9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِ النُّورِ الْمُبِينِ (الْمُنِيرِ) الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ وَ كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ...
ولادت حضرت اباالفضل العباس (ع) و روز جانباز مبارک باد💐🌹
▪️به ژولیده نیشابوری گفتند به صورت فی البداهه شعری بگو در مقام حضرت عباس علیه السلام که پنج دفعه کلمه «چشم» در آن به کار رفته باشد.
▪️این شاعر اهل بیت علیهم السلام شعری سرود که 10 کلمه «چشم» در آن به کار رفته بود . و آن شعر این بود 👇👇👇
▫️چشم ها از هیبت چشمم، به پیچ و تاب بود
▫️محو چشمم، چشم ها و چشم من بر آب بود
▫️چشم گفتم، چشم دادم، چشم پوشیدم ز آب
▫️من سراپا چشم و چشمم جانب ارباب بود.
.
#کتاب_درسی؛
✅ آیت الله جوادی آملی در کتاب رحیق مختوم درباره ویژگی کتاب درسی می فرماید:
🔹کتاب درسی باید کتابی باشد که مبنا و مایه علمی داشته باشد و سطر به سطر آن نیاز به تدریس باشد.
📗رحیق مختوم، ج ۱۲، ص ۸۱.
@alafzal1400
#علامه_طباطبایی؛
#نهایه_الحکمه؛
❄️ آیت الله جوادی آملی می فرمایند؛
✅ ایشان (علامه طباطبایی) نهایه الحکمه را چون جهت تدریس و آموزش تدوین می شد، منظم تر از تعلیقات بر اسفار تدوین نمودهاند.
✅ هر چند که این دو یعنی نهایه الحکمه و تعلیقات بر اسفار هم زمان تالیف شده اند.
✅ ایشان در هنگام تدریس دوره خارج فلسفه، تعلیقات بر اسفار و همچنین نهایه را تدوین کردند، هر چند برخی از تعلیقات قبلا تدوین شده بود.
🔹رحیق مختوم، ج ۱۲، ص ۶۵.
@alafzal1400
#هم_درجات؛
✅ عمار ساباطی درباره آیه (هم درجات) از امام صادق علیه السلام سوال پرسید.
✅ امام صادق علیه السلام در جواب فرمود:
🔹الذین اتبعوا رضوان الله هم الائمه و هم و الله یا عمار درجات للمومنین.
📗اصول کافی، ج ۲، ص ۳۰۶. ح ۸۴.
@alafzal1400
#میرزای_جلوه؛
✅ حکیم میرزای جلوه از اساتید به نام حوزه علمیه تهران می باشد.
✅ آیت الله جوادی آملی شاگرد فاضل تونی است و فاضل تونی نزد آقا میرزا هاشم اشکوری درس خوانده است و جناب اشکوری نزد حکیم جلوه تعلیم دیده است.
✅ آیت الله جوادی آملی شاگرد علامه طباطبایی است و علامه طباطبایی نزد سید حسین بادکوبه ای درس خوانده است و جناب بادکوبه ای نزد حکیم جلوه تعلیم دیده است.
✅ حکیم جلوه متوفی سال ۱۳۱۴ هجری قمری است و قبر ایشان کنار مزار شیخ صدوق در شهر ری می باشد.
📗 ر.ک: رحیق مختوم؛ ج ۱۲، ص ۳۲۲.
@alafzal1400
#مباحثه؛
#مطالعه؛
✅ مرحوم بحر العلوم در شرح حال صاحب معالم و صاحب مدارک می نویسد:
🔹آن دو دایی و همشیره زاده بودند و با هم در نزد استاد درس خود می خواندند.
🔹پس از مقولاتی از درس چند روز به مباحثه و مطالعه جهت پژوهش و تحقیق مشغول می شدند و سپس درس جدید می گرفتند.
🔹مرحوم بحرالعلوم معتقد است تحصیل محققانه آن دو موجب شد تا یکی مدارک الاحکام و دیگری کتاب معالم الدین را تالیف نماید.
📗 الفوائد الرجالیه، بحر العلوم _ رحیق مختوم، ج ۱۲، ص ۴۸۹.
@alafzal1400
#فاعل_ادبی؛
#فاعل_فلسفی؛
✅ بین معنای فاعل در فلسفه و معنای فاعل در فن نحو نباید اشتباه شود.
🔹ادیب ویژگی فاعل را در صرف اسناد فعل به شخص یا شیء و مرفوع بودن آن می داند؛ به همین دلیل در مثل (تحرک زید) و (تحرک شجر)، زید و شجر را فاعل می داند.
🔹و حال آنکه فیلسوف با ملاک فلسفی به مساله می نگرد و آنچه که در نزد ادیب فاعل حرکت است را قابل حرکت می داند.
📗رحیق مختوم، ج ۱۲، ص ۴۷۵.
@alafzal1400
#تبصره_لا_تخلو_عن_تذکره؛
✅ در کتاب رحیق مختوم مبحث رابطه علیت و فاعلیت، انواع فاعل طبیعی و ارادی و . . . و فرق آنها توضیح داده شده است.
🔹همچنین تفاوت نگاه های فلسفی (اعم از مشاء و اشراق و صدرا) و عرفانی نسبت به انواع فاعل هم در ج ۸ کتاب رحیق مختوم ذکر شده است.
✍ خالی از لطف نیست که معیار اتصاف به فاعلیت در نحو با معیار انتساب به فاعل در معانی_ بیان متفاوت است.
@alafzal1400
#اصطلاحات؛
#عرض؛
✅ در مطالعه متن های علمی توجه به فرق بین اصطلاحات بسیار مهم است.
✅ گاهی عدم درک صحیح مطلب و اشکالات و نقدها به خاطر توجه نکردن به فرق دقیق اصطلاحاتی است که از نظر لفظی نزدیک به هم هستند، ولی معانی آنها متفاوت است.
✅ برای نمونه بین چهار واژه عرض، عرضی، بالعرض و عارض باید فرق گذاشت و بین آنها خلط نشود.
✅ همچنین دو لفظ اعراض و عوارض هر دو جمعند، ولی این کجا و آن کجا؟ 😊😊
📗ر.ک: رحیق مختوم، ج ۱۲، ص ۳۰۳.
@alafzal1400
#کتاب_محاکمات؛
#قطب_رازی؛
✅ نام کامل کتاب: محاکمات بین شرحی اشارات.
✅ نویسنده: محمد بن محمد ابی جعفر رازی (۷۶۶ ق).
🔹کتاب محاکمات به داوری بین مباحثاتی پرداخته است که در بین ابن سینا، فخر رازی و خواجه نصیرالدین طوسی در اشارات و دو شرح آن وجود دارد.
📗رحیق مختوم، ج ۱۲، ص ۸۹.
@alafzal1400
#زبان_عربی؛
✅ استاد شهید مطهری درباره لزوم تشکیل کلاس برای آموزش زبان عربی می فرماید:
🔹این را از اوجب واجبات می داند که مسلمان ها با زبان عربی آشنا بشوند، بفهمند که در نماز چه می گویند، قرآن خودشان را بفهمند.
🔹حرص دنیا آنچنان ما را گرفته است که چون زبان انگلیسی کلید درآمد و مادیات است، بچه هفت ساله مان را هم می فرستیم تا زبان انگلیسی یاد بگیرد.
🔹ولی حاضر نیستیم یک کلاس عربی تشکیل بدهیم و زبان عربی را به خاطر خدا یاد بگیریم، به خاطر قرآنمان یاد بگیریم، به خاطر نمازمان یاد بگیریم.
📗مجموعه آثار، استاد شهید مطهری، ج ۲۳، ص ۵۶۶.
@alafzal1400