- هرگز در بين جمع از او انتقاد نكنند[10]، در انتقاد از صفت بد او هيچگاه به كل شخصيت او حمله نكنند يعني نگویند: «من شما را دوست ندارم». بگویند من اين رفتار خاص شما را دوست ندارم.
براي انتقاد كردن سعي كنند از نكات مثبت شخصيت او سخن بگویند و بعد به طور غيرمستقيم از او انتقاد كنند. سعي كنند انتقادهاي خود را در قالب جملات امر و نهي بيان نكنند و بجاي آنها از جملاتي مثل «شايد بهتر باشد»، «به نظر شما آيا اين طور باشد بهتر نيست» و... استفاده كنند.[11]
- او را مقایسه نکنند. صفات بد او را با صفات خوب ديگران مقايسه نكنند. خوبيهاي ديگران را به رخ او نكشند. طوري رفتار كنند كه احساس كند او و شخصيتاش نزد والدین محبوب و دوست داشتني هستند.
بگويند: امروز از ديروز دوست داشتنيتر شدهاي، چون امروز نمازت را اول وقت خواندي (البته خود والدين نيز بايد در عمل به اين مسايل ديني توجه داشته باشند و گرنه انتظار صحيحي نيست كه خودشان رعايت نكنند و از او انتظار داشته باشند).
19)
4️⃣. در جنبه مذهبی و اخلاق:
پایبندی به مذهب و اصول و ضوابط آن برای همگان از مرد و زن فرض است ولی بنا به مصالحی لازم است حالت خداترسی و تقوای در قول و فعل و رفتار را در زنان بیشتر کنیم. مسئولیت عظیم آنان در پرورش نسل آینده، امانتداریشان در اصل تکلیف خانوادگی، حفظ ذخایر اسلامی، گرم و پاک نگه داشتن کانون، وجوب حفظ عفت که در زنان از ارجحیتی برخوردار است، پاک داشتن دامن و رحم برای شناخته شدن نسل، سالم داشتن محیط جامعه و دور داشتن آن از تحریکها، تهییجها وسوسهها ایجاب میکنند که رابطه زن با خدا محکمتر، اندیشیدهتر و خالصانهتر از مرد باشد.
از سوی دیگر یکی از مسائلی که رعایت آن در تربیت دختران ضروریست رعایت اصول و آداب جنسی است. از دیدگاه اسلام، تربیت جنسی یعنی فراهمسازی زمینههای رشد و پرورش غریزه جنسی، بهگونهای که هم «عفت جنسی» حاصل شود و هم «سلامت جنسی».
توصیه میشود والدین در برخورد با دختران جوانب حیای جنسی را رعایت نموده و از این طریق سلامت روانی او را حفظ نمایند. رعایت پوشش عورت در مقابل دختر، بوسیده شدن کودک توسط نامحرم در سنین مورد نهی، بازی با اعضای جنسی کودک، همبستری دختر و پسر در مکان واحد و... همه از مواردی است که توصیه به رعایت آنها در برخورد والدین با فرزندان شده است.
20)
بهطور مثال در روایت آمده است که چون دختر شش ساله شد او را مبوس و پسر نیز چون از هفت سالگی گذشت زن را نبوسد. امام صادق (علیهالسلام) میفرماید: «إِذَا بَلَغَتِ الْجَارِيَةُ سِتَّ سِنِينَ فَلَا تُقَبِّلْهَا وَ الْغُلَامُ لَا يُقَبِّلُ الْمَرْأَةَ إِذَا جَازَ سَبْعَ سِنِين؛ دختر چون به شش سال رسد او را نبوس و پسر چون از هفت سال بگذرد زن را نبوسد»[12]
یا در روایت دیگری وارد شده است که اميرالمومنين علي (علیهالسلام) ميفرمايند: «مُبَاشَرَهُ الْمَرْأَهِ ابْنَتَهَا إِذَا بَلَغَتْ سِتَّ سِنِينَ شُعْبَهٌ مِنَ الزِّنَا»؛ مادري كه آلت تناسلي دختر شش ساله خود را لمس كند، نوعي زنا مرتكب شده است».[13] پس والدین لازم است جوانب تربیت جنسی را رعایت نمایند.
در نتیجه والدین باید در زمینههای مختلفی که عرض شد، در تربیت و رفتار با دختران در خانواده دقت داشته و ایشان را ارج نهند. توجه به مقام دختر در اسلام مورد توجه قرار گرفته و نباید والدین تحت تأثیر افکار جاهلی، این مقام را تنزّل دهند.
21)
🔻🔻پاورقي ها:
📚[1] اسراء: 31.
📚[2] حرانی، ابن شعبه، حسین بن روح، تحف العقول، قم: جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم، 1404ق، ص382.
📚[3] كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، كافي، قم: دار الحديث، 1429ق، ج11، ص336.
📚[4] حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، ج21، ص365.
📚[5] قائمی، علی، سازندگی و تربیت دختران، تهران: انجمن اولیا و مربیان، 1384، ص60-54.
📚[6] حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، قم: مؤسسة آل البيت (عليهمالسلام)، 1409ق، ج21، ص514.
📚[7] نورى، حسين بن محمد تقى، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1408ق ج2، ص118.
📚[8] فقیهی، علینقی، تربيت جنسي از منظر قرآن و حديث، قم: دارالحدیث، 1383، ص107.
📚[9] سادات، محمدعلي، رفتار والدين با فرزندان، انجمن اولياء و مربيان، چاپ پنجم، 1376، ص 38.
📚[10] امام علي (عليهالسلام) نُصحك بين الملاء تقريعٌ؛ نصيحت و انتقاد در بين جمع باعث خرد شدن شخصيت طرف مقابل است. (خوانساری، آقاجمال، شرح غرر الحکم و درر الکلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366ش، ج7، ص382)، به نقل از محدثي، جواد، اخلاق معاشرت. بوستان كتاب، چاپ پنجم، 1382، ص 311.
📚[11] شرفي، محمدرضا، جوان و نيروي چهارم زندگي، انتشارات سروش، چاپ دوم، 1380، ص 24-21.
📚[12] بروجردى، آقا حسين، جامع أحاديث الشيعة، تهران: فرهنگ سبز، 1386، ج25، ص646.
📚[13] شیخ صدوق، ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1413ق، ج3، ص 436.
⤵️معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
📚1. اکبری، محمود، دختران، پندها و هشدارها: نکتههای تربیتی ویژه دختران جوان، قم: گلستان ادب، 1390.
📚2. کاظمی، علی اصغر، دختران حوا (ویژه دوران بلوغ دختران)، قم: ابتکار دانش، 1388.
📚3. اکبری، محمود، برای ریحانه: رهنمودهایی برای دختران جوان، قم: گلستان ادب،1390.
📚4. فرهنگسرای دختران، آشنایی با آداب و مهارتهای زندگی برای دختران، تهران: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، 1388.
📚5. یانا ارهارد، مترجم: علی اصغر شجاعی، دختران خوب به آسمان میروند دختران بد به همه جا، تهران: نقش سیمرغ، 1385.
📚6. فرهادیان، رضا، آنچه والدین و مربیان باید بدانند، قم: بوستان کتاب، 1391.
📚7. قائمی، علی، اسلام و تربیت دختران، تهران: امیری، 1386،
@ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مقام زن در بیان امام خمینی ره
رهبری ، 🌺شهید مطهری و 🌺شهید بهشتی
#اسلام_دین_عقلانیت
#ولادت_کریمه_اهل_بیت
#روز_دختر_مبارک
#قدر_خودتو_بدون
#پیشنهاد_دانلود 👌👌👌👌👌
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
⚜️زن در نگاه غرب
⤵️سنت توماس آکونیاس
سنت آکوئیناس معتقد است که «مرد، آغاز و انجام زن است» . وی به عنوان یک فیلسوف بزرگ و راهبر جامعه غرب با اشاره به داستان آفرینش در انجیل قاطعانه اظهار میکند که مرد «آغاز و انجام» زن است و زنان نوعی نقص و عدم توفیق دارند و به کرات از او نقل شده که زن انسانی است که به طور ذاتی ناقص و ناموفق است.
او با پیروی از ارسطو تولد دختر را ناشی از ضعف قدرت تولید مثل مرد دانسته و معتقد بود این ضعف موجب میشود که انسانی «ناقص» متولد شود. او زن را پایینتر از بردگان میدانست و بر این باور بود که زن باید طبق قانون طبیعت، مطیع و منقاد باشد.
#زن_کالا_غرب #بردگی_جنسی #قدر_خودتو_بدون
@ala_allah
⚜زن در نگاه غرب
⤵️هانری هشتم
هانری هشتم پادشاه انگلستان حکمی صادر کرد که بر طبق آن ، زنان ، دزدان و ارواح خبیثه حق نداشتند کتاب مقدس را لمس کنند »
#تمدن_کثیف #زن_کالا_غرب #بردگی_جنسی #قدر_خودتو_بدون
@ala_allah
⚜زن در نگاه غرب
⤵️پولس
در رساله ی اول پولس چنین آمده است : « مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است . و نیز مرد به حجت زن آفریده نشده بلکه زن برای مرد آفریده شده است. » و این نگرش منفی در اندیشه و تعالیم کشیشان مسیحی نیز مشهود است .
