باسمه تعالی
با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه
🔻جلسه دفاع جناب آقای علی یزدیان اصفهانی دانش پژوه دوره دوم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با امتیاز خیلی خوب موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند.
🌹با آرزوی موفقیت برای دیگردوستان
@AkhlaqHad
💠 راه درمان در علم طب و علم اخلاق
#استاد_سلطانی
يكى از اصول درمان در علم طب، علاج به ضد است. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «أنا أداوي الحارّ بالبارد، و البارد بالحار، و الرطب باليابس، و اليابس بالرطب؛ من مرض گرم را به امور سرد، و مرض سرد را به امور گرم، و مرض مرطوب را به امور خشك، و مرض خشك را به امور مرطوب مداوا مىكنم». (خصال، ص 512، حديث 3)
توضيح اينكه هر مرضى، مزاجى خاص دارد. بعضى از مرضها از گرمى مزاج، برخى از سردى مزاج، بعضى از رطوبت مزاج و بعضى از خشكى مزاج است و علاج هر مرضى به برگرداندن مزاج به اعتدال است. در بسيارى از امراض اخلاقى نيز مرض ناشى از انحراف مزاج از اعتدال است و با ضد آن درمان مىشود؛ مثلًا غضب، بيشتر در انسانهاى گرم مزاج، ظهور و بروز دارد و براى علاج آن، علم طب مجموعهاى از بايدها و نبايدها را در خوراك، خواب، هوا، مجالست با افراد، رنگ لباس، شنيدنىها و ديدنىها با محوريت علاج به ضد توصيه مىكند. اگر مرض اخلاقى ناشى از انحراف مزاج از اعتدال نباشد نيز تدبير اعتدالى امور مادى بدن براى درمان آن نافع است؛ چون اعتدال بدن، آرامش روانى مىآورد كه امرى بسيار ضروری در اصلاح اخلاق است.
@AkhlaqHad
💠 ضرورت تغییر کتب اخلاقی
🔸 زمانی ذائقه جامعه و فرهنگ جامعه، کتاب #جامع_السعادات و #معراج_السعاده را می پسنديد، ولی ما اکنون که در حوزه هستيم، عليرغم اين كه نام اين كتابها را شنيدهايم، نسبت به مطالعه و هضم این دو کتاب چقدر حوصله ميكنيم؟ معلوم می شود بین این دو فرهنگ فاصله افتاده است. زمانی جامع السعادات و سبک آن در بخش افراط و تفريط پيدا كردن صفات، و رفتن راه اعتدال، محور تربیت اخلاقی بود؛ اما در اثر گذشت زمان، اين سیر تغییر کرد.
🔸به عبارت دیگر این پرسش مطرح می شود که اين دو كتاب و كتب مشابه چه چیز را به عنوان #شروع_اخلاق، معرفی كردهاند؟ و امروز این نگاه چقدر كارايی دارد؟ نگاه امروز مردم به اين مسأله چگونه است؟
ادامه دارد...
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿 @AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی ۳) سلوک علمی 🔸ملا حسینقلی همدانی در سلوک و تعلیم و تربیت از مش
#بزرگان_نحله_نجف
🔹 شاگردان مرحوم ملا حسینقلی همدانی
ملاحسینقلی همدانی شاگردان بسیاری تربیت کرد. کثرت این شاگردان – که گفته شده حدود سیصد تن بوده است – از یکسو نشاندهندۀ شهرت او و از سوی دیگر نشاندهندۀ وسعت تأثیر شیوۀ سلوک وی در نجف آن روزگاراست.
برخی از مهمترین شاگردان مکتب وی عبارتاند از:
۱. شیخ محمد بهادری؛
۲. سیداحمد کربلایی؛
۳. آقا رضا تبریزی؛
۴.سید کمال مشهور به میرزاآقا دولتآبادی؛
۵. شاعر مشهور؛ سیدمحمدسعید حبوبی نجفی؛
۶. شیخ موسی شراره عاملی؛
۷.سیدحسن صدرالدین عاملی کاظمی؛
۸. سیدمهدی حکیم نجفی؛
۹. شیخ باقر قاموسی نجفی؛
۱۰. سیدعبدالغفار مازندرانی؛
۱۱. شیخ محمدباقر نجمآبادی؛
۱۲. سیدعلی همدانی؛
۱۳. میرزاباقر قاضی طباطبایی؛
۱۴. سیدمحسن امین عاملی؛
۱۵. شیخ محمدباقر بهاری همدانی؛
۱۶. میرزا محمدحسین نائینی؛
۱۷. آخوند ملامحمد کاظم خراسانی؛
۱۸. سیدشمسالدین محمود مرعشی نجفی؛
۱۹. سیدمحمود طالقانی نجفی؛
۲۰. سیدابوالقاسم اصفهانی، داماد ملاحسینقلی همدانی؛
۲۱. شیخ علی، فرزند ملاحسینقلی همدانی.
