تحريف عمرو به عمر در تاريخ طبري.rar
6.05M
﷽
✳️ یکی از شبهاتی که #وهابیت این روزها زیاد مطرح میکنند، #نامگذاری_فرزندان_اهلبیت علیه السلام از #نام_خلفا است. از جمله این که یکی از فرزندان #امام_مجتبی علیه السلام «عمر» بوده است که #تاریخ_طبری نقل کرده است؛ اما با مراجعه به نسخههای قدیمی این کتاب متوجه میشویم که نام این فرزند «عمرو» بوده است که در برخی از چاپهای جدید این کتاب توسط پیروان مکتب سقیفه، #تحریف کردهاند.
✅ نسخههای سالم و تحریف شده این صفحه از کتاب در قالب یک فایل زیپ شده تقدیم تان میشود.
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلك
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
خدمتی #کارشناس_وهابی به #دروغ و بدون دلیل و مدرک مدعی است که #مراجع_شیعه، #قرآن_خواندن بلد نیستند؛ این در حالی است که #مولوی_عبدالحمید اسماعیل زهی در کمتر سخنرانی و یا خطبه نماز جمعهای است که آیهای بخواند و #غلط_قرآنی نداشته باشد.
به عنوان نمونه کلیپی از ایشان در نماز یکی از عیدها در زاهدان تقدیم ایشان میشود، تا مشخص شود چه کسی #قرآن_خواندن بلد نیست.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
26.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #رسوایی_وهابیت #دروغ
🔻دروغ گویی #محمد_بن_عبدالوهاب در مورد اعتقاد #شیعه به فرزند نداشتن #امام_حسن علیه السلام !!!
🔴 #محمد_بن_عبدالوهاب باز هم در یکی از #هزاران_دروغ_مضحک خود!، ادعا کرده که #امام_حسن علیه السلام هیچ گونه #فرزندی نداشته!! و هیچ گونه نسلی از ایشان، باقی نمانده است!!!
👈🏼جواب #استاد_یزدانی را به این دروغ مضحک و خنده دار محمد بن عبدالوهاب را، حتماً ببینید!!
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام، تلگرام، ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پاسخ_کوبنده ی #امام_حسن علیه السلام به #اهانت_مروان_بن_حکم نسبت به #اهل_بیت علیهم السلام
#مروان_بن_حکم عبارت توهین آمیزی نسبت به اهل بیت علیهم السلام گفته است که پاسخ کوبنده ی #امام_حسن علیه السلام به وی را در این کلیپ ببینید.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #عکس_العمل_معاویه بعد از #شهادت_امام_حسن علیه السلام
👈🏼در کتب #اهل_سنت، آمده است که از شهادت #امام_حسن علیه السلام، #معاویه ابراز خشنودی و خوشحالی می کند!
⭕برای دیدن شرح کامل این عکس العمل معاویه، این کلیپ را حتماً ببینید.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ #برخورد_عایشه با #جسد_مطهر_امام_حسن علیه السلام چگونه بود؟
👈🏼برخورد ناهنجار #عایشه با #امام_حسن علیه السلام چه در زمان #حیات، چه در زمان #شهادت ایشان را در این کلیپ حتماً ببینید.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
@alburhan_110 .pdf
59.2K
📚 #پرسش_و_پاسخ
#پاسخ_به_شبهات #مقاله
⁉️ آيا #ابن_عباس به #امام_حسن علیه السلام #خيانت كرد؟
👈🏼برای تفهیم بهتر مطلب و پاسخ آن فایل را مطالعه فرمایید
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
✒ #پاسخ_به_شبهات #پرسش_و_پاسخ ۸
⁉️ آيا #ابن_عباس به #امام_حسن علیه السلام #خيانت كرد؟
🔻توضيح سؤال:
در زمان #جنگ_امام_حسن سلام الله علیه با #معاويه ؛ آيا #ابن_عباس فرمانده سپاه يا فرمانده يكی از سپاهان امام بود؟
و آيا ابن عباس بدليل نجات دو فرزندش سپاه را به معاويه واگذار كرد ؟
( يعنی آن چيزی كه در سريال امام حسن علیه السلام ( #تنهاترين_سردار ) نشان داد درست است يا خير ؟
⭕پاسخ :
۱. #عباس عموی رسول گرامی اسلام صلی الله عليه وآله وسلم دارای چندين پسر بود. #ابن_عباس_مشهور، #عبدالله_بن_عباس است كه روايات بسياری را از رسول خدا و امير مومنان عليهما السلام نقل می كند .
👈🏼اما فرزند عباس كه به عنوان #فرمانده_سپاه_امام_حسن عليه السلام برگزيده شد #عبيدالله_بن_عباس است.
۲. نيز بايد گفت كه دو فرزند وی در زمان حيات #حضرت_أميرالمؤمنين سلام الله علیه و به دست #بسر_بن_أرطاة از #فرماندهان_معاويه به #شهادت رسيده بودند . و چنين نبود كه وی به خاطر گروگان گرفتن دو فرزندش دست از فرماندهی سپاه امام حسن برداشته و به حضرت #خيانت كند :
أخبرني أبو الحسن علي بن محمد الكاتب قال : أخبرنا الحسن بن عبد الكريم الزعفراني قال : حدثنا أبو إسحاق إبراهيم بن محمد الثقفي قال : حدثنا جعفر بن محمد الوراق قال : حدثنا عبد الله بن الأزرق الشيباني قال : حدثنا أبو الجحاف ، عن معاوية بن ثعلبة قال : لما استوثق الأمر لمعاوية بن أبي سفيان أنفذ بسر بن أرطاة إلي الحجاز في طلب شيعة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام ، وكان علي مكة عبيد الله بن العباس بن عبد المطلب ، فطلبه فلم يقدر عليه ، فأخبر أن له ولدين صبيين ، فبحث عنهما فوجدهما وأخذهما فأخرجهما من الموضع الذي كانا فيه ... فأمر بذبحهما ، وبلغ أمهما الخبر ، فكادت نفسها تخرج ... قال : ثم اجتمع عبيد الله بن العباس من بعد وبسر بن أرطاة عند معاوية ، فقال معاوية لعبيد الله : أتعرف هذا الشيخ قاتل الصبيين ؟ فقال بسر : نعم ، أنا قاتلهما فمه ؟ فقال عبيد الله : لو أن لي سيفا ! قال بسر : فهاك سيفي وأومأ بيده إلي سيفه فزبره معاوية وانتهره وقال : أف لك من شيخ ، ما أحمقك ! تعمد إلي رجل قد قتلت ابنيه ، تعطيه سيفك ؟ كأنك لا تعرف أكباد بني هاشم ! والله لو دفعته إليه لبدأ بك وثني بي . فقال عبيد الله : بل والله كنت أبدأ بك ثم أثني به .
