#استادـسلطانی
💠 علم طب و مجالست
🔷 در روايتى از آقا اميرالمؤمنين عليه السلام نقل شده: «لا تصحب الشرير فإن طبعك يسرق من طبعه شراً و أنت لا تعلم؛ از مصاحبت با شرور بپرهيز؛ چون طبيعت تو از طبيعت او بدون اينكه بفهمى، سرقت می كند».
🔷 معلوم است كه سرقت طبع از طبع، به خصوصيات اخلاقى اختصاص ندارد؛ چون شايد طبع مورد نظر روايت، امرى اعمّ از نفسى و امور بدنى انسان باشد و طبق اين احتمال، معناى روايت اين است كه بدن و نفس دو فرد مجاور و مصاحب، در يكديگر تأثير می گذارد.
🔷 از اين رو، در چينش دانش آموزان يك كلاس، بايد طبع بدنى آنها مدّ نظر باشد تا دو بدن غير معتدلِ موافق (مثلًا دو صفراوى) در كنار هم قرار نگيرند؛ چون اين مجاورت آن دو را از اعتدال دور می كند و در نتيجه، افكار و اخلاق و رفتار غير معتدلشان را تشديد می كند. به همين جهت، گاهى ديده می شود، دانش آموزان كلاس، بسيار بی انضباط و شلوغ اند و دانش آموزان كلاس ديگر، خمود و كودن. پس چينش آنان بايد به گونه اى باشد كه اعتدال را ايجاد كند؛ مثلًا اگر پنج صفراوى هست، پنج بلغمى هم باشد و اگر پنج سوداوى هست، پنج دموى هم باشد. البته علاوه بر محاسبه مزاج، محاسبه نفوس هم لازم است كه متصدى آن علم نجوم است.
@akhlaqhad
💠 ثمرات تخصصی اخلاق
🔷 ما ان شاء الله و به فضل الهي ميخواهيم بعد از اتمام يك دوره تخصصی اخلاق، برای اخلاق، تعريفی ارائه كنيم به اين معنا که آنچه نياز امروز جامعه و خود ماست را تبیین کنيم و ابزار علمي را كه ميتوانيم به كار گیریم و استفاده كنيم، در روشهاي تربيتيمان دخيل كنيم؛ البته براي خودمان، نه براي ديگران؛ چرا که موجب توسعهی ما می گردد و به ما شرح صدر ميدهد؛ لذا يكي از زواياي كار ما اصلاح ساختاري شخصيت ايماني، روحي، رواني و رشدي خود ماست، كه اين كار را نكردهايم، و حال ما هستیم و صدها تأثیرپذیری منفي از جامعه، خانه، و عقب افتادگيهاي تربیتی و رشديمان.
🔷 زاویهی دیگر کار ما، قرار دادن راهکارهای شخصيتي رشد در يك استاندارد تعريف شده، یعنی مطابق با موازين و مباني قرآن و معارف اهل بيت، و ارائهی آن درقالب نسخه و درمان نامه میباشد، تا هر كسي خللي در رفتار و خُلقيات و مسائل ايمانياش پيش آمد، بتواند به اين درماننامه مراجعه كند و استفاده كند و بهره برد، و همهی اينها حاصل روايات است.
🔷 من عقيده ام این است كه حتي مجربات از امور تربيتي و روانشناختي در لطائف قرآن گنجانده شده و در روايات ما هم هست؛ اما بايد مستندسازي و بوميسازي شود.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف ۵) آثار چون بیشترین تلاش همدانی در تعلیم و تربیت شاگردان بوده، فرصتی برای تألیف
#بزرگان_نحله_نجف
۶) حل مشکلات علمی
آن عارف وارسته (ملا حسینقلی همدانی) در حل مشکلات و معضلات علمی از خداوند متعال مدد میجست و شاگردانش را به این شیوه توصیه میکرد. میرزا جواد آقا ملکی در این مورد میفرماید:
«استادمان - ملا حسینقلی همدانی - به ما توصیه میفرمود که وقتی در مسائل علمی متحیر شدید و برایتان مشکلی پیش آمد، به خداوند ملتجی شده و به پیشگاه حضرتش تضرع نمایید و این برای ما به تجربه ثابت شده است.»
