🌸 یـا الله:
كَيْفَ يَسْتَطيعُ اَنْ يَهْرُبَ مِنْكَ مَنْ لاحَيوةَ لَهُ اِلاّ بِرِزْقِكَ؟
چگونه قدرت دارد از تـو فرار كند كسى كه جز به روزيت زنـده نيست؟
#صحیفه_سجادیه،دعای۵۲
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
👁🗨 #خروج_دجــال، #بزرگترین_فتنه_آخرالــزمان
🔻🔹قسمــت دوم🔹🔻
#دجال_در_روایات
با نگاهی اجمالی به مجموعه روایتهایی که در زمینه خروج دجّال و رویدادهای وابسته به آن نقل شده است، با موضوعها و سرفصلهای متعدّدی روبهرو می شویم که بررسی کامل همه آنها نیازمند پژوهشی ژرف و گسترده است. در این مجال اندک، برخی از این موضوعها و سرفصلها را بررسی میکنیم.
🔰🔰🔰🔰
الف) حتمی بودن خروج دجّال:
✴️ در روایات متعدّدی بر گریزناپذیر بودن خروج دجّال، به عنوان یکی از رویدادهای آخرالزّمان یا نشانههای قیامت، تأکید شده است. از جمله در روایتی که امیرمؤمنان علی(ع) از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل میکند، میخوانیم: «پیش از ساعت [قیامت] ده رویداد گریزناپذیر است: [خروج] سفیانی، [خروج] دجّال و...».[6]
در برخی روایات حتمی بودن خروج دجّال به مانند حتمی بودن ظهور امام مهدی(ع) دانسته شده و انکار آن کفر به شمار آمده است. از آن جمله میتوان به روایت نبوی زیر اشاره کرد: «هر کس خروج مهدی را منکر شود به آنچه بر محمّد نازل گشته، کافر شده است و هر کس نزول عیسی را منکر شود کافر شده و هر کس خروج دجّال را انکار کند، کافر شده است».[7]
ب) بزرگی فتنه دجّال:
✴️در بسیاری روایات بر این موضوع تأکید شده که فتنه دجّال، فتنهای بزرگ و بیمانند است. براساس یکی از این روایات، پیامبر اعظم(ص) در یکی از خطبههای خود میفرماید:
«ای مردم! بر روی زمین فتنهای بزرگتر از فتنه دجّال نبوده است، خدای تعالی هیچ پیامبری را برانگیخته، مگر اینکه امّتش را از او برحذر داشته است».[8] در روایت دیگری، در همین زمینه از پیامبر(ص) چنین روایت شده است: «از آفرینش آدم ـ درود خدا بر او باد ـ تا برپایی قیامت، امری بزرگتر از دجّال نبوده است».[9]
ج) هشدار همه پیامبران درباره خروج دجّال:
✴️خطر دجّال برای جوامع بشری چنان گسترده و ویرانگر است که همه پیامبران الهی درباره آن هشدار داده و پیروان خود را از او برحذر داشتهاند. پیامبر گرامی اسلام در این زمینه میفرماید: «هیچ پیامبری نبوده است مگر اینکه پیروانش را از دجّال بر حذر داشته است».[10]
د) ضرورت پناه بردن به خدا از شرّ دجّال:
✴️در روایات فراوانی بر ضرورت پناه بردن به خدا از شرّ فتنه دجّال سفارش شده است. از جمله در روایتی، از پیامبر گرامی اسلام(ص) چنین نقل شده است: «هر یک از شما هنگامی که از تشهّد پایانی فارغ شدید، باید که از چهار چیز [به خدا] پناه برید: از عذاب جهنّم، از عذاب قبر، از فتنه زمان زندگی و مرگ و از شرّ مسیح دجّال».[11] در برخی روایات نیز توصیههایی برای در امان ماندن از شرّ فتنه دجّال شده است، از جمله در یکی از روایات نبوی میخوانیم: «هر کس ده آیه ابتدایی سوره کهف را حفظ کند، از فتنه دجّال در امان میماند.[12]
ادامه دارد...
📚پی نوشت ها:
6. شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص 436، ح 426؛ محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 209، ح 48.