📚امالي شيخ مفيد ص۳۰۶ ش۴
وقتی كه كار معاويه محكم شد بسر بن أرطاة را به سوی حجاز فرستاده تا شيعيان امير مومنان را بكشد ؛ و نماينده حضرت در مكه عبيد الله بن عباس بود ؛ وی به دنبال عبيد الله آمد ولی نتوانست او را بيابد ؛ پس به وی خبر دادند كه عبيد الله دو فرزند كوچك دارد ؛ پس به دنبال آن دو فرستاده ايشان را پيدا كرده و از مخفيگاه بيرون آوردند ... پس دستور داد سر آن دو را از بدن جدا كردند ؛ وقتی كه خبر اين ماجرا به مادرشان رسيد نزديك بود كه قالب تهی كند ... بعد از مدتی بسر و عبيد الله در نزد معاويه به هم رسيدند ؛ پس معاويه رو به عبيد الله ( وخطاب به بسر) گفت : آيا اين پير مرد را ميشناسی ای كسی كه دو پسر بچه را كشتی ؟ گفت : آری، من آن دو را كشته ام !! كه چه ؟
عبيد الله گفت : اگر شمشير داشتم می فهميدي !!! بسر گفت : بيا و اين شمشير را بگير و با دستش به شمشيری اشاره كرد ؛ معاويه جلوی او را گرفته و او را بازداشت و گفت : وای بر تو ای پيرمرد ديوانه !!! مي خواهی به كسی شمشير بدهی كه دو پسرش را كشته ای ؟ انگار كه #شيردلان_بنی_هاشم را نمی شناسی ؛ قسم به خدا اگر شمشير را به او بدهي در ابتدا تو را كشته و سپس من را مي كشد ؛
عبيد الله گفت : خير ؛ در ابتدا تو را می كشتم و سپس به سراغ بسر می رفتم .
البرهان
✒ #پاسخ_به_شبهات #پرسش_و_پاسخ ۸ ⁉️ آيا #ابن_عباس به #امام_حسن علیه السلام #خيانت كرد؟ 🔻توضيح سؤال:
۳. اما طبق #برخی_روايات_ضعيف وی(عبیدالله بن عباس) به امام حسن عليه السلام خيانت كرده و در مقابل گرفتن يك میليون درهم به #سپاه_معاويه پيوست :
اين مطلب در كتب ذيل نقل شده است :
ثم إن معاوية لما أقبل علي الحسن بن علي عليهما السلام وصالحه عبيد الله بن العباس بمسكن ودخل في طاعة معاوية فأكرمه معاوية وأدناه وأوفي له بصلحه وما ضمن له من المال
📚الغارات ثففي ج۲ ص ۶۴۴ چاپخانه بهمن
معاويه وقتی روی به حسن بن علی آوردن و با عبيد الله بن عباس در مسكن صلح نمود و وی اطاعت معاويه را قبول كرد ، پس معاويه او را اكرام نموده واو را از نزديكان خويش قرار داد و صلحنامه را در مورد او اجرا كرده و آنچه را از مال به او وعده داده بود به او داد.
فلما كان الليل أرسل معاوية إلي عبيد الله بن عباس أن الحسن قد راسلني في الصلح ، وهو مسلم الامر إلي ، فإن دخلت في طاعتي الان كنت متبوعا ، وإلا دخلت وأنت تابع ، ولك إن أجبتني الان أن أعطيك ألف ألف درهم ، أعجل لك في هذا الوقت نصفها ، وإذا دخلت الكوفة النصف الآخر ، فانسل عبيد الله إليه ليلا ، فدخل عسكر معاوية ، فوفي له بما وعده ، وأصبح الناس ينتظرون عبيد الله أن يخرج فيصلي بهم ، فلم يخرج حتي أصبحوا ، فطلبوه فلم يجدوه
📚شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد ج ۱۶ ص ۴۲ چاپ دار احياء الكتب العربية
وقتی كه شب شد معاويه به نزد عبيد الله بن عباس فرستاده و به او گفت:
حسن بن علی در مورد صلح با من نامه نگاری می كند ؛ و او كار را به دست من سپرده است ؛ اگر تو الان در اطاعت من وارد شوی از حسن بن علب جلو خواهی افتاد ( و به من نزديک تر خواهی بود ) و گرنه او از تو جلو می افتد ؛ و اگر الان سخن من را قبول كنی يک ميليون درهم به تو خواهم داد كه اكنون برای تو نصف آن را پيش می فرستم ؛ و وقتی به كوفه وارد شدم نيمه ديگر را به تو می دهم ؛ نيمه شب عبيد الله از لشكر جدا شده و به لشكرگاه معاويه وارد شد ؛ معاويه نيز آنچه را به او وعده داده بود پرداخت كرد ؛ صبح گاه مردم منتظر بيرون آمدن عبيدالله براي نماز بودند اما وی بيرون نيامد تا آفتاب طلوع كرد ؛ پس به دنبال وی گشته اما او را نيافتند !!!
👈🏼لازم به ذكر است كه به گفته برخی محققين اين روايات جدای از #ضعف_سند ، از #جهت_مضمونی نيز ضعيف بوده و می خواهند به ياوران و فرماندهان و نيز واليان از طرف امير مومنان و امام حسن سلام الله علیهما ، اتهام ضعف و سستی در دين بزنند.
⭕برای آشنایی بیشتر با #ضعف_روایات_خیانت_عبیدالله_بن_عباس می توانید به كتاب #صلح_الحسن #مرحوم_شرف_الدين مراجعه فرماييد .
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
✅ کسی که ۱۲۴ هزار پیغمبر، در حسرت زیارت او هستند، خود او، #زائر_امام_حسن علیهالسلام است... .
🏴 #شهادت_امام_حسن سلام الله علیه را به #حضرت_ولی_عصر ارواحنا فداه و #شیعیان تسلیت عرض می نمائیم.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
هدایت شده از البرهان
✳ آيا #امام_زمان عجلاللهتعالیفرجه از نسل #امام_حسن مجتبی علیهالسلام است؟
🔹يكي از اختلافات اساسي در موضوع #مهدويت ، در بین شیعه و اهل سنت اين است كه #حضرت_مهدی عجل الله تعالي فرجه الشريف، از نسل #امام_مجتبی است يا از نسل #امام_حسين عليهما السلام.
🔵 #اهل_سنت ، بر خلاف شيعيان مدعي هستند كه آن حضرت از نسل امام مجتبي عليه السلام است نه از نسل سيد الشهداء عليه السلام.
#ابن_تيميه حراني در كتاب #منهاج_السنة مي نويسد:
“مهدي، كه رسول خدا از او خبر داده، اسمش م ح م د بن عبد الله است، نه م ح م د بن الحسن، از علي عليه السلام روايت شده است كه او گفت: مهدي از نسل حسن بن علي است نه از نسل حسين بن علي”
🔴👈🏼 #نقد
🔻روايت ابوداود مرسل است:
كسي كه اين روايت را از #حضرت_أميرالمؤمنين عليه السلام نقل مي كند، ابو إسحاق عمرو بن عبد الله السبيعي متولد سال 33 و متوفاي 129هـ است كه در زمان شهادت اميرمؤمنان عليه السلام هفت ساله بوده.
درست است كه او يكبار اميرمؤمنان عليه السلام را ديده؛ اما ثابت نشده است كه روايتي از آن حضرت نقل كرده باشد؛ چنانچه مباركفوري در شرح اين روايت از منذري نقل مي كند كه اين روايت مقطوع است:
منذري گفته: اين روايت منقطع است؛ چرا كه ابو اسحاق سبيعي تنها يكبار علي عليه السلام را ديده است.
🔻 #تعارض با رواياتي كه ثابت مي كند #حضرت_مهدی از #فرزندان_امام_حسين (ع) است:
🔵👈🏼اين روايات، با رواياتي ديگري كه در منابع اهل سنت نقل شده و تصريح دارد كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از نسل سيد الشهداء عليه السلام است، در تعارض است؛
از جمله #مقدسی شافعي در #عقد_الدرر و #محب_الدين_طبری در #ذخائر_العقبی نوشته اند:
از #حذيفه نقل شده است كه #رسول_خدا صلي الله عليه وآله براي ما خطبه مي خواند كه از سرنوشت جهان سخن به ميان آمد؛ پس آن حضرت فرمود: اگر از دنيا باقي نماند؛ مگر يك روز، خداوند آن روز را آن قدر طولاني مي كند تا اين كه مردي را از نسل من برمي انگيزد كه اسم او اسم من است.
سلمان برخواست و گفت: اي پيامبر خدا ! از كداميك از فرزندانت؟ آن حضرت فرمود: «از اين فرزندم» در همين حال با دستش به (شانه) حسين عليه السلام مي زد.
اين روايت را ابو نعيم در كتاب «صفة المهدي» نقل كرده است
🔴 #نتيجه :
اعتقاد اهل سنت مبني بر اين كه حضرت مهدي از فرزندان امام مجتبي عليه السلام است، بدون دليل و مدركِ صحيح و از طرف ديگر با روايات و مدارك ديگر در تعارض است و بنياي اعتقادي آن ها بر يك روايت ضعيف و غير قابل اتكا بنا نهاده شده است.
🔗 @alburhan_110
🔴👈🏼لطفا برای خواندن کامل مطلب روی لینک زیرکلیک کنید
http://valiasr-aj.com/4982.cgi
هدایت شده از البرهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 موضوع: مواعظ #امام_حسن علیه السلام به #جناده
🎤واعظ: مرحوم آیت الله #مجتهدی
👈🏼اگر مخاطب سخن امام ما بودیم،چه میکردیم؟
آیا آماده هستیم؟
#امام_مجتبی #یاد_مرگ #مرگ #توشه_آخرت #إستَعِدَّلسفركوحَصّلزادَكقبلحلولأجلك
┈••✾•🍃🌺🌿•✾••┈┈
#مدافع_حریم_امامت_و_ولایت_باشیم
🚩 کانال البرهان
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پاسخ_به_شبهات
⁉️ آیا #امام_حسن علیه السلام با #صلح ، خود را از #امامت خلع کرد؟!!!
⚠️ #عبدالرحمن_دمشقیه ، مبلغ وهابیت، با تدلیس در قول #سید_مرتضی قصد دارد این گونه القاء کند که سید مرتضی گفته است چون #امام_حسن علیه السلام، #امام_منصوب از جانب #خداوند است، ما #شیعیان حق اعتراض به عمل ایشان در مورد واگذاری امامت و خلافت را نداریم و بایستی سکوت و تبعیت کنیم!!
👈🏼جواب استاد روستایی، را به این تدلیس دمشقیه، حتماً ببینید!
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
⭕ #اهل_سنت برای اثبات اينكه #امام_حسن عليه السلام #امامت را به #معاويه واگذار كرده اند به اثبات چهار مطلب احتياج دارند:
۱. بايد اثبات كنند كه #بيعت امام حسن عليه السلام با #معاويه، بيعتی حقيقی بوده است، نه صوری و ظاهری
۲. حضرت برای معاويه از #خلافت كناره گيری كرده اند.
۳. حضرت با #اختيار_خويش بيعت نموده اند، و اجبار در كار نبوده است.
۴. اگر بيعت امام حسن عليه السلام مشروط بوده است، بايد اثبات كنند كه معاويه به شرائط عمل كرده است.
👈🏼كه قطعا چنين كاری نمی توانند انجام دهند.
🔴 اما در مورد #صلح_امام_حسن عليه السلام چند نكته را بايد مطرح نمود:
💥 #نكته_اول :
در #مصادر_تاريخی به جای #بيعت ، #معاهده و صلح ذكر شده است. و معاهده و صلح فرق بسياری با بيعت دارد:
قال يوسف بن مازن الراسبي : فسمعت القاسم بن محيمة يقول: ما وفي معاوية للحسن بن علي صلوات الله عليه بشيء عاهده عليه
از قاسم بن محيمه شنيدم كه گفت: معاويه به چيزي از آن چه با حسن بن علي پيمان بسته بود عمل نكرد.
📚علل الشرائع ج۱ ص۲۰۰
في كلام له (عليه السلام) مع زيد بن وهب الجهني قال (والله لأن آخذ من معاوية عهداً أحقن به دمي وآمن به في أهلي خير من أن يقتلوني...).
در سخنان حضرت با زيد بن وهب آمده است كه فرمودند: قسم به خدا اگر از معاويه #پيمانی بگيرم كه خونم را به وسيله آن حفظ كنم و اهل بيتم را ايمن گردانم بهتر از كشته شدن من است.
📚الاحتجاج ج۲ص۶۹
( فوالله لان أسالمه... ) في كلام له عليه السلام مع زيد بن وهب.
قسم به خداوند اگر با وي قرار داد صلح ببندم...
📚الاحتجاج ج ۲ص۶۹
فلما استتمت الهدنة علي ذلك سار معاوية حتي نزل بالنخيلة.
وقتي كه قرار داد صلح كامل شد معاويه به راه افتاد تا به نخيله رسيد.
📚الارشاد للمفيد ج۲ص۱۴
و...
👈🏼و از مطالبي كه نظر شيعه را تاييد می كند كلام همه #تاريخ_نويسان است كه در هنگام ذكر وقايع سال ۴۱ هجری می گويند: " #صلح_حسن " و نمی گويند " #بيعت_حسن "
💥 #نكته_دوم :
فرق بين #حكومت_دنيوی بر مردم و #امامت_الهی واضح است.
پس حتي اگر فرض كنيم كه امام حسن عليه السلام حكومت دنيوي را به عللي به معاويه واگذار نموده باشند، اين به معني كناره گيري ايشان از #مقام_امامت (كه مقام هدايت مردم است) نيست. بلكه اصلا ايشان نمي توانند خود را از اين مقام عزل نموده يا كس ديگري را نصب نمايند. اين مقام، #مقامی_الهی است كه آن را به هر كس كه شايسته بداند عطا می نمايد.
👈🏼از رواياتي كه صريحا به اين مطلب اشاره دارد، اين روايت معروف است كه:
الحسن والحسين امامان قاما أو قعدا
حسن و حسين دو امامند، چه قيام كنند چه نكنند.
📚علل الشرائع ج۱ ص۲۱۱
💥 #نكته_سوم :
اين نكته ايست كه در صورت اثبات، مي تواند #تحليل ما را از اين قضيه به جهت درستي هدايت كند و آن مجبور بودن حضرت به اين بيعت است. و اگر اين مطلب ثابت شود ديگر نمي توان خلافت معاويه را با اين بيعت مشروع دانست.
همانطور كه در در نكته اول، اين روايت را ذكر كرديم در اينجا نيز به فراخور حال آن را ذكر مي كنيم:
في كلام له (عليه السلام) مع زيد بن وهب الجهني قال (والله لأن آخذ من معاوية عهداً أحقن به دمي وآمن به في أهلي خير من أن يقتلوني...).
در سخنان حضرت با زيد بن وهب آمده است كه فرمودند: قسم به خدا اگر از معاويه پيماني بگيرم كه خونم را به وسيله آن حفظ كنم و اهل بيتم را ايمن گردانم بهتر از كشته شدن من است.
📚الاحتجاج ج۲ ص ۶۹
👈🏼اين روايت جدا از رواياتي است كه در آنها به اوضاع وخيم لشكر حضرت و خيانتهاي فرماندهان وروساي قبايل اشاره شده است، كه مي خواستند حضرت را كشته و يا ايشان را به معاويه تسليم كنند.
📚الاحتجاج ج۲ ص ۶۹ الرقم ۱۵۸ و تذكرة الخواص، الكامل في التاريخ ۳ سنة ۴۱، تاريخ الاسلام للذهبی / عهد معاوية سنة ۴۱
👈🏼و همچنين رواياتي كه در آنها آمده است اگر اين #صلح صورت نمي گرفت، هيچ شيعه اي را بر روي زمين زنده نمي گذاشتند.
📚علل الشرائع ج۱ ص ۲۰۰
👈🏼و نيز خود حضرت در سخنان خود اين صلح را به #مصالحه_رسول_خدا صلي الله عليه وآله وسلم با #كفار تشبيه كرده و آن را براي #حفظ_اسلام مي دانند:
في كلام يخاطب به أبا سعيد فيقول له: علة مصالحتي لمعاوية علة مصالحة رسول الله صلي الله عليه وآله لبني ضمرة وبني أشجع، ولأهل مكة حين انصرف من الحديبية.
✅ #علت_صلح_من_با_معاويه، همان #علت_صلح_رسول_خدا صلي الله عليه وآله وسلم با بني ضمره و بني اشجع و با اهل مكه در هنگام بازگشتش از #حديبيه است.