ایشان در توضیح این مطلب میگوید:
«سرّ اینکه تهجد و دعا، از اسباب تحصیل علم است، بدین علت میباشد؛ همانطور که در روایات بسیاری تصریح شده علم به کثرت تعلم نیست، بلکه نوری است که خداوند تعالی در قلب هر آن کس که بخواهد میافکند و تهجد نیز قلب را نورانی میگرداند و نور را در قلب مؤمن ثابت می نماید.
۷) وفات
ملاحسینقلی در سفر زیارتی به کربلا در ۲۸ شعبان ۱۳۱۱ درگذشت و وی را در ایوان حجرۀ چهارم از صحن شریف دفن کردند.
(تذکرة المتقین، ص۱۹۰)
مرکز تخصصی اخلاق
💚باسمه تعالی💚 🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺 🔻جلسه دفاع جناب آقای علیاصغر ا
💠باسمه تعالی💠
✏️نکات جلسۀ دفاع 1400.12.8
📚موضوع: نشانگان، عوامل و راهکارهای درمان راحتطلبی در تربیت نوجوان با تأکید بر معارف اسلامی
1. کار منظم و مرتب است؛
2. پایان نامه نباید غلطهای املایی داشته باشد؛
3. پایاننامه باید ویراستاری و صفحه آرایی شده باشد؛
4. عنوان فصلها باید در صفحهای جداگانه باشد؛
5. صفحه اول هر فصل باید از خط پنجم صفحه آغاز شود؛
6. پاورقی ها باید وحدت رویه داشته باشد و بعد از شمارهاش نقطه بیاید؛
7. اهداف بیان شده در بخش کلیات، باید کاملا با موضوع مرتبط باشد؛
8. پیشینه باید طبق تاریخ نوشته از قدیم به جدید چیده شود؛
9. در پیشینه باید نوآوری پایاننامه و وجه تمایز آن با نوشتههای دیگر بیان شود؛
10. پایان هر فصل، جمعبندی کوتاهی آورده شود؛
11. در دستهبندی تیترها از کلان به خرد تناسبها رعایت شود؛ مثلا فردیها باهم و اجتماعیها با هم آورده شود؛
12. دستهبندیها بیربط با موضوع یا محتوا نباشد؛
13. در بخش جمعبندی پایانی واقعاً جمعبندی و نتیجهگیری صورت گیرد.
🤲🏻با آرزوی موفقیت برای دوستان مجموعه🤲🏻
💠باسمه تعالی💠
🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺
🔻جلسه دفاع جناب آقای عباس منصوریه دانش پژوه دورۀ پنجم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با امتیاز خیلی خوب موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند. 🍁🌺🍁🌺 با آرزوی سالی شاد و پر از توفیقات علمی و معنوی برای همۀ دوستان پایاننامهنویس📒📕📚📒📕📚
#معرفی_کتاب
کتاب «درآمدی بر روانشناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی» به قلم محمد صادق شجاعی است که توسط موسسه فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است.
در این اثر، نویسنده به بررسی موضوع تنظیم رفتار در متون و منابع دینی پرداخته و رویکرد جدیدی را در عرصه پژوهش های روان شناسی دینی پایه ریزی کرده است.
این کتاب، شامل چهار بخش کلّی است و هر بخش، فصل های مرتبط با موضوع را در بردارد. چهار بخش اصلی کتاب عبارت اند از: ۱. کلیات و مفهوم شناسی؛ ۲. مبانی نظری تنظیم رفتار در معارف اسلامی؛ ۳. اصول و قواعد تنظیم رفتار؛ ۴. تقوای عاقلانه، الگوی دینی تنظیم رفتار.
@akhlaqhad