💢 لعنت بر کسانیکه مانع عمل خیر میشوند...
✅امام صادق(علیه السلام):
خدا #لعنت کند کسانی را که راه نیکیکردن را میبندند؛ یعنی کسی که به وی خوبی میشود، اما او #ناسپاسی میکند و در نتیجه، نیکوکار را از نیکی کردن به دیگران باز میدارد.
📚الاختصاص، صفحه ۲۴۱
✅مصادیق این روایت در جامعه زیاد است. مثل کسانی که پول قرض میگیرند ولی برنمیگردانند.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ هالیوود و اشارهٔ مستقیم و واضح به شستشوی مغزی و
کنترل ذهن افراد از طریق رسانه..
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
4_6039636028711515800.mp3
717K
⁉️آیا افراد گنهکار هم امیدی به قرار گرفتن در زمره یاران حضرت دارند ؟
#ابراهیم_افشاری
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
#حقوق_مردم_بر_حکومت چیست؟
ایجاد حکومت عدل و حمایت از حقوق مستضعف، از ویژگی های حکومت مطلوب است. در اندیشه سیاسی امام علی علیه السلام، حکومت، امین و حافظ منافع و حقوق مردم است.
📌حق انتخاب
از دیدگاه حضرت علی علیه السلام، لازمه حق داشتن مردم در حکومت و برگزیدن حاکمان، حق انتخاب حکومت و حاکم است. آن حضرت با اشاره به این حق می فرماید: «ای مردم! همانا حکومت متعلق به شماست و دیگران در آن حق ندارند؛ مگر کسانی که شما حکومت را به آنان واگذار کنید.»
📌حق نظارت و انتقاد
امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: «ای مردم! از گفتار حق و مشورت عادلانه دریغ نکنید؛ زیرا من از خطا مصون نیستم؛ مگر اینکه خداوند یاری ام کند.»
در مکتب علوی، آگاهی از امور کشور، حق مردم است و روشن ساختن افکار عمومی و پاسخ به پرسش ها و شبهات مردم، وظیفه حاکم شمرده می شود.
حضرت در کلامی دیگر از مردم می خواهد بر اعمال حاکمان و نمایندگانش، مانند ابن عباس که شخصیتی علمی و مفسر قرآن بود، نظارت کنند و در صورت دیدن خلاف، آن حضرت را آگاه سازند. امیر مومنان علی علیه السلام، از نقد و اندرز مردم استقبال می کرد و از مردم می خواست برای رشد حکومت، نصیحت های خود را پیوسته و آشکار و پنهان به گوش آن حضرت برسانند.
📌پرهیز از خشونت
حضرت علی علیه السلام مصلحت حکومت را خودداری از ستمگری می دانست. در نامه حکومتی اش به مالک اشتر چنین هشدار می دهد:
«همواره دادگستر باش و از خشونت بپرهیز؛ چرا که خشونت، مردم را به گریز از کشور و جلای وطن می کشاند و ستم، مردم را به شمشیر فرا می خواند.»
📌عدالت و حمایت از طبقه مستضعف
ایجاد حکومت عدل و حمایت از حقوق مستضعف، از ویژگی های حکومت مطلوب است. در اندیشه سیاسی امام علی علیه السلام، حکومت، امین و حافظ منافع و حقوق مردم است. آن حضرت در این باره می فرماید:
«حق شهروندان بر حاکم این است که بدانی آنان که رعیت و زیردست تو قرار گرفتند، به علت ضعف آنها و قدرت توست. پس باید با آنان عادلانه رفتار کنی»
امام علی علیه السلام، خود را به توزیع عادلانه ثروت ملی و غنائم ملزم می داند، و به یکی از فرماندارانش چنین دستور می دهد: «عدالت پیشه کن و از کج روی، بی انصافی، ستم و اعمال فشار بپرهیز؛ زیرا بی انصافی، موجب آوارگی [فرار مغزها] و ستم و خشونت، سبب برخورد با شمشیر [رویارویی فیزیکی حکومت و مردم] می شود.»
امیرمومنان علی علیه السلام، به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، جامعه ای را که در آن حق ضعیف به آسانی از ستمگر ستانده شود، جامعه پاک و مقدس می خواند. آن حضرت در منشور حکومتی اش درباره مستضعفان، به ویژه یتیمان و سال خوردگان سفارش می کند و از مالک می خواهد بخشی از بیت المال را به آنان اختصاص دهد و نگذارد حکومت و قدرت، وی را از رسیدگی به امورشان باز دارد.
📌رفتار انسانی با مردم
از حقوق مسلّم مردم، رفتار نیک و گشاده رویی حاکم است. حضرت علی علیه السلام با اشاره به حقوق مردم در نوع رفتار حاکم با مردم می فرماید: «همانا از حقوق مردم در برابر حاکم این است که حاکم، برای همت و فضلی که بدان نایل شده است، رفتارش را با مردم تغییر ندهد و با افزونی نعمت های الهی، نزدیکی و عطوفتش را با برادران دینی اش بیشتر کند. ای مالک! مهربانی، رحمت و محبت به مردم را در قلبت جای ده! مبادا برای آنان مانند جانوری درنده باشی و خوردن حقوقشان را غنیمت شماری؛ زیرا آنان دو دسته اند: یا برادر دینی تو هستند یا در آفرینش همانندت به شمار می آیند.»
حضرت در کلامی از مردم می خواهد بر اعمال حاکمان و نمایندگانش، مانند ابن عباس که شخصیتی علمی و مفسر قرآن بود، نظارت کنند و در صورت دیدن خلاف، آن حضرت را آگاه سازند.
از دیگر حقوق مردم آن است که حاکم، امکان گفت وگوی مستقیم با مردم را فراهم کند.
امیرمومنان علی علیه السلام در این باره می فرماید: «در ارتباط با مردم، جز زبانت نماینده ای و جز چهره ات، مانع و فاصله ای نداشته باش! مبادا مانع دیدار نیازمندی با خود شوی!»
📌آگاهی از امور کشور، حق مردم است
در مکتب علوی، آگاهی از امور کشور، حق مردم است و روشن ساختن افکار عمومی و پاسخ به پرسش ها و شبهات مردم، وظیفه حاکم شمرده می شود. حکومت و دولتمردان، همواره در معرض انواع شایعه ها و اتهام ها قرار دارند. این آفت در حکومت های دینی به تهدید اصل حکومت و خدشه دار ساختن قداست دین می انجامد. آگاه ساختن مردم، این خطر را از میان می برد و شایعه سازان و دشمنان دین را ناکام می سازد. امیرمومنان علی علیه السلام در این باره می فرماید:
«اگر شهروندان به تو گمان ستمگری بردند، عذر و بی گناهی خود را آشکار و ثابت کن و شایعات را با ارائه دلیل، روشن و نابود ساز.»
منابع:
- نهج البلاغه، خطبه ١٩٢، ٢١٢، ٢٠٧، ٣٤. نامه ٥٣. ٥٠. ٦٧.
- وسائل الشیعه، ج ١١، ص ١٣٤.
- اصول کافی، ج ١، قصار ٤٦٨.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️پیامبر صلی الله علیه وآله:
يَا عَلِيُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَيْرِي وَ غَيْرُكَ وَ مَا عَرَفَكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ غَيْرُ اللَّهِ وَ غَيْرِي.
🔸ای علی، هیچکس خدا را آنطور که باید، نشناخته جز من و تو .
و هیچکس تو را آنطور که باید، نشناخته جز خدا و من.