📚علل الشرائع ج ۱ ص ۲۰۰
💥 #نكته_چهارم :
یکی از ظلم هايي كه به تاريخ روا داشته شده است، اين است كه #مفاد_صلحنامه امام حسن عليه السلام را با معاويه به طور دقيق ذكر نكرده اند 👈🏼اما ما با مراجعه به منابع تاريخي توانستيم مقداري از آن را جمع كنيم.
همين مقدار هم مي تواند #ماهيت_اين_قرارداد را به ما نشان دهد:
۱. معاويه خود را امير المومنين نخواند
📚علل الشرايع ج۱ ص ۲۰۰
۲. شهادت در پيش وي اقامه نشود (يعني وي حاكم شرع نيست)
📚علل الشرايع ج۱ص ۲۰۰
۳. حق پيگرد شيعيان علي را ندارد
📚علل الشرايع ج۱ص۲۰۰
۴. بين فرزندان كشته های جمل و صفين يك ميليون درهم تقسيم كند
📚علل الشرايع ج۱ص۲۰۰،📚 الكامل في التاريخ ۳/ سنة ۴۱
۵. امير مومنان علی عليه السلام را دشنام ندهد
📚الكامل في التاريخ ج۳ / سنة ۴۱ و 📚سير أعلام النبلاء للذهبي ج۳ص ۲۶۴، 📚تهذيب ابن عساكر ۴ص۲۲۲
و اين جدای از #شهادت_تاريخ به عمل نكردن معاويه به اين شرائط است:
📚الكامل في التاريخ ۳/ سنة ۴۱ و 📚علل الشرائع ج۱ ص ۲۰۰
👈🏼بنا بر اين نمی توان #صلح_امام_حسن_با_معاويه را كناره گيری ايشان از #امامت و يا حتی #خلافت و اعطای آن به #معاويه دانست.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
9448.pdf
154.7K
📚 #مقاله #پاسخ_به_شبهات
⁉️ آيا #امام_حسن عليه السلام بسيار #طلاق می داد ( #مطلاق بود)؟
✅ نتيجه کلی :
روايات مربوط به مطلاق بودن امام مجتبی عليه السلام در منابع #اهل_سنت و #شیعه وجود دارد. روايات اهل سنت برای ما قابل قبول نيست. در منابع #اماميه (شیعه) چهار روايت در اين موضوع وجود دارد. در اين ميان #سند سه روايت مبتلا به اشکال است و تنها يک سند قابل قبول وجود دارد. پاره ای توجيهات پيرامون محتوای اين روايات ذکر گرديد.
اگر از اين توجيهات صرف نظر كنيم و آنها را كنار بگذاريم، از آنجايی كه اين روايت با آموزه های اعتقادی شيعه همچون #عصمت_امام در تعارض است، اين روايات قابل پذيرش نمی باشد و در نتيجه آنها را کنار می گذاريم.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 داستان شگفت انگیز نتیجه #جسارت_مخالفین به #قبر مبارک #امام_حسن علیه السلام
👈🏼در این کلیپ #نتیجه_جسارت بسیار بدی از مخالفین امام حسن علیه السلام را به قبر مبارک آن حضرت را حتماً ببینید!
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پاسخ_به_شبهات #مشروعیت_عزاداری
⭕ یکسال #عزاداری برای #امام_حسن علیه السلام توسط #بنی_هاشم ، در کتب #اهل_سنت
👈🏼در کتب #اهلسنت آمده است که #زنان_بنی_هاشم تا یکسال برای #شهادت_امام_حسن علیه السلام، #لباس_سیاه پوشیده اند.
برای دیدن شرح کامل این روایات، این کلیپ را ببینید.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پاسخ_به_شبهات
⁉️آیا #امام_حسن و #امام_حسین علیهما السلام در #قرائت_قرآن شاگرد #صحابه بوده اند؟
⚠️ #ذهبی عالم #اهل_سنت در کتابش آورده است که امام حسن و امام حسین علیهما السلام #شاگردی_صحابه کرده اند.
👈🏼اما واقعیت چیز دیگری است.
جهت آگاهی از آن این کلیپ را ببینید.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پاسخ_به_شبهات
⭕ یکی از شبهاتی که #وهابیت در رابطه با #اهل_بیت علیهم السلام ایجاد می کنند، ادامه پیدا نکردن #ذریه_امامت از نسل آقا #امام_حسن علیه السلام است.
⁉️چرا #امامت در نسل #امام_حسین علیه السلام ادامه پیدا کرد نه در نسل #امام_حسن علیه السلام
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
✅ #امام_حسن علیه السلام #ابوبکر را از #منبر پایین می کشد!
⭕یکی از #وقایع_تاریخی ثابت و #قطعی که با #سند_معتبر در کتب #اهل_سنت وارد شده است،مساله ی پایین کشیدن ابوبکر از منبر به وسیله ی امام حسن علیه السلام می باشد.
💎 از این واقعه ی تاریخی #نتایج_مهمی به دست می آید و به طور قطع یکی از مهم ترین دلالت های آن، #عدم_شایستگی مدعیان خلافت بر نشستن بر #مسند_خلافت می باشد.
✒ وَحَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ صَالِحٍ، عَنْ حماد بن سلمة، عن هشام ابن عُرْوَةَ، عَنْ عُرْوَةَ قَالَ : خَطَبَ أَبُو بَكْرٍ يوما فجاء الحسن فقال انْزِلْ عَنْ مِنْبَرِ أَبِي فَقَالَ عَلِيٌّ: لَيْسَ هذا من ملاء مِنَّا.
عروة نقل می کند که روزی #ابوبکر خطبه می خواند. #امام_حسن علیه السلام آمد و گفت : از #منبر_پدرم پایین بیا.
#امام_علی علیه السلام گفت : این کار او به دستور ما نبوده است.
