eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
552 دنبال‌کننده
324 عکس
39 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف ۵) آثار چون بیشترین تلاش همدانی در تعلیم و تربیت شاگردان بوده، فرصتی برای تألیف
۶) حل مشکلات علمی آن عارف وارسته (ملا حسینقلی همدانی) در حل مشکلات و معضلات علمی از خداوند متعال مدد می‌جست و شاگردانش را به این شیوه توصیه می‌کرد. میرزا جواد آقا ملکی در این مورد می‌فرماید: «استادمان - ملا حسینقلی همدانی - به ما توصیه می‌فرمود که وقتی در مسائل علمی متحیر شدید و برایتان مشکلی پیش آمد، به خداوند ملتجی شده و به پیشگاه حضرتش تضرع نمایید و این برای ما به تجربه ثابت شده است.» ایشان در توضیح این مطلب می‌گوید: «سرّ اینکه تهجد و دعا، از اسباب تحصیل علم است، بدین علت می‌باشد؛ همان‌طور که در روایات بسیاری تصریح شده علم به کثرت تعلم نیست، بلکه نوری است که خداوند تعالی در قلب هر آن کس که بخواهد می‌افکند و تهجد نیز قلب را نورانی می‌گرداند و نور را در قلب مؤمن ثابت می نماید. ۷) وفات ملاحسینقلی در سفر زیارتی به کربلا در ۲۸ شعبان ۱۳۱۱ درگذشت و وی را در ایوان حجرۀ چهارم از صحن شریف دفن کردند. (تذکرة المتقین، ص۱۹۰)
مرکز تخصصی اخلاق
💚باسمه تعالی💚 🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺 🔻جلسه دفاع جناب آقای علی‌اصغر ا
💠باسمه تعالی💠 ✏️نکات جلسۀ دفاع 1400.12.8 📚موضوع: نشانگان، عوامل و راهکارهای درمان راحت‌طلبی در تربیت نوجوان با تأکید بر معارف اسلامی 1. کار منظم و مرتب است؛ 2. پایان نامه نباید غلط‌های املایی داشته باشد؛ 3. پایان‌نامه باید ویراستاری و صفحه آرایی شده باشد؛ 4. عنوان فصل‌ها باید در صفحه‌ای جداگانه باشد؛ 5. صفحه اول هر فصل باید از خط پنجم صفحه آغاز شود؛ 6. پاورقی ها باید وحدت رویه داشته باشد و بعد از شماره‌اش نقطه بیاید؛ 7. اهداف بیان شده در بخش کلیات، باید کاملا با موضوع مرتبط باشد؛ 8. پیشینه باید طبق تاریخ نوشته از قدیم به جدید چیده شود؛ 9. در پیشینه باید نوآوری پایان‌نامه و وجه تمایز آن با نوشته‌های دیگر بیان شود؛ 10. پایان هر فصل، جمع‌بندی کوتاهی آورده شود؛ 11. در دسته‌بندی تیترها از کلان به خرد تناسب‌ها رعایت شود؛ مثلا فردی‌ها باهم و اجتماعی‌ها با هم آورده شود؛ 12. دسته‌بندی‌ها بی‌ربط با موضوع یا محتوا نباشد؛ 13. در بخش جمع‌بندی پایانی واقعاً جمع‌بندی و نتیجه‌گیری صورت گیرد. 🤲🏻با آرزوی موفقیت برای دوستان مجموعه🤲🏻
💠باسمه تعالی💠 🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺 🔻جلسه دفاع جناب آقای عباس منصوریه دانش پژوه دورۀ پنجم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با امتیاز خیلی خوب موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند. 🍁🌺🍁🌺 با آرزوی سالی شاد و پر از توفیقات علمی و معنوی برای همۀ دوستان پایان‌نامه‌نویس📒📕📚📒📕📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب «درآمدی بر روان‎شناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی» به قلم محمد صادق شجاعی است که توسط موسسه فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است. در این اثر، نویسنده به بررسی موضوع تنظیم رفتار در متون و منابع دینی پرداخته و رویکرد جدیدی را در عرصه پژوهش های روان شناسی دینی پایه ریزی کرده است. این کتاب، شامل چهار بخش کلّی است و هر بخش، فصل های مرتبط با موضوع را در بردارد. چهار بخش اصلی کتاب عبارت اند از: ۱. کلیات و مفهوم شناسی؛ ۲. مبانی نظری تنظیم رفتار در معارف اسلامی؛ ۳. اصول و قواعد تنظیم رفتار؛ ۴. تقوای عاقلانه، الگوی دینی تنظیم رفتار. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علت تأکید بر مکتب نجف تأکید بر مكتب نجف، به این خاطر است که هر كاری الگو مي‌خواهد، و در اين معاني و معارف سلوك و معنويت، بهترين الگوها در اين نحله بوده‌اند؛ علاوه بر مرحوم قاضي، مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي، خودش يك دريا بوده است؛ هم فاضل، هم اهل معنا، و هم اهل قلم. شما این بزرگوار را با يك دوره كتابهاي بسيار ارزشمند و مفيدش در اختیار داريد، که گويا كار هم نشده است. مرحوم كمپاني در نامه‌ای به ايشان، تقاضا مي‌كند، از مواعظ و توصیه های اساتيدشان، مطالبی را بنویسند، و آن بزرگوار نیز برخی از سفارشات استادشان را مکتوب می نمایند. روش مكتب نجف در كتب مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي شفاف است، و بيشتر می توان با این روش آشنا شد. غير از این بزرگوار، استادشان مرحوم ملاحسينقلي همداني است، که ايشان سيصد نفر شاگرد داشته كه همه‌ی این سیصد نفر از فضلا و غالباً از شاگردان شيخ اعظم ( شيخ انصاري ) بوده اند؛ لکن اولويتشان اخلاق بوده است، و در اخلاق، تأليفات و مطالب بسيار مفيد داشتند. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
‌ ‌ 💠 پذیرش سطح۲ (کارشناسی) مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی قم تحت اشراف حضرت آیت‌الله ناصری 👤 ویژه طلاب پایه ۷ به بالا 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاقی: @AkhlaqHad ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آثار مکتوب از بزرگان مکتب نجف ملاحسينقلي همداني، سيصد نفر شاگرد داشته كه همه این سیصد نفر از فضلا و غالباً از شاگردان شيخ اعظم (شيخ انصاري) بوده اند؛ لکن اولويتشان اخلاق بوده است، و در اخلاق تاليفات و مطالب بسيار مفيد داشتند. اما آنقدر حوزه ها دچار فقر بود كه خيلي از اين بزرگان، كتابهاي خود را در كمال غربت و تنهایی در گوشه حجره ها در نجف مي‌نوشتند، به طوری که برخی از آنها يك عمري رساله داشتند؛ اما پولی برای چاپ آن نداشتند. فكر مي‌كنم اخیراً مدرسه شوشتري ها را در نجف خراب كردند، كنارش منزل مرحوم كاشف الغطاء بزرگ بود. می خواستند خانه را براي توسعه حرم اميرالمومنين (علیه السلام) خراب کنند، که با يك ديواري برخورد مي كنند، وقتی آن را خراب كردند، ديدند يك اتاق پر از كتاب خطي است. معلوم شد در آن زمان، وقتی که خبر حمله عثماني ها یا گروهي ديگر به نجف می رسد، براي اينكه دشمن اين کتابها را از بين نبرد، همه آقايان كتابها و دست نوشته‌هاي خود را نزد مرجع بزرگوار شيعه، مرحوم كاشف الغطاء، آوردند و در اين اتاق چيدند و جلویش را ديوار كشيدند كه دشمن متوجه نشود. و اینگونه يكي از گنجينه‌هاي كتب خطي شيعه کشف شد، که مشغول عكس برداري و کارهای تخصصی بر روی آنها هستند؛ بنابراین ما كتب بسيار مفيدي در اين باب داريم. مرحوم ملاحسينقلي همداني و شاگردانش، بهترين مطالب ناب معرفتي را در باب حكمت عملي؛ نسبت به ابعاد و زواياي خود شناسي در قالب و سبك مكتب نجف نه مطالب نظري و فلسفي صِرف، داشته اند. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱_معرفی اجمالی 🔷 اواسط قرن ۱۳ق. در خانواده‌ای هاشمی‌تبار، به نام سید ابراهیم موسوی تهرانی، در شهر کربلا، کودکی دیده به جهان گشود که نام احمد را برایش برگزیدند. 🔷 خاندان پدری سید احمد اصالتاً اهل تهران بوده‌اند؛ اما پدرش برای تحصیل معارف دین و بهره‌مندی از محضر بزرگان دانش، از دیار خویش به شهر کربلا، که یکی از مراکز علمی‌ شیعه بود، هجرت نمود، و در جوار مرقد حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) به فراگیری آموزه‌های دینی پرداخت. 🔷 به همین علت فرزندش، سید احمد، به سید احمد کربلایی تهرانی شهرت یافت. در پاره‌ای نوشته‌ها، عنوان حائری را به نامش افزوده‌اند. از آن جا که‌ این عالم بزرگوار، در هنگام عبادت و نیایش، بسیار گریه می‌کرد، به «بکاء» هم معروف شده است و گویا یکی از چشمان او، بر اثر بیماری، نابینا شد؛ از‌ این‌رو به «واحد العین» هم نامیده شده است. 🔷 با جستجویی که در منابع زندگی‌نامه‌ این عارف فرزانه انجام شد، تاریخ دقیق ولادت او به دست نیامد؛ ولی از مجموع اخبار گردآوری شده در مورد شرح‌حال او می‌توان حدس زد که پس از نیمه دوم قرن سیزدهم تولد یافته است. (طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص ۸۷) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️مقایسه انواع و صورت‌های شک‌گرایی و پوچ‌گرایی اخلاقی نویسندگان: / چکیده: این پرسش قابل طرح است که شک‌گرایان اخلاقی دقیقاً در چه مفهوم یا واقعیتی تردید می‌کنند و آیا پوچ‌گرایان اخلاقی همان مفهوم یا واقعیت را انکار می‌کنند یا مفهوم یا واقعیت متفاوتی را در نظر دارند. در این مقاله با مروری نسبتاً تفصیلی در انواع و صورت‌های گوناگونان شک‌گرایی و پوچ‌گرایی، سعی می‌شود مقایسه یا گفتگویی فرضی میان انواع و صورت‌های شک‌گرایی و پوچ‌گرایی درباره مفهوم یا واقعیتی که آن را مبهم یا پوچ می‌انگارند، ارائه شود. از این رو با اتخاذ روشی توصیفی ـ تحلیلی بدون داوری راجع به درستی یا نادرستی مدعیات مطرح در انواع شک‌گرایی و پوچ‌گرایی، این نتیجه دنبال می‌شود که چگونه شک‌گرایی اخلاقی در مقام مواجهه و گفتگو با انواع پوچ‌گرایی و ناشناخت‌گرایی اخلاقی می‌تواند دستخوش تغییر در پیش‌فرض‌ها و چارچوب‌های نظری شود. این تغییر به گونه‌ای است که شکل مفهوم یا واقعیتی که شک‌گرایی در آن شک و تردید روا می‌دارد را نیز دگرگون می‌کند. متن کامل👇 http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510037 کلیدواژه‌ها: 💠 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سالک الی الله برای رسیدن به هدفِ خود به لوازمی نیازمند است و جوع از ابزارهای مهم‌ سیروسلوک است؛ زیرا تمامی فواید ریاضت را نصیب سالک می‌کند. نگارنده بر آن بوده تا دیدگاه‌های گوناگون دربارۀ حد و اندازه گرسنگی را بررسی کند، و با میزان قراردادن روایات و سنت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم، حد مطلوب جوع را مشخص نماید؛ چراکه بر این باور است که سالک زمانی به فواید گرسنگی می‌رسد که حد و شرایط آن را رعایت کند و دچار افراط و تفریط نشود. وی از جمله فواید دنیوی جوع را سلامت جسم معرفی می نماید، که در صورت افراط، نه تنها جسم سالک، سالم نمی‌ماند و به انواع مریضی‌ها دچار می‌شود، بلکه نتایج معنوی گرسنگی؛ یعنی رقت و صفای دل، حکمت، تهجد، کم‌شدن شهوت و امیال نفسانی نیز به دست نخواهد آمد. ازسویی تفریطِ در جوع نیز ضررهای دنیوی و اخروی بسیاری دارد؛ مثل نارسایی خون، زخم معده، خواب زیاد، تنبلی در عبادت، قساوت و هیجان شهوت. بنابراین سالک در صورتِ افراط یا تفریط به نتیجۀ مطلوب نمی‌رسد و ناچار باید اندازۀ آن را رعایت نماید. طبق روایات و سنت نبوی صلی الله علیه وآله وسلم اندازۀ گرسنگی آن است که فرد تا گرسنه نشده غذا نخورد و پیش از سیری از غذا دست بکشد و در صورتی که بخواهد از گرسنگی اختیاری به مدت طولانی استفاده کند باید طبق شریعت، روزه بگیرد. کلیدواژه: جوع، گرسنگی، کم‌خوری، سالک، سیروسلوک. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تعلیم و تربیت اسلامی یکی از ، «تعلیم و تربیت اسلامی» است. هدف از این درس، آشنایی دانش‌پژوهان با مهم‏ترین اصول، ساحت‌ها و روش‏های تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است. سرفصل‌های این درس در چهار محور ارائه شده است: 1. اصول تربیت اسلامی: (تدریجی بودن؛ تأثیر ظاهر بر باطن، همه جانبه نگری، اعتدال) 2. روش‏های تربیت اسلامی: (تشویق و تنبیه، پرورش عقلانی، روش الگوسازی، مراقبه و تکرار و تمرین) 3. مراحل تربیت اسلامی: (اسلام و ایمان و احسان، اسلام و ایمان و تقوا و یقین) 4. ساحت‏های تربیت در اسلام: (اعتقادی، عبادی، اخلاقی، عقلانی، اجتماعی، خانوادگی، تربیت جنسی، تربیت بدنی) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طبیب یکی از ارکان سه‌گانه حفظ جامعه ادامه قبل... از آنچه گفته شد، مى‏توان حدس زد كه چرا امام صادق عليه السلام در حديثى طبيب را يكى از اركان سه‏گانه حفظ جامعه مى‏دانند و مى‏فرمايند: «لا يَستَغْني أهلُ كلِ بلدٍ عن ثلاثةٍ يُفزَعُ إليهِم في أمرِ دُنياهُم وآخِرَتِهِم، فإن عَدِموا ذلكَ كانوا هَمَجا: فَقيهٌ عالِمٌ وَرِعٌ و أميرٌ خَيّرٌ مُطاعٌ و طبيبٌ بَصيرٌ ثِقةٌ؛ اهل هر شهرى از سه طائفه بى‏نياز نيستند تا در امر دنيا و آخرت به آنها مراجعه كنند و اگر فاقد اينها باشند، دچار آشفتگى در امور و بى‏تدبيرى و بى‏سياستى مى‏شوند: يكى فقيه متبحّر و پرهيزكار است، يكى حاكمِ پرخيرِ اطاعت شده است، و ديگرى طبيب آگاه و ماهر و مورد اطمينان است». بنابراين دانشى كه طبيب دارد، قابليت استخراج برنامه در زمينه‏هاى مختلف را دارد. @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علت تأکید مقام معظم رهبری بر مکتب نجف 🔷 اين جمله‌ي اخير مقام معظم رهبری درباره‌ی مكتب نجف و سوق دادن حوزه به اين مسیر، حاصل نبوغ فكري و تجربه‌ی اين بزرگوار است. با اين كه خودشان اهل مشهد هستند و در آنجا بوده‌اند و اكابر مشهد را مي‌شناسند، بين اين مكتب ها، مكتب نجف را معرفي مي‌كنند، چرا که اين مجموعه، از مكتب ها و مجموعه های دیگر متمايز است. @akhlaqhad (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا