هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#شیعه_عدم_همراهی_امام_حسین_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔حسين بن على, شيعيان را لعن و نفرين ميكند و ميگويد: ما را دعوت كردند و گفتند ياور توايم ولى ما را به #قتلگاه آورده و به كشتن دادند مطلب بالا از كتاب الأرشاد شيخ مفيد ص 111 ميباشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕از امام باقر عليه السلام چنين روايت شده كه فرمود ؛
«شيعيان، سه دسته اند: دسته اى با ما، خود را مى آرايند. دسته اى با ما، منافع مالى خود را به چنگ مى آوردند، و دسته اى، از #مايند و رو به كوى ما دارند.»
📚مشکاه الانوار ص 127
👌و در حديثى ديگر از ايشان، آمده است ؛
«مردم در باره ما، به سه گروه تقسيم مى شوند: گروهى، دوستدار مايند و در انتظار قائم ما به سر مى برند تا از دنياى ما بهره اى ببرند. اينان، سخنان ما را مى گويند و گفته هاى ما را حفظ مى كنند؛ امّا در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى مى كنند. خداوند، آنها را به زودى، به سوى آتش، گسيل مى دارد.
🔸گروهى ديگر، دوستدار مايند، سخنان ما را گوش مى دهند و در عمل كردن به كردار ما، كوتاهى نمى كنند تا به #وسيله ما، مردم را بچاپند. خداوند، شكمشان را از آتش سوزان، پُر مى كند و گرسنگى و تشنگى بر آنان چيره مى شود.
🔸گروهى نيز ما را دوست دارند، گفته ما را حفظ مى كنند، دستورهاى ما را اطاعت مى نمايند و با عمل ما، #مخالفت نمى كنند. آنان، از مايند و ما، از آنهاييم.»
📚تحف العقول ص 514
👌بر اساس این #روایات مدّعيان تشيّع در كوفه را مى توان به سه دسته تقسيم كرد ؛
1⃣دسته اوّل، كسانى كه دل آنها با اهل بيت عليهم السلام بود و در عمل نيز از آرمانهاى اين خاندان، دفاع مى كردند. تعداد اين دسته، بسيار #اندك بود.
2⃣دسته دوم، كسانى كه اهل بيت عليهم السلام را به راستى دوست داشتند؛ ولى جرئت دفاع از #آرمانهاى آنان را نداشتند. تعداد اينان، بيش از دسته اوّل و كمتر از دسته سوم بود.
3⃣دسته سوم، كسانى كه براى رسيدن به منافع سياسى يا اجتماعى و يا اقتصادى، به اهل بيت عليهم السلام اظهار ارادت مى كردند، ولى شمشيرهايشان در خدمت دشمنان آنها بود. بيشتر شيعيان كوفه، از اين دسته بودند؛ ولى اينان، شيعه واقعى نبودند و مى توان آنان را #شيعيان سياسى و اقتصادى ناميد. چنين كسانى، در واقع، پيرو كسى هستند كه بتواند منافع آنها را تأمين كند. از اين رو، در فضايى كه مردم احساس مى كردند كه امام حسين عليه السلام پيروز خواهد شد، اين دسته نيز با مسلم بيعت كردند؛ ولى در فضايى كه ديدند همراهى با امام عليه السلام براى آنها خطرناك است، در صف پيروان بنى اميّه قرار گرفتند، چنان كه بر پايه روايتى، امام حسين عليه السلام در روز عاشورا، خطاب به آنان فرمود ؛
«واى بر شما، اى پيروان آل ابو سفيان! اگر #دينى نداريد و از روز معاد نمى هراسيد، پس در دنيايتان، آزاده باشيد.»
📚لهوف ص 71
❕دسته دوم و سوم یا همان شیعیان #ظاهری بودند که بارها مورد ملامت امام حسین علیه السلام قرار گرفتند و اینان همان ها بودند که اهل بیت علیهم السلام در مورد آنان فرمودند ؛
« کسانی هستند که خود را شیعه #معرفی می کنند که از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین بدتر هستند »
📚بحار الانوار ج65 ص166
❕اساسا اینان شایسته یدک کشیدن نام تشیع نیستند و از تشیع خارجند چرا که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه #همیشه با زبان و دل با ما همراست »
📚وسایل الشیعه ج15 ص247
👌و فرمودند ؛
« شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس #چنین نباشد شیعه نیست»
📚صفات الشیعه ص 162
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#ابراهیم_بن_مالک_اشتر
🤔#پرسش
❔علت عدم حضور ابراهیم بن مالک اشتر در #کربلا همراه امام حسین چی بوده اصلا جایی ذکرشده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 ابراهیم بن مالک اشتر مردی شجاع و سلحشور و با شهامت و رییس بود .او دارای طبعی عالی و بلند و طرفدار حق بود .او هوادار و دوستدار اهل بیت بوده و مانند پدرش دارای #امتیازات عالی بود . درباره زندگانی او جز این که همراه پدرش در نبرد صفین حاضر بود چیزی دیگری در دست نیست .
📚اعیان الشیعه ج2 ص200
👌برخی از رجالیون #شخصیت او را از لحاظ وثاقت و عدالت مجهول می شمارند .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 186
❕در رابطه با علت عدم حضور او در میدان کربلا چیزی در تاریخ ذکر نشده است و احتمال کوتاهی کردن و عدم بصیرت او #خالی از قوت نیست چرا که اگر خلاف این بود حتما نام ابراهیم با توجه به جایگاهی که دارا بوده است ، به عنوان یاری کنندگان حسین علیه السلام ثبت می شده است ، حتی هیچ نامی از او به عنوان یاری کنندگان مسلم بن عقیل در کوفه ضبط نشده است .
🔸ابراهیم اشتر پس از فتح بزرگی که در مرز شام و عراق بدست آورد و عبیدالله و لشکر شام نابود شدند به دستور مختار در استان شمال غربی عراق به عنوان استاندار تام الاختیار ماند .در جریان جنگ #مصعب بن زبیر و مختار نیز همان جا بود و در صحنه جنگ حضور نداشت.
❗️برخی می گویند دلیلی معتبری نیست که مختار از او کمک طلبیده باشد و او کوتاهی کرده باشد .مختار فرماندهی جنگ با مصعب را به او نداد شاید به دلیل اهمیت منطقه موصل بود که مختار نمی خواست ابراهیم از آنجا خارج شود
📚ماهیت قیام مختار ص645
🔶مصعب پس از شکست مختار چون می دانست که ابراهیم مردی پر نفوذ است تصمیم گرفت که او را با خود همراه کند و وعده داد که اگر حکومت ابن زبیر را بپذیرد همه شمال عراق در #فرمان او خواهد بود لذا برایش نامه ای نوشت و او را به سوی خود دعوت کرد.
❗️در همان زمان عبدالملک مروان خلیفه اموی نیز برای او نامه نوشت و او را به سوی خود دعوت کرد و وعده حکومت عراق را به او داد .
👌ابراهیم متحیر شد که چه بکند لذا ماجرای دو نامه را با یاران خود در میان نهاد .
🔶نهایتا ابراهیم چنین عرضه داشت که اگر ابن زیاد و سران شام را نکشته بودم می توانستم با عبدالملک کنار بیایم ولی این کار را کرده ام و خوش ندارم مردم شام را بر مردم خودم ترجیح دهم لذا به #مصعب ملحق شد
📚الکامل فی التاریخ ج4 ص275
👌شیخ عباس قمی می نویسد:
« چون مصعب از جانب برادرش عبدالله بن زبیر به دفع مختار مامور شد و به کوفه آمد و مختار را کشت کوفه را تحت تصرف گرفت و پیوسته در صدد جمع آوری نیرو بود تا در سال 72 سپاه خود را جمع کرده و به قصد جنگ با عبدالملک مروان راهی شام شد.
❗️عبدالملک نیز با لشکری #عظیم به جنگ او آمد و در اراضی مسکن نزدیک سامرا حرب عظیمی بین آنها محقق شد .
