eitaa logo
المدرس الافضل
799 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بایگانی
؛ ؛ 💎 امکان وقوعی دو اصطلاح دارد: 1⃣ به معنی امکان استعدادی. 2⃣ امری که از وقوع آن محالی لازم نمی آید. 📘 ر.ک:رحیق مختوم، ج ۳، ص ۳۴؛ @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ ؛ ☀️ امیر المؤمنین علی علیه السلام در ضمن خطبه عمیق توحیدی فرمودند: لم یزل سیدی بالحمد معروفا لم یزل سیدی بالجود موصوفا 👈 پس محمود بودن و جواد بودن خداوند ازلی است. 📕 توحید صدوق، ص ۴۱؛ @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۱؛ ۶۴؛ ✅ انواع شهرت: 1⃣ شهرت فتوایی:مشهور فقهاء به مطلب واحدی فتوا داده اند و حال آنکه هیچ دلیلی برای آن فتوا یافت نمی شود. 2⃣ شهرت روایی:مشهور محدثین حدیثی را در کتاب حدیثی خود روایت کرده اند. 3⃣ شهرت عملی:مشهور فقهاء به مطلبی عمل کرده اند. ✅ محقق خراسانی:هیچ دلیلی بر اعتبار و حجیت شهرت فتوایی وجود ندارد. ✅ برخی معتقدند:شهرت فتوایی از ظنونی است که دلیل مخصوص بر اعتبار و حجیت آن داریم. ✅ ادله حجیت شهرت فتوایی: 1⃣ ادله حجیت خبر واحد به طریق اولی شامل شهرت فتوایی هم می شود و آنرا حجت می کند، زیرا مناط حجیت خبر واحد افاده ظن است و شهرت فتوایی ظن قوی تری را افاده می کند، پس شهرت فتوایی به طریق اولی حجت است. ⚡️ اشکال: 1⃣ ادله حجیت خبر واحد دلالت ندارند که معیار حجیت خبر واحد، افاده ظن است. 2⃣ نهایتا ظن به این داریم که مناط حجیت خبر واحد افاده ظن است و حال آنکه ظن حجیت ندارد. 3⃣ می توان ادعا کرد که قطعا مناط حجیت خبر واحد افاده ظن نیست و این ادعا گزاف نمی باشد، زیرا می گپیند: خبر واحد حجت است حتی اگر ظن به خلاف هم داشته باشی. 4⃣ ادله خبر واحد فقط خبر حسی را حجت می کند و حال آنکه فتوا یک استنباط حدسی و یک خبر حدسی است. ✅ موضع گیری های مختلف فقهاء در مقابل شهرت فتوایی: 1⃣ شهرت فتوای اقبالا و اعراضا تأثیر در فتوای ما دارد. 2⃣ شهرت فتوایی فقط اقبالا در فتوای ما تأثیر دارد. 3⃣ شعرت فتوایی فقط اعراضا در فتوای ما تأثیر دارد. 4⃣ شهرت فتوایی اعراضا و اقبالا در فتوای ما تأثیری ندارد. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۲؛ ۶۵؛ ✅ ادله اعتبار شهرت فتوایی: 1⃣ قیاس اولویت. (که در جلسه قبل مطرح شد). 2⃣ روایت مشهوره:ماء موصوله در روایت (خذ بما إشتهر بین أصحابک) عمومیت داشته و دلالت بر حجیت هر شهرتی می کند، اعم از شهرت فتوایی و شهرت روایی. ⚡️ اشکال:درست است که ظاهر ماء موصوله عمومیت دارد، ولی از آنجا که سؤال راوی درباره تعارض دو روایت است، پس جواب امام (ع) هم فقط شهرت روایی را شامل می شود. 3⃣ روایت مقبوله:الف و لام موصوله در روایت (المجمع علیه بین اصحابک) عمومیت دارد و شامل هر شهرتی می شود، اعم از شهرت فتوایی و شهرت روایی. ⚡️اشکال:درست است که ال موصوله عمومیت دارد ولی از آنجا که سؤال راوی درباره تعارض دو روایت است پس جواب امام (ع) هم فقط شهرت روایی را حجت می شود. 4⃣ اگر سیره عقلاء بخواهد خبر واحد را به مناط افاده ظن یا اطمینان حجت کند، می توان ادعا کرد که سیره عقلاء همه امارات و از جمله شهرت فتواییه را به همان مناط افاده ظن یا اطمینان