eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
948 عکس
213 ویدیو
75 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
@albayannفقه نظام۱۲۳۴.mp3
زمان: حجم: 1.5M
🎙 ⁉️لوازم ورود به فقه نظامات چیست؟ 🔹آیا نمونه ایی از این مدل در حوزه کار شده است؟ ⁉️نگاه رهبر معظم انقلاب در زمینه مبانی پیشرفت چند بعدی و تمدن نوین اسلامی چیست؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⁉️لوازم ورود به فقه نظامات چیست؟ 🔹آیا نمونه ایی از این مدل در حوزه کار شده است؟ ⁉️نگاه
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹برای ورود به مباحثی هم چون فقه نظام اقتصادی یا نظام تربیتی یا نظام فرهنگ... باید ابتدائا «الزامات و مبانی» این فقه نظامات را از کتاب و سنت و با خردورزی و مبنای عقل استنباط کنیم. اگر توانستیم این کار را انجام دهیم و این مبانی عام را استنباط و استخراج کنیم، آن وقت می توانیم نظامی داشته باشیم که در ابعاد مختلف تکلیف جامعه و حکومت و مردم را مشخص کند. 🔸رهبر انقلاب همین شیوه را بر روی مسئله سبک زندگی پیاده کرده اند ایشان زمانی که به این مسئله ورود می کنند برخلاف آن دیدی که مستقیم ما را در سبک زندگی اسلامی، یا در معماری اسلامی یا خانواده اسلامی...که بسیار مهم و ضروری هم است ببرد، ابتدا به الزمات و مبانی این بحث می پردازند. 🔺نکته بسیار مهم فرمایش ایشان این است که اگر این مبانی پرداخته نشود اصلا این مباحث پا نمی گیرد. لذا باید قبل از ورود به این مباحث بر روی مبانی آنها کار کرد. ◽️مثلا در مورد مبانی تمدن نوین اسلامی و نظریه پیشرفت همه جانبه می شود گفت مبنای پیشرفت چند بُعدی این است که انسان استعداد پایان ناپذیر دارد. 📌یعنی باید اول انسان را به عنوان موجودی که استعدادش پایان ناپذیر است شناخت، تا بتوانیم بر اساس آن، نظریه پیشرفت را به عنوان یک فکر تولید کنیم. در واقع نظریه تمدن نوین اسلامی یک مبنای انسان شناسانه دارد ،آن هم استعداد پایان ناپذیر انسان است. ◾️لذا اگر بخواهیم فقه خانواده بگوییم یا فقه تحول بگوییم؛ این فقه وقتی درست در می آید که ما بپذیریم، پیشرفت هدف است و اگر سوال شود چرا پیشرفت هدف قرار می گیرد جواب خواهیم داد چون استعداد انسان پایان ناپذیر است. 💠این پيشرفت، حركت است، راه است، صيرورت است؛ اما متوقف شدنى نيست و همين طور ادامه دارد؛ چون انسان ادامه دارد، چون استعدادهاى بشرى حد يقف ندارد. این پيشرفت در مبانی انسان شناسی ما داراى ابعادى است؛ و از منظر مفهوم اسلامى خود، با پيشرفت يك بُعدى يا دو بُعدى در فرهنگ غربى متفاوت است؛ چند بُعدى است. 👈پس اگر بخواهیم مثلا نظریه پیشرفت در تمدن را بگوییم باید قبل از آن یک نگاه مبنایی به انسان داشته باشیم. @albayann
12.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔹مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل 📌امام خامنه‌ای روز مبارک باد. @albayann
@albayannمسلک تعهد از دیدگاه محقق خوئی و انواع دلالات از نگاه ایشان.mp3
زمان: حجم: 3.09M
🔉 💢 اجمالی از مسلک تعهد از دیدگاه محقق خوئی و انواع دلالات از نگاه ایشان 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹محقق خوئی در مسئله اعتبار، دیدگاهی دارند که این دیدگاه در حقیقت وضع هم اثر گذار است و بر همین اساس ایشان قائل به مسلک تعهد شده اند. 🔸در این صوت، استاد مسلک تعهد را از دیدگاه محقق خوئی و انواع دلالات را ازدیدگاه ایشان تبیین می کنند. 👈نقد این دیدگاه را در سایر جلسات درس خارج استاد پیگیری کنید. 📚درس خارج اصول @albayann
🖊: 🔹توجه دارید که دشمنان اسلام در نظر دارند کاری بکنند که انتخابات درست صورت نگیرد و از دست مسلمانها و متعهدین خارج شود. 📌 ولی شما باید تمام قدرت‏تان را صرف کنید که به خوبی انجام شود. انتخابات یک محکی هم برای خودتان است که ببینید آیا می‏خواهید انتخاب بکنید برای خودتان، یا برای ؟ اگر برای خودتان باشد، شیطانی است. 📚صحیفه امام، ج‏18، ص: 196 @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