🔴ابراهیم اشتر که در لشکر مصعب بود در آن جنگ کشته شد و سر او را ثابت بن زید جدا کرد و جسدش را به نزد عبدالملک حمل کردند .ثابت هیزم جمع کرد و بدن ابراهیم را سوزانید .
👌مصعب هم کشته شد و سرش جدا شد.
❗️مدفن ابراهیم هم اکنون در اراضی مسکن در طریق سامرا معروف است.
📚وقایع الایام ص369
👌ایشان همچنین می گوید نسب جماعتی از علما منتهی میشود به ابراهیم بن مالک اشتر کسانی چون اسکندر بن دربیس الخرقانی و ورام بن ابی فراس جد سید بن طاووس از طرف مادر و شیخ جعفر نجفی #صاحب کشف الغطاء .
📚سفینه البحار ج 4 ص 389
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از نهج البلاغه ایها
#نماز و #امامحسین علیه السلام
🔹اگر قرآن در آغاز بزرگترین سوره خود (بقره) میفرماید: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ» و همچنین در کوچکترین سوره خود (کوثر) از #نماز سخن به میان میآورد، #امامحسین(ع) در کربلا آن را اقامه میکرد «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ».
🔹اگر قرآن میفرماید: «وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»، #امامحسین (ع) #نماز ظهر عاشورا را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار میکند.
🔹اگر قرآن نحوه اقامه #نماز در میدان جنگ را به پیامبر (ص) آموزش میدهد «وَ إِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاهَ فَلْتَقُمْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»، #امامحسین (ع) در میدان جنگ #نماز را اقامه میفرماید.
🔹اگر قرآن، #نماز را به عنوان یک منبع انرژیزای غیبی معرفی و مؤمنان را به امر به استعانت از آن معرفی میفرماید: اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ، #امامحسین (ع) نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن، از #نماز استعانت میجوید.
🔹اگر قرآن اقامه #نماز را در اول وقت سفارش میفرماید: «أَقِمِ الصَّلاَهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ»، #امامحسین(ع) #نماز ظهر عاشورا را در اول وقت اقامه کردند.
🔹اگر حضرت مسیح (ع) تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه #نماز شدهاند: «وَ أَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا»، #امامحسین (ع) نیز تا آخرین لحظه همراه #نماز است.
🔹اگر قرآن از کسانی که تجارت، آنها را از #نماز غافل نمیسازد، ستایش میکند «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَهٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاهِ»، درباره #امامحسین (ع) چه باید گفت که حتی حفظ جان هم او را از #نماز غافل نساخت.
🔹 #نماز باید در جامعه و علنی اقامه شود «أَقِیمُوا الصَّلَاهَ». #امامحسین (ع) با آنکه میتوانست در خیمه #نماز بخواند و با اینکه #نمازش شکسته بود، در مقابل جمعیت #نماز بپا داشت.