7. فرائد السمطین، ج 2، ص 334، ح 585.
8. ابن حماد، الفتن، ج 2، ص 517، ح 1446.
9. همان، ص 518، ح 1450.
10. احمد بن حنبل، مسند، ج 5، ص 221.
11. همان، ج 2،ص 237. محمّد بن مسلم، صحیح، ج 1، ص 412، باب 25، ح 588.
12. صحیح مسلم، ج 1، ص 555، ح 809
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #مسئولان در حکومت امام زمان(عج) چگونه رفتار خواهند کرد؟
چه قدر #حقوق میگیرند⁉️
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
⭕️علت #اهانت و #فحاشی برخی افراد به دین و مقدسات⁉️
🌀⬇️🌀⬇️🌀⬇️
🔳بدیهی است که همگان موافق نخواهند بود و مخالفت با مقدسات نیز علل میتواند علل متفاوتی داشته باشد که عمدتاً ریشه در #عدم_اطلاع کافی از یک سو و #هوای_نفس از سوی دیگر دارد.
اما «اهانت و فحاشی» با مخالفت، انتقاد، سؤال و شبهه متفاوت است که به غیر از جهل و هوای نفس، نمود بیتربیتی، بیحرمتی، لجاجت، عناد و بغض نیز میباشد.
🔳خداوند متعال خود راجع به برخی از بندگانش میفرماید، آن قدر #بغض دارند که هر گاه سخن از خدای واحد و احد به میان میآید، قلبشان مشمئز میگردد:
✨«وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَبِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ» (الزّمر، 45)
ترجمه: چون خدا به تنهايى (به وحدانیت) ياد شود ،دلهاى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند #منزجر میگردد و چون كسانى غير از او ياد شوند بناگاه آنان شادمانى مىكنند.
✨و نیز میفرماید: افسوس بر این بندگانی که هر گاه برای آنان پیامبری، راهنمایی، روشنگری، هدایت کنندهای و خبری کمالبخش میآید، فقط #مسخره میکنند:
✨«يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُون» (یس، 30)
ترجمه: دريغا بر اين بندگان هيچ فرستادهاى بر آنان نيامد مگر آنكه او را #ريشخند میكردند.
#روش_برخورد_با_اهانت_کنندگان
🔳 بدیهی است که نمیتوان یک روش یا نسخهی ثابت جهت برخورد با این گونه افراد یا موارد بیان داشت، چرا که هر شخصی، هر جمعیتی، هر موقعیتی، هر هدفی و ... متفاوت است، به ویژه با توجه به این که ما نباید در مواجه با مخالفتها و احیاناً بیادبیها و اهانتها، متقابلاً اسیر هوای نفس خودمان بشویم.
*⃣ #الف – گاه ممکن است لازم باشد که انسان با #سعهی_صدر، متحمل این شنیدهها گردد و با منطق و نرمی او را از فحاشی باز دارد تا مرتکب گناه بیشتری نشود. و ابتدا به او متذکر گردد که مخالف بودن با فحاشی، هتاکی و مسخره کردن متفاوت است و البته عواقب سختی دارد که دامنگیر خواهد شد.
*⃣ #ب – گاه ممکن است لازم باشد که انسان به #شدت برخورد کند و شخص بیادب، هتاک، مفتر و لجوج را سر جایش بنشاند. البته نه با انجام خلافی متقابل.
*⃣ #ج – گاهی لازم است انسان، فرد یا جمع را از موضع فحاشی، به #بحث بکشاند و چون لجاج دارند، بحث به جدل کشیده میشود. در اینجا لازم است به بهترین شکل و منطقی با او جدل شود و البته قصد و جهت جدل باید به سمت دعوت او به حق باشد.
✨«ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِوَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» (النّحل، 125)
ترجمه: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوهاى] كه نيكوتر است مجادله نماى در حقيقت پروردگار تو به [حال] كسى كه از راه او منحرف شده داناتر و او به [حال] راهيافتگان [نيز] داناتر است.
*⃣ #د – گاهی در جمعی که مشغول به فحاشی و مسخره کردن شدهاند، باید #تذکر داده شود و اگر نشد، انسان سعی کند موضوع بحث را عوض کند تا از این #فضای_معصیت خارج شوند و اگر نشد، خودش مجلس را به اعتراض ترک نماید:
✨«وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُفَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» (الأنعام، 68)
ترجمه: و چون ببينى كسانى [به قصد تخطئه] در آيات ما فرو میروند از ايشان روى برتاب تا در سخنى غير از آن درآيند و اگر شيطان تو را [در اين باره] به فراموشى انداخت پس از توجه [ديگر] با قوم ستمكار منشين.
🔳بدیهی است اگر کسی به فحاش و دشمن احترام گذاشت و یا بر اثر خود کم بینی با آنان همراهی کرد و یا به خاطر روی #دربایستی سکوت کرد و در جمع آنها باقی ماند، خودش نیز از آنان خواهد بود»
«وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللّهِ يُكَفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا» (النساء، 140)
ترجمه: و البته [خدا] در كتاب [قرآن] بر شما نازل كرده كه هر گاه شنيديد آيات خدا مورد انكار و ريشخند قرار مىگيرد با آنان منشينيد تا به سخنى غير از آن درآيند چرا كه در اين صورت شما هم مثل آنان خواهيد بود، خداوند منافقان و كافران را همگى در دوزخ گرد خواهد آورد.
ادامه دارد...
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
💢چهار عامل سقوط و انحطاط یک جامعه از نظر قرآن
#شهید_مطهری
🔸آنچنان که از قرآن مجید استنباط کردهام چهار عامل است که عامل فنای اقوام است و نقطه مقابل آنها عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگری هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم:
۱⬅️ ظلم و بیعدالتی
۲⬅️ فساد اخلاق
۳⬅️ تفرق و چند دستگی
۴⬅️ ترک امر به معروف و نهی از منکر
📚پانزده گفتار، ص311
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
💚 مولا علـی علیه السلام:
✨فَکَيْفَ بِالْعَائِبِ الَّذِي عَابَ أَخَاهُ وَعَيَّرَهُ بِبَلْوَاهُ ! أَمَا ذَکَرَ مَوْضِعَ سَتْرِ اللهِ عَلَيْهِ مِنْ ذُنُوبِهِ مِمَّا هُوَ أَعْظَمُ مِنَ الذَّنْبِ الَّذِي عَابَهُ بِهِ ✨
🔸چگونه آن #عيب_جو بر برادر خود عيب مى گيرد، و او را به خاطر بلايى که گرفتار شده است سرزنش مى کند، (در حالى که خودش کانون آن عيب هاست، و خدا به لطفش بر آن پرده افکنده است) آيا به خاطر نمى آورد که آنچه را خدا از گناهان او #مستور داشته، (شايد) بزرگتر از گناهى است که بر ديگران عيب مى گيرد.
📚 #نهج_البلاغه ،خطبه ۱۴۰
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
👁🗨 #خروج_دجــال، #بزرگترین_فتنه_آخرالــزمان
🔻🔹قسمــت سوم🔹🔻
#ویژگیهای_دجـال
🔰پیش از بررسی ویژگیهایی که در روایات برای دجّال برشمرده شده، لازم است یادآور شویم که در منابع روایی شیعه برخلاف منابع اهل سنّت، کمتر به موضوع دجّال پرداخته شده است تا آنجا که در کتابهایی مانند «الکافی» ثقـة الاسلام کلینی(ره)، کتاب «الغیبـة» نعمانی(ره) و «الإرشاد» شیخ مفید(ره) که در آنها روایات فراوانی در مورد نشانههای ظهور نقل شده، حتی یک روایت هم درباره دجّال نیامده است و مجموع روایاتی که در «کمالالدّین و تمام النّعمه» شیخ صدوق (ره) و کتاب «الغیبـة» شیخ طوسی (ره) دراینباره نقل شده است، به ده مورد هم نمیرسد.
🔰 افزون بر این، بیشتر روایتهایی که از طریق اهل سنّت درباره دجّال و ویژگیهای او نقل شده گرفتار ضعف سند یا #افسانه_پردازی و بیان مطالب عجیب و غریب و دور از ذهن است.
🔰با توجّه به مطالب یاد شده، برخی از نویسندگان معاصر، در اصل وجود دجّال یا ویژگیهای او تردید کرده و در نهایت معتقد به #رمزی و #کنایهای بودن ویژگیهای دجّال و انطباق نداشتن این ویژگیها بر شخص یا موجود معین و مشخص شدهاند. سید محمّد صدر، پس از آنکه دوازده ویژگی دجّال را با استفاده از روایات برمیشمارد، در بررسی این ویژگیها مینویسد: «بیتردید در اینکه اگر از مفاهیم رمزی و کنایی این عبارات صرف نظر کنیم هیچ یک از آنها را نمیتوانیم بپذیریم و نمیشود آنها را صحیح دانست؛ زیرا از نظر ضوابط سندی اکثر آنها اخبار واحدی میباشند که قابل اعتماد نیستند و اگر از ضوابط سندی نیز صرف نظر کنیم میبینم که در این روایات مطالبی اعجاز آمیز به دجال نسبت داده شده است.
🔰با اینکه وی شخصی کافر و سرکش و طاغی است و قبلاً گفتیم که #صدور_معجزه از یک شخص کافر ممکن نیست... . با وجود این نقاط ضعف، امر از دو حال خارج نیست یا باید تمامی این اخبار را مردود بدانیم یا اینکه بر یک معنای رمزی و کنایی برخلاف معنای ظاهری حمل کنیم و روشن است که حمل بر معنای رمزی از کنار گذاشتن و مردود دانستن بهتر است».[13[
🔰یکی دیگر از نویسندگان معاصر نیز پس از بیان روایات دجّال، درباره آن تردید کرده و مینویسد: «ریشه داستان دجّال را باید در کتاب مقدّس و در بیان نصاری پیدا کرد. بعد از آنکه، اکثر احادیث آن و تفصیلاتش در کتب اهل سنّت و به طرق آنهاست. به هر حال، اصل قضیه دجّال به طور اجمال، بعید نیست صحت داشته باشد، لیکن تعریفات و توصیفاتی که دربارهاش شده #مدرک_قابل_اعتمادی ندارد. پس بر فرض اینکه اصل قضیه دجّال صحت داشته باشد، اما بدون تردید با افسانههایی آمیخته شده صورت حقیقی خود را از دست داده است».[14]
🔰نویسنده کتاب «یوم الخلاص» (روزگار رهایی) نیز پیش از بررسی روایات مربوط به دجّال مینویسد: «نگارنده در مورد دجّال به نتیجه قطعی نرسیده است؛ زیرا روایاتی که در مورد دجّال نقل شده، غالباً مورد اعتماد نیستند و در ضمن آنها مطالبی هست که یقیناً جعلی هستند و متن آنها گواه است بر اینکه سخن معصوم نیست.
در این حدیثها ذوق و قریحه #جاعلین اثر گذاشته، طبق سلیقه و ذوق آنها جعل شده است و آنچه از رسول گرامی اسلام(ص) نقل شده در میان احادیث جعلی دستگاه خلافت گم شده است و تشخیص آنها بسیار دشوار مینماید».[15]
📚پی نوشت ها:
13. سید محمد صدر، تاریخ غیبت کبرا، ترجمه سيّد حسن افتخارزاده، صص 642ـ643.
14. ابراهیم امینی، دادگستر جهان، صص 225ـ226.
15. کامل سلیمان، روزگار رهایی، ترجمه علیاکبر مهدیپور، ج 2، ص 1143.
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ضرورت دور انداختن #باورهای_غلط
#استاد_قرائتی
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
33.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢گوشه ای از #قدرت_خداوند
💫یَمْحُو اللّهُ مَا یَشَاءُ وَیُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْکِتَاب💫ِ
خداوند هر چه را بخواهد، محو، و هر چه را بخواهد، اثبات میکند؛ و [ لوح محفوظ] نزد اوست!
(الرّعد/ 39).
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
#وفات_ام_البنین
💢چرا در روز عاشورا، شمر حضرت عباس(ع) را #خواهر_زاده خطاب کرد؟
آیا شمر، #دایی حضرت بود؟
✅راوى میگوید: #شمر روز عاشورا در برابر سپاه ایستاد و صدا زد: خواهرزادگانم کجایند؟ عباس و برادرانش کجا هستند؟ کسى بدو پاسخ نداد.