2.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم. 🖥 پخش زنده:  Farsi.khamenei.ir/live
🔹بدانکه این ماه، ماه حُزن اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است و از حضرت امام رضاعلیه السلام روایت استکه، چون ماه محرّم داخل مى شد پدرم را کسى خندان نمى دید و اندوه و حُزن پیوسته بر او غالب مى شد تا روز دهم، 📌 چون روز عاشورا مى شد آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و مى فرمود امروز روزى است که حسین علیه السلام شهید شده است. 🏴ایام حزن و اندوه آل الله تسلیت باد. @albayann
✍استاد : 🔹به جز زیارت عاشورای معروفه، زیارت دیگری از امام باقر(ع) برای امام حسین(ع) نقل شده است که مضمون این زیارت به نوعی می‌تواند جمع‌بندی یک دهه سوگواری در عزای آن حضرت باشد؛ یعنی ما باید پس از یک دهه عزاداری، حالِ روحی‌مان را با این زیارت محک بزنیم و ببینیم که آیا به اهدافی که در این زیارت معرفی شده‌اند، دست یافته‌‌ایم یا خیر؟! زیارت با این تعابیر آغاز می‌شود: السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْحَسَنِ الشَّهِيدِ سِبْطِ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْبَشِيرِ النَّذِيرِ وَ ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ. 🔸مطابق این فرازها، امام حسین(ع) را وارث انبیا و اولیا می‌دانیم؛ به این معنا که ایشان تمام کمالات آن‌ها را به ارث برده‌ است و همۀ ‌فضایل انبیا و اولیای گذشته در ایشان جمع شده است. 📌در ادامۀ زیارت، پیامبر اکرم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) و سپس امیرالمؤمنین و امام حسن(ع) را مخاطب قرار می‌دهد و از خداوند بهترین پاداش را برای عزاداری آن‌ها در مصیبت امام حسین(ع) مسئلت می‌کند و می‌فرماید: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَحْسَنَ‏ اللَّهُ‏ لَكَ الْعَزَاءَ فِي وَلَدِكَ‏ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ أَحْسَنَ‏ اللَّهُ‏ لَكَ الْعَزَاءَ فِي وَلَدِكَ‏ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَحْسَنَ‏ اللَّهُ‏ لَكَ الْعَزَاءَ فِي وَلَدِكَ‏ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ أَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزَاءَ فِي أَخِيكَ الْحُسَيْن‏. 🔺در انتهای این قسمت از زیارت، خود امام حسین(ع) را خطاب قرار داده و جایگاه والای زائر ایشان را معرفی و درخواست خود را به این صورت مطرح می‌کند: يَا مَوْلَايَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَنَا ضَيْفُ اللَّهِ وَ ضَيْفُكَ وَ جَارُ اللَّهِ وَ جَارُكَ وَ لِكُلِّ ضَيْفٍ وَ جَارٍ قِرًى وَ قِرَايَ فِي هَذَا الْوَقْتِ أَنْ تَسْأَلَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى أَنْ يَرْزُقَنِي فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ إِنَّهُ سَمِيعُ الدُّعَاءِ قَرِيبٌ مُجِيب‏؛ ‌ای مولای من، ای اباعبدالله! من مهمان خدا و مهمان تواَم، و پناهندۀ به خدا و پناهندۀ به تواَم؛ و برای هر مهمان و پناهنده‌ای، پذیرایی است و پذیرایی من در این وقت این است که از خدای سبحانه و تعالی بخواهی که رهایی تنم از آتش را روزی‌ام گرداند؛ زیرا او شنوای دعا و نزدیک و اجابت‌کننده است. 🖇فقرۀ اخیر این زیارت نشان می‌دهد که امام حسین(ع) در کربلا برای اصحاب خود مهمانی بزرگی را ترتیب داده بود. اما این مهمانی تنها محدود به دشت کربلا و روز عاشورا نیست؛ بلکه هنوز نیز پس از 1400 سال، این مهمانی در ایام ماه محرم برقرار است. ⁉️بنابراین ما باید ببینیم که آیا پس از یک دهه عزاداری برای آن حضرت، احساس ضیافت الهی در درون خود داریم یا نه؟ آیا توانسته‌ایم خود را در این مهمانی شریک کنیم یا با آن بیگانه‌ایم؟ اگر پس از یک دهه سوگواری نتوانسته‌ایم چنین درک و احساسی داشته باشیم باید به دنبال موانع این مسئله برویم و آن‌ها را برطرف کنیم. 📚پیوند معرفتی با سیدالشهدا علیه السّلام @albayann
