eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
597 دنبال‌کننده
361 عکس
40 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سیره اخلاقی عالمان دینی یکی از اسلامی، سیره اخلاقی عالمان دینی است که هدف از این درس، تبیین و بررسی مهم‏ترین ابعاد سیره اخلاقی و تربیتی عالمان شیعه همراه با منشأ‌یابی و تطبیق آن با آموزه‌های اخلاقی قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام است. 🔻سرفصل‏های این عنوان عبارت است از: 1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع؛ 2. سیره تربیتی، اخلاقی و معنوی علما. 3. قلمرو الگوگیری از سیره علماء(عدم حجیت، انگیزه بخشی، شفافیت بخشی، دوری از بدعت)؛ 4. الگو؛ ضرورت و تبیین الگو، شاخصه‏ های الگوی تربیتی، اخلاقی و معنوی، کیفیت ارتباط انسان با الگوها؛ 5. معرفی رویکردها و روش‏های تربیت اخلاقی: معرفت نفس، ذکر، محبت، تفکر. 6. معرفی سیره عملی بزرگان مکتب اخلاقی: میرزا جوادآقا ملکی تبریزی رحمت الله علیه، علامه طباطبایی رحمت الله علیه، امام خمینی رحمت الله علیه. 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad
معرفی برای درس سیره اخلاق عالمان دینی اَلْفَوائدُ الرّضَویّة فی اَحْوالِ عُلَماء الْمَذْهَبِ الْجَعْفَریّة کتابی به زبان فارسی ـ عربی که در مورد سرگذشت علمای شیعه امامیه، تألیف شیخ عباس قمی. محدث قمی در این کتاب دو جلدی که در سال ۱۳۳۳ق در مشهد به اتمام رسانده، نام ۱۲۰۱تن از علمای مشهور شیعه را آورده است. این اثر، نخستین بار در ۱۳۶۷ق به چاپ رسید و پس از آن دارای چاپ‌های متعدد گردید. محدث قمی می‌نویسد که از ابتدا قصد داشته تا کتابی رجالی در احوال علما و فقها بنویسد، تا اینکه کتاب تحفة الأحباب فی نوادر آثار الأصحاب را که در معرفی بخشی از مشاهیر از صحابه رسول خدا و اصحاب ائمه هدی و علمای زمان غیبت صغری بود نگاشت و پس از آن برخی مسائل مانع شد تا تکمیل کند. او تأکید می‌کند که در این راه مأیوس نشدم و در سال ۱۳۳۳ق در مشهد به این امر نائل آمدم. وی درباره نام کتاب هم می‌نویسد که چون در جوار حرم امام رضا(ع) و به برکت حضرت ایشان به این توفیق دست یافته، نام آن را «الفوائد الرضویة فی احوال علماء المذهب الجعفریة» برگزیده است. @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف #ملاحسینقلی_همدانی ۲) دوره علمی 🔻 پدر ملاحسینقلی، حسینقلی را برای تحصیل علوم دینی
۳) سلوک علمی 🔸ملا حسینقلی همدانی در سلوک و تعلیم و تربیت از مشایخ خود تأثیر می‌گرفت و این شیوه را به شاگردان خود نیز می‌آموخت. 🔹مشایخ شیوۀ سلوک و تعلیم و تربیت همدانی مطابق با شیوۀ سلوک سیدعلی شوشتری بوده و گفته شده است که مشایخ سلوکی او از طریق سیدعلی شوشتری به محمدرضا دزفولی و از طریق او به سیدصدرالدین دزفولی و از او به محمد بیدآبادی و از او به سیدقطب‌الدین نیریزی، از مشایخ سلسله ذهبیه، می‌رسد.  همچنین گفته‌اند سیدمهدی بحر‌العلوم – که در بعضی منابع او را، از طریق نور علیشاه، به سلسله نعمت اللهیه منتسب دانسته‌اند – از مشایخ طریقتی ملاحسینقلی بوده است،  🔸 اما برخی ارتباط حسینقلی را با سلاسل صوفیه مردود دانسته.  