📚انساب الاشراف ،ج۳ ص۲۷۸
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
البرهان
✅ #امام_حسن علیه السلام #ابوبکر را از #منبر پایین می کشد! ⭕یکی از #وقایع_تاریخی ثابت و #قطعی که با #
✅ رواياتی در منابع #اهل_سنت با #سند_صحيح نقل شده است كه #امام_حسن عليه السلام در زمان #ابوبكر به مسجد رفت و ابوبكر را در حالی كه خطبه می خواند از منبر پایین آورد و فرمود كه از منبر پدر من بيا پايين.
✅همچنين روايات ديگری نيز با #سند_صحيح نقل شده است كه همين داستان در زمان #عمر_بن_الخطاب توسط #امام_حسين عليه السلام اتفاق افتاده است.
⭕پايين آوردن #ابوبكر از منبر، توسط #امام_حسن عليه السلام:
👈🏼 #علامه_بلاذری از علمای #اهل_سنت در كتاب #انساب_الأشراف مي نويسد:
وحدثني عبد الله بن صالح عن حماد بن سلمة عن هشام بن عروة عن عروة قال: خطب أبو بكر يوماً فجاء الحسن فقال: انزل عن منبر أبي. فقال علي: ليس هذا عن ملأ منا.
👈🏼روزي ابوبكر خطبه می خواند، (امام) حسن (عليه السلام) آمد و فرمود: از #منبر_پدر_من بيا پايين. علی عليه السلام گفت: اين كار او به دستور ما نبوده است.
📚البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي۲۷۹هـ)، أنساب الأشراف، ج ۱، ص ۳۸۳، طبق برنامه الجامع الكبير.
✅ #بررسی_سند_روايت :
⭕عبد الله بن صالح:
عبد الله بن صالح بن مسلم العجلي ثقة من التاسعة.
عبد الله بن صالح، مورد اعتماد و از طبقه نهم روات است.
📚العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي۸۵۲هـ)، تقريب التهذيب، ج۱، ص ۳۰۸، رقم: ۳۳۸۹، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولي، 1406 - 1986.
⭕حماد بن سلمة:
حماد بن سلمة بن دينار الإمام أبو سلمة أحد الأعلام...
حماد بن سلمه، پيشوا و يكي از مشاهير است.
📚الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)،
📚الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة، ج 1، ص 349، رقم: 1220، تحقيق محمد عوامة، ناشر: دار القبلة للثقافة الإسلامية، مؤسسة علو - جدة، الطبعة: الأولي، 1413هـ - 1992م.
⭕هشام بن عروة:
هشام بن عروة أبو المنذر وقيل أبو عبد الله القرشي أحد الأعلام... قال أبو حاتم ثقة إمام في الحديث.
هشام بن عروة، يكي از مشاهير علم است، ابو حاتم گفته: مورد اعتماد و در علم حديث، پيشوا بود.
📚الكاشف ج 2، ص 337، رقم: 5972.
⭕عروة بن زبير:
عروة بن الزبير أبو عبد الله... قال بن سعد كان فقيها عالما كثير الحديث ثبتا مأمونا.
ابن سعد گفته: عروة بن زبير، فقيه، دانشمند، مورد اعتماد در نقل روايت و امانت دار بود، روايات زيادي نقل كرده است.
📚الكاشف ج 2، ص 3772، رقم: 3775.
👈🏼بنابراين سند روايت #كاملا_صحيح و #راويان آن از #بزرگان_اهل_سنت هستند.
👈🏼 #ابن_جوزی حنفي در كتاب #المنتظم، #أبوسعيد آبی در #نثر_الدرر، #محب_الدين_طبری در #الرياض_النضرة، جلال الدين #سيوطی در #جامع_الأحاديث مي نويسند:
حدثنا هشام بن عروة عن أبيه قال: قعد أبو بكر علي منبر رسول الله صلي الله عليه وسلم فجاءه الحسن بن علي فصعد المنبر وقال انزل عن منبر أبي فقال له أبو بكر منبر أبيك لا منبر أبي فقال علي رضي الله عنه وهو في ناحية القوم إن كانت لعن غير أمري.
#ابوبكر بر منبر #رسول_خدا صلی الله علیه و آله نشسته بود، حسن بن علي (عليهما السلام) آمد و بر منبر بالا رفت و فرمود: از منبر پدر من پايين بيا، ابوبكر گفت: (بلي) اين منبر پدر تو است نه منبر پدر من، علی (عليه السلام) كه در گوشه اي در ميان مردم نشسته بود فرمود: اين كار او به دستور من نبوده است.
📚ابن الجوزي الحنبلي، جمال الدين ابوالفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (متوفاي 597 هـ)،
📚المنتظم في تاريخ الملوك والأمم، ج 4، ص 70، ناشر: دار صادر - بيروت، الطبعة: الأولي، 1358؛
📚الآبي، ابوسعد منصور بن الحسين (متوفاي421هـ)، نثر الدر في المحاضرات، ج 1، ص 227، تحقيق: خالد عبد الغني محفوط، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت /لبنان، الطبعة: الأولي، 1424هـ - 2004م ؛
📚الطبري، ابوجعفر محب الدين أحمد بن عبد الله بن محمد (متوفاي694هـ)، الرياض النضرة في مناقب العشرة، ج 2، ص 148، تحقيق عيسي عبد الله محمد مانع الحميري، ناشر: دار الغرب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الأولي، 1996م؛
📚السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، جامع الاحاديث (الجامع الصغير وزوائده والجامع الكبير)، ج 13، ص93، طبق برنامه الجامع الكبير.
