🌺بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 🌺
ِ
🔹 حدیث روز🔹
🌸قال رسول الله صلى الله عليه و آله 🌸
💠إذا لَم يَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم يَنهَوا عَن مُنكَرٍ وَلَم يَتَّبِعوا الأخيارَ مِن أهلِ بَيتى ، سَلَّطَ اللّهُ عَلَيهِم شِرارَهُم ، فَيَدعوا عِندَ ذلِكَ خِيارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم؛
💠هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نيكانشان دعا كنند امّا دعايشان مستجاب نشود .
📚امالى صدوق، ص254
✅ امروز پنجشنبه
☀️ 11 - مرداد - 1397
🌙 19 -ذی القعده- 1439
✝ 2 -اوت -2018
🔷 شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری (1288-ه-ش)
✅ ذکر روز پنج شنبه : -100-
✅《لا اله الا الله الملک الحق المبین》
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 بیعت با حضرت مهدی(عج) 🌹
🌺 اولین اقدام حضرت مهدی علیه السلام در ابتدای ظهور گرفتن بیعت از یاران خود است.
«بیعت» واژه عربی از ریشه (ب ی ع) به معنای خرید و فروش و ایجاب و قبول بیع و در اصطلاح بر هم زدن کف دست راست از طرفین به نشانه ختم معامله و تسلیم است و نیز به هر عمل و رفتاری اطلاق میشود که شخص به وسیله آن فرمانبرداری خود را از شخص دیگر و سرسپردگی در برابر امر و سلطه او نشان دهد. شاید اطلاق کلمه «بیعت» به این معنا، از این جهت بود که هر یک از دو طرف، تعهّدی همچون دو معاملهگر در برابر دیگری میکردند؛ بیعت کننده حاضر میشود تا پای جان و مال و فرزند در راه اطاعتِ او بایستد و بیعت پذیر نیز حمایت و دفاع او را بر عهده میگیرد. قرائن نشان میدهد که بیعت از نوآوریهای مسلمین نیست؛ بلکه سنتی بوده که قبل از اسلام در میان عرب رواج داشت و به همین دلیل در آغاز اسلام که طائفه «اوس» و «خزرج» در موقع حج از مدینه به مکه آمدند و با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در عقبه بیعت کردند برخورد آنها با مسأله بیعت، برخورد با یک امر آشنا بود، بعد از آن نیز پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فرصتهای مختلف با مسلمانان تجدید بیعت کرد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بیعت زنان را نیز میپذیرفت، اما نه از طریق دست دادن؛ بلکه دستور میداد ظرف بزرگی از آب حاضر کنند.
سپس آن حضرت دست خود را در یک طرف ظرف فرو میبرد و زنان بیعت کننده در طرف دیگر. گفتنی است در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام که از سوی خدا نصب میشوند نیازی به بیعت نیست.
یعنی، اطاعت پیامبر صلی الله علیه و آله و امام معصوم علیه السلام منصوب از سوی او، واجب است؛ خواه بر کسانی که بیعت کرده یا نکرده باشند و به تعبیر دیگر لازمه مقام نبوّت و امامت، وجوب اطاعت است؛ همانگونه که قرآن میفرماید:
«یَا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اَطیعُوا اللّهَ وَ اَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الاَمْرِ مِنْکُمْ.» 📕 (نساء (4)، آیه 59.)
ای کسانی که ایمان آوردهاید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید. حال این پرسش پیش میآید که اگر چنین است پس چرا پیامبر صلی الله علیه و آله از یاران خود یا تازه مسلمانان، بیعت گرفت که دو نمونه آن (بیعت رضوان و بیعت با اهل مکه) در قرآن صریحاً آمده است.📕 (سوره فتح (48)، آیه 10 و 18.)
پاسخ اینکه:
بدون شک این بیعتها یک نوع تأکید بر وفاداری بوده که در مواقع خاصی انجام میگرفته است؛ مخصوصاً برای مقابله با بحرانها و حوادث سخت از آن استفاده میشده است تا در سایه آن روح تازهای در کالبد افراد دمیده شود.