📚 مناقب (لابن شهرآشوب)، ج۳،ص۲۶۸.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️طوفان سهمگین گرد و غبار
چین❗️
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
1_193312990_160170080624.pdf
8.34M
بحارالانوار
جلد 49
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
⭕️حقوق دولت بر مردم از زبان مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام):
✅قسمت دوم✅
3⃣(و الاًجابة حین أدعوکم) هنگام فراخوانی آمادگی کامل خود را نشان دهید:
سومین حق دولت بر ملت، اجابت بدون تعلل است. دولت هرگاه در نیازهای خود بویژه در رفع مشکلات، مردم را به همکاری فرا خواند، باید همگی، هر کس به اندازه وُسع و توانایی خود، این دعوت را لبیک گوید. دولت بهتنهایی و بدون کمک مردمی نمیتواند در رفع مشکلات موفق شود تا آنگاه که آحاد و گروههای مردمی، با تمامی توان او را یاری رسانند. و هرگز بهانهجویی نکنند و از انجام خدمات محوله سر باز نزنند. همانگونه که بنیاسرائیل در برابر فرمان حضرت موسی عذرتراشی کردند و گفتند: «فاذهب أنت و ربک فقاتلا اًنا هاهنا قاعدون». (تو و خدایت در رفع مشکلات بکوشید، ما اینجا آرمیدهایم تا آنگاه که راه هموار شد با تو میآییم).
زیرا سخت از مشکلات پیش آمده هراسیده بودند «اِن فیها قوماً جبارین» (گروهی گردنکش در پیش رو داریم) یعنی: مشکلات بسیار دشوار سر راه داریم و ما توان همکاری در رفع آنها را نداریم. و بدین بهانه رسوا، از همکاری با رهبر دلسوز خود حضرت موسی، سر باز زدند.
4⃣ اِطاعت کامل. بدین معنا:
پس از آنکه مردم، دولت را صالح دانستند و با او پیمان بستند، بایستی در تمامی برنامهریزیهای دولت - که حتماً در جهت تأمین مصالح امت و با مشورت با کارشناسان مردمی و با اخلاص پیریزی شده - فرمانبردار باشند. و هرگونه تعلل در انجام دستورات پذیرفته نیست.
❗️حفظ و حراست از نظام در صورتی است که همگان در اجرای آن بکوشند. مردم به دولت مورد پسند خود رأی اعتماد دادهاند تا در جهت رفاه و سعادت آنان بکوشد ، آنگاه شایسته نیست که در اجرای برنامهها وی همکاری نشان ندهند. و اگر خللی دیدند باید تذکر دهند، نه آنکه از انجام آن تعلل ورزند. حفظ نظام ایجاب میکند تا تمامی برنامههای ارائه شده از جانب دولت خدمتگزار، موبهمو اجرا گردد و مردم، کاملاً گردن نهند. نه آنکه به بهانههایی - که غالباً جنبه مصلحتاندیشی شخص دارد - شانه خالی کنند و احیاناً بر خلاف مصلحت عامه رفتار کنند، چه رسد به آنکه کارشکنی کنند. از این مسأله مالیات که اگر در اجرای دقیق آن کوتاهی شود، مایه تضعیف دولت میگردد و در اجرای برنامههای محوله در ابعاد مختلف سیاستگذاریها ناتوان گشته، گاه به سقوط انجامد. و مفاد آیه «و أنفقوا فی سبیل ا و لا تلقوا بأیدیکم اًلی التهلکه» تذکر همین مطلب بود.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت؟!(9/تکویر)
به کدامین گناه کشته شدند؟!
❌جنایت فجیعی که کسی به خاطرش مجازات نمیشه!
📹 باورت میشه هر روز تو ایران کلی آدم بیگناه، بیسروصدا کشته میشن و کسی هم ازشون حرفی نمیزنه!؟
#جاهلیت_مدرن
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌دو ماجرای جالب از آیت الله قاضی استاد عرفان آیت الله #بهجت
#کلیپ_صوت_مذهبی #نشر_دهید
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
امام على عليه السلام :
دلهاى خود را از كينه پاك كنيد؛ زيرا كينه مرضى مُسرى است.
عنه عليه السلام :طَهِّرُوا قُلوبَكُم مِن الحِقدِ ؛ فإنّهُ داءٌ مُوبئٌ . .
🔹ميزان الحكمه ،ج ٩، ص ۵١٩
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