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
✅پايين آوردن #عمر از #منبر، توسط #امام_حسين عليه السلام در منابع #اهل_سنت :
✒حدثنا أبو مسلم حدثني أبي أحمد حدثنا سليمان بن حرب ثنا حماد بن زيد عن يحيي بن سعيد عن عبيد بن حنين عن حسين بن علي قال صعدت إلي عمر رضي الله عنه وهو علي المنبر فقلت إنزل عن منبر أبي واذهب إلي منبر أبيك قال من علمك هذا قلت ما علمني أحد قال منبر أبيك والله منبر أبيك والله منبر أبيك والله وهل أنبت الشعر علي رؤوسنا إلا أنتم جعلت تأتينا جعلت تغشانا.
از حسين بن علي (عليهما السلام) نقل شد است كه:
بر منبر بالا رفتم در حالي كه عمر بر منبر نشسته بود، به او گفتم: از منبر پدر من بيا پايين و برو بر منبر پدر خودت بنشين. عمر گفت: چه كسي اين سخن را به تو ياد داده است؟ گفتم: كسي به من ياد نداده است؟ عمر گفت: منبر پدر تو است، سوگند به خدا كه منبر پدر تو است، آيا جز شما كس ديگري بر سر ما مو رويانده است؟ چه قدر شايسته است كه روزي پيش ما بياي و به ما سر بزني.
📚العجلي، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح (متوفاي 261هـ)، معرفةالثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم، ج ۱، ص ۳۰۱، رقم: ۳۱۰، تحقيق: عبد العليم عبد العظيم البستوي، ناشر: مكتبة الدار - المدينة المنورة - السعودية، الطبعة: الأولي، 1405 - 1985م.
👈🏼جالب اين است كه عمر اعتراف مي كند: « وهل أنبت الشعر علي رؤوسنا إلا أنتم ؛ آيا جز شما كس ديگری بر سر ما مو رويانده است؟».
👈🏼و در روايتی كه #ذهبی و ديگران نقل كرده اند آمده است:
وهل أنبت علي رؤوسنا الشعر إلا الله ثم أنتم.
آيا جز اين است كه مو را بر سرما خداوند و سپس شما رويانده ايد؟
📚الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 285، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.
و اين يعنی پذيرش #ولايت_تكوينی_اهل_بيت عليهم السلام توسط #عمر_بن_الخطاب.
⭕ #ولايت_رسول_خدا و #اهل_بيت عليهم السلام بر دو نوع است:
اول: ولايت باطني، معنوي و ذاتي كه موهبتي است از جانب پروردگار و لازمه آن وساطت در فيوضات تكويني الهي و تصرف و ولايت در امور عالم است
✒ #آيت_الله_جوادی_آملی در تعريف #ولايت_تكوينی مي نويسند:
ولايت تكويني يعني سرپرستي موجودات جهان و عالم خارج و تصرف عيني داشتن در آنها، مانند ولايت نفس انساني بر قواي دروني خودش. هر انساني نسبت به قواي ادراكي خود مانند نيروي وهمي و خيالي و نيز بر قواي تحريكي خويش مانند شهوت و غضب، ولايت دارد؛ بر اعضاء و جوارح سالم خود ولايت دارد؛ اگر دستور ديدن مي دهد، چشم او را اطاعت مي كند و اگر دستور شنيدن مي دهد، گوش او مي شنود و اگر دستور برداشتن چيزي را صادر مي كند، دستش فرمان مي برد و اقدام مي كند؛ البته اين پيروي و فرمانبري در صورتي است كه نقصي در اين اعضاء وجود نداشته باشد. بازگشت ولايت تكويني به "علت و معلول" است. اين نوع ولايت، تنها بين علت و معلول تحقق مي يابد.
📚جوادي آملي ، عبدالله، ولايت فقيه، ص123، ناشر: مركز نشر اسراء.
👈🏼اين نوع از ولايت موهبتي است الهي ، قابل تشريع نيست و همواره با ولي الله و از آثار وجودي او است
دوم: ولايت عامه مجعول تشريعي كه منصبي است الهي و قائم به شخص و در هنگام حيات او خواهد بود كه از جمله آثار آن، واجب الإطاعه بودن، گواهي و شهادت بر اعمال و عقائد بندگان خدا و... است.
🔻خليفه دوم با گفتن اين جمله و نسبت دادن روياندن موهاي سر خود را به #خداوند و سپس به #اهل_بيت عليهم السلام، ثابت مي كند كه حتي ولايت از نوع اول كه همان #ولايت_تكوينی و #وساطت_در_فيض باشد، نيز قابل ترديد نيست؛ چه رسد به #ولايت_تشريعی .
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────
البرهان
✅پايين آوردن #عمر از #منبر، توسط #امام_حسين عليه السلام در منابع #اهل_سنت : ✒حدثنا أبو مسلم حدثني أ
✅پايين آوردن #عمر از #منبر، توسط #امام_حسين عليه السلام در منابع #اهل_سنت :
✅ #بررسی_سند_روايت :
⭕ أبومسلم الحسن بن أحمد:
الحسن بن أحمد بن أبي شعيب الحراني... ثقة.
📚حسين بن احمد، مورد اعتماد است.
الكاشف ج 1، ص 321، رقم: 1009
⭕احمد بن عبد الله:
أحمد بن عبد الله بن أبي شعيب مسلم الحراني أبو الحسن مولي قريش ثقة.
احمد بن عبد الله، مودر اعتماد است.
📚تقريب التهذيب ج 1، ص 81، رقم: 57
⭕سليمان بن حرب:
سليمان بن حرب الإمام أبو أيوب الواشحي البصري قاضي مكة... قال أبو حاتم إمام من الأئمة لا يدلس ويتكلم في الرجال وفي الفقه.
امام سليمان بن حرب، قاضي مكه بود، ابوحاتم گفته: پيشواي از پيشوايان بود كه هرگز تدليس (سعي در صحيح جلوه دادن روايت ضعيف) نمي كرد و در علم رجال و فقه صاحب نظر بود.
📚الكاشف ج 1، ص 458، رقم: 2079.
⭕حماد بن زيد:
حماد بن زيد بن درهم الإمام أبو إسماعيل الأزدي الأزرق أحد الأعلام... قال بن مهدي ما رأيت أحدا لم يكتب أحفظ منه وما رأيت بالبصرة أفقه منه ولم أر أعلم بالسنة منه.
امام حماد بن زيد، يكي از مشاهر علم بود، ابن مهدي گفته: نديدم كسي را كه روايت را ننويسد و در حفظ از او برتر باشد، در بصره مردي دانشمند تر از او نديديم، و كسي را آگاه تر از او به سنت نديدم.
📚الكاشف ج 1، ص 349، رقم: 1219
⭕يحيي بن سعيد:
يحيي بن سعيد بن قيس بن عمرو الإمام أبو سعيد الأنصاري قاضي السفاح... حافظ فقيه حجة.
امام يحيي بن سعيد، حافظ، دانشمند و (سخن او) حجت بود.
📚الكاشف ج 2، ص 366، رقم: 6176
⭕عبيد بن حنين:
عبيد بن حنين... وثقه بن سعد.
ابن سعد عبيد بن حنين را توثيق كرده است.
📚الكاشف ج 1، ص 689، رقم: 3613.
👈🏼شمس الدين #ذهبی در #سير_أعلام_النبلاء و #تاريخ_الإسلام همين روايت را نقل و گفته است: إسناده صحيح.
📚الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 285، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ؛
📚الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 5، ص 100، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمري، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ - 1987م.
👈🏼ابن حجر عسقلاني نيز بعد از نقل اين روايت مي گويد:
سنده صحيح.
📚العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 2، ص 78، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412هـ - 1992م.
👈🏼جلال الدين #سيوطی نيز همين روايت را با سند ديگر از #ابن_عساكر نقل و مي گويد:
إسناده صحيح.
📚السيوطي الشافعي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، تاريخ الخلفاء، ج 1، ص 143، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة - مصر، الطبعة: الأولي، 1371هـ - 1952م.
البرهان
✅پايين آوردن #عمر از #منبر، توسط #امام_حسين عليه السلام در منابع #اهل_سنت : ✒حدثنا أبو مسلم حدثني أ
✅پايين آوردن #عمر از #منبر، توسط #امام_حسين عليه السلام در منابع #اهل_سنت :
👈🏼همچنين #ابن_شبه_نميری در #تاريخ_المدينة، #اسلم_واسطی در تاريخ خود، #دارقطنی در #فضائل_الصحابة، #ابن_عساكر_شافعی در #تاريخ_مدينه_دمشق، #ابن_أبی_جراده در #بغية_الطلب، #مزی در #تهذيب_الكمال، #ابن_حجر_عسقلانی در #تهذيب_التهذيب و #المطالب_العاليه، #شمس_الدين_سخاوی در #التحفة_اللطيفة، #جلال_الدين_سيوطی در جامع الأحاديث و... اين داستان را نقل كرده اند.
📚النميري البصري، ابوزيد عمر بن شبة (متوفاي262هـ)، تاريخ المدينة المنورة، ج 2، ص 11، ح1358 و 1359، تحقيق علي محمد دندل وياسين سعد الدين بيان، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1417هـ-1996م؛
📚الواسطي، أسلم بن سهل الرزاز (متوفاي292هـ)، تاريخ واسط، ج 1، ص 203، تحقيق: كوركيس عواد، ناشر: عالم الكتب - بيروت،الطبعة: الأولي، 1406هـ؛
📚الدارقطني البغدادي، ابوالحسن علي بن عمر بن أحمد بن مهدي (متوفاي 385هـ)، فضائل الصحابة للدارقطني، ج 1، ص 11، طبق برنامه الجامع الكبير؛
📚ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 14، ص 175 و ج 30، ص 307، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995؛
📚إبن أبي جرادة، كمال الدين عمر بن أحمد (متوفاي660هـ)، بغية الطلب في تاريخ حلب، ج 6، ص 2584 وص 2585، تحقيق: د. سهيل زكار، ناشر: دار الفكر؛
📚المزي، يوسف بن الزكي عبدالرحمن ابوالحجاج (متوفاي742هـ)، تهذيب الكمال، ج 6، ص 404، تحقيق: د. بشار عواد معروف، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولي، 1400هـ - 1980م؛
📚العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، تهذيب التهذيب، ج 2، ص 300، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولي، 1404 - 1984 م؛
📚العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، المطالب العالية بزوائد المسانيد الثمانية، ج 15، ص 760،تحقيق: د. سعد بن ناصر بن عبد العزيز الشتري، ناشر: دار العاصمة/ دار الغيث، الطبعة: الأولي، السعودية - 1419هـ؛
📚السخاوي، شمس الدين محمد بن عبد الرحمن(متوفاي902هـ)، التحفة اللطيفة في تاريخ المدينة الشريفة، ج 1، ص 295، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1414هـ/ 1993م؛
📚السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، جامع الاحاديث (الجامع الصغير وزوائده والجامع الكبير)، ج 13، ص442، طبق برنامه الجامع الكبير؛
📚البغدادي، أحمد بن علي ابوبكر الخطيب (متوفاي463هـ)، تاريخ بغداد، ج 1، ص 141، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت؛
✅آن چه اين روايات ثابت می كند اين است كه #اهل_بيت عليهم السلام مشروعيت خلافت ابوبکر و عمر را قبول نداشته و اين منصب را تنها شايسته خود مي دانسته اند.
⁉️آيا با وجود #مخالفت_اهل_البيت عليهم السلام؛ همان كساني كه #خداوند #شهادت به #طهارت آنان داده و #رسول او آن ها را عِدل و #همتراز_قرآن قرار داده است، شبهه ای در #عدم_مشروعيت_خلافت_ابوبکر_و_عمر باقی می ماند؟
┈••✾•🍃⚫🌿•✾••┈┈
🔰 به البرهان بپیوندید
🌐 |اینستاگرام،تلگرام و ایتا|
╭┅────────┅╮
▶️ @alburhan_110 ◀️
╰┅────────