البته همین امر در بیعت با حضرت مهدی علیه السلام خواهد بود که جنبه تأکید بر وفاداری دارد. یکی از کارهای نخست حضرت مهدی علیه السلام هنگام ظهور بیعت با یاران خود است.
این بیعت در مسجد الحرام و بین رکن و مقام صورت میگیرد. 📕 (کتاب الغیبة، 476.)
همچنین در روایات فراوانی نقل شده که اولین بیعت کننده با حضرت مهدی علیه السلام، جبرئیل آن فرشته مقرب الهی است.
امام باقر علیه السلام در ضمن روایتی میفرماید: «… پس نخستین کسی که با او بیعت کند، جبرئیل است.
سپس آن 313 نفر [بیعت میکنند] … 📚 (الغیبة، ص 314؛ روضة الواعظین، ص 290؛ ر.ک: الفتن، ص 183.)
پس از این بیعت ویژه، حضرت مهدی علیه السلام با دیگر یاران خود بیعت خواهد نمود.
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 امام مهدی(عج) از ديدگاه پيامبر اکرم(ص) 🌹
🌺 در کمال الدين صدوق از پيغمبر اکرم (ص) مرويست: سوگند به آن کسي که مرا به پيغمبري بر انگيخت، غايب خواهد شد قائم از فرزندان من؛ اين قراري است که خداوند با من گذاشته. بجايي خواهد رسيد که بيشتر مردم مي گويند ديگر به آن محمد نيازي نيست. عده اي در ولادت او شک خواهند کرد. هر کس زمان او را درک کرد چنگ به دين او زند، مبادا به شيطان اجازه دهد که او را به گمراهي کشاند و از دين خارج نمايد. شيطان آدم و حوا را از بهشت خارج کرد. خداوند شيطان را دوست مردمان بي ايمان قرار داده است.
📕 بحارالانوار/ ج13/ ص16
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
عشق عالمیان
🌹💐 حضرت فاطمه زهرا (س) 💐🌹 👇👇👇👇
🌹💐 حضرت فاطمه زهرا (س) 💐🌹
🌺 سليم بن قيس هلالي از جناب سلمان نقل مي کند که در آخرين لحظات زندگي حضرت رسول اکرم (ص) در محضر آن حضرت بودم که حضرت زهرا (س) وارد شد، چون وضع پدر بزرگوارش را ديد، سيل اشک از ديدگانش جاري شد، پيامبر اکرم (ص) فرمود: چرا گريه مي کني؟ عرض کرد: اي پيامبر خدا! مي ترسم که من و فرزندانم بعد از شما تباه شويم. پيامبر اکرم (ص) در حاليکه قطرات اشک در اطراف چشمان مبارکش حلقه زده بود فرمود:«اي فاطمه! مگر نمي داني که ما اهل بيتي هستيم که خداوند براي ما آخرت را برگزيده است...».«دخترم! خداوند به ما هفت امتياز داده که به احدي از اولين و آخرين نداده است: من بهترين و برترين پيامبرانم. جانشين من که شوهر توست، برترين اوصياست. شهيد ما برترين شهداست...». «سوگند به خداوندي که جانم در دست اوست، مهدي اين امت از ماست، که زمين را پر از عدل و داد کند، آن چنان که پر از جور و ستم شده باشد....
📕 سليم بن قيس/ ص 70-69
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 فواید دنیوی و اخروی نماز چیست ؟
🌺 ۱. «نماز» از واجباتی است که در قرآن کریم و روایات اسلامی بیشترین تأکید و سفارش بر آن شده و تنها واجبی است که مکلف ، حتی در حال مرگ باید آن را به جا بیاورد و تحت هیچ شرایطی نباید ترک شود و توصیه تمام انبیای الهی به امت هایشان بوده و در روز حسابرسی نیز اگر این عمل (نماز) مورد قبول واقع شود ، سایر اعمال نیز مقبول می افتد .
خداوند متعال می فرماید: «قُل لِعِبادی الّذینَ ءامنوا یقیموا الصلوة و یُنفِقوا ممّا رزقناهم.. . ; (ابراهیم ، ۳۱) به آن بندگانم که ایمان آورده اند بگو: نماز را به پا دارند و از آنچه به ایشان روزی داده ایم ، پنهان و آشکارا انفاق کنند.. . .» در جایی دیگر می فرماید: «إنّ الصّلوة کانت علی المؤمنینَ کتـباً موقوتا ; (نساء، ۱۰۳) نماز را به طور معمول انجام دهید ; زیرا نماز ، وظیفه ثابت و معینی برای مؤمنان است .»
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «اولین نگاه در روز قیامت به پرونده اعمال، نگاه به نماز است. اگر نماز بنده مورد قبول قرار گیرد ، به بقیّه اعمال نیز توجه می شود; اما اگر نماز مورد قبول قرار نگیرد، به سایر اعمال نیز توجهی نخواهد شد .»۱
امام علی(ع) فرمود: «اوصیکم بالصّلوة و حفظها فإنّها خیر العمل و هی عمود دینکم; شما را به نماز و محافظت از آن توصیه می کنم. همانا بهترین عمل نماز و ستون دین شماست .»۲
۲. خداوند در آیه های مختلف قرآن، بر وجوب نماز تصریح فرموده : «و أقیموا الصّلوة و ءاتوا الزکوة و أطیعوا الرسول لعلّکم ترحمون; (نور ،۵۶) و نماز را به پا دارید و زکات بدهید و پیامبر خدا را فرمان برید تا مورد رحمت قرار گیرید.» «اقیموا» صیغه امر است و امر نیز بر وجوب دلالت می کند .
۳. درباره علت وجوب نماز هم، مطالبی در روایات اسلامی آمده است; از جمله امام رضا(ع) فرمود: «علت تشریع نماز توجه و اقرار به ربوبیّت پروردگار و مبارزه با شرک و بت پرستی و قیام در پیشگاه پروردگار در نهایت خضوع و تواضع و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش از معاصی گذشته و نهادن پیشانی بر زمین همه روزه برای تعظیم خداوند است و نیز اینکه انسان همواره هوشیار و متذکر باشد که گرد و غبار فراموشی بر دل او ننشیند و مغرور نشود. خاشع و خاضع باشد، .. . و همین توجه به خداوند متعال و قیام در برابر او، انسان را از معاصی باز می دارد و از انواع فساد جلوگیری می کند.»۳
۴. درباره تأثیر و نتایج نماز در دنیا و آخرت، آیات و روایات زیادی وارد شده; از جمله خداوند می فرماید: «إنّ الصّلوة تنهی عنِ الفحشاء و المنکر ; (عنکبوت ، ۴۵) همانا نماز انسان را در دنیا از زشتی ها و گناه باز می دارد.»
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج مرتبه خود را در آن شستشو دهد ، آیا چیزی از آلودگی و کثافت در بدن او می ماند ؟» در پاسخ عرض کردند: «خیر» فرمود: «نماز ، همانند این آب جاری است . هر زمانی که انسان نمازی می خواند ، گناهانی که در میان دو نماز انجام شده ،از میان می رود .»۴ بنابراین نماز گناهان انسان را پاک می کند .
همچنین نماز ، غفلت زدا بوده و خودبینی و کبر را از بین می برد و پرده های غرور و خودخواهی را کنار می زند و وسیله پرورش فضایل اخلاقی و تکامل معنوی انسان است.۵
📚 ۱. میزان الحکمة، محمد محمدی ری شهری، ج ۵، ص ۳۷۴۲. میزان الحکمة، همان، ص ۳۶۸.۳. وسایل الشیعه، شیخ حرعاملی (ره)، ج ۴، ص ۸ و ۹ ۴. وسایل الشیعة، همان، ص ۱۲.۵. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج ۱۶، ص ۲۸۹ـ۲۹۴
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 پرچم حضرت مهدی هنگام ظهور 🌹
🌺 در روایات فراوانی ذکر شده که پرچم حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور، همان پرچم پیامبر اکرم (ص) است.
امام صادق (ع) فرمود: آنگاه حضرت در پاسخ شخصی که پرسید: آیا نزد او است یا اینکه برای او آورده میشود؟
فرمود: «بلکه جبرئیل آن را خواهد آورد.» بعد از آن ایشان فرمود: «با آن پرچم بر هیچ [قوم ستمگری] نمیگذرد، مگر آنکه خداوند آنها را هلاک میسازد.»
📚 (الغیبة، ص 309، ح 4؛ کمالالدین و تمام النعمة، ج 2، ص 672)
شبیه همین روایت از امام سجاد (ع) نیز نقل شده است. 📕 (بحارالانوار، ج 51، ص 135)
اهمیت این امر به قدری زیاد است که در غیبت نعمانی بابی تدوین شده با این عنوان که پرچم پیامبر بعد از جنگ جمل، باز نخواهد شد؛ مگر به دست قائم (عج).
📕 (الغیبة، ص 307.)
امام صادق (ع) درباره آن پرچم به ابو بصیر فرمود: «ای ابا محمد!
به خدا قسم آن پرچم نه از پنبه است و نه از کتان و نه از ابریشم و نه از حریر.
عرض کردم: پس از چه چیزی است؟
فرمود: از ورق (برگ) بهشتی است. رسول خدا(ص) در روز بدر آن را برافراشت و بعد آن را در هم پیچید و به علی (ع) داد. پس همچنان نزد علی (ع) بود تا هنگامی که روز بصره فرا رسید، آن را برافراشت. پس خداوند پیروزی را نصیب او ساخت. 📕 (همان)
سپس آن حضرت آن را در هم پیچید و آن اینجا نزد ما است. هیچ کس آن را نخواهد گشود تا آنگاه که قائم (عج) قیام کند و چون او قیام نمود، آن را برخواهد افراشت.»
و از علی (ع) روایت شده، آنگاه که حضرت مهدی (عج) پرچم خویش را به اهتزاز در آورد بین مشرق و مغرب برای او روشن خواهد شد.
📕 (کمالالدین و تمام النعمة، ج 2، ص 653.)
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
هدایت شده از عشق عالمیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 آثار زیارت امام رضــا (ع) 💐
🌺 با سخنرانی اســــــتاد رفـــــیعی 🌺
#پیشنهاد.دانلود
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
9d6663072f836e52d57508f93240ef8d710c3412.mp3
3.33M
🌹استاد عالی
🌸قلوب آگاه
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
a4f1fe93e407571700f191b86eefbd5107e3a050.mp3
4.75M
#منبر_صوتی کوتاه
🌷استاد رفیعی
🍃 همسر آزاری
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌺بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم🌺
ِ
🔹حدیث روز🔹
🌸 امام صادق عليه السلام 🌸
💠حُرِمَ الحَريصُ خَصلَتَينِ وَ لَزِمَتهُ خَصلَتانِ: حُرِمَ القَناعَةَ فَافتَقَدَ الرّاحَةَ وَ حُرِمَ الرِّضا فَافتَقَدَ اليَقينَ؛
💠حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در نتيجه آسايش را از دست داده است، از راضى بودن محروم است و در نتيجه يقين را از دست داده است.
📚(بحارالانوار، ج70، ص161)
✅ امروز شنبه
☀️ 13- مرداد -1397
🌙 21 -ذی القعده-1439
✝ 4 - اوت -2018
✅ ذکرروز شنبه -100-مرتبه
✅《یارب العالمین 》
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹استاد #رحیم پور ازغدی: آماده ظهور باشید اینکه می گوییم ظهور #یکدفعه اتفاق می افتد سخن گزافی نیست.
مطمئن باشید هیچ سلاحی در زمان ظهور ارزشمندتر از #پاکی نفس نیست.
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فتنههای دوست داشتنی!
📌خدا در آخرالزمان با مدیران و علمای نالایق، مدعی و خودخواه چه میکند؟!
🔻 #شرحی_بر_دعای_افتتاح
#تصویری
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
عشق عالمیان
. #احادیث
🌷پیامبر اکرم میفرمایند :
🌸 طوری نماز بخوان که انگار اخرین نماز عمرت هست.
🍃 وقتی شروع به نماز میکنی بگو این اخرین نماز من در دنیا است .
🍃و فرض کن بهشت در برابرت و آتش زیر پایت و عزرائیل پشت سرت و پیغمبران در سمت راستت و ملائکه در سمت چپت هستند.
🍃و پروردگار از بالای سرت برحالت آگاه است...👈 پس نگاه کن دربرابر چه کسی ایستاده ای و با چه کسی مناجات میکنی و چه کسی به تو مینگرد...
📚سفینة البحار جلد ۲ صفحه ۳۵
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
💐 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَان(عج) 💐
🌹 تو بيا عزيز زهرا که تو سيد جهاني
🌹 که تو هم بهار مردم که تو هم بهار جاني
🌷 تو بيا که چشم مردم به ره عنايت توست
🌷 که تو هم طبيب دلها که تو نور ديدگاني
🌹 تو بيا که جان فدايت اي ذخيره الهي
🌹 که تو نور روشن حق که تو مشعل زماني
🌷 تو بيا که بسته درها پشت در نشسته دلها
🌷 که تو بابي از خدايي که تو درها بگشايي
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 برخاستن هنگام شنیدن لقب قائم 🌹
🌺 یکی از وظایف عاشقان و شیفتگان حضرت ولی عصر علیه السلام، آن است که چون به یاد او میافتند و یا نام آن حضرت را میشنوند، نسبت به ایشان اظهار ارادت نموده، قیام کنند و از جای خود به پا خیزند.
از امام صادق علیه السلام سؤال شد:
چرا به هنگام شنیدن نام «قائم» باید برخیزیم؟
فرمود: «برای آن حضرت غیبت طولانیای هست و این لقب یادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت او است. لذا آن حضرت از شدّت محبت و مرحمتی که به دوستانش دارد به هر کس که حضرتش را با این لقب یاد کند، نگاه محبتآمیز میکند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعی در مقابل صاحب عصر خود هنگامی که مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد از جای برخیزد. پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از خداوند مسألت نماید.»
📕 (منتخب الاثر، ص 640، ح 4.)
علاوه بر حکمت ذکر شده، حکمت اجتماعی و عمل گرایانه آن نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد. آمادگی افراد در هر آن، برای «قیام» و مبارزه و جهاد در راه تحکیم عدالت جهانی و حفظ حقوق انسانها، اهمیتی بسزا دارد. شیعه منتظر بلکه هر مسلمان در عصر غیبت، باید همواره دارای چنین هدفی باشد و در راه تحقّق آن به طرق گوناگون بکوشد و تا آنجا این آمادگی را داشته باشد و ابراز دارد که هرگاه نام پیشوای قیام (قائم) ذکر میشود، به پا خیزد و آمادگی همه جانبه خویش را نشان دهد. همچنین این آمادگی را همیشه به خود و دیگران تلقین و در خود و دیگران تحکیم کند.
📕 (حکیمی، محمد رضا، خورشید مغرب، ص 264 و 263.)
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 پرچمهای سیاه از خراسان 🌹
🌺 در فرهنگ مهدویّت از وجود «پرچمهای سیاه از خراسان» به عنوان نشانه ظهور یاد شده و درباره آن روایاتی چند از معصومین علیهم السلام نقل شده است. مضمون این روایات آن است که پیش از ظهور امام مهدی(عج) در منطقه خراسان (خراسان قدیم، شامل: قسمتهای زیادی از ایران، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان) انقلابی برپا میشود و مردم در حالی که پرچمهای سیاه را به اهتزاز در آوردهاند، به حرکت در میآیند.
📕 (کتاب الغیبة، ص 452.)
پدیدار شدن این نشانه ظاهراً در آستانه ظهور و یا اندکی پیش از آن خواهد بود؛ به گونهای که حضرت مهدی (عج) آنان را به سوی خویش فرا میخواند.
امام باقر (ع) میفرماید: (پرچمهای سیاهی از خراسان بیرون میآید و به جانب کوفه به حرکت در میآیند. پس چون مهدی علیه السلام ظاهر شود، اینان کسی را جهت بیعت نزد آن حضرت میفرستند.» 📕 (کتاب الغیبه ، ص 453)
به غیر از این روایت، احادیث دیگری نیز وجود دارد که نشان میدهد خروج پرچمهای سیاه از خراسان، قیامی است که در آینده و در آستانه ظهور برپا میشود. در حقیقت، برخی از یاران حضرت مهدی(عج) همراه آن پرچمهای سیاه خواهند بود.
📚 (اربلی، کشف الغمة، ج 2، ص 472.)
رسول خدا(ص) فرموده است: «اِذَا رَأیْتُمُ الرّایاتِ السُّودَ قَد اَقْبَلَتْ مِنْ خُراسانَ فَأتُوها وَ لَو حَبْواً عَلَی الثَّلْجِ فَاِنّ فیها خَلیفَةَ المَهْدِیّ.»
📚 (مسند احمد، ج 5، ص 277؛ تحفة الاحوذی، ج 6، ص 451؛ کنزالعمال، ج 11، ص 160؛ کتاب الفتن، ص 188.)
برخی احتمال دادهاند: منظور از خروج پرچمهای سیاه از خراسان، همان قیام ابومسلم خراسانی (در سال 140 ه. ق) علیه حاکمیت هزار ماهه بنی امیه است.
📕 (تاریخ غیبت کبری، ص 458.)
که به از هم گسستن حکومت بنی امیه و روی کارآمدن بنی عباس انجامید!
مستند اینان، روایت زکار از امام صادق علیه السلام و بعضی قراین و مؤیدات تاریخی است. در این روایت، با اشاره به نام و مشخصات ابومسلم خراسانی، از وی به عنوان صاحب پرچمهای سیاه، یاد شده است.
📕 (الغیبة، ص 125.)
این احتمال درست نیست؛ زیرا روایت زکار که مهمترین مستند و دلیل آن به شمار میرود از نظر سند ضعیف و غیرقابل اعتماد است. افزون بر این، تطبیق این نشانه بر شورش ابومسلم خراسانی، در پیش از یک قرن قبل از تولد امام مهدی علیه السلام و نشانه ظهور دانستن آن، بسیار بعید است!
این نکته نیز در خور توجه است که حاکمان بنیعباس، تلاش میکردند، قدرت را از دست بنی امیه بگیرند؛ از این رو «نفس زکیّه» را مهدی معرفی میکردند! و از جانب دیگر میخواستند شورش ابومسلم خراسانی را در راستای قیام مهدی علیه السلام و نشانه ظهور وی قلمداد کنند! بر این اساس، بعید نیست حاکمان بنیعباس، به دلخواه خویش، در این روایات دست برده و آنها را با خود تطبیق کرده باشند.
📕 (چشم به راه مهدی علیه السلام، ص 296.)
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌷 شباهتهای میان پیامبران الهی و امام زمان(عج) 🌷
🌺 ذکر چند روايت در اين زمينه کافى است، لذا توجه شما را به نمونه هايى از اخبار وروايات معصومين عليهم السلام جلب مى کنيم:
امام زين العابدين (ع) فرموده است: (در قائم ما چند سنت از سنن پيغمبران است: يک سنت از آدم و يک سنت از نوح و يک سنت از ابراهيم، و يک سنت از موسى، و يک سنت از عيسى و يک سنت از ايوب و سنتى از محمد (ص)، اما آن سنتى که از آدم و نوح دارد طول عمر است، از ابراهيم پنهان بودن ولادتش و دورى گزيدن وى از مردم است، از موسى ترس و غيبت از مردم، از عيسى اختلافى که مردم درباره او دارند، از ايوب، فرج بعد از شدت، و از محمد (ص) قيام با شمشير است). (1)
محمد بن مسلم روايت نموده که گفت: خدمت امام باقر (ع) رسيدم تا درباره قائم آل محمد (ص) از آن حضرت پرسشى کنم. پيش از آنکه من سؤالى بنمايم، فرمود: اى محمد بن مسلم، در قائم آل محمد (ص) پنج شباهت از پيغمبران است: شباهت يونس بن متى، يوسف بن يعقوب، موسى، عيسى و محمد صلوات الله عليهم.
شباهتى که به يونس دارد، غيبت اوست که بعد از پيرى به صورت جوانى به سوى قريش بازگشت. شباهت او به به يوسف؛ غيبت و پنهانى او از خواص خود و عموم مردم و برادرانش و اشکالى بود که کار او براى پدرش يعقوب پديد آورده بود، با اينکه مسافت بين او و پدر و کسان و علاقمندانش نزديک بود. شباهتى که به موسى دارد، ترس ممتد او از مردم و غيبت طولانى و مخفى ماجراى ولايتش، و پنهان گشتن پيروان او به واسطه آزار و خوارى که بعد از وى به آنها رسيد؛ تا جايى که خداوند متعال، فرمان را صادر کرد و بر دشمنانش پيروز داشت. شباهت او به عيسى، اختلافى است که مردم درباره او دارند. زيرا جماعتى گفتند: او متولد نشده، وعده اى گفتند: او مرده است، و گروهى نيز گفتند: او را کشتند وبه دار آويختند.
و اما شباهتى که به جد خويش حضرت محمد (ص) دارد، قيام به شمشير و کشتن دشمنان خدا و رسول و جباران و گردنکشان و پيروزى وى به وسيله شمشير و رعبى است که در دلها پديد مى آورد، از جمله علامات قيام او و خروج سفيانى از جانب شام و شخص يمنى از يمن، و صدايى آسمانى در ماه مبارک رمضان، و ندا کننده اى است که او را به نام ونام پدرش صدا مى زند). (2)
📚 (1) کمال الدين وتمام النعمه، شيخ صدوق، ص 322. (2) مهدى موعود، ترجمه و نگارش على دوانى، ص 481.
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷
🌹 علت غیبت امام زمان(عج) 🌹
🌺 پيش از پرداختن به اسباب و علل غيبت امام مهدى (عج)، لازم به ذکر است: از روايات چنين استفاده مى شود که علت و فلسفه واقعى غيبت آن امام بر بشر پوشيده است، و جز خدا و پيشوايان معصوم عليهم السلام کسى نسبت به آن اطلاع کافى و کامل ندارد. چنانکه عبد الله بن فضل هاشمى روايت کرده که از حضرت صادق شنيدم مى فرمود: (صاحب الامر غيبتى دارد که ناچار از آن است، به طورى که اهل باطل در آن ترديد مى کنند.
عرض کردم: يا بن رسول الله! چرا غيبت مى کند؟ فرمود: به علتى که به ما اجازه نداده اند آشکار سازيم. عرض کردم: چه حکمتى در غيبت اوست؟ فرمود: همان حکمتى که در غيبت سفيران وحجتهاى پيش از او بوده است، حکمت غيبت قائم ظاهر نمى شود مگر بعد از آمدن خود او، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتى توسط خضر وکشتن آن بچه و تعمير ديوار، براى حضرت موسى (ع) ظاهر نگشت، مگر موقعى که خواستند از هم جدا شوند). (1)
اين روايت و روايات ديگر مثل اين، اشاره دارد که علت واقعى غيبت حضرت را نمى توان گفت و هر سبب و علتى که بيان مى گردد، هر چند مى تواند علت باشد، اما علت حقيقى نيست.