امام حسین(ع) بدانها فرمود: «هر چند وى فردى فاسق است ولى به او پاسخ دهید». از اینرو، عباس به سمت او رفت و فرمود: چه میخواهى؟ شمر گفت: خواهرزادگان! شما در امان هستید. عباس(ع) به او فرمود: لعنت خدا بر تو و امان تو! اگر تو #دایى ما هستى، پس چرا به ما امان میدهى؟ ولى فرزند رسول خدا را امان نمیدهى؟ برادران عباس نیز نظیر سخنان آنحضرت را تکرار کردند و بازگشتند.
از آن جهت که #مادر حضرت عباس(ع) با شمر بن ذی الجوشن هر دو از یک قبیله بودند و رسم عرب این است که به افرادی که از یک #قبیله هستند و به نوعی وابستگی با هم دارند به فرزندان آنان با نگاه فامیلی نظر میکنند، به فرزندان ام البنین خطاب به خواهر زادگان نمود
📚عمدة الطالب فی أنساب آل أبى طالب، ص 327.
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وفات_حضرت_ام_البنین
💢 ام البنین است دیگر:
#عباس بزرگ میکند بشود عصای دست #امام_حسین(ع)
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
💚امام سجاد علیه السلام:
💫اَللَّهُمَّ يا مُنْتَهى مَطْلَبِ الْحاجاتِ، وَ يا مَنْ عِنْدَهُ نَيْلُ الطَّلِباتِ، وَ يا مَنْ لايَبيعُ نِعَمَهُ بِالْاَثْمانِ.💫
بارالـها!
انتهای درخواست نیازمنـدان،
ای کسی که وسایل رسیدن به حاجات در نزد اوست.
ای کسی که نعمت هایش را با پول نمی فروشد.
#صحیفه_سجادیه،دعای ۱۳
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
💚مولا على اميرالمومنين عليه السلام:
✨لَمْ تَخْلُ مِنْ لُطْفِهِ مَطْرِفَ عَيْنٍ فى نِعْمَةٍ يُحْدِثُها لَكَ، اَو سَيِّئَةٍ يَسْتُرُها عَلَيْكَ، اَوْ بَليَّةٍ يَصْرِفُها عَنْكَ.✨
چشم بر هم زدنى از #لطف_خدا بى بهره نيستى:
⬅️در نعمتى كه بر تو ارزانى مى دارد،
⬅️يا گناهى از تو كه آن را مى پوشاند،
⬅️يا بلايى كه از تو دور مى سازد.
📚#نهج_البلاغه بخشی ازخطبهی ۲۲۳
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
👁🗨 #خروج_دجــال، #بزرگترین_فتنه_آخرالــزمان
🔻🔹قسمــت چهارم🔹🔻
#مهمترین_ویژگیهای_ظاهری_و_رفتاری دجّال
✴️ براساس روایات، 👈کافر بودن، 👈ادّعای پروردگاری کردن، 👈درنوردیدن سراسر جهان، 👈عمر طولانی داشتن، 👈یک چشم بودن و... از مهمترین ویژگیهای دجّال است.
برای روشنتر شدن این ویژگیها، چند روایت را که در این زمینه وارد شده است، بررسی میکنیم.