البته برخی نکات مشترک میان شیوۀ سلوک وی با شیوۀ سلوک اهل تصوف وجود دارد، اما خود وی در یکی از نامه‌هایش بر نادرستی روش صوفیان تأکید کرده و سخنان آنان را از قبیل «خرافات ذوقیه» دانسته است.  🔹 وی را در زمان حیاتش به صوفی بودن متهم کردند و حتی گروهی بر ضد وی به فاضل شربیانی، مرجع مطلق وقت، عریضه‌ نوشتند و از روش عرفانی او انتقاد کردند و او را صوفی خواندند، اما شربیانی در پاسخ نوشت: «کاش خدا من را هم مثل آخوند، صوفی قرار بدهد» و با این سخنِ شربیانی، دسیسه‌ها فرونشست.  (تحریر ثانی تاریخ حکما و عرفای متأخر، ج۱، ص۲۱۳، طرائق الحقائق، ج۳، ص۱۹۹-۲۰۰ و ج۱، ص۴۶۶) @AkhlaqHad ‌ ‌
باسمه تعالی با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه 🔻جلسه دفاع جناب آقای علی یزدیان اصفهانی دانش پژوه دوره دوم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با امتیاز خیلی خوب موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند. 🌹با آرزوی موفقیت برای دیگردوستان @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 راه درمان در علم طب و علم اخلاق يكى از اصول درمان در علم طب، علاج به ضد است. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «أنا أداوي الحارّ بالبارد، و البارد بالحار، و الرطب باليابس، و اليابس بالرطب‏؛ من مرض گرم را به امور سرد، و مرض سرد را به امور گرم، و مرض مرطوب را به امور خشك، و مرض خشك را به امور مرطوب مداوا مى‏كنم». (خصال، ص 512، حديث 3) توضيح اينكه هر مرضى، مزاجى خاص دارد. بعضى از مرض‏ها از گرمى مزاج، برخى از سردى مزاج، بعضى از رطوبت مزاج و بعضى از خشكى مزاج است و علاج هر مرضى به برگرداندن مزاج به اعتدال است. در بسيارى از امراض اخلاقى نيز مرض ناشى از انحراف مزاج از اعتدال است و با ضد آن درمان مى‏شود؛ مثلًا غضب، بيشتر در انسان‏هاى گرم مزاج، ظهور و بروز دارد و براى علاج آن، علم طب مجموعه‏اى از بايدها و نبايدها را در خوراك، خواب، هوا، مجالست با افراد، رنگ لباس، شنيدنى‏ها و ديدنى‏ها با محوريت علاج به ضد توصيه مى‏كند. اگر مرض اخلاقى ناشى از انحراف مزاج از اعتدال نباشد نيز تدبير اعتدالى امور مادى بدن براى درمان آن نافع است؛ چون اعتدال بدن، آرامش روانى مى‏آورد كه امرى بسيار ضروری در اصلاح اخلاق است. @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ضرورت تغییر کتب اخلاقی 🔸 زمانی ذائقه جامعه و فرهنگ جامعه، کتاب و را می پسنديد، ولی ما اکنون که در حوزه هستيم، عليرغم اين كه نام اين كتابها را شنيده‌ايم، نسبت به مطالعه و هضم این دو کتاب چقدر حوصله مي‌كنيم؟ معلوم می شود بین این دو فرهنگ فاصله افتاده است. زمانی جامع السعادات و سبک آن در بخش افراط و تفريط پيدا كردن صفات، و رفتن راه اعتدال، محور تربیت اخلاقی بود؛ اما در اثر گذشت زمان، اين سیر تغییر کرد. 🔸به عبارت دیگر این پرسش مطرح می شود که‌ اين دو كتاب و كتب مشابه چه چیز را به عنوان ، معرفی كرده‌اند؟ و امروز این نگاه چقدر كارايی دارد؟ نگاه امروز مردم به اين مسأله چگونه است؟ ادامه دارد... (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا