هدایت شده از فراخوان ها و مسأله های #پژوهشی
✍🏻معناي بحرالعلوم
«س سفيران، م مهرباني، پ پژوهش» جهت ارتباط: @malek89 لينك كانال: https://eitaa.com/joinchat/2162753628C50c2de5918
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹 آیت الله حسین نوری همدانی دام عزه (*):
🔺مرحوم پدرم ، برای درس خواندن بنده اهتمام زیاد داشت و یکی از موضوعاتی که خیلی به آن اهتمام داشت ، موضوع اتقان در درس خواندن بود، که باید خیلی پاکیزه درس بخوانم و می گفت هر چه پایه محکمتر باشد، ترقی انسان بهتر و زودتر انجام خواهد گرفت. امروز درس می گفت - از همان صف میر و مقدمات - فردا گوش می کرد و تحویل می گرفت. اگر خوب خوانده بودم ، تشویق می کرد و اگر خوب نخوانده بودم ، تنبیه.
🔹من ،از همان درس عوامل به آن طرف ، ملزم بودم هر درسی را سه مرتبه مطالعه کنم ، یک دفعه ازاول تا آخر درس ،از لحاظ صرفی ، کلمه کلمه صیغه ها را از من پس می گرفت . دفعه دوم ، همان درس را از لحاظ نحوی ، از لحاظ اعراب و جمله بندی - تجزیه و ترکیب از من تحویل می گرفت . سوم از لحاظ محتوی و مطالب ، که باید کتاب را روی هم بگذارم ،ازاول تا آخر درس ، مطلبش هر چه بوده بگویم .
✅ به طوری بود وقتی که سیوطی می خواندم ، صیغه ای نبود که ریشه اش را ندانم ، حتی قرآن را باز می کرد، ازاول صفحه ، تا آخر صفحه ، صیغه ها را باید من کلمه به کلمه بگویم ، حتی باید ریشه کلمه ها را هم فورا بگویم ، بدون معطلی. این باعث شد که در صرف و نحو، خیلی کامل پیشرفت کردم . در سال 1321 شمسی بود که ایشان من را آوردند پیش آیت الله آقای آخوند رحمة الله علیه، که در مدرسه آخوند، درس بخوانم . دو سال هم در مدرسه آخوند درس خواندم ، تا قوانین.
(*) منبع مصاحبه: مجله حوزه مرداد و شهریور 1367، شماره 27
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
هدایت شده از ألنکت الأدبیة والٱصولیة
♨️خلیل بن احمد فراهیدی
🔆از اصحاب امام محمد باقر و امام جعفر صادق و امام موسی کاظم علیهم السلام.
🔆اولین کسی که لغت را مدون کرد.
✅(قبل از ایشان منهج موضوعی بوده یعنی در موضوعات مختلف لغوی مثل اسامی شتر شیر و... رساله نوشته می شده است.)
🔆 سیبویه شاگرد خلیل بوده است،خلیل شاگرد پسر ابوالاسود دؤلی، ابوالاسودی که علم نحو را از حضرت امیر علیه السلام گرفت.
🔆دانشمندی بسیار بزرگ.
برخی قائلند از حیث نبوغ (بین ادبا) مثل خلیل نیامده.
❇️او مستقیم لغات را از بادیه گرفته است.
❇️حکایت شده زیر ناودان کعبه دعا کرد که خداوند متعال به او علمی عنایت کنند که کسی قبل ایشان در آن علم سخن نگفته باشد.
✅لذا مخترع علم عروض و قافیه ایشان است.
علمی که تمام شعرای عرب و عجم اشعار خود را طبق آن می سنجند.
🔆کتاب لغت العین اثر ایشان است.
🔆که به سبک حروف حلق می باشد.
🔆یعنی از حروف حلق کلمات را چیده اند.
💢خلیل شاگرد ناصبی داشته بنام یونس بن حبیب که روزی از خلیل می پرسد به چه دلیل علی علیه السلام امام کل بوده است؟
🔅خلیل می گوید:
♨️احتیاج الکل الیه و استغنائه عن الکل دلیل علی انه امام الکل فی الکل.
✅نکته: از آنجا که کتاب العین مستقیم از بادیه اخذ شده و از طریق سماع( مکتب بصره برخلاف کوفه که اهل قیاس بوده است) و قدیمی ترین کتاب لغت است، بسیار معتبر می باشد.
🎙از درس فقه اللغه استاد ربانی بیرجندی حفظه الله.
@alnokat
هدایت شده از ألنکت الأدبیة والٱصولیة
🔵 از علوم ادبی تا اجتهاد و تفسیر
شیخ حسین حلی ره یکی از بزرگترین شاگردان محقق نائینی و صاحب یکی از مهمترین کرسیهای درس خارج در نجف بود. یکی از شاگردانش نقل کرده است که وی آشنایی با علوم ادبی را برای اجتهاد کافی نمیدانست و معتقد بود باید در ادبیات به اجتهاد رسید. این محقق بزرگوار جدا کردن دانش تفسیر از علوم ادبی را نیز درست نمیدانست.
قيل إنّ الاجتهاد يتوقّف علي عدّة علوم: علم اللغة و الصرف و النحو و العلوم الثلاثة (المعاني، و البيان، و البديع) و ذلك لأنّه توجد في هذه العلوم نكات تقوّي المجتهد و تعينه علي استنباط الأحكام. ثمّ يقول:وَ اعْلَمْ: أنَّ هَذِهِ الامُورَ مِمَّا لا بُدَّ مِنْهَا، وَ لا بُدَّ لِلْمُتَعَلِّم الْمُرِيدِ لِلِاجْتِهَادِ أنْ يَتَعَلَّمَهَا حَقَّ التَّعَلُّم بِحَيْثُ يَصِيرُ مُجْتَهِداً فِي هَذِهِ الْعُلُومِ؛ وَ لَا يَكْتَفِي بِقرَاءَةِ كِتَابِ صَرْفٍ وَ نَحْوٍ. هَذَا مُضَافاً إلى مَدْخَلِيَّةِ هذِهِ الْعُلُومِ لِعِلْمِ الاصُولِ أيْضاً؛ لِمَا فِيهِ مِنْ رِوَايَاتٍ لَا يَتَّضِحُ الْمُرَادُ مِنْهَا إلَّا بِالتَّعَلُّمِ فِي هَذِهِ الْعُلُومِ.
و كذلك فإنّ المجتهد يحتاج إلي علم التفسير و الإحاطة بمعاني كتاب الله إذ إنّ اجتهاده متوقّف عليه. و أمّا فصل علم التفسير عن الصرف و النحو و اللغة، فغير صحيح، و إنّما التفسير عبارة عن مجموعة من العلوم المدوّنة و المنظّمة في كتاب واحد، فيصحّ أن يسمّي بدائرة المعارف. نعم لا بدّ أن يرجع المجتهد إلي الروايات الواردة في معاني الآيات للخروج عن التفسير بالرأي؛ لكنَّ هذا إنّما رجوع بالروايات، لا بكتاب الله.
📚سید محمدحسین حسینی طهرانی؛ ولاية الفقيه في حكومة الإسلام، ج1، ص: 234
هدایت شده از انجیل اهل البیت علیهمالسلام
🔹#اصطلاحات
🔸#لیت_شعری
نمونه ای از اصطلاح لیت شعری در دوکتاب ارزشمند مکاسب و کفایه
📚[المکاسب - الرابع: أنّ العقد الأوّل إنّما صحّ و ترتّب علیه أثره بإجازة الفضولی، - مجلد۳،صفحه۴۴۲]
ثمّ إنّ ما ذکره فی الفرق بین الإجازة و العقد الثانی-من کفایة الملک الصوری [۳] فی الأوّل دون الثانی-تحکّمٌ صِرف، خصوصاً مع تعلیله بأنّ الإجازة رفع للید و إسقاط للحقّ، فلیت شعری! أنّ إسقاط الحقّ کیف [۴] یجدی و ینفع مع عدم الحقّ واقعاً؟!
📚[کفایه الاصول - ینبغی تقدیم أمور: - صفحه ۴۲]
ولیت شعری إن کان قصد الآلیة فیها موجباً لکون المعنی جزئیاً، فلم لا یکون قصد الاستقلالیة فیه موجباً له؟
#اصطلاحات
#لیت_شعری
#متن_خوانی
✍استاد خزلی
✅تفقه فی الدین
🌸کارگاه قواعدمتن خوانی ودرک متن
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
💻http://eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌷🔸🌷🔸🌷🔸🌷🔸🌷🔸🌷
هدایت شده از انجیل اهل البیت علیهمالسلام
#نکات_متنی؛
#اصطلاحات؛
#واژه_تنبیه
✅ درباره اصطلاح (تنبیه) گفته شده:
1⃣ اقول: هو فی اللغه مصدر من نبهته الشیء، اوقفته علیه، او نبهت فلانا من نومه ای ایقظته.
2⃣ و فی الاصطلاح: اشاره الی شیئ غفل عنه المخاطب.
3⃣ و قیل: ما یشیر الی المذکور قبله بطریق الاجمال.
4⃣ و قیل: ما لو جرد النظر الی الابحاث السابقه یعلم الابحاث الآتیه.
5⃣ و انما یستعمل فیما تعلق به ضرب من العلم سابقا او کان فی حکمه، کما فی البدیهیات.
6⃣ او انما یستعمل حیث لا یحتاج الی الدلیل کالبدیهی و ما تعلق به علم سابقا فی حکمه.
7⃣ و هو خبر مبتداء محذوف.
8⃣ و قیل لا محل له من الاعراب لانه بمنزله البیاض بین المسالتین.
📗 حاشیه جونگی، ص ۹۴.
✍استاد سلیمانیان
✅تفقه فی الدین
🌸کارگاه قواعدمتن خوانی ودرک متن
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
💻http://eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌷🔸🌷🔸🌷🔸🌷🔸🌷🔸🌷
@alafzal1400
#آیت_الله_سیستانی؛
#حاج_قاسم_سلیمانی؛
✅ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در نامه خود به رهبر معظم انقلاب در هنگام اعلام پایان سیطره داعش نوشت:
🔹آنچه پس از لطف خداوند سبحان و عنایت خاص رسول معظم اسلام (صل الله علیه و آله) و اهل بیت گرانقدرش باعث شکست این توطئه سیاه و خطرناک گردید:
🔹رهبری خردمندانه و هدایت های حکیمانه حضرت مستطاب عالی و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیستانی بود که موجب بسیج کلیه امکانات برای مقابله یا این طوفان مسموم گردید.
📗 ویژه نامه روزنامه جام جم، روایت نصر، ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹، ص ۷۳.
@alafzal1400
هدایت شده از اندیشانه
📌حمایت آیت الله العظمی #خوئی از انتخاب #جمهوری_اسلامی
این #نامه به زبان #فارسی و در ربیعالثانی سال ۱۳۹۹ قمری مقارن با فروردین ماه ۱۳۵۸ خورشیدی به رشته تحریر درآمده است:
شکر و سپاس بی حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور #ایران در اثر مجاهدات و فداکاری های خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رای خود را اظهار دارند و در این زمینه رای اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت #شیعه اثناعشری می باشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد.
توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
ابوالقاسم الموسوی الخوئی
۲۸ /ع۹۹/۲ هجری قمری
👇👇
🌻 @ahlebait110