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹بدانید اگر دو نکته را در زندگی تقویت کنید، محبت را بالاببرید و معرفت به امام و ولایت را تقویت کنید، خداوند بال پرواز به شما می دهد. در اسلام نسخه های معنوی ما همین روایت ها هستند. 📌از علامه طباطبایی هر چه در مورد تقوی می پرسیدند؛ می گفت: @albayann
هدایت شده از فقه الخمینی
آیت‌الله عبدالکریم فرحانیحضرت.mp3
زمان: حجم: 3.27M
🔰 🔸 ارفع رأسک يا شيخ... 🎙 •┈┈┈┈•✧؛❁؛✧•┈┈┈┈• 🔹 مکتب 🔹 مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) 🌐 روبیکا | سروش | تلگرام 🌐 آپارات | يوتیوب | اینستاگرام 🌐 ویراستی | ایکس(تویيتر) 🆔 B2n.ir/e_feqh_alkhomeini
🖊ضیافت امام حسین(ع) برای اصحاب خویش ✍ استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🖊ضیافت امام حسین(ع) برای اصحاب خویش ✍ استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊ضیافت امام حسین(ع) برای اصحاب خویش| استاد آیت الله فرحانی 🔹امام حسین(ع) بهترین وسیله برای پرواز روح انسان است و ضیافتی که ایشان ترتیب می‌دهد بستری است برای پر و بال یافتن؛ همانند فطرس که استاد شهید مطهری دربارۀ او می‌نویسد: داستان فُطْرُس ملك، رمزى است از بركت وجود سيدالشهدا(ع) كه بال‌شكسته‏ها با تماس به او صاحب بال و پر مى‏شوند؛ افراد و ملت‌ها اگر به راستى خود را به گهوارۀ حسين بمالند، از جزاير دورافتاده رهايى مى‏يابند و آزاد مى‏شوند. 🔸نباید گمان کرد که این مهمانی تنها برای اولیایی مانند حضرت اباالفضل(ع) است و بقیه از آن محرومند. با مرور اتفاقات ایام منتهی به عاشورا می‌توان به آسانی فهمید که این ضیافت برای هر کسی که خود را از بین نبرده باشد، سودمند است؛ 📌به گونه‌ای که افرادی مانند زهیر و حرّ نیز وارد این ضیافت می‌شوند و در کنار حبیب بن مظاهر و سعید بن عبدالله از برکات اباعبدالله(ع) بهره‌مند می‌گردند. 🔹مرور برخی از رویداد‌های روز عاشورا و کمی ‌پیش از آن به ما نشان می‌دهد که چگونه امام حسین(ع) به اصحابش مِهر می‌ورزد و از آن‌ها دستگیری می‌کنند؛ برای برخی انتظار می‌کشد، برای برخی روشنگری می‌کند و برخی را در آغوش می‌گیرد. 🔺مطابق نقل‌ها، کاروان امام حسین(ع) در سرزمینی توقف می‌کند. در این موقعیت، امام حسین(ع) دوازده پرچم آماده می‌کند و از میان آن‌ها یازده پرچم را به افراد مختلف می‌سپارد، اما یک پرچم را نگه می‌دارد. در این هنگام یکی از همراهان ایشان پیش می‌آید و از ایشان درخواست می‌کند که پرچم را به او بسپارد؛ اما ایشان در پاسخ می‌فرمایند: این پرچم متعلق به کسی است که به ما ملحق خواهد شد و ما منتظر او هستیم. توقف کاروان امام(ع) طولانی می‌شود تا ‌این‌که کاروانیان می‌بینند سواری از دور به سوی آن‌ها می‌آید. 🖇پس از آن‌که نزدیک می‌شود، مشخص می‌گردد حبیب بن مظاهر است که به همراه مسلم بن عوسجه از کوفه فرار کرده‌اند تا به یاران امام بپیوندند. وقتی به امام حسین(ع) می‌رسد، خاک پای ایشان را می‌بوسد و از ایشان برای انتظاری که کشیده‌اند قدردانی می‌کند. 🔸حبیب، پیرمردی است که شبانه از محاصرۀ کوفه عبور کرده است و خود را به امام(ع) می‌رساند. حضرت زینب(س) از امام حسین(ع) ‌پرسید: «چه کسی به ما ملحق شده است؟» و پاسخ می‌شنود: «او حبیب است.» آنگاه حضرت زینب(س) می‌فرماید: «حسین‌جان! سلام مرا به حبیب برسان.» وقتی سلام ایشان به حبیب ابلاغ می‌شود، حبیب بی‌قراری می‌کند و با خود می‌گوید: «من کیستم و چه لیاقتی دارم که دختر علی(ع) ‌این‌گونه به من احترام بگذارد؟!» 📚پیوند معرفتی با سيدالشهدا علیه السّلام @albayann