حجت می کند. ⚡️اشکال:اثبات چنین مطلبی بسیار سخت است، از کجا می خواهید ثابت کنید مناط حجیت خبر واحد، افاده ظن یا اطمینان است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۳؛ (قسمت اول) ۶۶؛ ✅ انواع خبر: 1⃣ خبر متواتر:اگر خبری آنقدر نقل شود که علم و اطمینان به مضمون خبر ایجاد شود به آن خبر متواتر گویند و در چنین خبری احتمال تبانی ناقلین بر کذب داده نمی شود. تواتر عدد خاصی ندارد و با توجه به نوع خبر و ناقل خبر و منقول الیه و شرایط زمانی و مکانی مختلف، عدد آن متغیر است. 2⃣ خبر واحد:خبری است که علم آور نمی باشد و ظنی می باشد. 3⃣ خبر مستفیض:همان خبر واحدی است که نزدیک است به تواتر برسد. ✅ مشهور:اجمالا خبر واحد از باب ظن خاص حجت است. ✅ سید مرتضی:اجماع داریم که خبر واحد حجت نیست. ✅ مسأله حجیت خبر واحد از مهمترین مسأله های علم اصول است، زیرا بیشتر احادیث ما خبر واحد می باشند. ✅ فاضل قزوینی در کتاب لسان الخواص سه معنی برای خبر واحد ذکر کرده است: 1⃣ خبر واحد:خبر غیر علمی است در برابر خبر متواتر که علمی است. 2⃣ خبر واحد:خبر ضعیف است در برابر خبر قوی. 3⃣ خبر واحد:خبر شاذ است در برابر خبر مشهور. ✅ مراد ما از حجیت خبر واحد همان خبر غیر علمی است، زیرا خبر ضعیف و خبر شاذ قطعا حجت نیستند و جایی برای نزاع در حجیت آنها وجود ندارد. ✅ عبارت (خبر الواحد) به کسر دال، ترکیب اضافی است و کلمه (الواحد) مضاف الیه برای کلمه (خبر) است یعنی خبری که ناقل آن شخص واحدی است. ✅ عبارت (الخبر الواحد) به ضم دال، ترکیب وصفی بوده و کلمه (الواحد) صفت برای کلمه (الخبر) می باشد، یعنی خود خبر صفت واحد بودن را دارد و غیر علمی است. ✅ برخی معتقدند نزاع ما در (الخبر الواحد) است نه در (خبر الواحد)، و برخی دیگر معتقدند نزاع ما در هر دو عبارت است، فتأمل. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۳؛ (قسمت اول) ۶۶؛ ✅ انواع خبر: 1⃣ خبر متواتر:اگر خبری آنقدر نقل شود که علم و اطمینان به مضمون خبر ایجاد شود به آن خبر متواتر گویند و در چنین خبری احتمال تبانی ناقلین بر کذب داده نمی شود. تواتر عدد خاصی ندارد و با توجه به نوع خبر و ناقل خبر و منقول الیه و شرایط زمانی و مکانی مختلف، عدد آن متغیر است. 2⃣ خبر واحد:خبری است که علم آور نمی باشد و ظنی می باشد. 3⃣ خبر مستفیض:همان خبر واحدی است که نزدیک است به تواتر برسد. ✅ مشهور:اجمالا خبر واحد از باب ظن خاص حجت است. ✅ سید مرتضی:اجماع داریم که خبر واحد حجت نیست. ✅ مسأله حجیت خبر واحد از مهمترین مسأله های علم اصول است، زیرا بیشتر احادیث ما خبر واحد می باشند. ✅ فاضل قزوینی در کتاب لسان الخواص سه معنی برای خبر واحد ذکر کرده است: 1⃣ خبر واحد:خبر غیر علمی است در برابر خبر متواتر که علمی است. 2⃣ خبر واحد:خبر ضعیف است در برابر خبر قوی. 3⃣ خبر واحد:خبر شاذ است در برابر خبر مشهور. ✅ مراد ما از حجیت خبر واحد همان خبر غیر علمی است، زیرا خبر ضعیف و خبر شاذ قطعا حجت نیستند و جایی برای نزاع در حجیت آنها وجود ندارد. ✅ عبارت (خبر الواحد) به کسر دال، ترکیب اضافی است و کلمه (الواحد) مضاف الیه برای کلمه (خبر) است یعنی خبری که ناقل آن شخص واحدی است. ✅ عبارت (الخبر الواحد) به ضم دال، ترکیب وصفی بوده و کلمه (الواحد) صفت برای کلمه (الخبر) می باشد، یعنی خود خبر صفت واحد بودن را دارد و غیر علمی است. ✅ برخی معتقدند نزاع ما در (الخبر الواحد) است نه در (خبر الواحد)، و برخی دیگر معتقدند نزاع ما در هر دو عبارت است، فتأمل. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۳؛ (قسمت دوم) ۶۶؛ ✅ نظرات مختلف درباره موضوع علم اصول و بررسی اینکه آیا حجیت خبر واحد مسأله اصولی است یا نه؟ 1⃣ محقق خراسانی:مسأله اصول مسأله ای است که نتیجه آن مسأله صلاحیت دارد در طریق استنباط واقع شود و از آنجا که حجیت خبر واحد در طریق استنباط واقع می شود پس مسأله اصولی است. مانند: صغری:قول زراره درباره وجوب نماز جمعه خبر واحد است. کبری:خبر واحد حجت است. نتیجه:قول زراره درباره وجوب نماز جمعه حجت است. 2⃣ مشهور:موضوع علم اصول ادله اربعه است، یعنی قرآن و سنت و اجماع و عقل. ⚡️ اشکال میرزای قمی:بر اساس نظر مشهور بحث از حجیت خبر واحد از مبادی تصدیقی علم اصول می شود نه از مسایل علم اصول؛ زیرا شما در حجیت خبر واحد از خود موضوع (سنت) بحث می کنید نه از احوال موضوع. 3⃣ صاحب فصول:ذات ادله اربعه بدون وصف دلیلیت (حجیت) موضوع علم اصول است، پس بحث از حجیت خبر واحد مسأله اصولی می شود، زیرا از احوال (حجیت) خبر واحد (سنت) بحث می کند. ⚡️ اشکال محقق خراسانی:ادعای صاحب فصول فایده ندارد، زیرا سنت همان قول یا فعل یا تقریر معصوم است و خبر واحد حاکی از سنت است و خود سنت نیست؛ پس آنچه که موضوع علم اصول است (یعنی سنت) شما از آن بحث نکردید و آنچه که از آن بحث کردید (یعنی خبر واحد) موضوع علم اصول نیست، پس (ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد). 4⃣ شیخ انصاری:بحث از خبر واحد مسأله اصولی است، زیرا در حقیقت بحث می کنیم که آیا سنت با خبر واحد ثابت می شود یا نه؟ پس از احوال سنت بحث کردیم. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۳؛ : 🔹موضوع:اسم مفعول از ماده وضع و به معنی قرار داده شده است. موضوع هر علم چیزی است که در وسط قرار داده شده و درباره حالات آن صحبت می کنیم، مثلا:موضوع علم ریاضی عدد، موضوع علم هندسه شکل، موضوع علم شیمی عنصر، موضوع علم پزشکی بدن انسان، موضوع علم فلسفه وجود و موضوع علم نحو کلمه و کلام است. 🔹مبادی:مقدمات هر علم را مبادی آن علم گویند که درباره خود موضوع و نه احوال موضوع، صحبت می کند. 🔹مبادی تصوری:درباره تعریف موضوع آن علم و تعریف واژه های مرتبط با آن علم صحبت می کند، مانند:تعریف کلمه در علم نحو. 🔹مبادی تصدیقی:قضایایی درباره موضوع علم است که تصدیق و قبول داشتن آنها برای شروع در علم به عنوان مقدمه و زمینه لازم است، مانند اینکه قبول کنیم عدد وجود دارد. 🔹مسایل:مسایل هر علم درباره احوال (عوارض ذاتی) آن موضوع صحبت می کند. 🔹عرض ذاتی:عرضی است که رابطه نزدیک و قوی با ذات دارد، مانند حمل زوجیت بر چهار، زیرا زوجیت عرض نزدیک به ذات چهار است و با ذات چهار رابطه قوی و ناگسستنی دارد. 🔹عرض غریب:رابطه نزدیک و قوی با ذات ندارد، مانند حمل حرارت بر آب؛ زیرا حرارت رابطه قوی با ذات آب ندارد و خیلی از آب ها حرارت ندارند. @alafzal1400