╔═.🍃🍃.══════╗
🆔 @nahjolbalagheeiha
╚══════.🍃.🍃═╝
هدایت شده از نهج البلاغه ایها
💠 و درود خدا بر امیرمومنان (از ايمان پرسيدند)فرمودند:
1⃣ شناخت پایه های ایمان: ايمان بر چهار پايه استوار است، صبر، يقين، عدل و #جهاد
💠و #جهاد نيز بر چهار پايه استوار است،
💠۱_ امر به معروف
💠 ۲_نهي از منكر
💠۳_راستگويي در هر حال
💠 ۴_و دشمني با فاسقان
💠 پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مومنان است،
💠و آن كس كه از زشتي ها نهي كرد، بيني منافقان را به خاك ماليد،
💠و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايداري كند حقي را كه بر گردن او بوده ادا كرده است،
💠و كسي كه با فاسقان دشمني كند و براي خدا خشم گيرد، خدا هم براي او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت31
╔═🥀══════╗
🆔 @nahjolbalagheeiha
╚══════🍂🍂═╝
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂
هدایت شده از دوستی با خدا
4_5832175759556346966.mp3
1.4M
💠 عزاداری هندیان و توصیه هایی به کسانی که می خواهند مراسم عزاداری برای امام حسین علیه السلام برپا کنند
🎤 سخنران: حجت الاسلام بندانی
🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از دوستی با خدا
Karimi-26.mp3
3.49M
حاج محمود #کریمی
قد کشیدی، قربون قد رعنات
🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از دوستی با خدا
4_6008216676493955032.mp3
6.02M
سخنران #دانشمند
خادمی #امام_حسین❤️
🌋 @doostibakhoda
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
دوران قبل از ظهور.mp3
6.09M
✅ دوران قبل از ظهور
❀حجه الاسلام استاد #عالی ❀
@sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
✳️تنها یک رهبر آسمانی می تواند جاهلیت را به عقلانیت وحیانی تبدیل کند/حسین بن علی با خون خود، اصل دین را از نابودی نجات داد
در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، جمعی از فضلا، مبلغین، وعاظ، خطبا و ائمه جماعات استان تهران با حضور در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار به ایراد نکات و توصیه هایی در جهت تبیین هرچه بهتر ابعاد مختلف قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام پرداختند.
🔷 ایشان در سخنان خود بیان داشتند: در خصوص قیام عبدالله الحسین(ع) صرفاً سخن از یک مبارزه سیاسی، آزادی خواهی، عدالت خواهی و یا شهادت مظلومانه نیست! اینها حداقل جنبه های قیام کربلاست.
🔷معظم له ادامه دادند: شناخت جریان کربلا و عظمت قیام حسین بن علی(ع) نیاز به تلاش و ممارست فراوان دارد و مقدور هر کسی نیست.
🔷آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: قرآن کریم در مورد پیامبران دو کار می کند؛ اول آنکه شأن، عظمت و ملکوتی بودن آن پیامبر را ذکر می کند و سپس صحنه تاریخی جامعه آن پیامبر را که اقتضاء می کرده است پیامبری آسمانی مبعوث شود را تبیین می کند؛ یعنی به تبیین جاهلیت و شرارتی که آن جامعه را در برگرفته بود می پردازد به طوری که برای نجات خود، نیازمند چنین پیامبری می بودند، زیرا تنها یک رهبر آسمانی می تواند جاهلیت را به عقلانیت وحیانی تبدیل کند.
🔷ایشان ادامه دادند: در نهج البلاغه نیز حضرت امیر علیه السلام همین دو کار را در رابطه با رسول گرامی اسلام انجام داد؛ یعنی هم عظمت پیامبر گرامی اسلام را بیان نمود و هم به تشریح شرایط جامعه جاهلی قبل از اسلام پرداخت. شما به همین روش بررسی کنید که بعد از رحلت پیامبر اسلام چه شد و مکتب به کجا رفت و حسین بن علی(ع) چرا قیام کرد و چه می خواست انجام دهد!
🔷معظم له سقیفه را مقدمه ای برای حادثه عاشورا دانستند و بیان داشتند: حضرت امیر(ع) فرمود اگر برادرم جعفر و عمویم حمزه زنده بودند من هرگز سقیفه را امضا نمی کردم! من با دست بسته سقیفه را امضا کردم! اما قبل از اینکه دست مرا ببندند دست دین را بستند و دین و قرآن را به اسارت بردند. اینها بعد از پیامبر اولین کاری که کردند این بود که قرآن و دین را اسیر کردند تا آن را مطابق هوا و هوس خود تفسیر و ارائه کنند. هدف آنها طبق بیان معاویه، حذف نام پیامبر از اذان مسلمین بود. چنانکه بعدها دیدید که از ویران کردن کعبه نیز ابایی نداشتند و کعبه را نیز به آتش کشیدند، لذا وقتی بعد از واقعه عاشورا از امام سجاد(ع) سوال کردند چه کسی پیروز شد؟ حضرت فرمود بنگرید در اذان نام چه کسی را می برند؟ ما رفتیم و دین را زنده کردیم، لذا ما پیروز شدیم.