#تمدن_کثیف #زن_کالا_غرب #بردگی_جنسی #قدر_خودتو_بدون
@ala_allah
⚜زن در نگاه غرب
⤵️فیثاغورث
فیثاغورث درباره زن گفته است: «اصل خوبی وجود داشته و نظم و نور و مرد را آفریده و اصل بدی هم، آشوب، تیرگی و زن را آفریده است.»
#تمدن_کثیف #زن_کالا_غرب #بردگی_جنسی #قدر_خودتو_بدون
@ala_allah
⚜زن در نگاه غرب
⤵️افلاطون
افلاطون نگاهی پست به زن دارد و مینویسد: «باید خدایان را سپاس گذارد که من را آزاد آفرید و نه برده و من را مرد خلق کرده و نه زن.»
#تمدن_کثیف #زن_کالا_غرب #بردگی_جنسی #قدر_خودتو_بدون
@ala_allah
⚜زن در نگاه غرب
⤵️سنت آگوستین
سنت آگوستین، از قدیسان مسیحی نیز با وجود علقه مذهبی خود رفتاری مشابه با دیگران نسبت به زن دارد و میگوید: «زن حیوانی است که نه استقامت دارد و نه استوار است!»
چنین نگاهی به زن نیز او را در حد حیوان پست میکند و جایگاهی به زن میدهد که نشاندهنده عمق نفرت از زن و نگاه به آن بهعنوان موجودی برای رفع نیازهاست.
#تمدن_کثیف #بردگی_جنسی #زن_کالا_غرب #قدر_خودتو_بدون
@ala_allah
⚜زن در نگاه غرب
⤵️برتولت برشت
برتولت برشت نیز معتقد بود باید از زنان استفاده کرد و پس از برآمدن مقصود، دورشان انداخت!
مطلبی که برشت بر آن تأکید دارد، همان بردگی است که امروزه در غرب به شکل جدی رواج دارد و افراد با پرداخت پول میتوانند شهوترانی کنند بدون اینکه درباره اقدامی که انجام میدهند، پاسخگو باشند.
#تمدن_کثیف #بردگی_جنسی #زن_کالا_غرب #قدر_خودتو_بدون
@ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹جایگاه بالای زنان در غرب
خوابی که برای زنان و دختران
ایرانی دیده اند
👌بابت پخش ویدئو معذرت
میخوام .....
#تمدن_کثیف #زن_کالا_غرب #فروپاشی_خانواده #آندلس_سازی #بردگی_جنسی #قدر_خودتو_بدون
#پیشنهاد_دانلود 👌👌👌👌👌
👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
#اسلام_محمدی
#ولایت
#غدیر_مبنای_اسلام
#ولادت_کریمه_اهل_بیت
♻️قم، مرکزیت تشیع
زمانی که حضرت معصومه علیها السلام در ساوه بیمار می شود، به اطرافیان خود می فرماید: مرا به قم ببرید. آن گاه این روایت را بیان می نماید: «از پدرم شنیدم که فرمود: قم مرکز شیعیان است»
📚منتخبی از کتاب دریای سخن» سقازاده تبریزی، ص 28، ضمیمه کتاب: «زندگانی حضرت معصومه علیها السلام و تاریخ قم» منصوری، مهدی، چ 5، قم، انتشارات علمی است.
@ala_allah
#اسلام_محمدی
#ولایت
#غدیر_مبنای_اسلام
#ولادت_کریمه_اهل_بیت
⤵️«حضرت آیه الله حاج شیخ محمّد ناصری دولت آبادی، از علمای دولت آباد اصفهان، از پدرش مرحوم آیه الله شیخ محمّد باقر ناصری(متوفای 1407 ه .ق.) نقل می کند:
درسال 1295 ه .ق. در اطراف قم، قحطی شدیدی شد که مردم را به ستوه آورد. مردم تصمیم گرفتند ازمیان خود چهل نفر متدین را انتخاب کرده، به قم بفرستند. این چهل تن به قم آمدند ودر حرم حضرت معصومه علیها السلام به بست نشستند تا شاید با عنایت و دعای آن بزرگواران خداوند باران بفرستد. پس از گذشت سه شبانه روز، در شب سوم یکی از آنان، مرحوم میرزای قمی(متوفای 1231ه .ق.)(1) را درخواب می بیند.
میرزا از او علت بست نشستنشان را می پرسد، اوعرض می کند: مدتی است که در منطقه ما بر اثر نباریدن باران، خشکسالی و قحطی به وجود آمده است، برای رفع خطر، به اینجا پناه آورده ایم.