👇👇👇👇
✴️در یکی از احادیث نبوی، دجّال اینگونه توصیف شده است: «من درباره دجال با شما سخن گفتم و بیم آن دارم که شما آن درک نکنید. مسیح دجّال مردی کوتاه قد با پاهایی فاصلهدار و مویی پیچان (مجعّد) است، یک چشم بیشتر ندارد و چشم دیگر او به طور كلّی محو شده و هیچ برآمدگی و فرو رفتگی از آنان باقی نمانده است. اگر [امر او] بر شما مشتبه میشود بدانید که پروردگار شما یک چشم نیست و شما هرگز پروردگار خود را نمیبینید تا اینکه از دنیا بروید».[١٧]
✴️دراینباره همچنین از پیامبر اعظم(ع) نقل شده است که فرمود: «دجّال کسی است که چشم چپ او نابیناست و در میان پیشانی او نوشته شده است: کافر. بر چشم او ناخنكی بزرگ است». [18]
✴️ در روایت نبوی دیگری که در منابع روایی شیعه نیز نقل شده است، درباره ویژگیهای دجّال چنین میخوانیم: «ای مردم! خداوند پیامبری را به رسالت مبعوث نکرد جز آنکه قومش را از دجّال ترسانید و خدای تعالی آن را تا به امروز بر شما تأخیر انداخته است و اگر امر بر شما مشتبه شد بدانید که خداوند یک چشم نیست و دجّال بر حماری که فاصله بین دوگوشش یک میل است خروج میکند و بیشتر پیروان او یهود و زنان و اعرابند و به همه کرانههای زمین جز مکّه و دو حومه آن و مدینه دو حومه آن درآید.[19]
✴️در روایتی که از امیرمؤمنان(ع) نقل شده است، آن حضرت در پاسخ «اصبغ بن نباته» که از آن حضرت درباره ویژگیهای دجّال پرسیده بود، میفرماید: «دجّال صائد بن صائد [صید] است و بدبخت کسی است که او را تصدیق کند و نیک بخت کسی است که او را تکذیب نماید. چشم راستش ممسوح [نابینا] است و چشم دیگرش که بر پیشانی اوست آنچنان میدرخشد که گویی ستاره سحری است و در آن علقهای است که با خون در آمیخته و میان دو چشمش نوشته شده است: «کافر» و هر کاتب و بیسوادی آن را میخواند و در دریاها فرو میرود، آفتاب با او حركت میكند و در مقابلش كوهی از دود است و پشت سرش كوه سفیدی است كه مردم آن را طعام پندارند. در قحطی شدیدی در حالی كه بر حمار سپیدی كه فاصله هر گامش یك میل است، سوار شده خروج میكند و زمین منزل به منزل زیر پایش در نوردیده شود و بر آبی نگذرد جز آنكه تا روز قیامت فرو رود و با صدای بلندی که جن و انس و شیاطین در شرق و غرب عالم آن را میشنوند، میگوید: «ای دوستان من! به نزد من آیید، من کسی هستم که آفرید و هماهنگی بخشید و اندازهگیری کرد و راه نمود. من پروردگار والای شما هستم». در حالی که آن دشمن خدا دروغ میگوید. او یک چشمی است که غذا میخورد و در بازارها راه میرود و پروردگار شما یک چشم نیست و غذا نمیخورد و راه نمیرود و زوالی ندارد».[20]
📚پی نوشت ها:
١٧. الفتن، ج 2، ص 519، ح 1454.
18. الفتن، ج2، ص 519، ح 1455.
19. شیخ صدوق، کمالالدّین و تمام النّعمه، ترجمه منصور پهلوان، ج 2، ص 319، بحارالانوار، ج 52، صص 193-194.
20. کمالالدّین و تمام النّعمه ،ج2، صص 313ـ314.
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سوال یک دانشجو از استاد ازغدی
آیا بعد از گذشت ۴۰ سال ، چیزی از #محتوای_انقلاب مونده ⁉️
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
⭕️علت #اهانت و #فحاشی برخی افراد به دین و مقدسات⁉️
🌀⬇️🌀⬇️🌀⬇️
#روش_برخورد
*⃣ #ﻫ – گاهی شخص هتاک، آن قدر #جاهل است که هیچ گونه عکسالعملی، جز نتیجهی سوء، حاصلی نخواهد نداشت؛ در چنین شرایطی باید اصلاً محل نگذاشت و رد شد و برای نجاتشان دعا کرد. این از ویژگیهای «عباد الرّحمن» است و هر کسی توفیق و توان آن را ندارد؛ چنان چه شخصی که مالک اشتر را نمیشناخت، به او فحش داد و بعد فهمید کیست و از ترس دنبالش رفت تا عذر خواهی کند، اما دید او در مسجد است و این جاهل و فحاش را دعا میکند:
✨«وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» (الفرقان، 63)
ترجمه: و بندگان خداى رحمان كسانىاند كه روى زمين به فروتنى راه مىروند، و چون جاهلان [به ناروا] خطابشان كنند، سلام گويند [و در گذرند].
🔳مرحوم علامه طباطبایی (ره) در ذیل این آیه: «صفت دومى كه براى مؤمنين آورده اين است كه، چون از جاهلان حركات زشتى مشاهده مىكنند و يا سخنانى زشت و ناشى از جهل مىشنوند، #پاسخى_سالم میدهند، و به سخنى سالم و خالى از لغو و گناه جواب مىگويند، شاهد اينكه كلمه سلام به اين معنا است آيه
✨ «لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا تَأْثِيماً إِلَّا قِيلًا سَلاماً سَلاماً - (الواقعه، 26)» میباشد، پس حاصل و برگشت معناى اين كلمه به اين است كه: بندگان رحمان، جهل جاهلان را با جهل مقابله نمیكنند.» (المیزان)
*⃣ #و – خلاصه آن که افراد و اهداف متفاوت هستند و نمیشود یک روش بیان نمود. گاهی کسی در حال فتنه است و البته هتاکی و فحاشی نیز میکند و افترا هم میبندد و ممکن است حکمش از طرف حاکم شرع، #قتل باشد (مثل سلمان رشدی)، گاهی ممکن است کسی از بد روزگار به تنگ آمده است و جوّسازیهای دشمنان سبب گردیده تا دوستان را دشمن و عامل گرفتاریهای خود دیده باشد، خُب باید صرف نظر از فحاشیاش، دید مشکل او چیست و در حد امکان برطرف نمود.
#یک_حکایت:
📝به امام حسن مجتبی علیهالسلام در زمان حکومتش خبر دادند که یک کشاورزی ورد زبانش فحش به علی و آل او (علیهم السلام) است. فرمود: برویم ببینیم چه میگوید و چرا؟ همه گمان کردند که لابد اگر به حکم صبّ معصوم به قتل نرسد، دست کم به خاطر فحاشی و اهانت به ولایت و حاکم و خلیفه، به شدیدترین وجه مجازات و عقوبت خواهد شد.
حضرت تا به او رسیدند خود را معرفی کردند: «من حسن بن علی هستم»؛ و آن کشاورز عوام و جاهل شروع کرد به فحش دادن. حضرت دلجویی کردند که چه میکنی؟ کسب و کارت چگونه است و ...؟ او نیز از کمی باران، بدی محصول، خرابی بازار گفت و گرفتاریهایش را بر شمرد.
حضرت پرسیدند: اگر همه محصولت را بخرند، به چند راضی هستی و مشکلات تو مرتفع میشود؟ قیمتی داد و حضرت همه محصولش را خرید. او هم شروع کرد به گریه، عذرخواهی، ندامت و ... .
✅خلاصه باید:
👈با سعه صدر
👈اخلاق
👈بصیرت
👈علم و دقت،
شرایط را شناخت و به تناسب برخورد مفید نمود.
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
⚠️ #تلنگر و #تذکر
⛔️پراید۴۵میلیونی میخری به این امید که۵۰میلیون بفروشی؛
⛔️گوشت یخی ۳۰هزارتومانی میخری که دوبرابر بفروشی؛
⛔️دلار میخری که با چنددرصد سود بفروشی؛
⛔️از دولت میخری تا به مردم بالاتر بفروشی،
⁉️دقیقا درحال انتقام از چه کسی هستی هموطن؟!
🔰🔰🔰🔰🔰
💢اجتناب از #افزایش_کاذب_قیمت:
بازار اسلامی باید عدالت و انصاف را مراعات کند. پس بازاری مسلمان باید از افزایش کاذب قیمت ها و گران فروشی پرهیز کند.
رسول الله (ص)فرمودند:
کسی که قیمت جنسی را بالا می برد بدون آنکه قصد خرید داشته باشد، خائن است.
📚بحارالانوار، ج 103، ص 81
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
💚مولا علی علیه السلام:
🔹اگر مردم به هنگام نـزول بلاها ،و گرفته شدن نعمت ها ، با درستی نیّت در پیشگاه خدا زاری کنند ،
و با قلب های پر از محبّت از خداوند #درخواست_عفو نمایند،
آنچه از دستشان رفته باز خواهد گشت ، و هرگونه #فسادی اصلاح خواهدشد.
📚 #نهج_البلاغه ،خطبه ۱۷۸
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
👁🗨 #خروج_دجــال، #بزرگترین_فتنه_آخرالــزمان
🔻🔹قسمــت پنجم🔹🔻
#سرانجام_دجـال
❇️ در مورد سرانجام دجّال و اینکه او به دست چه کسی نابود میشود، با دو دسته روایت روبهرو هستیم.
👈🏻 در دستهای از روایات تأکید شده است که دجّال به دست حضرت مهدی(ع) کشته میشود
👈🏻 و در دستهای دیگر از روایات از حضرت عیسی(ع) به عنوان کشنده دجّال یاد شده است.
❇️در نخستین روایت دسته اول كه از امیر مؤمنان علی(ع) نقل شده است، در این زمینه چنین میخوانیم: «آگاه باشید که بیشتر پیروانش فرزندان نامشروع و اصحاب طیلسان[21] (جامههای) سبز (یا یهودیان) هستند. خداوند او را در گردنه «افیق»[22] به دست کسی که عیسی بن مریم(ع) پشت سر او نماز میخواند، سه ساعت گذشته از روز جمعه به هلاکت میرساند».[23]
❇️امام صادق(ع) نیز دراینباره میفرماید: «روز نوروز روزی است که خداوند در آن روز قائم ما اهل بیت و واپسین ولی امر را بر دجّال پیروز میگرداند و او را در کناسه کوفه به دار میزند».[24] در یکی از روایات دسته دوم، به نقل از پیامبر اعظم(ص) چنین آمده است: «در همین حالت که وی بدین گونه میگذارند، خداوند عزّوجلّ مسیح پسر مریم(ع) را برمیانگیزد و او نزد مناره سفید سمت شرقی دمشق در پوششی زرد نازل میشود در حالی که دستش را بر شانههای دو فرشته گذاشته است دنبال او میرود تا اینکه او را در نزدیکی دروازه «لدّ»[25] شرقی مییابد و او را میکشد».[26]
❇️در این زمینه، همچنین از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است که فرمودند: «دجال در امت من خارج میشود و به مدت چهل روز یا چهل سال یا چهل شب یا چهل ماه در میان آنها زندگی میکند تا اینکه خداوند عیسی بن مریم (ع) را برمیانگیزد ـ در حالی که او مانند عروة بن مسعود ثقفی است ـ و او بر دجال غلبه میکند و نابودش میسازد».[27]
❇️ با توجّه به روایات یاد شده، اظهار نظر قطعی در مورد چگونگی از بین رفتن دجّال امکانپذیر نیست و به ناچار علم آن را به خدا واگذار میکنیم.
📚پی نوشت ها:
21. «طیلسان» جامه هایی است که بدن را احاطه میکند و برای پوشیدن میبافند عاری از تفصیل و دوزندگی و آن پوششی است مدور و سبز بدون دامان که تار یا پود آن از پشم است و خواص از علما و مشایخ آن را پوشند و آن پوشش پارسیان بوده است.(لغتنامه(دهخدا)، ج10، صص 15603-15604 .
22.در لغتنامه دهخدا آمده است که «اَفیق» اسم چند محل است: ا. اسم شهری بود که در مرز و بوم یهودا و بن یامین به طرف شمال غربی اورشلیم در نزدیکی سوکوه واقع بود و الان آن را «بلند الفوقه» گویند که در آنجا اسرائیلیان از فلسطینیان شکست یافته ... تابوت عهد نیز از ایشان گرفته شد و .... ( ر.ک: لغتنامه، ج2، ص 3107.
23. بحارالانوار، ج 52، ص 194.
24. همان، ص 308، ح 84 .
25.«لدّ» روستایی در نزدیکی بیت المقدس، در سرزمین فلسطین است. دروازه لد(باب لد) در برخی روایات محل فرود آمدن حضرت عیسی(ع) معرفی شده است. مراصدالاطلاع، ج3، ص 1302.)
26. صحیح مسلم، ج 4، ص 2250، ح 7.
27. صحیح مسلم ، ج 4، ص 2258، باب 23، ح 2940؛ مستند احمد، ج2، ص 166 .
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a