🔷آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: خون انسانهای عادی آن توان را نداشت که قرآن را از اسارت آزاد کند، اینجا جایی است که حسین بن علی با خون خود، اصل دین را از نابودی نجات داد.
🔷ایشان با اشاره به حدیثی از امام حسین علیه السلام خاطرنشان کرد: حضرت فرمود کسی که مثل من فکر می کند با این حکومت نمی سازد و بیعت نمی کند! نفرمود من بیعت نمی کنم! فرمود هر کس مانند من فکر می کند الی الابد با امثال یزید بیعت نمی کند، این حرف ابدی و جهانی است، کسی که چنین تفکری دارد هرگز با آمریکا و اسرائیل سازش نمی کند، این مساله روز ماست، این پیام عاشوراست و انسان در این راه، هر چه عطا کند کم است و شما بزرگواران میراثدار این مکتب هستید و باید این تفکر را حفظ و احیاء کنید و به مردم منتقل نمایید.
در پایان این مراسم یکی از مداحان اهل بیت(ع) به ذکر مصیبت حسین بن علی و اهل بیت مطهر ایشان پرداخت.
🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
مقلّب قلوب.mp3
590K
🔹مقلّب قلوب
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🌹✨🌹
🌸 شرط رسیدن به خدا 🌸
امام رضا (ع) فرمود: اگر کسي ميخواهد به «لا اله الا الله» و توحيد برسد، «و أنا من شروطها» شرط رسيدن به توحيد من هستم. شرط رسيدن به توحيد و قرب خدا ولي خداست، معصوم است. اينکه شما زيارت ميآييد، اين زيارت در اقع دست شما را در دست ولي خدا گذاشتن است. اين زيارت باعث ميشود ولايت شما تقويت شود.
زيارت مثل روضه گوش دادن و اشک ريختن براي اهلبيت و سينه زني کردن و اظهار ارادت کردن، اين امور ولو مستحب است اما صدها واجب را همين مستحبات نگه داشته است. فکر نکنيد زيارت يک مستحب معمولي است مثل باقي مستحبات، ابداً! زيارت جزء تولي و تبري هست که به بقيه اعمال ارزش ميدهد. شما نماز ميخوانيد. روزه ميگيريد، حج هم ميرويد، انفاق ميکنيد و صدقه ميدهيد، قرآن ميخوانيد و کار خير هم ميکنيد، بلا تشبيه خوارج هم قرآن ميخواندند. نماز ميخواندند. روزه ميگرفتند و حج هم ميرفتند. پس از جهت انجام عمل هم شما اعمال را انجام ميدهي و هم خوارج انجام ميدادند. معاويه هم انجام ميداد. اما جهت شما به سمت خداست و او پشت به خداست. چرا؟ چون شما با اين اعمالي که انجام ميدهي، نماز و روزه و قرآن و کارهاي خير که انجام ميدهيد زير سايه معصوم يعني يک رهبر الهي هست که شما را هدايت ميکند و رشد ميدهد و به سمت خدا ميبرد.
آن کسي که ولي خدا بالاي سرش هست، اين اعمالش جهت دارد و جهتش به سمت خداست. تولي و تبري، ولايت، در واقع ولي خدا جهت به ما ميدهد. شما که اينجا براي زيارت ميآييد، براي اينکه آن جهتگيري شما در زندگي درست باشد. براي اينکه بدانيد به سمت خدا برويد. و الا اعمال مثل غذا است. شما وقتي غذايي ميخوريد، مواد غذايي وارد بدن ميشود. ويتامين، پروتئين، کلسيم، آهن، مواد غذايي ميخوريد بدن قوي ميشود. اين بدن قوي هم ميتواند کار خوب انجام بدهد، هم ميتواند کار بد انجام بدهد. غذا فقط بدن را قوي ميکند اما جهتگيري را نشان نميدهد که اين بدن کارهايي که انجام داده به سمت کار خوب باشد يا بد باشد.
〖از بیانات حجت الاسلام #عالی〗
🕋 @sebghatallaah