میرزای قمی می فرماید: برای همین در اینجا جمع شده اید؟ اینکه چیزی نیست، این مقدار از دست من نیز ساخته است، درچنین نیازها به مامراجعه کنید؛ اما اگر شفاعت جهان آخرت را خواستید، دست توسل به دامان این شفیعه روز جزا، دراز کنید»(2).
📚1) مرقد شریف این عالم ربانی در قبرستان شیخان قم، همواره موجب کرامتها بوده است.
📚2) حضرت معصومه، فاطمه دوم علیهما السلام محمّدی اشتهاردی، محمد،ص 144؛ «کریمه اهلبیت علیها السلام» مهدی پور، علی اکبر، ص 58.
@ala_allah
#اسلام_محمدی
#ولایت
#غدیر_مبنای_اسلام
#ولادت_کریمه_اهل_بیت
🍃فداها ابوها🍃
حضرت امام موسی کاظم علیه السلام درباره حضرت معصومه علیها السلام فرمود: «فداها ابوها؛ پدرش به فدایش».
که نشان از مقام علمی حضرت معصومه علیها السلام دارد. این داستان در فصل تاریخ زندگی حضرت معصومه علیها السلام بیان خواهد شد.
📚 کریمه اهل بیت علیهم السلام» مهدی پور، علی اکبر، نشر حاذق، چاپ اول، ص 64 – 63.
@ala_allah
enc_1623438594589714362442-۱.mp3
2.8M
🔊🔉نواهنگ فوقالعاده محشر
و بسیار زیبای ماه قم با صدای
حاج صابر خراسانی
🎼هر که رو انداخت خاطر جمع زائر می شود
قبل زائر کوله بار راه حاضر می شود
دل سپردن ساده اما دل بریدن مشکل است
یک سفر هر کس بیاید قم مهاجر می شود
#اسلام_محمدی
#ولایت
#غدیر_مبنای_اسلام
#ولادت_کریمه_اهل_بیت
#روز_دختر_مبارک
#پیشنهاد_دانلود 👌👌👌👌👌
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
#تلنگر_و_تفکر
🔵انواع #نماز خوانها در قرآن
⭕️ عدّه اى منکر روز جزا می شوند و #نماز نمى گزارند:
«فلاصدّق و لاصلّى»(قیامت ۳۱)
⭕️ اما بغض عدّه اى نسبت به #نماز چنان است که مانع #نماز دیگران مى شوند:
«ارایت الذى ینهى عبداً اذا صلّى»
(علق40)
در شأن نزول آیه آمده است كه ابوجهل تصمیم گرفت هنگامى كه پیامبر براى #نماز به سجده مى رود با لگد، گردن حضرت را در هم بشكند. مردم او را دیدند كه رفت ولى منصرف شد.
گفتند: چرا چنین نكردى؟!
👈 گفت: چون خواستم چنین كنم، خندقى از آتش دیدم كه در پیش روى من شعله ور شد.
⭕️ عدّه اى #نماز را مسخره مى كنند:
«وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا #هُزُوًا وَلَعِبًا ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُون»
و چون بانگ اذان سر دهيد و مردم را بدين وسيله به #نماز فراخوانيد آن را به استهزا مى گيرند و بازيچه مى شمرند ، اين بدان سبب است که آنان مردمى هستند که درنمى يابند.
⭕️ عدّه اى بی نشاط #نماز مى خوانند:
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا #كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا
منافقان مى خواهند به خدا نيرنگ زنند ، در حالى که خدا با مهلتى که به آنان مى دهد ، به ايشان نيرنگ مى زند و چون به #نماز بايستند با سستى مى ايستند ، به مردم خودنمايى مى کنند و خدا را جز اندکى ياد نمى کنند.(نساء ۱۳۲)
⭕️ عدّه اى گاهى مى خوانند و گاهى نمى خوانند:
«فویل للمصلّین الّذینهم عن صلوتهم ساهون» (ماعون۴_۵)
وای بر این #نماز گزارن که به #نماز اهتمام نمی ورزند.
⭕️ عدّه اى به خاطر رسیدن به دنیا، از #نماز كم مى گذارند:
«و اذا رأوا تجارة او لهواً انفضّوا الیها و تركوك قائما» ( جمعه ۱۰)
هرگاه لهو و تجارتى دیدند به سوى آن روانه شده و تو را در حالى كه به خواندن خطبه #نماز ایستاده اى وامى گذارند.
👈این آیه اشاره به ماجرائى است كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مشغول خواندن خطبه هاى #نماز جمعه بود كه كاروانى تازه وارد، براى فروش اجناس خود شروع به طبل زدن كردند. مردم از پاى سخن پیامبر بلند شده و به سراغ تجارت و معامله رفتند و حضرت را تنها گذاشتند.
@ala_allah
#التماس_تفکر
⭕️اهمیت اخلاص در #نماز
🏷واقعا برای چه #نماز می خوانیم؟
✍حتما باید در انگیزه #نماز خواندنمان عمیق شویم علت اینکه #نماز های ما گاهی کم اثر و کم ثمر است ریشه اش در نیت های درونی ماست که عملمان خالص برای خدای مهربان نیست، انگیزه درونی ما گاهی نگاه اطرافیان و تاثیر برخورد آنهاست که اگر بدون توجه به آنها فقط محبت به خدا ما را به #نماز بکشد بی شک #نماز مان تغییر می کند!
امام صادق(ع) فرموند: #نماز شما در بلند شدن و ايستادن نيست همانا #نماز شما فقط اخلاص شماست و اخلاص هم آن است كه در #نماز فقط خداوند را در نظر بگيريد.
📚 محجّة البيضاء، ج ۱، ص ۳۵۰
@ala_allah
#شناسایی_شهدای_گمنام
با سلام و احترام. فرهیخته گرامی تفحص وشناسایی شهدای گمنام خود دارای قواعدخاص ودارای مراحلی است که فرض عراقی بودن آنها را منتفی می کند. از این قواعد ومراحل می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
1️⃣.اینکه تفحص اجساد وپیکرهای شهدا،بیشتر درمناطق جنگی که نیروهای ما بیشتر درآنجا متمرکز بوده اند،وهمچنین با استفاده از تجربه ها وخاطرات فرماندهان وسرداران وسربازان حاضر درآن مناطق صورت می گیرد.واینگونه نیست که تفحص هرجائی صورت بگیرد.تا فرضیه عراقی بودن آنها را تقویت کند. توضیح بیشتر اینکه:
1)
عملیات شناسایی پیکرهای مطهر شهدا توسط نیروهای اطلاعات عملیات و عناصر تخریب چی با توجه به اطلاعات و اسناد بدست آمده از رزمندگان و آزادگان، آثار موجود از شهیدان و تشخیص خطوط پدافندی در منطقه عملیاتی صورت می پذیرد.
سپس مسیر تردد و معبر برای ورود نیروهای تفحص هموار می گردد و در صورت نیاز، زمین برای استقرار بیل مکانیکی فراهم می شود.
فعالیت تفحص بسته به نوع ،شرایط و جنس زمین متفاوت است.
بطور مثال در منطقه فکه زمین رمل و ماسه ای است، در چیلات، سومار و میمک تفحص در سنگلاخ و تپهها و شیارهای کوچک و بزرگ انجام می شود، در طلائیه زمین باتلاق است ، در شط علی نیزار و آب وجود دارد و در کردستان و حاج عمران در کوههای صعب العبور انجام می گیرد.
2)
2️⃣.از شهدائی که شناسایی می شوند چه بسا همراه شان پلاک ویا کارت شناسایی دال بر ایرانی بودن آنها هم یافت می شود. ویا با ویژگی های دیگراز قبیل :
یکی از مهمترین موضوعات در میدان کار تفحص چگونگی تشخیص پیکر شهدا از اجساد عراقی است.
در این رابطه تفاوتهای آشکاری بین پیکر شهید و جسد عراقی وجود دارد که به برخی از آنان اشاره می شود:
1️⃣ کلاه: کلاه های عراقی ها کاملاً با کلاه ایرانی تفاوت دارد؛
🔸الف) کلاه آهنی عراقی طشت شکل و کلاه ایرانی جمع تر و گرد می باشد.
🔹ب) کلاه پشمی عراقی ها دارای آویز در قسمت گوش (مخصوص شمال عراق – کردستان) و کلاه پشمی ایرانی ها دارای دید چشم و رنگ مشخص است.
🔸ج) برروی کلاه های ایرانی ها معمولاً اشعار انقلابی – اسلامی و یا پیشانی بند درج شده است.
🔹د) کلاه های کائوچویی هر دوکشور نیز تفاوتی همچون کلاه آهنی دارد.
3)
2️⃣چفیه:
برخی از شهدای ایرانی دارای شال گردن و عموماً دارای چفیه هستند در حالیکه در نظام عراق از این البسه ها استفاده نشده است چفیه های ایرانی سفید رنگ با خطوط سیاه رنگ و یا سیاه با خطوط سفید رنگ میباشند.
4)