(طبقات اعلامالشیعه، ج۱، ص۶۷۷ و اعیان الشیعه، ج۶، ص۱۳۶)
@akhlaqhad
نشست علمی چهت پیاده سازی.mp3
16.7M
🎧 صوت نشست علمی تبیین مکتب اخلاقی عرفانی نجف
👤 با ارائه استاد خرمیان
🗓 ۱ دی ۱۴۰۰
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#معرفی_مقاله
راهکارهای شناختی تقویت عزّتنفس در تربیت و مشاوره اسلامی
نویسندگان: #محمد_فرهوش / #مجتبی_فرهوش / #حمیدرضا_حبیب_اللهی
چکیده
برخی راهکارهای تقویت عزّت نفس در روانشناسی غربی، متناسب با فرهنگ و آموزههای اسلامی نیست. هدف این پژوهش تبیین راهکارهای تقویت عزّت نفس در تربیت اسلامی است. بدین منظور آموزههای اسلامی مرتبط با عزّت نفس و کرامت جمع آوری، دستهبندی و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که مهمترین راهکارهای شناختی عبارتند از توجّه دادن به نعمت انسان بودن، توانمندیهای مادی و معنوی او نسبت به دیگر موجودات، ارزشمندی او نزد خدا بواسطهی ایمان و عمل صالح، توانمندی او بواسطهی یاری و پشتیبانی خدا از مؤمنین، بهرهمندی از هدایت باطنی خداوند. به نظر میرسد این راهکارها علاوه بر تقویت احساس ارزشمندی و توانمندی، از آسیبهای اخلاقی و معنوی همچون غفلت از یاد خدا، خودخواهی و عُجب پیشگیری میکند. احساس ارزشمندی با ارزشمندی متفاوت است. بایستی آیات و روایات مرتبط با ارزشها و تواناییهای انسان مومن برای فرد تبیین شود تا نگرش و باور در او ایجاد شود. پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده، برنامه آموزش روانی معنوی مناسبی برای تقویت عزّت نفس تدوین شود.
متن مقاله👇
http://www.hadqom.ir/article_130399_412523fa9b8ab7a2b448ec9f2e6ce96c.pdf
کلیدواژهها
#عزّت_نفس #حرمت_خود #مشاوره_اسلامی #راهکارهای_شناختی
@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
باسمه تعالی با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه 🔻جلسه دفاع جناب آقای علی یزدیان اصف
🔺باسمهتعالی🔺
📝#نکات_جلسۀ_دفاع تاریخ 1400/10/6
🔹موضوع: اثرات فضای مجازی بر اخلاق سیاسی جامعه
1.موضوعی بسیار کارآمد، خوب و زیباست و اگر درست کار شود اثرات بسیار خوبی خواهد داشت و از حوزه هم تشکر میکنم که چنین موضوعاتی را ارائه و تصویب میکند.
2. بیان شیوا و نگارش سلیس و صفحه آرایی خوبی دارد.
3. در چینش بحث، در هر فصل، نظم خوبی دارد. ابتدا تعریف واژهها، بعد اهمیت اخلاقی، آنگاه مستندسازی و در پایان مصداقیابی از فضای مجازی صورت گرفته و این الگویی زیبا برای فضایل و رذایل اخلاقی موجود است که در این قالب ریخته و روی آن کار شود.
4.انتخاب عناوین باید واقعاً مصداقی از موضوع باشد؛ مثلاً مشارکت عمومی نباید جزو فضایل حساب شود.
5.بسیار بجاست که هر فصلی خلاصه و نتیجه داشته باشد.
6.مبانی، اصول و تعاریف خاص از هر مفهوم در هر علم باید دقیقا مدنظر باشد و طبق همان مبانی، اصول، روشها و تعاریف، بحث شود. یعنی یک مبنا انتخاب شود و آن مبنا، اصول و مفاهیم مفروض، محور بحث باشد.
7.در مقدمه باید از علت انتخاب مسئله، علت انتخاب مسائل فرعی و ضرورت این انتخابها چند خط آورده شود.
8. پیشینه باید کامل و طبق اسلوب، ارائه شود.
9. ارجاعدهی باید حتماً انجام شود .
10. منابع پاورقی با منابع فهرست منابع، تطابق داشته باشد.
11.الگوی پاورقی و فهرست منابع باید طبق شیوهنامه مرکز باشد.
12. منابع دست اول استفاده شود.
13.متن باید ویراسته باشد.
14.عنوانها با پاراگرافهای زیرعنوان باید تطابق داشته باشد.
⛔️⛔️(این اشکال در بیشتر داوریها مطرح و تذکر داده میشود؛ ولی دوستان عنایتی ندارند.)
🔸موفق باشید🔸