم بر سه نوع است: ظلمي كه آمرزيده نمي شود و ظلمي كه بازخواست ميشود و ظلمي كه آمرزيده شده و بازخواست ندارد.
و اما ظلمي كه آمرزيده نمي شود، شرك به پروردگار است. چنانكه حق تعالي ميفرمايد: «همانا خداي كسي را كه به او شرك ورزد، نمي آمرزد».
و اما ظلمي كه آمرزيده ميشود، ظلم بنده است نسبت به خويشتن، به هنگام انجام گناهان صغيره.
و نيز ظلمي كه بازخواست ميشود، ظلم بنده اي نسبت به بنده ي ديگر است. قصاص و تلافي- چنين ظلمي- در آخرت سخت و دشوار ميباشد و قصاص اخروي به وسيله زخم كاردها و ضربت تازيانهها نيست. قصاص در آخرت چنانست كه زخم و تازيانه در برابر آن بسي كوچك شمرده ميشود».۱
۱.در افتاب نهج البلاغه - شرح و تفسیر خطبه 175- ص۱۴۳[بااندکی تصرف]
@akhlaghz
┈┄┅═✾💐🌺💐✾═┅┄┈
🖊 ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺑﻦ ﺳﻬﻞ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻮﺍﺩ علیه السلام ﻧﻮﺷﺘﻢ: ﺑﻪ ﻣﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯ ﻛﻪ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﻢ.!!
ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎ ﺧﻂ ﺷﺮﻳﻒ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻲﺷﻨﺎﺧﺘﻢ ﻧﻮﺷﺘﻨﺪ: ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭﻛﻪ «ﺍﻧﺎ ﺍﻧﺰﻟﻨﺎﻩ» ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﻦ ﻭ ﺩﻭ ﻟﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﻦ «ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ» ﺗﺮ ﻛﻦ (ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺨﺶ).
(ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﻧﻔﺲ، ﺡ 786)
-بانک احادیث اهل بیت علیهم السلام
@akhlaghz
#بازنشر...
💠 نیکوکاران به نیکی محتاج ترند..❕
بعضی بخاطر این باورِ غلط که « فرد نیازمند محتاج به نیکی آنهاست»، با منت گذاری ، توقع تشکر و... باعث آزار وی می شوند ؛ حال آنکه در حقیقت خود آنها به نیکی محتاج ترند ...‼️
✅ امام جواد عليه السلام :
نيكوكاران به نيكى كردن نيازمندترند تا كسانى كه به آن نيازمندند؛ زيرا پاداش و افتخار و نيكناميش از آنِ آنهاست. بنابراين، آدمى هر خوبى كه كند، نخست به خود كرده است. پس، نبايد به خاطر خوبي اى كه به خود كرده از ديگران سپاسگزارى بخواهد.
میزان الحکمه
http://eitaa.com/joinchat/2698182658C64254aab05
#اعتماد_به_نفس
برخی از افراد، بسیاری از سنتهای صحیح و منطقی خود را تحقیر میکنند و بسیاری از آداب و رسوم بی منطق دیگران را دربست میپذیرند.
این عده، وقتی چهار کلمه انگلیسی یاد میگیرند، مرتب از آن استفاده میکنند یا اینکه خیال میکنند جنسِ تولید خارج حتماً از تولیدات داخلی بهتر است. این نشان دهنده #خودباختگی است.
💠 روزی مأمون برای صید بیرون رفت. در میان راه به جمع کودکانی برخورد که مشغول بازی بودند و در میان آنها امام جواد علیه السلام - که حدود یازده سال داشت - نیز ایستاده بود. کودکان چون مأمون را دیدند، همگی فرار کردند؛ اما امام از جای خود تکان نخورد.
مأمون از او پرسید:«تو چرا فرار نکردی؟ »
حضرت جواب داد: «راه تنگ نبود تا برایت راه بگشایم و گناهی نکرده بودم تا از جریمه اش بترسم و گمانم به تو نیک بود که بی گناهان را ضرر نمی رسانی. »
مأمون از این جواب نغز تعجب کرد و اسم و نسب حضرت را پرسید و او را شناخت.۱
۱. کشف الغمة، ج ۲، ص ۳۴۳
📚مهارت معلمی ص۴۳
@akhlaghz
#تلخ_اما_شیرین...!!
💠 قرآن میفرماید:
«عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی أن تحبّوا شیئاً و هو شرّ لکم» ۱
چه بسیار چیزهایی که شما دوست ندارید، ولی در حقیقت به نفع شماست و چه بسیار چیزهایی که دوست دارید، ولی به ضرر شماست.
☘اگر بدانیم؛ دیگران مشکلات بیشتری دارند.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، توجّه ما را به خداوند بیشتر میکند.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، غرور ما را میشکند و سنگدلی ما را برطرف میکند.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به یاد دردمندان میاندازد.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به فکر دفاع و ابتکار میاندازد.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، ارزش نعمتهای گذشته را به ما یادآوری میکند.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، کفّاره ی گناهان است.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب دریافت پاداش اُخروی است.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، هشدار و زنگ بیدارباش قیامت است.
☘اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب شناخت صبر و یا شناخت دوستان واقعی است.
☘و اگر بدانیم؛ ممکن بود مشکلات بیشتر یا سخت تری برای ما پیش آید، خواهیم دانست که تلخیهای ظاهری نیز در جای خود شیرین است.
👌 آری، برای کودک، خرما شیرین و پیاز و فلفل تند و ناخوشایند، امّا برای والدین که رشد و بینش بیشتری دارند، ترش و شیرین هردو خوشایند است.
۱. بقره، ۲۱۶
📚دقایقی باقرآن ص۱۶۰
@akhlaghz
┈┄┅═✾🍃🌸🍃✾═┅┄┈
#عجله_یا_دوراندیشی
گمان مبريد كه ما خيلى زرنگ هستيم و حتماً مىتوانيم در مقابل #شيطان مقاومت كنيم و فريب نخوريم.!! او از ما بسيار استادتر است و گاهى افراد را به وسيله كلمات به ظاهر حكمتآميز فريب مىدهد؛
🔻مثلا در قالب سخن حكيمانهاى همانند اين كه #دورانديشى اقتضا مىكند كه انسان #عجله نكند، ما را به تسويف گرفتار مىسازد و فرصتهاى طلايى را از ما سلب مىكند. ما نيز فريب خورده و مىگوييم:
" اَلْعَجَلَةُ مِنَ الشَّيْطان" ؛ عجله كار شيطان است، پس عجله نكن! حالا فرصت هست!!
🔻مثلا چرا در درس خواندن عجله دارى، يك روز ديرتر مجتهد شو! يا مثلا در مورد اعمال عبادى و انجام مستحبات به فريب ما همّت مىگمارد و اينگونه القا مىكند كه تازه اول #ماه_رجب است و هنوز سى روز تا آخر ماه براى روزهگرفتن باقى مانده است. روز ديگرى روزه مىگيرى؛ چه عجلهاى در روزه گرفتن دارى؟ و با القائات ديگرى از اين قبيل، فرصتها را از ما مىگيرد...
🌺 #اميرالمؤمنين_على(عليه السلام) براى خنثى نمودن اين دسيسه مىفرمايد:
" مِنَ الحَزْمِ العَزْم" ؛ دورانديشى اقتضا مىكند كه انسان زود تصميم بگيرد و عمل كند.
✅ اگر فرصتى براى عبادت، تحصيل علم، خدمت به مردم و... فراهم آمده است انسان بايد به آنچه آن فرصت اقتضا مىكند عمل نمايد. تحصيل علم اگر براى خدا و به قصد قربت باشد عبادت است و از بهترين عبادتهاست. و يا اگر فرصت و زمانى قبل ماه رجب و رمضان پيشآمده كه اقتضاى عبادت و سحرخيزى دارد بايد اين #فرصت را #مغتنم شمرد و در اين ايام به عبادت و سحرخيزى و روزهدارى پرداخت.۱
۱.پند جاوید ج۲ ص۱۰۱
@akhlaghz
┈┄┅═✾🍃🌸🍃✾═┅┄┈
✅حقیقت دین
برخی افراد که ازعمق و درون مایه ی دین آگاهی لازم را ندارند ،غایت دینداری را به حفظ ظاهری دانسته و طبق این عقیده ادای واجب می کنند ،اما از باطن فرایض،چیزی دستگیرشان نخواهد شد وحتی درباره دیگران هم چنین قضاوت می کنند که مثلا؛فلان شخصی که نماز جماعت و اول وقت می خواند، قطعا متدین و کاردرست است وبالعکس...❗️
درحالیکه حقیقت دین بسیار فراتر از یک عمل ظاهری است و پشت پرده هر عمل ،باطن انسان سازی نهفته است......
🖇#حقیقت دینِ اسلام در شریعت ظهور یافته است ، اما کدام شریعت ؟
نماز و روزه و زکات و حج و انفاق و امر به معروف و نهی از منکر می توانند مبدل به صورت هایی شوند که در درونشان #اضداد خویش را پنهان کرده باشند ، چنان که حج اگر به #قصد چرخیدن بر گرد خانه ای سنگی انجام شود بت پرستی است و یا رجم شیطان هنگامی تحقق خواهد یافت که به فرمایش آن مظهر روح اللهیِ بشر ، رجم شیاطین واقعی که آمریکا و اعوانش را نیز شامل می شود وقوع پیدا کند .
خوارج نیز با انتساب به #ظاهر_شریعت شمشیر بر فرق سر #باطنِ_شریعت که مولا علی باشد ، کوبیدند . پس #ولایت باطنِ شریعت است و اسلام آوردگان باید #میزان را در #تبعیت_ازولایت بجویند ، نه طولِ رکوع و سجود و زخم پیشانی ، که خوارج نیز این همه را داشتند❗️۱
📚۱.برشی از یک کتاب ،آغازی بر یک پایان ،مرتضی آوینی ،ص ۶۷
@akhlaghz