اما بعضى از علل غيبت حضرتش را که مى توان با اسناد به روايات ذکر نمود، بدين ترتيب مى باشند:
1- امتحان و آزمايش: غيبت آن حضرت سبب مى شود تا نفاق پنهان عده اى آشکار شود و ايمان حقيقى محبان و شيعيان واقعى امام (ع) در کوره ولايت امام غايب (عج) از ناخالصى ها و دو رويى ها و سست مايه ها جدا و پاک شود، و در يک کلام مؤمن از منافق معلوم گردد.
جعفر جعفى گويد: به امام باقر (ع) عرض کردم: فرج شما کى خواهد رسيد؟ فرمود: (هيهات، هيهات! فرج، نخواهد رسيد تا شما غربال شويد (و سه بار تکرار کرد) و افراد آلوده بروند و افراد پاک و مخلص باقى بمانند).(2)
و نيز موسى بن جعفر (ع) فرمود: (هنگامى که پنجمين فرزند امام هفتم غايب شد، مواظب دين خويش باشيد، تا مبادا کسى شما را از دين خارج کند! اى پسرک من! براى صاحب الامر به ناچار غيبت خواهد بود، به طورى که عده اى از مؤمنين از عقيده خود بر مى گردند، همانا خدا به وسيله غيبت، بندگانش را (امتحان) مى نمايد). (3)
2- بيعت نکردن با ستمکاران: در روايات متعددى، يکى از علل غيبت امام (ع) عدم بيعت با کسى بيان شده است. حسن بن فضال مى گويد: على بن موسى الرضا (ع) فرمود: گويا شيعيانم را مى بينم که هنگام مرگ سومين فرزندم (امام عسکرى) در جستجوى امام خود همه جا را مى گردند اما او را نمى يابند. عرض کردم: به چه دليل؟ فرمود: زيرا امامشان غايب مى شود، عرض کردم: چرا غايب مى شود؟ فرمود: براى اينکه وقتى با شمشير قيام نمود بيعت کسى در گردنش نباشد. (4)
3- ترس از گزند دشمنان: گفته شد که با تولد مهدى موعود (عج) همه ستمگران و ظالمان به وحشت افتادند، واز آنجا که مرگ و انقراض حکومت ظالمانه و اعمال غير انسانى خود را دردست پرتوان امام (ع) مى دانستند ومى دانند، لذا جان امام مهدى (عج) تهديد مى شود، لذا در روايات يکى ديگر از غلل غيبت، حفظ جان حضرتش از تعرض و گزند دشمنان ذکر شده است؛ چنانکه زراره بن اعين از امام صادق (ع) روايت کند که فرمود: اى زراره! قائم ما ناچار از اين است که غيبت کند. عرض کردم: براى چه؟ فرمود: از جان خود بيم و ترس دارد. پس حضرت با دست به شکم خود اشاره کرد. (5)
البته بديهى است که اين تماس با عدم اراده خداوند به ظهور آن حضرت توأم است، وگرنه او نيز مانند پدران بزرگوارش از کشته شدن در راه خدا ترسى ندارند.
شيخ طوسى (ره) مى نويسد: هيچ علتى مانع از ظهور آن حضرت نيست، جز اينکه مى ترسد کشته شود. زيرا اگر جز اين بود، جايز نبود که پنهان شود، بلکه ظاهر مى گشت و هر گونه ناراحتى و آزارى را متحمل مى شد. زيرا مقام رفيع امامان و همچنين انبياى عظام و بزرگوارى آنها، به واسطه ناملايماتى بود که در راه دين خدا متحمل مى شدند. (6)
📚 (1) کمال الدين و تمام النعمه، شيخ صدوق، ص 482. (2) بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 51، ص 113. (3) همان مأخذ. (4) همان ماخذ، ص 152. (5) کمال الدين و تمام النعمه، شيخ صدوق، ص 342. (6) مهدى موعود، ترجمه و نگارش على دوانى، ص 852.
🌺🌷🌹
🌺🌷ندای شیعه🌷🌺
🇮🇷 @abasalehal_mahdi
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