eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
597 دنبال‌کننده
361 عکس
40 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی ۲) دوره علمی 🔻 پدر ملاحسینقلی، حسینقلی را برای تحصیل علوم دینی
۳) سلوک علمی 🔸ملا حسینقلی همدانی در سلوک و تعلیم و تربیت از مشایخ خود تأثیر می‌گرفت و این شیوه را به شاگردان خود نیز می‌آموخت. 🔹مشایخ شیوۀ سلوک و تعلیم و تربیت همدانی مطابق با شیوۀ سلوک سیدعلی شوشتری بوده و گفته شده است که مشایخ سلوکی او از طریق سیدعلی شوشتری به محمدرضا دزفولی و از طریق او به سیدصدرالدین دزفولی و از او به محمد بیدآبادی و از او به سیدقطب‌الدین نیریزی، از مشایخ سلسله ذهبیه، می‌رسد.  همچنین گفته‌اند سیدمهدی بحر‌العلوم – که در بعضی منابع او را، از طریق نور علیشاه، به سلسله نعمت اللهیه منتسب دانسته‌اند – از مشایخ طریقتی ملاحسینقلی بوده است،  🔸 اما برخی ارتباط حسینقلی را با سلاسل صوفیه مردود دانسته.  البته برخی نکات مشترک میان شیوۀ سلوک وی با شیوۀ سلوک اهل تصوف وجود دارد، اما خود وی در یکی از نامه‌هایش بر نادرستی روش صوفیان تأکید کرده و سخنان آنان را از قبیل «خرافات ذوقیه» دانسته است.  🔹 وی را در زمان حیاتش به صوفی بودن متهم کردند و حتی گروهی بر ضد وی به فاضل شربیانی، مرجع مطلق وقت، عریضه‌ نوشتند و از روش عرفانی او انتقاد کردند و او را صوفی خواندند، اما شربیانی در پاسخ نوشت: «کاش خدا من را هم مثل آخوند، صوفی قرار بدهد» و با این سخنِ شربیانی، دسیسه‌ها فرونشست.  (تحریر ثانی تاریخ حکما و عرفای متأخر، ج۱، ص۲۱۳، طرائق الحقائق، ج۳، ص۱۹۹-۲۰۰ و ج۱، ص۴۶۶) @AkhlaqHad ‌ ‌
باسمه تعالی با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه 🔻جلسه دفاع جناب آقای علی یزدیان اصفهانی دانش پژوه دوره دوم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با امتیاز خیلی خوب موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند. 🌹با آرزوی موفقیت برای دیگردوستان @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 راه درمان در علم طب و علم اخلاق يكى از اصول درمان در علم طب، علاج به ضد است. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «أنا أداوي الحارّ بالبارد، و البارد بالحار، و الرطب باليابس، و اليابس بالرطب‏؛ من مرض گرم را به امور سرد، و مرض سرد را به امور گرم، و مرض مرطوب را به امور خشك، و مرض خشك را به امور مرطوب مداوا مى‏كنم». (خصال، ص 512، حديث 3) توضيح اينكه هر مرضى، مزاجى خاص دارد. بعضى از مرض‏ها از گرمى مزاج، برخى از سردى مزاج، بعضى از رطوبت مزاج و بعضى از خشكى مزاج است و علاج هر مرضى به برگرداندن مزاج به اعتدال است. در بسيارى از امراض اخلاقى نيز مرض ناشى از انحراف مزاج از اعتدال است و با ضد آن درمان مى‏شود؛ مثلًا غضب، بيشتر در انسان‏هاى گرم مزاج، ظهور و بروز دارد و براى علاج آن، علم طب مجموعه‏اى از بايدها و نبايدها را در خوراك، خواب، هوا، مجالست با افراد، رنگ لباس، شنيدنى‏ها و ديدنى‏ها با محوريت علاج به ضد توصيه مى‏كند. اگر مرض اخلاقى ناشى از انحراف مزاج از اعتدال نباشد نيز تدبير اعتدالى امور مادى بدن براى درمان آن نافع است؛ چون اعتدال بدن، آرامش روانى مى‏آورد كه امرى بسيار ضروری در اصلاح اخلاق است. @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ضرورت تغییر کتب اخلاقی 🔸 زمانی ذائقه جامعه و فرهنگ جامعه، کتاب و را می پسنديد، ولی ما اکنون که در حوزه هستيم، عليرغم اين كه نام اين كتابها را شنيده‌ايم، نسبت به مطالعه و هضم این دو کتاب چقدر حوصله مي‌كنيم؟ معلوم می شود بین این دو فرهنگ فاصله افتاده است. زمانی جامع السعادات و سبک آن در بخش افراط و تفريط پيدا كردن صفات، و رفتن راه اعتدال، محور تربیت اخلاقی بود؛ اما در اثر گذشت زمان، اين سیر تغییر کرد. 🔸به عبارت دیگر این پرسش مطرح می شود که‌ اين دو كتاب و كتب مشابه چه چیز را به عنوان ، معرفی كرده‌اند؟ و امروز این نگاه چقدر كارايی دارد؟ نگاه امروز مردم به اين مسأله چگونه است؟ ادامه دارد... (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی ۳) سلوک علمی 🔸ملا حسینقلی همدانی در سلوک و تعلیم و تربیت از مش
🔹 شاگردان مرحوم ملا حسینقلی همدانی ملاحسینقلی همدانی شاگردان بسیاری تربیت کرد. کثرت این شاگردان – که گفته شده حدود سیصد تن بوده است – از یک‌سو نشان‌دهندۀ شهرت او و از سوی دیگر نشان‌دهندۀ وسعت تأثیر شیوۀ سلوک وی در نجف آن روزگاراست. برخی از مهم‌ترین شاگردان مکتب وی عبارت‌اند از: ۱. شیخ محمد بهادری؛ ۲. سیداحمد کربلایی؛ ۳. آقا رضا تبریزی؛ ۴.سید کمال مشهور به میرزاآقا دولت‌آبادی؛ ۵. شاعر مشهور؛ سیدمحمدسعید حبوبی نجفی؛ ۶. شیخ موسی شراره عاملی؛ ۷.سیدحسن صدرالدین عاملی کاظمی؛ ۸. سیدمهدی حکیم نجفی؛ ۹. شیخ باقر قاموسی نجفی؛ ۱۰. سیدعبدالغفار مازندرانی؛ ۱۱. شیخ محمدباقر نجم‌آبادی؛ ۱۲. سیدعلی همدانی؛ ۱۳. میرزاباقر قاضی طباطبایی؛ ۱۴. سیدمحسن امین عاملی؛ ۱۵. شیخ محمدباقر بهاری همدانی؛ ۱۶. میرزا محمدحسین نائینی؛ ۱۷. آخوند ملامحمد کاظم خراسانی؛ ۱۸. سیدشمس‌الدین محمود مرعشی نجفی؛ ۱۹. سیدمحمود طالقانی نجفی؛ ۲۰. سیدابوالقاسم اصفهانی، داماد ملاحسینقلی همدانی؛ ۲۱. شیخ علی، فرزند ملاحسینقلی همدانی. (طبقات اعلام‌الشیعه، ج۱، ص۶۷۷ و اعیان الشیعه، ج۶، ص۱۳۶) @akhlaqhad
نشست علمی چهت پیاده سازی.mp3
16.7M
🎧 صوت نشست علمی تبیین مکتب اخلاقی عرفانی نجف 👤 با ارائه استاد خرمیان 🗓 ۱ دی ۱۴۰۰ 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا